فهرست:
چکیده
فهرست
پیشگفتار
فصل اول : کلیات
1 - 1 بیان مسئله 2
1 - 2 اهمیت و ضرورت پژوهش 3
1 - 3 اهداف پژوهش 3
1 - 4 روش پژوهش 4
1 – 4 - 1 روش تحقیق از نظر هدف 4
1 - 4 - 2 روش تحقیق از نظر روش 4
1 – 4- 3 قلمرو مکانی پژوهش 4
1 - 5 قلمرو زمانی پژوهش 4
1 - 6 روش نمونه گیری و تعیین حجم ها 4
1 - 7 ابزار های گرد آوری 5
1 - 8 روش تجزیه و تحلیل 5
1 -9 محدودیت های پژوهش 5
1 - 10 پیشینه پژوهش 5
1 -11 - 1 دسته ای که موضوع آن ها در باب دوره تاریخی صفویه است 5
1 - 10 - 2 گروهی به که آثار معماری، تزئینات معماری دوره صفوی و معرفی نقوش اسلیمی و ختایی پرداخته اند 6
1- 10 - 3 دسته ای که در ارتباط با آشنایی با چوب و هنرهای مرتبط به آن و بررسی اثاث منازل در گذشته دارد 8
فصل دوم : زمینه های تحقیق
2 - 1 تاریخچه ی دوره صفوی 11
2 - 2 مسجد جامع عباسی 19
2 - 3 ویژگی های بصری شاخص تزئینات مسجد جامع عباسی 31
2 – 4 عناصر و شاخصه های کاشی کاری در مسجد جامع عباسی 31
2 - 4- 1 رعایت فضای مثبت و منفی بین نقوش 31
2 - 4- 2 تناسبات و ترکیب نقوش گیاهی و اسلیمی در کاشی کاری 32
2 – 4- 3 کاربرد صحیح به جا از قرینه سازی در نقوش گیاهی و رنگ ها 32
2 - 4- 4 کاربرد خط ثلث و نسخ در کتیبه های کاشی کاری 32
2- 4- 5 سکون و آرامش 32
2 - 4 - 6 ویژگی حرکت دورانی مارپیچی اسلیمی ها 33
2 - 4- 7 مفاهیم نمادین بین اسلیمی ها و ختایی ها 33
2 - 4- 8 استفاده وسیع از بندهای اسلیمی، سر اسلیمی، اسلیمی های دهنه اژدری و اسلیمی های ماری 33
2 - 4 – 9 کاربرد گسترده ی نقش گل شاه عباسی، برگ مو، گل پنج پر، بادامچه و جوانه 34
2 - 5 تزئینات معماری در دوره ی صفوی و در مسجد جامع عباسی 34
2 - 5- 1 فنون و روش ها 34
2 - 5 - 2 کاشی کاری 35
2 - 5 - 3 کاشی یک رنگ 36
2 - 5 - 4 کاشی معرق 36
2 - 5 – 5 کاشی هفت رنگ 37
2 - 5 - 6 مقرنس کاری 39
2 - 6 طرح و نقش در دوره ی صفوی 40
2 - 6 - 1 کتیبه نگاری 41
2 - 6 - 2 نقوش حیوانی 42
2 - 6 - 3 نقوش انسانی 43
2 - 6 - 4 نقوش گیاهی 43
2 – 6 – 4 – 1 اسلیمی 44
2 – 6 – 4 – 2 گل شاه عباسی 46
2 – 6 – 4 – 3 ختایی 47
2 – 6 – 4- 4 نگاره های ابری 47
2 – 6 – 5 نقوش هندسی 48
2 - 6 - 6 نقوش خطی 48
2 - 7 جمع بندی 55
فصل سوم : پیشینه استفاده از چوب در مبلمان
3 - 1 مروری بر تاریخچه ی استفاده از چوب در ایران 60
3 - 1 – 1 پیش از اسلام 60
3 - 1 - 2 دوره اسلامی 60
3 - 2 پیشینه ی مبل سازی در ایران 61
3 - 2 - 1 پیش از اسلام 62
3 - 2 – 1 - 1 دوره عیلامی 62
3 -2 - 1 - 2 دوره هخامنشی 63
3 - 2 - 1 - 3 دوره سلوکی و اشکانی 64
3 -2 - 1 - 4 دوره ساسانی 65
3 - 2 - 2 اوایل دوره اسلامی، دوره سلجوقی 66
3 - 2 - 2 - 1 دوره ایلخانی 66
3 - 2 - 2 - 2 دوره تیموری 67
3 - 2 - 2 - 3 دوره صفوی 68
3 - 2 - 2 – 4 دوره قاجار 70
3 - 2 - 2 - 5 دوره معاصر 72
3 - 3 ویژگی چوب 73
3 - 4 ویژگی الوار مناسب مورد استفاده در حرف ی مبلمان سازی 74
3 – 5 اصول و طراحی مبلمان 74
فصل چهارم : پروژه عملی
4 - 1 پروژه ی شماره ی 1 نیم ست مبلمان 77
4 - 1 - 1 طراحی نقوش در تاج مبل، صندلی و کاناپه 77
4 - 1 - 2 طراحی فرم در تاج مبل، صندلی و کاناپه 82
4 – 1 – 3 آماده سازی مواد مورد نیاز برای ساخت تاج صندلی و مبل 84
4 - 1 - 4 پیاده کردن طرح ها و شبکه بُری قسمت های مورد نظر برای منبت کاری 85
4 - 1 - 5 آماده سازی وسایل مورد نیاز برای ساخت تکیه گاه مبل 87
4 - 1 - 6 پیاده کردن طرح ها و قسمت های مورد نظر در منبت کاری 87
4 – 1 – 7 طراحی نقش و فرم در پایه 89
4 - 1 - 8 پیاده کردن طرح ها و قسمت های مورد نظر در منبت کاری 90
4 - 1 - 9 طراحی نقوش برای زیر دسته و رو دسته در مُبل و کاناپه 91
4 - 1 - 10 مراحل نجاری و منبت زیر دسته و رو دسته 92
4 – 1 – 11 ماشین کاری و تمیز کاری 93
4 – 1 – 12 اتصال تکیه گاه به تاج مبل 94
4 – 1 – 13 ایجاد دوبل بر روی پایه ها و قیدها 95
4 – 1 – 14 کلاف بندی صندلی و مبل 96
4 – 1 – 15 کلاف بندی کاناپه 98
4 – 1 – 16 نصب و جاسازی زیر دسته و رو دسته 98
4 – 1 – 17 مراحل پوشش نهایی پروژه شماره 1 100
4 - 2 - 1 طراحی فرم و نقش در پروژه ی شماره 2 101
4 - 2 - 2 طراحی فرم ر تکیه گاه و پایه 102
4 - 2 - 3 آماده سازی مواد مورد نیاز 103
4 – 2 – 4 بستن چهارچوب پشت صندلی 104
4 - 2 - 5 پیاده کردن گره هشت و صابونک در تکیه گاه 105
4 – 2 – 6 پیاده کردن نقوش اسلیمی در دو طرف تکیه گاه 105
4 - 2 - 7 ساخت و نصب شاسی برای صندلی 106
4 – 2 – 8 اتصال قطعات به یکدیگر 106
فصل پنجم : نتیجه گیری
5 – 1 نتیجه گیری 112
5 – 2 منابع و مأخذ 113
5 – 3 چکیده انگلیسی 118
منبع:
- اسکاچیا،جیان روبرتو، (1376)، هنر صفوی زند قاجار، ترجمه یعقوب آژند،تهران: مولی.
- افتخاری راد، فاطمه، (1380)، مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی معماری مسجد، جلد اول، تهران: دانشگاه هنر .
- انصاری، جمال، (1360)، هنر مقرنس سازی در آثار معماری ایران، مجله موزه ها، شماره 1، ص 12 – 15.
- آلن گرابرن، ژان شوالیه، (1379)، فرهنگ نمادها: اساطیر، رویا، روسوم...، ترجمه سوابه افضلی، تهران: جیحون.
- ایزد پرست، زیبا،(1385)، گیاه لوتوس تا اسلیمی و ختایی،مجله ی هنر و معماری، شماره 1.
- آژند، یعقوب، (1380)، تاریخ ایران، دوره صفویان، جامی.
- ایمنی، عالیه، (1389)، بیان نمادین در تزئینات معماری، کتاب ماه هنر، شماره 142، ص 86 – 143.
- افتخاری، سید محمود، (1358)، بررسی دو کانون هنر مدرسه ی صنایع قدیمه، کتاب ماه هنر، شماره 89، ص 43.
- بورکهارت، تیتوس، (1376)، هنر مقدس، ترجمه جلال ستاری، تهران: سروش.
- پوپ، آرتور ابهام، (1366)، معماری ایران، ترجمه غلام حسین صدری، تهران: فرهنگان.
- پوپ، آرتور ابهام، (1387)، سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز، جلد 6، ترجمه نجف دریا بندری، تهران: علمی فرهنگی.
- پوپ، آرتور ابهام، (1387)، معماری ایران، ترجمه ی زهرا قاسم علی، تهران: سمیرا.
- پوپ، آرتور ابهام، (1315) ، هنر ایران، نشریه مهر، شماره 44، ص 17 – 18 .
- پورجعفر، محمدرضا، (1381)، بررسی ویژگی های حرکت دورانی مارپیچ، مجله علوم انسانی، شماره 43، ص 32 – 36.
- جناب، علی، (1386)، آثار و ابنیه تاریخی اصفهان، اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل.
- حاجی قاسمی، کامبیز، (1375)، گنج نامه دفتر دوم، تهران: دانشگاه شهید بهشتی و شرکت توسعه فرهنگی وابسته به شهرداری تهران.
- حاتم، غلامعلی، (1386)، هنر و تمدن اسلامی جلد 1، تهران: دانشگاه پیام نور.
- حسن، زکی، (1388)، هنر در روزگار اسلامی، ترجمه محمد ابراهیم اقلیدی، تهران: صدای معاصر.
- رضایی، عبدالعظیم، (1378)، تاریخ ده هزار ساله ایران، جلد 3، تهران: اقبال.
- رفیعی مهر آبادی، ابواقاسم، (1352)، آثار ملی اصفهان، انجمن آثار ملی.
- ریاحی، محمد حسین، (1385)، ره آورد ایام (مجموعه مقالات اصفهان شناسی)، اصفهان سازمان میراث فرهنگی تفریحی شهرداری.
- رهنورد، زهرا، (1387)، حکمت هنر اسلامی، تهران: سمت.
- ریاضی، محمد رضا، (1375)، فرهنگ مصور هنر ایران، تهران: دانشگاه الزهرا.
- رهنورد، زهرا، (1386)، تارخ هنر ایران، در دوره اسلامی نگارگری، تهران: سمت.
- زمانی، عباس، (1350)، مقرنس تزئینی، در آثار تاریخی اسلامی ایران، مجله ی هنر و مردم دوره ی جدید، شماره ی 102 – 103، ص 17 – 22.
- سجادی، علی، (1374)، هنر گچ بُری در معماری اسلامی، مجله اثر، شماره 25، ص 41 – 45.
- شاردن، ژان، (1379)، سفر نامه ی شاردن، قسمت اصفهان: ترجمه حسین عریضی، اصفهان: گل ها.
- علی الغزولی، علاء الدین، (1300)، مطالع البدر فی المنازل سرور، مصر: مطبعه الوطن.
- عمید، حسن، (1362)، فرهنگ عمید مصور فارسی به فارسی، تهران: امیر کبیر.
- فریه، ر . دبلیو، (1374)، هنرهای ایران، ترجمه پرویز مرزبان، تهران: فرزان.
- فرهانی، رضا، (1388)، نقوش گیاهی و ختایی، کتاب ماه هنر، شماره 131، ص 41 – 42.
- کونل، ارنست، (2537 شمسی )، هنر اسلامی، ترجمه هوشنگ طاهری، بیجا.
- کونل، ارنست، (1366)، اسلیمی وختایی گل های شاه عباسی، مترجم شهریار مالکی، تهران: یساولی.
- کوپر، جین، (1379)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، تهران: نشر فرهنگ نو.
- کیانمهر، قباد، (1387)، تأثیر پذیری مکتب اصفهان از مکاتب قبل از خود در گردهمایی مکتب اصفهان در مجموعه مقالات هنرهای صناعی، تهران: فرهنگستان هنر.
- کیانی، محمد یوسف، (1386)، تزئینات وابسته به معماری دوران اسلامی، سازمان میراث فرهنگی کشور.
- گرابر ، اولگا، (1389)، معماری اسلامی، مترجم اکرم قیطاسی، تهران: سوره مهر.
- گدار، آندره، (1368)، آثار ایران، ج 4، مترجم ابوالحسن سرو قدم قدم، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی.
- مشکوتی، نصرت اللّه، (1349)، فهرست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران، تهران.
- ماهرالنقش، محمود، (1362)، کاشی کاری ایران در دوره ی اسلامی، جلد پنجم، تهران: انتشارات موزه رضا عباسی.
- مکی نژاد، مهدی، (1387)، تاریخ هنر ایران در دوره ی اسلامی و تزئینات معماری، تهران: سمت.
- اعظم زاده، محمد، (1386)، تأثیر متقابل نگارگران مکتب اصفهان و فرهنگ عامه در مجموعه مقالات نگارگری مکتب اصفهان. تهران: فرهنگستان هنر.
- مشکوتی، نصرت اللّه، (1317)، هنر در دوره ی صفوی، مجله ی تعلیم وتربیت، شماره 4 و 3 . ص 12.
- محمودی، کوروش، (1385)، اطلاعات معماری نویفرت، تهران: پژواک.
- مکی نژاد، مهدی، (1381)، نقش تزئینات درمعماری اسلامی کاشی ایران، کتاب ماه هنر، شماره 45 و 46 ، ص 68- 71.
- مسائلی، کمال، مصاحبه حضوری، لیلا شماعی زاده، 3 / 4 / 1393.
- نصیری انصاری، محمود، (1350)، سیری در معماری ایران، تهران: هنر سرای عالی.
- نیکزاد امیر حسین، کریم، (1333)، تاریخچه ی ابنییه ی اصفهان، اصفهان: داد.
- نیلفروشان، محمد رضا، (1386)، معماری ایران از آغاز تا دوره ی قاجاریه، تهران:نیلفروشان.
- نظری، امیر، فرح آبادی، رامک، (1383)، تزئینات داخلی چوبی، تهران:فدک ایساتیس.
- وایه، گاستون، (1365)، هنر اسلام در سده های نخستین، ترجمه رحمان ساروجی، بی جا.
- هنر فر، لطف اللّه، (1344)، گنجینه ی آثار تاریخی، ج 1، اصفهان: کتاب فروشی ثقفی.
- هنر فر لطف اللّه، (1356)،زاینده رود در گذر گاه تاریخ، مجله هنر و مردم، شماره 188، ص 23 – 28.
- هنر فر، لطف اللّه، (1351)، معماری اصفهان، مجله ی هنر و مردم، شماره 117، ص 26 – 27.
- هیلن براند، رابرت، (1377)، معماری اسلامی، ترجمه ی ایرج اعتصام، تهران: شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.
- هال، جیمز، (1380) ،فرهنگ نگاره ای و نمادها در شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
- یاوری، حسین، (1390)، اصفهان باغ آسمان، تهران: سیمای دانش.
- یاوری، حسین، (1387)، هنرهای چوبی، تهران: پژوهشگاه هنر اسلامی.
www.Esfahanportah.ir( 45 : 8 ، 5/ 15/1393).
www.Makanbin.com .( 55 : 14 ، 12 /2 / 1392)
www.Wikipedia.org. (15 : 10 ، 25 /3 / 1393)
www.semanpnu.blogfa.com. ( 30 : 12 ، 9 /2 / 1393)
www.makanbin.com. ( 55 : 14 ، 12 /2 / 1392)
www.aryazamin.ir. ( 50 : 10 ، 15 /4 / 1393)
www.esfahancity.com ( 20 : 11 ، 1 /12 / 1392) .
www.argshahr.blogfa.com. ( 35 : 4 ، 22 /4 / 1393)
www.dreamofiran.com . ( 55 : 14 ، 12 /2 / 1392)
www.iran-eng.com. ( 45 : 8 ، 28 /3 / 1393)
www.esfahancity.com. ( 5 : 10 ، 19 /5/ 1393)
www.ocw.mit.edu. ( 25 : 3 ، 18 /1 / 1393)
www.naserie.com. ( 18 : 2 ، 3 /12 / 1392)
www.clip.c19.ir. ( 45 : 18 ، 4 /2 / 1393)