فهرست مطالب
فصل اول:کلیات تحقیق.. 1
1-1-مقدمه. 2
1-2-بیان مساله. 3
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق: 4
1-4-اهداف تحقیق.. 5
1-5- فرضیه های تحقیق.. 6
1-6-قلمرو تحقیق.. 7
1-7-روش تحقیق.. 7
1-8- جامعه آماری.. 7
1-9-نمونه آماری.. 8
1-10-تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح.. 8
1-10-1- متغیر های تحقیق و تعریف عملیاتی متغیر مستقل و وابسته. 8
1-10-2- تعریف واژه ها 8
فصل دوم: 11
پیشینه تحقیق.. 11
2-1- بخش اول:نگاه کلی به مدیریت بازاریابی.. 12
2-1-1- مقدمه. 12
2-1-2-گرایشهای مدیریت بازاریابی.. 14
2-1-2-1-رویکرد تولید. 14
2-1-2-2-رویکرد محصول.. 14
2-1-2-3-رویکرد فروش.... 14
2-1-2-4-رویکرد بازاریابی.. 15
2-1-2-5-رویکرد بازاریابی اجتماعی.. 16
2-1-3-فرایند بازاریابی.. 17
2-1-4-هدف گیری بازار 18
2-1-5-محیط بازاریابی.. 20
2-1-5-1-محیط خرد. 21
2-1-5-2-محیط کلا ن.. 22
2-1-6-رفتار خرید مصرف کننده 23
2-1-6-1-گرایش خریدار 25
2-1-6-2-رفتار خریدار و آمیخته بازاریابی.. 25
2-2-1- مقدمه. 26
2-2-2-محصول.. 29
2-2-2-1-کیفیت محصول.. 29
2-2-2-1-1-نگرش سنتی کیفیت... 31
2-2-1-2-اهمیت کیفیت محصولات... 32
2-2-2-1-3- تاثیرکیفیت محصول وارائه خدمات به مشتریان درآمیخته بازاریابی: 34
2-2-2-2-تنوع محصول.. 35
2-2-2-3-طرح کالا. 36
2-2-2-4-ویژگیهای کالا. 37
2-2-2-5- نام و نشان تجاری.. 38
2-2-2-6-بستهبندی محصول.. 41
2-2-2-6-1-جایگاه بستهبندی در بازاریابی.. 42
2-2-2-6-2-کارکردهای بستهبندی.. 43
2-2-2-6-3-فواید بستهبندی برای جامعه. 44
2-2-2-6-4-اثرات زیست-محیطی بستهبندی.. 45
2-2-2-6-5-بستهبندی بهعنوان تبلیغات جدید. 45
2-2-2-6-6-عناصر بستهبندی.. 47
2-2-2-7-اندازه ، ابعاد و حجم کالا: 50
2-2-2-8- ضمانتنامه محصول.. 50
2-2-2-9-مرجوعی های کالا. 52
2-2-2-10-خدمات... 52
2-2-3-قیمت... 53
2-2-3-1-اهداف قیمت گذاری.. 54
2-2-3-2-عوامل موثر بر قیمتگذاری 56
2-2-3-3-مراحل قیمتگذاری.. 58
2-2-4-کانال توزیع( مکان) 61
2-2-4-1-استراتژیهای انتخاب کانال توزیع.. 63
2-2-4-2- مراحل طراحی کانالهای توزیع.. 64
2-2-4-3-وظایف کانال توزیع.. 65
2-2-4-4- انواع کانال های اصلی توزیع.. 66
2-2-4-5-ویژگی های سیستم توزیع مناسب... 68
2-2-4-6-ویژگی های کانال های توزیع لبنیات... 69
2-2-5-فعالیتهای ترفیعی وتشویقی.. 70
2-2-5-1-عوامل موثردرترکیب ترفیع: 71
2-2-5-2-تبلیغات... 72
2-2-5-3-پیشبردفروش: 74
2-2-5-4-روابط عمومی.. 75
2-2-5-5-فروش حضوری.. 76
2-2-6-سهم بازار محصولات لبنی پگاه 77
2-2-7-پیشینه پژوهش.... 81
2-3-بخش سوم:آشنایی با محصولات لبنی.. 85
2-3-1-تاریخچه. 85
2-3-2- شرکت صنایع شیر ایران - پگاه 85
فصل سوم:روش تحقیق.. 90
3-1- مقدمه. 91
3-2- نوع و هدف تحقیق.. 92
3-3- جامعه آماری و نمونه تحقیق.. 93
3-4-محاسبه حجم نمونه. 93
3-5-قلمرو زمانی و مکانی تحقیق.. 94
3-6- ابزار پژوهش و گردآوری داده ها 94
6-3-1-اجزای اصلی پرسشنامه. 95
3-7-کیفیت ابزار اندازه گیری مدل تحقیق- روایی و پایایی.. 98
3-7-1- روایی.. 98
3-7-2- پایایی.. 98
3-7-3-روش ضریب آلفای کرونباخ.. 99
3-8-روش تجزیه و تحلیل داده ها 101
3-9- مراحل تحقیق.. 102
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها 104
4-1- مقدمه. 105
4-2- آمار توصیفی : 106
4-1-1- توزیع سن فروشندگان.. 106
4-2-2- میزان تحصیلات فروشندگان سوپر مارکت ها 107
4-2-3- سابقه کار 108
4-3- آمار استنباطی : 109
4-3-1- تحلیل عاملی.. 109
4-3-2- فرضیه اول: 113
4-3-3- فرضیه دوم : 114
4-3-4- فرضیه سوم: 115
4-2-5- فرضیه چهارم : 115
4-3-6- فرضیه پنجم : 116
4-3-7 - رده بندی تاثیر عناصر آمیخته بازار یابی بر افزایش سهم بازار شرکت پگاه 117
4-3-8 -رتبه بندی شاخص های عامل محصول.. 118
4-3-11- رتبه بندی شاخص های عامل پرسنل.. 120
4-3-12- رتبه بندی شاخص های عامل ترفیع.. 121
فصل پنجم :نتیجه گیری.. 122
5-1- مقدمه. 123
5-2- خلاصه تحقیق.. 123
5-3-نتیجه گیری.. 124
5-3-1-نتیجه بررسی فرضیه اول تحقیق.. 124
5-3-2- نتیجه بررسی فرضیه دوم تحقیق.. 125
5-3-3- نتیجه بررسی فرضیه سوم تحقیق.. 126
5-3-4- نتیجه بررسی فرضیه چهارم تحقیق.. 126
5-3-5- نتیجه بررسی فرضیه پنجم تحقیق.. 127
5-3-6- اولویت بندی عوامل موثر بر افزایش فروش و سهم بازار شرکت پگاه فارس.... 128
5-4- سازگاری یافته ها با تحقیقات پیشین.. 128
5-5- تحلیل نتایج و پیشنهادات مرتبط با موضوع پژوهش.... 129
5-6-پیشنهادهایی جهت پژوهش های آتی.. 133
5-7- محدودیت های تحقیق.. 134
منابع..................................................................................................................................................... 136
پرسشنامه.............................................................................................................................................147
فهرست منابع:
آذر، عادل ، مومنی ، منصور.( 1387).آمار و کاربردهای آن در مدیریت، جلد اول. تهران: انتشارات سمت.
اربابی، علی محمد.(1350). تبلیغات تجاری. تهران: انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، چاپ اول.
ارجمند کرمانی، سامان.(1390). پایان نامه کارشناسی ارشد: بررسی تاثیر نقش آمیخته بازاریابی بر توسعه صادرات فرش دست باف استان کرمان. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم.
اسفیدانی ، محمد رحیم.( 1385). استراتژی بازاریابی در بازارهای اینترنتی. تهران: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
اسماعیل پور، حسن.(1384).مبانی مدیریت بازاریابی .تهران: انتشارات نشر نگاه دانش.
اگیلوی، دیوید.0 1382). رازهای تبلیغات، ترجمه: حمیدی، کوروش، فروزفر، علی. تهران: انتشارات مبلغان.
ایران نژاد پاریزی، مهدی. (1378). روش های تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: نشر میدان.
بلوریان تهرانی ،محمد.(1376).بازاریابی و مدیریت بازار.انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
پور غفاری لاهیجی ، آزاده.( 1383). تبلیغات ایران زیر ذره بین. مجله الکترونیکی مرکز اطلالعات و مدارک ایران. 1(2).
پور غفاری، آزاده.( 1387).اولویت بندی درجه تاثیر هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی بر رفتار خریداران کتاب. دانشگاه علامه طباطبایی
پور کریمی، جواد.(1381). تبلیغات رسانه ای و تغییر نگرش مخاطبان: رویکردی روانشناختی بر تبلیغات. فصلنامه پژوهش و سنجش، 29.
خاکی ، غلامرضا.( 1384). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب، چاپ اول.
دلاور، علی.(1374). مقدمهای بر نظریههای اندازهگیری (روانسنجی). تهران: انتشارات سمت.
دانایی فر، حسن، الوانی ، مهدی ، آذر ، عادل.( 1383). روش شناسی پژوهش های کیفی در مدیریت: رویکرد جامع. تهران: انتشارات صفار- اشراقی.
رضائیان، علی. (1376). تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم. تهران: سمت، چاپ اول، ص154.
رنجبران، حسین.( 1378). بازاریابی و مدیریت بازار. تهران: نشر بازرگانی.
روستا، احمد، ونوس، داور ، ابراهیمی، عبدالحمید.( 1381). مدیریت بازاریابی. تهران: سمت، چاپ ششم، ص216.
سالار، جمشید.(1388). رابطه آمیخته بازاریابی و رفتار مصرف کننده. تهران: ماهنامه تدبیر، 186
سرکا، والتر.( 1384). مبانی فنآوری بستهبندی، شناخت: نگاهی به بسته بندی، کارکردهای بسته بندی، طراحی گرافیک. ترجمه هاشم حبیبی. تهران: هیراد، ، چاپ اول، ص17.
سرمد، زهره، دبازرگان ، عباس، حجازی ، الهه(1377). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
سعیدی نیا، حمید رضا ، بنی اسدی ، مهدی.( 1385). قیمتگذاری محصولات صنعتی. تهران :ماهنامه تدبیر ، 176.
سلیمی، پیام.(1388).بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی در افزایش سهم بازار و فروش گروه شرکت های مجتمع معادن سنگ چینی نی ریز. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
صنایعی، علی.(1377). اصول بازاریابی و مدیریت بازار. تهران: پرسش، ، چاپ سوم.
ظهوری، قاسم.(1378). کاربرد روش های تحقیق در علوم اجتماعی در مدیریت، تهران: انتشارات میر.
علمی، محمد.( 1373). رهنمودهای اساسی در زمینه بستهبندی. تهران: مرکز توسعه صادرات ایران، ، چاپ اول، ص10.
علیپور شیر سوار، حمید رضا ، پرهیزی گشتی، حسین.(1390). رتبه بندی عوامل موثر در افزایش کارایی کانل های توزیع و پخش کالاهای تند مصرف. دانشگاه آزاد اسلامی رشت.
غیاثوند، احمد.( 1387). کاربرد آمار و نرم افزار SPSS در تحلیل داده ها. تهران: نشر لویه.
فرج پور پیر بستی، مقداد .(1386).تاثیر عوامل کیفیتی مارک های مختلف محصولات لبنی(دوغ) در میزان رضایت مشتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
فرجی، مرتضی ، علی دادی، یاسر ، لطفی، احمد.( 1390). کانال های توزیع فرش در جهان و کیفیت حضور ایرانیان در آن. مجله بررسی های بازرگانی، شماره چهل و هفتم.
فرزین، دکتر محمدرضا. ( 1386). آسیب شناسی شبکه توزیع شیر در ایران. مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 59.
کاتلر، فیلیپ(1388). مدیریت بازاریابی ترجمه بهمن فروزنده. اصفهان: آموخته، چاپ پنجم.
کاتلر، فیلیپ(1387). مبانی مدیریت بازاریابی ترجمه علی پارسائیان. تهران: ترمه، چاپ دوم.
کاتلر، فیلیپ، آرمسترانگ، گری.( 1385). اصول بازاریابی. ترجمه بهمن فروزنده. اصفهان: آتروپات، ، چاپ ششم..
کاتلر، فیلیپ . (1389).تجزیه و تحلیل ، برنامه ریزی، اجرا و کنترل. ترجمه بهمن فروزنده. اصفهان : انتشارات آموخته.
کرلینجر، فرد آن. (1374). مبانی پژوهش در علوم رفتاری، ترجمه: پاشا شریفی، حسن ، نجفی زند،جعفر. تهران:انتشارات آوای نور.
کشاورز سعید، کوروش.( 1379).بررسی عوامل موثر در افزایش سهم بازار فروش محصولات نیرو محرکه. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
کمالی، کامل، دادخواه، محمدرضا .(1384). بازاریابی و مدیریت بازار. تهران: انتشارات شهر آشوب.
کیگان، وارن جی.(1383). مدیریت بازاریابی جهانی، ترجمه عبدالحمید ابراهیمی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی چاپ اول.
گرجیان ، ندا.(1385). کانال های توزیع کالا.مرجع الکترونیکی علوم مدیریت ایران، سایت اینترنتی: .www.emodiran.com
گل افشان یوسفی، الناز.(1383). بررسی عوامل موثر بر میزان فروش و سهم بازار شرکت بوتان( محصولات ماکروویو).دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
گلچین فر، شادی ، بختایی ، امیر.( 1385). اصول قیمت گذاری. تهران: مجله تدبیر ، ، 178.
لاولاک ،کریستوفر،رایت، لارن. (1388 ).اصول بازاریابی و خدمات. ترجمه ابوالفضل تاج زاده نمین. تهران : انتشارات سمت.
محبی، حمیدرضا.( 1379).مدیریت بستهبندی: لزوم نگرش سیستماتیک به صنعت نوین بستهبندی، تهران:گفتمان، ، چاپ اول، ص17
محمدیان، محمود.(1385). مدیریت تبلیغات از دید بازاریابی. تهران: انتشارات حروفیه، چاپ چهارم.
میلر، جان ، مور، دیوید.(1385). کسب و کار نام های تجاری، ترجمه : بطحایی، عطیه ، درگی ، پرویز. تهران: نشر رسا.
نصیری، نصرت ا....(1385). شناسایی و رتبه بندی مهمترین محصولات یک و یک از نظر خرده فروشان یک و یک در تهران و تعیین موضع یک و یک از دیدگاه آنان براساس عناصر یاد شده. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
هارت، نورمن.(1382). بازاریابی صنعتی ، ترجمه: گوهریان، محمد ابراهیم ، کرمانی ، محمد. تهران: انتشارات امیر کبیر.
یاری، علیرضا، مصلحی، عادل، موسی زاده، نیلوفر.( 1388).ارائه روشی جهت تعیین کانال توزیع خدمات(مطالعه در یک شرکت مخابراتی). دوفصلنامه مطالعات مدیریت، سال 20، شماره 60.
Anoymous. (2010).marketing – print advertising: marketing Weekly News.Atlanta, 25.
Armstrong, Gary.(2003). pricing of Strategic goods .
Asgharpour, Narges & Emami, Amir & Shafieyoun, rasol.(2012). The Effect of Marketing-Mix and Corporate image on brand equity .Case study: Kalleh Dairy Company.International Journal of Business and Management Tomorrow , 2 ( 2).
Bell, E & Wright, T.(2008). shut-up I don’t care: understanding the role of relevance and interactivity on customer attitudes toward repetitive online advertising . Jornal of Electronic commerce Research, 9(1) , 62.
Berry, William L. & Cooper, Martha C.(2008). Manufacturing flexibility: methods for measuring the impact of product variety on performance in process industries”, Journal of Operations Management , 17.
Bennett, Anthony.(1997). The five v,s - a buyer perspective of the marketing . Journal of Marketing Intelligence and Planning , 15(3) , 151-156.
Bilgen, B & Günther H.O.(2010). Integrated production and distribution planning in the fast moving consumer goods industry:a block planning application.
Constantinides, E. (2004). Influencing the online consumer,s behavior . Journal of Internet Research , 14 ( 2) , 111-126 .
– Dolan, R. J & Simon , H.(1996). Power pricing: How managing price transforms the bottom line. Free Press, New York
FMCG Industry.(2010). http://www.economywatch.com/world-industries/fmcg.html.
Fok, Dennis & Paap, Richard & Franse, Philip Hans.( 2003). Modeling Dynamic Effects of the Marketing Mixon Market Shares. Erasmus Research Institute of Management (ERIM).
Forza, Cipriano & Salvador, Fabrizio(2002).Managing for variety in the order acquisition and fulfillment process: The contribution of product configuration systems. International Journal of Production Economics, 76.
Garvin ,D.(1987). Competing The Eight Dimensions Of Quality. Harvard BusinessReview.
Goldsmith, Ronald. (1999). The personalized marketplace: beyond the 4p,s , Marketing Intelligence & and Planning, 17( 4) , 178-185 .
Gronroos, Christian.(1997). marketing mix to relationship marketing. Journal of Mnagement Decision, volume 35(4) , 322-339.
Granroos, Ch.(2004). The relationship marketing process. Journal of Business & Industrial Marketing, . 19( 2) , 99-113 .
Grunert, Klaus G. & Bech-Larsen, Tino & Bredahl, Lone (2000).Three issues in consumer quality perception and acceptance of dairy products.International Dairy Journal, 10 , 575- 584.
Hallak, Juan Carlos .(2006).Product quality and the direction of trade. Journal of International Economics, 68 .
Hussain, A.Z.M.O & Murthy, D.N.P.(2003). Warranty and Optimal Reliability Improvement Through Product Development. Journal of Mathematical and Computer Modeling, 38.
Jandaghi, Gh & Amiri, A & Amini, A & Darani, M(2011).Assessment and Ranking the Effects of Marketing Mix on Flower and Plant Sale Volume.International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences 1(3) , 207- 219.
Johnson, Melissa. (2010).Communication Research, Communication Theory. Oxford ,20(1) , 106.
Kim , Jung-Yoon & Wong, Veronica & Eng, Teck-Yong.(2005).Product variety strategy for improving new product development proficiencies. Journal ofTechnovation, 25.
Kohli, Chiranjeev S & Harich, Katrin R & Leuthesser, Lance.( 2005).Creating brandidentity: a study of evaluation of new brandnames. Journal of Business Research , 58.
Liu, Zhi-Jie & Chen,Wei & Huang, Hong-Zhong & Yang, Bo .(2007).A diagnostics design decision model for products under warranty. International Journal of Production Economics, 109.
Ljungberg, Lennart Y. & Edwards, Kevin L. (2003).Design, materials selection and marketing of successful products. Journal of Materials and Design, 24.
Louw, A & Kimber, M.( 2007). The Power of Packaging. Afriqa: SAMRA Convention, 2.
- Manafzadeha,Zoleykha & Ghafarloob,Akbar & Hosseinzadehf, Soozan .(2012).Does Marketing Mix Have Effect on Consumers Behavior of Dairy Products. Journal of Basic and Applied Scientific Research 2(6).
McDonough,John. (2003). Encyclopedia of Advertisting :fizory Dearborn An imprint of the Taylor and Francis Group. New York :First Edition, 1256.
Munusamy ,Jayaraman & Chee Hoo, Wong.(2008).Realationship between marketing mix strategy and consumer motive : An empiricial study in major TESCO stores. Unitar E-Journal, 4( 2) .
Murthy, D.N.P. & Kumar, K. Ravi(2000).Total product quality. International Journal of Production Economics , 67.
Murthy, D.N.P. & Djamaludin, I.(2002).New product warranty:A literature review. International Journal of Production Economics, 79.
Murthy, D.N.P. & Solem, O. & Roren, T.(2004). Product warranty logistics: Issues and challenges. European Journal of Operational Research, 156 .
Noble, Charles H & Kumar, Minu. (2008). Using product design strategically to create deeper consumer connections. Journal of Business Horizons, 51.
Peck, J. Childers, T.(2006). Individual and inviromental influences on impulse purchasing, Journal of business research, 59 , 765- 769.
Price, Lydia J. & Dawar, Niraj (2002).The joint effects of brands and warranties in signaling new product quality. Journal of Economic Psychology , 23.
Rafiq, Mohamed, K., Ahmed, P.(1995). using the 7P a sageneric marketing intelligence and planning.
Russell, Thomas & Lane, Roland.(1999).Keppner's Advertising Procedure. Prentice – Hall: Fourteenth Edition , 102.
Simkin, L. (2000). Marketing is marketing maybe Marketing Intelligence & Planning, 18( 3 ), 154-158 .
Silayoi, P & Speece, M.( 2007). The importance of packaging attributes: a conjoint analysis approach. European Journal of Marketing, 41, 1498-1500.
Silayoi, P & Speece. M.( 2004). Packaging and purchase decisions: a focus group study on the impact of involvement level and time pressure. British Food Journal, 106, 612.
Sui pheng, Low & Hui Ming, Kok(1997).Formulating a strategic marketing mix for quantity surveyors. Journal of Marketing Intelligence & planning, 15( 6) , 273-280.
Tholke, Jurg M. & Hultink, Erik Jan & Robben, Henry S. J. (2001). Launching new product features: a multiple case examination”, The Journal of Product Innovation Management , 18 .
VanHurley, V.L.( 2007). the Influence of Packaging Color on Consumer Purchase Intent: The Influence of Color at the Point of Purchase. Dissertation Submitted to Michigan State University for the Degree of Doctor of Philosophy: Mass Media , 53.
Veloutsou ,Cleopatra & Moutinho, Luiz. (2009).Brand relationships through brand reputation and brand tribalism. Journal of Business Research, 62.
Williams , A.(2006).Product-service systems in the automotive industry: the case of micro-factory retailing. Journal of Cleaner Production , 14.
Webster, M. & Beach, R. & Fouweather , I.(2006). An FMCG sector case study. E-business strategy development.
Yeung , Ruth M,W & Yeeb , Wallace M.S.(2010). Exploring consumer purchase intention at the flower market in Macau. International Journal of Hospitality Management, 29( 2).