فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1مقدمه. 3
1-2 بیان مسئله تحقیق.. 4
1-3 ضرورت انجام تحقیق.. 5
1-4 اهداف تحقیق.. 6
1-4-1 هدف اصلی.. 6
1-4-2 اهداف فرعی.. 6
1-5 فرضیههای تحقیق.. 7
1-5-1 فرضیه اصلی.. 7
1-5-2 فرضیه های فرعی.. 7
1-6تعاریف واژگان. 7
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 10
2-2 توسعه ی منابع انسانی.. 11
2-2-1 مفهوم توسعه ی منابع انسانی.. 11
2-2-2 سطوح تجزیه و تحلیل در توسعه ی منابع انسانی.. 14
2-2-3 مدل های توسعه منابع انسانی.. 15
2-2-4 مدل های عقلایی توسعه ی منابع انسانی.. 16
2-2-5 مدل های طبیعی توسعه ی منابع انسانی.. 16
2-2-5 رویکرد باز و بسته به توسعه ی منابع انسانی.. 20
2-2-6 توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از نیاز. 21
2-2-7 توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از فرصت... 21
2-2-8 توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از قابلیتها 22
2-2-9 توسعه ی منابع انسانی مدل I-A.. 22
2-2-10 هویت بخشی.. 23
2-2-11 هم آهنگ سازی.. 23
2-2-12 موفقیت... 24
2-2-13 انطباق.. 24
2-3- چابکی سازمانی.. 25
2-3-1 مفاهیم و تعاریف چابکی.. 25
2-3-2 تولید چابک؛ سرآمد روشهای تولیدی.. 29
2-3-3 قواعد کلی تولید چابک... 29
2-3-4 تعاریف تولید چابک 30
2-3-5 مزایای حاصل از بهبود و افزایش سطح چابکی سازمان. 30
2-3-6 دلایل نیاز سازمانها به تشکیل سازمان چابک (مجازی) 31
2-3-7 ابزارهای سازمان برای تحقق چابکی.. 31
2-3-8 اصول و شاخصهای چابکی در بخش دولتی.. 33
2-3-9 ابعاد چابکی در بخش دولتی.. 34
2-3-10 قابلیتهای چابکی : 34
2-3-11 مشخصات معماری سازمان چابک: 37
2-3-12 مدل مفهومی چابک سازی 37
2-4 پیشینه تحقیق.. 39
2-4-1 پیشینه داخلی.. 39
2-4-2 پیشینه خارجی.. 41
2-5 مدل مفهومیپژوهش... 44
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 مقدمه. 46
3-2 روش تحقیق.. 46
3-3 جامعه آماری و حجم نمونه. 47
3-4 روش گردآوری اطلاعات... 47
3-5 ابزار گردآوری اطلاعات... 47
3-6 روایی و پایایی ابزار گردآوری.. 48
3-6-1 روایی.. 48
3-6-2 پایایی (اعتبار) 48
3-7 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 50
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
4-1 مقدمه. 52
4-2 آمار توصیفی.. 53
4-2-2 وضعیت پاسخگویان بر حسب سن.. 54
4-2-3 وضعیت تحصیل پاسخگویان. 55
4-2-4 وضعیت پاسخگویان بر حسب سابقه خدمت... 56
4-3 آزمون همبستگی پیرسون نتایج دو به دو. 57
4-4 آزمون آلفای کرونباخ.. 58
4-5 الگوسازی معادلات ساختاری : 59
4-6 آزمون فرضیات... 61
4-7 تحلیل چند متغیره 69
4-7-1 پیشبینی متغیر های وابسته با استفاده از تحلیل رگرسیون چند گانه: 69
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادها
5-1 مقدمه. 72
5-2بیان نتایج (فرضیه اصلی ) 72
5-2-1 نتیجه فرضیه فرعی اول. 73
5-2-2 نتیجه فرضیه فرعی دوم. 74
5-2-3 نتیجه فرضیه فرعی سوم. 74
5-2-4 نتیجه فرضیه فرعی چهارم. 75
5-2-5 نتیجه فرضیه فرعی پنجم. 76
5-2-6 نتیجه فرضیه فرعی ششم. 76
5-2-7 نتیجه فرضیه فرعی هفتم. 77
5-3 پیشنهادها مبتنی بر یافته های پژوهش... 78
5-4 محدویتها و موانع پژوهش... 80
منابع و مآخذ. 81
پیوستها 88
چکیده انگلیسی.. 109
منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی
آرمسترانگ، مایکل (1381). مدیریت استراتژیک منابع انسانی ، ترجمه ی سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
آراستی، محمدرضا. کرمیپور، آزیتا وقریشی بابک.(1388). شناسایی عوامل موثر بر ظرفیت نوآوری بنگاههای اقتصادی ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران،سال چهارم. شماره 15.
اکبرپورشیرازی،محسن و کشتیبان،امید. (1390). متولوژی مهندسی مجدد و فرایند کسب و کار مبنای چابکی سازمان.
اعرابی، سیدمحمد و مرجان فیاضی. (1387). استراتژی منابع انسانی، تهران: انستیتو ایزایران.
ایمانی پور،نرگس. محمدپور، سعیده و قلی پور، آرین.(1391). نقش مدیریت منابع انسانی مدیریت الکترونیکیبر نوآوری سازمان. توسعه کارآفرینی.سال پنجم، جلد دوم.
الفت، لعیاو زنجیرچی، سید محمود.(1387). چابکی روایت نویینی از مفاهیم گذشته. فصلنامه علوم مدیریت ایران.سال چهارم. شماره 13.
ابراهیم نژاد، سعداله و امامی، رضا. (1388). اندازه گیری چابکی سازمانهای تولیدی در محیط های فازی
باقرزاده، محمدرضا. جامخانه، عزت اله و معافی مدنی، سید رضا.(1388). بررسی وضعیت قابلیتهای چابکی در سازمانهای دولتی استان مازندران. فصلنامه مدیریت، سال هفتم ، شماره 18.
بامبرگر، پیتر و لن مشولم .(1384). استراتژی منابع انسانی، ترجمه ی علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی،تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
تیزرو، سعید.آذر، عادل.احمدی، رضاو رفیعی، مجید. (1390). ارائه مدل چابکی زنجیره تامین در شرکت ذوب آهن.
جعفرنژاد، احمد. محقر، علی و درویش، مریم.(1388). ارائه روشی برای اندازه گیری چابکی زنجیره تامین با استفاده از ترکیب تئوری گراف، رویکرد ماتریسی و منطق فازی.
جعفرنژاد، احمدو شهائی ، بهنام.(1385). مقدمه ای بر چابکی سازمان.
حسینی، سید نبی اله.(1388). کارآفرینی و مهارتهای ایجاد شغل.نشر ، مبنای خرد.چاپ دوم.
حمیدی، ناصر.حسن پور، اکبر. کیانی،مجتبی و موسوی، حمید.(1388). نقش مدیریت منابع انسانی در چابکی سازمان.مجله مدیریت صنعتی دانشگاه ازاد سنندج. سال چهارم.
خوش سیما، علامرضا.(1382). مقدمه ای بر چابکی در سازمان ها.ماهنامه تدبیر، شماره 134.
دفت، ریچارد ال.(1375).تئوری و طراحی سازمان. ترجمه: دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی. چاپ دوم.نشر موسسه های فرهنگی
دهقان، نبی اله. دهقان، فاطمه و فتحی، صمد.(1391). تبیین و آزمونراهبرد تعامل قابلیتهای یادگیری، نوآوری و مزیت رقابتی پایدار. مطالعات راهبردی، شماره نهم
رضائیان،علی.(1390).اصول علم مدیریت.انتشارات سمت .چاپ بیست و دوم.
رودپشتی، فریدون. امیر حسینی، زهرا و شیخ، ابراهیم. (1387). نقش منابع انسانی و توسعه آن در چابکی سازمان. چهارمین کنفرانس توسعه منابع انسانی.
رضوانی، حمید رضا و گرایلی نژاد،رزا.(1390). ارائه الگویی برای گونه شناسی انواع نوآوری سازمانی.فصلنامه تخصصی پارکهاو مراکز رشدف سال هفتم ، شماره 28
زارعی متین.، حسن. جندقی، غلامرضا و سلیمی، مائده.(1389). بررسی وضعیت عوامل موثر در چابکی سازمان صدا و سیمای کشور.
زنجیرچی، محمود. اردکانی، سعیدو حاتمینسب، سید حسن.(1389). بررسی ارتباط بین فرایندهای مدیریت دانش و چابکی در شرکتهای کوچک و متوسط استان یزد.ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات.
زنجیرچی، سید محمود و الفت، لعیا.(1389). نقش فناوری در دستیابی به چابکی در شرکتهای الکترونیک ایران. فصلنامه علمیپژوهشی، سال سوم ، شماره یک
سیدجوادین،سیدرضا.(1387).مبانی سازمان و مدیریت.انتشارات نگاه دانش.چاپ چهارم.
شهائی، بهنام.(1387). پارادیم های چابکی.ماهنامه تدبیر، شماره 194
شمس، فریدون و راضی، علی. (1387). ضرورت بکارگیری ایده چابکی در معماری سازمان.
شیخان، ناهید و رضازاده، حجت اله.(1384). دسترسی کارآفرینان به نتایج تحقیق و نوآوری در کشورهای منتخب.رهیافت . شماره 35.
صادقی، منصور. صادقی علیرضا.نیکو کار، غلامحسین و نادری، علیرضا.(1390). تحلیل مدل عوامل سازمانی، فردی و گروهی موثر بر توسعه نواوری در سازمان های تحقیقاتی و فن اور. پژوهش توسعه فناوری، سال سوم. شماره پنجم
صلواتی، عادل. صمدی، (1390). بررسی رابطه پزیرش فناوری اطلاعات و چابک سازی از دید مدیران ارشد سازمان های دولتی و خصوصی همدان.
صنوبر، ناصر. سلمانی، بهزاد و تجویدی، مینا.(1390). تاثیر محرکهای نوآوریبر ظرفیت نوآوری در شرکتهای دانش بنیان.
طاهری، نادر(1388).ارزیابی وضعیت موجود توسعه منا بع انسانی و تدوین راهبردهای توسعه. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
علی احمدی، علیرضا. فکری، رکسانا و فتحیانف محمد.(1386). تعیین عوامل موثر بر چابک سازی فرایند توسعه محصول جدید با استفاده از روش تجزیه و مولفه های اصلی در صنایع تولیدی. مجله مدیریت فرداف شماره 21.
عبدی، نریمانصلواتی، عادل و قاسمی، شهریار.(1389). بررسی تاثیر خلاقیت و نوآوری در چابکی کارکنان بانک ملی شهر سنندج.
فتحیان، محمد. گلچین پور، مونا و خسرو شاهی، سرور.(1385). راهکارهای چابکی در سازمان های تولیدی. ماهنامه تدبیر، شماره 175.
لحافی،بیان. صلواتی، عادلو جعفری مقدم، سعید.(1390). بررسی رابطه بین کار تیمیو چابکی سازمان در بانکهای خصوصی و دولتی سنندج.
کمالی، عبدالنبی، و کمالیف شبر.(1388). بررسی رابطه نواوری با چابکی در شرکتهای بیمه ایران و پارسیان.اولین کنفرانس بین المللی مدیریت نوآوری و تولید ملی.
محمدی، علیو امیدی، یاسر(1391). ارائه مدل ساختاری تفسیری دستیابی به چابکی از طریق فناوری اطلاعاتدر سازمانهای تولیدی. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره چهارم.
محمدی، حامد و طبری، مجتبی .(1388). نهادینه کردن خلاقیت و نوآوری در سازمان. ماهنامه تدبیر-سال بیستم-شماره 202.
محمد کاظمی، رضا. جعفری مقدم، سعید و سهیلی، سارا. (1391). شناسایی میزان تاثیر جو سازمان بر نوآوری در بانک ملت. ماهنامه توسعه کارآفرینی،سال پنجم،جلد دوم.
مروتی شریف ابادی، علی. یونسی فر،سید عبدالعزیز. آقا باقری، حسین و کشور شاهی، محمد کاظم.(1391). ارائه چهارچوب مفهومیبرای ارزیابی چابکی و رتبه بندی سازمانها در کارخانه فولا ایران. مدیریت تولید و عملیات، شماره 2.
میر فخردینی، سید حیدر. حاتمینسب، سید حسن. طالعی فر، رضا و منفرد، امیر رضا.( 1389).مدیت دانش، نوآوری دانشو عملکرد نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط.
نیک پور، امین و سلاجقه، سنجر.( 1389). بررسی رابطه بین چابکی سازمان و رضایت شغلی کارکنان سازمانهای تولیدی استان کرمان.پژوهشهای مدیریت، سال سوم، شماره هفتم.
واترز،دونالد.(1389).استراتژی تولید و عملیات.ترجمه ی دکتر سید محمد اعرابی و دکتر امیر مصطفوی.نشر، مهکامه.چاپ اول.
یارمحمدیان، محمد حسین. سموعی، راحله. خدایاری، رحیم و باقریان، حسین.(1388). وضعیت چابکی بیمارستانهای شهر اصفهان.
یعقوبی، نورمحمد. شکری، علی و راحت دهمرده، محبوبه.(1391). مطالعه توانمندی سازمانهای ساختاری چابکی سازمان در نظام بانکی. اندیشه مدیریت راهبردی، سال ششم، شماره اول
ب)منابع لاتین
American Society for Training and Development (2002). The HR Wheel (Online) Available at: http://www.astd.org/virtual_community/ comm._careers/competencies/ hrwheel.html
Becker, G. (1964). Human Capital. University of Chicago Press, First Edition, Chicago.
Callahan, Jamie L. and Dávila Tiffany Dunne De (2004). An Impressionistic Framework for Theorizing About HRD, Human Resource Development Review. 3, 75.
E.W.T. Ngai, D.C.K. Chau, T.L.A. Chan, Information technology, operational, and management competencies for supply chain agility: Findings fromcase studies, The Journal of Strategic Information Systems, Corrected Proof 20 (3) (2014) 232–249.
Garavan, T. (1991). Strategic HRD, Journal of European Industrial Training. Vol. 15, No.1, p. 17
Goodman, D., Holton, E., & Bates, R. (2014). Validation of the learning transfer system inventory: A study of supervisors in the public sector in
Garavan, Thomas N. (2004). Exploring HRD: A Levels of Analysis Approach, HumanResource Development Review. Vol. 3, No. 4, pp. 417-441.
Gilley, J. & S. Eggland (1992). Principle of Human Resource Development. Nj: Addison- Wesley, First Edition, Malden-Head, pp. 12-13
Hart, O. (1989). An Economist Perspective on the Theory of the Firm, Colombia :AwReview, No. 89, pp. 1757-1774
Hitt, Michael A; C. Chet Miller & Colella Adrienne (2006). Organizational Behavior A Strategic Approach. John Wiley & Sons, Inc First Published, America
Katz, D. & R. Kahn (1978). The Social Psychology of Organization. John Willy, 2ndEdition, New York.
Katou, A. A., & Budhwar, P. S. (2014). Causal relationship between HRM policies and organizational performance: Evidence from the Greek manufacturing sector. European Management Journal, 28, 25–39.
Lajara, B. M.; F. G. Lillo & V. S. Sempere (2002). Human Resource Management in the Formulation and Implementation of Strategic Alliance, Human Systems Management. No. 21, pp. 205-215
Louma, Mi Kko (1999). "The Essence of Human Resource Development Orientation: Evidence from the Finish Metals Industry, Journal of European Industrial Training. Vol. 23, No. 3, p. 114.
Lynham, S. A. (2000). Theory Building in the Human Resource Development Profession. Human Resource Development Quarterly. 11(2), pp. 159-178
McCracken, M., & Wallace, M. (2000), "towards a redefinition of strategic HRD". Journal of European Industrial, Training, 245 (5), 281-290.
McCracken, Martin & Marry Wallace (2000). "Towards a Redefinition of Strategic Human Resource Development, Journal of European Industrial Training. Vol. 24, No. 5, pp. 281-282
McLean, G. N. (2006). National Human Resource Development: A Focused Study inTransitioning Societies in the Developing World. Advances in Developing Human Resources, 8(1), pp. 3-11.
N. Roberts, P.S. Galluch, M. Dinger, V. Grover, Absorptive capacity and information systems search: review, synthesis, and directions for furture research, MIS Quarterly 36 (2) (2012) 625–A626.
Nadler, L. & Nadler, Z. (1989). Developing Human Resource. Jossey-Bass Press, First Edition, San Francisco, p. 4.
Nissley, N. (1999). Viewing Corporate Art Through the Paradigmatic Lens of Organizational Symbolism:An Exploratory Study. Unpublished Doctoral Dissertation, The George Washington University, Washington, DC.
Nissley, N. & A. Casey (2002). The Politics of the Exhibition:Viewing CorporateMuseums Through the Paradigmatic Lens of Organizational Memory. British Journal of Management, 13(2), pp. 35-46.
Pe´rez Lo´pez, S., Peo´n, J. M. M., & Orda´s, C. J. V. (2006). "Human resource management as a Determining factor in organizational learning". Management Learning, 37( 2), 215-39.
Reio, T. (2000). Field Investigation of the Relationship Among Adult Curiosity, Workplace Learning, and Job Performance. Human Resource Development Quarterly.
Rouna, W. & A. Root (2000). An Investigation into Core Beliefs Underlying the Profession of Human Resource Development, University of Minnesota, Human Resource Development Research Center. St. Paul, MN, .\
Sloman, M. (1994). "A Handbook for Training Strategy", Gower, Aldershot
Spiegler, I. (2004). "Knowledge Management A New Idea or A Recycled Concept?". Communication of the Association for Information System, 3 Article14. June
Tseng, C., & Mclean, G. N. (2008). "Strategic HRD practices as Key Factors in Organizational learning". Journal of European Industrial Training, 6, 418-432
Torraco, R. & R. Swanson (1995). The Strategic Roles of Human Resource Development, Human Resource Planning. Vol. 18, No. 4, p. 11.
Woodwick, Amy L. Batiste (2002). Improving Practitioner Readiness for Strategic Organizational Roles: An Exploratory Study of Strategic Competence and its Role inHuman Resource Development Practice, Vanderbilt University. p. 1.
Wright, P. M., & Kehoe, R. R. (2013). Human resource practices and organizational commitment: A deeper understanding. Asia Pacifi c Journal of Human Resources, 46, 6–20.
Xiaohui, Wang & N. McLean Gary (2007). The Dilemma of Defining InternationalHuman Resource Development, Human Resource Development Review. Vol. 6, No. 1, p.96-108.
ندارد.