فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده............................................................................................................................... و
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1 مقدمه........................................................................................................................ 2
1-2 تعریف (بیان) مسله................................................................................................. 3
1-3 اهمیت و ضرورت موضوع........................................................................................ 5
1-4 چارچوب نظری تحقیق............................................................................................ 6
1-5 فرضیات تحقیق....................................................................................................... 9
1-5-1 فرضیه اصلی تحقیق............................................................................................... 9
1-5-2 فرضیات فرعی تحقیق........................................................................................... 9
1-6 سوالات تحقیق.......................................................................................................... 9
1-6-1 سوال اصلی تحقیق................................................................................................ 9
1-6-2 سوالات فرعی تحقیق............................................................................................. 9
1-7 اهداف تحقیق........................................................................................................... 10
1-7-1 هدف اصلی تحقیق................................................................................................ 10
1-7-2 اهداف فرعی تحقیق.............................................................................................. 10
1-8 قلمرو تحقیق............................................................................................................. 10
1-9 روش تحقیق............................................................................................................ 10
1-10 تعریف متغییرها....................................................................................................... 11
1-10-1 متغیر مستقل....................................................................................................... 11
1-10-2 متغیر وابسته....................................................................................................... 11
1-10-3 تعریف عملیاتی واژه ها ، متغیر ها وا صطلاحات دقیق........................................... 11
فصل دوم :ادبیات تحقیق
2-1-مقدمه....................................................................................................................... 14
2-2-مفهوم تغییر............................................................................................................... 17
2-2-1- تغییر چیست؟ .................................................................................................... 17
2-2-2- مفهوم تغییر،تحول و تغییر بنیادی........................................................................... 18
2-2-3- نگرش به مدیریت تغییر....................................................................................... 20
2-2-4- مفهوم تغییر استراتژیک......................................................................................... 20
2-3-دلایل لزوم تغییر استراتژیک....................................................................................... 23
2-4-ابعاد تغییر................................................................................................................. 25
2-5-انواع تغییر................................................................................................................ 26
2-5-1-انواع تغییر از دیدگاه صاحبنظران............................................................................ 26
2-5-2-انواع تغییر از دیدگاه آکرامان.................................................................................. 27
2-6-تغییر در سازمان ها.................................................................................................... 30
2-6-1-عوامل تعیین کننده تغییر......................................................................................... 30
2-6-2- استراتژی های اساسی برای مدیریت تغییر.............................................................. 31
2-6-3- مهارت های لازمه ی مدیران برای ایجاد تغییر........................................................ 32
2-6-4- عوامل موثر در تحول سازمان................................................................................ 33
2-6-5- روش های ایجاد تغییر در سازمان......................................................................... 38
2-6-6- تدارکات برای تغییر............................................................................................. 39
2-6-7- واکنش به تغییر.................................................................................................... 39
2-6-8- علل مقاومت افراد وسازمان در برابر تغییر.............................................................. 39
2-6-9- نقش رهبری در مدیریت تغییر.............................................................................. 41
2-7- مفهوم تیم و کار تیمی............................................................................................. 43
2-7-1-تعریف تیم........................................................................................................... 43
2-7-2- مفهوم کار تیمی................................................................................................... 44
2-8- لزوم وجود تیم مدیران عالی..................................................................................... 46
2-9-نقش تیم................................................................................................................... 48
2-10- مفهوم گروه های کاری........................................................................................... 49
2-11-رابطه کار تیمی با عملکرد سازمان............................................................................ 49
2-12-نقش مدیریت عالی بر مفهوم رهبری تیمی................................................................ 50
2-13- پژوهش های انجام شده پیرامون موضوع در داخل کشور........................................... 53
2-14- پژوهش های انجام شده پیرامون موضوع در خارج از کشور....................................... 53
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1مقدمه......................................................................................................................... 56
3-2 طرح تحقیق............................................................................................................... 56
3-3جامعه ونمونه آماری.................................................................................................... 57
3-3-1 جامعه آماری......................................................................................................... 57
3-3-2 نمونه آماری.......................................................................................................... 58
3-4 ابزار سنجش.............................................................................................................. 59
3-4-1 طراحی پرسشنامه.................................................................................................. 59
3-4-2 پایایی(قابلیت اعتماد) پرسشنامه.............................................................................. 60
3-4-3روایی پرسشنامه..................................................................................................... 60
3-5روش تحلیل داده ها.................................................................................................... 63
3-6- روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................. 63
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها
4-1 مقدمه........................................................................................................................ 65
4-2 نتایج توصیفی متغییر ها............................................................................................... 66
4-3 وضعیت جنسی پاسخگویان........................................................................................ 71
4-4 وضعیت تحصیلات پاسخگویان(زمینه تحصیلی............................................................. 77
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه........................................................................................................................ 85
5-2 نتایج تجربی.............................................................................................................. 85
5-3 نتایج تجربی توصیفی................................................................................................. 87
5-4 بحث و بررسی نتایج.................................................................................................. 87
5-5 پیشنهادات پژوهش.................................................................................................... 88
5-6 محدودیت های پژوهش............................................................................................. 89
- منابع.............................................................................................................................. 90
- پیوست 95
منابع
منابع فارسی :
- آصفی، احمدعلی؛ حمیدی، مهرزاد؛ جلالی فراهانی، مجید؛ دقهان قهفرخی، امین. ( 1388)، ً بررسی مدیریت مشارکتی و مقاومت کارکنان در برابر تغییر در سازمان تربیت بدنی و ادارخ کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ً. مدیریت ورزشی، ( 3)، 26-5 .
- اعرابی، سیدمحمد؛ صادقی، داود؛ افجه، سیدعلی اکبر؛ محمدی، تیمور. ( 1388)، ً ارائه مدلی برای افزایش عملکرد از طریق هماهنگی سازی استراتژیهای تغییر سازمانی ً.
- اورک، جهانبخش؛ درویش پور، عیسی. ( 1388 )، ً راهکارهای موثر بر کاهش مقاومت در برابر تغییر از دیدگاه اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ً. علوم تربیتی، 2( 8)، 167-149 .
- جعفرپور، محمود. ( 1389)، ًمطالعه ابعاد و نقش مقاومت فردی در برابر تعهد به تغییرات برنامه ریزی شده سازمانی (مطالعه در سازمان نظامی) ً. 1( 4)، 56-41 .
- خاچیان، آلیس؛ منوچهری، هومان؛ پازارگادی، مهرنوش؛ اکبر زاده باغبان، علیرضا. ( 1390)، َچالشهای مدیریت تغییر، تجارب مدیران در دانشکده های پرستاری و مامایی: مطالعه ای کیفی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، 18 ( 1 )، 88-79 .
- دشتی، نادر؛ یاوری، کاظم؛ صادقی، حسین. ( 1389)، ً بررسی ماهیت و روند تغییر فن آوری در صنعت ایران ( 1387-1350) ً. پژوهشنامه اقتصادی، 95-71 .
- رحیم زادگان، زهرا؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ مرتضوی، سعید. ( 1388)، ً میدان وابستگی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مدیریت تغییر در نظام آموزش عالی ً. مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، 11( 3)، 247-239 .
- زاهدی، شمس السادات؛ مرتضوی، لیلا. ( 1389)، ً تاثیر عوامل زمینه ای تغییر بر تعهد به تغییر در فرآیند خصوصی سازی در سازمانها ً. مجله دانش و توسعه (علمی – پژوهشی)، 17( 34 ) .
- فدائی، غلامرضا؛ ناخدا، مریم. ( 1389)، ًطراحی مدل مدیریت تغییر در کتابخانه های دانشگاهی ایران : مطالعه دلفیً. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 16( 3)، 145-168 .
- فرمان بر، ربیع اله؛ نیکنامی، شمس الدین؛ حیدرنیا، علیرضا؛ حاجی زاده، ابراهیم. ( 1389)، ً پیشگویی کننده های رفتار ورزشی دانشجویان به را اساس الگوی مراحل تغییر با استفاده از تحلیل مسیر ً. فصلنامه پایش، 10 ( 1 )، 37-27 .
- صالحی، محمد؛ فلاح، وحید؛ قصابی، زهرا. ( 1389)، ً تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت تغییر ً. پژوهش تحقیقات مدیریت آموزشی، 5، 105-116 .
- کرد ناییج، اسدا...؛ طاهری، فاطمه؛ نیاکان لاهیجی، نازیلا. ( 1389)، ً ماهیت هولوگرافیکی تحول در سازمانهای عصر اطلاعات ً. مدیریت فرهنگ سازمانی، 8 ( 20 )، 86-63 .
- لگزیان، محمد؛ ملک زاده، غلامرضا. ( 1389)،َ بررسی رابطه میان آمادگی برای تغییر و ابعاد سازمان یادگیرنده. چشم انداز مدیریت دولتی، ( 4)، 118-110
- میرسپاسی، ناصر؛ قهرمانی، مسعود. ( 1387)، ضرورت انطباق رویکرد تغییر بنیادین (اجرای کلات و مبتنی بر نگرش سیستمی) به برنامهی تحول در نظام اداری کشور برای بهبود و ارتفاء قابلیت و توانمندی دولت تهران : واحد علوم و تحقیقات. مجله پژوهشهای مدیریت، ( 88) .
- میرکمالی، سیدمحمد؛ زینلی، حسین. ( 1388)، ً طراحی الگوی مناسب تغییر سازمانی در دانشگاههای جامع دولتی از طریق تحلیل عاملها ً. مجله علوم تربیتی (علوم تربیتی و روانشناسی)، 5( 3 )، 139-164 .
- هادوی نژاد، مصطفی؛ خائف الهی، احمد علی؛ علیزاده ثانی، محسن. ( 1388)، ً سیاست پیشگی مدیران، ادراک سیاسی کارکنان و مقاومت در برابر تغییر ً. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرتال جامع علوم انسانی. 4( 16)، 137-119 .
- حکیمی، حسن، سودی، نعمت اله، مرتضوی ،سعید، قلی زاده، رضا، بررسی تأثیر ادراک از عدالت و اعتماد بر طفره رفتن اجتماعی تیم ها در تسهیم دانش:تیم های تحقیق و توسعه ی مستقر در شهرک صنعتی طوس مشهد، پژوهش نامه مدیریت اجرایی علمی-پژوهشی، سال سوم ،شماره5،نیمه اول 1390،ص137-162
- جاپلقیان،غلام،بررسی مداخله ها و پیش ران های راهبرد مدیریت عملکرد تیم بنیان ،ماهنامه توسعه انسانی پلیس،شماره 32،سال هفتم،1389،ص122-156
- جوان مرد ،حبیب الله، افراز، محمد ، تعیین ارتباط میان عو امل کار تیمی، تعهّد سیاسی و رفتارشهروندی سازمانی، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره2، تابستان 1389، ص93-107
- رمضانی نژاد، رحیم، حسینی کشتان، میثاق ، احسانی، محمد، رابطۀ سبک های رهبری مربیان و انسجام گروهی تیم های فوتبال لیگ برتر ایران، فصل نامهی المپیک،سال هجدهم،شماره1(پیاپی49)، بهار1389، ص57-68
- سنجقی، محمد ابراهیم، فرهی بوزنجانی، برزو، ظهوریان نادعلی، ایمان، بررسی تأثیر توانمندسازی تیمی بر رابطه بین رهبری تحوّل آفرین و عملکرد سازمانی )مطالعه موردی در واحدهای تحقیق و توسعه ی صنعت نفت مستقر در تهران(، بهبود مدیریت،سال پنجم، شمارهی 2، پیاپی 13 ، پاییز 1390، ص124-137
- سیادت، سیدعلی، کاظمی، ایرج ، مختاری پور، مرضیه، بررسی مقایسه ای رابطه بین هوش سازمانی و رهبری تیمی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی اصفهان، چشم انداز مدیریت دولتی،شماره 1، بهار 1389، ص87-99
- سیادت، سیدعلی، مختاری پور، مرضیه، رهبری تیمی در سازمان بر اساس نقش سازمانی و فرهنگ ملی ( مورد مطالعه: دانشگاه های دولتی اصفهان)، اندیشه مدیریت، سال سوم، شماره اول، 1388، ص191-219
- صادقی آرانی، زهرا، آرامون، هاجر، سعیدا اردکانی، سعید، تأثیر مهارت های کار تیمی بر عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان به تفکیک جنسیت، مجله علمی- پژوهشی تحقیقات زنان، بهار و تابستان ۱۳۸۸ ، سال سوم، شماره اول، ص59-73
- فرهی، رضا، محمود، امیررضا ، زارعی رهرو، امیرحسن، افخمی اردکانی، مهدی، طراحی معیارهای اثربخشی کار گروهی (با رویکردQCC و TQM ) مطالعه موردی: پژوهشگاه صنعت نفت، فصل نامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت،سال چهارم ، شماره ۱۰ ، بهار ۱۳۸۹، ص39-70
- کاظمی، مهدی ، کرمانشاه، علی، کرباسفروشان، الیاس، بررسی سازه ی کیفیت کار تیمی و اصلاح ابزار اندازه گیری تعاملات تیم: تحلیل مفهومی و تجربی، فصل نامه علوم مدیریت ایران، سال ششم، شماره 21 ، بهار 1390 ، ص 19-46
- لاجوردی، سید جلیل، حسینی، مهدی، راهبردهای شکل گیری تیم های تسهیل کننده خلق دانش، مطالعات مدیریت راهبردی،شمارهی2، تابستان 1390، ص ص127 - 144
- مرتضوی، سعید، رضایی راد، مصطفی، جاویدی، امین، عزیزی، مرتضی، نقش باورهای کارکنان در زمینه امنیت روانی و سودمندی واحدها بر عملکرد تیم های انتظامی (شهرستان همدان)، فصل نامهی مطالعات امنیت اجتماعی،پایگاه نشریات جهاد دانشگاهی، 1390، ص143-167
- مؤمنی، منصور، دهقان نیری، محمود، اخوان انوری، محمدرضا، رئیسی فر، کامیار، مدل سازی ساختاری تأثیر ابعاد OCB بر عملکرد تیم های مجازی، مدیریت فناوری اطلاعات،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،دوره دوم،شماره5، زمستان 1389، ص149-168
- یعقوبی، مریم ، جوادی، مرضیه، رابطه بین مدیریت دانش و یادگیری تیمی در بیمارستان های منتخب شهر اصفهان در سال 1389، مجلهی ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ویژه نامهی توسعه آموزش و ارتقای سلامت، اسفند1390، ص1083-1090
- نژادی، منصور، چالش های نظام اداری در تشکیل سازمان ها و تیم های مجازی، ماهنامه اتاق ایران، شماره48، دی1389،ص20-23
منابع انگلیسی:
- Albalas, A; Wortmann, H. (2011) , “Managing large engineering changes”, International Journal of Operations, 32(11) , 1252-1280.
- Baiden, Bernard K., Price, Andrew D.F., The effect of integration on project delivery team
- Bennett, Hadyn, S. Wright, Norman, Female Emirati graduates and the multicultural, mixed gender workplace, The impact of educational experiences on female students’ team-related behaviours, skills, values and attitudes within the Gulf region, Team Performance Management, Vol. 16 No. 5/6, pp. 267-288, 2010
- Brede Moe, Nils, Dingsøyr, Torgeir, Tore Dybå, A teamwork model for understanding an agile team: A case study of a Scrum project, Information and Software Technology, vol 52, 2010, pp 480–491
- Bucic, Tania, Sydney, Australia, Prem Ramburuth, Effects of leadership style on team learning, Journal of Workplace Learning, Vol. 22 No. 4, 2010, pp. 228-248
- Bull, M; Brown, T. (2010) “Change communication: the impact on satisfaction with alternative workplace strategies”, Facilities, 30(3/4) , 135-151.
- Burtscher, Michael J., Manser, Tanja, Team mental models and their potential to improve teamwork and safety:A review and implications for future research in healthcare, Safety Science 50 (2012) 1344–1354
- chanda, john, Team work-need of the hour , ZENITH International Journal of Business Economics & Management Research Vol.1 Issue 2, Nov 2011
- Deneckere, Svin, Euwema, Martin, Van Herck, Pieter, Lodewijckx, Cathy, Panella, Massimiliano, Sermeus, Walter, Vanhaecht, Kris, Care pathways lead to better teamwork: Results of a systematic review, Elsevier journal, Social Science & Medicine,vol 75, 2012
- effectiveness, International Journal of Project Management , No 29 ,2011,pp129–136
- Emily, Kilner, Lorraine, A. Sheppard, The role of teamwork and communication in the emergency department: A systematic review, International Emergency Nursing, vol 18, 2010,pp127-137
- Fuchs, S. (2010) , “The impact of manager and top mamagement identification on the relationship between perceived organizational justice and change – oriented behavkior” Leadership & Organization, 32(6) , 555-583.
- Kuntz, J.R.C; Gomes, J.F.S. (2012) , “Transformational change in organizations: a self – regulation approach” Journal of Organizational Change management, 25(1) , 143-162.
- Lattuch, F; Young, S. (2010) , “Younge professionals perceptions toward organizational change” Leadership & Organization Development Journal, 32(6) , 605-627.
- LePine, Jeffery A., Buckman, Brooke R., Crawford, Eean R., Methot, Jessica R., A review of research on personality in teams: Accounting for pathways spanning levels of theory and analysis, Human Resource Management Review, No 21, 2011, pp 311–330
- Li-Ren , Yang, Chung-Fah, Huang, Kun-Shan, Wu,The association among project manager's leadership style, teamwork and project success, International Journal of Project Management, vol 29, pp 258-267, 2011
- Logie, l; Piacentini, M; Eadie, D. (2012) , “Using qualitative methodologies to underastand behavior change” Qualitative Market: An International Journal, 15(1) 70-86.
- Marrewijk, A, V; Veenswij, marcel. (2010) , “Organizing reflexivity in designed change: the ethnoventionist approach” Journal of Organizational Change management, 23(3) , 212-229.
- Parush , Avi, Chelsea, Kramer , Foster-Hunt, Tara, McMullan, Alicia, Momtahan, Kathryn, Exploring similarities and differences in teamwork across diverse healthcare contexts using communication analysis, Springer-Verlag London Limited 2012
- Pearse, N.J. (2010) , “Towards a social capital theory of resistance to change” , Journal of Advances in Management Research, 7(2) ,163-175.
- Peccei, R; Giangreco, A. (2011) , “The role of organizational commitment in the analysis of resistance to change” Personnel Reviwe, 40(2) , 185-204.
- Raelin, J.A .(2012) , “Dialogue and deliberation as expressions of democratic leadership in Participatory organizational change” Journal of Organizational Change management. 25(1) , 7-23.
- Rexfelt, Oskar, Almefelt ,Lars, Zackrisson, Daniel,Hallman, Teres, Malmqvist, Johan, Karlsson, MariAnne, A proposal for a structured approach for cross-company teamwork: a case study of involving the customer in service innovation, springer, Design (2011) 22:153–171, DOI 10.1007/s00163-011-0104-y
- Ryan, A; Mitchell, I .K; Daskou, S, (2012). “An interaction and networks approach to developing sustainable organizations” Journal of Organizational Change management, 25(4) , 578-594.
- Savelsbergh ,Chantal M.J.H., van der Heijden, Beatrice I.J.M., Poell, Rob F. , Attitudes towards factors influencing team performance A multi-rater approach aimed at establishing the relative importance of team learning behaviors in comparison with other predictors of team performance, Team Performance Management,Vol. 16 No. 7/8, 2010, pp. 451-474
- Shah, N; Sarwar Shah, S.G. (2010) , “Relationships between employee readiness for organizational change, supervisor and peer relations and demography” Journal of Enterprise Information Management. 23(5) , 640-652.
- Shah, N. (2010) , “A study of the relationship between organizational justice and employee readiness for change” Journal of EnterpriseInformation management, 24(3) , 224-236.
- Shi , Xinping, Liao, Ziqi, The mediating effects of interfirm business process integration and joint teamwork on firm performance in supply chains, Springer Science+Business Media, LLC 2012
- Stensaker, I.G & Meyer, C.B, (2012) “Change Experience and employee reactions: developing capabilities for chande” Personnel Review, 41(1) , 106-124.
- Stokes, p & Harris, P. (2012) , “Micro – moments, choice and responsibility in sustainable organizational change and transformation”Journal of Organizational Change management, 25(4) , 595-61
- Williams, Ethlyn A., Castro, Stephanie L., The effects of teamwork on individual learning and perceptions of team performance ,A comparison of face-to-face and online project settings, Team Performance Management, Vol. 16 No. 3/4, 2010, pp.124-147
- Zhu, Lihong , Use of teams in technical services in academic libraries, Library Collections, Acquisitions, & Technical Services, No 35, 2011, pp 69–82
- Zou, Tracy X.P., Ko, Edmond I., Teamwork development across the curriculum for chemical engineering students in Hong Kong: Processes, outcomes and lessons learned, education for chemical engineers, vol 7, 2012, pp e105–e11