فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق .............................................................................................................. 1
1-1: مقدمه .......................................................................................................................................... 2
1-2: تشریح و بیان مسئله .................................................................................................................... 3
1-3: هدف اصلی از انجام تحقیق ........................................................................................................ 4
1-3-1: اهداف فرعی از انجام تحقیق .................................................................................................. 5
1-4: اهمیت و ضرورت انجام تحقیق .................................................................................................. 5
1-5: چارچوب نظری و فرضیه های تحقیق ........................................................................................ 7
1-6: مدل مفهومی تحقیق .................................................................................................................... 11
1-7: تعریف متغیرها ............................................................................................................................ 12
1-7-1: تعریف مفهومی متغیرها .......................................................................................................... 12
1-7-2: تعریف عملیاتی متغیرها ......................................................................................................... 13
1-8: قلمرو تحقیق (زمان، مکان، موضوع) .......................................................................................... 14
1-9: محدودیت های تحقیق ............................................................................................................... 15
1-10: خلاصه فصل ............................................................................................................................ 15
فصل دوم: ادبیات تحقیق .......................................................................................................... 16
بخش اول: مبانی نظری ..................................................................................................................... 17
2-1-1: مقدمه ..................................................................................................................................... 18
2-1-2: مفهوم رفتار شهروندی سازمانی ............................................................................................. 18
2-1-3: تعاریف رفتار شهروندی سازمانی .......................................................................................... 19
2-1-4: سیر تکوین مفهوم رفتار شهروندی سازمانی .......................................................................... 21
2-1-5: دیدگاه های صاحبنظران در خصوص مفهوم رفتار شهروندی سازمانی ................................. 22
2-1-5-1: دیدگاه چستر بارنارد در رفتار شهروندی سازمانی ............................................................ 23
2-1-5-2: دیدگاه کاتز و کاهن در رفتار شهروندی سازمانی ............................................................. 23
2-1-5-3: دیدگاه اسمیت در رفتار شهروندی سازمانی ..................................................................... 23
2-1-5-4: دیدگاه اورگان در رفتار شهروندی سازمانی ..................................................................... 24
2-1-5-5: دیدگاه گراهام در رفتار شهروندی سازمانی ..................................................................... 26
2-1-5-6: دیدگاه پودساکف در رفتار شهروندی سازمانی ................................................................ 27
2-1-6: ابعاد رفتار شهروندی سازمانی .............................................................................................. 28
2-1-7: رفتار درون نقش و فرانقش .................................................................................................. 30
2-1-8: پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی ....................................................................................... 31
2-1-9: رفتار شهروندی سازمانی و همبسته های آن در سازمان ....................................................... 33
2-1-10: تعریف فرهنگ ................................................................................................................... 33
2-1-11: مفهوم فرهنگ سازمانی و اهمیت مطالعه آن ....................................................................... 34
2-1-12: سیر تکوین مفهوم فرهنگ سازمانی .................................................................................... 35
2-1-13: نقش ها، ویژگی ها و اجزا فرهنگ سازمانی ....................................................................... 36
2-1-14: فرهنگ ملی ........................................................................................................................ 39
2-1-15: مطالعات هافستد (ابعاد فرهنگ های ملی) ......................................................................... 40
2-1-15-1: فاصله قدرت ................................................................................................................. 41
2-1-15-2: ابهام گریزی .................................................................................................................. 42
2-1-15-3: فردگرائی- جمع گرائی ................................................................................................. 44
2-1-15-4: زن گونگی- مردگونگی ................................................................................................ 45
2-1-16: اثرگذاری فرهنگ ملی بر فرهنگ سازمانی ........................................................................ 46
2-1-17: فرهنگ و رفتار شهروندی سازمانی ................................................................................... 47
2-1-18: مفهوم و تعاریف تعهد سازمانی ........................................................................................ 48
2-1-19: اهمیت تعهد سازمانی ........................................................................................................ 48
2-1-20: انواع تعهد سازمانی ........................................................................................................... 49
2-1-20-1: مدل پورتر و همکاران .................................................................................................. 49
2-1-20-2: مدل میر و آلن .............................................................................................................. 50
2-1-20-3: مدل مایر و شورمن ....................................................................................................... 50
2-1-21: عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی ............................................................................................. 50
2-1-22: راهکارهای افزایش تعهد سازمانی ..................................................................................... 52
2-1-23: تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی ......................................................................... 52
2-1-24: خلاصه بخش اول ............................................................................................................. 53
بخش دوم: مبانی نظری .................................................................................................................... 54
2-2: پیشینه تحقیقات ........................................................................................................................ 55
2-2-1: پیشینه تحقیقات رابطه بین تعهد و رفتار شهروندی سازمانی .............................................. 55
2-2-1-1: تحقیقات داخلی ............................................................................................................. 55
2-2-1-2: تحقیقات خارجی ........................................................................................................... 56
2-2-2: پیشینه تحقیقات ارتباط بین فاصله قدرت و تعهد سازمانی ................................................ 56
2-2-2-1: تحقیقات داخلی ............................................................................................................. 56
2-2-2-2: تحقیقات خارجی ........................................................................................................... 57
2-2-3:پشینه تحقیقات ارتباط بین جمع گرائی- فردگرائی و رفتار شهروندی سازمانی .................. 58
2-2-3-1: تحقیقات داخلی ............................................................................................................. 58
2-2-3-2: تحقیقات خارجی ........................................................................................................... 59
2-2-4: پیشینه تحقیقات ارتباط بین مردگرائی- زن گرائی و رفتار شهروندی سازمانی ................... 60
2-2-4-1: تحقیقات داخلی ............................................................................................................. 60
2-2-4-2: تحقیقات خارجی ........................................................................................................... 60
2-2-5: پیشینه تحقیقات ارتباط بین ابهام گریزی و تعهد سازمانی .................................................. 61
2-2-5-1: تحقیقات داخلی ............................................................................................................. 61
2-2-5-2: تحقیقات خارجی ........................................................................................................... 61
2-2-6: پیشینه تحقیقات ارتباط بین فرهنگ سازمانی با تعهد و رفتار شهروندی سازمانی .............. 61
2-2-6-1: تحقیقات داخلی ............................................................................................................. 61
2-2-6-2: تحقیقات خارجی ........................................................................................................... 62
فصل سوم: روش شناسی تحقیق ....................................................................................... 69
3-1: مقدمه ....................................................................................................................................... 70
3-2: روش تحقیق ............................................................................................................................ 70
3-3: جامعه آماری ............................................................................................................................ 71
3-4: حجم نمونه آماری ................................................................................................................... 71
3-4-1: روش نمونه گیری ............................................................................................................... 72
3-5: ابزار گردآوری اطلاعات .......................................................................................................... 72
3-6: روائی ....................................................................................................................................... 73
3-7: پایائی ....................................................................................................................................... 73
3-8: روش تجزیه و تحلیل داده ها .................................................................................................. 74
3-9: خلاصه فصل ........................................................................................................................... 79
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات .......................................................... 80
4-1: مقدمه ...................................................................................................................................... 81
4-2: روش تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................................................. 81
4-3: مدل مفهومی پژوهش .............................................................................................................. 81
4-3-1: تحلیل مدل مفهومی توسط مدل تحلیل مسیر (مدل معادلات ساختاری) ........................... 82
4-3-2: خروجی نرم افزار لیزرل ..................................................................................................... 82
4-3-3: نتایج مدل تحلیل مسیر (مدل معادلات ساختاری) ............................................................. 83
4-4: آزمون پایائی ابزار (آلفای کرونباخ) ........................................................................................ 85
4-5: آزمون فرضیات تحقیق ........................................................................................................... 85
4-5-1: فرضیه اول ......................................................................................................................... 86
4-5-2: فرضیه دوم ......................................................................................................................... 87
4-5-3: فرضیه سوم ........................................................................................................................ 89
4-5-4: فرضیه چهارم ..................................................................................................................... 90
4-5-5: فرضیه پنجم ....................................................................................................................... 92
4-6: خلاصه فصل .......................................................................................................................... 93
فصل پنجم: یافته ها، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات ................................................. 95
5-1: مقدمه ...................................................................................................................................... 96
5-2: مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی اجرای تحقیق .................................................... 96
5-3: یافته ها ................................................................................................................................... 96
5-3-1: نتایج آزمون ها ................................................................................................................... 96
5-3-1-1: نتایج مدل تحلیل مسیر (مدل معادلات ساختاری) ........................................................ 97
5-3-1-2: نتایج آزمون آلفای کرونباخ ........................................................................................... 97
5-3-1-3: نتایج آزمون تحلیل رگرسیون فرضیات ......................................................................... 97
5-3-1-3-1: نتایج آزمون تحلیل رگرسیون فرضیه اول ................................................................. 97
5-3-1-3-2: نتایج آزمون تحلیل رگرسیون فرضیه دوم ................................................................. 97
5-3-1-3-3: نتایج آزمون تحلیل رگرسیون فرضیه سوم ................................................................ 98
5-3-1-3-4: نتایج آزمون تحلیل رگرسیون فرضیه چهارم ............................................................. 98
5-3-1-3-5: نتایج آزمون تحلیل رگرسیون فرضیه پنجم ............................................................... 98
5-4: بحث و مقایسه ....................................................................................................................... 99
5-4-1: شباهت ها .......................................................................................................................... 101
5-4-2: تفاوت ها ........................................................................................................................... 101
5-5: پیشنهادات محقق به سازمان مورد مطالعه ............................................................................... 101
5-5-1: پیشنهادات مبتنی بر یافته های تحقیق ................................................................................ 101
5-5-2: سایر پیشنهادات کاربردی .................................................................................................. 103
5-6: پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ............................................................................................. 104
5-7: خلاصه فصل .......................................................................................................................... 105
منابع و مأخذ
عنوان صفحه
منابع ................................................................................................................................................ 107
منابع
ابیلی، خدایار، شاطری کریم، یوزباشی، علیرضا و فرجی ده سرخی، حاتم (1387). رفتار شهروندی سازمانی: ویژگی ها، ابعاد، متغیرهای پیش شرط و پیامدها، مجموعه مقالات اولین کنفرانس رفتار شهروندی سازمانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
آذر، عادل (1373). فنون آمار استنباطی در پژوهش های مدیریتی و رفتاری، دانش مدیریت، (26)، صص 39-28.
آرمسترانگ، مایکل (1379). مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ترجمه اعرابی، محمد و ایزدی، داود، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران.
اعرابی، سید محمد، هدایتی، سیدهاشم و محمودی، مجید (1388). فرهنگ ها و سازمان ها؛ نرم افزار ذهن، تهران، انتشارات علم.
الوانی، سید مهدی (1380). مدیریت عمومی، تهران، نشر نی.
امینی، بی بی اکرم (1386). رفتار شهروندی سازمانی، نشریه مدیریت دانش سازمانی، سال سوم، شماره 25.
اندرخورا، ابراهیم و صفائی قادیکلائی، عبدالحمید (1383). تبیین فرهنگ سازمانی در شرکت توزیع نیروی برق مازندران بر اساس الگوی فرهنگی گریت هافستد، نهمین کنفرانس شبکه های توزیع نیروی برق، دانشگاه زنجان.
بهاری فر، علی، جواهری کامل، مهدی (1389). بررسی پیامدهای ارزش های اخلاقی سازمان (با مطالعه عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی)، 95-116.
پارسانژاد، محمدرضا (1387). ارتباط رفتار سازمانی با سرمایه اجتماعی و تبیین تئوری سرمایه گذاری اجتماعی، مجموعه مقالات اولین کنفرانس رفتار شهروندی سازمانی، دانشگاه تهران.
توکلی، زینب الله، عابدی، محمدرضا و صالح نیا، منیره (1386). بررسی تأثیر آمزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد سازمانی، چشم انداز مدیریت، شماره 33، 105-124.
جهرمی، شاپور امین شایان، احمدی، عباداله و درویش پور فراغه، سکینه (1388). بررسی رابطه ی میان جو سازمانی با تعهد سازمانی و روحیه از دیدگاه دبیران دوره راهنمایی مدارس دخترانه ی شهر مرودشت در سال تحصیلی 87-88، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره سوم، 109-130.
حافظ نیا، محمدرضا (1382). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول.
حسنی کاخکی، احمد و قلی پور، آرین (1386). رفتار شهروندی سازمانی: گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 45، 115-145.
خاکی، غلامرضا (1379). نقش تعهد سازمانی در بهره وری، فصلنامه پژوهش، مرکز پژوهش های بنیادی، شماره 5، سال دوم، 157-186.
دانائی فر، حسن و ابراهیمی، بلوطبازه (1387). رفتار شهروندی در سازمان های دولتی: (تأملی بر مبانی و رویکردهای تئوریک)، اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
دلگشائی، بهرام، توفیقی، شهرام و کرمانی، بهناز (1387). رابطه جوّ سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان و مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان، افق دانش، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکیو خدمات بهداشتی درمانی گناباد، دوره 4، شماره 4، 60-68.
رامین مهر، حمید، هادیزاده مقدم، اکرم و احمدی، ایمان (1388). بررسی رابطه بین ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ستاد تهران)، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال اول، شماره 2.
رضائی، لیلا و ساعتچی، محمود (1389).رابطه بین سبک رهبری مدیران با تعهد سازمانی کارکنان کارخانجات مخابراتی ایران، علوم تربیتی، سال دوم، شماره ششم، 99-117.
رنجبریان، بهرام (1375). تعهد سازمانی، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، سال دهم، شماره 2 و 12، 41-57.
ریحانیان، اکبر (1378). مطالعه تطابق فرهنگ سازمانی با محیط بر اثربخشی در سازمان بندر و کشتیرانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
زارع، حمید (1383). نقش رفتار شهروندی سازمانی در عملکرد سازمان، فرهنگ مدیریت، سال دوم، شماره ششم، 151-169.
زارعی متین، حسن، جندقی، غلامرضا و توره، ناصر (1385). شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره دوازدهم، 31-63.
ساروقی، احمد (1375). تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل به ترک خدمت، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 35، 25-32.
سبحانی نژاد، مهدی و یوزباشی، علیرضا (1387). هوش هیجانی و مدیریت در سازمان، تهران، نشر یسطرون.
سبحانی نژاد، مهدی، یوزباشی، علیرضا و شاطری، کریم (1389). رفتار شهروندی سازمانی (مبانی نظری، همبسته ها و ابزارهای سنجش)، تهران، نشر یسطرون.
سلیمی، عبدالله (1380). جهانی شدن فرهنگ، روزنامه اطلاعات، شماره 73.
طاهری، ابوالقاسم (1386). روش تحقیق در علوم انسانی، نشر قومس.
طبرسا، غلامعلی، اسمعیلی گیوی، محمدرضا و اسمعیلی گیوی، حمیدرضا (1389). عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی در یک بیمارستان نظامی، مجله طب نظامی، دوره 12، شماره 2، 93-99.
طوسی، محمدعلی (1376). بهبود و بازسازی سازمان، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، 75-86.
ظهوری، قاسم (1378). کاربرد روش های تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت، تهران، انتشارات میر.
عراقی، محمود (1377). بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد (رشته مدیریت دولتی)، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم اداری و اقتصاد.
علیزاده، مهدی و شهرانی، عباس (1387). تبیین نقش فرهنگ سازمانی در رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه شرکت های EPC)، اولین کنفرانس ملی رفتار شهروندی سازمانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
علیون، آرزو (1387). مدیریت میان فرهنگی: ابعاد فرهنگی هافستد در سازمان های دولتی ایران (با تمرکز بر بررسی تفاوت ابعاد فرهنگی در دو جنس زن و مرد)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
فتاحی، مهدی (1386). بررسی اثرات معنویت محیط کاری بر رفتار شهروندی سازمانی و ارتباط آن با وفاداری مشتری و کیفیت خدمات در سازمان تأمین اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
فقهی فرهمند، ناصر (1388). ویژگی های فرهنگی سازمانی با رویکرد بهسازی نیروی انسانی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی،دوره دوم، شماره 8، 295-330.
قلی پور، آرین، بلاغی اینالو، امین، قاسمی، میثم و روحی خلیلی، مهدی (1386). بررسی صحت و سقم کلیشه های منفی زنان در سازمان ها، پژوهش زنان، دوره پنجم، شماره 3، 141-168.
کرمی نیا، رضا، سلیمی، سیدحسین و امینی، علی (1389). رابطه سبک رهبری با فرهنگ و تعهد سازمانی در نیروهای نظامی، مجله طب نظامی، دوره 12، شماره 2، 65-70.
کیاکجوری، داود و کیاکجوری، کریم (1389). روش تحقیق در مدیریت، چاپ اول، تهران، انتشارات جلوه نگار.
مدنی، حسین و زاهدی، محمدجواد (1384). تعیین الویت عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان: مطالعه موردی در شرکت های پالایش گاز فجر و بیدبلند، مجله جامعه شناسی ایران، دوره ششم، شماره 1.
مصدق راد، علی محمد (1382). رابطه بین فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان، شماره4، سال 17.
مقیمی، سیدمحمد (1385). بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی در سازمان های دولتی، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره سیزدهم، 171-192.
ملک اخلاق، اسماعیل، گنجی نیا، حسین و موسوی، محسن (1388). رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان؛ مطالعه موردی گمرکات استان گیلان.
میرسپاسی، ناصر (1373). مدیریت منابع انسانی و روابط کار، تهران، ناشر مؤلف، چاپ دوازدهم، 16-17.
نعامی، عبدالزهرا و شکرکن، حسین (1385). بررسی رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک شرکت صنعتی در شهر اهواز، مجله دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال سیزدهم، شماره 1.
هدایتی، سید هاشم (1381). ارتباط فرهنگ ملی با فرهنگ سازمانی، ماهنامه تدبیر، شماره 126، 1-18.
هوشنگی، مهدی و فرهی بوزنجانی، برزو (1387). توسعه رفتار شهروندی، گواهی بر سلامت اداری در سازمان. اولین کنفرانس رفتار شهروندی سازمانی دانشگاه تهران.
Alicia, S.M. Leung, (2008). Matching ethical work climate to in role and extra role behaviors in a collective word setting, Journal of Business Ethics, 79, pp.43-55.
Alotaibi,G. A.(2005). Antecedents of organizational citizenship behavior; A study of public personnel in Kuwait, Public Personnel Management, Vol.30, No.3, pp. 350-363.
Ang, Soon, Dyne, Line Van and Begly, Thomas, (2003). The employement relationships of foreign workers versus local employees: a field study of organizational justice, job satisfaction performance and OCB, Journal of Organizational Behavior, No.24, pp.561-583.
Aquino, K. (1995). Relationships among pay inequity, perception of procedural justice and organizational citizenship. Employee Responsibilities and Rights Journal, No.8, pp.21-33.
Appelbaum, Steven and Bartolomucci, Nicolas, (2004). Organizational citizenship behavior: A case study of cultur, leadership and trust, Journal of Management Decision, Vol.42, No.1, pp.18.
Barbuta, John .E., Brown, Jane .L., Wilhit, Myra .S. and Daniel .W. (2001). Testing the underlying motives og organizational citizenship behavior: A field study of agriculture Co-op workers. 28th Annual National Agriculture Education Research Conference, pp.539.
Barbuto, J. Brown, L. Wilhite, M. & Wheeter, D. (2001). Justify the underlying motives of organizational citizenship behavior; A brief study of ogricultural co.op workers.
Becton, J. Bret, William, F.Giles and Mike, Schraeder, (2008). Evaluating and rewarding OCBs: Potential consequences of formally incorporating organizational citizenship behavior in performance appraisal and reward system, Employee relations, Vol.30, No.5, pp.494-514.
Bell, S. J. and Menguc, B. (2002). The employee- organization relationship, organizational citizenship behaviors, and superior service quality, Journal of Retailing, 78. pp.131-146.
Blau, P. (1964). Exchange and power in social life. New York: Wiley.
Bogler, R., somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools, Journal of Teaching and Teacher Education, Vol.20 , pp. 277-289.
Borman, W.C. and Motowidlo, S.J. (1993). Expanding the criterion domain to include elements of contextual performance, In: N. Schmitt, W.C. Borman, and associates (Eds.), Personnel selection in organizations, o, San Francisco, CA: Jossey-Bass, pp.71–98.
Castro, C.B., Armario, E.M., and Ruiz, D.M. (2004). The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty, International Journal of Service Industry Management, Vol.15 No.1, pp. 27-53.
Chen, X, and Hui, C, and Sego, D. J. (1998). The role of organizational citizenship behavior in turnover: Conceptualization and preliminary tests, Human Relation, 46(6), pp.759-765.
Chu, Cheng, I. (2001). Examining organizational citizenship behavior among nurses using price and Mueller s model. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirement for the Doctor of Philosophy degree in Hospital and Health Administration in the Graduate of the University of Iowa.
Davis R.V. (1992). Person environment fit and job satistaction. In C.J.Cranny & P.C. Smith & E.F. Stone (Eds.), Job Satisfaction, NY: Lexington Book, pp.69-73.
Farh, J., Podsakof, P.M. and Organ, D.W. (1997). Accounting for organizational citizenship behavior: Leader equity and task scope versus satisfaction, Journal of Management, Vol. 16, No.4, pp.705.
Garge, Pooja and Renu, Rastogi, (2006). Climate profile and OCBs of teachers in public and private schools of India, International Journal of Educational Management, Vol.20, No.7, pp.529-541.
George, D. M., Carroll, P., Kersnick, R., and Calderon, K. (1998). Gender-related patterns of helping among friends. Psychology of Women Quarterly, Vol.22, pp.685–704.
George, J.M. and Bettenhausen, K. (1990). Understanding prosocial behavi1or, sales performance, and turnover: a group. Level analysis in a service context, Journal of Applied Psychology, Vol.75, pp.698-709.
Heffiner, S. T., and Rentsch, R. J. (2001). Organizational commitment and social interaction: A multiple constituencies approach, Journal of Vocational Behavior, 59, pp.471-490.
Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences: Internationl difference in wok related value, California: Sage Publication.
Hossam, M. Abu Elanain, (2008). An investigation of the relationship of openness to experience and organizational citizenship behavior, Journal of American Academy of Business, Vol.13, No.1, pp.72-78.
Inkeles, Alex and Daniel Levinson, (1969). National Character: The Study of Modal Personality and Sociocultural Systems, in Handbook of Social Psychology, 4th ed., G. Lindzey and E. Aronson, eds. Cambridge, MA: Addison-Wesley, pp.3–126.
Jung, Joo and Hong, Soonkwan, (2008). Organizational citizenship behavior (OCB), TQM and performance at the maquiladora.
Karambayya, R.N. (1989). Contxts for organizational citizenship behavior: Do high performing and satisfaying units have better citizens? North York, Ontario, Canada: Author.
Kernodle, Thomas, A. (2007). Antecedents and consequences of organizational citizenship behavior: A hierarchical linear modeling study. A tesis to the College of Business Administration of Tours University International in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy in Business Administration.
Kim, W.C. and Mauborgne, R.A. (1993). Procedural justice, strategic decision making, and the knowledge economy. Strategic Management Journal, Vol.19, pp.323-338.
LePine J.A., A. Erez and D.E. Johnson, (2002). The nature and dimensionality of organizational citizenship behavior: A critical review and meta-analysis”, Journal of Applied Psychology, 87, pp. 52–65.
Lepine, J.A. and Van Dyne, L. (2001). Voice and cooperative behavior as contrasting forms of contextual performance: evidence of differential relationship with Big Five personality characteristics and cognitive ability, Journal of Applied Psychology, Vol.86, pp.326-336.
Lock, A. (2005). The relationship between individualistic/collectivistic orientation and organizational citizenship behavior and the possible influence of leadership style. Work Organization and Management Faculty of Social Sciences Erasmus University Rotterdam.
Mayer, R.C. and Shoorman, F.D. (2000). Differentiating antecedents of organizational commitment: a test of march and simon model, Journal of Organizational Behavior, Vol.19. pp.15-28.
Mcshan, Steven .L. (2002). Organizational behavior university of western Australia Mc-Graw- Hill Company.
Mescon, M.H. and Khedouri, F. (1985). Management: Individual and organizational effectiveness, 2 nd edition, New York, Harper Row.
Meyer, J. P. and Herscovitch, L. (2002). Commitment in the workplace: Toward a general model, Human Resource Management Review, Vol.11, pp. 299-326.
Moorman, R.H. and Blakely, G.L. (1995). Individualism/collectivism as an individual difference predictor of organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior, Vol.16, pp.127-142.
Morkoczy L., and Xin, K. (2005). The virtues of omission in organizational citizenship behavior, Goldmark.org/livia.pdf.
Morrison, E. W. (1994). Role definitions and organizational citizenship behavior: The importance of the employee's perspective, Academy of Management Journal, Vol.37, pp. 1543-1567.
Motowidlo, S. J., and Van Scotter, J. R. (1994). Evidence that task performance should be distinguished from contextual performance, Journal of Applied Psychology, 79, pp. 475-480.
Mulder, Mauk, (1997). The daily power game, leiden Netherlands: Martinus nijhoff.
Murphy, K.R. and Shiarella A.H. (1997). Implication of the multidimensional nature of job performance for the validity of selection tests: multivariate frameworks for studying test validity. PersPsychol, Vol.50, pp.823-877.
Namm, Stacey, (2003). The job characteristics organizational citizenship behavior relationship: a test of competing models, Phd. Dissertation, Temple University.
Netemeyer, R.G., Bowles, J.S., Mackee, D.O. and McMurrian, R. (1997). An investigation into the antecedents of organizational citizenship behaviors in personal selling context, Journal of Marketing, Vol.61, pp.85-95.
O’Reilly, C.A. and Chatman, J. (1986). People and organizational culture: A profile comparison approach to assessing person– organization fit. Academy of Management Journal, No.3, pp.34.
Organ, D.W. (1988). Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome, Lexington, MA: Lexington Books.
Organ, D. W., and Konovsky, M. (1989). Cognitive versus affective determinants of organizational citizenship behavior, Journal of Applied Psychology, 74, pp. 157-164.
Organ, D. W. and Ryan, K. (1995). A Meta-analytic review of attitudinal and dispositional predictors of organizational citizenship behavior, Personnel Psychology, 48, pp.775-802.
Paine, J.B. and Organ, D.W. (2000). The cultural matrix of Organizational citizenship behavior: Some preliminary conceptual and empirical observation, Human Resource Management Review Vol.10, No.1, pp.45-59.
Podsakoff, P.M. and Mackenzie, S.B. (1997). The impact of organizational citizenship behavior and the quantity of work group performance. Journal of Applied Psychology,Vol. 82, pp. 202- 270.
Raub, Steffen, (2008). Does bureaucracy kill individual initiative? The impact of structure on organizational citizenship behavior in the hospitality industry, International Journal of Hospitality Management, Vol.27, pp.179-186.
Rich, G.A. (1999). Slaesperson optimisim: can sales managers enhance it and so what if they do? Journal of Marketing Theory and Practice, Vol.7, pp.53-64.
Riketta , M. and Dick, R. (2005). Foci of attachment in organizations: A Meta – Analytic comparison of the strength and correlates of work group versus organizational identification and commitment, Journal of Vocational Behavior, 67, pp.490-510.
Robbins, Stephen, P. (2005). Essential of organizational behavior, eighth edition, Prentice.Hall.
Ruble, T. L. (1983). Sex stereotypes: Issues of change in the 1970’s, Sex Roles, Vol.9, pp. 397-402.
Smith, C.A., Organ, D.W. and Near, J.P. (1983). Organizational citizenship behavior: It’s nature and antecedents. Journal of Applied Psychology, Vol.68, No.4, pp.653-663.
Spector, P.E. (1997). The role of frustration in anti social behavior at work. In R.A. thousand Oaks, Perspectives on Justice: Theory and Applications. New York, Cambrige University Press. pp. 87-108.
Stizer, M.E. (2000). The relationship between organizational commitment & factors such as: sex, level of education, age & … in staff of hospital. Journal of Nursing Administration, Vol.27, No.5, pp.13.
Tomer, J. F. (1998). Organizational capital and joining-up: Linking the individual to the organization and to society. Human Relations, 51, pp. 825–846.
Tsui, S., Zhang, Z., Wang, H., Xin, K.R., and Wu, J.B. (2006).Unpacking the relationship between CEO leadership behavior and organizational culture, The Leadership Quarterly, 17, pp.113– 137.
Turnipseed, David and Murkison, Gene (1996). Organization citizenship behaviour: an examination of the influence of the workplace, leadership & Organization Development Journal, Vol.17, No.2, pp.42– 47.
Van de Ven, A. And Ferry, D.L. (1980). Measuring and assessing organizations. Wiley, New York.
Van Dyne, L., J.W. Graham and R.M. Dienesch, (1995). Organizational citizenship behavior: Construct redefinitionr, Measurement, and Validation, Academy of Management Journal, 37/4. pp.785–802.
Walz, S.M. and Niehoff, B.P. (1996). Organizational citizenship behavior and their effect on organizational effectiveness in limited. Menu restaurant. In J.B. Keys & L.N. Dosier (Eds.), Academy of Management of Best Papers Proceedings, pp.307-311.
Williams, L. J., and Anderson, S. E. (1991). Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behaviors, Journal of Management, Vol.17, pp. 601-617.
Winter, R. and Sarros, J. (2002). The academic work environment in Australian universities: A motivation place to work? Higher Education Research & Development, Vol.21, No 3, pp.241-243.
Zellars, Kelly and Tepper, Bennett, (2002). Abusive Supervision and Subordinates organizational citizenship behaviour, Journal of Applied psychology, Vol.87, No.6, pp.1068 – 1079.