فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق 2
1-1 مقدمه 3
1-2 بیان مسئله 4
1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق 7
1-4 اهداف تحقیق 8
1-5 چارچوب نظری تحقیق 8
1-6 مدل مفهومی تحقیق 9
1-7 سؤال تحقیق 9
1-8 فرضیه های تحقیق 10
1-9 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق 10
1-9-1 متغیر وابسته- پذیرش بانکداری اینترنتی 10
1-9-2 متغیر واسطه 11
1-9-3 متغیر مستقل 11
1-10 قلمرو تحقیق 13
فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع تحقیق 14
بخش اول: بانکداری الکترونیک 15
2-1-1 مقدمه 16
2-1-2 تعریف بانکداری الکترونیکی 17
2-1-3 سیر تکاملی سیستم پرداخت ها 20
2-1-4 انواع بانکداری الکترونیک 21
2-1-5 سطوح بانکداری الکترونیکی 23
2-1-5-1 بانکداری الکترونیکی در سطح مشتری 23
2-1-5-2 بانکداری الکترونیکی بین بانکی 24
2-1-6 مزایای بانکداری الکترونیک 25
2-1-7 مقایسه ویژگی های بانکداری سنتی و بانکداری الکترونیک 26
2-1-8 امنیت سامانه بانکداری الکترونیکی آنلاین 27
2-1-9 محیط بانکداری الکترونیک 27
2-1-10 زیرساخت ها و بسترهای مورد نیاز برای توسعه بانکداری الکترونیک 28
2-1-10-1 دسترسی عمومی به بسترهای زیرساختی ارتباطات الکترونیکی 29
2-1-10-2 توسعه زیرساخت های مالی و بانکی 29
2-1-10-3 توسعه زیرساخت های قانونی در بانکداری الکترونیکی 29
2-1-10-4 زیرساخت های امنیتی 30
2-1-10-5 زیرساخت های فناوری و مخابراتی 30
2-1-10-6 زیرساخت های اقتصادی، انسانی، فرهنگی و آموزشی 31
بخش دوم: بانکداری اینترنتی 32
2-2-1 مقدمه 33
2-2-2 بانکداری اینترنتی 34
2-2-3 رشد بانکداری اینترنتی 35
2-2-4 مزایای بانک های صد در صد اینترنتی 36
2-2-5 معایب بانک های صد در صد اینترنتی 38
2-2-6 کاربران بانکداری اینترنتی 41
2-2-7 مدل ها و سطوح بانکداری اینترنتی 41
بخش سوم: پذیرش بانکداری اینترنتی 44
2-3-1 مقدمه 45
2-3-2 پذیرش 46
2-3-3 پذیرش بانکداری اینترنتی 46
2-3-4 ضرورت به کارگیری پذیرش تکنولوژی در ارائه خدمات بانکداری اینترنتی 48
2-3-5 تئوری عمل منطقی 49
2-3-6 مدل رفتار برنامه ریزی شده 51
2-3-7 مدل پذیرش تکنولوژی 52
2-3-8 خلاصه 55
بخش چهارم: پیشینه تحقیق 56
2-4-1 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 57
2-4-2 تحقیقات انجام شده در داخل کشور 62
فصل سوم: روش تحقیق 65
3-1 مقدمه 66
3-2 روش اجرای تحقیق 66
3-3 جامعه و نمونه آماری 67
3-4 روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات 68
3-5 روایی و پایایی پرسشنامه 70
3-5-1 روایی پرسشنامه 70
3-5-2 پایایی پرسشنامه 71
3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها 72
3-7 ضرورت به کارگیری مدل معادلات ساختاری در تحقیق حاضر 73
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 75
4-1 مقدمه 76
4-2 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 77
4-3 توصیف متیغرهای تحقیق 81
4-4 بررسی مدل اندازه گیری تحقیق 89
4-4-1 مدل اندازه گیری متغیر برون زا 90
4-4-2 مدل در حالت اعداد معنی داری 91
4-4-3 مدل اندازه گیری متغیر درون زا 92
4-4-4 مدل در حالت اعداد معنی داری 93
4-5 بررسی مدل تحقیق 94
4-5-1 بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد 94
4-5-2 بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری 95
4-5-3 نتایج تحلیل مسیر 96
4-5-4 بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق 97
4-6 آزمون فرضیه ها 98
4-7 نتیجه گیری کلی 99
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق 100
5-1 مقدمه 101
5-2 خلاصه تحقیق 102
5-3 نتایج آمار توصیفی 102
5-4 نتایج آمار استنباطی 103
5-5 مقایسه نتایج تحقیق با تحقیقات مشابه 104
5-6 پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق 106
5-7 محدودیت های تحقیق 108
5-8 پیشنهادات جهت تحقیقات آتی 108
منابع و مآخذ 109
پیوست ها 116
منابع و مآخذ فارسی
آذر، عادل؛ مؤمنی، منصور. (1380)،"آمار و کاربرد آن در مدیریت"، تهران: انتشارات سمت.
اسماعیلی، فهیمه. (1387)،"عوامل و منابع مؤثر بر توسعه بانکداری الکترونیک"، فرهنگ سازی بانکداری الکترونیک، صفحات 1- 18.
آماده، حمید. (1387)،"بانکداری الکترونیکی: بررسی موانع و راهکارهای توسعه آن در کشور"، دومین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک و تجارت جهانی، 13، 3.
آماده، حمید؛ جعفرپور، محمود. (1388)،"تبیین موانع و راهکارهای توسعه بانکداری الکترونیکی در چارچوب سند چشم انداز ایران 1404"، مجله دانش و توسعه (علمی- پژوهشی)، سال شانزدهم، شماره 26.
بخشعلی، فهیمه؛ حسینی فرد، سید مجتبی؛ رحمتی، محمد حسین. (1385)،"بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر پذیرش و استفاده از بانکداری الکترونیکی (مطالعه موردی: شعب بانک ملی شهرستان اراک)"، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، سال هشتم، شماره بیست و دوم، صفحات 148- 168.
بهمند، یاشار؛ حیلت نو. (1386)،"خطر از دست دادن مشتری، جدی است"، نشریه توسعه مدیریت، شماره 57، ص 12.
پور شعبان، محسن. (1386)،"بررسی بانکداری الکترونیک، سلسله مقالات علوم اقتصادی، ص 1.
حافظ نیا، محمدرضا. (1386)،"مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، چاپ سیزدهم، انتشارات سمت.
حسنی، فرنود؛ سلطانی، سهیلا؛ ضرابیه، فرشته. (1387)،"مدیریت بانکداری الکترونیک"، تهران: انتشارات سبزان.
حسینی، مژگان. (1379)،"چشم انداز بانکداری الکترونیکی در ایران"، اولین همایش بانکداری الکترونیکی، انتشارات بانک توسعه صادرات ایران، صفحات 139- 151.
خاکی، غلامرضا. (1384)،"روش تحقیق در مدیریت"، تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
دامغانیان، حسین؛ سیاه سرانی کجوری، محمدعلی. (1390)،"بررسی تأثیر امنیت ادراک شده بر اعتماد به بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان زن - پیمایشی درباره ی بانک صادرات شهر سمنان"، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 13، صفحات 71-88.
دعایی، حبیب اله؛ کمالی، طیبه. (1387)،"بررسی عوامل پذیرش بانکداری الکترونیکی"، نشریه بانک و اقتصاد، شماره 93، صفحات 26- 29.
دیواندری، علی؛ دلخواه، جلیل. (1384)،"تدوین و طراحی مدلی برای سنجش رضایتمندی مشتریان"، فصلنامه پژوهش های بازرگانی، شماره 37، ص 185.
رحمتی غفرانی، یلدا. (1388)،"طراحی مدلی برای تبیین عوامل تعیین کننده سرعت پذیرش بانکداری اینترنتی"، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
رودگر نژاد، فروغ؛ نوینی، علیرضا. (1387)،"بررسی موانع بانکداری الکترونیکی در بخش کارآفرینی ایران"، مجله مدیریت، سال نوزدهم، شماره 142، صفحات 5- 7.
سرمد سعیدی، سهیل. (1383)، فصلنامه تخصصی بازاریابی، شماره 31، ص 18.
سکاران، اوما. (1384)،"روش های تحقیق در مدیریت"، ترجمه: صائبی، محمد؛ شیرازی، محمود، تهران، مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
سید جوادین، سید رضا؛ سقطچی، مریم. (1385)،"بانکداری الکترونیک و سیر تحول آن در ایران"، ماهنامه تدبیر، شماره 170، ص 25.
سید جوادین، سید رضا؛ یزدانی فرد، شمسی. (1384)،"بررسی عوامل مؤثر بر قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی (مطالعه موردی: بانک سامان)"، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 70، صفحات 45- 61.
شهرستانی، مریم. (1387)،"بررسی تأثیر بانکداری الکترونیک در افزایش رضایت مشتریان بانک ها"، مقالات سمینار جهانی بانکداری الکترونیکی، ص 1.
صادقی مال امیری، منصور. (1386)،"خلاقیت: رویکردی سیستمی، فرد، گروه، سازمان"، تهران، دانشگاه امام حسین.
صلواتی، مجید. (1383)،"بررسی متغیرهای مؤثر بر پذیرش تکنولوژی بانکداری الکترونیک در بانک ملی ایران"، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
صیاد آذری، سامره. (1389)،"بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی با استفاده از تلفیق مدل TAM و TPB"، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
ظفری، مهشید. (1388)،"بررسی عوامل مؤثر بر افزایش پذیرش عمومی بانکداری الکترونیک (مطالعه موردی: بانک رفاه استان گیلان)"، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
عالمی، مهرداد؛ تقدسی فر، ندا. (1387)،"چگونه کیفیت خدمت بر مشتری به عنوان دارایی تمرکز می نماید؟"، مجله مدیریت، شماره 138، ص 17.
فرجیان سهی، مرجان. (135)،"بررسی عوامل مرتبط با قصد استفاده مشتریان از بانکداری اینترنتی"، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
کریمی شاد، جمیله. (1389)،"فناوری خود خدمت دهی و تأثیر آن در تمایل به استفاده مستمر مشتریان از بانکداری اینترنتی (مطالعه موردی: بانک های دولتی شهر رشت)"، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
کوهی، مجید؛ صنیع زاده، محمد حسین. (1387)،"راهکارهای فرهنگ سازی بانکداری الکترونیک در ایران"، نشریه بانکداری الکترونیک، شماره 4، صفحات 1- 35.
کیمیایی، پ. (1381)،"بانکداری سنتی و بانکداری الکترونیکی تقابلی اجتناب ناپذیر"، فصلنامه بانک، شماره 22.
گودرزی، آتوسا؛ زبیدی، حیدر. (1387)،"بررسی تأثیر گسترش بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانک های تجاری"، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، سال دهم، شماره 35، صفحات 111- 141.
لاجوردی، سید جلال؛ حاجی عسگری نوش آبادی، سمانه. (1389)،"مدل پذیرش بانکداری اینترنتی"، نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 40 (علمی- پژوهشی)، صفحات 95- 110.
مجیدی نیا، مهدی. (1383)،"بررسی عوامل مرتبط با رضایت مشتریان از تسهیلات بانکی"، نشریه بانک و اقتصاد، شماره 43، صفحات 46- 47.
محمودی میمند، محمد؛فروزنده دهکردی، لطف اله؛ احمدی نژاد، مصطفی. (1388)،"الگوی پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان"، نشریه کاوش های مدیریت بازرگانی، سال اول، شماره دوم، صفحات 1- 26.
مقیمی، سید محمد. (1377)،"سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی"، اصفهان: نشریه ترمه.
موغلی، علیرضا. (1386)،"پذیرش بانکداری الکترونیک در بین مشتریان بانک های شهر شیراز"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره هفتم، صفحات 81- 98.
میرزایی، خلیل. (1389)،"طرح و پایان نامه نویسی" انتشارات جامعه شناسان، چاپ اول.
میشیکین، فردریک. (1378)،"پول، ارز و بانکداری"، ترجمه جهانخانی، علی؛ پارسائیان، علی، تهران: انتشارات سمت.
ناصر، فرهاد. (1382)،"شناسایی عوامل مؤثر در گرایش مشتریان بانک های تجاری به خدمات بانکداری الکترونیک"، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
هومن، حیدر علی. (1384)،"مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل"، تهران: نشر سمت.
هادیزاده مقدم، اکرم؛ فرجیان سهی، مرجان. (1385)،"بررسی عوامل مرتبط با قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی (مطالعه موردی: بانک ملت)"، نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 19 و 20، صفحات 40- 61.
یزدانی فرد، شمسی. (1384)،"بررسی عوامل مؤثر بر قصد استفاده مشتریان از بانکداری الکترونیک در ایران"، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
یعقوبی، نور محمد؛ شاکری، رویا. (1387)،"مقایسه تحلیلی مدل های پذیرش فناوری با تأکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی"،فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال سوم، شماره 11.
منابع و مآخذ انگلیسی
44. Ajzen. I., and M. Fishbein, (1975)," understanding attitudes and predicting social behavior Englewood cliffs". New Jersey: Prentice – Hall Inc.
45. Alaghband. P, (2006), "Adoption of electronic banking services by Iranian customers", Master thesis continuation courses marketing and ecommerce, Lulea University of Technology.
46. Alam. Syed Shah et al., (2009), "Corporate customers, Adoption of internet banking: case of Kelang Valley Business firm in Malaysia", International Journal of Business and management. Vol.4, No. 4, Pp. 13- 21.
47. Amin. H, (2007)," An empirical investigation on consumer acceptance of internet banking in an Islamic bank", Labuan Bulletin of international business
48. Bhattacherjee, A., Parthasarathy, M., (2001)," Understanding post- Adoption behavior in the context of online services, Information system research, Vol. 9, No. 4, Pp. 362- 379.
49. Celik. H, (2008), "What determines Turkish customers' acceptance of internet banking?" International journal of bank marketing, Vol. 26, No.5, Pp.353- 370.
50. Cheng. T.C, Lam. D, Yeung. A, (2006),"Adoption of internet banking: An Empirical study in Hong Kong", Journal of decision support system, Vol. 42, Pp. 1558- 1572.
51. Davis, Fred, (1989), "Perceived usefulness, Perceived ease of use and user acceptance of information technology", MIS Quarterly, Vol. 13, No. 3, Pp. 319- 340.
52. Eriksson. K, Kerem. K, Nilsson. D, (2000), "The adoption of commercial innovation in the former central and eastern European markets", International Journal of bank marketing, Vol. 26, No. 3, Pp. 154-169.
53. Flavian. C, Guinaliu. M, (2006), "Consumer trust, Perceived security and privacy policy, Three basic elements of loyalty to a web site", International management and data system, Vol. 106, No. 5, Pp. 601- 620.
54. Furst. Karen, (2000), "Internet banking development and prospect", Economic and analysis working paper, Vol. 200, No. 9.
55. H. Bauer, Hans and Hammer Schmidt, Mike and Falk, Tomas, (2004), "Measuring the quality of e – banking portal, Internet of bank marketing", Pp. 153- 175.
56. Hernandez, Jose Mauro, Mazzon, Jose Afonso, (2006), "Adoption of internet banking: proposition and implementation of an integrated methodology approach", International Journal of bank marketing, Vol.25, NO.2, Pp.72-88.
57. Hong. W, Thong. J.Y. L, Wong. W. M, Tam. K. Y, (2001)," Determinants of user acceptance of digital libraries: an empirical examination of individual differences and system characteristic", Journal of management information system, Vol. 18, No. 3, Pp. 97- 124.
58. Hope, R., Newman. P, Mugera. P, (2001)," Factors affecting the adoption of internet banking in South Africa: A comparative study".
59. Jaruwachirathanakul, Bussakorn and Fink, Dieter, (2005), "Internet banking adoption strategies for a developing country: The case of Thailand", International Journal of school of management information system, Edith Cowan University.
60. Jenkins. H, (2007),"Adoption internet banking services in a small Island state: assurance of bank service quality", Journal of managing service quality, Vol. 17, Pp. 523- 537.
61. Juries Classens, (2002), "On the security of today online electronic banking system", P. 11.
62. Joseph. M, Stone. G, (2003), "An empirical evolution of us bank customer perceptions: The impact of new technology on service delivery in the banking sector", International Journal of retail and distribution management, Vol. 31, No. 4, Pp. 190- 202.
63. Jun, Minjoon, Chai, Shaohan, (2007)," The key determinant of internet banking services quality: a content analysis", International Journal of bank marketing, Pp. 275- 291.
64. Krauter. S. G, Faullant R., (2008), "Consumer acceptance of internet of initial trust in an online internet trust", International Journal of bank marketing, Vol. 26, No.7, Pp. 483- 504.
65. Liao. S, Pushao. Y, Wang H, Chen. A, (1999), "The adoption of virtual banking: an empirical study", International Journal of information management, Vol. 19, Pp. 63- 74.
66. Liker, J. K & Sindi, A.A, (1997), "User acceptance of expert system: A test of the theory of reasoned action", Journal of Engineering and Technology management, Vol. 14, No. 2, Pp. 147- 173.
67. Mattila. M, Karjaluoto. H, Pento. T, (2002), "Electronic banking in Finland: Consumer beliefs and reactions to a new delivery channel", Journal of financial service marketing, Vol. 6, No. 6, Pp. 346- 361.
68. Ming, Chi Lee, (2009), "Factors influencing the adoption of internet banking: An integration of TAM and TPB whit perceived risk and perceived benefit", Electronic commerce research and applications, Pp. 130- 141.
69. Pikkarainen, T., Pikkarainen, k, Karjaluoto, H. and Pahnila, S, (2004), "Consumer acceptance model", Internet Research, Vol. 14, No. 3, Pp. 224-350.
70. Sautter E. T., Leisen B., (1999), " Managing stakeholders: A tourism planning model", Annals of tourism research, Vol. 26, No. 2, Pp. 312- 328.
71. Sohali. A. S. Shanmugham. B, (2003), " E- banking and customer preferences in Malaysia: An empirical investigation", Information sciences, Vol. 150, Pp. 207- 217.
72. Suh. B, Han. I, (2003), "Effect of trust on customer of internet banking", electronic commerce research application, Vol. 1, No. 3, Pp.247- 263.
73. Tan. M, Teo. T. S. H, (2000), "Factor influencing the adoption of internet banking", Journal of the associations for information systems, Vol. 1, No. 5, Pp. 1- 44.
74. Vainio. M. M, (2006), " Factor influencing customer's acceptance of internet banking: case of Scandinavian tread finance customers", M. Se. Thesis in accounting, The Swedish school of economics & business administration.
75. Venkatesh, V., Davis. F. D, (2000), "A theoretical extension of the technology acceptance model: four longitudinal field studies", Management science, vol. 46, No. 2, Pp. 186- 204.
76. Wang. Y. S, Wang. Y. M, Lin. M. M, Tang. I, (2003)," Determinants of user acceptance of internet banking: An empirical study", International Journal of service industry management, Vol. 14, No. 5, Pp. 501-0519.