فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه. 3
1-2-بیان مسئله. 3
1-3-ضرورت انجام تحقیق.. 4
1-4- چارچوب نظری.. 5
1-5-سوالات تحقیق.. 6
1-5-1- سوال اصلی.. 6
1-5-2-سوالات فرعی.. 6
1-6- فرضیه های تحقیق.. 7
1-6-1-فرضیه اصلی.. 7
1-6-2-فرضیه های فرعی.. 7
1-7- اهداف تحقیق.. 7
1-7-1- هدف اصلی.. 7
1-7-2- اهداف فرعی.. 7
1-8- روش گردآوری اطلاعات.. 8
1-9-کلیات روش انجام کار. 8
1-10- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 8
1-10-1- مدیریت دانش... 8
1-10-1-1-خلق دانش.................................................................................................................................................9
1-10-1-2-حفظ دانش..............................................................................................................................................10
1-10-1-3-انتفال دانش.........................................................................................................................................10
1-10-1-4-کاربرد دانش..................................................................................................................................................10
1-10-1-5-کسب دانش...................................................................................................................................................10
1-11-2- نوآوری سازمانی.. 11
1-11- قلمروپژوهش... 11
1-11-1-قلمروزمانی.. 11
1-11-2-قلمرومکانی.. 11
1-11-3-قلمروموضوعی پژوهش... 11
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1-مقدمه. 14
بخش اول: مدیریت دانش... 15
2-2-تعاریفی از دانش... 15
2-3-مفاهیم مدیریت دانش... 15
2-4-عناصر مدیریت دانش... 16
2-5-اصول مدیت دانش... 16
2-6-دلایل اهمیت به کارگیری مدیریت دانش... 17
2-7-مدلهای مدیریت دانش... 18
2-7-1-سیکل پیاده سازی مدیریت بوکویتز و ویلیام (1999) 18
2-7-2-مدل مدیریت دانش لیبوویتز. 20
2-7-3-مدل فیرستون و مک الروی(2005) 21
2-7-4-مدل مفهومی مدیریت دانش... 23
2-8-استراتژیهای دانش... 24
2-9-دیدگاه صاحبنظران در خصوص مدیریت دانش... 24
2-10-اهداف مدیریت دانش... 26
بخش دوم: نوآوری سازمانی.. 27
2-11-مفهوم خلاقیت و نوآوری.. 27
2-12-اصول نوآوری.. 28
2-13-انواع نوآوری از دیدگاه سازمان. 28
2-13-شاخص های سنجش نوآوری.. 29
2-14-فرآیند نوآوری.. 29
2-14-عوامل موثر بر شکل گیری فرآیند نوآوری در سازمان. 30
2-15-تفاوت خلاقیت، نوآوری و تغییر. 31
2-16-تکنیکهای تقویت خلاقیت و نوآوری در سازمان. 32
بخش سوم: مدیریت دانش و نوآوری سازمانی.. 34
2-17-فرآیندهای مدیریت دانش و نوآوری.. 34
2-18-ارتباط مدیریت دانش با نوآوری.. 35
2-19-نقش مدیریت در پرورش خلاقیت و نوآوری در سازمان. 39
2-20-تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری.. 40
2-21-نتیجه گیری.. 41
2-22-پیشینه تحقیق.. 42
2-22-1- مطالعات داخلی.. 42
2-22-2-مطالعات خارجی.. 46
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه. 51
3-2- روش تحقیق.. 51
3-3- جامعه آماری تحقیق.. 52
3-4- نمونه آماری.. 52
3-5- روش نمونه گیری.. 54
3-6- روش جمع آوری اطلاعات.. 54
3-7- چگونگی طراحی ابزار سنجش تحقیق.. 55
3-8- روایی و پایایی پرسشنامه. 56
3-8-1- روایی.. 56
3-8-2- قابلیت اطمینان (پایایی)پرسشنامه. 56
3-9- روش های تجزیه و تحلیل آماری.. 58
3-9-1 تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی.. 59
3-9-2- تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار استنباطی.. 59
3-9-3- آزمون کلموگروف- اسمیرنف... 59
3-10-خلاصه فصل.. 60
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 62
4-2- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی.. 63
4-3- توصیف متغیرهای تحقیق.. 69
4-3-1- توصیف متغیر کسب دانش... 69
4-3-2-توصیف متغیر حفظ دانش... 70
3-3-توصیف متغیر انتقال دانش... 71
4-3-4- توصیف متغیر خلق دانش... 72
4-3-5- توصیف متغیر کاربرد دانش... 73
4-3-6- توصیف متغیر نوآوری سازمانی.. 74
4-4- بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها 75
4-5-آزمون فرضیه های تحقیق.. 76
4-6-خلاصه فصل.. 81
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 83
5-2- نتایج آمار توصیفی.. 83
5-3- نتایج بررسی فرضیات تحقیق.. 84
5-4- نتیجه گیری.. 86
5-4 پیشنهادات اجرایی مبتنی بر نتایج تحقیق.. 87
5-5 محدودیت های تحقیق: 87
5-6 پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 88
منابع و مآخذ. 89
پیوست
پیوست الف – پرسشنامه. 98
پیوست ب-خروجی نرمافزار. 102
آقایی ، تیمور، فیشانی(1377). خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها، تهران: ناشر انتشارات ترمه.
آذر، عادل. و مؤمنی، منصور(1388).آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلددوم:تحلیل آماری). تهران: انتشارات سمت.
ابراهیمی، سمیه(1392). مدیریت دانش در سازمانهای دولتی و غیر دولتی، علوم اجتماعی: تعاون و روستا، سال پنجم، شماره 14، صص 70-53.
احمدی، پرویز(1386). ارتباط استراتژیک موثر بر نوآوری سازمانی ، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 186.
اخوان و همکاران(1389). توسعه فرآیندهای مبتنی بر عوامل موثر بر موفقیت مدیران دانش، فصلنامه علمی-پژوهشی-سیاست علم و فناوری، سال سوم، شماره2، صص113-101.
افرازه، عباس(1386). مدیریت دانش مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری، پیادهسازی، چاپ دوم، نشر مولف.
امامی، سعید و کیهانی، محمد(1386). آشنایی با سیستم های مدیریت دانش، انجمن انفورماتیک ایران.
الوانی، سید مهدی(1376). مدیریت عمومی، تهران: انتشارات نی.
امامقلی، نازنین.1391. بررسی نقش مدیریت ارتباط با مشتری به عنوان مزیت رقابتی در بازاریابی سبز. دانشگاه گیلان، پردیس بین الملل، پایان نامه کارشناسی ارشد، ص63،65 و 67.
بست، جان(1374). روش های تحقیق در علوم ذفتاری و تربیتی، مترجم: پاشا شریفی، ص 24.
تولایی، محمد(1387). تاملی بر مفهوم نوآوری و شکوفایی، تهران: پژوهشکده تحقیقات و مطالعات بسیج.
دهقان نجم، منصور( 1388).مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شماره 10، صص 52-47.
جعفری، مصطفی و اخوان، پیمان (1385).طراحی مدل مفهومی مدیریت دانش با تاکید بر عوامل کلیدی موفقیت، فصلنامه اطلاع رسانی، آموزشی و پژوهشی مدیریت فردا، سال سوم، شماره 13 و 14، صص 32-23.
حافظ نیا، محمدرضا. 1380. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران، انتشاراتسمت.
حسن زاده، محمد (1388). مروری برپیوند مدیریت دانش با علوم ارتباطات در" مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و بر هم کنش" ، تهران: کتابدار
خاکی، غلامرضا (1384). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران: انتشارات بازتاب.
رادفر، رضا، رضائی ملک، نرگس، رضائی ملک، محمد(1392).ارزیابی میزان بهبود عملگرهای مالی سازمان با پیاده سازی سیستم مدیریت دانش، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال هفتم، شماره بیست و یکم، صص 15-1.
زراعی، حسن(1373). خلاقیت و نوآوری، مجله دانش مدیریت، شماره 24.
سلطانی، فلورا(1380). نهادی کردن نوآوری در سازمان، انتشارات سازمان برنامه ریزی ، تهران.
سکاران، اوما. (1381). روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه: محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ دوم.
صادقی، زینب، محتشمی، رضا،(1390). ارتباط عملیات استراتژیک منابع انسانی و نوآوری سازمانی در یکی از مراکز نظامی، مجله طب نظامی، دوره 13، شماره 2، صص 102-97.
صفرزاده، حسین، تدین، اعظم، حرمحمدی، مریم (1391). بررسی استراتژی های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس)، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، شماره1، شماره مسلسل 34، صص 86-76.
طالقانی، غلامرضا، انواری، علی، افتخاری، لیلا (1391). رابطه میان مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در یک شرکت بیمه، پژوهشنامه بیمه، شماره 105، صص 171-151
طالقانی، غلامرضا، انواری، علی، افتخاری، لیلا(1391). رابطه میان مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در یک شرکت بیمه، پژوهشنامه بیمه، شماره 105، صص 171-151.
طباطباییان، سید حبیب الله و بناب پاکزاد، مهدی (1385). بررسی سیستمهای سنجش نوآوری و ارائه چارچوبی برای سنجش نوآوری در ایران، فصلنامه مدرس علوم انسانی.
طالب بیدختی، عباس و انوری، علیرضا(1383). خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمانها، ماهنامه تدبیر، سال پانزدهم، شماره 152.
عبدالکریمی، مهوش(1385). مدیریت دانش، فن آوری و خلاقیت نقش آن ها در بهبود کارایی و اثربخشی فرآیند ها، کنفرانس توسعه منابع انسانی.
علامه، سیدمحسن، زارع، سیدمحسن( 1387). بررسی رابطه بین مدیریت دانش، نوآوری و عملکرد سازمانی، اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی نوآوری ایران، تهران.
علامه، محسن، حسین السادات، صبا و خادم، عباس (1385). تاثیر مدیریت دانش برنوآوری پایدار سازمانی، اصفهان: کنفرانس مدیریت تحول.
علیرضایی،ابوتراب و تولایی، روح الله(1387). راهکارهای تقویت نوآوری و شکوفایی در سازمان، مدیریت: مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 3، صص 96-67.
علاقه بند، علی(1391). مدیریت عمومی، انتشارات فروزش، ویرییش سوم، چاپ بیست و پنجم.
صادقی، منصور، صادقی، علیرضا، نیکوکار، غلامحسین، نادری خورشیدی، علیرضا (1390). تحلیل مدل عوامل سازمانی، فردی و گروهی موثر بر توسعه نوآوری در سازمانهای تحقیقاتی و فن آور، پژوهش و توسعه فناوری، سال سوم، شماره 5، صص 32-1
فاتحی، زمانعلی(1390). مدیریت دانش ؛ مفاهیم، اصول، اهداف و مدل ها، بانک سپه، اداره تحقیقات و کنترل ریسک.
قادری، بهمن.1390. بررسی رابطه بین فرآیندهای مدیریت دانش و تفکر استراتژی در سطح سازمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
کنجکاو منفرد، امیررضا و اردکانی، سعید(1393). تحلیلی بر وضعیت مدیریت دانش در نهادهای آموزش عالی و بررسی رابطه آن با نوآوری، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره1،صص 120-103.
لیبووتیز، ترجمه سید ناصر علوی(1387). مدیریت دانش، آموختن از مهندسی دانش، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان.
میرفخرالدینی، سید حیدر، حاتمی نسب، سید حسن، طالعی فر، رضا، کنجکتو، امیررضا( 1389). بررسی رابطه بین مدیریت دانش، نوآوری و عملکرد سازمانی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2، پیاپی 35، صص 118-103.
مجیدیان، سنبل.(1391). نقش مدیریت دانش مشتری در مزیت رقابتی کیفیت محصول. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، دانشکده پردیس بین الملل.
میرفخرالدینی، سیدحیدر، حاتمی نسب، سید حسن، طالعی فر، رضا، کنجکتو منفرد، امیررض ( 1389). بررسی رابطه بین مدیریت دانش، نوآوری و عملکرد سازمانی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2، پیاپی 35، صص 118-103.
محمد زاده، عباس(1380). طراحی سازمان های نوآور، فصلنامه علمی تخصصی مدیریت.
محمدی، ناهید(1384). خلاقیت و نوآوری، روزنامه همشهری، سال سیزدهم، شماره 3730.
محمدی، حامد(1388). مدیریت دانش در سازمانهای دولتی، مجله تدبیر، شماره 212.
موحدزاده، ایوب(1387). مدیریت دانش و سازمانهای آموزشی، سایت الکترنیکی راهکارهای مدیریت.
نکودری، مریم و یعقوبی، نور محمد(1390). بررسی عوامل تسهیل کننده مدیریت دانش در سازمان، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره سیزدهم، صص 119-95.
نوروزیان، میثم(1387). کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی، سایت جامع مدیریت مدیریار و مجله تدبیر شماره 156.
نوروزیان، میثم(1386). دانش مدیریت دانش، ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 176.
ودادی، احمد، عبدالعلیان، حمیده (1390). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در منابع انسانی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 13، پیاپی 20، صص158-141
هادی زاده، اکرم و رحیمی، فرج الله(1384). کارآفرینی سازمانی، نشر جانان.
Akram, Kashif, Siddiqui, Suleman Hafeez, Atif Nawaz, Muhammad, Ghauri, Tauqir Ahmad, Hayat Cheema, Amjad Khawar, (2011), Role of Knowledge Management to Bring Innovation:An Integrated Approach, International Bulletin of Business Administration, Issue 11, available:http://www.eurojournals.com
Aragon-Correa, JA; Garcia-Morales, VJ; Cordon-Pozo, E(2007) Leadership and organizational learning's role on innovation and performance: Lessons from Spain. Industrial Marketing Management, 36,pp. 349 – 359.
.Adhikari, D.R (2010), Knowledge management in academic institutions, International Journal of Educational Management, Vol. 24, No. 2, pp. 94-104.
.Alavi, M. and Leidner, D.E. (2001), “Review: knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundation and research issues”, MIS Quarterly, Vol. 25 No. 1, pp. 107-36.
Bornemann, Manfred [et. al.] (2003). An illustrated guide to knowledge management. Austria: Wissensmanagement Forum, November 13,
Bartol, K.M. and Srivastava, A. (2002), ‘‘Encouraging knowledge sharing: the role of organizational reward systems’’, Journal of Leadership and Organizational Studies, Vol. 9 No. 1, pp. 64-76.
Cumming, Brian (1998), Innovation Overview and Future Chalienges European Journal of Innovation Management, Vol.1, NO.1, pp.21-29.
Corsoa, M., Martinib, A., Pellegrinib, L., Massac, S. and Testac, S. (2006), “Managing dispersed workers: the new challenge in knowledge management”, Technovation, Vol. 26 Nos 5/6, pp. 583-94.
.Chen, C. J., Huang, J. W. (2009), Strategic human resource practices and innovation performance; The mediating role of knowledge management capacity, Journal of Business Research 62, 104–114.
Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of Knowledge Management, 9(3), pp.101–115.
Dewett,Todd(2004), Employee Creativity and The Role of Risk, European Journal of Innovation Management, Vol.7, NO.4, pp.256-266.
Firestone, Joseph M;McElroy, Mark W(2005), “Doing Knowledge management. The Learning organization journal”,Vol.12, No.2.
Gloet, M. and Terziovski, M. (2004) "Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance", Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 15 No. 5, pp. 402-409.
Gibbert, M., Leibold, M., Probst, G. 2002. Five styles of customer knowledge management, and how smart companies use them to create value . European Management Journal, Vol 20, No.5, PP: 459-469.
Gold, A.H., Malhotra, A. and Segars, A.H. (2001), “Knowledge management: an organizational capabilities perspective”, Journal of Management Information Systems, Vol. 18 No. 1, pp. 185-214.
Hosseini, M., Sadeghi, T. (2010). Factors affecting the creativity and innovation in faculty members and providing solutions to enhance, Journal of teaching strategies, Vol 3, No 1, Spring, pp. 1-6.
Hasanzadeh, M. (2008), knowledge management: definitions, Tehran: Ketabdar Publication,.
Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2001). Educational administration: theory, research, and practice. New York:, 6th (McGraw-Hill Boston, 2001).
Huysman, M. Leonard, D. and Nicolle, A. (2002). Toward a Learning Perspective on Knowledge/ Technology Transfer Through Corporate Acquisition. 35th International Hawaii Conference on System Sciences, Big Island, Hawaii, IEEE Computer Society.
.Jantunen, A. (2005), “Knowledge-processing capabilities and innovative performance: an empirical study”, European Journal of Innovation Management, Vol. 8 No. 3, pp. 336-49.
Karkoulian, S., Halawi, L.A. and McCarthy, R.V. (2008), „„Knowledge management formal and informal mentoring; an empirical investigation in Lebanese banks‟‟, The Learning Organization, Vol. 15 No. 5, pp. 409-20.
Liao, Shu-Husien, Wu, Chi-Chuan, 2010, System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation, Expert Systems with Applications, No.37, pp.1096-1103.
Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: An integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20(1), 179–228.
Li-Hua, Richard.,Wilson, John., Aouad, Ghassan., Li, Xiang. (2011), Strategic aspects of innovation and internationalization in higher education The Salford PMI2 experience, Journal of Chinese Entrepreneurship,Vol. 3 No. 1, pp. 8-23.
Mohr, L.B.(1969), Determinates of Innovation in Organization, The Ametican Political Science Review,Vol.63, pp. 111-126.
Marquardt, M.J. (1996), Building the Learning Organization, McGraw-Hill, New York, NY.
Montes,F.JL., Moreno,A,R., Fernandez, L.M.M, (2004). Assessing the organizational climate and contractual relationship for perceptions of support for innovation, Internatinal Journal of Manpower, No.25, pp: 167-180.
Mohseni Zenouz, H and Keshavarz, M. (2009), the role of universities in developing students' moral thinking, Journal of Management in Islamic Universities, Vol 13, No. 1, pp. 82-96.
Manovas, Mantas. (2004). Investigation the relationship between Knowledge Management Capability and Knowledge Transfer Success, Master thesis, John Molson School of Business (Decision Sciences and MIS), Quebec, Canada.
Nemati, M. A. (2006), knowledge management and higher education: concepts and approaches, letters of Higher Education, No. 12. (In Persian).
Naranjo Valencia, J. C., Valle, R. S., Jimenez. D. J. (2010), Organizational culture as determinant of product Innovation, European Journal of Innovation Management Vol. 13 No. 4, pp. 466-480.
Perez, Ernest(1999). Knowledge Management in the Library—not, Database Magazine,Vol. 22, No. 2, PP. 75–78.
Probst Gilbert & et al, Managing Knowledge: Building Blacks forSuccess, p. 30.(دانش عاملی برای موفقیت در سیاه پوستان، ص30)
Rosenfeld, R. & Servo, J.C. (1990), Factlitating Innovation in Larg Organization, IN M.A. West & J.L.Farr (EDS) Innovation and Creativity at Work: Psychological and Organization Strategies, John Wiley & Sons, West Sussen, pp.251-264.
Sanghani,Parag.(2009), Knowledge management implementation:holistic frame work based on Indian study. Pacific asia conference on information systems (PACIS),PP.1-15.
Sedera, Darshana & Gable, Guy (2010) Knowledge management competence for Enterprise System success. The Journal of Strategic Information Systems, 19(4), pp. 296-306.
Sarin, S, McDermott, C,2003, The effect of team leader characteristic on learning, knowledge application, and performance of Cross_functional new product development teams, Decision Science, No. 34, pp: 707-739
Schroeder, A., & Pauleen, D. (2007) KM governance: investigating the case of a knowledge intensive research organization; Journal of Enterprise Information,20(4), 414-431.
Teresa, L., Chia-Ying, L., Tien-Shiang, L. (2006), A contingency model for knowledge management capability and innovation, Industrial Management & Data Systems, Vol. 106. No. 6, pp. 855-877.
Verna Allee (2001). Principles of Knowledge Management, American Society for Training and Development (ASTD).
Wong S. (2003). Motivators to creativity in hotel industry. Tourism Manag J; 24(5):551-9.
Wong, S.H.Y.. Chin, K.S., 2007, organization innovation management: An organization wide perspective, Industrial Management & Data System, 107 (9), pp: 1290-1315.
Ziaee, m. (2008). Knowledge, innovation and knowledge-driven development, Tehran: Institute of Agriculture Engineering, 1ed. (In Persian).