فهرست
فصل اول: کلیات تحقیق
1.1. مقدمه............................................................................................................................................ 2
2.1. ضرورت و اهمیت تحقیق......................................................................................................... 3
3.1. بیان مسئله.................................................................................................................................. 4
4.1. هدف تحقیق............................................................................................................................... 5
5.1. سئوالات و فرضیات پژوهش.................................................................................................... 6
6..1 .قلمرو پژوهش............................................................................................................................. 6
7.1. روش انجام پژوهش................................................................................................................... 6
8.1. تعریف عملیاتی متغیرها........................................................................................................... 8
9.1. جمع بندی.................................................................................................................................. 8
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1.2. مقدمه........................................................................................................................................ 11
2.2.کلیاتی پیرامون تولید ناب......................................................................................................... 14
1.2.2. ناب بودن................................................................................................................................. 15
2.2.2.تعاریف تولید ناب..................................................................................................................... 15
3.2.2. تاریخچه تولید ناب................................................................................................................. 18
4.2.2. نتایج بکارگیری تولید ناب...................................................................................................... 23
5.2.2. تولید ناب و صنایع ایران......................................................................................................... 26
6.2.2. تولید ناب و صنایع کاشی و سرامیک .................................................................................... 27
7.2.2. مؤلفه های تولید ناب.............................................................................................................. 29
3.2. چابکی سازمانی.......................................................................................................................... 38
1.3.2. مفهوم چابکی و تولید چابک................................................................................................... 40
2.3.2.خصوصیات و ویژگیهای سازمان چابک.................................................................................. 43
3.3.2. -قابلیتهای کلیدی چابکی در سازمان.................................................................................. 46
4.3.2. مؤلفههای شکل گیری تولید چابک........................................................................................ 47
4.2. رقابت پذیری............................................................................................................................... 51
1.4.2. مفهوم رقابتپذیری................................................................................................................. 52
2.4.2. مدل الماس پورتر..................................................................................................................... 53
3.4.2. استراتژی رقابتی ..................................................................................................................... 57
1.3.4.2. تمرکز بر هزینه....................................................................................................... 59
1.1.3.4.2. استفاده حد اکثر از ظرفیت تولید ..................................................................... 59
2.1.3.4.2. صرفه جویی در مقیاس................................................................................. 60
3.1.3.4.2. پیشرفت های تکنولوژیکی............................................................................ 60
4.1.3.4.2. تأثیرات یادگیری/ تجربه.............................................................................. 61
2.3.4.2. استراتژی تمایز محصول.............................................................................................. 62
4.4.2. استراتژی بهترین شیوه هزینه کردن........................................................................................ 63
5.4.2. استراتژی تمرکز...................................................................................................................... 64
6.4.2. جمع بندی مؤلفه های تعیین کننده رقابت پذیری سازمانی................................................. 65
5.2. نتیجه گیری.............................................................................................................................. 67
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
1.3. مقدمه.......................................................................................................................................... 69
2.3. معرفی متغیر های تعیین چابکی سازمانی......................................................................... 70
3.3. معرفی مؤلفه های های تعیین نابی...................................................................................... 72
4.3. معرفی مؤلفه های تعیین رقابت پذیری.............................................................................. 74
5.3. سئوالات و فرضیات پژوهش.................................................................................................... 76
6.3. روش تحقیق............................................................................................................................... 76
7.3. جامعه آماری............................................................................................................................... 77
8.3. حجم منطقی گروه نمونه........................................................................................................ 77
9.3. ابزار گردآوری داده ها............................................................................................................... 79
10.3. روش تجزیه و تحلیل............................................................................................................. 79
1.10.3. تحلیل عاملی ...................................................................................................................... 79
2.10.3. آزمون KMO و کرویت بارتلت ((Bartlett....................................................................... 82
3.10.3. جدول اشتراکات (Communalities).............................................................................. 83
4.10.3. جدول واریانس کل استخراج شده ((Total Variance Explained........................... 83
5.10.3. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه ................................................................................................. 83
6.10.3.. چرخش دورانی و تفسیر..................................................................................................... 84
7.10.3. جدول ماتریس چرخش یافته(Rotated Component Matrix).............................. 84
11.3. مدل یابی معادلات ساختاری.............................................................................................. 85
12.3. نوع پژوهش............................................................................................................................ 86
13.3. روایی و پایایی ابزار پژوهش................................................................................................. 87
14.3. نتیجه گیری............................................................................................................................ 93
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
1.4. مقدمه........................................................................................................................................... 95
2.4. دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه چابکی................................................................ 95
1.2.4. آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett) ........................................................................ 99
2.2.4. جدول اشتراکات(Communalities) ................................................................................ 100
3.2.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained) .............................. 100
4.2.4. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه ..................................................................................................... 101
5.2.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix) ............................... 103
6.2.4. تحلیل عاملی تأییدی مؤلفه های مربوط به متغیر چابکی..................................................... 107
7.2.4. برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای چابکی........................................................... 109
8.2.4. تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای چابکی.......................................... 109
3.4. دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه نابی..................................................................... 112
1.3.4. آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett) ........................................................................ 115
2.3.4. جدول اشتراکات (Communalities) ............................................................................... 116
3.3.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained) .............................. 116
4.3.4. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه...................................................................................................... 117
5.3.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)................................... 119
6.3.4. تحلیل عاملی تأییدی مربوط به دسته بندی متغیر های نابی............................................... 123
7.3.4. برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های نابی............................................................. 125
8.3.4. تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های نابی............................................. 125
4.4. دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه رقابت پذیری.................................................. 129
1.4.4. آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett) ...................................................................... 132
2.4.4. جدول اشتراکات (Communalities) ............................................................................... 133
3.4.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained)............................... 133
4.4.4. ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه...................................................................................................... 134
5.4.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)................................. 136
6.4.4. تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای رقابت پذیری..................................................................... 140
7.4.4. برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های رقابت پذیری............................................. 142
8.4.4. تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های رقابت پذیری............................. 142
5.4. دسته بندی متغیر های تحقیق............................................................................................. 146
1.5.4. آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett)......................................................................... 149
2.5.4. جدول اشتراکات (Communalities) ............................................................................... 149
3.5.4. جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained)............................... 150
4.5.4. جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)................................. 150
5.5.4. تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای اصلی و فرعی تحقیق ....................................................... 154
6.5.4. برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های تحقیق......................................................... 156
7.5.4. تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های تحقیق......................................... 156
6.4. تعیین نوع ارتباط بین نابی-چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی.158
1.6.4. برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی تمامی متغیر های تحقیق............................................. 162
2.6.4. تفسیر نتایج تحلیل عاملی تأییدی تمامی متغیر های تحقیق ............................................... 162
3.6.4. تشریح و بررسی ارتباط نابی و چابکی بر رقابت پذیری سازمانی........................................... 165
6.4. جمع بندی.................................................................................................................................. 169
فصل پنجم: نتیجه گیری
1.5. مقدمه........................................................................................................................................... 174
2.5. محدودیتهای پژوهش................................................................................................................ 174
3.5. نتایج تحقیق............................................................................................................................... 175
1.3.5. معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه ناب بودن در صنعت کاشی ..................................... 176
2.3.5. معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه چابک بودن در صنعت کاشی .................................. 177
3.3.5. معرفی شاخص های سنجش رقابت پذیری در صنعت کاشی .............................................. 177
4.3.5. تعیین نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی..... 178
5.3.5. تعیین شدت رابطه تأثیر مؤلفه های نابی و چابکی سازمانی بر رقابت پذیری ...................... 179
4.5. پیشنهادات................................................................................................................................. 180
5.5. تحقیقات آینده........................................................................................................................... 182
6.5. جمع بندی................................................................................................................................ 183
فهرست منابع و مآخذ 208
فهرست منابع و مآخذ
فارسی
برفروشان سهراب و عطالله نصرتی. تفکر ناب؛ دروازه ورود به سرزمین سیگماها، (فروردین 1384) ،مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران(نما)، دوره 4، شماره 2.
بندریان رضا، چابکی؛ چرا و چگونه، (1385) www.betsa.ir
جعفرنژاد، احمد.، شهایی، بهنام، مقدمه ای بر چابکی سازمانی و تولید چابک 1386 ,مؤسسه کتاب مهربان نشر.
جعفر نژاد احمد و محمد فاریابی باسمنج، مفاهیم اساسی تولید،(1381)، انتشارات صفار، چاپ دوم.
سید حسینی، سید محمد و امیر بیات ترک. ارزیابی عوامل تولید ناب در سازمانهای تولیدی غیر پیوسته(سفارشی) (مطالعه موردی، گروه صنعتی سدید). (تابستان 1384) مدرس علوم انسانی، دوره 9، شماره 2.
عباس زاده شهانقی، لیلا، بررسی عوامل مؤثر در وضعیت رقابتی و نحوه ی ارزیابی آن در صنعت تولید الیاف مصنوعی در ایران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، پاییز ۱۳۸۲
فتحیان، محمد و همکاران، "نقش فناوری اطلاعات در چابکی بنگاههای کوچک و متوسط ایران.، 1384 ،سومین کنفرانی بین المللی مدیریت، تهران
کویین، جیمز براین. میتنزبرگ، هندی و جیمز، رابرت ام. برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک، و مدیریت استراتژی (فرایند استراتژی ) ترجمه دکتر صائبی، 1376، مرکز آمورش مدیریت.
ووماک، جیمز و جونز، دانیل و روس، دانیل و رادنژاد، آزاده، تولید ناب انقلاب کیفیت و بهره وری،1379 ،(چاپ پنجم) نشر آموزه، اصفهان.
ویلن، جی دیوید هنگر توماس. مبانی استراتژیک، ترجمه محمد اعرابی و داوود ایزدی، دفتر پژوهش های فرهنگی، 1381
فهرست منابع لاتین
Ahlstrom, p. & Karlsson, C. ” Change processes towards lean production The role of the management accounting system” International Journal of Operations & Production Management” . (1996), 42-56
Alan Waing and Alan Glendo, Management Risk, International Thomas Bussiness Press, 1998. 45-47
Arbós , Lluís Cuatrecasas .”Design of a rapid response and high efficiency service by lean production principles: Methodology and evaluation of variability of performance” International Journal of Production Economics, 2002, Pages 169-183
Baskerville , Richard . Pries-Heje , Jan & Madsen, Sabine. “ Post-agility: What follows a decade of agility? “ Information and Software Technology, 2010. Pages 321-340
Bent Dreyer, Kjell Granhaung, Uncertainly, Felexibility and sustained competitive advantage, Journal of Business Reaserch, 2004, pages 543-564
Bonavia, T. & Marin, J.A. (2006). An empirical study of lean production in the ceramic tile industry in Spain. International Journal of Operations & Production Management, 26(5), 505-531
Bottani , Eleonora. “The impact of lean practices on inventory turnover “ International Journal of Production Economics, 2010. Pages 342-348
Bottani , Eleonora . “A fuzzy QFD approach to achieve agility” International Journal of Production Economics, 2009, Pages 380-391
Bruun, P. & Mefford, R.N, Lean production and the Internet, Production Economics, 2004, 247–260.
Callen, J., Fader, C. and Kirnksky, I “Just-in-time: a cross-sectional plant analysis”, International Journal of Production Economics, 2000, pages 277-301.
Cox, Andrew. Chicksand, Dan .”The Limits of Lean Management Thinking:: Multiple Retailers and Food and Farming Supply Chains “ European Management Journal, 2005, Pages 648-662,
Doolen , Toni L. Hacker, Marla E. “A review of lean assessment in organizations: An exploratory study of lean practices by electronics manufacturers” Journal of Manufacturing Systems, 2005, Pages 55-67
Feld, W.M., lean manufacturing, tools, techniques, and how to use them, the st. lucie press & apices services Resource management. (2001). Pages 674-687
Fullerton, R.R. & McWatters, C.S. The production performance benefits from JIT implementation. Journal of Operations Management, (2001). Pages 81-96.
Gilad, O “ Competition and Competition Models” Encyclopedia of Ecology, 2008, Pages 707-712.
Holweg, Matthias .” The genealogy of lean production” Journal of Operations Management, 2007, Pages 420-437
Kim, C. "A model development for measuring global competitiveness of the tourism industry in ۲۰۰۲the Asia-pacific region", Korea Institute For International Economic Policy, pages 123-145
Kochan, T., Lansbury, R. and Macduffie, J.P ”After Lean Production, Cornell University Press” , Ithaca, NY. (1997), pages 234-245
Krafcik, J.F., “Triumph of the lean production system”, Sloan Management Review, 30(1). (1988), 41-52.
Lee, C.Y, “The applicability of just-in-time manufacturing to small manufacturing firms. . (1996). Pages 765-787
Lin , Ching-Torng . Chiu , Hero . Chu , Po-Young . “Agility index in the supply chain “ International Journal of Production Economics, 2006, Pages 285-299
Lin, Yuan. Desouza , Kevin & Roy , Sumit . “Measuring agility of networked organizational structures via network entropy and mutual information” Applied Mathematics and Computation, 2010, Pages 2824-2836
Man, Thomas W.Y. and Lau, T. and Chan, K.F., "The competitiveness of small and medium enterprises A conceptualization with focus on entrepreneurial competencies", Journal of Business Venturing ۱۷, ۲۰۰۲, pages ۱۲۳–۱۴۲
McLachlin, R. Management Initiatives and Just-In-Time Manufacturing. Operations Management 15 (4), 1997, 271– 292.
Meier, H.S. & Forrester, P.L.”A Model for Evaluating the Degree of Leanness of Manufacturing Firms. Integrated Manufacturing Systems, 13(2), (2002). 104-109
Melton , T. “The Benefits of Lean Manufacturing: What Lean Thinking has to Offer the Process Industries “ Chemical Engineering Research and Design, 2005, Pages 662-673
Michal song, Roger J.Calantone and C.Anthony- “Competitive forces and strategic choice decisions: An experimrntal investigation in the united State and Japan”, Sterategic Management Journal, 2002. Pages 102-114
Moon, H.C., Rugman, A. M. and Verbeke, A., "A generalized double diamond approach to the global competitiveness of Korea and Singapore", International Business Review ۷, ۱۹۹۸, pp. ۱۳۵–۱۵۰
Mukherjee , Arijit “ Price and quantity competition under free entry” Research in Economics,2005, Pages 335-344
Panizzolo, R “Applying The Lessons Learned From 27 Lean Manu Factores The Relevance Of Relation Ships Management” Production Economics, .(1998). 55, 223-240
Pool, Arnout . Wijngaard , Jacob & Zee, Durk-Jouke van der. “Lean planning in the semi-process industry, a case study “ International Journal of Production Economics, 2010. Pages 345-356
Porter, Michael E., "Competitive Advantage: creating and sustaining superior performance", New York: The Free Press. ۱۹۸۵, pages 456-466
Porter, Michael E., "The Competitive Advantage of Nations" , New York: The Free Press, ۱۹۹۰, pages 432-456
Qin , Ruwen . Nembhard , David A .”Workforce agility for stochastically diffused conditions—A real options perspective” International Journal of Production Economics, 2010, Pages 324-334,.
Raschke , Robyn L. “Process-based view of agility: The value contribution of IT and the effects on process outcomes” International Journal of Accounting Information Systems, 2010, Pages 297-313
Sakakibara, S., & Flynn, B.B., & Schroeder, R.G., & Morris, W.T “The impact of just-in-time manufacturing and its infrastructure on manufacturing performance. Management Science,” ., (1997, 1246–1257
Saurin , Tarcisio Abreu & Ferreira, Cléber Fabricio. “The impacts of lean production on working conditions: A case study of a harvester assembly line in Brazil “ International Journal of Industrial Ergonomics, 2009, Pages 403-412
Scherrer-Rathje , Maike. Boyle, Todd A. Deflorin, Patricia. “Lean, take two! Reflections from the second attempt at lean implementation” Business Horizons, 2009, Pages 79-88
Shah, R. & Ward. P.T “Lean manufacturing: context, practice bundles, and performance. Journal of Operations Management.” (2003), 21, 129–149
Sohal, A.S. and Egglestone, A. “Lean production: experience among Australian organizations”, International Journal of Operations & Production Management, (1994), 14(11), 35-51.
Sullivan , William G. Aken, Van. “Equipment replacement decisions and lean manufacturing” Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 2002, Pages 255-265.
Thompson, J.L, " Strategic Management ", Thomson Learning, fourth edition, ۲۰۰۱. Pages 97- 109
Tomas L.Powers, WiliamHahn, Critical Competitive Methods, Generic Sterategies and Firm Performance, The International Journal of Bank, 2004. Pages 324-344
Treville Suzanne de. Antonakis, John.”,Could lean production job design be intrinsically motivating? Contextual, configurational, and levels-of-analysis issues” Journal of Operations Management, 2006, Pages 99-123,
Vanni , M.J . Horgan. M.J.. Duncan, J.M & González, M.J “ Competition Among Aquatic Organisms” Encyclopedia of Inland Waters, 2009, Pages 395-404
Warnecke, H. & Hiiser, M. Lean production. Production Economics. (1995). 41. 37-43
Wan , Hung-da. Chen, , F. Frank.” Decision support for lean practitioners: A web-based adaptive assessment approach” Computers in Industry, 2009, Pages 277-283
White , Peter R. “ The conflict between competition policy and the wider role of the local bus industry in Britain” Research in Transportation Economics, 2010, Pages 152-158.
White, R.E. & Prybutok, V “The relationship between JIT practices and type of production system.” (2001). Omega, 29(2), 113-24.
Womack, J.P. and Jones, D.T “Lean Thinking. Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation,” . (1996), Simon & Schuster, New York, NY.
Ybarra, J.A. & Giner, J.M. & Santa Maria, M.JUna polı´tica industrial para la PYME. La experiencia de la cera´mica espan˜ ola. Economı´a Industrial, (1996). 308, 175-85.
منابع الکترونیکی
www.enbv.narod.ru
www.industryforum.co.uk
http://www.1000ventures.com.
http://scrc.ncsu.edu/public/DEFINITIONS/J%20-%20L.html
www.bpic.co.uk/jargon.htm
www.leanmean-manufacturing.com/glossary2.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_manufacturing
www.vmec.org
http://ieir-leanproduction.persianblog.com
http://fa.wikipedia.org