پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان

word 848 KB 30571 92
مشخص نشده کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • گروه مدیریت بازرگانی

    گرایش تحول

    پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد

     

    در حالیکه در شرایط متغیر امروزی، سازمان ها برای موفقیت به خلاقیت نیاز دارند، یکسری از عوامل استرس زای شغلی مانند ابهام و تعارض نقش در سازمان ها وجود دارند که تأثیر منفی بر خلاقیت کارکنان می گذارند اما نکته قابل توجه این است که اگر فرد در این شرایط باور داشته باشد که خودکارآمد است می تواند این تأثیر منفی را کاهش دهد. هدف تحقیق حاضر، مشخص ساختن اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان می باشد.در این راستا دادههای این تحقیق از طریق پرسشنامه از یک نمونه 72 نفری کارکنان حوزه ستادی شرکت توزیع نیروی برق مشهد با روش نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری شدند.جهت بررسی روایی سازه ابزار سنجش از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و برای اندازه گیری پایایی از شاخص آلفای کرونباخ استفاده به عمل آمد که ضریب آلفای کرونباخ بیش از 70/0 به دست آمد. بررسی فرضیه های مستقیم با استفادهاز معادلات ساختاری و نرم افزار "SMART PLS" و فرضیه های تعدیل گری با استفاده از رگرسیون چندگانه تعدیل شده و نرم افزار "SPSS" صورت گرفت.نتایج نشان داد که ابهام و تعارض نقش تأثیرمعنادار و منفی بر خلاقیت کارکنان دارند، همچنین به عنوان یک متغیر تعدیل گر خودکارآمدی رابطه بین ابهام و تعارض نقش با خلاقیت کارکنان را به صورت معنادار تحت تأثیر قرار می دهد. 

     

    واژگان کلیدی:ابهام نقش، تعارض نقش، خلاقیت، خودکارآمدی و شرکت توزیع نیروی برق مشهد

    مقدمه

    از آنجایی که پویایی و تغییر از مهم ترین ویژگی محیط سازمان های امروزی است، حفظ و بقای سازمان ها زمانی محقق می شود که همگام با تغییرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود را در مسیر توسعه و تحول بهبود بخشند. امری که تحقق آن کاری بسیار مشکل، ظریف و حساس است و تنها با بکارگیری ایده های نوین و پذیرش و پرورش استعدادهای خلاق و نوآور محقق        می شود. اما عوامل زیادی وجود دارند که بر خلاقیت کارکنان اثر می گذارند(اسلاتر[1]، هلت[2] و اسلن[3]، 2010) یکی از این موارد استرس است که از مسائل بسیار حاد در سازمان های امروزی است(نصیری، پیوسته و درخشان، 1391).

    به عقیده براون[4] و کوپر[5] (1996) سه دسته از عوامل در بروز استرس شغلی نقش دارند: 1- عواملی که ریشه در تفاوت های فردی افراد دارند، 2- عواملی که ناشی از تفاوت های فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی هستند، 3- عواملی که ناشی از ویژگی های محیط کار هستند(به نقل از آقایی، جلالی، حسن زاده و اصلان، 1390). ویژگی های شخصیتی و جمعیت شناختی افراد از مهمترین عوامل دخیل در ایجاد تفاوت های فردی هستند که می توانند نحوه ادراک استرس و مقابله با آن را تحت تأثیر قرار دهند. در خصوص ارتباط بین ویژگی های جمعیت شناختی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تأهل و غیره با استرس مطالعات متنوعی انجام شده که نتایج آنها بیانگر آن است که برخی از ویژگی های جمعیت شناختی با استرس شغلی و نحوه تجربه استرس ارتباط معنادار دارند. در خصوص دسته دوم عوامل مرتبط با استرس نیز مطالعات متعددی انجام شده است که به خصوص نقش تغییرات در محیط اجتماعی در کلیه سطوح، اعم از جهانی، ملی، محلی، خانوادگی و فردی در بروز استرس مورد تأکید واقع شده است. دسته سوم عوامل استرس زا که بخشی از هدف این مطالعه است، مربوط به عوامل مرتبط با شغل و محیط کار می باشند.روانشناسان سازمانی عوامل استرس زای محیط کار را شناسایی کرده اند که از مهمترین آنها ویژگیهای نقش است(بامبر[6]، 2006، به نقل از آقایی و دیگران، 1390). راس[7]و آلتمایر[8] (1377) نیز از مهمترین ویژگی های نقش ابهام و تعارض نقش را می دانند.

    اگر چه هرکس در معرض خطر استرس قرار دارد اما ممکن است بعضی افراد نسبت به افراد دیگر استرس بالاتری راتجربه کنند. بنابراین می بایست متغیرهای دیگری (مانند تفاوت های فردی) در ارتباط بین استرس و پیامدهای آن دخیل باشند(عظیمی، سلیمی و حاجی پور، 1391). دسته ای از متغیرهای فردی که در رابطه بین فشارزاها و استرس نقش دارند باورهایی است که افراد نسبت به خود دارند. از میان این باورها خودکارآمدی به عنوان جزء اساسی نظریه شناختی - اجتماعی نقش قابل توجهی در مواجهه با موانع و گرفتاری ها دارد(لو[9]، سیو[10] و کوپر، 2008). خودکارآمدی به مهارت های افراد مربوط نمی شود بلکه به آنچه شخص باور دارد که تحت شرایط خاصی می تواند انجام دهد مربوط است. افراد مختلف با توانایی های یکسان و مشابه در شرایط مختلف بسته به پایین یا بالا بودن عقاید کارآمدی ممکن است ضعیف، متوسط یا خوب عمل کنند. بنابراین مهارت ها به راحتی تحت نفوذ شک و تردید فرد نسبت به خود قرار می گیرند. به همین خاطر یک فرد توانمند ممکن است به دلیل عدم اعتماد به توانایی و شایستگی خود به نحو مطلوبی عمل نکند(عظیمی و دیگران، 1391).

    در این راستا در فصل حاضر ابتدا به بیان مسئله، ضرورت و اهمیت انجام تحقیق،اهداف، فرضیه ها، قلمرو مکانی، زمانی و موضوعی و تعاریف واژه های کلیدی پرداخته می شود و به ترتیب در فصول دوم تا پنجم به معرفی ادبیات موضوع، روش شناسی تحقیق، تجزیه و تحلیل داده ها و بحث و نتیجه گیری پرداخته خواهد شد.

     

     

     

     1- 2- بیان مسئله تحقیق

    امروزه خلاقیت در حکم رمز بقا و کلید موفقیت افراد و سازمان ها شناخته شده است. تحولات پرشتاب جهانی در علم و تکنولوژی، صنعت و مدیریت بسیاری از سازمان ها و شرکت های موفق جهان را بر آن داشته که اهداف، گرایش وعلایق خود را در جهت بکارگیری خلاقیت هدایت کنند(فلاح، بوداقی و دلنواز، 1391).

    از سوی دیگر مسئله استرس یا فشارهای ناشی از شغل نیز یکی از مسائلی است که در چند دهه اخیر به عنوان معضلی بزرگ برای کارکنان بوده و زندگی عادی آنان را مختل کرده و آنها را رنج و عذاب داده است(حسنی، 1384). ابهام و تعارض نقش از مهمترین عوامل استرس زا می باشند که با اعمال فشار به افراد باعث کاهش سطح انرژی کاری، تضعیف عملکرد وظیفه و تمایلات خلاقانه می شوند( باباکاس[11]، یاوس[12] و آشیل[13]، 2009). این در حالیست که معمولاً عوامل استرس زا مطلقاً و مستقیماً منجربه استرس نمی شوند، بلکه نحوه ادراک این عوامل توسط افراد است که در ایجاد استرس نقش اساسی دارند، بنابراین متغیرهای تفاوت های فردی ممکن است مرتبط با این درک باشند که باید در تحقیقات استرس شغلی توجه بیشتری به آنها شود. یکی از متغیرهای تفاوت های فردی خودکارآمدی است(لو ، سیو و کوپر، 2005). خودکارآمدی، اعتقاد فرد به توانایی خود برای موفقیت در یک وضعیت خاص است. به عقیده بندورا[14] این اعتقاد، عامل تعیین کننده چگونگی تفکر، رفتار و احساس است(به نقل از سینگ[15] و گیل[16] ، 2014). یعنی فرد ممکن است علیرغم دارا بودن مهارت های لازم برای انجام یک عمل و علیرغم اشراف بر نحوه انجام آن عمل، به دلیل داشتن باورهای خودکارآمدی ضعیف، عملکرد ناموفقی داشته باشد(گنجی و فراهانی، 1388). افراد با کارآمدی بالا در موقعیت های فشارزا سطح فشار روانی خود را کاهش می دهند ولی افراد دارای خودکارآمدی پایین در مواجهه با تهدیدها، اضطراب بالایی را تجربه می کنند و عدم کارآمدی خود را گسترش می دهند و بسیاری از جنبه های محیطی را پر خطر و تهدیدزا می بینند که این امر می تواند موجب استرس و فشار روانی شود(کاظمی، 1388). از سوی دیگر، باورهای خودکارآمدی از جمله ملزوماتی است که برای داشتن انگیزه و تلاش برای انجام دادن فعالیت های بهره ورانه لازم و حتمی به شمار می آید(لوتانز[17] و استاکویک[18] و بریرا[19]، 2000).

    گفت و گوهایی با کارکنان شرکت توزیع نیروی برق مشهد صورت گرفت که بعضاً مشاهده شد برخی از کارکنان دقیقاً وظیفه ی خود را نمی دانند و یا با درخواست های ناسازگاری از افراد مختلف مواجه اند. از سوی دیگر مدیران از برخی از افراد زیر مجموعه خود در خصوص بهبود فرآیندها، روش های انجام کار و سرعت در پاسخگویی به واحدهای تابعه انتظارات بیشتری دارند که بخشی از این پیامدها را می توان در قالب خلاقیت و نوآوری کارکنان محقق ساخت. بنابراین انجام تحقیق حاضر به منظور آگاهی از سطح کارآمدی و ابهام و تعارض نقش و به ویژه اثر آنها بر خلاقیت می تواند زمینه را برای برطرف کردن موانع خلاقیت از این منظر در شرکت توزیع نیروی برق مشهد فراهم سازد.

    1- 3- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق

    هر سازمانی برای نیل به اهداف خود احتیاج به منابع مختلفی دارد و بدون شک مهم ترین منبع در هر سازمانی نیروی انسانی شاغل در آن سازمان است. عوامل متعددی عملکرد افراد را در سازمان تحت تأثیر قرار می دهند، یکی از مواردی که رفتار سازمانی هر فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد خلاقیت است(ی.دهقانی، م.دهقانی و مظاهری، 1392). در دوران حاضر به علت پویائی و پیچیدگی محیط رقابتی، نیاز سازمان ها به نیروی فکری و قوه خلاقانه کارکنان افزایش یافته است (افکاری و قنبری،1391). ضرورت وجود آن در سازمان ها تا حدی است که برخی منابع نبود خلاقیت و نوآوری را با نابودی سازمان در درازمدت یکی دانسته اند(فلاح و دیگران،1391).

    از طرفی در دهه های اخیر فشار عصبی و روانی، بخش مهمی از زندگی عامه مردم را تشکیل می دهد و کمتر کسی می تواند از مواجه شدن با آن اجتناب کند، چنان که گروهی از صاحب نظران رفتار سازمانی قرن حاضر را یکی از پرفشارترین دوره ها، حتی قرن اضطراب و استرس نام گذاری کرده اند(پروا، 1370). عوامل استرس زا در محیط کار منجر به تغییرات روانی، فیزیکی و رفتاری منفی در کارکنان می شوند(جکس[20]و بلیس[21]، 1999). راس وآلتمایر(1377) معتقدند که با استفاده از نظریه ویژگی های نقش می توان به خوبى عوامل و مسائل مربوط به استرس شغلی را تبیین نمود. آنان استرس را محصول عدم تجانس و عدم هماهنگی بین انتظارات و خواسته های فرد با انتظارات و خواسته های سازمان می دانند و ابهام نقش[22] و تعارض نقش[23] را از مهمترین ویژگی های نقش معرفی کرده اند.

    پروین[24] (2001) خودکارآمدی را قضاوت افراد دربارۀ توانایی آنان در انجام یک وظیفه یا انطباق با موقعیتی ویژه می داند. بر اساس دیدگاه بندورا (1997) اگر فرد بر این باور باشد که می تواند به گونه ای مؤثر با فشارزاهای محیطی روبرو شود، دچار استرس و نگرانی نمی شود ولی اگر فرد بر این باور باشد که نمی تواند این فشارزاها را تحت کنترل درآورد خود را گرفتار استرس نموده و عملکردش مختل می شود. از این رو استرس به جای اینکه مستقیماً از تهدیدها و تقاضاهای محیط ناشی شود عمدتاً متأثر از باورهای خودکارآمدی فرد است(به نقل از گنجی و فراهانی، 1388).

    یکی از وظایف مدیران در هر سازمانی این است که با حفظ و ارتقاء سطح خلاقیت کارکنان، حیات سازمانی خود را استمرار بخشند. این مهم زمانی امکان می یابد که آنها از عوامل اثرگذار و نیز عوامل تضعیف کننده خلاقیت مطلع باشند. اگرچه ابهام و تعارض نقش ممکن است اثر مخربی بر خلاقیت داشته باشند، اما همان طور که مطرح شد درک افراد از توانایی خود می تواند این اثر را تعدیل نماید. بنابراین از آنجایی که برخی از کارکنان شرکت توزیع نیروی برق مشهد با ابهام و تعارض نقش مواجه اند، وجود خودکارآمدی است که بسیار مهم جلوه می کند زیرا آثار منفی این دو متغیر را تضعیف می کند. لذا مدیران این شرکت نیز باید نسبت به سطح خودکارآمدی کارکنان و ابهام و تعارض نقش آنان در انجام وظایف کاری آگاهی داشته باشند و از طریق سازوکارهای مناسب به بهبود آنها بپردازند که این امر از طریق انجام مطالعات نظام مند ممکن می گردد. بنابراین انجام این تحقیق برای دستیابی به یافته های معتبر جهت اخذ تصمیم و اقدامات مدیریتی ضروری محسوب می شود.

     1- 4- اهداف اصلی تحقیق

    تعیین تأثیر ابهام نقش بر خلاقیت کارکنان حوزه ستادی شرکت توزیع نیروی برق مشهد.

    تعیین تأثیر تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان حوزه ستادی شرکت توزیع نیروی برق مشهد.

    تعیین اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام نقش و خلاقیت کارکنان حوزه ستادی شرکت توزیع نیروی برق مشهد.

    تعیین اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین تعارض نقش و خلاقیت کارکنان حوزه ستادی شرکت توزیع نیروی برق مشهد.

    1- 5- فرضیه های تحقیق

    ابهام نقش بر خلاقیت کارکنان حوزه ستادی شرکت توزیع نیروی برق مشهد اثر معناداری دارد.

    تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان حوزه ستادی شرکت توزیع نیروی برق مشهد اثر معناداری دارد.

    خودکارآمدی رابطه بین ابهام نقش و خلاقیت کارکنان حوزه ستادی شرکت توزیع نیروی برق مشهد را تعدیل می کند.

    خودکارآمدی رابطه بین تعارض نقش و خلاقیت کارکنان حوزه ستادی شرکت توزیع نیروی برق مشهد را تعدیل می کند.

    1-6- نتایج مورد انتظار تحقیق

    کمک به آگاهی بخشی مدیران نسبت به وضعیت موجود متغیرهای مورد مطالعه.

    جهت بخشی به اقدامات مرتبط با یافته های پژوهش به مدیران و دست اندرکاران شرکت.

    زمینه یابی برای بهبود وضعیت موجود در صورت توجه به اقدامات مرتبط با یافته ها.

     

     

    1- 7- قلمرو تحقیق

    1- 7- 1- قلمرو مکانی تحقیق

    محدوده مکانی انجام تحقیق حاضر، کارکنان حوزه ستادی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد می باشد.

     1- 7- 2- قلمرو زمانی تحقیق

    محدوده زمانی این تحقیق از آبان ماه 1393 به مدت 6 ماه می باشد.

    1-7- 3- قلمرو موضوعی تحقیق

    تحقیق حاضر به لحاظ موضوعی به تبیین خلاقیت کارکنان از طریق استرس ناشی از ابهام و تعارض نقش و همچنین متغیر خودکارآمدی معطوف است.

    1-8- تعریف عملیاتی مفاهیم کلیدی

    1- 8- 1- ابهام نقش: وقتی روشن نباشد که نقش فرد چیست یا حدود مسئولیت هاى وى کدام است گفته می شود که با ابهام در نقش مواجه ایم(راس و آلتمایر، 1377) و در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی از گویه های 1 تا 6 (6 گویه) پرسشنامه پیوست کسب می کند، نمونه ای از گویه ها عبارتند از: آگاهی از اختیارات در شغل، روشن بودن اهداف کاری و مسئولیت ها و ...

     

    1-8-2- تعارض نقش: بیانگر حالتی است که از کارکنان، توقع انجام اموری باشد، که به کار آن ها مربوط نیست یا با ارزش های شخصی آنان منافات دارد(مایلز[25] و پرولت[26]، 1976، به نقل از محمدخانی، 1386) و در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی از گویه های7 تا 14 (8 گویه) پرسشنامه پیوست کسب می کند، نمونه ای از گویه ها عبارتند از: مواجهه با درخواست های ناسازگار از افراد مختلف، انجام کارهای بی اهمیت و ...

    1- 8- 3- خودکارآمدی: به قضاوت افراد در مورد توانایی های آنها برای سازماندهی و انجام یک سلسله کارها جهت رسیدن به انواع تعیین شده عملکرد اطلاق می شود(بندورا، 1986،به نقل از عابدینی، 1390) و در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی از گویه های 15 تا 24 (10 گویه) پرسشنامه پیوست کسب می کند، نمونه ای از گویه ها عبارتند از: داشتن مهارت های لازم برای انجام شغل، افتخار به مهارت ها و توانایی های خود و ...

    8- 4- خلاقیت: به توانایی و قدرت پدید آوردن اندیشه های جدید اطلاق می شود(به نقل از کونتز[27]و اودانل[28]، 1988) و در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی از گویه ها 25تا 27 (3 گویه) پرسشنامه پیوست کسب می کند، نمونه ای از گویه ها عبارتند از: تلاش برای خلاقیت در کار، بهره گیری از ایده های خلاقانه برای غلبه بر مشکلات و ...

     

     

    [1] Slater

    [2] Hult

    [3] Olson

    [4] Brown

    [5] Cooper

    [6] Bamber

    [7] Ross

    [8]Altmaier

    [9]Lu

    [10]Siu

    [11]Babakas

    [12]Yavas

    [13]Ashill

    [14]Bandura

    [15]Singh

    [16]Goel

    [17]Luthans

    [18]Stajkovic

    [19]Ibrayera

    [20]Jex

    [21]Bliese

    [22][22]Role Ambiguity

    [23]Role Conflict

    [24]Pervin

    [25]Miles

    [26]Perreault

    [27]Koontz

    [28]Odonnell

    Abstract

    Organizations need creativity to succeed in today’s variable situations; whereas a series of stressful factors such as role ambiguity and conflict affect the employee’s creativity adversely. Interestingly, if the person is confident under these conditions, he/ she can reduce the negative effects. The current research aims at identifying the moderating effect of self- efficiency on the relationship between role ambiguity and conflicts on the employee’s creativity. For this purpose, the data were collected via questionnaire and from a society including 72 people in the administrative precinct of power Distribution Company of Mashhad, using simple sampling. To investigate the structure justifiably, the conformity factor analysis was employed. To measure the reliability the Cronbach alpha index was used. The obtained alpha Cronbach coefficient was higher than 0.70 that shows the good reliability of the questionnaire. Direct hypothesizes were investigated using structural equations and “SMART PLS”. The moderating hypothesizes were investigated using hierarchical regression and “SPSS” software. Results showed that the role ambiguity and conflicts have a meaningful and negative effect on the employee’s creativity. Also, self- efficiency as a moderating factor affects the relationship between role ambiguity and conflicts and employee’s creativity meaningfully.

     

    Key words:

    Role ambiguity, Role conflicts, creativity, self- efficiency, Mashhad Power Distribution Company

     

     

  • فهرست مطالب

    عنوان                                     صفحه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه ............................................................................................................................................ 2

    1-2-بیان مسئله و تبیین موضوع  ...........................................................................................................4

    1-3-ضرورت و اهمیت انجام تحقیق ....................................................................................................5

    1-4-اهداف اصلی تحقیق ..................................................................................................................... 7

    1-5-فرضیه های تحقیق .........................................................................................................................7

    1-6-نتایج مورد انتظار تحقیق.................................................................................................................7

    1-7-قلمرو تحقیق .................................................................................................................................8

    1- 7- 1- قلمرو مکانی تحقیق .............................................................................................................8

     1- 7- 2- قلمرو زمانی تحقیق .............................................................................................................8

    1-7- 3- قلمرو موضوعی تحقیق ..........................................................................................................8

    1-8-تعریف عملیاتی مفاهیم کلیدی ......................................................................................................8

    فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینه

    2-1 مبانی نظری.....................................................................................................................11

    2- 1-1- ابهام نقش .............................................................................................................................11

    2- 1-2- تعارض نقش........................................................................................................................13

    2- 1-3- خودکارآمدی.........................................................................................................................16

    2- 1- 3-1- منابع خودکارآمدی ........................................................................................17

    2-1-3-2- انواع خودکارآمدی ......................................................................................... 18

    2- 1-3- 3- راهکارهایی رسیدن به خودکارآمدی بالا ..................................................................19

    2- 1- 3-4- راهکارهای تربیت فرد خودکارآمد ..........................................................................20

    2- 1-4- خلاقیت ........................................................................................................................21

    2-1-4- 1- ویژگی های خلاقیت.................................................................................................22

    2-1-4-2- تکنیک های خلاقیت .................................................................................................23

    2-1-4- 3- مکاتب خلاقیت.............................................................................................25

    2-1-4-3-1-مکتب روان کاوی و روان کاوی جدید ..........................................................25

    2-1-4-3-2- تداعی گرایی و رفتارگرای...........................................................................25

    2-1-4-3-3- گشتالت و شناخت گرایی...........................................................................26

    2-1-4-3-4- انسان گرایی..............................................................................................27

    2-1-4-3-5- مکتب روان سنجی.....................................................................................28

    2-1-4-3-6-مکتب عصب شناختی..................................................................................29

    2-2- پیشینه تحقیق ...................................................................................................................30

    2- 2- 1- تحقیقات داخلی.........................................................................................................30

    2- 2- 2-  تحقیقات خارجی..................................................................................................... 32

    2-3- مدل مفهومی..................................................................................................................... 33

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    3-1- روش تحقیق.....................................................................................................................36

    3- 2- جامعه آماری، نمونه آماری و حجم نمونه گیری.......................................................................37

     3- 2- 1- جامعه آماری.......................................................................................................................37

    3- 2- 2- نمونه آماری و روش نمونه گیری........................................................................................37

    3- 3- روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات...................................................................................37

    3- 4- روایی و پایاییپرسشنامه  ...........................................................................................................38

    3- 4- 1- روایی...................................................................................................................................39

    3- 4- 2- پایایی..................................................................................................................................40

    3- 5- روش تجزیه و تحلیل...............................................................................................................40

    3-5-1- مدل یابی معادلات ساختاری.................................................................................................40

    3-5-3- رگرسیون چندگانه تعدیل شده..............................................................................................41

    3- 5- 2- نرم افزار مورد استفاده.........................................................................................................42

    3- 5- 3- ضریب همبستگی...............................................................................................................43

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1- آمار توصیفی...............................................................................................................................45

    4-1-1- سیمای آزمودنی ها.................................................................................................................45

    4-1-1-1- جنسیت پاسخ دهندگان.....................................................................................................45

    4-1-1- 2- بازه سنی پاسخ دهندگان...................................................................................................46

    4-1-1- 3-  میزان تحصیلات پاسخ دهندگان.....................................................................................47

    4-2- آمار استنباطی............................................................................................................................48

    4-2-1- نتایج بررسی روایی...............................................................................................................48

    4-2-2- نتایج بررسی پایایی...............................................................................................................51

    4-2-3- بررسی نرمال بودن داده ها....................................................................................................51

    4-2-4- همبستگی بین متغیرهای پژوهش..........................................................................................52

    4-2-5- بررسی مدل تحقیق................................................................................................................53

    4-2-5-1- مدل اندازه گیری تحقیق....................................................................................................53

    4-2-5-2-  برازش مدل ساختاری.......................................................................................................55

    4-2-5-2- 1- تحلیل مسیر..................................................................................................................56

    4-2-5-2- 2- ضریب تعیین................................................................................................................57

    4-2-5-2-3- شاخص برازندگی مدل.................................................................................................57

    4-2-5-2-3- بررسی فرضیات تحقیق................................................................................................58

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5- 1- مرور کلی..................................................................................................................................64

    5-2- بحث و نتیجه گیری...................................................................................................................64

    5- 2- 1- نتایج مرتبط با سؤالات عمومی...........................................................................................65

    5- 2- 2- نتایج مرتبط با فرضیه های تحقیق......................................................................................65

    5- 3- پیشنهادات................................................................................................................................67

      5- 3- 1- پیشنهادات کاربردی.............................................................................................................67

    5- 3- 2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی...............................................................................................71

    5-3-3- محدودیت ها .................................................................................................................71

    منابع و مآخذ

    منابع فارسی............................................................................................................................................73

    منابع انگلیسی.........................................................................................................................................75

    پیوست

    پرسشنامه تحقیق...................................................................................................................................80

    فهرست جداول

    جدول 4-1- جنسیت پاسخ دهندگان ...................................................................................................45

    جدول 4-2- سن پاسخ­دهندگان...........................................................................................................46

    جدول 4-3-  تحصیلات پاسخ دهندگان...............................................................................................47

    جدول 4-4- نتایج مربوط به تحلیل عاملی تأییدی گویه­های پرسش­نامه..............................................50

    جدول4-5-  ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق..........................................................................51

    جدول 4-6-  بررسی نرمال بودن داده­ها.............................................................................................52

    جدول 4-7-  ضریب همبستگی پیرسون متغیرهای تحقیق..................................................................52

    جدول 4-8-  نتایج روایی همگرای تحقیق..........................................................................................54

    جدول 4-9-  ماتریس همبستگی متغیرهای تحقیق.............................................................................55

    جدول 4-10- شاخص های اشتراک (CV Com) و شاخص حشو(CV Red).............................58

    جدول 4-11- ضریب رگرسیونی و معناداری اثر ابهام نقش بر خلاقیت کارکنان.................................58

    جدول 4-14-  ضریب رگرسیونی و معناداری اثر تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان.................................59

    جدول 4-15- نتایج تحلیل تعدیل‌گری متغیر خودکارآمدی در رابطه ابهام نقش و خلاقیت کارکنان..........61

    جدول 4-16- نتایج تحلیل تعدیل‌گری متغیر خودکارآمدی در رابطه تعارض نقش و خلاقیت کارکنان....62

    فهرست شکل ها

    شکل (1) – مدل مفهومی تحقیق........................................................................................................34

    شکل 4-1- مدل مفهومی برازش شده در حالت تخمین استاندارد...............................................................56

    شکل4-2-  مدل مفهومی برازش شده در حالت معناداری پارامترها...........................................................56

    فهرست نمودارها

    نمودار 4-1-  توزیع درصد فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان .....................................................................46

    نمودار 4- 2- درصد فراوانی سن پاسخ دهندگان.......................................................................................47

    نمودار 4-3-  توزیع درصد فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان........................................................48

    منابع فارسی

    احمدی، ع. ایرانیان، ج. پارسانژاد، م. (1391). رابطه خلاقیت سازمانی و رضایت شغلی با استرس شغلی در بین کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس. تازه های روان شناسی صنعتی/سازمانی، 2(8)، 71-84.    

    ادیبی، ز. گل پرور، م. مصاحبی، م. (1390). نقش تعدیل کنندۀ کنترل شغلی در رابطۀ گرانباری، ابهام و تعارض نقش باپیامدهای رفتاری مثبت و منفی.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 12(1)، 54-65. 

    استورا, ژ. (1377). تنیدگی یا استرس (بیماری جدید تمدن) (ترجمه پ. دادستان). تهران:رشد.

    افکاری، ن. قنبری، ع. (1391). سازوکار توانمندسازی نیروی انسانی در مدیریت سازمان های ورزشی. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 4(3)، 25-38. 

    امیری،ح. میرهاشمی، م.پارسا معین، ک. (1390). ارتباط ویژگی های شغلی و نقش های شغلی با تحلیل رفتگی شغلی. تازه های روانشناسی صنعتی/سازمانی، 2(7)، 53-69.

    ایروانی، م. صبحی قراملکی، ن. مهرافزون، د. (1392). بررسی ارتباط بین استرس های کاری با خودکارآمدی و تطابق در کارکنان بیمارستان های آموزشی درمانی شهر تبریز. فصنامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(3)، 69-91.  

    آقایی، ا. جلالی، د، حسن زاده، ر. اصلان، ز. (1390). پیش بینی ابهام نقش، تعارض نقش، فرسودگی شغلی و ابعاد چهارگانه سرریزشدگی استرس مشاوران مراکز مشاوره شهر اصفهان براساس ویژگی های جمعیت شناختی آنان. یافته های نو در روان شناسی، 5(20)، 69-88.

    پروا، م. (1370). روان شناسی صنعتی و مدیریت. تهران: انتشار.

    پروین، ل. (1381). روان شناسی شخصیت نظریه و تحقیق. (ترجمه م. جوادی و پ. کدیور). تهران: آییژ.

    پیرخائقی، ع. برجعلی، ا. دلاور، ع. اسکندری، ح. (1389). بررسی روابط ساختاری خلاقیت، خودکارآمدی و روش کنار آمدن با سلامت روان. روانشناسی تربیتی، 17، 87-106.

    ترک لادانی، ف. (1389). تأثیر خودکارآمدی بر موفقیت افراد در زندگی. رشد، 6(2)، 4-7.

    حسنی،ن. (1384). بررسی میزان استرس شغلی در واحدهای کم حادثه و پرحادثه شرکت هواپیمایی هما از نظر کارکنان آن شرکت. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

    حسینی، ا. (1387). ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن. مشهد: آستان قدس رضوی.

    خاکی، غ. (1387). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: بازتاب.

    خاکی، غلامرضا. (1390). روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی، تهران: بازتاب.

    دانایی فرد، ح. الوانی، م. آذر، ع. (1387). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار - اشراقی.

    درگاهی، ح. موسوی، م. عراقیه فراهانی، س. شهام، گ. (1387). مدیریت تعارض و راهبردهای مرتبط. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران(پیاورد سلامت) 2(1و2)، 63-72.    

    دست مرد، م. صفایی مقدم، م. پاک سرشت، م. شهنی، م. (1391). بررسی مبانی نظری ایده خودکارآمدی به عنوان هدف تربیتی. مبانی تعلیم و تربیت، 4، 17-38.

    دهقانی،ی. دهقانی، م. مظاهری، ف. (1392).ارتباط خلاقیت با رضایت شغلی و سلامت روان در زنان پرستار. مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران (نشریه پرستاری ایران)، 26(81)، 32-42.   

    راس، ر. آلتمایر، ا. (1377). مدیریت استرس و اضطراب برای فرد و سازمان. (ترجمه غ. خواجه پور). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.

    رحیم آبادی، م. (1391). خودکارآمدی زمینه ساز کارآفرینی. فنی و حرفه ای، 8(6)، 10-13.

    زارع زاده، ک. کدیور، پ. (1385). مقایسه خودکارآمدی و خلّاقیّت در دانش آموزان کاربر اینترنت و دانش آموزان غیر کاربر. فصلنامه تعلیم و تربیت شماره، 89، 111-133.  

    زراعت، م. حسنی، م. رشیدی، ع. حدیدی ،م. پیری، م. (1393). بررسی نقش تعدیل کننده خودکارآمدی در رابطه بین استرس شغلی با رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 12(3)، 238-247.   

    سرمد، ز. بازرگان، ع. حجازی، ا. (1386). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.

    سکاران، ا. (1385). روش های تحقیق در مدیریت. (ترجمه م. صائبی، م. شیرازی). تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    سلیمانی، ع. هویدا، ر. (1392). بررسی مفهوم خودکارآمدی در نظریه شناخت اجتماعی باندورا. علوم اجتماعی، 63، 91-97.

    سینایی، ح. (1383). بررسی عوامل مؤثر در ایجاد فشار عصبی و نقش آن در کارایی کارکنان یک پالایشگاه. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، 4(12)، 61-86.     

    عابدینی، ی. (1390). پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی براساس باورهای خودکارآمدی، وضعیت اجتماعی اقتصادی و رشته تحصیلی، روان شناسی معاصر، 6(2)، 57-70.

    عزیزی، ش. (1392). متغیرهای میانجی، تعدیل گر و مداخله گر در پژوهش های بازاریابی: مفهوم، تفاوت ها، آزمون ها و رویه های آماری. تحقیقات بازاریابی نوین، 3(2)، 155-174.

    عظیمی، م. سلیمی، ا. حاجی پور، س. (1391). مقایسه خودکارآمدی امید رضایت از زندگی و استرس شغلی در شرکت های خصوصی و دولتی. تازه های روان شناسی صنعتی، 10، 95-106.

     علیرضایی، اَ. تولایی، ر. (1387). ترغیب نوآوری و خلاقیت در میان کارکنان. ماهنامه توسعه انسانی  پلیس، 5(16)، 37-60. 

    فلاح ، م. بوداقی، ح. دلنواز ، ب. (1391). بررسی رابطه بین هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. فراسوی مدیریت، 6(21)، 149-166.

    فیض بخش، ع. (1381).درباره ی خلاقیت. تهران: باران.

    قراباغی، ح. امیرتیموری، م. مقامی، ح. (1390). بررسی رابطه ی بین خلاقیت با خودکارآمدی رایانه ای در دانشجویان کارشناسی رشته ی تکنولوژی آ موزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(2)، 151-178.     

    کاظمی، ث. (1388). بررسی وضعیت هویت سازمانی کارکنان دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد اسلامی و رابطه آن با خودکارآمدی آن ها. پایان نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی، مشهد.

    کوپر، ک. (1373). فشار روانی و راههای شناسایی و مقابله با آن (ترجمه م. قراچه داغی و ن. شریعت زاده). تهران: رشد.

    کونتز، ه. اودانل، ر. (1370). اصول مدیریت. (ترجمه م.طوسی). تهران:مرکز مدیریت دولتی.

    گال، م. والتر، ب. جویس،  گ. (1383).روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. (ترجمه ا.نصر). تهران: سمت.

    گروسی، س. آدینه زاد، ر. (1389). بررسی رابطه عوامل اجتماعی با تعارض نقش های شغلی و خانوادگی در بین زنان شاغل شهر کرمان. مجله علوم اجتماعی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 7(1)، 121-139.  

    گل پرور، م. برازنده، اَ. جوادیان، ز. (1390). تدوین الگوی پیش بینی تعهد سازمانی معلمّان براساس متغیّرهای همبسته؛ تعارض نقش، گرانباری و قرار داد روانی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(1)، 135-150.

    گل پرور، م. واثقی، ز. جوادیان. ز. (1390). الگوهای ساختاری رابطه استرس شغلی و فرسودگی هیجانی با رفتارهای مثبت و منفی؛ شواهدی نوین و گسترده از رویکرد ایرانی استرس- نامتعادلی- جبران. یافته های نو در روان شناسی، 6(19)، 7-18.  

      گنجی ارجنگی، م. فراهانی، م. (1388). رابطه استرس شغلی و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در امدادگران حوادث گاز استان اصفهان. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، 2( 3)، 15-24.

    محسنی، م. موسوی، ح. جمالی، م. (1392). نقش آموزش کارآفرینی در نگرش کارآفرینانه و باورخودکارآمدی عمومی دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 69، 63 80.

    محمّدپناه، ر. جایگاه خلاقیت و نوآوری در سازمان ها. ماهنامه علمی، فنی و تخصصی، 47، 26-27.     

    محمدخانی، پ. (1386). بررسی عوامل فشار روانی مربوط به شغل  و رضایت شغلی در گروهی از روانشناسان سازمان بهزیستی. پژوهش های روانشناختی، 10(3)، 99-110.

    مدنی پور، ر. شهرآرای، م. (1376).  ترغیب و آموزش خلاقیت در سازمان های پویا. دانش مدیریت، 37، 72-103.

    مهدوی، ف. سیف نیا، ف. (1392). بررسی تأثیر استرس شغلی بر انگیزش درونی و خلاقیت کارکنان اجرایی(صف). مرکزآموزش و تحقیقات راه آهن، 259، 1-6.

     مهدی زاده گندوانی، پ. پور رضا، اَ. وردی پور، ح. دوپیکر، ن. (1392). بررسی ارتباط بین استرس های کاری با خودکارآمدی و تطابق در کارکنان بیمارستان های آموزشی درمانی شهر تبریز. فصلنامهبیمارستان، 12(1)، 57-64.   

    میچل، ت. (1375). مردم در سازمان ها. (ترجمه حسین شرکن). تهران: رشد.

    میرکمالی، م. حسینی، ر. (1387). بررسی رابطۀ بین روحیه و خودکارآمدی مدرسان مراکز تربیت معلّم. نامۀ آموزش عالی، 1(4)، 133-148.   

     نبوی،ع. شهریاری، م. (1393). علل و پیامد تعارض کار خانواده و بررسی بیگانگی از کاربه عنوان یکی از پیامدهای آن. پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، 3(1)، 45-59.    

    نصیری، ح. پیوسته،‌ا. درخشان،‌ع. (1391). بررسی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استرس شغلی فرماندهان و مدیران نظامی(مطالعه مورددی در یک واحد نظامی نزاجا). مدیریت نظامی، 46(12)، 131-154.

    نوری، ا. شکری، ا. شریفی، م. (1392). تنیدگی شغلی و بهزییستی عاطفی معلمان: آزمون الگوی میانجی گر باورهای خودکارآمدی. روان شناسی کاربردی، 4(28)، 59-76.

    هومن، ح. (1384). شناخت روش علمی در علوم رفتاری(پایه های پژوهشی). تهران: پیک فرهنگ.

    هومن، ح. (1387). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: سمت.

    منابع لاتین

    Babakas, E. Yavas, U. Ashill, N.J. (2009). The role of customer orientation as a moderator of the job demand- burnout-performance relationship: A surface-level trait perspective. Journal of Retailing, 85(4), 480-492.

    Berger, A. (2013). “I do as much as any teacher”- Role Conflict Among Paraeducators in Private Special Education Schools. Nwe York.

    Bollen, K,A. (1989). Structural equations with latent variables. Nwe York, N Y: Wiley.

    Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS Basic Concepts, Applications, and Programming. New York: Taylor and Francis Group.

    Choi, Y. Polansky, M. Robert, L.(1998). Transforming non-Normal Data to Normality in Statistical Process Control. Journal of Quality Technology, 30 ( 2) , 25-40.

    Dalal, R.S. (2005). A meta-analysis of the relationship between organizational citizenship behavior and counterproductive work behavior. Journal of Applied Psychology, 90(6), 1241-1255.

    Dewett, Todd (2004 ), " Employee Creativity And The Role Of Risk ", European .

     Evans,  A.  Clark,  j.   (2011).  Source characteristic  and  Persuasion.  Journal  o Experimental Social Psychology,  Vol9.15-31.

    Haenlein, M. Kaplan, A. M. (2004). A beginner’s guide to partial least squares analysis. Understanding Statistics, 3(4), 283–297.

    Jex, S. M. Bliese, P. D. (1999). Efficacy Beliefs as a Moderator of the Impact of Work-Related.  Journal of Applied Psychology, 84(3) , 349-361.


موضوع پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, نمونه پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, جستجوی پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, فایل Word پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, دانلود پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, فایل PDF پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, پروژه درباره پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر تعدیل گری خودکارآمدی بر رابطه بین ابهام و تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان

پايان نامه سال 1391 مقدمه مقوله‌ي بهره‌وري در صنعت برق به عنوان يکي از مهم‌ترين اهداف صنعت برق مي‌تواند هم از ديدگاه سازماني و هم از ديدگاه مجموعه‌ي سازمان‌هاي فعا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: استراتژیک چکیده فارسی امروزه در بسیاری از سازمان ها، شاهد افزایش نرخ جابه جایی، کاهش رضایت شغلی ،افزایش میزان غیبت از کار، گسترش بیگانگی از کار و فقدان احساس مسئولیت پذیری کارکنان و به طور کلی عدم هویت یابی اعضا با سازمان خود، هستیم.تا آن جایی که اغلب به نظر می رسد اعضا و کارکنان این سازمان ها به شغل خود تنها به عنوان منبع ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته روانشناسي گرايش عمومي شهريور 1393 چکيده هدف: پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش تاب آوري، خودکارآمدي و اميدواري در پيش بيني شادکامي دانش آموزان

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی- گرایش مدیریت مالی چکیده : در سال‌های گذشته روند مصرف انرژی برق به‌دلیل رشد و توسعه ملی روبه فزونی نهاده تا جایی که در سال 1390 میزان سوخت‌های فسیلی مصرفی گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی معادل 385.5 بشکه نفت خام بوده است. از این میزان معادل 306.1 بشکه نفت خام مستهلک شده است که معادل 79.4 درصد می‌باشد. این میزان سوخت فسیلی به هدر رفته و تبدیل به ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مهندسی برق - گرایش قدرت چکیده امروزه با وجود کاربرد وسیع بارهای حساس نظیر، ادوات الکترونیک قدرت، کامپیوترها و بارهای غیرخطی در شبکه‌های توزیع، مسئله کیفیت توان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اکثر این بارها به تغییرات ولتاژ، نظیر کمبود و بیشبود ولتاژ، حساس بوده و جهت عملکرد مناسب به منبع ولتاژ سینوسی نیاز دارند. بنابراین استفاده از بهسازهای ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی چیکده یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می شوند. هدف از این تحقیق بررسی ...

پايان نامه جهت اخذ کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي تابستان 1392 چکيده: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بکارگيري فناوري اطلاعات با رضايتمندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه اروميه انجام گرفت

  پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده فني و مهندسي گروه صنايع مهر ???? چکيده: در بعضي کشورها و از آن جمله ايران، موتورسيکلتها و راکبان آنها بخش لاينفکي از ترافيک بوده و در نتيجه امني

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

  پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A( مديريت دولتي گرايش منابع انساني تابستان 91 چکيده دانش در دنياي پيشرفته امروز سازمان ها، به سرعت در حال تبديل شدن به مزيت رقابت

ثبت سفارش