فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه ............................................................................................................................................ 2
1-2-بیان مسئله و تبیین موضوع ...........................................................................................................4
1-3-ضرورت و اهمیت انجام تحقیق ....................................................................................................5
1-4-اهداف اصلی تحقیق ..................................................................................................................... 7
1-5-فرضیه های تحقیق .........................................................................................................................7
1-6-نتایج مورد انتظار تحقیق.................................................................................................................7
1-7-قلمرو تحقیق .................................................................................................................................8
1- 7- 1- قلمرو مکانی تحقیق .............................................................................................................8
1- 7- 2- قلمرو زمانی تحقیق .............................................................................................................8
1-7- 3- قلمرو موضوعی تحقیق ..........................................................................................................8
1-8-تعریف عملیاتی مفاهیم کلیدی ......................................................................................................8
فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینه
2-1 مبانی نظری.....................................................................................................................11
2- 1-1- ابهام نقش .............................................................................................................................11
2- 1-2- تعارض نقش........................................................................................................................13
2- 1-3- خودکارآمدی.........................................................................................................................16
2- 1- 3-1- منابع خودکارآمدی ........................................................................................17
2-1-3-2- انواع خودکارآمدی ......................................................................................... 18
2- 1-3- 3- راهکارهایی رسیدن به خودکارآمدی بالا ..................................................................19
2- 1- 3-4- راهکارهای تربیت فرد خودکارآمد ..........................................................................20
2- 1-4- خلاقیت ........................................................................................................................21
2-1-4- 1- ویژگی های خلاقیت.................................................................................................22
2-1-4-2- تکنیک های خلاقیت .................................................................................................23
2-1-4- 3- مکاتب خلاقیت.............................................................................................25
2-1-4-3-1-مکتب روان کاوی و روان کاوی جدید ..........................................................25
2-1-4-3-2- تداعی گرایی و رفتارگرای...........................................................................25
2-1-4-3-3- گشتالت و شناخت گرایی...........................................................................26
2-1-4-3-4- انسان گرایی..............................................................................................27
2-1-4-3-5- مکتب روان سنجی.....................................................................................28
2-1-4-3-6-مکتب عصب شناختی..................................................................................29
2-2- پیشینه تحقیق ...................................................................................................................30
2- 2- 1- تحقیقات داخلی.........................................................................................................30
2- 2- 2- تحقیقات خارجی..................................................................................................... 32
2-3- مدل مفهومی..................................................................................................................... 33
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- روش تحقیق.....................................................................................................................36
3- 2- جامعه آماری، نمونه آماری و حجم نمونه گیری.......................................................................37
3- 2- 1- جامعه آماری.......................................................................................................................37
3- 2- 2- نمونه آماری و روش نمونه گیری........................................................................................37
3- 3- روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات...................................................................................37
3- 4- روایی و پایاییپرسشنامه ...........................................................................................................38
3- 4- 1- روایی...................................................................................................................................39
3- 4- 2- پایایی..................................................................................................................................40
3- 5- روش تجزیه و تحلیل...............................................................................................................40
3-5-1- مدل یابی معادلات ساختاری.................................................................................................40
3-5-3- رگرسیون چندگانه تعدیل شده..............................................................................................41
3- 5- 2- نرم افزار مورد استفاده.........................................................................................................42
3- 5- 3- ضریب همبستگی...............................................................................................................43
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- آمار توصیفی...............................................................................................................................45
4-1-1- سیمای آزمودنی ها.................................................................................................................45
4-1-1-1- جنسیت پاسخ دهندگان.....................................................................................................45
4-1-1- 2- بازه سنی پاسخ دهندگان...................................................................................................46
4-1-1- 3- میزان تحصیلات پاسخ دهندگان.....................................................................................47
4-2- آمار استنباطی............................................................................................................................48
4-2-1- نتایج بررسی روایی...............................................................................................................48
4-2-2- نتایج بررسی پایایی...............................................................................................................51
4-2-3- بررسی نرمال بودن داده ها....................................................................................................51
4-2-4- همبستگی بین متغیرهای پژوهش..........................................................................................52
4-2-5- بررسی مدل تحقیق................................................................................................................53
4-2-5-1- مدل اندازه گیری تحقیق....................................................................................................53
4-2-5-2- برازش مدل ساختاری.......................................................................................................55
4-2-5-2- 1- تحلیل مسیر..................................................................................................................56
4-2-5-2- 2- ضریب تعیین................................................................................................................57
4-2-5-2-3- شاخص برازندگی مدل.................................................................................................57
4-2-5-2-3- بررسی فرضیات تحقیق................................................................................................58
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5- 1- مرور کلی..................................................................................................................................64
5-2- بحث و نتیجه گیری...................................................................................................................64
5- 2- 1- نتایج مرتبط با سؤالات عمومی...........................................................................................65
5- 2- 2- نتایج مرتبط با فرضیه های تحقیق......................................................................................65
5- 3- پیشنهادات................................................................................................................................67
5- 3- 1- پیشنهادات کاربردی.............................................................................................................67
5- 3- 2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی...............................................................................................71
5-3-3- محدودیت ها .................................................................................................................71
منابع و مآخذ
منابع فارسی............................................................................................................................................73
منابع انگلیسی.........................................................................................................................................75
پیوست
پرسشنامه تحقیق...................................................................................................................................80
فهرست جداول
جدول 4-1- جنسیت پاسخ دهندگان ...................................................................................................45
جدول 4-2- سن پاسخدهندگان...........................................................................................................46
جدول 4-3- تحصیلات پاسخ دهندگان...............................................................................................47
جدول 4-4- نتایج مربوط به تحلیل عاملی تأییدی گویههای پرسشنامه..............................................50
جدول4-5- ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق..........................................................................51
جدول 4-6- بررسی نرمال بودن دادهها.............................................................................................52
جدول 4-7- ضریب همبستگی پیرسون متغیرهای تحقیق..................................................................52
جدول 4-8- نتایج روایی همگرای تحقیق..........................................................................................54
جدول 4-9- ماتریس همبستگی متغیرهای تحقیق.............................................................................55
جدول 4-10- شاخص های اشتراک (CV Com) و شاخص حشو(CV Red).............................58
جدول 4-11- ضریب رگرسیونی و معناداری اثر ابهام نقش بر خلاقیت کارکنان.................................58
جدول 4-14- ضریب رگرسیونی و معناداری اثر تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان.................................59
جدول 4-15- نتایج تحلیل تعدیلگری متغیر خودکارآمدی در رابطه ابهام نقش و خلاقیت کارکنان..........61
جدول 4-16- نتایج تحلیل تعدیلگری متغیر خودکارآمدی در رابطه تعارض نقش و خلاقیت کارکنان....62
فهرست شکل ها
شکل (1) – مدل مفهومی تحقیق........................................................................................................34
شکل 4-1- مدل مفهومی برازش شده در حالت تخمین استاندارد...............................................................56
شکل4-2- مدل مفهومی برازش شده در حالت معناداری پارامترها...........................................................56
فهرست نمودارها
نمودار 4-1- توزیع درصد فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان .....................................................................46
نمودار 4- 2- درصد فراوانی سن پاسخ دهندگان.......................................................................................47
نمودار 4-3- توزیع درصد فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان........................................................48
منابع فارسی
احمدی، ع. ایرانیان، ج. پارسانژاد، م. (1391). رابطه خلاقیت سازمانی و رضایت شغلی با استرس شغلی در بین کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس. تازه های روان شناسی صنعتی/سازمانی، 2(8)، 71-84.
ادیبی، ز. گل پرور، م. مصاحبی، م. (1390). نقش تعدیل کنندۀ کنترل شغلی در رابطۀ گرانباری، ابهام و تعارض نقش باپیامدهای رفتاری مثبت و منفی.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 12(1)، 54-65.
استورا, ژ. (1377). تنیدگی یا استرس (بیماری جدید تمدن) (ترجمه پ. دادستان). تهران:رشد.
افکاری، ن. قنبری، ع. (1391). سازوکار توانمندسازی نیروی انسانی در مدیریت سازمان های ورزشی. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 4(3)، 25-38.
امیری،ح. میرهاشمی، م.پارسا معین، ک. (1390). ارتباط ویژگی های شغلی و نقش های شغلی با تحلیل رفتگی شغلی. تازه های روانشناسی صنعتی/سازمانی، 2(7)، 53-69.
ایروانی، م. صبحی قراملکی، ن. مهرافزون، د. (1392). بررسی ارتباط بین استرس های کاری با خودکارآمدی و تطابق در کارکنان بیمارستان های آموزشی – درمانی شهر تبریز. فصنامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(3)، 69-91.
آقایی، ا. جلالی، د، حسن زاده، ر. اصلان، ز. (1390). پیش بینی ابهام نقش، تعارض نقش، فرسودگی شغلی و ابعاد چهارگانه سرریزشدگی استرس مشاوران مراکز مشاوره شهر اصفهان براساس ویژگی های جمعیت شناختی آنان. یافته های نو در روان شناسی، 5(20)، 69-88.
پروا، م. (1370). روان شناسی صنعتی و مدیریت. تهران: انتشار.
پروین، ل. (1381). روان شناسی شخصیت نظریه و تحقیق. (ترجمه م. جوادی و پ. کدیور). تهران: آییژ.
پیرخائقی، ع. برجعلی، ا. دلاور، ع. اسکندری، ح. (1389). بررسی روابط ساختاری خلاقیت، خودکارآمدی و روش کنار آمدن با سلامت روان. روانشناسی تربیتی، 17، 87-106.
ترک لادانی، ف. (1389). تأثیر خودکارآمدی بر موفقیت افراد در زندگی. رشد، 6(2)، 4-7.
حسنی،ن. (1384). بررسی میزان استرس شغلی در واحدهای کم حادثه و پرحادثه شرکت هواپیمایی هما از نظر کارکنان آن شرکت. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
حسینی، ا. (1387). ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن. مشهد: آستان قدس رضوی.
خاکی، غ. (1387). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: بازتاب.
خاکی، غلامرضا. (1390). روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی، تهران: بازتاب.
دانایی فرد، ح. الوانی، م. آذر، ع. (1387). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار - اشراقی.
درگاهی، ح. موسوی، م. عراقیه فراهانی، س. شهام، گ. (1387). مدیریت تعارض و راهبردهای مرتبط. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران(پیاورد سلامت) 2(1و2)، 63-72.
دست مرد، م. صفایی مقدم، م. پاک سرشت، م. شهنی، م. (1391). بررسی مبانی نظری ایده خودکارآمدی به عنوان هدف تربیتی. مبانی تعلیم و تربیت، 4، 17-38.
دهقانی،ی. دهقانی، م. مظاهری، ف. (1392).ارتباط خلاقیت با رضایت شغلی و سلامت روان در زنان پرستار. مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران (نشریه پرستاری ایران)، 26(81)، 32-42.
راس، ر. آلتمایر، ا. (1377). مدیریت استرس و اضطراب برای فرد و سازمان. (ترجمه غ. خواجه پور). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
رحیم آبادی، م. (1391). خودکارآمدی زمینه ساز کارآفرینی. فنی و حرفه ای، 8(6)، 10-13.
زارع زاده، ک. کدیور، پ. (1385). مقایسه خودکارآمدی و خلّاقیّت در دانش آموزان کاربر اینترنت و دانش آموزان غیر کاربر. فصلنامه تعلیم و تربیت شماره، 89، 111-133.
زراعت، م. حسنی، م. رشیدی، ع. حدیدی ،م. پیری، م. (1393). بررسی نقش تعدیل کننده خودکارآمدی در رابطه بین استرس شغلی با رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 12(3)، 238-247.
سرمد، ز. بازرگان، ع. حجازی، ا. (1386). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
سکاران، ا. (1385). روش های تحقیق در مدیریت. (ترجمه م. صائبی، م. شیرازی). تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
سلیمانی، ع. هویدا، ر. (1392). بررسی مفهوم خودکارآمدی در نظریه شناخت اجتماعی باندورا. علوم اجتماعی، 63، 91-97.
سینایی، ح. (1383). بررسی عوامل مؤثر در ایجاد فشار عصبی و نقش آن در کارایی کارکنان یک پالایشگاه. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، 4(12)، 61-86.
عابدینی، ی. (1390). پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی براساس باورهای خودکارآمدی، وضعیت اجتماعی – اقتصادی و رشته تحصیلی، روان شناسی معاصر، 6(2)، 57-70.
عزیزی، ش. (1392). متغیرهای میانجی، تعدیل گر و مداخله گر در پژوهش های بازاریابی: مفهوم، تفاوت ها، آزمون ها و رویه های آماری. تحقیقات بازاریابی نوین، 3(2)، 155-174.
عظیمی، م. سلیمی، ا. حاجی پور، س. (1391). مقایسه خودکارآمدی امید رضایت از زندگی و استرس شغلی در شرکت های خصوصی و دولتی. تازه های روان شناسی صنعتی، 10، 95-106.
علیرضایی، اَ. تولایی، ر. (1387). ترغیب نوآوری و خلاقیت در میان کارکنان. ماهنامه توسعه انسانی پلیس، 5(16)، 37-60.
فلاح ، م. بوداقی، ح. دلنواز ، ب. (1391). بررسی رابطه بین هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. فراسوی مدیریت، 6(21)، 149-166.
فیض بخش، ع. (1381).درباره ی خلاقیت. تهران: باران.
قراباغی، ح. امیرتیموری، م. مقامی، ح. (1390). بررسی رابطه ی بین خلاقیت با خودکارآمدی رایانه ای در دانشجویان کارشناسی رشته ی تکنولوژی آ موزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(2)، 151-178.
کاظمی، ث. (1388). بررسی وضعیت هویت سازمانی کارکنان دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد اسلامی و رابطه آن با خودکارآمدی آن ها. پایان نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی، مشهد.
کوپر، ک. (1373). فشار روانی و راههای شناسایی و مقابله با آن (ترجمه م. قراچه داغی و ن. شریعت زاده). تهران: رشد.
کونتز، ه. اودانل، ر. (1370). اصول مدیریت. (ترجمه م.طوسی). تهران:مرکز مدیریت دولتی.
گال، م. والتر، ب. جویس، گ. (1383).روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. (ترجمه ا.نصر). تهران: سمت.
گروسی، س. آدینه زاد، ر. (1389). بررسی رابطه عوامل اجتماعی با تعارض نقش های شغلی و خانوادگی در بین زنان شاغل شهر کرمان. مجله علوم اجتماعی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 7(1)، 121-139.
گل پرور، م. برازنده، اَ. جوادیان، ز. (1390). تدوین الگوی پیش بینی تعهد سازمانی معلمّان براساس متغیّرهای همبسته؛ تعارض نقش، گرانباری و قرار داد روانی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(1)، 135-150.
گل پرور، م. واثقی، ز. جوادیان. ز. (1390). الگوهای ساختاری رابطه استرس شغلی و فرسودگی هیجانی با رفتارهای مثبت و منفی؛ شواهدی نوین و گسترده از رویکرد ایرانی استرس- نامتعادلی- جبران. یافته های نو در روان شناسی، 6(19)، 7-18.
گنجی ارجنگی، م. فراهانی، م. (1388). رابطه استرس شغلی و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در امدادگران حوادث گاز استان اصفهان. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، 2( 3)، 15-24.
محسنی، م. موسوی، ح. جمالی، م. (1392). نقش آموزش کارآفرینی در نگرش کارآفرینانه و باورخودکارآمدی عمومی دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 69، 63 – 80.
محمّدپناه، ر. جایگاه خلاقیت و نوآوری در سازمان ها. ماهنامه علمی، فنی و تخصصی، 47، 26-27.
محمدخانی، پ. (1386). بررسی عوامل فشار روانی مربوط به شغل و رضایت شغلی در گروهی از روانشناسان سازمان بهزیستی. پژوهش های روانشناختی، 10(3)، 99-110.
مدنی پور، ر. شهرآرای، م. (1376). ترغیب و آموزش خلاقیت در سازمان های پویا. دانش مدیریت، 37، 72-103.
مهدوی، ف. سیف نیا، ف. (1392). بررسی تأثیر استرس شغلی بر انگیزش درونی و خلاقیت کارکنان اجرایی(صف). مرکزآموزش و تحقیقات راه آهن، 259، 1-6.
مهدی زاده گندوانی، پ. پور رضا، اَ. وردی پور، ح. دوپیکر، ن. (1392). بررسی ارتباط بین استرس های کاری با خودکارآمدی و تطابق در کارکنان بیمارستان های آموزشی – درمانی شهر تبریز. فصلنامهبیمارستان، 12(1)، 57-64.
میچل، ت. (1375). مردم در سازمان ها. (ترجمه حسین شرکن). تهران: رشد.
میرکمالی، م. حسینی، ر. (1387). بررسی رابطۀ بین روحیه و خودکارآمدی مدرسان مراکز تربیت معلّم. نامۀ آموزش عالی، 1(4)، 133-148.
نبوی،ع. شهریاری، م. (1393). علل و پیامد تعارض کار خانواده و بررسی بیگانگی از کاربه عنوان یکی از پیامدهای آن. پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، 3(1)، 45-59.
نصیری، ح. پیوسته،ا. درخشان،ع. (1391). بررسی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استرس شغلی فرماندهان و مدیران نظامی(مطالعه مورددی در یک واحد نظامی نزاجا). مدیریت نظامی، 46(12)، 131-154.
نوری، ا. شکری، ا. شریفی، م. (1392). تنیدگی شغلی و بهزییستی عاطفی معلمان: آزمون الگوی میانجی گر باورهای خودکارآمدی. روان شناسی کاربردی، 4(28)، 59-76.
هومن، ح. (1384). شناخت روش علمی در علوم رفتاری(پایه های پژوهشی). تهران: پیک فرهنگ.
هومن، ح. (1387). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: سمت.
منابع لاتین
Babakas, E. Yavas, U. Ashill, N.J. (2009). The role of customer orientation as a moderator of the job demand- burnout-performance relationship: A surface-level trait perspective. Journal of Retailing, 85(4), 480-492.
Berger, A. (2013). “I do as much as any teacher”- Role Conflict Among Paraeducators in Private Special Education Schools. Nwe York.
Bollen, K,A. (1989). Structural equations with latent variables. Nwe York, N Y: Wiley.
Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS Basic Concepts, Applications, and Programming. New York: Taylor and Francis Group.
Choi, Y. Polansky, M. Robert, L.(1998). Transforming non-Normal Data to Normality in Statistical Process Control. Journal of Quality Technology, 30 ( 2) , 25-40.
Dalal, R.S. (2005). A meta-analysis of the relationship between organizational citizenship behavior and counterproductive work behavior. Journal of Applied Psychology, 90(6), 1241-1255.
Dewett, Todd (2004 ), " Employee Creativity And The Role Of Risk ", European .
Evans, A. Clark, j. (2011). Source characteristic and Persuasion. Journal o Experimental Social Psychology, Vol9.15-31.
Haenlein, M. Kaplan, A. M. (2004). A beginner’s guide to partial least squares analysis. Understanding Statistics, 3(4), 283–297.
Jex, S. M. Bliese, P. D. (1999). Efficacy Beliefs as a Moderator of the Impact of Work-Related. Journal of Applied Psychology, 84(3) , 349-361.