فهرست مطالب
عنوان
شماره صفحه
فصل1- کلیات طرح.. 1
1-1- مقدمه. 2
1-1-1- مفهوم سازی سرمایه فکری و اجزای سرمایه فکری.. 5
1-1-2- سرمایههای انسانی.. 7
1-1-3- سرمایههای ساختاری(سازمانی) 8
1-1-4- فرهنگ و اعتماد. 9
1-2- بیان مسئله. 10
1-3- اهمیت موضوع. 12
1-4- اهداف تحقیق.. 13
1-5- فرضیات تحقیق.. 14
1-5-1- سفرضیه اصلی.. 17
1-6- قلمرو تحقیق.. 19
1-6-1- قلمرو موضوعی تحقیق.. 19
1-6-2- قلمرو زمانی.. 19
1-6-3- قلمرو مکانی.. 19
1-7- روش تحقیق.. 20
1-8- روش نمونه برداری.. 20
1-9- جامعه تحقیق.. 21
1-10- پیشینه تحقیق.. 21
1-11- تعریف متغیرها و دادهها 26
فصل2- ادبیات موضوعی تحقیق.. 28
2-1- مقدمه. 29
2-1-1- چیستی و چگونگی دانش... 31
2-1-2- اشکال جدید منابع سازمانی.. 32
2-2- سرمایه فکری و رویکردهای آن. 41
2-2-1- مقدمه و تاریخچه. 41
2-2-2- سرمایه انسانی.. 48
2-2-3- سرمایه ساختاری.. 50
2-2-4- حسابداری دارایی های نامشهود و سرمایه فکری.. 51
2-2-5- طبقه بندی و مدلهای سرمایه فکری.. 51
2-2-6- سنجش سرمایه فکری.. 52
2-2-7- مدلهای توصیفی سنجش سرمایه فکری.. 54
2-2-8- نتیجه گیری.. 76
2-3- عملکرد سازمانی.. 77
2-3-1- مقدمه. 77
2-3-2- تعریف سنجش عملکرد. 78
2-3-3- نتیجه گیری.. 81
فصل3- روش شناسی تحقیق.. 82
3-1- مقدمه. 83
3-2- روش تحقیق.. 84
3-3- قلمرو تحقیق.. 85
3-3-1- قلمرو مکانی.. 86
3-3-2- قلمرو زمانی.. 86
3-4- روش نمونه گیری.. 86
3-5- شیوه های گردآوری داده های اطلاعاتی.. 87
3-5-1- روش های کتابخآنهای.. 87
3-5-2- بررسی میدانی.. 87
3-6- تعیین روایی.. 88
3-6-1- روایی محتوا 89
3-7- تعیین پایایی.. 89
3-8- تحلیل عاملی.. 90
3-8-1- بنیآنهای اولیه تحلیل عاملی.. 91
3-8-2- درک مفهومی تحلیل عاملی و کاربرد آن. 91
3-8-3- مفاهیم کلیدی روش تحلیل عاملی.. 92
3-8-4- مراحل اجرای تحلیل عاملی.. 93
3-8-5- روش KMO.. 94
3-8-6- روش بارتلت.. 94
3-8-7- معیارهای استخراج تعداد عاملها 98
3-8-8- معیار تعیین سطح معنی داری بارهای عاملی.. 99
3-9- مدل یابی معادلات ساختاری.. 99
3-9-1- اندیشه اساسی زیربنای مدل یابی ساختاری.. 100
3-9-2- توسعه مدل های علّی.. 101
3-9-3- موارد کاربرد روش لیزرل. 101
3-9-4- نرم افزار لیزرل. 102
3-9-5- تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی.. 102
3-9-6- آزمون های برازندگی مدل کلی.. 104
فصل4- تجزیه وتحلیل داده ها 106
4-1- مقدمه. 107
4-2- تحلیلهای آماری مربوط به پژوهش... 108
4-2-1- آمار توصیفی.. 109
4-2-2- آمار استباطی.. 112
4-3- بررسی فرضیه های تحقیق.. 121
4-4- معادلات اندازه گیری و ساختاری.. 125
4-4-1- اندازه گیری های موجود در معادلات بر طبق خروجی LISREL. 126
فصل5- نتیجه گیری و پیشنهادات.. 132
5-1- مقدمه. 133
5-2- نتیجه گیری حاصل از تحلیل نتایج تحقیق.. 133
5-2-1- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه اول. 133
5-2-2- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه دوم. 133
5-2-3- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه سوم. 134
5-2-4- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه چهارم. 134
5-2-5- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه پنجم. 134
5-2-6- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه ششم. 135
5-2-7- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه هفتم. 135
5-2-8- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه هشتم. 135
5-2-9- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه نهم. 136
5-2-10- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه دهم. 136
5-2-11- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه یازدهم. 136
5-2-12- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه دوازدهم. 136
5-2-13- نتیجه گیری و تحلیل فرضیه سیزدهم. 137
5-2-14- نتیجه گیری و تحلیل رتبه بندی ابعاد مختلف سرمایهفکری.. 137
5-3- پیشنهادات اجرایی.. 139
5-3-1- پیشنهادات بر مبنای نتایج و یافته های تحقیق.. 139
5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 142
5-5- محدودیتهای تحقیق.. 142
فصل6- منابع و مراجع.. 145
فصل7- ضمیمه ها 149
منابع فارسی
۱- انواری رستمی، علی اصغر و محمد رضا (1384). "ارزیابی مدلها و روشهای سنجش و ارزشگذاری سرمایه فکری شرکتها". فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی دانشگاه تهران.
۲- خاکاوند، جلیل و خاکاوند، احسان (1388). " سرمایه فکری مدیریت توسعه ، مدلهای سنجش". انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
۳- دانایی فرد، حسن،. الوانی، مهدی و آذر، عادل.(1391)"روش شناسی پژوهشی کمی در مدیریت: رویکرد جامع". انتشارات صفار.
۴- علی آبادی، خدیجه و صمدی، علی.."تحلیل دادههای روانشناسی با برنامه SPSS ". (1391) انتشارات نشر دوران.
۵- هومن، حیدر علی. "مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل".(1390) انتشارات سمت.
منابع خارجی
[1] Abdel-Aziz Ahmad Sharabati and Bontis, Nick , 2010,” Intellectual capital and business
performance in the pharmaceutical sector of Jordan” IC and Business Performance Journal, Vol 48 No 1.
[2] Batchelor, Alex. (1999).”Is the Balance Sheet Outdated?”. Accountancy, 123/1266:81-83.
[3]Bontis, Nick, 1996, “There’s a Price on your Head: Managing Intellectual Capital
Strategically”, Business Quarterly, summer, 40-47.
[4]Bontis, Nick, 1998, “Intellectual Capital: An exploratory study that develops
measures and models”, Management Decision, 36, 2, 63-76.
[5]Bontis, Nick, 1999, “Managing Organizational Knowledge by Diagnosing Intellectual
Capital: Framing and advancing the state of the field”, International Journal of Technology
Management, 18, 5/6/7/8, 433-462.
[6]Bontis, Nick, Dragonetti, N., Jacobsen, K. & Roos, G., 1999, “The Knowledge
Toolbox: A review of the tools available to measure and manage intangible resources”,
European Management Journal, 17, 4, 391-402.
[7]Bontis, Nick & Girardi, J., 2000, “Teaching Knowledge Management and Intellectual
Capital Lessons: An empirical examination of the TANGO simulation”, International
Journal of Technology Management, 20, 5/6/7/8, 545-555.
[8]Brooking, A. (1996). Intellectual Capital. Core asset for the third millennium enterprise.London: International Thomson Business Press.
[9]Bukh, P.N., Larsen, H.T., Mouritsen, J., 2001. Constructing intellectual capital statements. Scandinavian Journal of Management 17, 87–108.
[10]Chen, M.C., Cheng, S.J., Hwang, Y.: An empirical investigation of the relationship between intellectual and firms’ market value and financial performance. J. Intellect. Capital 6(2), 159–176
[11]Cool, K., Dierickx, I. and Jemison, D. (1989) ‘Business strategy, market structure and risk-return relationships: a structural approach’, Strategic Management Journal, Vol. 10, No. 6,pp.507–522
[12]Collins, J. C. and J. I. Porras: 1997, Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies (HarperCollins Publishers, Inc, New York, NY).
[13]Drucker, Peter F.(1992). “The New Society of Organizations”. Harvard Business Review, 70/5:95-104.
[14]Davies, C.A. and e Magowan, J. (2002) ‘An examination of the transfer of intellectual capital
across cultures’, In N. Bontis (Ed.), World Congress on Intellectual Capital Readings.
(pp.356–373) Boston, MA: Butterworth-Heinemann.
[15]Dess, Gregory G. and Joseph C. Picken. (1999). “Beynod Productivity: How Leading Companies Achieve Superior Performance by Leveraging Their Human Capital”. New York, NY: American Management Association.
[16] Edvinsson, L. and Malone, M. (1997) Intellectual Capital: Realising your Company’s True Value by Finding its Hidden Brainpower. New York: Harper Collins. 234 M.R. Cabrita and N. Bontis
[17] Galbraith, J. R. (1977). Organization design. Addison-Wesley. (p. 49).
[18] Guthrie, J., 2001. The management, measurement and the reporting of intellectual capital. Journal of Intellectual Capital 2 (1), 27–41.
[19] Hall, Bronwyn h., Adam Jaffe and Trajtenberg Manual. (1999).”Market Value and Patent Citations: A First Look”. Cambridge, MA: Proceeding of the Conference of NBER Program on Productivity and Technological Progress.
[20] Henderson, Scott and Graham Pierson. (1998). “Issues in Finnacial Accounting”. 6th Edition. Melbourne:Longman Cheshire.
[21] Huang, C. J., & Liu, C. J. (2005). Exploration for the relationship between innovation, IT and performance. Journal of Intellectual Capital, 6(2), 237–252.
[22] Hudson, W. (1993) Intellectual Capital: How to Build it, Enhance it, Use it. NY: John Wiley &
Sons.
[23] Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1996) The Balanced Scorecard – Translating Strategy into Action. Boston, MA: Harvard Business School Press.
[24] Kaplan, Robert S. and David P.Norton.(2004), “Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible OutComes”.1st editon. Boston, MA:Harvard Business School Press(HSB) Press.
[25] Klein, D. A. (1998) “The strategic management of intellectual capital: an introduction”, in Klein, D.A. (Ed.), The strategic management of intellectual capital, Butterworth-Heinemann, Woburn, MA:
[26]Kannan,,Gopika and Aulbur Wildfired, (2004).”Intellectual Capital:Measurement Effectiveness”.Journal of Intellectual Capital,5/3:398-413.
[27] Kohli, A.K. and Jaworski, B.J. (1990) ‘Market orientation: the construct, research propositions and managerial implications’, Journal of Marketing, Vol. 54, pp.1–18.
[28] Lev, Baruch. (2001).”Intangibles: Management, Measurement and reporting”. Washington DC: Brooking Institution Press.
[29] Lutty, David H. (1998).”Intellectual Capital and Its Measurement. Working Paper”. Osaka: Proceedings of the Asian Pacific Interdisciplinary Research in Accounting Conference.
[30] Maria do Rosário Cabrita and Bontis, Nick, 2008,” Intellectual capital and business performance in the Portuguese banking industry”, Int. J. Technology Management, Vol. 43, Nos. 1-3, 2
[31] Marr,Bemrad.,Gianni Schiuma, and Andy Neely, 2004. Intellectual Capital Defining Key Performance Indicator for Organizational knowledge Assets” ,Business Process Management Journal, Vol 10, No5, pp 551.
[32] M.R. Martı´nez-Torres 2006, A procedure to design a structural and measurement Model of Intellectual Capital : An exploratory study, Information and Management Journal, Vol 43.
[33] Munro, Rolland and , Jan Mouritsen (1996). “Accounting”: Power, Ethos and The Technologies of Managing”. Intl Thomson Business Press.
[34] Nanoka, Ikujiro and Hiro Takeuchi.(1995). ”The knowledge Creating Company”. New York, NY:Oxford University Press
[35] Nahapiet, Janine and Sumantra Ghoshal.(2003). “Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage”. Acamedy of Managemet Review, 23/2:242-266.
[36] Nakamura, Leonard ,(2003) ”A Trillion Dolar a Year in Intangible Investment and The new Economy”.In John R.M.Hand and Baruch Lev, Intangible Assets: Value Measures and Risks. New York, NY:Oxford University Press,19-47.
[37] Narver, J.C. and Slater, S.F. (1990) ‘The effect of a market orientation on business profitability’,Journal of Marketing, Vol. 54, pp.20–35.
[38] Ordo´n˜ez de Pablos, P.: 2003, ‘Intellectual Capital Reporting in Spain: A Comparative Review’, Journal of Intellectual Capital 4(1), 61–81.
[39] Petrusson,Ulf.(2005).”Intellectual Property & Entrepreneurship: Creating Wealth in an Intellectual Value Chain”. Goteborg : Center for Intellectual Property studies(CIP).
[40] Petty, R. and Guthrie, J. (2000) ‘Intellectual capital literature review: measuring, reporting and
management’, Journal of Intellectual Capital, Vol. 1, pp.155–176.
[41] Rolland, N. and Chauvel, D. (2000) ‘Knowledge transfer in strategic alliances’, In C. Despres and D. Chauvel (Eds), Knowledge Horizons: The Present and the Promise of Knowledge
Management (pp.225–236). Boston, MA: Butterworth Heinemann.
[42] Rothberg, H.N. and Erickson, G.S. (2002) ‘Competitive capital: a fouth pillar of intellectual
capital?’ In N. Bontis (Ed), World Congress on Intellectual Capital Readings (pp.13–56).
Boston, MA: Butterworth-Heinemann.
[43] Rousseau, D.M., Sitkin, S.B., Burt, R.S. and Camerer, C. (1998) ‘Introduction to Special topic
forum. not so different after all: a cross-discipline view of trust’, Academy of Management
Review, Vol. 23, pp.393–404.
[44] Russell, Bertrand. (1926). “Theory of knowledge ”, Britannica Encyclopedia (Retrieved May 14, 2007, www.britannica.com).
[45] Scollin, Kristofer. (2008).”Digital Right Management:The new copyright”.StockolmJure.
[46]Serenko, A. and Bontis, N. (2004) ‘Meta-review of knowledge management and intellectual capital literature: citation impact and research productivity rankings’, Knowledge and Process
Management, Vol. 11, pp.185–198.
[47] Stewart, T., 1997, Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations, Currency
Doubleday, New York.
[48] Stewart, T., 2001, The Wealth of Knowledge, Currency Doubleday, New York
[49] Sveiby, K.E., 1997, The New Organizational Wealth: Managing and Measuring Knowledge-Based Assets, Berrett-Koehler, New York.
[50] Sveiby, Kral Erik, (1989). “The ‘Invisible’ Balance Sheet; Key Indicators for Accounting Control and Valuation of Know-how Companies”. Stockholm: The Konrad Group.
[51] Von Krogh, G., Roos, J., & Kleine, D., 1998, Knowing in Firms: Understanding,Managing and Measuring Knowledge, Sage, London.Waterhouse, J., 1999, “Measuring up”, CA Magazine, March, 41-43.
[52] Wright, Patrick, M., Benjamin B, Dunford and Scott A. Snell.(2001).”Human Resource and The Resource-base View of The Firm”. Journal of Management, 27/6:701-721.