فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول: (کلیات پژوهش)
1-1. مقدمه....................................................................................................................................... 2
1-2. بیان مسأله................................................................................................................................. 3
1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش........................................................................................................ 6
1-4. اهداف پژوهش......................................................................................................................... 8
1-4-1. هدف کلی............................................................................................................................ 8
1-4-2. اهداف فرعی........................................................................................................................ 9
1-5. فرضیه های پژوهش.................................................................................................................. 9
1-6. محدودیت های پژوهش.......................................................................................................... 10
1-6-1 محدودیت های قابل کنترل................................................................................................... 10
1-6-2. محدودیت های غیرقابل کنترل............................................................................................. 10
1-7. تعریف واژه ها(نظری، عملیاتی)............................................................................................... 10
فصل دوم: (ادبیات و پیشینه ی پژوهش)
2-1. مقدمه..................................................................................................................................... 14
2-2-0. چارچوب نظری پژوهش..................................................................................................... 15
2-2-1. آمادگی جسمانی................................................................................................................ 16
2-2-1-1. تاریخچهی آمادگی جسمانی........................................................................................... 16
2-2-1-2. مفهوم آمادگی جسمانی.................................................................................................. 18
2-2-1-3. آمادگی جسمانی و عملکرد بر روی دستگاه های مختلف بدن............................................ 19
2-2-1-4. پژوهش در حوزهی آمادگی جسمانی............................................................................... 22
2-2-1-5. مؤلفه های آمادگی جسمانی............................................................................................ 23
2-2-2. آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی........................................................................................ 24
2-2-2-1. استقامت قلبی- تنفسی................................................................................................... 25
2-2-2-1-1. ارزیابی استقامت قلبی- تنفسی................................................................................... 26
2-2-2-1-2. حداکثر اکسیژن مصرفی در دقیقه وآزمونهای اندازهگیری آن......................................... 27
2-2-2-2. استقامت عضلانی........................................................................................................... 28
2-2-2-3. انعطاف پذیری............................................................................................................... 29
2-2-2-3-1. ارزشیابی انعطاف پذیری............................................................................................ 32
2-2-3. ترکیب بدنی....................................................................................................................... 34
2-2-3-1. الگوهای ترکیب بدن....................................................................................................... 36
2-2-3-2. روشهای تخمین ترکیبات بدن....................................................................................... 38
2-2-4. کیفیت زندگی.................................................................................................................... 38
2-2-4-1. تعریف کیفیت زندگی..................................................................................................... 39
2-2-4-2. ابعاد کیفیت زندگی........................................................................................................ 40
2-2-4-3. ارزیابی کبفیت زندگی.................................................................................................... 41
2-2-5. تأثیر ورزش بر کیفیت زندگی.............................................................................................. 42
2-2-6. اضطراب............................................................................................................................ 44
2-2-6-1. نظریه های اضطراب....................................................................................................... 46
2-2-7. ماهیت و فرایندهای بروز اضطراب....................................................................................... 52
2-2-8. فاکتورهای مثبت اضطراب................................................................................................... 54
2-2-9. اضطراب دوران نوجوانی..................................................................................................... 55
2-2-10. شیوه های مقابله با اضطراب.............................................................................................. 57
2-2-11. نقش ورزش در پیشگیری از اضطراب............................................................................... 58
2-3. پیشینه های پژوهشی............................................................................................................... 61
2-3-1. پژوهشهای انجام شده در داخل کشور................................................................................ 61
2-3-2. پژوهش های انجام شده در خارج از کشور........................................................................... 67
2-4. جمع بندی تحقیقات گذشته..................................................................................................... 75
فصل سوم: (روش پژوهش)
3-1. مقدمه..................................................................................................................................... 77
3-2. روش تحقیق.......................................................................................................................... 77
3-3. جامعه آماری و روش نمونهگیری.............................................................................................. 77
3-3-1. جامعه آماری...................................................................................................................... 77
3-3-2. نمونه آماری....................................................................................................................... 78
3-3-3. متغیرهای تحقیق................................................................................................................. 78
3-4. روش و چگونگی گردآوری اطلاعات....................................................................................... 78
3-5. ابزار تحقیق............................................................................................................................ 79
3-5-1. پرسشنامه کیفیت زندگی(QOL)......................................................................................... 79
3-5-2. پرسشنامه ی اضطراب بک(BAI)....................................................................................... 80
3-6. اندازه گیری تن سنجی............................................................................................................. 81
3-6-1. اندازه گیری قد................................................................................................................... 81
3-6-2. اندازه گیری وزن................................................................................................................ 82
3-6-3. اندازه گیری ترکیب بدنی..................................................................................................... 83
3-6-3-1. اندازه گیری شاخص توده ی بدن(BMI)......................................................................... 83
3-6-3-2. اندازه گیری نسبت دور کمر به دور لگن(WHR)............................................................ 83
3-7. اندازه گیری تستهای منتخب آمادگی جسمانی......................................................................... 84
3-7-1. اندازه گیری قدرت و استقامت عضلانی بالاتنه(کمربند شانه ای).............................................. 84
3-7-2. اندازه گیری استقامت عضلانی ناحیهی شکم.......................................................................... 84
3-7-3. اندازه گیری انعطاف پذیری عضلات کمر و عضلات خلفی ران.............................................. 85
3-8. اندازه گیری استقامت قلبی- تنفسی(توان هوازی)....................................................................... 86
3-9. روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها......................................................................................... 87
فصل چهارم: (تجزیه و تحلیل دادهها)
4-1. مقدمه..................................................................................................................................... 89
4-2. تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها، یافتههای پژوهش..................................................................... 89
4-2-1. یافتههای توصیفی مربوط به ویژگی های تن سنجی و ترکیب بدنی ........................................ 89
4-2-2. ویژگیهای آنتروپومتریک، آمادگی جسمانی و سایکولوژیک شرکت کنندگان........................... 90
4-2-3. توزیع رده های وزنی برحسب شاخص توده ی بدن(BMI).................................................. 90
4-2-4. بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها......................................................................................... 91
4-3. آزمون فرضیهها ...................................................................................................................... 92
4-4. خلاصه نتایج........................................................................................................................ 101
فصل پنجم: (بحث و نتیجهگیری)
5-1. مقدمه.................................................................................................................................. 103
5-2. خلاصه تحقیق...................................................................................................................... 103
5-3. بحث و نتیجه گیری.............................................................................................................. 105
5-3-1. ارتباط آمادگی جسمانی با ترکیب بدن............................................................................... 108
5-3-2. ارتباط آمادگی جسمانی با کیفیت زندگی و ترکیب بدن....................................................... 108
5-4. جمع بندی کلی.................................................................................................................... 110
5-5. پیشنهادات........................................................................................................................... 110
5-5-1. پیشنهادات کاربردی......................................................................................................... 110
5-5-2. پیشنهادات پژوهشی......................................................................................................... 111
منابع فارسی.................................................................................................................................. 112
منابع انگلیسی................................................................................................................................ 116
پیوست......................................................................................................................................... 121
چکیدهی انگلیسی.......................................................................................................................... 128
منبع:
منابع فارسی
1-آتش پور، سیدحمید(1387). اضطراب، ماهیت، انواع و درمان. مجله بهداشت جهان، شماره سوم.
2- آزاد، حسین.1384. آسیب شناسی روانی، تهران: نشر بعثت.
3- آدامز، ژان. راهنمای آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی. ترجمهی رحمانی نیا و همکاران(1392). انتشارات حتمی. چاپ دوم.
4- آقاعلی نژاد، حمید؛ رجبی، حمید؛ صدیق سروستانی، رحمت اله؛ امیزراده، فرزانه(1384).ارتباط میزان فعالیت، آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی با وضعیت اجتماعی- اقتصادی دانش آموزان دختر 17-15 سال تهران. مجله علمی- پژوهشی علوم حرکتی و ورزش.شماره 6.
5- ابوالقاسمی، عباس و همکاران(1378). اضطراب امتحان، علل، سنجش و درمان. پژوهش های روانشناختی، دوره پنجم، شماره 3 و 4.
6- اتکینسون، ریتا ال؛ اتکینسون،ریچارد سی(1996). زمیینه ی روانشناسی. جلد اول. ترجمه ی براهنی و همکاران(1384). تهران: انتشارات رشد.
7- احمدوند(1390). مقایسه عوامل آمادگی جسمانی وابسته به سلامت و ارتباط آن با اندازه های آنتروپومتری دانشجویان سال اول و چهارم دانشگاه های ارتش جمهوری اسلامی. مجله طب نظامی. شماره 6.
8- اردستانی، عباس(1391). آمادگی جسمانی. تهران: انتشارات گویش نو. چاپ دوم.
9- الهی، طاهره؛ آشتیانی، علی؛ فتحی بیگدلی، الیاس(1391). رابطه ی آمادگی جسمانی و سلامت روانی در کارکنان یک دانشگاه نظامی. مجله طب نظامی. دوره ی 14. شماره 3.
10- افتخاری، الهام؛ صرامی، لیلا؛ مستحفظیان، مینا(1386). اثر شرکت در کلاس های ورزشی فصل تابستان بر برخی عوامل آمادگی جسمانی و حرکتی، ترکیب بدنی و خود پنداره بدنی دختران نوجوان. پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد نجف آباد.
11- افضل پور و همکاران(1389) در پژوهشی تحت عنوان مقایسهی کیفیّت زندگی، ترکیب بدنی و آمادگی جسمانی اعضای هیأت علمی مرد فعّال و غیر فعّال دانشگاه بیرجند. پژوهش نامهی فیزیولوزی کاربردی دانشگاه بیرجند. دوره ی 6. شماره ی 12. ص 118-105.
12- باتلر، گیلیان؛ هوب، تونی. درمان اضطراب. ترجمه ی کریمی کار کوشیار(1378). چاپ اول. تهران: انتشارات نسل نو اندیش.
13- برک، لورا ای(2001)، روان شناسی رشد، جلد اول و دوم، ترجمه سید محمدی، یحیی(1381)، تهران: نشر ارسباران. تاریخ انتشار به زبان اصلی 2001.
14- توفیقی، اصغر؛ ترتیبیان، بختیار؛ طلوعی آذر، جواد(1391). تأثیر ترکیب بدنی و جنسیت بر فاکتورهای آمادگی جسمانی دانش آموزان ١٩-17 ساله با استفاده از مدل رگرسیونی FFMI-FMI. مجله پزشکی ارومیه. دوره بیست و سوم. شماره ی چهارم، ص387-381.
15- جعفری، اکرم؛ آقاعلی نژاد، حمید؛ قراخانلو، رضا؛ مرادی، محمدرضا(1385). توصیف و تعیین رابطه بین ویژگی های آنترپومتری و فیزیولوژیکی با موفقیت تکواندوکاران. فصلنامه المپیک، سال چهاردهم، شماره 4.
16- حمایت طلب، رسول(1380). بررسی سلامت روانی و شادکامی دانشجویان دختر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه های پیام نور و تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
17- خسروی، نسیم؛ هادوی، سیده فریده؛ فراهانی، ابوالفضل(1388). ارتباط سطح فعالیت جسمی با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان دوره ی متوسطه ی شهرستان ساوه. پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی.
18- دادستان، پریرخ (1376)، سنجش و درمان اضطراب امتحان، مجله روانشناسی، سال اول، شماره 1.
19- رابرگز، رابرت آ؛ رابرتس، اسکات آ(1384). اصول بنیادی فیزیولوژی ورزشی. ترجمه عباسعلی گایینی و ولی ا... دبیدی روشن. چاپ اول. انتشارات سمت.
20- رحمانی نیا، فرهاد و همکاران(1386). رابطه کم وزنی و اضافه وزن با آمادگی جسمانی و وضعیت اجتماعی– اقتصادی دانش آموزان، نشریه علوم زیستی ورزشی. شماره 3.
21- رحیمی گلوگاهی، علی(1381). رابطه بین آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی با بهداشت روانی و زیر مقیاس های آن در دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان بهشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
22- رواسی، علی اصغر(1379). آمادگی جسمانی. تهران: دفترآموزشهای فنی و حرفهای.
23- رولاند، توماس دبلیو(1379). فیزیولوژی ورزشی دوران رشد. ترجمه عباسعلی گایینی. تهران: انتشارات دانش افروز.
24- رمضانی، علیرضا؛ نظریان مادوانی، عباس(1392). ارتباط بین هوش هیجانی، آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی دانشجویان. مجله پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره ی دوم. شماره 2. صص 98-85.
25- سادوک، بنجامین؛ سادوک، ویرجینیا(1387). خلاصه روانپژشکی (علوم رفتاری/ روانپژشکی بالینی). ترجمه نصرت ا... پور افکاری. تهران: نشر ارجمند.
26- ساراسون، ایروین. جی؛ ساراسون، باربارا، آر. 1385. روانشناسی مرضی، ترجمه بهمن تجاریان، و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
27- سانتراک، جان (1383). زمینه ی روانشناسی. جلد اول، (ترجمه ی فیروز بخت، مهرداد). تهران: موسسه ی خدمات فرهنگی رسا (انتشار به زبان اصلی، 2003).
28- سراج، سارا؛ اسد، محمدرضا؛ فراهانی، ابوالفضل؛ اشرفی حافظ، اصغر(1392). تاثیر تمرینات پیلاتس بر روی ترکیب بدنی و انعطاف پذیری زنان غیر ورزشکار. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. دوره ی بیست و یکم، شماره ششم. صص 298-287.
29- سلیمی آوانسر، علیرضا؛ افشاردوست، محمود؛ نظری، سعید(1393). تأثیر تمرین و رقابت بر عوامل جسمانی و فیزیولوژیکی بازیکنان نخبه والیبال. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. شماره 24. ص76-63.
30- شارکی، برایان؛ (1387). فیزیولوژی ورزش برای مربیان.ترجمه فرهاد رحمانی نیا و همکاران.. انتشارات بامداد کتاب. چاپ اول.
31- شاملو، سعید(1382). بهداشت روانی. چاپ شانزدهم. تهران: انتشارات رشد.
32- شفیع آبادی، عبدالله؛ ناصری، غلامرضا. 1383. نظریه های مشاوره و روان درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
33- شهیدی، فرشته؛ لطفی، غلامرضا؛ رستم زاده، ناصر(1389). رابطه ی بین آمادگی جسمانی با درصد چربی بدن و چربی های سرم خون و تفاوت آن متغیرها در دانش آموزان پسر13 ساله ی شهری و روستایی. مجله فیزیولوژی ورزشی. شماره ی 13. صص 94-77.
34- شیخ، محمود(1386). سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی و علوم ورزشی. انتشارات بامداد کتاب. چاپ سوم.
35- ضیائی، وحید؛ فلاح، جواد؛ رضایی، ماکان؛ بیات، علیرضا(1386). ارتباط نمایه توده بدنی و آمادگی جسمانی در 513 دانشجوی پزشکی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره 65 ، شماره8.
36- علی پور، فرهاد(1390). کیفیت زندگی بیماران قبل و بعد از کارگزاری پیس میکر. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
37- علیرمائی، نسرین(1385). بررسی رابطه بین سلامت عمومی و شاخص توده بدنی در زنان مراجعه کننده به مراکزبهداشتی درمانی سنندج. پنجمین کنگره اپیدمیولوژی ایران. دانشگاه علوم پزشکی کردستان. سنندج.
38- غفوری فرد، سمیه؛ رستمی نژاد، محمد؛ نصرالهی، محمد؛ دارابی، سعداله؛ سوخته زاری، سعید(1392). بررسی رابطه کیفیت زندگی و میزان فعالیت بدنی در دانش آموزان دختر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. دوره بیست و یکم. شماره دوم.
39- فتحی آشتیانی، علی(1388). آزمون های روان شناختی. ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: مؤسسه انتشارات بعثت.
40- فراهانی، ابوالفضل؛ اسد، محمدرضا؛ ژاله دوست، بهروز(1386). راهنمای آمادگی جسمانی برای زندگی سالم. انتشارات پیام نور.
41- کاشف، مجید(1382). سنجش و اندازهگیری در تربیت بدنی. انتشارات معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش. چاپ اول.
42- کرامر، ویلیام جی. ترجمه عباسعلی گائینی و فرهاد دریانوش(1392). فیزیولوژی ورزش. تهران: انتشارات حتمی.
43- کوربین، چارلز بی؛ لیندزی، را(2001). مفاهیم آمادگی جسمانى. ترجمه ی غلامعلی اولیا، رضا محمد کاظمی، حمید قاسمى(1384). تهران: انتشارات بامداد کتاب.
44- گایینی ، عباسعلی؛ رجبی، حمید(1392). آمادگی جسمانی. انتشارات سمت. چاپ نهم.
45- گایینی، عباسعلی؛ حمایت طلب، رسول(1389). مقایسه ی وضعیت آمادگی جسمانی دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس تربیت بدنی با مدارس فاقد معلم. پایاننامه کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزش. دانشگاه تهران.
46- گنجی، حمزه(1386). بهداشت روانی، تهران، نشر ارسباران، چاپ سوم.
47- مالینا، ر. بوچارد، م.(1381). نمو، بالیدگی و فعالیت بدنی. ترجمه ی عباس بهرام و حسن خلجی. تهران، انتشارات امید دانش.
48- مجد آرا، علی(1391). سلامتی و تندرستی برای همه. چاپ اول. تهران: انتشارات آوای طهور.
49- موگان، م. رونالدجی؛ علیجانی، عیدی(1384 ) تغذیه ورزشی نوین. تهران. کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران.
50- میناسیان، وازگن؛ مرندی، سید محمد؛ کلیشادی، رؤیا(1391). کودکان، چاقی و ورزش. معاونت بهداشتی. مرکز بهداشت استان تهران.
51- نجات و همکاران(1385). استانداردسازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. دوره 4. شماره 4.
52- نیکبخت، حجت الله؛ جلالی، شهین؛ چنگیززاده، معصومه(1390).ارتباط آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی با سلامت عمومی دختران دبیرستانی دارای اضافه وزن و چاق. فصل نامه تحقیقات علوم ورزشی. سال اول. شماره 4.
53- واعظ موسوی، محمدکاظم؛ مسببی، فتح الله(1392). روانشناسی ورزشی. تهران: انتشارات سمت. چاپ ششم.
54- وست، دبورآ.؛ بوچر، چارلز. مبانی تربیت بدنی و ورزش. ترجمه احمد آزاد(1374). انتشارات کمیته ی ملی المپیک.
55- ویلمور. جک. اچ و کاستیل دی. ال (1994). فیزیولوژی ورزشی و فعالیت های بدنی. مترجمین: ضیاء معینی؛ فرهاد رحمانی نیا؛ حمید رجبی؛ حمید آقا علی نژاد و فاطمه اسلامی(۱۳۸۶). انتشارات مبتکران.
References
56-Abu-Omar, K, et al. (2004). "Self-rated health and physical activity the Europeal Union". Ins.
57-Amatya Diwakar Lal(2000).Body composition status of nepalese international athletes. National Association for Sports Health & Fitness.
58- Amiri P, Ardekani E, Jalali-Farahani S. Reliability and validity of the Iranian version of the Pediatric Quality of Life Inventory 4.0 Generic Core Scales in adolescents. Qual Life Res2007;19:1501-8.
59-Andersen, L.B., Harro, M., Sardinha, L.B., Froberg, K., EkelundU, Brage, S., et al. (2006). Physical activity and clusteredcardiovascular risk in children: a cross-sectional study: The European Youth Heart Study). Lancet ;368:299-04.
60-Ara I, Moreno LA, Leiva MT, Gutin B, Casajús JA. Adiposity, physical activity, and physical fitness among children from Aragón, Spain. Obesity. 2007;15(8):1918-24.
61- Baker J, Horton S, (2004). “A review of primary and secondary influences on sport expertise”. High ability studies,15 (2), PP: 211-228.
62- Beck A.T; Emevy G & reenbery R.1999.Anxiety disorders and phobias Acognitive perspective, new york: Basic books.
63- Boutchard, R, .J.S hephardT,(2003) . iscussionH: eredity,f itness, a nd health.I n C., xercise, fitnessa,n dh ealth(pp.la 7-1 53)C. hampaignIL, : Human Kinetics.
64-Bovet, P., Auguste, R., & Burdette, H. (2007). Strong inverse association between physical fitness and overweight in adolescents a large school-based survey. Int. J.Behav .Nutr.Phys.Act ;4: 24. 14.
65- Brown, F.W., & Moshavi, D. (2005). "Transformational Leadership and emotional intelligence: a potential pathway for an increased understanding of interpersonal influence". Journal of Organizational Behavior, 26: 867- 871.
66- Calle, E.E., Thun, M.J., Petrelli, J.M., Rodriguez, C., & Heath, CW Jr. (1999).Body Mass Index and mortality in a retrospective cohort of US adults. N Engl J Med ; 341:1097-105.
67- Children's Mental Health Facts. (2010). Children and adolescents with anxiety disorder. National Mental Health Information Center. http://www.mentalhealth. samhsa.gov (accessed 12/5/2010).
68-Doliman, J., Norton. K. and Tucker, G. (2002). “Anthropometry, fitness and physical activity”, pediatr. Exerc. Sci, 14: PP:297-312.
69-Encyclopedia of science (2005). anxiety. www.findarticles.com
70-Eurenins,E.,and Strenstorm,C.H.(2005).Physical activity, physical fitness and general health perception among individuals withrheumatoid arthriets .Arthritis And rheumatisem journal. Vol.53, No.1,pp:48-55.
71-Eustice ,c , and eustice , R (2014). what is anxiety , www.abut.com.
72-Gillison FB, Skevington SM, Sato A, Standage M, Evangelidou S. The effects of exercise interventions on quality of life in clinical and healthy populations: a meta analysis. Social science and medicine.2009;68:1700-1710.
73- Guoss, Roche, F.A., Chumlea, C.W., Gardner, D.J., & siervogl, M.R.(1994).The predictive value of childhood body mass index values for over- weight at age 35.AM J.clin.Nutr.59(4)810- 819.
74-Hamer M, Stamatakis E, Mishra GD. Television- and Screen-Based Activity and Mental Well-Being in Adults. Am J Prev Med. Apr;38(4). 2010.375-380.
75- Hasel, H., & Boldsen, J.L.(1991).Childhood condition and adult height. J Biosoc Sci.23:10.
76- Khan RS, Marlow C, Head A. Physiological and psychological responses to a 12-week BodyBalance training programme. J Sci Med Sport 2008; 11(3): 299-307.
77- Konstantaki and et al.j sports sci.1998 apr: 16(3):251-6.
78- Kyle UG, Genton L, Gremion G, Slosman DO, Pichard C. Aging, physical activity and heightnormalized body composition parameters. Clin Nutr. Feb;23(1). 2004.79-88.
79-Kyle, U.G. (2011). “Physical activity and fat free mass by bioelectrical impedance”, Med sci sport exerc ; 33, PP:576-584.
80-Lozoff.B, Jimenez. E, Wohf. Am, Long-term development outcome of infants with iron deficiency. New- England-Journal-Medicine. Sep 5, 325 1991.
81-Marleen, H., Dorret, I., Janin, H., Willemsen, G., Eco, J. (2008). Testing causality in the association between regular exercise and symptom of anxiety and depression. Arch Gen Psychiatry. 65(8):897-905.
82- Mc Crindle, B.W., Williams, R.V., Mital, S.; Clark, B.J., Russell, J.L., Klein, Gand Eisenmann, J.C.(2007). “Physical activity levels in children and adolescents are reduced after the fontan procedure, independent of exercise capacity and are associated with lower perceived general health, archive of diseases in childhood Vol. ,92No. 6, pp: 509/ -514.
83- Mcdonald , A. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children , Educational psychology , VOL 21 , issue 1 , P. 89.
84- Mikkelsson LO, Nupponen H, Kaprio J, Kautiainen H, Mikkelsso M, Kujala UM. Adolescent flexibility, endurance strength, and physical activity as predictors of adult tension neck, low back pain, and knee injury: a 25-year follow up study. Br J Sports Med 2006; 40: 107- 13.
85-Napradit P, Pantaewan P. Physical fitness and anthropometric characteristics of Royal Thai Army personnel. J Med Assoc Thai 2009; 92(1): S16-21.
86-Nieman D C., 3.Exercise testing and prescription: a health- related approach. 2003. 5th ed. ISBN: 0- 7674-2786-6. Mc Graw.Hill. p:86-9 , 133-47.
87-Ortega FB, Artero EG, Ruiz JR, Vicente- Rodriguez G, Bergman P, Hagströmer M, et al. Reliability of health-related physical fitness tests in European adolescents. The Helena Study. Int J Obes 2008; 32(5): S49-57.
88-Pastor Y, Balaguer I, Pons D, Garcia-Merita M. Testing direct and indirect effects of sports participation on perceived health in Spanish adolescents between 15 and 18 years of age. Journal of Adolescence.2003;26:717-730.
89- Physical activity and quality of life in schoolchildren aged 11–13 years of Cuenca, Spain. Scand J Med Sci Sports 2009;19: 879-84.
90- Power, C., Lake, J.K., Cole, T.J.(1997). Measurement and long term health risks of child and adolescent fatness .International Journal Obesity Related Metabolic Disorders; 21: 507-26.
91- Peterson, C. (2000). "The future of optimism, American Psychological Association". 55:44-55.15.
92- Raita K., Pork k, Taimia S, Telama R, Rasanen L, Viikari J.(1994). Effect of persistent physical activity and inactivity on coronary risk factors in children and young adults Am J Epidemiol/ 140: 195-205.
93- Sadock BJ, Sadock AV. Anexiety disorder in children. In Benjamine J Sadock, Virginia A Sadock. Comprehensive text book of psychiatry. 7th Ed, New York; Lippincott Williams & wilkins; 2000:2558.
94- Sarason . I(1988). Anxiety , self preoccupation and attention. Routledge.
95-Schott N, Alof V, Hultsch D, Meermann D. Physical fitness in children with developmental coordination disorder. Research Quarterly for exercise and sport. 2007;78;438-450.
96-Slinger JD, Verstappen FT, Breda EV, Kuipers H. the effect of body build and BMI on aerobic test performance in school children (10-15 Years). Jsports Sci Med; 5. 2006. 699-706.
97-Truter, L., Pienaar, A.E., & Du Toit D.(2010). Relationships between overweight, obesity and physicalfitness of nine- to twelve-year-old South African children SA Fam. Pract.52(3): 227-233.
98-Tsunawake N, Tahara Y, Moji K, Muraki S, Minowa K, Yukawa K. (2003). "Body composition and physical fitness of female volleyball and basketball players of the Japan inter-high school championship teams". J Physiol Anthropol Appl Human Sci. Vol.22,No.4, pp:195–201.
99-Twisk JW, Kemper HC, van Mechelen W. Prediction of cardiovascular disease risk factors later in life by physical activity and physical fitness in youth: general comments and conclusions. Int J Sports Med. 2002; Suppl 1:S44-9.
100-Vegar R & et al. Factors Predicting Changes in Physical Activity Through Adolescence: The Young-HUNT Study, Norway. J Adol H. 2011; 48(6): 616-624.
101-Van der Heijden M, Van Dooren F, Pop V, Pouwer F. Effects of exercise training on quality of life, symptoms of depression, symptoms of anxiety and emotional wellbeing in type 2 diabetes mellitus: a systematic review. Diabetologia. 2013; 56(6): 1210-25.
102- Voderholzer V, Dersch R, Dickhut HU, Herter A, Freyer T, Berger M. Physical fitness in depressive patients and impact of illness course and disability. Journal of Affective Disorders.2011;128:160-164.
103-Williams M H,. Nutrition for health,fitness. & sport. 2005. Seventh edition. ISBN:0-07-244170-4. Mc Grow Hill.p. 392-4.
104- Wilmore, J.H. , and Costill, D.L.. Physiolog of sport and exerciseC. hampaignI L: Human Kineticsp ublications,1994.
105-WHO. http://www.who.int/topics/physical_activity/en/2015.
106-World Health Organization Group(2004)."The World Healt Organization quality of life assessment: position paper from the World Healt Organization". Society Science & Medicine, 41: 1403-1409.
107-Wu XY, Ohinmaa A, Veugelers PJ. Diet quality, physical activity, body weight and health-related quality of life among grade 5 students in Canada. Public Health Nut 2011;5:1-7.
108-Zhang M, Kim JC, Li Y, Shapiro BB, Porszasz J, Bross R, et al. Relation Between Anxiety, Depression, and Physical Activity and Performance in Maintenance Hemodialysis Patients. Journal of Renal Nutrition. 2014.