فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
مقدمه و بیان مسئله.................................................................................................................................................... 2
اهمیت و ضرورت......................................................................................................................................................... 6
اهداف پایان نامه ......................................................................................................................................................... 7
هدف کلی................................................................................................................................................................. 7
اهدف اختصاصی...................................................................................................................................................... 8
پیشفرضهای پژوهش............................................................................................................................................... 8
فرضیهها....................................................................................................................................................................... 9
محدودیت های پژوهش.............................................................................................................................................. 9
قلمرو پژوهش........................................................................................................................................................... 9
محدودیت های غیر قابل کنترل............................................................................................................................. 10
تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش........................................................................................................................... 10
اختلال هماهنگی رشدی....................................................................................................................................... 10
تمرینات ادراکی- حرکتی ...................................................................................................................................... 10
پیش بینی ............................................................................................................................................................... 11
تعادل ایستا ............................................................................................................................................................. 11
تعادل پویا .............................................................................................................................................................. 11
حافظه فعال............................................................................................................................................................ 12
زمان واکنش............................................................................................................................................................ 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه........................................................................................................................................................................... 15
اختلال رشدی ویژه ................................................................................................................................................... 15
اختلال هماهنگی رشدی....................................................................................................................................... 16
DCD چیست؟..................................................................................................................................................... 16
نام های دیگر.......................................................................................................................................................... 17
چگونه DCD یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد؟....................................................................................... 17
مشکلات حرکتی................................................................................................................................................... 17
نارسایی حرکتی- برنامه ریزی حرکتی درشت................................................................................................... 17
مشکلات در ضمینه مهارتهای حرکتی ضعیف................................................................................................ 17
ادراک بصری؛ مشکلات حرکت بصری ............................................................................................................... 18
ادراک....................................................................................................................................................................... 18
عدم یکپارچگی حسی .......................................................................................................................................... 19
ضعف آگاهی و هشیاری بدنی............................................................................................................................... 19
تنش کم عضلانی .................................................................................................................................................. 19
وضعیت قرارگیری بدن ..........................................................................................................................................19
سازماندهی .................................................................................................................................................................20
یادگیری وظایف جدید یا دشوار .......................................................................................................................... 21
مشکلات رفتاری ............................................................................................................................................................21
ضعف توجه ............................................................................................................................................................... 22
ضعف تمرکز ............................................................................................................................................................. 22
ضعف اعتماد به نفس و نا امیدی ........................................................................................................................ 23
تغییرپذیری .............................................................................................................................................................. 23
مشکلات اجتماعی ..................................................................................................................................................... 23
در خانه ..................................................................................................................................................................... 23
مشکلات مراقبت از خود ..................................................................................................................................... 23
غذا خوردن ............................................................................................................................................................ 24
لباس پوشیدن ..................................................................................................................................................... 24
در مدرسه ................................................................................................................................................................. 24
مشکلات خاص در یادگیری ............................................................................................................................. 24
زبان ......................................................................................................................................................................... 25
نوشتن ................................................................................................................................................................... 25
خواندن .................................................................................................................................................................. 25
علل خام حرکتی چیست؟ ........................................................................................................................................... 26
عوامل مربوط به مادر ................................................................................................................................................ 27
عوامل مربوط به زایمان ............................................................................................................................................ 27
عوامل روانی اجتماعی رشد .................................................................................................................................... 28
داشتن انتظارات نامعقول از کودک ................................................................................................................... 28
بد رفتاری با کودک .............................................................................................................................................. 29
بد کارکردی های مغزی ......................................................................................................................................... 29
فرضیه مخچه .......................................................................................................................................................... 30
فرضیه هسته های قاعدهای ................................................................................................................................. 31
فرضیه آهیانه ........................................................................................................................................................... 33
مناطق دیگر ............................................................................................................................................................. 34
اختلالات عصبی حرکتی ........................................................................................................................................ 35
اختلالات تشنجی .................................................................................................................................................. 35
اختلالات تکانشی .................................................................................................................................................... 35
پیشنهادات و فعالیتهایی برای مهارتهای حرکتی در حال توسعه .................................................................. 35
فاکتورهای اندازه گیری شده .......................................................................................................................................... 37
تعادل............................................................................................................................................................................... 37
اهمیت تعادل در وضعیت بدنی................................................................................................................................. 38
تعادل ایستا................................................................................................................................................................. 38
تعادل پویا...................................................................................................................................................................... 39
تئوریهای تعادل............................................................................................................................................................ 39
تئوری رفلکس سلسله مراتبی................................................................................................................................ 39
تئوری سیستمها..................................................................................................................................................... 39
سیستمهای درگیر در کنترل تعادل......................................................................................................................... 40
مکانیزمهای حرکتی در کنترل تعادل....................................................................................................................... 40
تون پاسچرال .......................................................................................................................................................... 40
تون عضلانی........................................................................................................................................................... 41
سیستمهای عصبی درگیر در تعادل......................................................................................................................... 42
سیستم وابران محیطی............................................................................................................................................ 42
مکانیزمهای حسی در کنترل تعادل.............................................................................................................................. 42
سیستم بینایی........................................................................................................................................................ 42
سیستم حسی- پیکری........................................................................................................................................... 43
سیستم دهلیزی...................................................................................................................................................... 43
سیستم عصبی کنترل کننده تعادل......................................................................................................................... 44
هماهنگی ....................................................................................................................................................................... 45
هماهنگی دو دستی................................................................................................................................................... 50
هماهنگی چشم و دست .......................................................................................................................................... 53
زمان واکنش ................................................................................................................................................................... 55
پیش بینی ...................................................................................................................................................................... 57
حافظه ............................................................................................................................................................................ 59
حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت ................................................................................................................................. 60
ادراک و حرکت ........................................................................................................................................................................ 63
تمرینات ادراکی- حرکتی ....................................................................................................................................................... 63
اختلال در برنامه حرکتی .............................................................................................................................................. 63
فرایند ادراکی- حرکتی................................................................................................................................................... 65
حرکات ادراکی- حرکتی ............................................................................................................................................... 67
حرکات مرتبط با مفهوم ادراکی- حرکتی..................................................................................................................... 68
تعادل.......................................................................................................................................................................... 68
آگاهی فضایی............................................................................................................................................................. 69
آگاهی زمانی...................................................................................................................................................................... 70
آگاهی بدنی و جهت یابی ............................................................................................................................................... 72
نظریههای ادراکی- حرکتی ................................................................................................................................................. 72
نظریه ادراکی – حرکتی کپارت ......................................................................................................................................... 73
تحقی یرامون اثر بخشی برنامههای ادراکی- حرکتی ................................................................................................... 73
تاریخچه و انواع آزمونهای حرکتی ................................................................................................................................... 74
پیشینه پژوهش.................................................................................................................................................................. 76
پژوهش های داخل کشور............................................................................................................................................... 76
پژوهش های خارج کشور............................................................................................................................................... 79
نتیجه گیری........................................................................................................................................................................ 87
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
مقدمه.................................................................................................................................................................................. 91
طرح پژوهش....................................................................................................................................................................... 91
جامعه و نمونه آماری ........................................................................................................................................................ 92
مهیارهای ورود به تحقیق................................................................................................................................................... 92
ملاک های خروج شرکت کنندگان................................................................................................................................... 92
متغیرهای پژوهش.............................................................................................................................................................. 92
متغیر مستقل: ................................................................................................................................................................ 93
متغیر وابسته: ................................................................................................................................................................. 93
ابزار پژوهش ................................................................................................................................................................................ 93
روش اجرای آزمون هماهنگی دو دستی .......................................................................................................................... 94
روش اجرای آزمون هماهنگی چشم و دست ................................................................................................................... 95
روش اجرای آزمون زمان واکنش ....................................................................................................................................... 96
روش اجرای آزمون زمان پیش بینی ................................................................................................................................. 97
نحوه اجرای آزمون تعادل ایستا .......................................................................................................................................... 97
نحوه اجرای آزمون حافظه کاری وکسلر ........................................................................................................................... 98
سیاهه اختلال هماهنگی رشدی ........................................................................................................................................ 98
نحوه اجرای آزمون تعادل پویا ........................................................................................................................................... 99
فرایند انجام پژوهش........................................................................................................................................................... 100
پروتکل تمرینی.................................................................................................................................................................. 101
ملاحظات اخلاقی ............................................................................................................................................................. 102
ابزار تجزیه و تحلیل............................................................................................................................................................ 102
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه.................................................................................................................................................................................. 106
اطلاعات توصیفی مربوط به مشخصات فردی آزمودنیها................................................................................................ 106
توزیع دادهها........................................................................................................................................................................ 107
روش دلتا......................................................................................................................................................................... 108
آزمون نرمال بودن دادهها................................................................................................................................................ 110
آزمون فرضیهها.......................................................................................................................................................................... 111
فرضیه اول........................................................................................................................................................................ 111
فرضیه دوم....................................................................................................................................................................... 113
فرضیه سوم...................................................................................................................................................................... 114
فرضیه چهارم.................................................................................................................................................................. 116
فرضیه پنجم.................................................................................................................................................................... 117
فرضیه ششم.................................................................................................................................................................... 119
فرضیه هفتم.................................................................................................................................................................... 120
جمع بندی......................................................................................................................................................................... 122
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه ................................................................................................................................................................................. 125
خلاصه پژوهش................................................................................................................................................................... 125
بحث.................................................................................................................................................................................... 127
قابلیتهای حرکتی......................................................................................................................................................... 127
قابلیتهای شناختی....................................................................................................................................................... 131
نتیجه گیری........................................................................................................................................................................ 133
پیشنهادات.......................................................................................................................................................................... 135
پیشنهادات کاربردی ...................................................................................................................................................... 135
پیشنهادات پژوهشی....................................................................................................................................................... 135
پیوست..............................................................................................................................................................................................136
منابع......................................................................................................................................................................................... 136
منبع:
ابراهیمی ثانی، زهرا. (1389). تأثیر یک برنامه منتخب حرکتی بر مهارتهای بینایی- حرکتی دانشآموزان 11-7 ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی.
احمدی، ا؛ یوسف شاهی. (1389). تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر مهارتهای حرکتی و ریاضی در اوتیسم. بررسی تک موردی. تهران/ مجله اصول و بهداشت روانی.
اساسه، مریم. (1389). بررسی تأثیر آموزش تجسم حرکتی بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
اسماعیل زاده، مریم؛ صالحی، حمید؛ منصوری، شاهین. (1389). تأثیر حرکات نیمه منتخب ریتمیک بر هماهنگی دست-پای کودکان دختر دارای اختلال هماهنگی رشدی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره 13، شماره 2، 51-46.
اشمیت، ریچارد؛ لی، تیموث. (1387). کنترل و یادگیری حرکتی با تاکید بر رفتار. مترجمان: فرخی؛ احمد، بهرام؛ عباس، خلجی؛ حسن، انتشارات نرسی.
اشمیت، ریچارد ای. (1379). یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین. ترجمه: مهدی نمازی زاده، محمدکاظم واعظ موسوی. تهران: سمت.
اشمیت، ریچارد ای؛ لی، تیموتی دی. (1387). یادگیری و کنترل حرکتی. مترجمان: رسول حمایت طلب، عبدالله قاسمی. تهران: علم و حرکت.
امیرخانی، فرانک. (1390). تأثیر پروتکل بازتوانی منتخب بر تعادل سالمندان مبتلا به آرتروز پس از تعویض مفصل زانو. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.
انجمن روانپزشکی امریکا. (1381). متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روان . ی (م ر نیک خو، ه آ یانس: مترجمان). تهران: انتشارات سخن. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 2000).
باقرزاده، فضل اله؛ شیخ، محمود؛ شهبازی، مهدی،؛ طهماسبی، شهزاد. (1386). یادگیری و کنترل حرکتی نظریهها و مفاهیم. بامداد کتاب.
بهاری، زینب. (1392). تاثیر هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان مبتلا به سندروم داون. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی.
بیابانگرد، اسماعیل. (1371). عوامل موثر در رشد جسمانی و ذهنی کودکان؛ مجله پیوند. شماره- 15-150). تهران، فروردین و اردیبهشت.
بیلیانی، محمدعلی. (1377). تأثیر فعالیتهای بدنی منتخب بر تواناییهای ادراکی- حرکتی دانشآموزان پایه اول دبستان پسرانه شهید بهشتی منطقه 6 آمورش پرورش تهران. پایان نام کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
جرج ا، فرگوسن؛ یوشیو، تاکانه. (1388). تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. مترجمان: علی دلاور، سیامک نقشبندی. نشر ارسباران.
دبرا جی، رز؛ دیبلو کریستینا، رابرت. (1391). یادگیری حرکتی. مترجمان: مهدی نمازی زاده، شهین جلالی. انتشارات نرسی: ص 21-22.
حمایت طلب، رسول. (1391)."سنجش و اندازهگیری در تریبت بدنی"، نشر علم و حرکت، ص 65-83، ص93-95.
دانشمندی، حسن؛ علیزاده، محمدحسین؛ قراخانلو، رضا. (1388). حرکات اصلاحی (شناسایی و تجویز تمرین). تهران، انتشارات سمت.
دانیل دی، ارنهایم؛ ویلیامز ای، سینکلر. (1375). حرکت درمانی ترجمه: حمید علیزاده، انتشارات رشد، تهران.
دانیار، کوثر. (1392). تأثیر 8 هفته برنامه تمرینی منتخب بر وضعیت جسمانی، حرکتی و رفتاری کودکان فلجمغزی همیپلژی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی.
رحمانی، پگاه؛ شاهرخی، حسین. (1390). بررسی تعادل ایستا و پویا در عقبماندگان ذهنی با و بدون سندرم داون، طب ورزشی، شماره5، 113-97.
رحمانی، مسلم. (1392). تأثیر یک دوره 8 هفتهای تمرینات پیلاتس بر عملکرد شناختی، حرکتی و کیفیت زندگی سالمندان مرد غیرفعال شهر کرمانشاه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.
رهبانفرد، حسن. (1377). "تأثیر برنامه حرکتی ویژه بر تواناییهای ادراکی–حرکتی دانشآموزان پسر عقبمانده ذهنی آموزش پذیر13-10 ساله شهر تهران (دبستان استثنایی شادی)"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (1388). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگاه، چاپ هیجدهام، زمستان 1388.
سلمان، زهرا. (1387). تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر قابلیتهای حرکتی دانشآموزان با اختلال هماهنگی رشدی دوره ابتدایی شهر تهران. رساله دکتری، دانشگاه تهران.
سلمان، زهرا؛ شیخ، محمود؛ سیف نراقی، مریم؛ عرب عامری، الهه؛ آقاپور، سید مهدی. (1388). تأثیر تمرینهای ادراکی- حرکتی بر بهبود قابلیتهای حرکتی دانشآموزان با اختلال هماهنگی رشدی دوره ابتدایی شهر تهران. رشد و یادگیری حرکتی، شماره 2، 63-47.
سلیمانی درجه، فهیمه. (1391). بررسی تأثیر 8 هفته تمرینات فیزیوبال بر کارکردهای حسی- حرکتی، اجرایی و توجه در کودکان پسر دارای اختلال هماهنگی رشدی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز.
سیمین قلم، مونا؛ علی بخشی، حسین. (1390) مقایسه مهارتهای ادراک بینایی غیر وابسته به حرکت در کودکان عقبمانده ذهنی آموزش پذیر با و بدون اختلال هماهنگی رشدی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی؛ سال دوازدهم، شماره 3،، (پیاپی 45).
شهبازی، سهیلا. (1392). تأثیر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر تبحر حرکتی و عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.
شهبازی، مهدی. (1382). رابطه بین توانمندیهای ادراکی- حرکتی و تحول ذهنی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
شیخ، محمود. (1387). سنجش و اندازهگیری در تربیت بدنی. تهران بامداد کتاب.
شیخ، محمود؛ باقرزاده، فضل الله؛ شهبازی، مهدی؛ طهماسبی بروجنی، شهرزاد؛ حومینیان، داوود. (1383). رابطه بین توانمندیهای ادراکی- حرکتی و تحول ذهنی دانشآموزان. حرکت، شماره 28 ص ص: 51-56.
علیرضایی، فاطمه. (1386). بررسی اثر تمرین در آب بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
علیزاده، حمید؛ زاهدی پور؛ مهدی. (1383). کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی، تازههای علوم شناختی، سال 6، شماره 3 و 4.
کرد، داریوش. (1390). بررسی نقش تمرینات تعادلی بر کنترل پاسچری افراد دارای انواع مختلف پا. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه رازی کرمانشاه.
کرمی، ابوالفضل. (1381). اندازهگیری هوش کودک، آزمونهای روانسنجی شماره 1، آزمون ریون کودکان. چاپ چهارم انتشارات روانسنجی.
گالاهو- اوزمون (1384). "درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی". ترجمه بهرام، ع. شفیعزاده، م. چاپ اول. انتشارات تهران بامداد کتاب.
گالاهو، دیوید ال؛ ازمون، جان سی. (1390). "درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی". ترجمه: رسول حمایت طلب، احمدرضا موحدی، علیرضا فارسی، جواد فولادیان. نشر علم و حرکت.
لرنر، ژانت دبلیو. ( 1384 ). ناتوانیهای یادگیری. مترجم عصمت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1997).
محمدی نژاد، مهدی. (1378). بررسی رشد حرکت در کودکان با اختلال حرکتی گروههای خام حرکت، ناتوان ذهنی و مبتلا به نشانگان داون. حرکت سال اول-شماره 3-ص ص: 94-79.
مقاله دیسپرکسیا یک بررسی جامع. (1386). فصلنامه پژوهشی در حیطه کودکان استثنایی، پژوهشکده کودکان استثنایی.
مک موریس تری. (1386). اکتساب و اجرای مهارتهای ورزشی. مترجم: حمایت طلب رسول، قاسمی عبدالله. بامداد کتاب.
مگیل، ریچارد ای. (1380). یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها، سید محمدکاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی. انتشارات حنانه.
مگیل، ریچارد ای. (1386). یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها. مترجمان: محمد کاظم واعظ موسوی، معصومه شجاعی. تهران: بامداد کتاب.
هی وود، کاتلین ام. (1385). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. ترجمه: مهدی نمازی زاده و محمد علی اصلانخانی. تهران. انتشارات سمت.
وندر زندن، جیمز. (1386). روان شناسی رشد. ترجمه: حمزه گنجی. نشر ساوالان، ویراست دوم.
پاین، وی گریگوری و ایساکس، لاری دی.. (1384). "رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر"،ترجمه حسن خلجی، داریوش خواجوی، انتشارات دانشگاه اراک، چاپ اول.
Acebes, A., Ferrus, A. ( 2001). Increasing the number of synapses modifies olfactory perception in Drosophila. J Neurosci; 15:6264–6273.
Afshari J. (2012). The effect of perceptual-motor training on attention in the children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 6(4) 1331- 1336.
Alloway T, Gathercole S, Adams & Willis C. (2005). Working memory abilities in children with special needs. Educational Child Psychology, 58-70.
Ameratunga D, Johnston L & Burns Y. (2004). Goaldirected upper limb movement by children with and without DCD: A window in to percepto-motor dysfunction? Physiotherapy Research International. 9, 1-12.
Anson J G, Hyland B I, Kotter R & Wickens J R. (2000). Parameter percuing and motor preparation. Motor control, 4, 221- 231.
Asonitou K, Koutsouki D, Kourtessis T, Charitou S. (2012). Motor and cognitive performance differences between children with and without developmental coordination disorder (DCD). Research in developmental Disabilities 33;996-1005.
Audiffren M, Tomporwski P D & Zagrodnik J. (2008). Acute aerobic exercise and information processing: Energizing motor processes during a choice reaction thime task. Acta Psychologica, 129(3), 410-419.
Baddeley A. (1986). Working memory. Oxford: Oxford University Press.
Baddeley A. (1990). Working memory: theory and practice. Hove, UK: Erlbaum.
Ball Morven F. (2002). Developmental Coordination Disorder Hints and Tips for the Activities of Daily Living.
Bautmans I,Vantieghem S, Gorus E, RevaGrazzini Y, Fierens Y, Pool-Goudzwaard A, Mets T. (2011). Age-related differences in pre-movement antagonist muscle co-activtion and reaction-time performance. Experimental Gerontology 46. 637- 642.
Beutum, M N, Cordier, R, Bundy, A. (2012).Comparing activity patterns, biological, andfamily factors in children with and without developmental coordination disorder.Physical&Occupational Therapy In Pediatrics, Early Online: 1–12. doi:10.3109/01942638.2012.747585.
Bhavanani A, B, Madanmohan U, K. (2003). Acute Effect Of Mukh Bhastrika (A Yogic Bellows Type Breathing) On Reaction time. Indian J Physiol Pharmacol; 47 (3) : 297-300.
Bo J, Lee Ch. (2013). Motor skill learning in children with Developmental Coordination Disorder. Research in Developmental Disabilities. 34: 2047–2055.
Bogaerts, H. & S.P. Swinnen (2001). Spatial interaction during bimanual coordination patterns: the effect of directional compatibility. Motor control, 2, 183-199.
Bruninks R H & Bruininks B D. (2005). Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, second edition (BOT-2). Bloomington, MN: Pearson.
Cairney J, Missiuna C, Veldhuizen S & Wilson B N. (2008). Evaluation of the psychometric properties of the developmental coordination disorder questionnaire (DCD-Q): Results from a community based study of school-aged children. 27, 932-940.
Castelnau P, Albaret J M, Chaix Y, Zanone P G. (2007). Developmental coordination disorder pertains toa deficit in perceptuo-motor synchronization independent of attentional capacities. Human Movement Science 26 :477–490.
Chen,R.,Cohen,L.G.,Hallet, M.(2002).Nervous system reorganization following injury. Neuroscience; 6: 761–773.
Cherng R, Li Y Y, Chen J, Chen Y J. (2013). The effects of task complexity on inter-limb and perception-action coupling in children with DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity.48.
Chol Ch, Wu Sh K, Lin H H. ( 2013). Comparison of physical activity of aboriginal, non-aboriginal children, and children with DCD in Taiwan. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity.43.
Cocks N, Barton B & Donelly M. (2009). Self-concept of boys with Developmental Coordination Disorder. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 29(1), 6-22.
Daly RM, Ahlborg HG, Ringsberg K, Gardsell P, Sernbo I, Karlsson MK. (2008). Association between changes in habitual physical activity and changes in bone density, muscle strength, and functional performance in elderly men and women. Journal of the American Geriatrics Society 2008; 56 (12): 2252-60.
De Castelnau P, Albaret J, Chaix Y, Zanone P. (2007). Developmental coordination disorder pertains to a deficit in perceptuo-motor synchronization independent of attentional capacities. Human Movement Science: 26 477–490.
Deutsch JE, Merians AS, Adamovich S, Poizner H, Burdea GC. (2004). Development and application of virtual reality technology to improve hand use and gait of individuals post-stroke. Restor Neurol Neurosci; 22:371–386.
Devaud, J.M., Acebes, A., Ferrus, A. (2001). Odor exposure causes central adaptation and morphological changes in selected olfactory glomeruli in Drosophila. J Neurosci; 15: 6274–6282.
Elbert, T., Pantev, C., Wienbruch, C., Rockstroh, B., Taub, E. (1995). Increased cortical representation of the fingers of the left hand in string players. Science; 270:305–307.
Ellemberg D & St-Louis-Deschenes M. (2010). The effect of acute physical exercise on cognitive function during development. Psychology of Sport and exercise. (3) 11,122-126.
Ellemberg D & St-Louis-Deschenes M. (2010). The effect of acute physical exercise on cognitive function during development. Psychology of Sport and Exercise. (13) 11,122-126.
Emma Gowen, R. Chris Miall. (2006). Eye- hand interactions in tracing and drawing tasks. Human Movement Science 25; 568- 585.
Evershim U & Bock O. (2002). The rol of precues in the preparation of motor responses in human. Journal of motor behavior 34(3) 271- 276.
Ferguson GD, Jelsma D, Jelsma J. (2013). The efficacy of two task-orientated interventions for children with Developmental Coordination Disorder: Neuromotor Task Training and Nintendo Wii Fit training. Research in Developmental Disabilities, Volume 34, Issue 9, September 2013, 2449–2461.
Franz E A. (2003). Bimanual action representation: A window on human evolution. Cambridge: THE MIT Press. pp. 259- 288.
Gamari Givi H, Narimani M, Rabiee Zh. (2010). Comparison of executive functions among children with attention deficit hyperactivity disorder, learning disability and normal children. Jornal of Fundamentals of Mental Health; 11(4): 322-333. (Persian)
Gaser, C., Schlaug, G. (2003). Brain structures differ between musicians and non musicians. J Neurosci; 23: 9240–9245.
Gathercole S E & Baddeley A D. (1993). Working memory and language. Hove, UK: Erbaum.
Gathercole S E, Pickering S D, Ambridge B & Wearing H. (2004). The structure of working memory from to 15 years of age. Developmental Psychology, 40, 177-190.
Gathercole S E, Willis C & Baddeley A. (1991). Differentiating phonological memory and awareness of rhyme: Reading and vocabulary development in children. The British Journal of Psychology, 82, 387–406.
Gentle J, Wilmut K, Barnett A. (2013). The effect of visual occlusion of the feet on walking patterns of children with and without DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 57.
Gerloff Ch, Andres F G. (2002). Bimanual coordination and interhemispheric interaction. Acta Psychologica 110; 161- 186.
Geuze R H. (2003). “Static balance and developmental coordination disorder”. Human Movement Science, 22, PP: 527-548.
Geuze R H. (2005). Postural control in children with a development coordination disorder. Neural Plasticity.12, 183-190.
Gomez-Pinilla F. (2011). The combined effects of exercise and food in preventing neurological and cognitive disorders. Preventive Medicine, 52, 75-80.
Handerson S E & Sugden D A. (1992). The Movement assessment buttery for children. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
Hatzitaki V & et al. (2002). Perceptual - motor contribution to static & dynamic balance control in children. Journal of Motor behavior. Vo134: No2. pp161- 170.
Henderson S E, Sugden D A & Barnett A L. (2007). Movement Assessment Battery for Children (2nd Ed.). London, UK: Pearson.
Hergenhahn B, Olson M. (2006). An introduction to theories of learning. Saif A(Persian translator) seventh edition. Tehran: Nasherdoran.;167-210.
Hiraga C, Teruel A, Traina D, Alleoni B, Pellegrini A. (2013). Foreperiod duration and motor preparation in children with movement difficulties. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 58.
James H.Cauraugh, Jeffery J. Summers. (2005). Neural plasticity and bilateral movement: A rehabilitation approach for chronic stroke. Progress in Neurobiology 75; 309- 320.
Jan P. Piek, Grant B. Baynam, Nicolas C. Barret. (2006). The relationship between fine and gross motor ability, self-perception and self-worth in children and adolescents. Human Movement Science 25; 65-75.
Jeffrey M, Halperin D, Healey M. (2011). The influences of environmental enrichment, cognitive enhancement, and physical exercise on brain development: Can we alterthe developmental trajectory of ADHD?. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 35(3) 621-634.
Kadesjo B, & Gillberg C. (1999). Developmental coordinationdisorder in Swedish 7-year old children Journal of AmericanAcademy for child and Adolescence Psychiatry, 38, 820-828.
Kanioglou A, Tsorbatsoudis X & Barkoukis, V. (2005). Socialization and behavioral problems of elementary school pupils with developmental coordination disorder Perceptual and Motor Skills, 101, 163-173.
Kaye J, Oken B, et al. (1994). Neurologic evaluation of the optimally healthy oldest old. Arch Neurol. 51(12): 1205- 11.
King B, Claudino L, Pangelinan M M, Aloimonos Y, Contreras-Vidal J L, Clark J E. (2013). Investigating the 'Co-ordination' in DCD: an analysis of the vertical jump. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 56.
Kirby A, Sugden D, Beveridge S & Edwards L. (2008). Developmental coordination disorder (DCD) in adolescents and adults in further and higher education. Journal of Research in Special Education Needs, 8(3), 120–131.
Kirby A, Sugden D, Beveridge S & Edwards L. (2008). Developmental coordination disorder (DCD) in adolescents and adults in further and higher education. Journal of Research in Special Education Needs, 8(3), 120–131.
kisner k, cloby LA,(2007). Therapetice exercise. 5: 151-153.
Kleim JA, Barbay S, Cooper NR_ Hogg TM, Reidel CN, Remple MS, Nudo RJ. Motor learning dependent synaptogenesis is localized to functionally reorganized motor cortex. Neurobiol Learn Mem 2002; 77:63–77.
Kulper D & et a. (1999). Differences in Movement versatility between children with & without movement difficulties: a pilotstudy.
Kwan MYW, Cairney J, Hay JA. (2013). Understanding physical activity and motivations for children with Developmental Coordination Disorder: An investigation using the Theory of Planned Behavior. Research in Developmental Disabilities, Volume 34, Issue 11, November 2013, 3691–3698.
Lail H, Beh S, Hsu Y. (2013). Ball catching performance between children with and without DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 53.
Larish D D & Frekany D A. (1985). Plannig and preparing expected and unexpected movements: Rexamining the relayionship of arm, dirction and extend of movements. Journal of motor behavior, 17(2) 168- 189.
Lyons, Mark. Al- Nakeeb, Yahya; Nevill, Alan. (2008). Post-exercise coincidence anticipation in expert and novice Gaelic games players: the effects of exerciseintensity.European Journal of Sport Science, Volume 8 (4): 205-216.
Macintyre, Christine. (2000). Dyspraxia in the early years, David Fulton Publisher Ltd. London,UK.
Magill R A. (1979). Correlation among perceptual and motor ability self consent and reading achievement and reading achievement in early elementary grade. Perceptual and motor skill: 3: 27-320.
Mandy P. (2013). Gait in Children with and without DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 55.
Marina M Schoemaker & et al. (1999). Perceptual probems in children with a development coordination disorder.
Meldrum D, Finn A. (1993). An investigation of balance funcation in elderly subjects who have andnot fallen. Physiotherapy. 79: 839- 42.
Miguel Carrasco, Xavier Clady. (2012). Exploiting eye- hand coordination to detect grasping movement. Image and Vision Computing.
Missiuna C, Rivard L & Pollock N. (2011). Children with Developmental Coordination Disorder: CanChild Centre for Childhood Disability Research, McMaster University.
Missiuna C, Rivard L, PollockN.(2011).CanChild Centre for Childhood Disability Research.
Monteiro M, Hatzinikolaou K, Karageorgi N, Koutsouki D. (2013). Preferred patterns for accuracy throwing in school children at risk for DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 54.
Morven F. Ball. (2006). Developmental Coordination Disorder Hints and Tips for the Activities of Daily Living. Publishers London and Philadelphia.
Mori S, Ohtani Y & Imanaka, K. (2002).Reaction times and anticipatory skills of karate athletes. Human Movement Science, 21, 213-220.
Murry MP, Duthie eh JR, Gambert SR, Sepic SB, MOllinger LA.(1985).Age-related differences in knee muscle strength in normal woman J gerontol. 40(3): 275- 80.
Norton D J, McBain R K, Ongur D & Cgen Y. (2011). Perceptual training strongly imprones visual motion perception in schizophrenia. Brain and Cognition, 77(2), 248-256.
Nubia CPA, Alessandra CB, Marcus AA, Wellington FG. (2010). Effectiveness ofaquatic and non- aquatic lower limb muscles endurance training in the static and dynamic balance of elderly people. Rev Bras Fisioter. 14(3): 153- 157.
Orangi M. The modified Wechsler's memory Scale in Shiraz. [MA Thesis]. Tehran: Tehran Psychiatrics Institute. 1999. [In Persian].
Oron Levin, Ellen Suy, Jurgen Huybrechts, Sophie Vangheluwe, Stephan P. Swinnen. (2004). Bimanual coordination involving homologous and heterologous joint combinations: when lower Stability is associated with higher flexibility: Behavioural brain Research 152; 437-445.
Otte E, Mier van H I. (2006). Bimanual interference in children performing a dual motor task. . Human Movement Science 25; 678- 693.
Oudenampsenl Ch, Holty L, Stuive I, Hoek F, Messelink H R, Schoemaker M, Weert E, Kottink1 A, Buurke1 J. (2013). Leisure time physical activities and associations with aerobic fitness in children with DCD and Typically Developing (TD) children. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity.42.
Panjabi MM. )1992) . The stabilizing system of the spine. partI. function, dysfunction, adaptation, and enhancement. Journal of spinal disorders.5(4):383-389.
Paul B, Jantz and Gail A, Coulter. (2007). Child and adolescent terumatic brain hnjury: academic, behavioral, and social consequences in the classroom. Support for Learning.
Payne V G & Issacs I D. (2002). Human motor development. S ed. Bostoon Mc Graw. Hill.
Pedretti, LW; Zoltan, B, Deconinck FJ, Savelsbergh GJ, Van CR, Oostra A, Dewitte G, et al. (1990). Differences in gait between children with and without developmental coordination disorder. Motor Control, 10(2): 125-42.
Pelham We, Bender Me. (1983). Peer relationshipsin hyperactive children description and treatment. In: Gadow K, Bialer E, editors. Advances in learning and behavioral disabilities. Green Wich: CT: jal press; P. 365-436.
Pennathura, A; Contrerasa, L,R; Arcautea, K; Dowling, W. (2003). Manual dexterity of older Mexican American adults: a cross-sectional pilot experimental investigation. International Journal of Industrial Ergonomics. 32 (6): 419–431.
Piek J. (2006). Infant motor development. United states of America:Human Kinetics.;101 147.
Ramus F. (2003). Developmental dyslexia: specific phonological Deficit or general sensorimotor dysfunction? Current Opinion in Neurobiology, 13, 212-218.
Reid DT. (2002). Benefits of a virtual play rehabilitation environment for children with cerebral palsy on perceptions of self-efficacy: a pilot study. Pediatr Rehabil ; 5:141-148.
Remo M, Dorothee J & Esther H. (2013). Effect of Wii- intervention on balance of children with poor motor performance. Journal of Pediatrics. 43(9) 2996-3003.
Robert G, (2006). Postsurgical Orthopedia Sport Rehabilitation of Knee and shoulder. Mosby Elsevier, USA. 96-98.
Roderick I N & Fawcett A J. (1999). Development dyspraxia: The Role of the cerebellum. University of sheffild. UK.
Rosblad B & et al. (1999). Eye hand coordination in prematurely born children, Sweden.
Rosenblum S. (2006). The development and standardization of the Children Activity Scales (ChAS-P/T) for the early identification of children with developmental coordination disorders (DCD). Child Care Health and Development, 32, 619-631 Special issue about DCD.
Sagvolden T, Johansen E B, Aase H & Russell V A. (2005). Adynamic development theory of attention-deficit/hyperactivity disorder (adhd) predominantly hyperactive/impulsive and combined subtypes. Behavioral and Brain Sciences, 28(3), 397-419.
Sandeloro JM, Caromano FA. (2008). Effect of a hydrotherapy program on flexibility and muscular in elderly women. Rev bras phys. 4: 267- 272.
Schmidt, R. a & T.D. Lee.(2009),Motor control learning a behavioral emphasis. 5rd Edition, Human Kinetic. pp. 206
.
Schmidt, R. a & T.D. Lee.(2009),Motor control learning a behavioral emphasis. 3rd Edition, Human Kinetic. pp. 206.
Schmidt, R. A.(1975). A Schema Theory of Discrete Motor Skill Learning. Psychological Review, vol. 82, p: 225_260.
Shumway-Cook A, Gruber W, et al. (1997). The effect of multidimensional exercises on balance, Mobility and fall risk in community- dwelling older adults. PHYS THER. 7746- 57.
Shumway-Cook A, Woollacott M. (2001). Motor Control, Theory and Practical Application, 2nd el. Lippincott Williams & Wilkins.
Simone Cardoso de Oliveira. (2002). The neuronal basis of bimanual coordination recent neurophysiological evidence and functional models. Acta Psychologica 110; 139-159.
Skinner R A & Piek J P. (2001). Psychosocial implication of poor motor Coordination in children and adolescents. Human Movement Science, 20, 73–9.
Smyth M M, Anderson H I. (2000). Coping with clumsiness in the school playground: Social & physical play in children with coordination impairments. British Journal of Developmental psychology. Vol 18, No 3. Pp 389-413.
Stephan P, Swinnen and Nicole Wenderoth. (2004). Two hands, one brain: cognitive neuroscience of bimanual skill. Trends in Cognitive Science. 18-25.
Sudgen D & Chambers M. (2005). Children with Developmental Coordination Disorder. London: WHURR Publishers Ltd.
Sudgen D & Chambers M. (2005). Children with Developmental Coordination Disorder. London: WHURR Publishers Ltd.
Tallet J, Albaret J M, Soppelsa R, Barral J. (2013). Effects of internal and external constraints on inter-manual and perceptual-motor couplings in children with and without DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity.47.
Ulrike Halsband, Regine K, Lange. (2006). Motor learning in man: A review of functional and clinical studies. Journal of Physiology-Paris 99; 414-424.
Unit St Fanbarrs, Cork. (2003). Development coordination disorder (DCD) practical tips for parents produced by the Dyspraxia/ DCD Association, Cork in co_operation with the DCD. September.
Velikonja O, Curic K, Ozura A & Jazbec S S. (2010). Influence of sports climbing andyoga on spasticty, cognitive function, mood and fatigue in patients withmultiple sclerosis. Clinical Neurology and Neurosurgery, 112(7), 597-601.
Verrel J, Bekkering H, Steenbergen B. (2008). Eye-hand coordination during manual object transport with the affected and less affected hand in adolescents with hemiparetic cerebral palsy. Exp Brain Res; 187:107– 116.
Wang TN, Tseng MH, Wilson BN, Huy FC.Functional performance of children with developmental coordination disorder at home and at school. Dev Med Child Neurol 2009; 51(10): 817-25.
Wilson B N, Kaplan B J, Crawford S G, Campbell A & Dewey D. (2000). Reliability and validity of a parent questionnaire on childhood motor skills. American Journal of Occupational Therapy, 54, 484–493.
Wilson B N, Crawford S G, Green D, Roberts G, Aylott A & Kaplan B J. (2009) Psychometric properties of the revised Developmental Coordination Disorder Questionnaire. Journal of Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 29, 182-202.
Wolf M, Bowers P G & Biddle K. (2000). Naming speed processes. Timing and reading: A conceptual review. Journal of Learning Disabilities, 33, 387–407.
Youn G,Youn S. (1991). Ifiucence of training and performance IQ on the psychomotor skill of Down syndrome Persons- Perceptual and motor skill- vol: 73-les: 3- p: 1191- 1193.
Young A, Stokes M. (1985). The size and strength of the gudriceps muscle of old and young man. Clin Physiol. 5(2): 145- 54.