فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 3
1-2بیان مسئله. 4
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5
1-4 هدف تحقیق.. 5
1-5 فرضیه تحقیق.. 6
1-6 سؤال تحقیق.. 6
1-7 چارچوب نظری تحقیق.. 6
1-7-1 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 7
1-7-1-1 محرکهای عملکرد مدیریت عرضه و خرید.. 7
1-7-1-2 خروجی عملکرد شرکت... 7
1-8 روش گردآوری اطلاعات... 7
1-9 قلمرو تحقیق.. 7
1-9-1 قلمرو موضوعی. 7
1-9-2 قلمرو مکانی. 7
1-9-3 قلمرو زمانی. 7
1-10 جامعه آماری.. 8
1-11 نمونه آماری.. 8
1-12 تعریف واژهها و اصطلاحات تخصصی.. 8
1-12-1ارزیابی عملکرد 8
1-12-2 واحدهای تصمیمگیری. 8
1-12-3 تحلیل پوششی داده 8
1-12-4 نهادهها 8
1-12-5 ستاندهها 9
1-12-6 بازده به مقیاس.. 9
1-13 فرآیند اجرای تحقیق.. 9
1-14 جمعبندی.. 10
فصل دوم: ارزیابی عملکرد
2-1 ارزیابی عملکرد. 13
2-1-1 مقدمه 13
2-1-2 تاریخچه ارزیابی عملکرد 13
2-1-3 تعریف ارزیابی عملکرد 14
2-1-4 اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد 15
2-1-5 فرآیند ارزیابی عملکرد 16
2-1-6 انواع مدلهای ارزیابی عملکرد 18
2-1-6-1 مدل اسکور. 18
2-1-6-2 مدل تعالی عملکرد سازمانی اروپا 18
2-1-6-3 مدل کارت امتیازی متوازن.. 19
2-1-6-4 مدل ارزیابی عملکرد 360 درجه. 19
2-1-6-5 مدل برتری سازمانی.. 20
2-1-6-6 مدل تحلیل پوششی دادهها 20
2-1-7 ویژگیهای یک مدل مناسب برای ارزیابی. 20
2-2 مقدمه. 22
2-2-1 مدیریت خرید. 23
2-2-1-1چه کالایی باید خرید شود؟. 24
2-2-1-2چقدر باید خرید کرد؟. 24
2-2-1-3 چه موقع باید خرید نمود؟. 25
2-2-1-4 از کجا باید خرید شود؟. 25
2-2-1-5 با چه نرخی باید خرید کرد؟. 25
2-2-2 مدیریت(زنجیره) عرضه(تأمین) 26
2-2-3 مدیریت عرضه و خرید. 27
2-2-4 اهمیت عملکرد مدیریت عرضه و خرید. 28
2-2-5 تأثیر مدیریت عملکرد مدیریت عرضه و خرید در عملکرد مالی شرکتها 29
2-2-5-1 تعداد مدیران و خریداران استراتژیک.... 30
2-2-5-2 تعداد تأمینکنندگان.. 30
2-2-6 تأثیر محرکهای عملکرد مدیریت عرضه و خرید در نتایج مدیریت عملکرد عرضه و خرید. 30
2-2-6-1 صرفهجویی در هزینهها 30
2-2-6-2 همکاریهای عملکردی.. 31
2-2-6-3 مدیریت عملکرد تأمینکننده. 31
2-2-7 تبدیل نتایج عملکرد مدیریت عرضه و خرید به عملکرد مالی شرکت.. 31
2-2-8 روشهای مختلف انتخاب رویکرد ارزیابی مدیریت عرضه و خرید. 32
2-2-8-1مدلهای تصمیمگیری در زمینه شناسایی و صلاحیت تأمینکنندگان مناسب (انتخاب اولیه). 32
2-2-8-2 مدلهای تصمیمگیری در مرحله انتخاب نهایی.. 33
2-3 مقدمه. 43
2-3-1 تحلیل پوششی دادهها 43
2-3-2 تاریخچه مدل تحلیل پوششی دادهها 44
2-3-3 ماهیت ورودی و خروجی در مدلهای تحلیل پوششی دادهها 44
2-3-4 راهکارهای بهبود واحدهای ناکارا در مدلهای تحلیل پوششی دادهها 45
2-3-4-1 ماهیت ورودی محور. 45
2-3-4-2 ماهیت خروجی محور. 45
2-3-5 ویژگیها و قابلیتهای مدل تحلیل پوشششی دادهها 46
2-3-6 مدلهای پایهای تحلیل پوششی دادهها 46
2-3-6-1 مدل نسبت CCR.. 47
2-3-6-2 مدل مضربی CCR ورودی محور. 47
2-3-6-3 مدل پوششی CCR ورودی محور. 48
2-3-6-4 مدل مضربی CCR خروجی محور. 48
2-3-6-5 مدلBCC 1.. 48
2-3-6-6 مدل جمعی.. 49
2-3-7 نقاط قوت و مزایای تحلیل پوششی دادهها 50
2-4 پیشینه تحقیق.. 53
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 مقدمه. 56
3-2 روش تحقیق.. 56
3-3 جامعه آماری.. 56
3-4 نمونه آماری.. 57
3-4-1 روش نمونهگیری. 57
3-5 فرآیند اجرایی پژوهش.... 58
3-6 چارچوب نظری تحقیق.. 59
3-6-1 عملیاتی کردن متغیرهای تحقیق. 60
3-6-1-1 محرکهای عملکرد مدیریت عرضه و خرید.. 60
3-6-1-2 خروجی عملکرد مالی شرکت... 60
3-7 روشهای گردآوری اطلاعات... 60
3-8 تکنیکهای آماری مورد استفاده 60
3-8-1 تحلیل پوششی دادهها 60
3-8-2 نرم افزار LINGO.. 62
3-8-3 روش اندرسون- پترسون1(AP) 62
3-9 جمع بندی.. 63
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه. 65
4-2 کارآیی حاصل از حل مدل. 65
4-3 تجزیه و تحلیل نتایج کارآیی.. 67
4-3-1 کل نمایندگیهای رشت.. 68
4-3-2 نمایندگی بندر انزلی. 70
4-4 نتایج روش اندرسون- پترسون. 74
4-5 جمع بندی.. 74
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه. 76
5-2 بررسی نتایج تحقیق و پیشنهادات... 76
5-3 پیشنهاداتی برای محققان آینده 78
5-4 محدودیتهای پژوهش.... 79
فهرست منابع و مأخذ.. 108
منبع:
فهرست منابع و مأخذ
آذر، عادل ؛ افسر، امیر. (۱۳84)، سنجش عملکرد اثربخش در بانکهای ایران با نگاه استراتژیک و رویکرد مدل امتیازات متوازن، مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، تهران، جهاد دانشگاهی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
احمدوند، علی محمد؛ تربتی، امیر؛ پوررضا، ناصر؛ نادری، مهدی ؛ فیروزشاهی، محسن. (۱۳۹۱)، مدل تلفیقی کارت امتیازی متوازن و تعالی به منظور بهبود عملکرد؛مطالعه موردی، فصل نامه راهبردهای آموزش، شماره ۱، ۵۸-51.
اصغری زاده، عزت الله و قاسمی، احمد رضا، مسیر تعالی عملکرد زنجیره عرضه:رهیافتی نوآورانه در جهت نیل به مدیریت مدیریت زنجیره عرضه جامع(مطالعه موردی زنجیره عرضه شرکت شهروند)، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 52، 124-97
حاله. حسن، کریمیان، حسین، 1389، انتخاب مناسب ترین ساختار برای بهبود قابلیت اعتماد سیستم با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP)، نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، ص32-24.
حنفی زاده. پیام، موسوی. حسن، امین نایی. محمد، 1388، ارائه مدلی برای ارزیابی و رتبه بندی جایگاههای عرضه سوخت با رویکرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، مجله مدیریت توسعه و تحول، ص 56-35.
خدایی، سمیه، مؤمنی، منصور؛ و بشیری، مجتبی. (۱۳۸۸)، ارزیابی عملکرد سازمان تامین اجتماعی با استفاده از مدل ترکیبی BSC-DEA، مدیریت صنعتی، شماره ۳، ۱۵۲-137
دارابی. ماهان، سعیدی. محمد سعید، 1387، طراحی یک مدل تلفیقی برای ارزیابی عملکرد تامین کنندگان و تخصیص سفارش ها با استفاده از مدل های تحلیل پوششی داده ها و برنامه ریاضی چند هدفه، مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شماره 4، ص 11-5.
سهرابی، روحالله وخانمحمدی، هادی (۱۳۸۶)، بررسی و تحلیل نظام ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور و ارائه پیشنهادهای بهبود، تهران، مرکز همایشهای علمی، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.
ظرافت. مجید، ساعتی. صابر، معماریان. عزیزالله، 1387، ارزیابی صحت نتایج حاصل از EFQM از طریق DEA، مجله علوم پایه دانشگاه آزاد، سال 18، شماره 2/70، صص 11-24.
عطافر، علی و امری، الهام. (۱۳۹۰)، ارزیابی عملکرد اداره مخابرات شهرستان آباده بر اساس رضایت ارباب رجوع"، مدیریت فرهنگ سازمانی، تهران، شماره ۲۳، ۱۶۷-145.
قلی زاده، محمدرضا، ارائۀ یک الگوی تلفیقی به منظور بخش بندی بازار هدف صنعت گردشگری با استفاده از رویکرد AWOT (مطالعه موردی :استان گیلان)، پایان نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی رشت، 1389.
کرباسیان، مهدی، خبوشانی. اعظم، جوانمردی. محمد، زنجپرچی. محمود، 1390، کاربرد مدل ISM جهت سطح بندی شاخص های انتخاب تامین کنندگان چابک و رتبه بندی تامین کنندگان با استفاده از روش AHP، مجله پژوهشی مدیریت تولید و عملیات، سال دوم، شماره دوم، ص 122-107.
گیل عسگر. رمضان، صاثب. کیوان، ارجمندی. رضا، خراسانی- نعت الله، 1389، تدوین استراتژی یکپارچه زیست محیطی پارک جنگلی صفارود به روشANP، فصلنامه علوم و فنون منابع طبیعی، سال ششم، شماره اول، ص 127-112.
لاکامی، ای و اسمیت، دبلیو آی، هزینه یابی هدف و مدیریت زنجیره عرضه، ترجمه حسین اعتمادی و حسن آقایی، نشریه حسابدار، 1385، سال هیجدهم، شماره 159، 85-24
متین، حسن؛ جام پر از می، مونا؛ یزدانی، حمید؛ سادات بیریایی، هانیه. (۱۳۸۹). "بررسی رابطه بین گرایش استراتژیک شرکت با عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن"، مدیریت بازرگانی، شماره ۶، ۱۱۲-97.
محرابیان، سعید؛ ساعتی مهتدی، صابر و هادی، علی. (۱۳۹۰). "ارزیابی کارایی شعب بانک اقتصاد نوین با ترکیبی از روش شبکه عصبی و تحلیل پوششی دادهها"، تحقیق در عملیات و کاربردهای آن(ریاضیات کاربردی)، شماره8، 39-29.
مهرگان، محمدرضا، مدلهای کمی در ارزیابی عملکرد سازمانها: تحلیل پوششی داده ها"چاپ دوم، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، 1391.
نجفی سید اسماعیل، آریانژاد میر بهادر، حسین زاده لطفی فرهاد و ابن الرسول سید اصغر، 1387، ارزیابی کارایی با تلفیق دو نظام اندازه گیری BSC و DEA، (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، سال 5، شماره 11
یقین لو، مهرانگیز، آسیب شناسی سازمان خرید، 1389، تدبیر، شماره 221، 63-57
Amado. Carla A. F. , Santo. Sérgio P. S. , Marques. Pedro M. (2012)” Integrating the Data Envelopment Analysis and the Balanced Scorecard approaches for enhanced performance assessment” Omega, ۴۰, ۳۹۰-403.
Boran. F, Genc. S,Kurt. M, Akay. D, 2009,A multi-criteria inturionistic fuzzy group decision making for supplier selection with TOPPSIS method.
Bloom, N. , van Reenen, J. , 2007. Measuring and explaining management practices across firms and countries. Quarterly Journal of Economics 122, 1351–1408.
Chen. Fu-Hsiang. , Hsu. Tsung-Shin. , Tzeng. . Gwo-Hshiung. (۲۰۱۱)” A balanced scorecard approach to establish a performance evaluation and relationship model for hot spring hotels based on a hybrid MCDM model combining DEMATEL and ANP” International Journal of Hospitality Management, ۳۰, ۹۰۸-932
Chen, Y. , Zhu, J. , 2004. Measuring information technology’s indirect impact on firm performance. Information Technology and Management 5, 9–22.
Croom. S, Romano. P, Giannakis. M, “Supply chain management: an analytical framework for critical literature review” , European Journal of Purchasing & Supply Management, 2000, No. 6, pp. 67 – 83.
Dagdevirem. M,Yuksel. I,2010, A fuzzy analytic network process (ANP) model for measurement of the sectorial competition level(SCL), Expert systems with Applications, Vol. 37,pp1005-1014.
Erdem. A, Gocen. E,2011, Development of a decision support system for supplier evaluation and order allocation, Expert System with Applications, Vol. 39, pp1-11.
Ellram, L. M. , Zsidisin, G. A. , Siferd, S. , Stanly, M. , 2002. The impact of purchasing and supply management activities on corporate success. The Journal of Supply Chain Management: A Global Review of Purchasing and Supply 38 (1), 4–17.
Hung. S,2011,Activity-based divergent supply chain planning for competitive advantage in the risky global environment: A DEMATEL-ANP Fuzzy goal programming approach, Expert systems with Applications, Vol. 38, pp9053-9062.
Keskin. G, Ilhan. S, Ozkan. C,2010, The fuzzy ART algorithm: Acategorization method for supplier evaluation and selection, Export system with Applications, Vol. 37, pp. 1235-1240.
Lee. H,Kim. Ch, Cho. H,Park. Y,2009, An ANP-based technology network for identification of care technologies: A case of telecommunication technologies, Expert Systems with Applications, Vol. 36,pp. 894-908.
Pressey. A, Winkihofer. H, Tzokas. N,2009, Purchasing practices in small to medium sized enterprises an examination of strategic purchasing adoption, supplier evaluation and supplier capabilities, Vol. 15, pp 214-226.
Sarkar. A. Mohapatra. P,2006, Evaluation of Suppler capability and performance: A method for supply base reduction. Journal of Purchasing & Supply Management, Vol. 12, pp148-163.
Saragna. H and Moser. R, “ Performance evaluation of purchasing and supply management using value chain DEA approach” , European Journal of operational Research, 2010, No. 207, pp. 197 – 205.
Tan. K, “ A framework of supply chain management literature”, European Journal of Purchasing & Supply Management, 2001, No. 7, pp. 39 – 48.
Wu. T,Shunk. D,2007, a methodology for supplier evaluation and selection in supplier-based manufacturing environment, International Journal of Manufactoring Technology and Management, Vol. 11, No. 2, pp 174-192.
Yang. Ch, Chung. Sh,Huang. R, Manufacturing evaluation system based on AHP/ANP approach for wafer fabricating industry , Export systems with applications, Vol. 36, pp11369- 11377.
Zeydan. M, Colpan. C, Cobanoglu. C,2011, A combined methodology for supplier selection and performance evaluation, Expert system with Applications, Vol. 38, pp2741-2751.
Zhu, J. , 2004. Imprecise DEA via standard linear DEA models with a revisit to a Korean mobile telecommunications firm. Operations Research 52, 323–329.