فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.................................................................................................................................................................1
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1- مقدمه....................................................................................................................................................... 2
1-2- بیان مسأله................................................................................................................................................ 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................................................ 4
1-4- اهداف پژوهش........................................................................................................................................ 5
1-5- سوال های پژوهش.................................................................................................................................. 5
1-6- قلمرو پژوهش.......................................................................................................................................... 6
1-7- تعریف واژه ها..........................................................................................................................................6
1-7-1- تعاریف نظری واژه ها..........................................................................................................................6
1-7-2- تعاریف عملیاتی واژه ها......................................................................................................................7
فصل دوم :ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه.........................................................................................................................................................9
2-2- نگاهی به اقلام اصلی ترازنامه بانک ها در ایران.......................................................................................10
2-3- بررسی روش های تجهیز و تخصیص منابع در نظام بانکی......................................................................13
2-3-1- روش های تجهیز منابع........................................................................................................................13
2-3-1-1- تجهیز منابع در بانکداری سنتی .....................................................................................................13
2-3-1-2- تجهیز منابع در بانکداری اسلامی...................................................................................................14
2-3-2- روش های تخصیص منابع..................................................................................................................16
2-3-2-1- عقود مشارکتی................................................................................................................................16
2-3-2-2- عقود مبادله ای................................................................................................................................16
2-3-3-3- سایر عقود.......................................................................................................................................16
2-4- عوامل مؤثر بر جذب منابع.......................................................................................................................17
2-4-1- عوامل مؤثر برون سازمانی...................................................................................................................17
2-4-2- عوامل درون سازمانی..........................................................................................................................18
2-5- بررسی عوامل درون سازمانی مؤثر بر جذب منابع در بانک رفاه ............................................................19
2-5-1- عوامل خدماتی....................................................................................................................................19
2-6-2- عوامل مالی.........................................................................................................................................23
2-5-3- عوامل ارتباطی و انسانی.................................................................................................................... 27
2-5-4- عوامل و شرایط فیزیکی.....................................................................................................................31
2-5-5- عوامل وابستگی سازمانی....................................................................................................................34
2-6- پیشینه تحقیق .........................................................................................................................................37
2-6-1- مطالعات داخلی..................................................................................................................................37
2-6-2- مطالعات خارجی................................................................................................................................41
2-7- خلاصه و جمع بندی..............................................................................................................................44
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه......................................................................................................................................................45
3-2- روش تحقیق............................................................................................................................................45
3-3- جامعه آماری...........................................................................................................................................45
3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری............................................................................................................46
3-5- شیوه اجرای تحقیق.................................................................................................................................46
3-6- روش و ابزار اندازه گیری اطلاعات........................................................................................................47
3-7-1- روایی..................................................................................................................................................48
3-7-2- پایایی..................................................................................................................................................48
3-8- روش گردآوری اطلاعات........................................................................................................................49
3-9- روش های تجزیه و تحلیل داده ها.........................................................................................................49
3-10- خلاصه و جمع بندی............................................................................................................................51
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
4-1- مقدمه......................................................................................................................................................52
4-2- تجزیه وتحلیل ویژگی های جمعیت شناختی.........................................................................................52
4-2-1- تجزیه وتحلیل ویژگی های جمعیت شناختی مدیران.........................................................................53
4-2-2- تجزیه وتحلیل ویژگی های جمعیت شناختی مشتریان.......................................................................55
4-3- توصیف داده های حاصل از پرسشنامه مدیران ......................................................................................60
4-4- توصیف داده های حاصل از پرسشنامه مشتریان.....................................................................................64
4-5- تحلیل عوامل مؤثر بر جذب منابع از دیدگاه مشتریان.............................................................................68
4-6- بررسی رابطه بین عوامل مؤثر بر جذب منابع از دیدگاه مشتریان با متغیرهای جمعیت شناختی ............73
4-7- تحلیل عوامل مؤثر برجذب منابع از دیدگاه مدیران بانک .......................................................................82
4-8- خلاصه و جمع بندی ..............................................................................................................................85
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه......................................................................................................................................................87
5-2- خلاصه پژوهش......................................................................................................................................88
5-3- نتیجه گیری.............................................................................................................................................89
5-4- مقایسه نتایج تحقیق با پژوهش های مشابه..............................................................................................93
5-5- محدودیت های پژوهش..........................................................................................................................94
5-6- پیشنهادات...............................................................................................................................................95
5-6-1- پیشنهادات کاربردی مبتنی بر تحقیق...................................................................................................95
5-6-2- پیشنهاداتی برای انجام تحقیقات آتی .................................................................................................98
فهرست منابع...................................................................................................................................................100
پیوست ها........................................................................................................................................................105
چکیده انگلیسی...............................................................................................................................................110
منبع:
فهرست منابع
ابراهیمی ع و همکاران . 1376. مدیریت بازاریابی. چاپ دوم، تهران:انتشارات سمت، 223صفحه.
احمدزاده م. ۱۳۸1. بررسی ساختار سرمایه و منابع مالی بانک کشاورزی و ارایه راهکارهای مناسب جهت بهینه کردن ترکیب منابع آن پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
احمدی ع و صفر زاده ا. 1384. پول،ارز و بانکداری. چاپ اول، تهران:انتشارات نور علم، 272 صفحه.
افشین نیا ف.1384 . تحلیل کاربردی داده ها، چاپ دوم، اصفهان: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 178 صفحه.
اکرامی ا. ۱۳۸۰. ارتباط بین کیفیت خدمات دریافتی کارکنان سازمان با قابلیت خدمت رسانی آنها به مشتری. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
امیری ر. 1385. تاثیر عوامل متفاوت بر نرخ سود تسهیلات بانکی . مجله بانک و اقتصاد، 72: 29- 31.
باقری ح. 1385. تحلیل عوامل مؤثر بر سودآوری بانک های تجاری (مطالعه موردی: بانک رفاه)، مجله تحقیقات مالی، 21: 26-3.
بهمنی م. ۱۳۸۴. سه موضوع چالش انگیز نظام بانکی ایران. مجموعه مقالات شانزدهمین همایش بانکداری اسلامی تهران. موسسه عالی بانکداری ایران.
پناهی ف.۱۳۷۴. بررسی عوامل مؤثر در منابع بانک ها در ایران۱۳۵۰-۱۳۷۰. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران.
تحویلداری م. ۱۳۸۶. تحلیل عوامل مؤثر بر جذب مشتری. مجله بانک واقتصاد، ۹۰:۴۴-39.
توکلی م. 1381. بررسی توزیع سود سپرده ها در نظام بانکی جمهوری. مجله معرفت.53: 82-66.
جامساز م. ۱۳۸۴. رویارویی دو جبهه اما با یک هدف: سرکوب مالی، مجله بانک و اقتصاد، ۵۶: 16.
جمشیدی خ. 1378. آمار و کاربرد آن در مدیریت.جلد اول،چاپ پنجم، تهران:انتشارات دانشگاه پیام نور،۱۹0صفحه.
جمشیدی س. 1379. تجهیز و تخصیص منابع در بانکداری اسلامی ایران و بررسی تسهیلات اعطایی . جلد اول، چاپ دوم، تهران:اداره آموزش بانک تجارت تهران،234 صفحه.
جندقی م. 1386. تأثیرقیمت گذاری خدمات بانکی بر رقابت پذیری بانک ها. مجله بیمه و توسعه. 8 :45-42.
حافظ نیا م.1377. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ دهم، زمستان 1383، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)، 225 صفحه.
حسینی ح. 1380. جایگاه تبلیغات بازرگانی در شبکه بانکی کشور. فصلنامه بانک صادرات. 19: 14-11.
حسینی م. ۱۳۸۲. بررسی امکان سنجی استقرار بانکداری الکترونیکی در نظام بانکی کشور از دیدگاه مدیران و کارکنان خبره بانکی، نشریه علمی تخصصی روند، بانک مرکزی ایران. شماره های ۴۱-۴۰ .
حقیقی م.1373 . ارزیابی فضای کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران. مجله روانشناسی و علوم تربیتی (دانشگاه تهران). 53: 126-122.
خاکی غ. 1384. روش تحقیق با رویکردی بر پایان نامه نویسی، چاپ پنجم، تهران : انتشارات بازتاب، 194صفحه.
خاوری م. ۱۳۸۹. ابهام در رعایت حقوق شهروندی توسط بانک ها.جهان نیوز. قابل دسترس در سایت:
http://www.jahannews.com/vdcgqq9q7ak9wn4.rpra.html
(تاریخ دسترسی: ۵ شهریور 1389).
خبرگزاری فارس.مؤلفه های مؤثربر موفقیت بانک ها و مؤسسات مالی در تجهیز منابع پولی. فصلنامه مدیرساز1385
خضرا ن. ۱۳۸۵. بررسی عوامل موثر بر تجهیز منابع مالی کشور. روزنامه سرمایه.۳۵۱: 1۶-8 .
خلیلی شَوَرینی س. 1375. روش های تحقیق در علوم انسانی، چاپ اول، تهران: موسسه انتشارات یادواره کتاب، 218صفحه.
دانایی م. ۱۳۸۵. ۲۳سال بانکداری دولتی و بدون ربا. مجله بانک واقتصاد، ۷۳: 24-۲۰.
رازانی ب.۱۳۸۲. بررسی و معرفی روش های جدید و مؤثرجذب منابع مالی درشعب بانک تجارت استان لرستان .پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.
رجایی م.1380. مقایسه اجمالی تجهیز و تخصیص منابع پولی در دو نظام بانکی ربوی و غیر ربوی در ایران. مجله معرفت.41 :19- 32.
رسول اف. 1384. سیستم سنتی بانکی، تکاپوی پرداخت هزینه های ورود به تجارت جهانی را نخواهد کرد، دوهفته نامه برزگر سال بیست و ششم، 941: 16-14.
رمضانی ع. ۱۳۸۵. بررسی عوامل مؤثر بر تجهیز منابع بانک سپه استان گلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران.
روستا ا، ونوس داور و ابراهیمی ع.۱۳۸۰. مدیریت بازاریابی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات سمت، 188 صفحه.
زریباف م.1382. بانکداری نوین ضرورتی در خردنگری بانکداری، مجله تازه های اقتصاد، بانک مرکزی ایران. شماره ۱۰۲ .
سام دلیری ی.1381. استراتژی تعیین نرخ سود سپرده های بانکی در کشور. مجله بانک و اقتصاد، 24: 19-16.
شیولسون ر،1381. استدلال آماری در علوم رفتاری.جلد دوم، ترجمه ع کیانمنش، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی ،232 صفحه.
صاحبی و آقایی، 1385. روان شناسی نماهای شهری. روزنامه دنیای اقتصاد. 28/12/1385 .
صارمی م و ملایی ح .1382. مدلی برای ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب در بانک رفاه کارگران. مجله فرهنگ . مدیریت، 4: 58 - 31.
ضیایی ح.1387. حداقل دریافتی بازنشستگان،300هزارتومان، پایگاه اطلاع رسانی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی. قابل دسترس در سایت :http://www.refahnews.com/Category.asp?category=78.htm
(تاریخ دسترسی: 25 تیر 1387).
عبدالباقی و همکاران. 1383. بسط عملکرد کیفی در تعیین مشخصه های فیزیکی شعب. مجله مدیریت صنعتی. شماره 7 ، صفحه 83 تا 104.
علی آبادی ا. 1369. تبلیغات و واقعیت. مجله صنعت بیمه. 19: 6-2.
فاطمی نوش آبادی ج .۱۳۸٧. بانک رفاه در یک نگاه .پورتال جامع اطلاع رسانی بانک و اقتصاد کشور. قابل دسترس در سایت : . http://banki.ir/refah (تاریخ دسترسی: 15 تیر 1387)
فرجی ی .1378. پول ،ارز و بانکداری، چاپ دوم، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی،243 صفحه.
فرجی ی .۱۳۸۲. آشنایی با ابزارها و نهادهای پولی و مالی. تهران: مجله موسسه عالی بانکداری ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران .ص ص ۱۲۳-۱۶۵.
فروزنده م.1382. بررسی اثر تبلیغات در افزایش سپرده نزد بانک های تجاری در استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشگاه علوم فنون مازندران.
قشقایی م . 1388. تامین اجتماعی، بازنشستگی . روزنامه حیات نو. قابل دسترس در سایت :
http://www.javanemrooz.com/articles/social/society/organizations/article-37959.aspx
(تاریخ دسترسی: 9 مهرماه 1388)
فقیه نصیری ح.۱۳۷۸. بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر جذب منابع بانک صادرات-استان مرکزی (۱۳۶۸-۱۳۷۷). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم و فنون مازندران اجتماعی، دانشگاه مازندران .
قوامی م. ۱۳۷۰. بررسی اقدامات جدید بانک کشاورزی در رابطه با جذب منابع و تأثیر آن بر ساختار مالی بانک. مؤسسه عالی بانکداری ایران.
موسویان سید ع.1382. انواع بانک های بدون ربا. مجله اقتصاد اسلامی، شماره11،صفحه49 تا78.
موسویان، سیدع.1384 . نقد و بررسی قانون بانکداری بدون ربا .مجله اندیشه حوزه، 53: 140- 119.
موسویان سیدع.۱۳۸۴. راهکار رسیدن به نرخ سود بانکی تعادلی، فصلنامه تخصّصی اقتصاد اسلامی،۱۷:37-۳۵.
موبدشاهی،آ. ۱۳۷۳. نحوه تخصیص منابع بانکی و عوامل مؤثر بر آن. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبائی.
مغویی نژاد ح.۱۳۷۸. بررسی عوامل مؤثر برافزایش میزان سپرده گذاری مشتریان در شعب بانک تجارت شهرستان رفسنجان(از دیدگاه مشتریان). پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد کرمان.
منصوری ع و یاوری ز.1382 QFD.ابزاری برای انتقال صدای مشتری به فرایند طراحی و توسعه محصول، مجله پژوهشی شیخ بهایی، 2: 24-11.
میرزایی خ.1388.پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامه نویسی، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات جامعه شناسان، 174صفحه.
نظیفی ف.۱۳۸۳. توسعه مالی و رشد اقتصادی در ایران ، مجله پژوهشنامه اقتصادی، شماره ۱۴.ص۳۴.
نادری ن.1378. بررسی و تعیین عوامل مؤثر برجذب سپرده های قرض الحسنه پس انداز بانک تجارت (قلمروتهران بزرگ).پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران.
ونوس د و صفاریان م .۱۳۸۳. روش های کاربردی بازاریابی خدمات بانکی برای بانکهای ایرانی، چاپ سوم، تهران، انتشارات نگاه دانش،194 صفحه.
نو فرستی م.1372. آمار در اقتصاد و بازرگانی. جلد اول، تهران: موسسه خدماتی فرهنگی رسا، 214صفحه.
هدایتی ع و همکاران.۱۳۸۳. عملیات بانکی داخلی و تخصیص منابع، چاپ نهم، تهران: انتشارات مؤسسه عالی بانکداری،267صفحه.
یزدانی دهنوی م .1384. مولفه های موثر بر موفقیت بانک ها و موسسات مالی در تجهیز منابع پولی. مجله مدیرساز، 17: 78 - 65.
یوسفی م .1384. بررسی طرح منطقی کردن سود تسهیلات بانکی. مجله اقتصاد اسلامی. 19: 90 تا 71.
Abhiman D, Subhash C, Ashok R .2009. Labor-use efficiency in Indian banking: A branch -level analysis. Journal of Omega, Vol 37, Issue 2, April 2009, pp:411-425 .
Bourke Ph.1989. Concentration and other determinants of bank profitability in europe ,north america and australia . Journal of Banking and Finance ,Vol .13 .13 ,pp: 65 – 79.
Demirguc–Kunt ,Asli and Huizinga H.1999. Determinants of commerical bank interest margins and profitability. Some International Evidence,World Bank Economic Review 13 , pp :379 – 408 .
Guru B .Staunton J Mugam .1999, Determinants of comercial bank profitability in malaysia,Working paper ,pp:211-224 .
Heskett J.L, Jones T.O, Loveman G.W, Sasser J.R, W.E AND Schelsinger L.A, (1994), Putting the service profit chain to work, Harvard Business Review , March – April, pp: 164 – 74.
Heskett J. Sasser L, Schelsinger L, 1997, the service profit chain: How leading companies link profit and groth to loyalty, satisfaction and value, New York:Free press. pp: 234 – 264.
Molyneux Ph, Thornton J.1992. Determinants of european bank profitability. Journal of Banking and Finance ,Vol.16,No.6, pp :1173– 1178 .
Short M, Brock K .1989. The relationship between cCommerical banks orofit rates and banking concentration in canada , western europe and japan .Journal of Banking and Finance, Vol , 3 , pp: 209 – 219 .
Soteriou A.C, Stavrindes Y, 1997, An internal service qulity data envelopment analysis; model for bank branches, Vol. 17, No.8,pp. 780 – 89.
Soteriou A, Zenios S.1997.Efficiency, profitability and quality in the provisison of banking. Department of Business Administration, University of Cyprus, working papers .pp: 17– 21.
Soteriou A, Zenios S. 1999. Efficiency, profitability and qulity in the provision of banking, Management science, sept, 45 .pp:1221 –1238.
Stinenherr A, Huveneers C.1994.On the performance of differently regulated financial institution: some Emperical Evidence. Journal of Banking and Finance,Vol.18, 271– 306.
Yong-Chin L, Jung-Hua H.2006.Services and the long-term profitability in Taiwan's banks, Global Finance Journal, Volume 17, Issue 2, December 2006, pp: 177– 191.