پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

word 913 KB 30494 160
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۵,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
    رشته: مدیریت اجرایی                گرایش: استراتژیک

    چکیده

     

    هدف این پژوهش بررسی رابطه میان عوامل انگیزش یادگیری و عملکرد یادگیری در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گیلان است. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانشجویان در 5 رشته تحصیلی در دانشگاه علوم و تحقیقات گیلان در سال 1393 به تعداد 422 نفر می باشد. نمونه آماری بصورت نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس به تعداد 243 نفر انتخاب شدند. مقیاس های پژوهش شامل پرسشنامه عملکرد یادگیری یانگ، کلمز و مورفی[1] (2003) شامل 5 سوال و پرسشنامه عوامل انگیزش یادگیری کاشف، ایاض، راضا و حمید[2](2013)  شامل 5 بعد انگیزش یادگیری و 26 سوال و پرسشنامه متغیرهای جمعیت شناختی محقق ساخته بودند.پایایی پرسشنامه های مذکور به ترتیب 80/0 و 81/0 بدست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که ابعاد عمکرد اساتید، امکانات یادگیری و شخصیت دانشجویان  بصورت مثبت قادر به پیش بینی عملکرد یادگیری دانشجویان  هستند و ضرایب استاندارد رگرسیونی حاصل شده به ترتیب 36/0، 18/0 و 12/0 می باشد. همچنین بین عملکرد یادگیری دانشجویان به تفکیک معدل نیز تفاوت معنی داری وجود دارد و دانشجویان با معدل بالاتر عملکرد یادگیری بالاتری را نشان داده اند(05/0>p). با توجه به نتایج بدست آمده مبنی بر نقش معنی دار عملکرد اساتید و امکانات یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان، توصیه می‌شود که مدیران در دانشگاه و همچنین برنامه ریزان آموزش عالی نسبت به عملکرد اساتید و همچنین امکانات یادگیری بیش از پیش توجه نمایند.

     

    کلید واژه ها: انگیزش یادگیری، شخصیت دانشجویان، عملکرد اساتید، نفوذ همتایان، پشتیبانی و مشارکت خانواده، امکانات یادگیری، عملکرد یادگیری

     

    [1] . Young, Klemz  & Murphy

    [2] . Kashif, Ayyaz, Raza, &  Hamid

    مقدمه

    در یادگیری دانشجویان و دانش آموزان، انگیزه یکی از مهم ترین مسائل و موضوعات می باشد؛ در واقع  بعضی از متخصصان ایجاد انگیزه را از مسئولیت های نخستین مربیان و اساتید می دانند. انگیزش اغلب مهمترین شرط یادگیری است و اهمیت آن اغلب از هوش کلی نیز بیشتر است. بارها دیده شده است دانش‌آموزان و دانشجویانی که از لحاظ توانایی و استعداد تحصیلی و به عبارت دیگر هوش کلی بسیار شبیه به هم هستند، در پیشرفت تحصیلی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در واقع دانش‌آموزان با انگیزه به یادگیری اشتیاق دارند.حتی بهترین برنامه کارآموزی و آموزش سازماندهی شده هم در صورت نبود «انگیزه» در دانشجویان و دانش آموزان به بار نمی نشینند. هنوز هم افرادی هستند که پیشاپیش نشانه هایی از انگیزش در خود دارند؛ این انسان ها از ابتدای حیات خود تا واپسین دم حیات، خودانگیختگی را با خود دارند. انگیزش از
    ویژگی های هر موجود زنده ای است ولی در مواردی دیده می شود که یادگیرندگان دوست ندارند کاری که انجام می دهند بنا بر خواسته اساتید یا مربیان باشند. بنابراین مربی و استاد بیش از آنکه نقش انگیزه زایی را ایفا کند به ایفای نقش کنترل انگیزش یادگیرندگان و سوق دادن انگیزه ها برای یادگیری تکلیف یا کار ویژه ای می پردازد، یعنی توجه آنان به نحوی جلب می شود.  انگیزه نیرویی درونی است که سبب می شود انرژی افراد برای انجام دادن فعالیتی جدی به نحوی معین هدایت گردد. گاه انگیزه غریزی و گاه برگرفته از تصمیمی منطقی است. در حقیقت  انگیزه ترکیبی از هر دو است ، تا حدودی انگیزش غریزی، نیندیشیده و تا حدودی هم منطقی و اندیشیده است، اغلب انگیزش خود محور و در خدمت شخص است. انگیزش، هدف محور و انتخابی است، انگیزش، یادگیرندگان را برای تکمیل کردن کار و برآورد درک یک هدف عینی مطلوب رهنمون می سازد. همچنین چگونگی انجام کار یا تکلیف را معین می کند و به واسطه آن فرد قادر است اولویت ها را مشخص نماید. انگیزه ها نیروی قوی در فرآیند یادگیری هستند. افراد معمولا هنگامی که به توانایی خاصی دست می یابند از آن به عنوان یادگیری یاد می نمایند و عموما زمانی که قادر به ابراز  پاسخی گردند، بیان می کنند که آن موضوع را یاد گرفته ام. اما تعریف علمی یادگیری به آسانی اظهار نظر های فوق نمی باشد. از منظر رفتاری، یادگیری به عنوان فعالیتی تعریف می شود که بر فعالیتهای بعدی و آینده  فرد تاثیر دارد و شرط یادگیری ایجاد تغییر در آینده می باشد. لذا همه آنچه یاد گرفته شده است ممکن است در حال حاضر آشکار نگردد و به صورت بالقوه در یادگیرنده باقی بماند تا به هنگام لزوم استفاده گردد. بروز یادگیری به صورت بالفعل را عملکرد می­نامند. از آنجا که رفتار و عکس­العملهای فعلی ما نتیجه­ی یادگیری و تجربیات گذشته­مان است یادگیری گاه به عنوان فرایندی که تغییر نسبتاً دائمی در رفتار ما به وجود می آورد تعریف شده است، یعنی توانایی و کارایی ما نتیجه ی برخوردهای گذشته ما با محیط است. طی دو دهه اخیر  متخصصان تعلیم و تربیت به یادگیری و عوامل موثر بر آن بیش از پیش توجه کرده اند، زیرا راهبردهای یادگیری در آمادگی برای ورود موفقیت آمیز به مدرسه و دانشگاه اهمیت ویژه ای دارند(سمرود و کلیکمن،2006). به صورت کلی عوامل متعددی می تواند بر عملکرد یادگیری دانشجویان نقش داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گیلان در سال 1393 و در  پنج فصل تشریح گردیده است. در فصل اول، ضمن بیان مساله پژوهش، کلیاتی از پژوهش شامل اهمیت و ارزش پژوهش، اهداف و فرضیه‌های پژوهش و در نهایت تعاریف واژگان کلیدی ارائه شده است؛ در واقع هدف آن است که با ارائه خلاصه‌ای از کل پژوهش بتوان با یک دید کلی نسبت به پژوهش به فصل‌های بعدی پرداخت. در فصل دوم به بررسی ادبیات نظری و پژوهشی در زمینه موضوع مورد بررسی پرداخته می‌شود. فصل سوم به روش‌شناسی پژوهش اختصاص دارد و در آن روش پژوهشی، جامعه و نمونه آماری، ابزارهای مورد استفاده و روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه می‌گردد؛ در فصل چهارم نتایج حاصل از بررسی فرضیه‌های پژوهش ارائه می‌شود و در نهایت در فصل پنجم به بحث و بررسی یافته‌های حاصل شده در این پژوهش پرداخته می‌شود و همچنین محدودیت‌های پژوهش و پیشنهادات پژوهشی و کاربردی در انتهای این فصل ارائه می گردد.                                                                                                                     

     

    1-2- شرح و بیان مساله پژوهشی

    زیربنای رفتار آدمی را یادگیری تشکیل می دهد بطوریکه شایستگی های انسان درطول زندگی ازطریق یادگیری کسب می شود (نبوی و عسگریان،1383). یادگیری فرآیند نسبتا" پایدار در رفتار بالقوه فرد است که از طریق تجربه به دست می آید(حق جوی و منصوریان ، 1389). شاید به جرأت بتوان گفت که مهمترین اصل زندگی انسانها یادگیری است زیرا از بدو تولد تا انتها با فرآیند های مختلف یادگیری رو به رو می­شود
     (حسینی شهیدی و همکاران، 1384).

    مسئله عملکرد یادگیری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مدتهاست دغدغه بسیاری از صاحبنظران و پژوهشگران این حوزه می باشد و اینکه چه عواملی می تواند بر عملکرد یادگیری تاثیر بگذارد. عملکرد یادگیری، ابعاد نتایج یادگیری مانند ارزیابی دانش شخصی، درک، مهارت و تمایل به یادگیری بیشتر را مورد بررسی قرار می دهد(یانگ و همکاران،2003). مارتین در سال 2006 ارزیابی دانش شخصی را اینگونه تعریف نموده است: دانستن آنکه چه دانشی داریم و چگونه آن را سازماندهی و از آن برای دستیابی به اهداف استفاده نماییم(مارتین،2006). درک و مهارت و تمایل به یادگیری و کسب اطلاعات بیشتر از دیگران یعنی توانایی انتقال منظور و احساس خود به دیگران ، توانایی برقراری ارتباط مطلوب با دیگران و علاقه به برقراری رابطه دوستانه با دیگران می باشد(یانگ و همکاران،2003). براساس مطالعات انجام شده ارتباط  مثبتی بین عملکرد یادگیری مورد استفاده دانشجویان و موفقیت تحصیلی آنان وجود دارد (گردن،2009). در واقع ضعف در عملکرد یادگیری و نبود مهارت و تمایل به یادگیری در دانشجویان تاثیر بسزایی در موفقیت آنها خواهد داشت، بطوریکه ضعف در مهارت های لازم در فارغ التحصیلان دانشگاهی بر افزایش نرخ فزاینده بیکاری، خود گواه روشنی بر این مدعاست(آشتاب،1392). بنابراین اهمیت نقش عملکرد یادگیری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، لزوم شناسایی عوامل اثرگذار بر آن را دو چندان نموده است؛ یکی از متغیرهایی که پیش­بینی می­گردد که در عملکرد یادگیری دانشجویان نقش داشته باشد، سطح انگیزش یادگیری است که خود منتج از عوامل مختلفی می باشد. انگیزش دلایل رفتار افراد را نشان می دهد و مشخص می کند که چرا آنها به روشی خاص عمل می کنند. رفتار انگیزه مند، رفتاری با انرژی، جهت دار و دنباله دار است (امیدیان،2006). از دیدگاه آموزشی، انگیزه، ساختاری چند وجهی است که با یادگیری و پیشرفت تحصیلی مرتبط است (محمودی،2006). چنانکه ما بتوانیم شرایط آمادگی دانشجویان برای یادگیری را به نحوی صحیح ترسیم کنیم گامی بلند در جهت ارایه راهکارهای مناسب در امر یادگیری برداشته ایم(حق جوی و منصوریان، 1389).

    در میان پژوهش های مختلفی که در حوزه انگیزش یادگیری انجام پذیرفته است، مسائلی[1](2007) عوامل انگیزش یادگیری در دانشجویان را شخصیت فرد یادگیرنده، پشتیبانی و مشارکت خانواده، نفوذ همتایان، عملکرد اساتید دانشگاه و امکانات یادگیری معرفی نمود. شخصیت دانشجویان تاثیری درونی بر کسب موفقیت‌های بیشتر در امر یادگیری دارد(ابوسری،2009). برخورداری از پشتیبانی و مشارکت  خانواده یکی دیگر از عوامل مهم در انگیزه و موفقیت دانشجویان می­باشد(هرندون و هرت،2001). مشارکت خانواده ها انگیزه دانشجویان را تقویت نموده و روح یادگیری آنان را زنده می سازد(مور،2000). شواهدی وجود دارد
     که رابطه مثبت بین خانواده و انگیزش دانشجویان می­تواند به موفقیت های بزرگ دانشگاهی بینجامد
    (اسمیس و هاسفاس،1998). همکلاسیان، تمام دانشجویان هم دوره ای که فرد در طول دوران تحصیل خود با آنان در ارتباط است نیز می توانند در عملکرد یادگیری دانشجویان نقش داشته باشند. مفاهیم امروزی در
    شیوه های تحویل کلاسها به نیاز تعامل بین دانشجویان و همکلاسیانشان پاسخ داده و برای تقویت یادگیری و موفقیت دانشگاهی ضروری به نظر می رسد(گاردنر،2001). مشارکت دانشجویان در مباحث فکری با سایر دانشجویان در کلاس درس به درک یادگیرنده از مفاهیم و انگیزش می انجامد(میلر و میلر،2000). انگیزه دانشجویان در امر یادگیری می تواند توسط کسی که فرآیند یادگیری را ممکن ساخته، داخل یا خارج از کلاس ایجاد و تقویت شود. پژوهش ها نشان می دهد که دانشجویان در صورت مشاهده انگیزه استاد، رابطه دوستانه او با دانشجویان در طول دوران تحصیل و استفاده از کمکهای به جا در کلاس بیشتر انگیزه پیدا
    می کنند(مسائلی،2007)؛ امکانات یادگیری و آموزشی  که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد می تواند در رضایت و انگیزش آنها تاثیر بگذارد(لبلنک و نوین،1999)؛ سالن های کنفرانس و کتابخانه های امروزی انگیزه دانشجویان را به شرکت در کلاس ها و مشارکت بایکدیگر افزایش می دهند که به یادگیری بهتر
    می­انجامد(کریتمن و بنت،2005).

    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گیلان نیز همانند سایر دانشگاه ها دغدغه عملکرد یادگیری دانشجویان خود را همواره داشته و به دنبال ارتقای سطح عملکرد یادگیری دانشجویان و به تبع آن ارتقای سطح موفقیت آنان در جامعه می باشد. در این راستا این پژوهش با هدف ریشه یابی علل ضعف در عملکرد یادگیری دانشجویان از منظر انگیزش یادگیری به دنبال بررسی نقش عوامل موثر بر انگیزش یادگیری دانشجویان بر عملکرد یادگیری آنان در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گیلان می باشد و به دنبال پاسخ به این سوال است:

    آیا عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری در دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات گیلان تاثیر دارد؟

     

    1-3- چارچوب نظری پژوهشی:

    گردن(2009) نشان داد که ارتباط مثبتی بین عملکرد یادگیری دانشجویان و موفقیت تحصیلی آنان وجود دارد. بنابراین می توان عملکرد یادگیری را به عنوان یکی از پیش بینی کننده های موفقیت تحصیلی و در نهایت موفقیت آتی دانشجویان دانست. عمکرد یادگیری ابعاد نتایج یادگیری مانند ارزیابی شخصی دانش ، درک ،مهارت و تمایل به یادگیری بیشتر را مورد بررسی قرار می دهد.(یانگ ات آل ،2003). یانگ و همکاران(2003) عملکرد یادگیری را به صورت میزان دانش اکتساب شده فرد در دانشگاه، میزان مهارت حاصل شده در فرد، میزان بکارگیری موضوعات یادگرفته شده، میزان استفاده از آموخته ها در عمل و در نهایت میزان یادگیری کلی فرد مفهوم سازی و عملیاتی نمودند. از سوی دیگر با توجه به اهمیت نقش عملکرد یادگیری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، شناسایی عوامل اثرگذار بر آن یکی از محورهای اصلی پژوهش در این حوزه می باشد. در این راستا با توجه به رابطه دیرپا بین انگیزش و عملکرد در مطالعات در حوزه های مختلف، یکی از متغیرهایی که پیش بینی می گردد که در عملکرد یادگیری دانشجویان نقش داشته باشد، سطح انگیزش یادگیری است که خود منتج از عوامل مختلفی می باشد.

    مسائلی[2](2007) عوامل انگیزش یادگیری در دانشجویان را شخصیت فرد یادگیرنده، پشتیبانی و مشارکت خانواده، نفوذ همتایان، عملکرد اساتید دانشگاه و امکانات یادگیری معرفی نمود که در این پژوهش از چارچوب مفهومی این محقق جهت بررسی نقش عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری استفاده خواهد شد.

    از میان عوامل انگیزش یادگیری، نتایج نشان داد که شخصیت دانشجویان تاثیر باطنی داشته و  باعث ایجاد اثرمثبتی در موفقیت‌های بیشتر و یادگیری بهترمی‌شود(ابوسری،2009).ابوسری(2009)آشکارکرد دانشجویانی که استرس بسیاری ندارند و خلاقانه فکر می‌کنند، تکالیف دانشگاهی را بهتر انجام می‌دهند. برخی پژوهشگران توضیح دادند که شخصیت فرد می‌تواند از طریق رفتارهایی مانند کسب شیوه یادگیری و مهارت‌های منطقی برای رسیدن به مراتب بالاتر توضیح داده شود(سچولز، تومال ،2006). با این وجود همگان این نکته را قبول دارند که اگر انگیزش تنها به صورت خارجی باشد، تنها سعی در به خاطرسپاری مطالب دارند و دانشجویانی که انگیزه درونی دارند، زمان و انرژی بیشتری برای ایجاد تفکر انتقادی و دانش پیرامون موضوع صرف می‌کنند(سچیفل، 1991). همچنین یافته های حاصل از فراتحلیل ها در قرن حاضر اهمیت متغیر های شخصیتی را در پیش بینی و تبیین عملکرد نشان داده اند. در یک بازنگری مربوط به متغیر های پیش بین اشمیت[3] و همکاران دریافتند که شخصیت، پیش بین اصلی مولفه های انگیزش است(لاتام، 1389).به علاوه انگیزه دانشجویان در امر یادگیری می‌تواند توسط کسی که فرآیند یادگیری را ممکن ساخته، داخل یا خارج از کلاس ایجاد و تقویت شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دانشجویان در صورت مشاهده انگیزه استاد، رابطه دوستانه او با دانشجویان در طول دوران استرس و اضطراب دانشگاه و استفاده از کمک‌های به جا در کلاس بیشتر انگیزه پیدا می‌کنند( مسائلی ، 2007). سچولز، تومال (2006 )رابطه مثبتی بین انگیزه یادگیری دانشجویان و آماده‌سازی محتوای مطالب درسی توسط اساتید یافتند. مطالعه دیگری که توسط(لبلنک ،نگوین،1999) ایجاد شد، اهمیت مهارت‌های ارتباطی اساتید، نگرش مثبت و گواهینامه‌های پژوهشی دانشگاهی را در راضی نمودن و انگیزه بخشیدن به دانشجویان در مقاطع بالاتر را بررسی می‌کرد. این مطلب به تقویت این مسئله کمک می‌کند که اساتید بهتر آماده ‌شده، با مهارت‌های ارتباطی خوب و شیوه تدریس پژوهش‌محور دانشجویان را به یادگیری تشویق می‌کنند. پارادایم دیگری که نقش اساتید در یادگیری دانشجویان را تشریح می‌کند، استفاده از روش‌شناسی‌های آموزشی امروزی است، مانند استفاده از امکانات صوتی تصویری برای ارائه درس در کلاس، پروژه‌های صنعت محور که هم اساتید و هم دانشجویان را درگیر می‌کند و پیوندی بین صنعت و دانشگاه ایجاد می‌نماید، تکالیف خلاقانه گروهی و استفاده از شیوه تدریسی که به جای ارائه بر مورد تکیه کند تا مطلب را انتقال دهد(بکار ،درهر، گوتهری ،2000و بگنر ،رافائل،پرسلی، 2002وجکسون 2003) این شیوه‌ها کمک می‌کنند که توجه دانشجویان در کلاس درس افزایش یابد و آن‌ها را به مشارکت در فعالیت‌های کلاسی تشویق می‌کند که این‌ها به یادگیری دانشجویان می‌انجامند. این‌ها همه عوامل مهمی هستند که یک فرد به عنوان استاد می‌تواند با در نظر گرفتن آنان به یادگیری دانشجویان کمک کند، اگرچه نقش اهمیت رابطه دوستانه، قابلیت دستیابی، و در دسترس بودن اساتید قابل انکارنیست(گرنیتز،کرنیگ،هریچ ،2009).اساتید تکالیف دشواری را به دانشجویان محول می‌کنند، اما اگر در دسترس، علاقه‌مند به کمک کردن، و برخوردار از دانش باشند، نه تنها علاقه و انگیزه دانشجویان کاهش نمی‌یابد، بلکه افزایش هم می‌یابد.

    ادبیات تحقیقی که نقش همتایان در انگیزه یادگیری دانشجویان را به عنوان عامل مهمی برشمرده باشند، اندک هستند، اما با تغییر درشیوه‌های تدریس، نقش همتایان در یادگیری انکارشدنی نیست(جکسون، 2003) مفاهیم امروزی در شیوه‌‌های تحویل کلاس‌ها به نیاز تعامل بین دانشجویان و همتایانشان اعتبارمی‌بخشد و برای تقویت یادگیری و موفقیت دانشگاهی ضروری به نظر می‌رسد(گاردنر،2001). گاردنر(2001) بر این نیاز تاکید می‌کرد که مباحث کلاسی می‌بایست فراتر از صرفا تعاملات بروند و دانشجویان باید یکدیگر را به چالش بکشند تا یادگیری را در وجودشان برانگیزند که به انگیزه مشارکت منجر می‌شود. مشارکت دانشجویان در مباحث فکری با سایر دانشجویان در کلاس به درک یادگیرنده از مفاهیم و انگیزش می‌انجامد(میلر،میلر ، 2000). شیوه‌های یادگیری مسئله‌محور دانشجویان را وادار می‌کنند که به تنهایی فکر کنند و دیدگاه‌های سایرین را با بحث به چالش بکشند( سوین _ بادن ،2000). در چنین موقعیت‌هایی، آن دسته از افراد که با برخورداری از خودکنترلی بیشتر و نگرش‌های مثبت و محترمانه نسبت به دیگران رفتار می‌کنند شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

    حقیقت دیگری که وجود دارد این است که برخورداری از پشتیبانی خانواده یکی دیگر از عوامل مهم در انگیزه و موفقیت دانشجویان می‌باشد( هرندن،2001و هرندن ،حیرت ،2001). مشارکت خانواده‌‌ها انگیزه دانشجویان را تقویت نموده و روح یادگیری آنان را زنده می‌سازد(مور،2000).از والدین انتظار می‌رود که در سه سطح در یادگیری دانشجویان تقش داشته باشند: مشارکت مثبت، بدون مشارکت، مشارکت منفی(میدلتن ، لوقید، 1993). هر یک از راه‌ها اثرات مثبت و منفی خود را بر یادگیری دانشجویان دارد و اکیدا توصیه می‌شود که والدین باید خود را به شیوه‌ای مثبت درگیر کنند. ضمنا شواهدی وجود دارد که رابطه مثبت بین خانواده و انگیزه دانشجویان می‌تواند به موفقیت‌های بزرگ دانشگاهی بینجامد(اسمیت ،هوسفوس،1998).

    رضایت و انگیزش دانشجویان در سطوح بالاتر به طرز مثبتی از امکاناتی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد، تاثیر می‌گیرد( لبلنک ،نگوین ،1999). پرایس ،متزدرف ، اسمیت و اقای(2003) مطالعه‌ای انجام دادند تا عواملی را به دست آورند که برای دانشجویان در دانشگاه اهمیت دارد و انگیزه و رضایت آنان برای یادگیری را تقویت نمایند. آن عوامل عبارت بودند از: سرفصل‌های درسی مناسب، در دسترس بودن کامپیوتر، امکانات دانشگاهی خوب، گسترش تدریس، در اختیار داشتن محیط های ساکت، در دسترس بودن حمل و نقل عمومی، برخورد خوب و دوستانه با دانشجویان. واضح است که ثبت‌نام دانشجویان و ضمنا ذوق و قریحه آنان بسیار از امکاناتی که دانشگاه در اختیار آنان می‌گذارد، تاثیر می‌پذیرد. کلس ،(2002) بر نیاز به فراهم کردن امکانات داخل کلاسی برای دانشجویان و نیز اشاعه کلاس‌های کوچک به منظور یادگیری و انگیزش دانشجویان تاکید می‌کرد. سالن‌های کنفرانس جالب و کتابخانه‌های امروزی انگیزه دانشجویان را به شرکت در کلاس‌ها و مشارکت با یکدیگر افزایش می‌دهند که به یادگیری بهتر می‌انجامد(کریتهمن ،بورنت ،2005).دانشجویان امروزه بیشتر از  فناوری استفاده می‌کنند و تمایل به استفاده از لپ‌تاپ، آیپد و سایر وسایلی دارند که به شیوه‌های جدید برای ارائه دروس می‌انجامند(بی بی سی، 2010). هرچند، این تنها از طریق استفاده از این امکانات امروزی در موسسات آموزشی امکان‌پذیر است.

    انگیزه دانشجویان برای یادگیری طی سال‌ها توسط پژوهشگران بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است، اما اکثر آن مطالعه‌ها دیدگاهی کلی درباره این موضوع ارائه داده‌اند(هیلر ، هیتپلتو،2001 و لوی،2007 و ویلل،2007). گلنن و همکاران ،(2011) با وجود این مطالعات گسترده، دانشجویان حقیقتا با مشکل عدم برخورداری از انگیزه برای یادگیری مواجهند و دانشگاهیان می‌بایست راهی برای حل این معضل یافته و روح یادگیری را به دانشجویان تزریق کنند تا دانش و مهارت‌های مربوطه را به دانشجویان بیاموزند.عواملی که در زمینه انگیزش یادگیری دانشجویان مهم به نظر می‌رسند، از طریق رابطه‌ بین برنامه‌های آموزشی، و علاقه دانشجویان در حوزه یادگیری دانشگاهی توضیح داده می‌شوند(ابرنتس،سیبراو لگس،2007).

    بنابراین بر مبنای چارچوب نظری ارائه شده، این پژوهش با هدف بررسی نقش عوامل انگیزش یادگیری برعملکرد یادگیری دانشجویان طراحی شده است. در این راستا عملکرد یادگیری به عنوان متغیر وابسته و ابعاد 5 گانه انگیزش یادگیری شامل شخصیت، عملکرد اساتید، نفوذ همتایان، پشتیبانی و مشارکت خانواده و امکانات یادگیری به عنوان متغیر مستقل می باشند. مدل مفهومی این پژوهش در ادامه ارائه شده است.

    1.Masaali

    [2] .Masaali

    [3] Schmit

     

    Abstract:

     

    The aim of this research was to study the relationship between the factors of learning motivation and learning performance among master students of Guilan Science and Research Branch, Islamic Azad University.The statistical population of this study included 422 students from 5 different academic fields of Guilan University of Science and Research in 2014-2015.The statistical sample which included 243 students was chosen through the available non-probability sampling method. The research scales included Young, Klemz& Murphy learning performance questionnaire (2003) containing 5 questions, and Kashif, Ayyaz, Raza& Hamid learning motivation factors questionnaire(2013) containing 5 learning motivation dimensions and 26 questions, anddemographic variables questionnaire. The reliability of the questionnaires was obtained as 0.80 and 0.81, respectively. The stepwise multiple regression analysis showed that the performance of professors, educational facilities and personalitycan positively help predict students' learning performance and the standardized regression coefficients obtained were 0.36, 0.18 and 0.12 respectively. There's also a significant difference among students' learning performance based on GPA, such that students with higher GPA showed higher learning performance (p<0.05). According to the results, based on the significant role of professors and educational facilities in students' learning performance, it's recommended that University managers and higher education planners show more attention to the performance of professors and educational facilities.

    Keywords: Learning motivation, student personality, professor performance, peer influence, family support and involvement, educational facilities, learning performance

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                  صفحه

    چکیده.......................................................................................................................................... 1

    فصل اول:کلیات تحقیق............................................................................................................... 2

    1-1- مقدمه................................................................................................................................. 3

    1-2- شرح و بیان مساله پژوهشی.................................................................................................. 4

    1-3- چارچوب نظری پژوهشی.................................................................................................... 7

    1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش............................................................................................. ...11

    1-5- اهداف پژوهش................................................................................................................. 12

    1-6- فرضیه‌های پژوهش........................................................................................................... 13

    1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش..................................................................... 13

    1-7-1- تعاریف مفهومی متغیرها................................................................................................ 13

    1-7-2- تعاریف عملیاتی متغیرها............................................................................................... 15

    1-8- قلمرو پژوهش.................................................................................................................. 15

    1-8-1- قلمرو موضوعی پژوهش............................................................................................... 15

    1-8-2- قلمرو زمانی پژوهش.................................................................................................... 16

    1-8-3- قلمرو مکانی پژوهش................................................................................................... 16

    1-9- روش پژوهش.................................................................................................................. 16

    فصل دوم:  بررسی ادبیات موضوعی تحقیق............................................................................ 17

    2-1- مقدمه............................................................................................................................... 18

    2-2- انگیزش یادگیری............................................................................................................... 18

    2-2-1- تعریف انگیزش و انواع آن............................................................................................ 18

    2-2-2- انگیزش یادگیری ونظریات مرتبط با آن.......................................................................... 20

    2-2-3- عوامل انگیزش یادگیری................................................................................................ 22

    2-2-3-1- شخصیت................................................................................................................ 23

    2-2-3-1-1- رویکرد یادگیری اجتماعی.................................................................................... 24

    2-2-3-1-2- رویکرد روانکاوی............................................................................................... 24

    2-2-3-1-3- رویکرد پدیدار شناختی........................................................................................ 25

    2-2-3-1-4- رویکرد صفات.................................................................................................... 26

    2-2-3-2-عملکرد اساتید.......................................................................................................... 27

    2-2-3-2- 1- شخصیت استاد.................................................................................................. 29

    2-2-3-3- نفوذ همتایان............................................................................................................ 31

    2-2-3-4- پشتیبانی و مشارکت خانواده..................................................................................... 35

    2-2-3-5- امکانات یادگیری..................................................................................................... 36

    2-2-3-5-1- ارتباطات با واسطه کامپیوتر (CMC).................................................................... 38

    2-2-3-5-2- فن آوری های ارتباطی تلفن همراه در آموزش و پرورش....................................... 39

    2-3- عملکرد یادگیری............................................................................................................... 41

    2-3-1- تعریف یادگیری........................................................................................................... 41

    2-3-2- رویکردهای یادگیری.................................................................................................... 42

    2-3-3- یادگیری­ همسالان درمحیط اجتماعی فرهنگی.................................................................. 45

    2-3-4- دیدگاه­های نظری پیرامون یادگیری و یادگیری همسالان................................................... 46

    2-3-5-  مدل سیستم شناختی برای پردازش اطلاعات.................................................................. 48

    2-4- پیشینه پژوهشی................................................................................................................ 49

    2-4-1- پیشینه پژوهشی در ایران............................................................................................... 49

    2-4-2- پیشینه پژوهشی درخارج از کشور.................................................................................. 50

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق.............................................................................................. 55

    3-1- مقدمه............................................................................................................................... 56

    3-2- روش پژوهش.................................................................................................................. 56

    3-3- جامعه آماری.................................................................................................................... 56

    3-4- حجم نمونه آماری و روش نمونه گیری............................................................................... 57

    3-5- روش­ها و ابزارهای جمع آوری اطلاعات............................................................................ 57

    3-5-1- ساختار پرسشنامه عملکرد یادگیری................................................................................ 58

    3-5-2- ساختار پرسشنامه انگیزش یادگیری................................................................................ 58

    3-6- روایی و پایایی پژوهش..................................................................................................... 58

    3-6-1- روایی (اعتبار).............................................................................................................. 58

    3-6-1-1- تحلیل عاملی اکتشافی جهت بررسی روایی سازه ابزار پژوهش..................................... 59

    3-6-2- پایایی.......................................................................................................................... 60

    3-7- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها.............................................................................................. 61

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق........................................................ 62

    4-1- مقدّمه............................................................................................................................... 63

    4-2-  یافته های توصیفی........................................................................................................... 63

    4-2-1 - شاخص های توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی........................................................... 63

    4-2-1 -1- جنسیت................................................................................................................. 63

    4-2-1 -2- وضعیت تاهل......................................................................................................... 64

    4-2-1 -3- رشته تحصیلی........................................................................................................ 64

    4-2-1 -4- وضعیت اشتغال...................................................................................................... 65

    4-2-1 -5- سن....................................................................................................................... 65

    4-2-1 -5- معدل..................................................................................................................... 66

    4-2-2- شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش:....................................................................... 66

    4-2-2-1- شاخص های توصیفی عملکرد یادگیری:.................................................................... 66

    4-2-2-2- شاخص های توصیفی ابعاد انگیزش یادگیری:............................................................. 67

    4-2-2-2-1- شخصیت دانشجو................................................................................................ 67

    4-2-2-2-2- عملکرد اساتید.................................................................................................... 68

    4-2-2-2-3- نفوذ همتایان....................................................................................................... 69

    4-2-2-2-4- پشتیبانی و مشارکت خانواده................................................................................. 70

    4-2-2-2-5- امکانات یادگیری................................................................................................. 71

    4-3- یافته های استنباطی............................................................................................................ 72

    4-3-1-  بررسی فرضیه های پژوهش:........................................................................................ 72

    4-3-2- یافته های جانبی........................................................................................................... 84

    4-3-2- 1- آزمون t  گروه های مستقل:..................................................................................... 85

    4-3-2- 2- آزمون تحلیل واریانس:............................................................................................ 86

    فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری................................................................................................. 89

    5-1- مقدمه............................................................................................................................... 90

    5-2- یافته های توصیفی............................................................................................................ 90

    5-3- تبیین یافته‌های پژوهش(یافته­های استنباطی)......................................................................... 94

    5-4- پیشنهادات کاربردی.......................................................................................................... 98

    5-5- پیشنهادات برای انجام پژوهش‌های آتی.............................................................................. 99

    5-6- محدودیت‌های پژوهش................................................................................................... 100

    فهرست منابع........................................................................................................................... 102

    الف) منابع فارسی.................................................................................................................... 103

    ب) منابع لاتین ....................................................................................................................... 105

    پیوست.................................................................................................................................... 118

    منبع:

    منابع فارسی

    آشتاب علی،(1392)،ضعف مهارت در فارغ التحصیلان دانشگاهی بر افزایش نرخ بیکاری،(30/09/1392)، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، http://www.isna.ir/fa/news/92093020641.

    بهرامی مسعود،حسن زاده اکبر،میزان آمادگی فراگیران برای یادگیری از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 1380، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،سال 1381،شماره 4،ص17-23.

    حق جوی جوانمرد شقایق،منصوریان مرجان،بررسی عوامل مؤثر در یادگیری آگاهانه دانشجویان سال اول رشته های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 1389،مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی زمستان 1389 ، 10(5)، ص675.

    حسینی شهیدی لاله،عطاردی علیرضا،مقیمیان مریم،بررسی میزان به کارگیری راهبرد های مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گناباد82-1383،مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی در مانی گناباد،دوره 11،شماره 1،سال 1384،ص53-58.

    رحمانی آزاد،محجل اقدم علیرضا،فتحی آذر اسکندر،عبدالله زاده فرحناز،مقایسه تأثیر آموزش برمبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی بر یادگیری درس فرآیند پرستاری دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز 1384-1383،مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،بهار و تابستان 1386،7(1)،ص41-46.

    رسولی نژاد، سیداصغر و رسولی نژاد، سیدوحید.(1384).بررسی سبک یادگیری دانشجویان پیرا پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله گام های توسعه در آموزش پزشکی،2(1)،27-32،ص27-30

    سیف،علی اکبر(1380). روانشناسی پرورشی نوین. تهران:انتشارات آگاه.9،1390(29)،ص 348.

    کلاهدوزی احمد،روش ها و فنون تدریس .چاپ اول .تهران: مرکز برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی ، معاونت آموزشی دانشگاه امام حسین ؛1386.ص.155.

    لاتام، گری پی.(1389). انگیزش شغلی: تاریخچه، نظریه، پژوهش و عمل، ترجمه نشرین ارشدی. تهران: انتشارات جنگل،ص20-30.

    موسوی سید حمید،جوادی رفعت،عوامل مؤثر در بهبود یادگیری دانشجویان از دید استادان دروس غیر بالینی رشته پزشکی عمومی دانشکده پزشکی بندر عباس 1390،مجله پزشکی هرمزگان سال 15،شماره دوم،تابستان 1390، ص123-12.

    نبوی سید جمال الدین،عسگریان مهناز،عوامل مؤثر بر یادگیری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران 1383،سال 14،شماره 1،پاییز 1383،ص43-47.

    نجات نازی،کوهستانی حمید رضا،رضایی کوروش،بررسی تأثیر نقشه مفهومی بر رویکرد های یادگیری دانشجویان پرستاری تهران سال 1390، مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران،دوره 17،شماره 2،ص23-27.

    پروچاسکا ، جیمز ، او ؛ نورکراس ، جان ، سی .(1381). نظریه های رواندرمانی . ترجمه سید محمدی ، یحیی . تهران :انتشارات رشد.ص356.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ب) منابع لاتین

     

    Abouserie,Reda.(2009).Self-esteem and achievement motivation as determinants of   students  approaches to studying,5aug,19-26.

    Abrami, P., &Bures, E. (1996). Computer-supported collaborative learning and distance education. The American Journal of DistanceEducation, 10 (2), 37–41.

    Abrantes, J. L., Seabra, C., & Lages, L. L. (2007). Pedagogical affect student interest and learning performance. Journal of Business Research, 60, 960–964.

    Ackerman, P. L. (1994). Intelligence, attention, and learning: Maximal and typical performance. In D. K. Detterman (Ed.), Current topics in human intelligence: Theories of intelligence(pp.1–27). Norwood, NJ: Ablex.

    Alexander, P. A., & Murphy, P. K. (1999). Learner profiles: Valuing individual differences within classroom communities. In P. L. Ackerman, P. C. Kyllonen, & R. D. Roberts(Eds.), Learning and individual differences: Processes, traits, and content determinants (pp. 413-431). Washington, DC: American Psychological Association.

    Ames, C. (1992). Classrooms: goals, structures, and student motivation.Journal of Educational Psychology, 84, 261–271.

    Anderson, J. R. (1995).Cognitive psychology and its implications. New York: Freeman.Bangert-Drowns, R., Kulik, C. L. C., Kulik, J. A., & Morgan, M. (1991). The instructional effect of feedback in test-like events. Review of Educational Research, 61, 213-238.

    Baker, E., Gearhart, M., & Herman, J. (1990). The Apple Classrooms of Tomorrow: 1990 UCLA Evaluation Study, UCLA Center for theStudy of Evaluation, Los Angeles.Barry, J. (2006). The effect of socioeconomic status on academic achievement. Baker, E. L., Gearhart, M., Herman, J. L., Tierney, R., & Whittaker, A. K.(1991). Stevens Creek portfolio project: Writing assessment in thetechnology classroom. Portfolio News, 2(3), 7-9.

    Bastable SB. (2002) .Nurse as educator, principles of teaching and learning for nursing practice. 2nd ed. Boston: Jones and Bartlett Publishers. Busato, Vittorio. V., Prins, Frans. J., Elshot, Jan. J. & Hamaker Christiaan (1998) The relation between learning style, thebig five personality traits and achievement motivation in higher education. Journal of Personality and Individual Differences, 26, 129-140.

    Barrett, T. (2001). Philosophical principles for problem based learning: Freire’s concepts of personal development and social empowerment. In P. Little, & P. Kandlbinder (Eds.) The power of problem-based learning: Refereed proceedings of the 3rd Asia Pacific Conference on PBL, 9-12 December, Newcastle, Australia: Problarc.

    BBC. (2010). Students only have 10-minute attention span. BBC. Available at http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/8449307.stm. Accessed 08.02.11.

    Barrows H.S. & Tamblyn R.M. (1980) Problem-Based Learning: An Approach to Medical Education. New York:Springer Publishing Company, p.1.

    Boud, D., Cohen, R., & Sampson, J. (1999). Peer learning and assessment. Assessment and Evaluation in Higher Education, 24(4), 413-426.

    Boyle, A.B., Duffy, T. and Dunleavy, K. (2003). ‘Learning styles and academic out-come: the validity and utility of Vermunt’s Inventory of Learning Styles in a Britishhigher education setting’, British Journal of Educational Psychology 73, 263–290.

    Bransford, J.D., and D. Schwartz 1999 Rethinking transfer: A simple proposal with multiple implications. Review of Research in Education 24:61-100.

    Brecht, H. D., &Ogilby, S. M. (2008). Enabling a comprehensive teaching strategy: Video lectures. Journal of Information Technology Education, 7, 71-86.

    Brophy, H.E., Schiffman, R.F. & London Bocknek, E.(2011). Toddlers Social-emotional Competence in the contexts of Maternal Emotion Socialization and Contingent Responsiveness in a law-income Sample.Social Development, 20(1), 73-92.

    Bullock, D.W., LaBella, V. P., Clingan, T., Ding, Z., Stewart, G., &Thibado, P. M. (2002). Enhancing the student-instructor interaction frequency. The Physics Teacher, 40, 535–541.

    Bures, E., Abrami, P., & Amundsen, C. (2000). Student motivation to learn via computer conferencing.Research in Higher Education41(5),593-621.

    Busato, V. V., Prins, F. J., Elshout, J. J., &Hamaker, C. (2000). Intellectual ability, learning style, personality,achievement motivation and academic success of psychology students in higher education.Personality and IndividualDifferences, 29, 1057–1068.

    Busato, V.V., Prins, F.J., Elshout, J.J. and Hamaker, C. (1998). ‘Learning styles: Across-sectional and longitudinal study in higher education’, British Journal of Edu-cational Psychology 68, 427–441.

    Busato, V.V., Prins, F.J., Elshout, J.J. and Hamaker, C. (1999). ‘The relation between learning styles, the Big Five personality traits and achievement motivation in higher education’, Personality and Individual Differences26, 129–140.

    Caldwell, J. E. (2007). Clickers in the large classroom: current research and beast-practice tips. CBE Life Sciences Education, 6(1), 9–20.

    Carlton, M., &Winsler, A. (1998). Fostering intrinsic motivation in early childhood classrooms.Early Childhood Educational Journal,25(3), 159–166.

    Carrell, S., M. Page, and J. West. 2010. Sex and science: How professor gender perpetuates the gender gap. Quarterly Journal of Economics 125(3):1101–44.

    Chen, C. M., & Wang, H. P. (2011). Using emotion recognition technology to assess the effects of different multimedia materials on learning emotion and performance. Library & Information Science Research,33(3),244-255.

    Chen, C. M., Lee, H. M., & Chen, Y. H. (2005). Personalized e-learning system using item response theory. Computers and Education, 4 4(3), 237 – 255.

    Chen, C. M., Liu, C. Y., & Chang, M. H. (2006) . Personalized curriculum sequencing using modified item response theory for web-based instruction. Expert Systems withApplications, 30(2), 378 – 396.

    Chen, L. H. (2010). Web-based learning programs: use by learners with various cognitive styles.Computers and Education, 54, 1028 –1035.

    Chen, S. Y., Fan, J., &Macredie, R. D. (2006) . Navigation in hypermedia learning         systems: experts vs. novices. Computers in Human Behavior, 22(2), 251 – 266.

    Chih-Ming Chen, Distinguished Professor Chung-Hsin Wu(2014),Effects of different video lecture types on sustained attention, Emotion, cognitive load, and learning  performance,.Journal of computers & educationa,v(80),108-121.

    Clark, M.C., et al., Team-based learning in an undergraduate nursing course. The Journal of nursing education, 2008. 47(3): p. 111.

    Colvin, J. W. (2007). Peer tutoring and social dynamics in higher education. Mentoring and Tutoring, 15(2), 165-181.

    Cooke, N. J. (1992). Predicting judgment time from measures of psychological proximity.Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 18 (3), 640 – 653.

    Cooke, N. J., &Schvaneveldt, R. W. (1988). Effects of computer programming experience on network representations of abstract programming concepts . International Journalof Man-Machine Studies, 29(4), 407 – 427.

    Cotner, S., Fall, B., Wick, S., Walker, J., &Baepler, P. (2008). Instant feedback assessment methods: can we improve engagement, enjoyment, and preparation for exams inlarge-enrollment biology courses? Journal of Science Education and Technology, 17, 437–443.

    Crouch, C. H., & Mazur, E. (2001). Peer instruction: ten years of experience and results. American Journal of Physics, 69(9), 970–977.

    Currens, J.B. and C.P. Bithell, The 2: 1 Clinical Placement Model:: Perceptions of clinical educators and students. Physiotherapy, 2003. 89(4): p. 204-218.

    Czubaj, C. A. (2004). Literature review: reported educator concerns regarding cyberspace curricula.Education, 124(4), 676–683.

    Dandavino, M., L. Snell, and J. Wiseman, Why medical students should learn how to teach. Medical Teacher, 2007. 29(6): p. 558-5 65.

    Davis, M. A ., Curtis, M. B., &Tschetter, J. D. (2003). Evaluating cognitive training outcomes: validity and utility of structural knowledge assessment. Journal of Business andPsychology, 18,191– 206.

    Deci, E.L, & Ryan, R.M. (1985).Intrinsic motivation and self-determination in human behavior . New York: Plenum Press.

    Divitini, M., Hargalokken, O. K., &Norevid, P. (2002). Improving communication through mobile technologies: which possibilities? InThe IEEE international workshop on wireless and mobile technologies in education (WMTE’02).

    Dochy, F., Segers, M. S. R., &Sluijsmans, D. (1999). The use of self-, peer and coassessment in higher education: A literature review. Studies in Higher Education, 24(3), 331–350.

    Draper, S. W., & Brown, M. I. (2004). Increasing interactivity in lectures using an electronic voting system. Journal of Computer Assisted Learning, 20, 81–94.

    Dvorak, J.D., &Burchanan, K. (2002,June). Using technology to create and enhance collaborative learning. In The 14th world conference on educational multimedia, hypermedia and telecommunications (ED-MEDIA 2002), Denver, CO, USA.

    Duff, A. (2003). Quality of learning on an MBA programme: the impact of approaches to learning on academicperformance. Educational Psychology, 23 (2), 123–139.

    Dwyer, D. (1994). Apple classrooms of tomorrow: what we’ve learned. Retrieved 2002-3-12.

    Elliott, N. and A. Higgins, Self and peer assessment-does it ma ke a difference to student group work? Nurse Education in Practice, 2005. 5(1): 40-48.

    Elliot, A., McGregor, H., & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A mediational analysis. Journal of Education & Psychology, 91, 549–563.

    Erickson, G., Peer evaluation as a teaching-learning strategy in baccalaureate education for community health nursing. The Journal of nursing education, 1987. 26(5): p. 204.

    Entwistle, N. J., (1998). Approaches to learning and forms of understanding in Teaching and learning in higher education: From theory to practice, Ed. B. Dart & G. Boulton-Lewis, pp. 72-101, Melbourne: Australian Council for Educational Research, 0-86431-234-2.

    Entwistle, N. (2000, December). Some aspects of the teaching–learning environment influencing approaches to studying. Paper presented at the first meeting of the Edinburgh-2000 Group, Edinburgh, UK.

    Entwistle, N., McCune, V. and Hounsell, J. (2003). ‘Investigating ways of enhancing university teaching–learning environments: Measuring students’ approaches tostudying and perceptions of teaching’, in de Corte, E., Verschaffel, L., Entwistle, N.and van Merrienboer, J. (eds.), Powerful Learning Environments: Unravelling Basic Components and Dimensions,Oxford: Pergamon, pp. 89–107.

    Falchikov, N. (1996, July). Improving learning through critical peer feedback and reflection. Paper presented at the HERDSA Conference 1996: Different approaches: Theory and practice in Higher Education, Perth, Australia.

    Fawcett, L. M. and Garton, A. F. (2005). The effect of peer collab orationon child ren’s problem-s olvingability. British Journal of Education alPsycholog y 75, 157–169.

    Furnham, A., Chamorro-Premuzic, T., &Moutafi, J. (2005). Personality and intelligence: gender, the Big Five, self-estimated and psychometric intelligence. International Journal of Selectionand Assessment, 13, 11–24.

    Gardner,R.C.(2001).Integrative motivation and second language acquisition.In z.Dornyei,&R.Schmidt (Eds),Motivation and second language acquisition (pp.1-19). Honolulu:University Hawii.second Language Teaching & Curriculum Center.

    Garner, I., Francis, J., & Wales, K. (2002). An evaluation of the implementation of a short messaging system (SMS) to support undergraduate students. In The European workshop on mobile and contexual leaning, Birmingham, UK.

    Garton, A. F. (2004). Exploring Cognitive Development: The Child as Problem Solver. Oxford: Blackwell Publishers.

    Geisler-Brenstein, E., Schmeck, R.R and  Hetherington, J. (1996). ‘An individual dif-ference  perspective on student diversity, Higher Education31, 73–96.

    Gibbs, G., & Simpson, C. (2004). Conditions under which assessment supports  students’ learning. Learning and Teaching in Higher Education, 1, 3-31.

    Gielen, S. (2007). Peer assessment as a tool for learning. Doctoral dissertation. Catholic University Leuven.

    Glenn, D. C., Patel, F., Kutelieh, S., Robbins, J., Smigiel, H., & Wilson, A. (2011). Perceptions of optimal conditions for teaching and learning: a case study from Flinders University. Higher Education Research and Development (pp. 1–15). iFirst.

    Goldsmith, T. E., Johnson, P. J., & Acton, W. H. (1991). Assessing structural knowledge.Journal of Educational Psychology, 83 (1), 88– 96.

    Gomez, R. L., Hadfield, O. D., &Housner, L. D. (1996). Conceptual maps and simulated teaching episodes as indicators of competence in teaching elementary mathematicsJournal of Educational Psychology, 88 ,572– 585.

    Gordon,S.(2009).Underprepared student: Challenges Facing College Faculty. Retrieved May 9,2009.

    Graesser, A.C., Jackson, G.T., McDaniel, B., 2007. AutoTutor holds conversations with learners that are responsive to their cognitive and emotional states. Educational Technology 47, 19-22.

    Graf, S., Lin, T., Kinshuk, J., 2008. The relationship between learning styles and cognitive traits getting additional information for improving student modelling. Computers in Human Behavior 24 (2), 122-137.

    Greene, B.A. & Miller, R.B.(1996). Influences on course performance:Goals,perceoved ability, and self-regulation. Contemporary Educational Psychology.21,181-192.

    Guzley, R. M., Avanzino, S., & Bor, A. (2001).Simulated computer-mediated/video interactive distancelearning: A test of motivation, interaction satisfaction, delivery, learning and perceived effectiveness.Journal of Computer Mediated Communication [Online],6(3). Retrieved July 25, 2009,from, http://jcmc.indiana.edu/ vol6/issue3/ guzley.html

    HafizoahKassima , Howard Nicholasb, Wan Ngc(2014).Using a multimedia learning tool to improve creative performance.Journal of Thinking Skills and Creativity ,vol 13,9-13.Irani, T. (1998). Communication potential, information richness and attitude. ALN Magazine, 2(1).

    Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: a six-thousands student survey of mechanics test data for introductory physics courses. AmericanJournal of Physics, 66, 64–74.

    Hansen, E. W., Stein, E. M., & May, V. V. (2008). Work in progress: Building community among first year engineering students. In Proceedings of 38th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, Saratoga Springs, N.Y., Oct 22-25, 2008.

    Haseman, W. D., Polatoglu, V. N., & Ramamurthy, K. (2002). An empirical investigation of the influences of the degree of interactivity of user-outcomes in a multimedia.environment. Information Resources Management Journal, 15(2), 31–48.

    Hazrati-Viari A, Tayarani Rad A, Torabi S. 2012. The effect of personality traits on academic performance: The mediating role of academic motivation. Procedia - Social and Behavioral Sciences 4th International Conference of Cognitive Science (ICCS 2011) 32 (2012) 367 – 371.

    Herndon, M. K. & Hirt, J. B. (2004). Black students and their families: what leads to success in college.Journal of Black Students, 34(4), 489-513. Retrieved May 14, 2011.

    Higgins, R., Hartley, P., & Skelton, A. (2002). The conscientious consumer; reconsidering the role of assessment feedback in student learning. Studies in Higher Education, 27(1), 53–64.

    Hiller, T. B., & Hietapelto, A. B. (2001). Contract grading: encouraging commitment to the learning process through voice in the evaluation process. Journal of Management Education, 25, 660–684. http://beta.hec.gov.pk/InsideHEC/Divisions/QALI/ Others/Pages/StatisticalInformationUnit.aspx. Assessed 24.07.12.

    Jackson, J. (2003). Case-based learning and reticence in a bilingual context: perceptions of business students in Hong Kong. System, 31, 457–469.

    James, M., McCormick, R., Black, P., Carmichael, P., Drummond, M-J., Fox, A., Frost, D., MacBeath, J., Marshall, B., Pedder, D., Procter, R., Swaffield, S. and Wiliam, D. (2007). Improving Learning how to learn: classrooms, schools and Networks. London: Routledge.

    Jawitz, J., & Case, J. (2009). Communicating your findings in engineering education: the value of making your theoretical perspectiveexplicit. European Journal of Engineering Education, 34(2), 149- 154.

    Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (1998). Cooperative learning returns to college: What evidence is there that it works?Change, July/August, 27-35.

    Johnson, D. W., Johnson, R. T., Smith, K. A. (1991) Cooperative learning: Increasing college faculty instructional productivity. ASHE-ERIC. Higher Education Report No. 4.Washington, D.C.: The George Washington University, School of Education and Human Development.

    Kashif M, Ayyaz M, Raza A, Hamid WS. (2013). Business undergraduates’ perceptions of motivation to learn:Empirical evidence from Pakistan. The International Journal of Management Education. 11: 75-84.

    Kauffman, D. (2004). Effects of time perspective on student motivation: introduction to a special issue. Educational Psychology Review,16(1), 1–7.

    Kember, D. (2000). Misconceptions about the learning approaches, motivation and study practices of asianstudents.Higher Education,40, 99–121.

    Kenyon, L. and S. Peckover, 'A Juggling Act': an analysis of the impact of providing clinical placements for pre-registration students on theorganisation of community nursing and health visiting work. Nurse Educ Today, 2008. 28(2): p. 202-9.

    Kimble, G.A., (1961). Hilgaral and marquis conditioning and learning(2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: prentice-Hall,5-6.

    Koffka, K. (1935). Principles of gestalt psychology. New York: Harcourt, Brace. Koffka, K. (1922). Perception: and introduction to the Gestalt-theorie. Psychological Bulletin, 19, 531-585.

    Kraithman,D.,& Bennett,S.(2005).Blending chalk talk and accessibility in an introductory economics module.Higher Education Academy Economics Network. Best Practice, 4(2), 12–15.

    Kuhn, D. (1972). Mechanism of change in the development of cognitivestructures. Child Developme nt43, 833–844.

    Laidra, K. , Pullmann, H. , & Allik, J. R. (2008). Personality and intelligence as predictors of academic achievement: A cross - sectional study from elementary to secondary school. Personality and Individual Differences, 42, 441–451.

    Lau, W. F., & Yuen, H. K. (2010). Promoting conceptual change of learning sorting algorithm through the diagnosis of mental models: the effects of gender and learning stylesComputers & Education, 54,275– 28.

    Lave, J. and Wenger, E. (1991).Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-42374-0.

    Leach,L,&Zepke,N.(2009July).Engaging first year student:aconceptual organizer for student engagement in paper presented at the 2009 first year in higher education conference.Brisbane ,Australia.Retrieved from. http://www.fyhe.qut.edu.au/past_papers/papers09/content/pdf/6A.pdf.

    Leblanc,G.,& Nguyen,N.(1999).Listening to the customer’s voice:examining perceived service value among business college students.International Journal  of Educational Management ,13(4),187-198.

    Levy, S. (2007). An inquiry into motivation using the case of Phaedrus demonstrator. Journal of Management Education, 31, 797–811.

    Liu, T., Wang, H., Liang, J., Chan, T., & Yang, J. (2002). Applying wireless technologies to build a highly interactive learningenvironment. IEEE International Workshop on Wireles and Mobile Technologies in Education (WMTE’02) (63), 70.

    Liu, T., Liang, J., Wang, H., Chan, T., & Wei, L. (2003). Embedding educlick in classroom to enhance interaction. In Proceedings international conference computers in education(ICCE) (pp. 117–125). Hong Kong, China.

    Liu, E. Z., Lin, S. S., Chiu, C. H., & Yuan, S. M. (2001).Web-based peer review: The learner as both adapter and reviewer. IEEE Transactions on Education, 44(3), 246−251.

    Macallan, D.C., et al., A model of clinical problem based learning for clinical attachments in medicine. Medical education, 2009. 43(8): p.799- 807.

    Martin, J. (2006) Personal knowledge management - the basis of corporate and institutional knowledge management, In: Managing Knowledge: Case Studies in Innovation, Martin, J. & Wright, K., Spotted Cow Press, Edmonton.

    Marton, F., &Säljö, R. (1976). On qualitative differences in learning I: outcome and process. The British Journal of Educational Psychology, 46, 4–11.

    Masaali.s(2007).Relationship between reading study and academic achievement among students in IU .Doctoral Dissertation Isfahan.Khorasgan aslamic azad University.2007 [Persian].

    Marton, F. & Säljö, R. (1997). Approaches to learning. In F. Marton, D.J. Hounsell & N.J. Entwistle (Eds.), The experience oflearning: Implications for teaching and Studying in Higher Education (2nd ed.) (pp. 39-58). Edinburgh: Scottish AcademicPress.

    Mau, W.C.(1997)." Parental influences on the high school students academic achievement: A comparison of Asian immigrants, Asian American, and white Americans. "Psychology in the schools 34: 267-277.

    Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning Second Edition.Cambridge: Cambridge University Press. 32 Avenue of the Americas, New York, NY 10013-2473, USA.

    Mayer, R. E., Stull, A., DeLeeuw, K., Almeroth, K., Bimber, B., Chun, D., et al. (2009). Clickers in collage classrooms: fostering learning with questioning methods in large lecture classes. Contemporary Educational Psychology, 34, 51–57.

    McMillan, J. H. (2007). Formative classroom assessment: The Key to  improving student achievement.In J.H.McMillan (Ed.),Formative classroom assessment(pp.1-7). New York: Teachers College Press.

    Middleton, E. B., & Loughead, T. A. (1993). Parental influence on career development: an integrative framework for adolescent career counseling. Journal of Career Development, 19, 161–173.

    Mifsud, L. (2002). Alternative learning arenas – pedagogical challenges to mobile learning technology in education. In IEEE  international workshop on wireles and mobile technologies in education (WMTE’02), Vaexjoe, Sweden.

    Miller,S.M.,&Miller ,K.L.(2000). Theoretical and practical consideration in the design of web-based instruction.In B.Abbey (Ed).Instructional and cognitive impacts of web-based education (pp.156-177).Hershey ,USA:Idea Group publishing.

    Mohamadi Y (TRANSLATOR).[Educational psychology:theory and pra].Slavin RE (Author) Tehran :VIRAYESH.2006.[persian].

    Moneta, G. (2004). The flow model of intrinsic motivation in chinese: cultural and personal moderators.Journal of Happiness Studies,5(2), 181–217.

    Moore, J. L. (2000). Counseling African American men back to health. In L. Jones (Ed.), African American brothers of the academy: Up and coming black scholars earning our way in higher education (pp. 249 - 261). Sterling, VA: Stylus.

    Muir-Herzig, R. (2004). Technology and its impact in the classroom. Computers and Education, 42, 111–131.

    Narciss, S. (2008). Feedback strategies for interactive learning tasks. In J. M. Spector, M. D. Merrill, J. Van Merrie¨nboer, & M. P. Driscoll (Eds.), Handbook of research on educational xcommunications and technology (3rded.). (pp. 125e143) New York: Erlbaum.

    Nardi, B., Whittaker, S., & Bradner, E., (2000). Interaction and outeraction: instant messaging in action. In Proceedings of the 2000 ACM conference on computer supported cooperative work, (pp.79-88).Philadelphia,PA:ACM press.

    Nicol, D., & Boyle, J. (2003). Peer instruction versus class-wide discussion in large   classes: a comparison of two interaction methods in the wired classroom. Studies of Higher Education, 28, 457–473

    Nicolopoulou, A. and Richner, E. S. (2004). When your powerscombine, I am Captain Planet: The developmental significance ofindividua l and group authored stories by preschool ers. DiscourseStudies6 (3), 329–347.

    Noe ,R.A. (1986). Trainee attributes and attitudes: Neglected influences on training effectiveness. Academy of Management Review, 11, 736–749.

    Omidiyan.M.(TRANSLATOR).[Educationalpsychology].SantrockJW(Author)Yazd University.2006 .[persian].

    Osborn, D. S. (2010). Using video lectures to teach a graduate career development course. In Gary R. Walsh, & Jeanne C. Bleur (Eds.), VISTAS (pp. 1-9). American Counseling Association. Retrieved from.

    Parr, J.M. and M.A.R. Townsend, Environments, processes, and mechanisms in             peer learning* 1. International journal of education al research, 2002. 37(5):                p. 403-423.

    Peets, A., et al., Involvement in teaching improves learning in medical students: a randomized  cross-over study. BMC medical education, 2009. 9(1): p. 55.

    Perry, M.E., et al., Can training in musculoskeletal examination skills be effectively  delivered by undergraduate students as part of the standard curriculum? Rheumatology, 2010. 49(9): p. 1756.

    Piombo, C., Batatia, H., Ayache, A., 2003, July. A framework for adapting  instruction to cognitive learning styles. In: Advanced Learning Technologies, 2003. Proceedings. The 3rd IEEE International Conference on. IEEE, pp. 434-435.

    Pintrich, P., &Schunk, D. (1996). Motivation in education: Theory, research, and   applications. New Jersey: Prentice-Hall.

    Pintrich, P. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of EducationalResearch (31), 459–470.

    Price, I., Matzdorf, F., Smith, L., & Agahi, H. (2003). The impact of facilities on student choice of university. Facilities, 21(10), 212–222.

    Power, C., & Dunphy, K. (2010). Peer Facilitated Learning in Mathematics for Engineering: a Case Study from an Australian University. Engineering education,5(1),                75-84.

    Ramsden, P. (1988). ‘Context and strategy: situational influences on learning’, inSchmeck, R.R., (ed.), Learning strategies and learning styles. New York: PlenumPress, pp. 159–184.

    Resnick, L. B, Levine, J. M., & Teasley, S. D. (1991). (Eds.), Perspectives on Socially Shared Cognition. (pp.63 –82). Washington DC: American Psychological Association.

    Richardson, J.T.E., Morgan, A. and Woodley, A. (1999). ‘Approaches to studying indistance education’, Higher Education37, 23–55.

    Reeves, T. C. (2000). Alternative assessment approaches for online learning environments in higher education. Journal of Educational Computing Research, 23 (1), 101 –111.

    Richardson, J.T.E. (2000).Researching student learning.Buckingham: SRHE and OpenUniversity Press.

    Riding, R., Rayner, S., 1999. Cognitive styles and learning strategies: understanding differences in learning and behavior. Educational Technology 15 (3), 222e241.

    Rozendaal, J.S., De Brabander, C.J. and Minnaert, A. (2001, August). Boundaries anddimensionality of epistemological beliefs. Paper presented at the 9th Conference ofthe European Association for Research on Leaning and Instruction, Fribourg,Switzerland.

    Rozendaal, J.S., de Brabander, C.J. & Minnaert, A. (2001, August). Boundaries and dimensionality of epistemological beliefs. In C.J. de Brabander (Chair), Personal epistemology: A search for conceptual clarification. Symposium conducted at the 9th biennial meeting of the European Association for Research on Learning and Instruction,Fribourg, Switzerland (17p + appendix).

    Robinson, J. M. (1999). Anonymous peer review for classroom use: Results of a pilot in a large science unit. In Teaching in the Disciplines/ Learning in Context. Proceedings of the 8 tb Annual Teaching Learning Forum99. http://ctl.curtin.edu.au/professional_development/conferences/tlf/tlf1999/robinson-j.html.

    Roblyer, M. D., &Wiencke, W. R. (2003). Design and use of a rubric to assess and encourage interactive qualities in distance courses. American Journal of Distance Education, 17(2), 77–98.

    Schiefele, U. (1991). Interest learning and motivation. Educational Psychologist, 26, 299–323.

    Schulze, E., & Tomal, A. (2006). The chilly classroom: beyond gender. College Teaching, 54(3), 263–269.

    Schulze, E., & Tomal, A. (2006). The chilly classroom: beyond gender. College Teaching, 54(3), 263–269.

    Shanoski,L, Hranitz, J. (2004). Learning from America's Best Teachers: Building a foundation for Accountability through excellence .

    Severiens, S.E. and Ten Dam, G.T.M. (1997). ‘Gender and gender identity differences inlearning styles’, Educational Psychology17, 79–93.

    Slavin, R. E. (1996). Research on cooperativ e learning and achievement:What we know, what we need to know.Contemporary EducationalPsycholog y 21, 43–69.

    Sluijsmans, D., Brand-Gruwel, S., & Van Merriënboer, J. J. G. (2002). Peer assessment training in teacher education: Effects on performance and perceptions. Assessment and Education in Higher Education, 27(5), 443−454.

    Sims, R. (2003). Promises of interactivity: aligning learner perceptions and expectations with strategies for flexible and online learning. Distance Education, 24(1), 87–103.

    Smith, P., & Smith, S. (1999). Differences between Chinese and Australian students: some implications for distance educators. DistanceEducation, 20 , 64–80.

    Smith, S.M., & Woody, P.C. 2000, Interactive effect of multimedia instruction and learning styles,Teaching of Psychology, 27(3), 220-224.

    Smith,F.M.,& Hausfaus,C.O.(1998).Relationship of family support and ethnic minority students achievement in science and mathematics .Science Ed-Ucation.82.111-125.

    Smith, K.A., Sheppard, S. D., Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2005). Pedagogies of engagement: Classroom-based practices. Journal ofEngineering Education, 94(1), 87-102.

    Stefanou, C., & Salisbury-Glennon, J. (2002). Developing motivation and cognitive learning strategies through an undergraduate learningcommunity.Learning Environments Research, 5 ,77–97.

    Steinert, Y., Student perceptions of effective small group teaching. Medical education, 2004. 38(3): p. 286-293.

    Stone, M.E., & Jacobs, G. (2006). Supplemental instruction: new visions for empowering student learning. New Directions for Teaching and Learning, No. 106, San Francisco: Jossey-Bass.

    Stone, A., & Briggs, J. (2002). ITZ GD 2 TXT – How to use SMS effectively in M-learning. In The European workshop on mobile andcontexual learning, Birmingham, UK

    Stroud, K.C. (2006). Development  of  the  school motivation  and  learning strategies  inventory. Unpublished Dissertation. US: Texas A & M University. 1-200.

    Tang, T. Y., &Mccalla, G. (2003). Smart recommendation for evolving e-learning system. In: 11th international conference on artificial intelligence in education , Workshop  on technologies for electronic documents for supporting learning, July 20-24, Sydney, Australia pp. 699– 710.

    Ten Cate, O. and S. Durning, Peer teaching  in medical education: twelve reasons to move from theory to practice. Medical Teacher, 2007. 29(6): p. 591-599.

    Topping, K. J. (2009). Peer Assessment. Theory Into Practice, 48(1), 20–27.

    Topping, K. (1998). Peer assessment between students in colleges and universities. Review of Educational Research, 68, 249−276.

    Topping, K., Smith, F. F., Swanson, I., & Elliot, A. (2000). Formative peer assessment ofacademic writing between postgraduate students. Assessment and Evaluation inHigher Education, 25(2), 149−169.

    Topping, K.J. and S.W. Ehly, Peer-assisted learning. 1998: Lawrence Erlbaum.Trigwell, K., Prosser, M. and Waterhouse, F. (1999). ‘Relations between teachers’approaches to teaching and students’ approaches to learning’, Higher Education37,57–70.

    Trees, A. R., & Jackson, M. H. (2007). The learning environment in clicker classrooms: student processes of learning and involvement in large university-level courses using student response systems. Learning, Media and Technology, 32, 21–40.

    Trifonova, A. (2003) Mobile learning – review of the literature. Technical report DIT-03-009, Informatica e Telecomunicazioni, University of Trento.

    Trottier, R.W., A Peer-Assisted Learning System ('PALS') approach to teaching basic sciences. A model developed in basic medical pharmacology instruction. Medical Teacher, 1999. 21(1): p. 43-47.

    Vaill, P. B. (2007). F. J. Roethlisberger and the elusive phenomena of organizational behavior. Journal of Management Education, 31, 321–338.

    Valle, A., Cabanach, R., Nunez, J., Gonzalez-Pienda, J., Rodriguez, S., &Pineiro, I. (2003). Cognitive, motivational, and volitionaldimensions of learning.Research in Higher Education, 44(5), 557–580.

    Van Wynen E.(1997) [Information processing style: One size does not fit all]. Nurse educator, 22 (5), 44-48.

    Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Sheldon, K. M., &Deci, E. L. (2004). Motivating learning, performance, and persistence: The synergistic effects of intrinsic goal contents and autonomy-supportive contexts. Journal of Personality and Social Psychology, 87, 246–260.

    VanderStoep, S.W., Pintrich, P. and Fagerlin, A. (1996). ‘Disciplinary differences in self-regulated learning in college students’, Contemporary Educational Psychology 21,345–362.

    Vansteenkiste,M.,Sierens,E.,Soenens,B.,Luyckx,K.,&Lens,W.(2009).Motivational profiles from a self-determination perspective:The quality of motivation matters Journal of Educational Psychology,101,671-688.

    Vermetten, Y.J., Lodewijks, H.G. and Vermunt, J.D. (2001). ‘The role of personalitytraits and goal orientations in strategy use’, Contemporary Educational Psychology26, 149–170.

    Vermunt, J.D. (1996). ‘Metacognitive, cognitive and affective aspects of  learning stylesand strategies: A phenomenographicanalysis’,Higher Education31, 25–50.

    Vermunt, J.D. (2003). ‘The power of  learning environments and the quality of studentlearning. in de Corte’, E., Verschaffel, L., Entwistle, N. and van Merrie¨nboer,J. (eds.), Powerful Learning Environments: Unravelling Basic Components andDimensions,Oxford: Pergamon, pp. 107–122.

    Vermunt, J. D., &Vermetten, Y. (2004). Patterns in student learning: Relationships between learning strategies, conceptions of  learning, and learning orientations. Educational Psychology Review, 16(4), 359–384.

    Vermunt, J.D. and Verloop, N. (1999). ‘Congruence and friction between learning andteaching’, Learning and Instruction 9, 257–280.

    Vermeer, H. (1997). Sixth-grade students' mathematical problem-solving behavior. Doctoral Dissertation,Leiden University, The Netherlands.

    Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychologicalprocesses (M. Cole, V John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman,Eds.). Cambridge, MA: Harvard University Press.

    Wadoodi, A. and J.R. Crosby. (2004). Twelve tips for peer-assisted learning: a classic concept revisited. Med Teach. 24(3): p. 241-4.

    Wood, D.F., Problem based learning. Bmj, 2003. 326(7384): p. 328.Wotton, K. and J. Gonda, Clinician and student evaluation of a collaborative clinical teaching model. Nurse EducPract, 2004. 4(2): p. 120-7.

    Xu, R. (2004). Chinese Mainland Students’ experiences of teaching and learning at a Chinese University: some emerging findings. In BERA 2004 conference, Manchester. 15-18 September 2004. www.ed.ac.uk/etl/publications.html, p.1-18.

    Young MR ,Klemz BR, Murphy JW. Enhancing learning outcomes: the effects of instructional technology, learning styles, instructional methods, and student behavior. J Mark Educ 2003 ;25(2):130-42.

    Yong, S.T, & Lew, T.Y,. (2005). Deep learning approach among marketing students: Adult versus youth learners:Adult versus youth learners. http://conference.herdsa.org.au/2005/pdf/non_refereed/082.pdf.

    Zagorsky, J. (1997). E-mail, computer usage and college students: a case study .Education, 118(1), 47–56.

    Zeegers, P. (2001). ‘Approaches to learning in science: A longitudinal study’ ,British Journal of  Educational Psychology 71, 115–132.

    Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. In A. Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies (pp. 202–231). Cambridge: Cambridge University Press.

    Zimmerman, B. J., &Risemberg, R. (1997). Becoming a self-regulated writer: A social cognitive perspective. Contemporary Educational Psychology, 22, 73–101.


موضوع پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, نمونه پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, جستجوی پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, فایل Word پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, دانلود پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, فایل PDF پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, پروژه درباره پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر عوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه در سال 1394 بوده است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 215 نفر از کارکنان دانشگاه ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و همبستگی بوده است. برای گردآوری اطلاعات از ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت آموزشی گرایش : مدیریت آموزشی [1]چکیده: این تحقیق با هدف بررسی رابطه توانمندی روان شناختی وکیفیت زندگی کاری با رضایت شغلی اساتید دانشگاه ازاد اسلامی واحد بندرعباس انجام شد. روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرو نباخ استفاده شد و با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه شد که برای پرسشنامه ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش تحقیقات آموزشی چکیده: با توجه به تأثیر مدیریت کلاس در ایجاد جو مناسب و مطلوب یادگیری از یک طرف و تأثیر یادگیری خود تنظیمی در زندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی و ارتقاء تعلیم و تربیت از طرف دیگر، این پژوهش بر آن است تا رابطه سبک مدیریت کلاس با یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان مؤسسات آموزش عالی ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی - بازرگانی داخلی چکیده: امروزه با توجه به پیشرفت های فراگیر و صنعتی شدن جوامع و نیز نزدیک شدن خدمات و امکانات سازمان ها به یکدیگر، خلا فقدان تبلیغات موثر و کارآمد که باعث جلب توجه هرچه بیشتر مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی شود، لازم و ضروری به نظر می رسد. بانک ها نیز مانند موسسات دیگر از این امر مستثنی نیستند. یکی ...

پایان‏نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی عنوان پایان نامه چکیده: هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری و درگیری والدین در امور تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر بندرعباس می باشد. جهت انجام این تحقیق 280 نفر از دانش آموزان شهر بندرعباس به روش تصادفی انتخاب شد. سپس از دانش آموزان و والدین آن ها خواسته شد که به پرسشنامه های درگیری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد دررشته روانشناسی تربیتی "M.A" چکیده پژوهش حاضر با هدف « بررسی رابطه بین سبکهای شناختی و یادگیری خودتنظیمی با دست برتری در دانشجویان» انجام شده است.جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانشجویانی که در سال تحصیلی 93-92 در دانشگاه خوارزمی مشغول تحصیل بودند. نمونه شامل 90 نفر از دانشجویانی بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای از طبقه زنان و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی (M. A) گرایش: بالینی چکیده مقدمه: این مطالعه با هدف مقایسه بین ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان عادی و تحت پوشش کمیته امداد امام دانشگاه‌های شهرستان دره شهر انجام گردیده. موارد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری را کلیه دانشجویان عادی و تحت پوشش تشکیل می‌دهد. در این مطالعه، 189 نفر ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی – چکیده مقدمه: محیط بالین در برگیرنده شرایط و محرکهای موثر بر یادگیری است ولی انگیزه نخستین و مهمترین عنصر تشکیل دهنده رفتار یادگیری می باشد. یکی از نظریه های مهم در این زمینه تئوری خود تعیین کنندگی است که یک تئوری انگیزش عمومی است. بر اساس این تئوری، ارضاء سه نیاز اساسی روانی: درک از استقلال ،کفایت و شایستگی و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مددکاری اجتماعی چکیده: هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­ های ارتباط مؤثر و جرأتمندی بر سازگاری اجتماعی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. روش: روش این تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه های آزمایش و گواه استفاده شده است.جامعه آماری: این پژوهش120 دانشجوی ورودی نیمسال دوم تحصیلی بودند. نمونه ...

ثبت سفارش