فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول. 1
«کلیات تحقیق». 1
مقدمه. 2
1-1 بیان مسأله تحقیق.. 3
1-2 اهمیت موضوع. 5
1-3 اهداف تحقیق.. 6
1-4 مدل تحقیق.. 7
1-5 فرضیات و سوالات تحقیق.. 8
1-6 روش تحقیق.. 8
1-7 جامعه و نمونه آماری.. 9
1-8 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات.. 9
1-9 قلمرو تحقیق.. 9
1-10 تعاریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق.. 10
فصل دوم. 12
« ادبیات تحقیق». 12
مقدمه. 13
بخش اول: مبانی نظری تحقیق.. 14
2-1 قسمت اول: هوش سازمانی.. 14
2-1-1 هوش چیست.. 14
2-1-2 هوش از منظر دانشمندان مختلف.. 16
2-1-3 انواع هوش.. 20
2-1-4 تعریف هوش سازمانی و تاریخچه آن. 21
2-1-5 اهمیت هوش سازمانی برای سازمان. 24
2-1-6 ویژگیهای هوش سازمانی.. 26
2-1-7 هوش سازمانی از دیدگاههای مختلف.. 26
2-1-7-1 دیدگاه معرفت شناختی.. 26
2-1-7-2 دیدگاه ماتسودا 27
2-1-7-3 دیدگاه هلال. 29
2-1-7-4 دیدگاه مینچ (1996) 30
2-1-7-5 دیدگاه کرن. 30
2-1-7-6 دیدگاه دیوید پرکینز. 31
2-1-8 سه هوشمندی حیاتی در سازمانها 33
2-1-8-1 هوشمندی کسب و کار 33
2-1-8-2 هوشمندی استراتژیک.. 34
2-1-8-3 هوشمندی پولی.. 34
2-1-9 تفاوت هوش سازمانی و هوش کسب و کار 34
2-1-10 قانون آلبرشت.. 35
2-1-11 ابعاد هوش سازمانی از نظر کارل آلبرشت.. 36
2-1-12 توانمند سازهای کلیدی هوش سازمانی.. 38
2-1-13 ضرورت توجه به هوش سازمانی در سازمان. 40
2-1-14 نقش رهبران در افزایش هوش سازمانی.. 42
2-1-15 گامهای اساسی استفاده درست از هوش سازمانی.. 42
2-1-16 بهبود هوش سازمانی.. 43
2-1-17 پیامدهای هوش سازمانی.. 45
2-1-18 هوش سازمانی مسیری که باید شرکتها و سازمانها طی کنند. 46
2-1-19 چرا هوش سازمانی؟ 47
2-1-19-1 هوش سازمانی و کاهش هزینهها وافزایش درآمدها در سازمانها 48
2-1-20 فرآیند هوش سازمانی در سازمانها و شرکتها 49
2-1-20-1 مرحله برنامه ریزی و هدایت.. 49
2-1-20-2 مرحله اخذ اطلاعات از پایگاه اطلاعاتی.. 49
2-1-20-3 مرحله پردازش اطلا عات.. 50
2-1-20-4 مرحله آنالیز و تولید اطلاعات.. 50
2-1-20-5 خلاصه و جمع بندی.. 50
2-2 قسمت دوم: عملکرد کارکنان. 51
2-2-1 مفهوم عملکرد. 51
2-2-2 ارزیابی عملکرد. 52
2-2-3 اهمیت ارزیابی عملکرد. 54
2-2-4 اهدف ارزیابی عملکرد. 56
2-2-5 انواع ارزیابی عملکرد. 58
2-2-6 دیدگاههای مربوط به ارزیابی عملکرد. 64
2-2-7 مقیاسهای ارزیابی عملکرد. 66
2-2-8 روشهای مختلف ارزیابی عملکرد. 66
2-2-8-1 روش امتیازبندی.. 67
2-2-8-2 روش رتبهبندی مستقیم. 68
2-2-8-3 روشهای غیر متدوال. 68
2-2-9 ارتباط هوش سازمانی با عملکرد کارکنان. 69
بخش دوم: پیشینه پژوهش... 70
فصل سوم. 74
« روش تحقیق». 74
مقدمه. 75
3-1 روش تحقیق.. 76
3-2 جامعه آماری و تعیین حجم نمونه. 77
3-3 روشها وابزار جمع آوری اطلاعات.. 78
3-3-1 روشهای گردآوری اطلاعات.. 78
3-3-2 ابزار اندازه گیری.. 79
3-3-2-1 تهیه و تنظیم پرسشنامه. 79
3-3-2-2 ساختار پرسشنامه: 81
3-3-2-3 پایایی و روایی پرسشنامه. 81
3-3-2-3-1 تعیین پایایی (قابلیت اعتماد)پرسشنامه. 81
3-3-2-3-2 تعیین اعتبار (روایی)پرسشنامه. 82
3-3-2-3-3 پایایی و روایی بدست آمده از پرسشنامه هوش سازمانی و عملکرد سازمانی.. 83
3-4 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 84
فصل چهارم. 86
« تجزیه و تحلیل پژوهش». 86
مقدمه. 87
4-1 آمار توصیفی.. 88
4-1-1 بررسی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان. 88
4-1-2 توزیع فراوانی شاخصهای تحقیق.. 92
4-2 آمار استنباطی.. 106
4-2-1 بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق.. 106
4-2-2 آزمون فرضیههای تحقیق.. 107
4-2-3 رتبه بندی متغیرهای پژوهش... 114
فصل پنجم. 116
« نتیجه گیری و پیشنهادها ». 116
مقدمه. 117
5-1 یافتههای تحقیق.. 118
5-1-1 یافتههای توصیفی تحقیق.. 118
5-1-2 یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامهها 119
5-2 نتیجه گیری و پیشنهادها 121
5-3 پیشنهادها به محققین آتی.. 128
5-4 محدودیتهای تحقیق.. 128
فهرست منابع و مأخذ. 130
منابع فارسی.. 131
پیوستها و ضمائم. 138
منبع:
منابع فارسی
ابزری، مهدی، اعتباریان، اکبر و ستاری قهفرخی، مهدی، هوش سازمانی وجلوگیری از کند ذهنی سازمانی، 1385، ماهنامه مدیریت دانش سازمانی، شماره 22، مهرماه.
اتکینسون، ریتاال و همکاران؛ زمینه روانشناسی، حسن رفیعی و دیگران، تهران، ارجمند، 1384، چاپ پنجم، جلد دوم
آذر، عادل؛ منصور مومنی، آمار و کاربرد آن در مدیریت، 1387، جلد اول، انتشارات سمت، چاپ ششم.
ارشدی خمسه، علی، ارزیابی عملکرد، 1387، . ,[on line]
استندلر پیتر، روش تحقیق اجتماعی، 1375 ترجمه بیژن کاظم زاده، انتشارات آستان قدس رضوی.
اسماعیلی، علی، گودرزی، ناصر، شایسته، سیاوش، مبانی روان شناسی عمومی، 1386، چاپ دوم، تهران، شلاک
آشوری، داریوش، دانشنامه سیاسی، 1393، انتشارات مروارید، چاپ بیست و سوم.
اصفهانیان، محمدرضا، بررسی رابطه بین کارکردهای نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و تعهد سازمانی در سازمان آموزش پرورش استان اصفهان، 1389، دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
البرزی، صدرا لله، ارزیابی عملکرد کارکنان، 1385، روزنامه همشهری، شماره 3702
الهی، شعبان، "مثلث عملکرد سازمانی"، 1378، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی، ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران، سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
ایران نژاد پاریزی، مهدی، روش تحقیق در اجتماعی، 1382، تهران، نشر مدیران.
بابایی، محمد علی، مومنی، نونا؛ تأثیر هوش عاطفی بر اثر بخشی مدیران، 1384، مجله تدبیر، سال 16، شماره 166
بازرگان، عباس، سرمد، زهره، حجازی، الهه، روشهای تحقق در علوم رفتاری، 1384، تهران: انتشارات آگاه
باقرزاده، مجید و اکبری دیباور، احمد؛ تبیین رابطه هوش سازمانی با چابکی سازمانی، 1389، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره5، سال دوم.
باقرزاده، مجید و اکبری دیباور، احمد. "عوامل موفقیت مدیران با چابکی سازمانی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آدربایجان شرقی "، 1389، مقاله - هشتمین کنفرانس بین المللیهاری وارد هندوستان.
پاشا شریفی، حسن، نظریه و کاربرد آزمونهای فردی و شخصیت، 1376، چاپ اول، تهران، انتشارات سخن.
تولایی، روح الله، رویکردهای نوین به ارزیابی عملکرد سازمانها، 2007، پایگاه مقالات مدیریت.
جعفری قوشچی، بهزاد، راههای افزایش کارایی، 1381، ماهنامه تدبیر، سال سیزدهم، شماره 126، آبان ماه.
جمال زاده، محمد و غلامی، یونس و سیف، محمدحسن؛ بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیات علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی، 1388، فصل نامه رهبری و مدیریت آموزشی /سال سوم / شماره دوم.
چلی سریل، نینا و حسینی، سید یعقوب؛ تأثیر هوش سازمانی بر یادگیری در سازمان، 1392، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت )بهبود و تحول(، سال بیست و سوم شماره 71، پائیز 29 ؛159-131.
حاجی کریمی، عباسعلی و رنگریزر، حسن؛ مدیریت منابع انسانی، 1378، تهران.
حییم، سلیمان، فرهنگ کوچک انگلیسی-فارسی، 1375، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر
خاکی، غلام رضا، روش تحقیق در مدیریت، تهران، 1383، دانشگاه آزاد مرکزی، مرکز انتشارات علمی.
خائف الهی، احمد. دوست دار، محمد، ابعاد هوش هیجانی، 1383، مدیریت توسعه، پاییز، شماره18
خلیلی عراقی، مریم. یقین لو، مهر انگیز، مدیریت بر مبنای عملکرد(فاصله از تئوری تا اجرا)، 1382، ماهنامه تدبیر، شماره 142
خویشی، بهروز، بررسی رابطه سلامت سازمانی مدارس با عملکرد مدیران مدارس مقاطع سه گانه آموزش و پرورش، 1388، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، پایان نامه، کارشناسی ارشد
داریانی، محمد علی و رفیع زاد ه، علاالدین، 1386، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.
ﺩﻻﻭﺭ، ﻋﻠﻰ، ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺩﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﺭﻓﺘﺎﺭﻯ، 1385، ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﭘﻴﺎﻡ ﻧﻮﺭ.
دهخدا، علی اکبر؛ لغت نامه دهخدا، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1379 ه. ش، ذیل واژه تعاون
رابینز، استیفن، مبانی رفتار سازمانی، 1382، انتشارات ترمه؛
رحیمی، غفور، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان، 1385، ماهنامه تدبیر، . شماره 173، مهرماه، 48-42
رضاییان، علی، مبانی سازمان و مدیریت، 1386، تهران، انتشارات سمت
رفیعان شهمیری،هاجر، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی معلمان با خلاقیت دانش آموزان در مدارس ابتدایی شهرستان بهشهر، 1389، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه گرمسار
سعادت، اسفندیار، مدیریت منابع انسانی، 1382، تهران، انتشارات سمت
سلاسل، م. ، کامکار، م. ، و گل پرور، م. ، رابطه هوش سازمانی و مولفههای آن با رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان شرکت احیا گستران اسپادان. 1388، مجله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 11(40)، 37-26.
سید جوادین، سید رضا، معیارهای سنجش شایستگی 360 درجه، 1387، [on line]
www. seyedjavadein. com/seminar/360. doc
شیولسون، ریچارد، استدلال آماری در علوم رفتاری؛ 1373، ترجمه ونگارش علیرضا کیامنش: 186-187.
صادقی، علی قنبر، ارزیابی عملکرد براساس کارت امتیازی متوازن، مطالعه موردی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان، 1388، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سنندج
صالحی کرد آبادی، سجاد، هوش سازمانی و توسعه پایدار، 1389، تهران، همایش ملی هوش سازمانی، کسب و کار
صبحی قراملکی، ناصر، جباریه، علیرضا، روان شناسی تفاوتهای فردی، 1387، تهران، انتشارت دانشگاه جامع علمی کاربردی
طاهری لاری، مسعود، جایگاه مدیریت دانش در هوش سازمانی، 1389، تهران، همایش ملی هوش سازمانی / کسب و کار.
طبرسا، غلامرضا، "بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی"، 1378، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
عابدی جعفری، حسن و عباسعلی رستگار، دظهور معنویت در سازمان، مفاهیم، تعاریف، پیشفرضها و مدل مفهومی، 1386، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 5
عظیمی، سیروس، اصول روان شناسی عمومی، 1387، چاپ دهم، تهران، انتشارت دهخدا.
غلامی، غفوریان، معنوی پور. رابطه هوش سازمانی و عملکرد مدیران، 1390، فصلنامههای تازه روانشناسی صنعتی / سازمانی، 2 (6). 99-89.
فرهاد بیگی، پروانه و باقریان، فاطمه و خرمی بنارکی، آناهیتا؛ بررسی صحت و سرعت قضاوت شهودی، شبه عقلانی و تحلیلی تحت استرس زای بیرونی، 1390، فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، دوره 1، شماره 2.
فقیهی، علیرضا، جعفری، پریوش، بررسی هوش سازمانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و ارائه چارچوب مفهومی مناسب، 1388، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 4.
فقیهی، علیرضا و موسوی پور، سعید و دره، ایمان؛رابطه بین میزان هوش سازمانی و فرسودگی شغلی، 1390، فصلنامه تازههای روانشناسی صنعتی سازمانی، سال دوم، شماره7.
قجری، سعیده، ارزشیابی عملکرد کارکنان، 1381، تهران، نشر اطلاعات
قلی پور، آرین، مدیریت رفتار سازمانی، 1385، تهران، انتشارات سمت
کریفین، مورهد، رفتار سازمانی، 1380، ترجمه سیدمهدی الوانی و غلام رضا معمار زاده، تهران، انتشارات مروارید.
کریمی، تورج، مدلهای نوین ارزیابی عملکرد، 1385، مجله تدبیر، شماره 171
کهن سال، ه. ساعتچی، م. جاویدی، ح، کفایت شاخصهای روان سنجی مقیاس هوش سازمانی، 1389، دانشگاه آزاد مرودشت، مجله روش و مدلهای روانشناختی، جلد1، شماره 1 ص 105 تا ص 111.
گریفین، مورهد، رفتار سازمانی، 1375، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، چاپ اول، تهران، انتشارات مروارید
گلمن، دانیل، بوتاتزیس، ریچارد، هوش اجتماعی و زیست شناسی رهبری، ترجمه: محمدابراهیم محجوب، مجله گزیده مدیریت، شماره 88.
گنجی، حمزه، روان شناسی عمومی، 1388، تهران، ساوالان
لامعی، ابوالفتح، مبانی مدیریت کیفیت کمیته کشوری ارتقا کیفیت، 1378، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی(چاپ دوم)، آذر ماه،
مختاری پور، مرضیه، رابطه هوش سازمانی و مدیریت دانش ؛1387، فصلنامه آموزشی پژوهشی، اطلاع رسانی مدیریت دانش سازمانی، سال چهارم، شماره 30.
مختاری پور، مرضیه و کاظمی، ایرج و سیادت، علی؛بررسی و مقایسه رابطه بین هوش سازمانی و هوش اخلاقی با رهبری تیمی در بین مدیران آموزشی و غیرآموزشی دانشگاههای دولتی اصفهان، 1388، پایان نامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
مشدنی، علی. تقوی، زهرا. فرخی، معصومه، تحلیلی جامع از هوش سازمانی و کاربرد آن، اولین همایش ملی هوش سازمانی و کسب و کار، 1389، آذر ماه
ملک زاده، غلام رضا، هوش سازمانی ابزاری قدرتمند در مدیریت شرکتهای دانش محور، 1389، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، شماره 22.
ملک زاده، غلامرضا و کاظمی، مصطفی و لگزیان، محمد؛ هوش سازمانی: طراحی مدل سلسله مراتبی برای دانشگاههای دولتی ایران با رویکرد دیماتل، 1392، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال پنجم، شماره 10.
مهدوی، داوود و عرب، امیر مسعود؛کاربرد مدل سنجش متوازن در ارزیابی عملکرد و توسعه مدیریت مالی سازمان، 1386، فصلنامه توسعه سازمانی پلیس، سال چهارم، شماره 3 (پیاپی 12)
مهرگان، محمدرضا، مدلهای کمّی برای ارزیابی عملکرد سازمانها DEA، 1383، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
میر سپاسی، ناصر، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار (تمرین و مقالات)، 1384، (چاپ اول)، انشارات میر تهران
نژاد ایرانی، فرها د، مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمانها، 1381، (چاپ اول)، نشر پیک سبحان ارومیه.
نوروزی، محمدرضا و رحیمی، غلامرضا و سریع القلم، نرگس؛ بررسی رابطه هوش چندگانه مدیران با اثربخشی سازمانی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی، 1391، فصلنامه مدیریت، سال نهم، شماره 25؛34-25.
نوروزی، علی، بررسی میزان کاربست مولفههای سازمان یاد گیرنده در دانشکدههای پردیس فنی و علوم انسانی دانشگاه تهران، 1389، پایان نامه. دانشگاه تهران
ودادی، ا. ، صیادشیرکش، س. ، و شفیعزاده برمی، م. بررسی رابطه هوش سازمانی و مدیریت بحران در شرکت بیمه ایران، 1389، اولین همایش هوش سازمانی و هوش کسب و کار.
وظیفه دوست، حسین و قاسمی، فاطمه، هوشمندی رقابتی (رویکردها و کاربردها)، 1387، ماهنامه تدبیر، شماره 197، مهر ماه، ص 38-42
هومن، حیدر علی، شناخت روش علمی در علوم رفتاری، 1373، تهران، نشر پارسا، جلد اول
منابع لاتین
Akgun,E. A & Keskin,H(2007) Organizational intelligence: A Structuration view, journal of organizational change management NO20(3
Albrecht,K. (2002) "Organizational Intelligence & Knowledge Management: Thinking Outside the Silos" http: //www. KarlAlbrecht. com
Albrecht, K. (2003). The power minds at work: Organizational intelligence
Albrecht, K. (2003). Organizational intelligence and knowledge management: Thinking outside the silos, Retrieved from: www. karlalbrecht. com
Andy Neely, Mike Bourne and Ken mike kennerley, Performance Measurement system design: developing and testing a process – based approach, International Journal of Operations & Production Management , V. 20, N. 10, 2000, pp. 1119-1145
Atkinson, A. A. , Waterhouse, J. H. , and Wells, R. B. (1997), "A stakeholder Approach to strategic performance Measurement", Sloan Management Review Spring, 3-25
Bakhshian, A. , Hamidi, F. , Ezati, M. , (2011). Relationship between Organizational Intelligence and Entrepreneurship among University Educational Managers, TJMCS Vol. 3 No. 4, pp: 413 – 421.
Beikzade, J. , Alaie, B. , & Eskandary, K. (2010). Survey relation managers organizational intelligence with theirs performance in state organizations of Azarbaiejen Sharghi. Management Researches, 3 (8) 143-163 (in Persian).
Binet, A. . & Simon, T. (1916). The development of intelligence in children (E. S. Kit, Trans.). Baltimore: Williams & Wilkins
Chan, D. W. (2004) Perceived emotional intelligenceand self-efficacy among Chinese secondary schoolteachers in Hong Kong. Personality and IndividualDifferences, 36, 1781-1795
Choo, C. W. (1998). Information management for the intelligent organization. information Today, Medford, NJ.
Gardner, H. (1983). Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books.
Ghalayini, A. M. , Noble, J. S. and Crowe, T. J. (1997), "An Integrated Dynamic performance Measurement system for Improving Manufacturing competitiveness", International Journal of Production Economics, Vol. 48,pp. 207-25
Glynn , M. A. , (1996) , Innovative Genius: A Framework for Relating Individual and Organizational Intelligence to Innovation , Academy of Management Review , 21 , 4.
Goleman,D. (1995)Emotional intelligence, new York, Bantwm Book.
Green, A. (2007),"Business information a natural path to business intelligence: Knowing what to capture",VINE,vol. 37,lss: 1,pp. 18-23.
Halal. W. F(2000). Organizational intelligence, Malcome Publishing.
Halal, W. E. (1998). Organizational Intelligence; What is it, and How Can Managers Use it to Improve Performance? Knowledge Management Review (1), 20-25.
Hinduja,S. Lilley,D(2007) Police Officer Performance Appraisal and Overall Satisfaction, journal of Criminal Justice NO,35
Howson,c. (2008),"Successful business intelligence-secrets to making BI a Killer App",McGraw-Hill Companies.
Jones,R. D. Leiva,D(2007) perceived purpose of performance appraisal: correlates of individual and position focused purpose on attitudinal outcome Human Resource Development quarterly NO 3.
Kalkan,V. Keskin,h. (2007),Antecedents And Consequences Of Organizational Intelligence: An Overview , international journal of business strategy, vol. 7
Kaplan, Robert S-Norton, David P. 1996. “Using The Balanced Scorecard as a strategic Management system” Harvard Business Review, pp 75-85.
Kashif Muhammad. & Yousaf. Khan & Muhammad Rafi, (2011), “An Exploration of the determinants of OCB in the telecommunication Sector of Pakistan”, Asian Journal of Business Management, Vol. 3, No. 2, PP: 91-97.
Khodadadi, M. R. , Kashef, M. , Salehzadeh, K. , Shirmohammadzadeh,M. , & Khoshnevis, F. (2010). The relationship between organizational intelligence and productivity managers. Journal of Sport Management,4, 155-168.
Liebowitz, J. (1999). Building organizational intelligenc e knowledge management primer. paton London New York: Washington. D. C.
Lohse. G. L & Spiller. P(2000). Internet Retail Store Design: How The Use Interface Influences Traffic and Sales. Journal for Computer Mediated Communication 5(2). at www. ascuse. organisation/jcmc/vol5/issue2/lohs. htm, accessed 27 july 2001
Lugo,M. (2007)An Examination of Cultural And Emotioned Intelligences In The Development of Global Transformation Leadership Skill, Dissertation for the Degree of PHD.
Matsuda Takehiko ,(1998) , OR/MS , its Interaction Whit and Benefit from Japanese Organizational Intelligence , omega , 16 , 3.
McMaster, M. D. (1998). Organizational intelligence. from: www. kbdworld. demon. co. ukMinch, P. R. (1996). Hypermedia knowledge management for intelligent organizations. In R. W. Blanning & D. R. King, Organizational intelligence all in organizational design, modeling and control. Los Alamitos, California
Medori, D. and Steeple, D. (2000), "A Framework for Auditing and Enhancing performance Measurement systems", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 20 No. 5,pp 520-3
Mooghali and Azizi , (2008), Organizational Intelligence and Organizational Knowledge Management Development , payame noor university , shiraz-Iran, IDOSI publications
Neely, A. and Adams, C. (2002), "Perspectives on performance: The performance prism", forthcoming in Journal of Cost Management
Neely, A. D. , Gregory, M. , Platts, K. W. (1995), "Performance Measurement system Design: a literature Review and Research Agenda", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 15 , No. 4, pp 80-11
Stephen E. Condrey, “Handbook of Human Resource Management in Government”, 2005.
Sternberg, R. 3. (1999). Review of D. Goleman, Working with emotional intelligence. Personnel Psychology, 52, 780—783.
Sternberg, R. J. , Forsythe, G. B. . Hedlund, J. , Horvath, J. A. , Wagner. R. K. , Williams, W. M. , Snook. S. A. , & Grigorenko, E. L. (2000). Practical intelligence in everyday life. New York: Cambridge University Press
Tangen, S. (2004), "Professional practice performance Measurement: from philosophy to practice", International Journal of Productivity and performance Management, Vol. 53No. 8,pp726-3.
Thorndike, R. L. , & Stein, S. (1937). An evaluation of the attempts to measure social intelligence. Psychological Bulletin. 34, 275—285.
Thorndike. R. L. (1936). Factor analysis of social and abstract intelligence. Journal of Educational Psychology, 27, 23 1—233.
Thurstone, L. L. (1938). Primary mental abilities. Psychometric Monographs. No. I.
Xuezhong,C. Zhaohan,S. (2008) "Organizational Intelligence and Its Impact on Organizational Innovation"http: //ieeexplore. ieee. org
Zahraei, S. M. , & Rajaeipoor, S. (2011). Survey relationship between organizational safety and intelligence in Esfahan town universities in the academic year 2009-2010. Journal of New Approaches in Educational Administration, 2, 155-174 (in Persian).