پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان

word 933 KB 30491 141
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

     رشته مدیریت دولتی      گرایش نیروی انسانی

    چکیده

    هدف کلی این تحقیق بررسی ارتباط هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت است. روش تحقیق از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی است و روش گردآوری داده­ها میدانی و ابزار آن پرسشنامه است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی، کارکنان اداره آموزش و پروش استان گیلان  با تعداد 1568 نفر است. با توجه به نرمال بودن جامعه آماری، حداقل حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به تعداد 308 نفر محاسبه شده، که در ادامه کار محقق به تعداد 350 پرسشنامه در میان کارکنان با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی توزیع نمود که در نهایت تعداد 310 پرسشنامه قابل قبول که بتوان از طریق آن داده­ها را تجزیه و تحلیل نمود جمع­آوری شد. با تجزیه و تحلیل داده­ها مشخص گردید در سطح 95% اطمینان بین هوش هیجانی و خلاقیت ارتباط مثبت و همچنین بین هوش هیجانی و تعارض ارتباط منفی وجود دارد.

    کلمات کلیدی: هوش هیجانی، خلاقیت، تعارض، اداره کل آموزش و پروش استان گیلان 

    مقدمه

    در طلیعه قرن جدید که سازمان­ها با محیط رقابتی جهانی مواجه­اند، همواره نیاز به تغییرات ریشه­ای و خلاقیت­های کاری احساس می­شود، نیروی رقابتی جهانی، سازمان­های امروزی را مجبور کرده است که بعد از دهها سال پیگیری روش­ها و رویه­های کاری ثابت خود، روش­های کاری جدید را در پیش بگیرند، به گونه­ای که سازمان­ها، دارای ثبات کاری نیستند و از نوعی ثبات نسبی برخوردارند. اداره سازمان­های عظیم و پیشرفته مرهون زحمات مدیران لایق، مطلع و باکفایتی است که با به کارگیری دانش و فنون مدیریت در انجام این امر مهم توفیق یافته­اند (هادوی،1392). که مهمترین ویژگی سازمان­های آن، عدم اطمینان، پیچیدگی، جهانی سازی و تغییرات فزاینده تکنولوژیکی است. لذا مهمترین دغدغه اکثر سازمان­ها، تدوین و پیاده سازی استراتژی­هایی است که موفقیت و بقای آنها را در شرایط متحول و پیچیده محیطی، تضمین نماید. آنچه که سازمانهای عصر حاضر به شدت به آن نیازمندند تا بتوانند در بازارهای پویا و پیچیده امروزی جایگاهی داشته باشند و برای خود کسب مزیت رقابتی نمایند، توان تولید محصولات و خدمات جدید و منحصربه­فرد و قابل رقابت در بازارهای متغیر امروزی است. واین امر میسر نمی گردد مگر با نوآوری و خلاقیت مدیران و نیز تأثیر مدیران بر پرورش خلاقیت کارکنان که با کمک یکدیگر در جهت رشد و بالندگی سازمان خود بکوشند (مهدوی­مزده-ضرغامی؛1391). پرواضح است استراتژی کسب و کار هر سازمان که جهت دهنده در این زمینه می­باشد نقش مهمی در رسیدن سازمان به وضع مطلوب در بین رقبا دارد، و چنانچه بیان شد خلاقیت و نوآوری نیز نقش اثرگذاری بر بهبود وضعیت سازمان و حفظ و بقاء بلندمدت آن و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان دارد (2012؛Torka et al ). از طرفی دیگر افراد با مهارت‎های هوش هیجانی بالا به سرعت و به سادگی ذهن خود را آرام و شفاف می­سازند و به این ترتیب راه را برای دسترسی به بینش درونی و ایده­های خلاق به روی خود می­گشایند. کارکنانی که از هوش هیجانی قوی­تر برخوردارند، از نظر اجتماعی متعادل، شاد و سرزنده­اند و هیچ نگرانی ندارند، احساسات خود را به طور مستقیم بیان می کنند و در امور تحصیلی خلاق و نوآور هستند (هاشمی، 1392).

    از مواردی که اهمیت هوش هیجانی را در کار نشان می­دهد، استفاده از اختلاف و تنوع نظرها و به عبارت دیگر تعارضات و فشارها برای پیش­برد و موفقیت سازمان است. مدیری که هوشیاری هیجانی بالایی دارد، به راحتی و به سرعت منابع تعارض را شناسایی و از آن در جهت افزایش اثربخشی سازمان استفاده می­کند. حل موفقیت آمیز تعارضات، منوط به در نظر گرفتن احساسات تمام افراد است. زمانی یک راه حل مطلوب بدست می­آید که افراد با هم در تماس مستقیم باشند، مهارت­های اساسی هوش هیجانی نظیر گوش دادن و تایید را آموخته باشند (Afzalur – Climent, 2013).

     

    1-2) بیان مسأله

    سال­های اخیر، تلاش­های وسیعی به وسیله بسیاری از سازمان­ها برای ترغیب افراد خود به خلاقیت انجام گرفته است. خلاقیت لازمه و پیش درآمد توسعه و پیشرفت و تعالی یک سازمان و جامعه است و آگاهی از فنون و تکنیک­های آن ضرورتی اجتناب­ناپذیر برای مدیران و کارکنان سازمان است. امروزه سازمان­هایی موفق هستند و می­توانند در دنیای پررقابت ادامه حیات بدهند که دائماً افکار و اندیشه­های جدید را در سازمان کاربردی کنند و این امر توسط مدیران و کارکنان خلاق امکان پذیر است. معیار اساسی موفقیت یک نظام در این است که چقدر افراد بافکر و خلاق تربیت می­کند و به تعبیری مدیر خوب را کسی می­دانند که تفکر و چگونگی استفاده از اطلاعات را به کارکنان یاد دهد و آنها را خلاق بار آورد (Fiest,2013). دانشمندان علوم اجتماعی برخلاف اقتصاددانان، علت پایین بودن رشد اقتصادی را نه تنها در کمبود سرمایه و منابع مالی، بلکه عمدتاً در ضعف خلاقیت در برخی از جوامع می­دانند­(شجاعی؛1387). ضعف خلاقیت در سازمان­های خدماتی و آموزشی می­تواند منجربه کاهش کیفیت خدمات، کاهش بازده مفید، ایجاد رقابت غیرمنصفانه، عدم دستیابی به مزیت رقابتی، ناکافی بودن مهارت­های مدیریتی، کاهش ارتباطات افقی و مواردی از این دست شود (گلستان هاشمی،1390). در واقع تمام علوم و فنون و هنرها و به­طور کلی همه دستاوردها و تمدن انسان، محصول خلاقیت و نوآوری است (رسولی و همکاران؛1391). در این عرصه، اهمیت خلاقیت به وضوح قابل مشاهده است زیرا اگر این نیرو که در واقع منبع اصلی مولد انرژی در سازمان است با بی توجهی روبرو شده و یا سرکوب شود سازمان هر روز ضعیف­تر شده و چرخ­های آن یکی پس از دیگری از حرکت بازخواهد ایستاد بنابر این عامل کلیدی و آنچه که هم اکنون در جهان در کانون توجه سازمان و جوامع بشری قراردارد این منبع عظیم نیروی انسانی است و مهارت مدیران در شناسایی رفتار و شخصیت افراد و برخورد مناسب با آن که همان مهارت انسانی و ارتباطی محسوب می‎شود درایجاد فضای مناسب ظهور خلاقیت وپرورش نیروهای انسانی خلاق، دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد (Fiest,2013).

    خلاقیت توانایی شخص در ایجاد ایده ها، نظریه ها، بینش های اشیای جدید و بازسازی مجدد در علوم و سایر زمینه ها است که بوسیله متخصصان به عنوان پدیده ای ابتکاری و از لحاظ علمی، زیبایی شناسی و اجتماعی با ارزش قلمداد می­گردد.

    از سوی دیگر در جوامع امروزی تعارض موضوعی است که اندیشه انسان را بیش از هر مسئله دیگری به خود مشغول کرده است و این امر در همه سازمان­ها به صورت­های گوناگونی مانند تعارض بین رئیس و مرئوس، کارفرما و کارگر، تعارض بین همکاران و حتی تعارض درون­فردی وجود دارد. تفاوت­های ادراکی، شخصیتی، اعتقادی، سیاسی و مانند آن از یک طرف و استنباط­های مختلف در مورد هدف­های فردی، سازمانی و جامعه از سوی دیگر، تعارضات گوناگونی را در محیط­های دسته­جمعی ایجاد می­کند (مظفری و همکاران؛1391). هنگامی که تعارض موجب شکاف عمده در داخل سازمان می­شود، به ناچار وقت و کوششی را که باید صرف بهره­وری بیشتر نمود، باید برای حل تعارض به کار برد. وجود بیش از حد تعارض در سازمان­های آموزشی باعث ناکامی در رسیدن به اهداف شخصی و سازمانی می­شود که این به نوبه خود منجربه کاهش عملکرد و بهره­وری است(فیضی و همکاران؛1390). پژوهش­ها نشان داده­اند که مدیران سازمان­ها یک چهارم وقت خود را صرف برخورد با تعارض می­کنند و مدیران آموزشی تقریبا نصف وقت خود را به این امر می­پردازند و این در حالی است که مدیران معمولا نسبت به تعارض نگرش منفی داشته و سعی در سرکوب آن دارند اما دانشمندان علوم رفتاری هدف سیستم مدیریتی موفق را ایجاد سطح مناسبی از تعارض می­دانند. بنابراین تعارض از جمله مواردی است که مورد توجه محققان قرار گرفته است و از این رو مطالعه آن مورد اهمیت است که مدیران و کارکنان سازمان­ها وقت زیادی را صرف آن می­کنند (کردنوقابی و همکاران؛1390). تعارض عبارت است از منازعه آشکار میان حداقل دو نفر به گونه­ای که یکی احساس می­کند کمبود امکانات، ناسازگاری اهداف و دخالت افراد دیگر مانع رسیدن فرد به اهداف او می‎شود (Lewis, 2011). تعارض شامل سه بعد سرخوردگی، تعارض هدف و تعارض نقش است (Suliman,2012).

    سلیمان و الشیخ (2007) در مطالعه­ای، به این نتیجه رسیدند که یکی از عوامل مرتبط با خلاقیت و تعارض، هوش هیجانی است. آن­ها بیان کردند که شواهد موجود نشان می­دهد که هوش به تنهایی موفقیت در سازمان یا زندگی را توضیح نمی­دهد بلکه احساسات در موفقیت سازمان نقش کلیدی ایفا می­کنند (Suliman- Al sheikh,2007). مدیران با استفاده از توانایی­های هوش هیجانی می­توانند بصورت موثر و کارآمد تعارضات سازمان را کاهش یا بنحوی از آن در جهت افزایش کارایی و اثربخشی سازمان بهره گرفته و رسیدن به اهداف سازمان را تسریع و تسهیل نمایند(اسحقی؛1391). همچنین محققان استدلال کرده­اند که هوش هیجانی می‎تواند عملکرد سازمانی را با توجه به خلاقیت کارکنان بهبود بخشد (Suliman- Al sheikh,2007). از نظر گلمن هوش هیجانی توانایی سازماندهی احساسات خود و دیگران، خود انگیزشی و مدیریت احساسات و روابط با دیگران تعریف شده است (Sawitri – Laksmi Riani,2012).

    با توجه به مطالب مطرح شده سوال اصلی تحقیق این است که آیا بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان رابطه وجود دارد؟

     

     

    1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق

    به واسطه ضرورت تغییرات سازمانی و محیط رقابتی شدید اکنون نیاز بیشتری به رویکردهای ابداعی و خلاقیت به وجود آمده است. نیاز بشر به رشد و توسعه به خصوص در دهه­های اخیر و حاکم شدن فرهنگ رقابت بر فضای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جهان، باعث اهتمام خاص به خلاقیت شده است، این درحالی است که خلاقیت جزء لاینفک بستر حرکت جوامع شده است. به طوریکه تقریبا تمام سازمان ها با محیط پویایی مواجه شده اند که با تغییرات تکنولوژی سریع، کاهش یافتن دوره­های عمر محصول توصیف می­شوند. سازمان­ها برای بقاء، رقابت کردن، رشد و هدایت شدن به خلاقیت و نوآوری نیاز دارند (شجاعی؛1387).

    با توجه به جامعه آماری پژوهش حاضر میتوان عنوان نمود خلاقیت و نوآوری و ایجاد تغییر و دگرگونی در سازمان­ها و موسسات یک امر ضروری است، چرا که جامعه و سازمان­ها همه در حال تغییر و تحول هستند. این تغییر و تحولات در سازمان­های آموزشی و تعلیم و تربیت به مراتب حساس و با اهمیت است و باعث شده که آموزش و پرورش اهداف، گرایش­ها و علایق خود را جهت به کارگیری خلاقیت و نوآوری هدایت کند(رسولی و همکاران؛1391). یکی از مولفه­های اساسی آموزش و پرورش رشته پیوند بین دو مفهوم یادگیری و یاددهی نظام ارزشیابی تحصیلی است. صاحب­نظران این رشته معتقدند که ارزشیابی تحصیلی در ایجاد توانایی آفرینندگی، خلاقیت و نوآوری در فرآیند یاددهی یادگیری تاثیر به­سزایی دارد. تربیت کودکان مبتکر و خلاق یکی از اهداف مهم نظام­های آموزشی است و بی­شک روش­های آموزشی، محتوای دروس، نقش معلم، طرح­ها و شیوه های ارزشیابی فراهم کننده بستر مناسبی جهت تحقق این هدف است (هاشمی، 1392). در سال­های اخیر نظام­های آموزشی دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است و چون آموزش و پرورش یک نظام و سیستم است، پس تغییر در یک قسمت، قسمت های دیگر (مثل ارزشیابی) را نیز متحول ساخته است. این تغییر و تحولات نتیجه طرح و اندیشه های تازه و نویی است که اصطلاحاً آن را خلاقیت و نوآوری می­نامند. نظام ارزشیابی آموزشی نیز همچون سایر قسمت­های دیگر نظام آموزشی به دور از این تغییرات نبوده است­(شجاعی، 1387). از سویی دیگر با توجه به اهمیت تعارضات موجود در سطوح بالای سازمان و با توجه به اهمیت و نقش مدیریت و رهبری در سازمان­ها و نوع و ماهیت فعالیت مدیران آموزشی و پژوهشی و نقش آنها در سازمان­ها، افرادی که به­عنوان مدیران آموزشی یا پژوهشی در این سازمان انتخاب می­شوند بهتر است در نقش یک مدیر، مؤثرترین شیوه­ها را بکارگیرند تا بتوانند با ایجاد روابط درست، گروه را در جهت صحیح رهبری کنند (Werner, 2013). باید گفت که مدیریت تعارض فرایند تشخیص نقش مناسب تعارض در بین گروه های کاری و استفاده مناسب از فنون و راهبردهای مرتفع ساختن آن در جهت بهبود عملکرد گروه و افزایش بروز خلاقیت­های فردی و تقویت روابط میان فردی در بین اعضاء گروه کاری می­باشد. بسیاری از گروه­ها و کارهای گروهی بدلیل عدم توجه مناسب به مقوله تعارض و لزوم مدیریت صحیح آن یا به کلی از هم پاشیده شده و یا عملا کارکرد خود را از دست داده­اند. امروزه نقش مدیریت تعارض به­عنوان یکی از چند نقش برجسته مدیریتی، روز به روز جای خود را بیشتر باز نموده در این راستا پرورش مدیران در زمینه تشخیص بموقع تعارض و استفاده از راهبردهای مناسب، حیاتی به نظر می­رسد (Afzalur – Climent, 2013). با توجه به اثر مخرب تعارض و نیز منافع حاصل از آن ، همینطور با عنایت به ویژگیهای ماهیتی تعارض و لحاظ اصل اجتناب ناپذیری وجود تعارض در کارهای گروهی، تعارض و هدایت آن به سمت تحقق دستاوردهای فردی و جمعی بسیار اهمیت داشته و نقشی حیاتی در بهره­وری کار گروهی ایفاء می­نماید همچنین باعث افزایش انگیزه، روحیه و رشد فردی و سازمانی می‌شود و نهایتاً اینکه مدیران و کارکنان می‌توانند از تعارض برای حل مسأله، بهبود اثربخشی و تقویت روابط استفاده کنند (مظفری و همکاران، 1391).

     

     

    1-4) اهداف تحقیق

    براساس مطالب عنوان شده در بیان مسئله و اهمیت موضوع تحقیق، هدف کلی این تحقیق بررسی ارتباط هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت است. بنابراین دو هدف ویژه برای مطالعه پژوهش حاضر طراحی شده است که به قرار زیر هستند:

    تعیین رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان.

    تعیین رابطه بین هوش هیجانی و تعارض کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان.

     

     

    1-5) چارچوب نظری تحقیق

    چارچوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار است. این چارچوب شبکه­ای است منطقی- توصیفی و پرده مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرایندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه شناسایی شده­اند (سکاران؛94:1389). در حالیکه یافته­های مرتبط با مطالعات نظری و پژوهشی در خصوص خلاقیت، بر هیجان­ها همراه با تلاش­های خلاق و پیامدهای هیجانی تاکید دارند؛ محققان معتقدند توانایی­های هیجانی می­تواند با خلاقیت مرتبط باشد. هوش هیجانی شخص را قادر می­کند از روابط بین خلق و عملکرد آگاه شود و تلاشهای خود را به سمت فعالیت­هایی هدایت کند، که بهترین وضعیت هیجانی را موجب می­شود. همچنین هوش هیجانی شخص را قادر می­کند خلق مثبت را حفظ و آن را افزایش دهد که همین امر می­تواند به­طور غیر مستقیم فرد را در فرایند تفکر خلاق درگیر کند (Ivcevic et al , 2012). از طرفی دیگر مطالعات مختلف نشان داده­اند که برای مدیریت و کنترل مؤثر پدیده تعارض در سازمان­ها، برخورداری مدیران از هوش هیجانی از اهمیت بالایی برخوردار است. محققان بررسی پژوهش­های مرتبط با این موضوع بیان می­دارد که مدیری که از هوش هیجانی زیادی برخوردار باشد و از نظر فنی تجربیات لازم را داشته باشد، با آمادگی بیشتری نسبت به دیگران به رفع تعارض­ها و ضعف­های گروهی در سازمان خواهد پرداخت (Dowin, 2013). علاوه بر این توانایی بکارگیری هیجان­ها یا تولید هیجان­ها برای تسهیل حل مسأله در کارآیی اعضای گروه نیز نقش مهمی را ایفا میکند (Chung- sheng, 2012). از آنجا که نهادهای آموزشی، از جمله سازمان­های بزرگ و پیچیده­ای هستند که بیشتر از سایر سازمان­ها با نیروی انسانی در ارتباط­ می­باشند و عهده­دار تربیت و تأمین نیروی انسانی متخصص و کارآمد در جامعه هستند، از حساسیت ویژه­ای برخوردارند. لذا مدیریت مؤثر در آن­ها مهم و نیازمند روش مناسبی است. در این راستا مهمترین مؤلفه شخصیتی که می­تواند به مدیران مربوطه در جهت اعمال مدیریت صحیح و روزآمد کمک نماید، هوش هیجانی است. در همین راستا سلیمان و الشیخ در سال 2007  در تحقیقی با عنوان هوش هیجانی در کار: ارتباط با تعارض و نوآوری نشان دادند که هوش هیجانی پایه و مبنایی برای توسعه بیشتر نوآوری و تعارض کمتر است(Suliman- Al sheikh,2007)

     

    با توجه به مطالب مطرح شده مدل تحقیق در شکل(1-1) نشان داده شده است.

     

    هوش هیجانی

    تعارض

    خلاقیت

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل 1-1: مدل نظری تحقیق (Suliman- Al sheikh,2007)

     

     

     

     

    1-6) فرضیه­های تحقیق

    فرضیه های این تحقیق بر اساس متغیرهای تعیین شده و روش تحقیق مورد استفاده به شرح زیر هستند:

     

    بین هوش هیجانی و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.

     بین هوش هیجانی و تعارض کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان رابطه معنادار و منفی وجود دارد.

     

    1-7) تعریف نظری متغیرهای اصلی تحقیق

    1-7-1)  هوش هیجانی 

    بیانگر نوعی از فرایند اطلاعات هیجانی که شامل ارزیابی مناسب احساسات خود و دیگران و بیان و تطبیق مناسب احساسات است(Hazrati et al,2013).

     

    1-7-2) تعارض

    تعارض به­عنوان یک فرم از ناهنجاری شدید درون فرد یا بین افراد و یا بین دو یا چند گروه که بر اساس اهداف، نیازها، خواسته­ها، تمایلات، ارزش­ها و باورهای ناسازگار بوجود آید تعریف می­شود (Werner, 2013).

     

    1-7-3) خلاقیت 

    خلاقیت ایجاد ترکیبی از راه­حلها توسط افراد یا گروه­ها در یک روش جدید تعریف می­شود. در واقع خلاقیت  شیوه­هایی از تفکر است که باعث تولید ایده­های جدید می­شود (Oldham – Commings, 2011).   

     

    1-8) تعریف عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق

    1-8-1) هوش هیجانی 

    پنج مولفه در نظر گرفته شده برای هوش هیجانی که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از1= کاملاً مخالف تا 5= کاملاً موافق) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از:

    خودآگاهی: آگاهی از عواطف و احساسات خود و توانایی تشخیص و مدیریت آنها (Delewiz- Higgs ,2011).

    مدیریت بر عواطف: تعادل هیجانی را خودمدیریتی می­نامند. گاهی از خودمدیریتی به معنای کنترل احساسات، عواطف و تکانش­ها یاد می­کنند. خودمدیریتی یک قابلیت زیربنایی است که در کنترل رفتارهای هیجانی نقش مهمی دارد (Jordan & Troth,2011)

    همدردی: درک آنچه افراد احساس می کنند، توانایی در نظر گرفتن دیدگاه های دیگران و توسعه حسن تفاهم و هماهنگ با انسا نهای گوناگون به منظور ارتقای کار گروهی (Marthin, 2012).

    انگیزه: نیروی محرکه و سائق ضروری برای کسب موفقیت و نیل به اهداف و نیز مواجهه با چالش ها و ناکامی ها (Delewiz- Higgs,2011).

    مهارت اجتماعی: در روابط با دیگران، به خوبی کنار آمدن با عواطف خود و دیگران، فهم دقیق موقعیت‎ها و شبک ههای اجتماعی، مهارت خوب گوش کردن و خوب ابراز وجود کردن، حل تضادها و تعارض ها و استفاده از این مهار تها برای متقاعدسازی رهبری و مدیریت(Marthin, 2012).

     

    1-8-2) تعارض

    سه بُعد در نظر گرفته شده برای تعارض که با طیف پنج گزینه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (1= بسیار کم تا 5= بسیار زیاد) و توسط پرسشنامه ارزیابی شده است عبارتند از:

    سرخوردگی: منع افراد از انجام یک اقدام مطلوب یا دستیابی به اهدافی خاص.

    تعارض هدف: تقابل مستقیم اهداف منحصر به فرد شخص به­طوریکه رسیدن فرد به یک هدف مانع رسیدنش به اهداف دیگر می­شود.

    تعارض نقش: ناهمگونی بین ادراک افراد و اجرای نقش با انتظارات (Suliman,2012).

     

    1-8-3) خلاقیت 

    چهار مولفه در نظر گرفته شده برای خلاقیت که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از 1= کاملاً مخالف تا  2= کاملاً موافقم) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از:

    ارائه و پیشنهاد راه­های جدید

    ارائه راه­حل­های خلاقانه

    ریسک پذیری

    ترویج روش­ها و اندیشه­های جدید

     

    1-9) قلمرو تحقیق

    1-9-1) قلمرو موضوعی

    تحقیق حاضر از نظر موضوعی در حوزه  مدیریت رفتار سازمانی مورد مطالعه قرار می گیرد.

     

    1-9-2) قلمرو زمانی

    تحقیق حاضر در یک دوره هشت ماهه از اردیبهشت ماه 1393 الی دی­ماه 1393 انجام شده است.

     

    1-9-3) قلمرو مکانی

    قلمرو مکانی این تحقیق، اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان است

    Abstract

    The aim of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and conflict and creativity. This research was a descriptive study and an applied research regarding aim. The data were collected by field methods and questionnaire. The population of the study were Gilan Province Department of Education that were determined 1568 evaluated samples. According to the normality of population, the minimum sample size was determined 308 by the Cochran formula. Then was distributed 350 questionnaires among employees using random sampling, which ultimately were collected 310 acceptable questionnaires that can be used for data analysis. The results indicated that there is a positive relationship between emotional intelligence and creativity, and a negative relationship between emotional intelligence and conflict in the 95% confidence level.

     

    Keywords: Emotional Intelligence, Creativity, Conflict, Gilan Province Department of Education

     

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                   صفحه

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه. 3

    1-2) بیان مسأله. 4

    1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق.. 6

    1-4) اهداف تحقیق.. 7

    1-5) چارچوب نظری تحقیق.. 7

    1-6) فرضیههای تحقیق.. 9

    1-7) تعریف نظری متغیرهای اصلی تحقیق.. 9

    1-7-1)  هوش هیجانی.. 9

    1-7-2) تعارض... 9

    1-7-3) خلاقیت.. 9

    1-8) تعریف عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق.. 9

    1-8-1) هوش هیجانی.. 9

    1-8-2) تعارض... 10

    1-8-3) خلاقیت.. 10

    1-9) قلمرو تحقیق.. 11

    1-9-1) قلمرو موضوعی.. 11

    1-9-2) قلمرو زمانی.. 11

    1-9-3) قلمرو مکانی.. 11

    فصل دوم: ادبیات نظری تحقیق

    بخش اول: تعارض

    2-1-1) مقدمه. 14

    2-1-2) تعاریف و مفاهیم. 14

    2-1-3) سطوح تعارض... 15

    2-1-4) انواع تعارض... 15

    2-1-5) سبکهای تعارض... 16

    2-1-5-1) انعطاف‌پذیری.. 16

    2-1-5-2) اجتناب.. 17

    2-1-5-3) رقابت‌جویی.. 17

    2-1-5-4) حل مسئله‌ی مشارکتی.. 17

    2-1-5-5) مصالحه. 17

    2-1-6) دیدگاههای تعارض... 18

    2-1-7) عوامل منجر به تعارض... 19

    2-1-7-1) تعارض عاطفی.. 19

    2-1-7-2) تعارض اساسی.. 20

    2-1-7-3) تعارض سود. 20

    2-1-7-4) تعارض ارزشها 20

    2-1-7-5) تعارض هدف.. 20

    2-1-8) منابع تعارض... 20

    2-1-8-1) تعارض اقتصادی.. 20

    2-1-8-2) تعارض ارزش... 21

    2-1-8-3) تعارض قدرت.. 21

    2-1-9) کاربردهای تعارض... 22

    2-1-9-1) شناخت ایجاد تعارض... 22

    2-1-9-2) کاربرد تعارض به عنوان امنیت برای حفظ گروه 22

    2-1-9-3) تعارض پیوستگی گروهی را افزایش میدهد؛ 22

    2-1-9-4) تعارض قدرت افراد و گروهها را میآزماید. 22

    2-1-9-5) انرژی حرکت تعارض... 22

    2-1-10) فرایند تعارض... 22

    2-1-10-1)  گام I : مخالفتهای بالقوه یا ناسازگاری.. 22

    2-1-10-2)  گامII: بروز تعارض... 23

    2-1-10-3)  گام III: نیت.. 24

    2-1-10-4)  گام IV: رفتار. 24

    2-1-10-5)  گام V: رهآورد. 25

    2-1-11) تعارض سازنده در مقابل تعارض مخرب.. 25

    2-1-12) تاثیرات مثبت و منفی تعارض... 26

    2-1-13) هوش هیجانی و تعارض... 27

    بخش دوم: هوش هیجانی

    2-2-1) مقدمه. 29

    2-2-2) تعاریف و مفاهیم هوش هیجانی.. 30

    2-2-3) تاریخچه هوش هیجانی.. 31

    2-2-4) ابعاد هوش هیجانی.. 34

    2-2-5) تفاوت هوش هیجانی و بهره هوشی.. 36

    2-2-6) نظریه های هوش هیجانی.. 37

    2-2-6-1) نظریه های هوش هیجانی.. 37

    2-2-6-2) نظریه های های توانایی.. 37

    2-2-6-3) نظریه های ترکیبی.. 38

    2-2-7) مدل های هوش هیجانی.. 38

    2-2-7-1) مدل توانایی مایر و سالووی ( 1997) 38

    2-2-7-2) مدل ترکیبی گلمن (1995) 40

    2-2-7-3) مدل ترکیبی بار-آن (1997) 41

    2-2-7-4) مدل هوش هیجانی دولویکس و هیگس... 44

    2-2-8) هوش هیجانی در سازمان و مدیریت.. 45

    2-2-9) کاربردهای هوش هیجانی در محیط.. 46

    2-2-10) تقویت هوش هیجانی.. 47

    2-2-11) جمع بندی تئوری های هوش هیجانی.. 47

    2-2-12) ویژگی مدیر با هوش هیجانی.. 48

    2-2-13) رابطه هوش هیجانی و عملکرد. 50

    بخش سوم: خلاقیت

    2-3-1) مقدمه. 53

    2-3-2) تعاریف و مفاهیم خلاقیت.. 53

    2-3-3) سطوح خلاقیت.. 55

    2-3-4) دیدگاهها در مورد افراد خلاق. 56

    2-3-5) عوامل موثر بر خلاقیت.. 56

    2-3-6)  مدلهای خلاقیت.. 60

    2-3-6-1) الگوی کشش بازار. 60

    2-3-6-2) الگوی فشار فناوری.. 60

    2-3-6-2) الگوی تلفیقی.. 61

    2-3-7) فرایند خلاقیت.. 62

    2-3-8) خلاقیت سازمانی و عوامل کلیدی موثر در موفقیت آن از دیدگاه صاحب نظران. 65

    2-3-9) تفاوت خلاقیت با نوآوری.. 68

    2-3-10) تکنیکهای خلاقیت و نوآوری.. 70

    2-3-11) ویژگی‌های سازمان خلاق. 76

    2-3-12) نقش مدیر در پرورش خلاقیت.. 76

    2-3-13) هوش هیجانی و خلاقیت.. 77

    بخش چهارم: پیشینه تحقیق

    2-4-1) پیشینه مطالعاتی داخل کشور. 80

    2-4-2) پیشینه مطالعاتی خارج از کشور. 82

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1) مقدمه. 86

    3-2) روش تحقیق.. 86

    3-2-1) جامعه و نمونه آماری.. 86

    3-3) روش و ابزار جمعآوری دادهها 87

    3-3-1) پرسشنامه هوش هیجانی.. 87

    3-3-2) پرسشنامه خلاقیت.. 87

    3-3-3) پرسشنامه تعارض... 88

    3-4) روایی و پایایی ابزار اندازهگیری.. 88

    3-4-1) روایی.. 88

    3-4-2) پایایی.. 88

    3-5) روش تجزیه و تحلیل داده ها 89

    3-6) آزمون نرمالیته. 89

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­های تحقیق

    4-1) مقدمه. 91

    4-2) توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان. 92

    4-3) توصیف متغیرهای تحقیق.. 97

    4-4) فرضیه‎های تحقیق.. 103

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات

    5-1) مقدمه. 106

    5-2) نتایج آمار توصیفی.. 106

    5-2-1) توصیف پاسخ دهندگان. 106

    5-2-2) توصیف متغیر هوش هیجانی.. 106

    5-2-3) توصیف متغیر خلاقیت.. 106

    5-2-4) توصیف متغیر تعارض... 107

    5-3) نتایج آزمون فرضیه‎ها 107

    5-4) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق.. 108

    5-5) محدودیتهای تحقیق.. 109

    5-6) پیشنهاداتی برای محققین آینده 109

    منابع و مأخذ. 111

    پیوست ها 117

    منبع:

    منابع لاتین

    Adams, R et al, 2011, Innovation management measurement, the academy of management review, Vol. 8, No. 10, pp. 21-47.

    Afzalur Rahim, M, 2011, Managing Conflict in Organizations, Quorum books Westport, Connecticut, Vol. 5, No. 8, pp. 73- 99.

    Afzalur, R & Climent, P, 2013, A Model Of Emotional Intelligence , Conflict management strategies, A stuady in  Seven Countries, International Journal Of Organizational Analysis,   Vol. 10, No. 4, pp. 319-323.

    Aula, P &Siira, K, 2012, Organizational Communication and Conflict Management Systems, Nordicom Review journal, Vol. 3, No. 2, pp. 125-141.

    Banner, K, 2012, Conflict resolution: a recontextualization, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 16, No. 1, pp. 31-34.

    Batastini, S, 2011, Relationship among student's emotional intelligence, creativity and leadership, Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, Vol. 62, No. 2, pp. 444- 456.

    Bar-on, R, 2000, Emotinal and social intelligence: insights from the emotional Quotient Inventory,In R. Bar-On &J. D. A. Parker (Eds), The handbook of emotional intelligence, Vol. 12, No. 9, pp363-388.

    Carol, L et al, 2012, Does innovation lead to performance and empirical study of SMEs in Taiwan, Management Research news, Vol. 30, No. 2, pp. 115-132.

    Chun-Sheng, Y, 2012, Relationship of emotional intelligence with conflict management styles: an empirical study in China, International Journal of Management and Enterprise  Development, Vol. 3, No. 1-2, pp. 19-29.

    Ciarrochi, M, 2013, The Stability And Change Of Trait Emotional Intelligence, Conflict Communication Patterns, And RelationshipSatisfaction: A One-Year Longitudinal Study. Personality and Individual Differences, Vol. 17, No. 45, pp. 738–743.

    Cleveland, E, 2014, Digit ratio, emotional intelligence and parenting styles predict female Aggression, Personality and Individual Difference, Vol. 1, No. 9, pp. 58-78.

    Dacey, J &Lennon, K, 2011, understanding creativity, the interplay of biological, psychological social factord, Vol. 13, No. 4, pp. 25-37.

    Delewicz, V & Higgs, M, 2011, Emotional intelligence A review and evaluation Study , Journal of managerial psychology , Vol. 15 , No. 4 , pp. 341-372.

    Dewett, T, 2011, European Journal of innovation management, Vol. 7, No. 4, pp. 256-266.

    Dowin, H, 2013, The Relation between emotional intelligence and conflict management strategies in educational and executive managers of physical education colleges in Iran and developing model, Harkat Journal, Vol. 3, No. 2, pp. 201-216.

    Dynne, L, 2012, The Conflict proceed, EBook. www. Ebook. com, 1393/09/01.

    Edwards, G & Walton, G, 2013, Change and conflict in the academic library, Library Management, Vol. 21 , No. 1, pp. 35-41.

    Feist, G, 2013, Predicting creativity from early to late adulthood: Intellect, potential, and personality, Journal of Research in Personality, Vol. 37, No. 8,  pp. 62-88.

    Fisher, R, 2012, Sources of Conflict and Methods of Conflict Resolution, International Peace and Conflict Resolution School of International Service the American University, Vol. 12, No. 5, pp. 33- 56.

    Ghaffar, A, 2012, Conflict in Schools: Its Causes & Management Strategies, journal of  managerial Sciences , Vol. 3 , No. 2 , pp. 212-227.

    Golman, D, 1998, working with the Emotional intelligence. A Bantam Book.

    Gomez, C, 2013, the influence of environmental organizational and HRM factor on employee behavior: a Mexican case study of organizational learning, Journal ofworld business, Vol. 39, No. 2, pp. 1-11.

    Hazrati, E et al, 2013, The Relationship between Emotional Intelligence and Personality Features with Job Satisfaction Status of Male Junior High School Teachers in Islamshahr City, Journal of Educational and Management Studies , Vol. 3 , No. 3, pp. 205-214.

    Hedlan, J & Stenberg, R, 2011, Too many intelligence ? intergrating social, emotional intelligence, San Francisco: Jossy-bass.

    Hellriegel, D et al, 2010, Organizational behavior, New York, westpublisding company.

    Holsapple, C, 2011, knowledge and Attriributes, management science, Vol. 34, No. 10, pp. 165-188.

    Ivcevic, Z et al, 2012, Emotional intelligence andemotional creativity, Journal of Personality, Vol. 75, No. 12, pp. 199-235.

    Jeroen, P& Deanne, N, 2012,  How leaders influence employees innovative behaviour, European journal innovation management,Vol. 10,No. 1, pp. 28- 43.

    Jordan, P & Troth, A, 2011, Emotional intelligence and leader member exchange: The relationship with employee turnover intentions and job satisfaction, leadership and organizational development journal, Vol. 32, No. 3, pp. 260-280.

    Lewis, D, 2011, A culture of conflict, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 18, No. 6, pp. 275-282.

    Lemon, M,Sahota, P, 2008, Organizational culture as a knowledge repository for increased innovative capacity,Technovation, Vol. 24, No. 6, pp. 483-498.

    Liebwitz, J, 2010, Key ingredients to the success of an organizations knowledge management, Strategy knowledge and process management, Vol.  6, No. 1, pp. 37-40.

    Lussier, R, 2012, Management, Cincinati,ohio,south-wesrern college publishing.

    Kooker, B etal. 2011, Identifying Emotional Intelligence in Professional Nursing Practice Journal of Professional ursing, Vol. 23. No. 1, pp. 30-36.

    Maldhaven, R& Deanne, B, 2011, from embedded knowledge to embedded knowledge: new product development as knowledge, Journal of marketing, Vol. 62, No. 4, pp. 33-39.

    Malon, D, 2012, knowledge management: A model for organizational learning, International journal of Accounting information system, Vol. 3, No. 2, pp. 111-123.

    Marianne, G &Terziovski, M, 2011, Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance, journal of manufacturing technology management, Vol. 15, No. 5, pp. 402-409.

    Mason, G et al, 2004,External knowledge sourcing in different national settings: a comparison of electronics establishments in Britain and france, Research policy, Vol. 33, No. 5, pp. 53-72.

    Marthin, D, 2012, Working With emotional intelligence , Published by Soundview Executive Book Summaries, P. O. Box 1053, Concordville, PA 19331 USA

    Matleou, K, 2012, Understanding Constructive & Destructive Conflict, International journal of business and management, Vol. 3 , No. 2 , pp. 1-5.

    Maughan, J, 2011, Five Conflict Management Styles at a Glance, The International Journal of Conflict Management, Vol. 113, No. 16, pp. 17-21.

    Mayer, J &Salovey, N, 1997, emotional intelligence as Zeitgeist as personality,and as a Mental sbility,In Bar-On,Parkre, J. D(eds), hand book of emotional intelligence, Sanfiranciso : Josses-bass

    Medina, F et al, 2011, Types of intergroup conflict and affective reactions, Journal of Managerial Psychology, Vol. 20, No. 3/4, pp. 219-230.

    Mcenrue, M, et al, 2012 ,  Emotional Intelligence Development: Leveraging Individual Characteristics, Jornal Of Management Development, Vol. 28 No. 2, pp. 150-174.

    Mohr, L, 2011, Determinates of innovation in organizations, The American political science review, Vol. 63, No. 12, pp. 111-126.

    Ntege, F, 2013, Organizational Confilict, Psychology Contract, Commitment and Organizational Citizenship behavior: A case of kyambogo University, Registration NO. : 2013/HD10/6129U (B. Ed, Makerere University, Dip. Ed, ITEK)

    Oldham, G & Cummings A, 2011, Rewarding creativity: when does it really matter? The leadership Quarterly, Vol. 14, No. 1, pp. 57- 74.

    Petrides, K &Furnham, A, 2012, Trait emotional intelligence: psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, Vol. 15, No. 5, pp. 425-448. Retrieved fromhttp://www. ioe. ac. uk.

    Rahi, S, 2013, Emotional Intelligence & Organizational Performance: (A Case Study of Banking Sector in Pakistan), International Journal of Business and Management, Vol. 5, No. 10, pp. 191-197.

    Rosenfeld, R & Servo J, 2013, facilitating innovation in large organization, Journal of management development, Vol. 7, No. 6, pp. 353-370.

    Schneider, T et al, 2011, Emotional intelligence and autonomic self-perception: Emotional abilities are related to visceral acuity, Personality and Individual Differences, Vol. 39, No. 23, pp. 853–861.

    Seng, P, 2012, the leaders New York: building learning organization, Solan management review, Vol. 2, No. 5, pp. 724-749.

    Shui, Y & Sang, C, 2009, organizational innovation management an organization-Wide perspective, Industerial management data system, Vol. 107, No. 9, pp. 1290-1315.

    Simon, H, 2007, Bounded rationality and organizational learning, organizational science, Vol. 2, No. 1, pp. 124-134.

    Solomon, D et al,2012, The role of climate in fostering innovational, journal of small business, Vol. 6, No. 3, pp. 24-33.

    Sowider, R, 2012, Conflict Management, Journal of business and psychology, Vol. 17, No. 5, pp. 143- 146.

    Steven, H, 2012, the management of multicultural group conflict, Team Performance Management, Vol. 4 No. 5, pp. 211-234.

    Suliman, A, 2012, Intra-individual conflict and organizational commitment in Sudanese industrial firms, Journal of Economic & Administrative Sciences, Vol. 18, No. 1, pp. 101-118.

    Suliman, A & Al-Shaikh, 2007, Emotional intelligence at work:links to conflict and innovation, Employee Relations, Vol. 29 No. 2, pp. 208-220

    Tatum B & Eberlin R, 2012, the relationship between organizational justice and conflict style, Business Strategy Series, Vol. 9, No. 6, pp. 297-305.

    Teece, D, 2010, knoeledge and competence as strategic assets,academy of management, Vol. 2, No. 2, pp. 129-152.

    Torka, N et al, 2012, How to support innovative behavior? Technology and investment, Vol. 32, No. 1, pp. 59-68.

    Van, R, et al, 2011, Group differences in emotional intelligence scores: theoretical and practical implications, Personality and Individual Differences, Vol. 38 No. 9, pp. 689–700.

    Werner, H, 2013, Gender and age differences in conflict management within small businesses, Journal of human resource management, Vol. 6, No. 1, pp. 22-28.

    Wong, C & Law, 2012, The Effects of leader and follower Emotional Intelligence erformance and attitude: An Explanatory study. The leadership quarterly, Vol. 13, No. 3, pp. 243-274.

    Woodman, R, 2013, toward a theory of organizational creativity, Academy of management review, 2013, Vol. 18, No. 1, pp. 293-321.

    Yam, R et al, 2012, an audit of technological innovation capabilities in chines firms some empirical findings in Beijing, china, research policy, Vol. 33, No. 8, pp. 1123-1140.

    Zhou, Y et al, 2011, Utilitarianism or romanticism: the effect of rewards on employee’s innovative behavior, international journal of management, Vol. 32, No. 1, pp. 81-88.


موضوع پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, نمونه پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, جستجوی پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, فایل Word پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, دانلود پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, فایل PDF پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» در رشته مدیریت اجرایی گرایش مدیریت استراتژیک چکیده: مدیران اثربخش و موفق به قابلیت های عاطفی افراد توجه دارند و در ارتباطات خود به خوبی می توانند عواطف و احساسات دیگران را درک کنند و متناسب با آن عکس العمل نشان دهند و در یک کلام از هوش عاطفی بالایی برخوردارند و همین توانایی باعث می شود تا یک جو سازمانی مناسب برای پرورش بیشتر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده : توجه به موضوع رهبری خدمتگزار درسالهای اخیر، افزایش پیدا کرده است و انواع سازمان های تجاری، غیر انتفاعی، آموزشی و نیز سازمانهای دولتی برای اداره سازمان خود اصول رهبری خدمتگزار را مورد استفاده قرار داده اند.هدف اصلی در این تحقیق، میزان سنجش رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی با نقش میانجی اعتماد در مدیران اداره ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش نیروی انسانی چکیده هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه هوش هیجانی با تمایل به ترک شغل است.روش تحقیق از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی است و روش گردآوری داده­ها میدانی و ابزار آن پرسشنامه است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی، کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان با تعداد 234 نفر است. با در نظر گرفتن تعداد کل جامعه ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش:مدیریت نیروی انسانی چکیده هوش عاطفی به مفهوم توانایی کنترل احساسات و هیجانات خود و دیگران ، پذیرش دیدگاههای سایر افراد و کنترل روابط اجتماعی است و دربرگیرنده مجموعه گسترده ای از مهارتها و استعدادهایی است که در سرنوشت و سبک زندگی افراد موثر است.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش عاطفی بر عملکرد شغلی کارکنان اداره کل بیمه سلامت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی­های جمعیت­شناختی با بهره­وری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی­های جمعیت­شناختی با بهره­وری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداره آموزش ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A. ) گرایش : مدیریت ورزشی چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی با سلامت روان کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس انجام شد. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 120 نفر تشکیل می‌دادند که از بین آن‌ها 94 نفر به روش ...

جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي (M.A.) گرايش: مديريّت آموزشي پاييز 1392 چکيده هدف اصلي انجام اين پژوهش، تعيين رابطه ي بين فرهنگ سازماني و بهره وري منابع انساني در اداره ي آ

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی شعب بانک ها است. جامعه آماری تحقیق ، مدیران شعب بانک های (سامان ، سپه ، تجارت) استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین آنها نمونه گیری انجام شد. جمع آوری اطلاعات در خصوص متغیر هوش هیجانی با استفاده از ...

پايان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشدM.A  رشته مديريت دولتي گرايش تحول چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين جو سازماني با استرس شغلي و خلاقيت در کارکنان  اداره کل بيمه سلام

ثبت سفارش