فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول:کلیات تحقیق.. 3
1-1) مقدمه. 4
1-2) بیان مسئله. 5
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق.. 9
1-4) اهداف تحقیق.. 10
1-5) چارچوب نظری تحقیق.. 10
1-6) فرضیههای تحقیق.. 13
1-7)تعریف نظری (مفهومی ) و عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق: 13
1-7-1) متغیرهای مستقل.. 13
1-7-1-1 )تعریف نظری ومفهومی : 13
1-7-1-2)تعریف عملیاتی متغیر مستقل (سبکهای رهبری): 15
1-7-2) متغیر وابسته (عملکرد) 15
1-7-2-1)تعریف نظری ومفهومی : 15
1-7-2-2) تعریف عملیاتی متغیر وابسته عملکرد : 16
1-8) قلمرو تحقیق: 17
فصل دوم : مروری بر ادبیات تحقیق.. 18
2-1) رهبری سازمانی : 19
2-1-1) نظریه های هدایت و رهبری: 20
2-1-1-1) نظریه های خصوصیات فردی رهبری: 20
2-1-1-2) نظریه های رفتاری رهبری: 20
2-1-1-3) نظریه موقعیتی و اقتضایی: 21
2-1-1-4)نظریه مسیر – هدف: 21
2-1-1-5) نظریه دوره زندگی(بلانچارد): 22
2-1-1-6) نظریه های انگیزش: انگیزش: 22
2-1-1-7) نظریه محتوایی: 22
2-1-1-8) نظریه های فرایندی: 23
2-2)تعاریف دیگر از سبک رهبری : 24
2-2-1)مقایسه رهبری خدمتگزار و رهبری تحولگرا 27
2-2-2) مدلهای رهبری.. 29
2-2-3) سبک رهبری leadership style: 31
2-2-4)انواع سبک رهبری.. 32
2-2-5)چهار سبک رهبری (مدل هرسی و بلانچارد) 33
2-2-6)فرق میان رهبر و مدیر (رئیس) 33
2-1-6-1 ) تفاوتها وتشبهات : 34
2-1-7)مدل رهبری وضعیتی(رهبری موقعیتی): 36
2-1-7-1) محتوی اصلی نظریه : 36
2-1-7-2) محدودیت نظریه رهبری وضعیتی.. 39
2-2) اهمیت رهبری: 40
2-3) خلاصه ای از تئوری های رهبری : 44
2-3-1) شبکه مدیریت: 44
2-3-2)نظریه ی اقتضائی: (فیدلر) 46
2-4)مقایسه رهبری از دیدگاه دانشمندان غربی و امام علی(ع) : 48
2-4-1)مقایسه رهبری از دیدگاه های متفاوت: 49
2-4-2) رهبری از دیدگاه امام علی(ع) : 49
2-5) بخش دوم: عملکرد. 50
2-5-1) مقدمه : 50
2-5-2) تعریف عملکردperformance)) 50
2-5-3) عوامل مؤثر بر عملکرد: 52
2-5-4) مدیریت عملکرد: 54
2-5-5)تعریف مدیریت عملکرد. 54
2-5-6)پیوند استراتژیک اهداف و عملکرد سازمانی با اهداف و عملکرد فردی.. 56
2-6)تعریف ارزیابی.. 57
2-7)ارزیابی عملکرد. 57
2-8)دلایل استفاده از ارزیابی عملکرد. 59
2-9)دلایل مخالفت اغلب سازمانها با ارزیابی عملکرد. 60
2-10)معیار های ارزیابی عملکرد. 61
2-11)چه کسانی ارزیابی میکنند؟. 62
2-12)ارتباط بین ارزیابی عملکرد، ارزشیابی شغل، میزان حقوق و مزایا 64
2-13)روشهای مختلف ارزیابی عملکرد. 65
2-14)هدف نهایی از ارزیابی عملکرد. 69
2-15)مدیریت منابع انسانی و عملکرد کارکنان. 70
2-16)عملکرد کارکنان وارزیابی آن : 71
2-16-1) حفظ جایگاه کارکنان و عملکرد آنها: 71
2-16-2) تشویق و عملکرد کارکنان: 73
2-16-3) بهبود عملکرد کارکنان: 74
2-17)کارکنان آموزش و پرورش و عملکرد: 78
2-18) تغییر در عملکرد کارکنان. 79
2-19)تغییر عملکرد ضعیف کارکنان: 80
2-19-1) دلایل تغییر: بعضی تحولات سازمانی ناشی از تصمیمات مدیران عالی سازمان است. 80
2-19-2) درک ماهیت تغییر: 81
2-19-3) موانع تغییر عملکرد: 82
2-20) مؤلفه های مدیریت عملکرد : 83
2-20-1) مدیریت عملکرد بعنوان یک سیستم تجاری : 84
2-20-2) مدیریت عملکرد بعنوان یک فرهنگ وسبک رهبری : 84
2-20-3) مدیریت عملکرد بعنوان بخشی از پیمان روانشناختی : 85
2-20-4) مدیریت عملکرد بعنوان بازخورد شخصی و فرآیند یادگیری : 85
2-21)کلی نگری در مدیریت عملکرد: 85
2-22) مدل Achieve در عملکرد: 87
فصل سوم: روش اجرای تحقیق.. 89
3-1) مقدمه. 90
3-2) روش اجرای تحقیق: 90
3-3) جامعه و نمونه آماری.. 91
3-4) ابزار و روش جمع آوری اطلاعات... 93
3- 4-1) روائی.. 94
3- 4-2) پایائی.. 94
3-5) روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات... 96
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات... 97
4-1)مقدمه: 98
4-2) توصیف متغیر های تحقیق.. 98
4-2-1وضعیت سکونت پاسخگویان. 98
4-2-2جنسیت پاسخگویان. 99
4-2-3)گروه سنی پاسخگویان. 100
4-2-4) سطح تحصیلات پاسخگویان. 101
4-2-5) وضعیت تاهل پاسخگویان. 102
4-2-6 ) سابقه کاری پاسخگویان. 103
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات... 107
5-1)نتیجه گیری.. 108
5-1-1) نتایج توصیفی.. 108
5-1-2) نتایج استنباطی : 109
5-2) پیشنهادات پژوهش: 110
5-3) محدودیت های تحقیق: 111
منابع و مآخذ. 112
ضمائم و پیوست ها 118
منبع:
منابع فارسی
آذر،عادل- مومنی،منصور،1379،«آمار وکاربردآن در مدیریت » انتشارات سمت، جلد اول، چاپ سوم،1392.
آذر، عادل-مومنی،منصور،1379،«آمار وکاربردآن در مدیریت» انتشارات سمت، جلد اول، چاپ چهاردهم ،1389 .
اقدسی، محمد و سکاکی، سید حمید، 1375،« معرفی توصیفی دو نظام مدیریت ارگانیکی و مکانیکی و تأثیرشان در بهرهوری» مرکز آموزش مدیریت دولتی، مجله مدیریت دولتی، شماره 35.
الوانی ،سید مهدی، 1377 ،«مدیریت عمومی»،نشر نی ،چاپ یازدهم.
اشکنانی ،محمد ابراهیم ،ترجمه ی ویسی ،مدیریت و ارزیابی(مفاهیم و کاربرد ها)،شرکت چاپ و نشر بین الملل 1387
بخشعلی، صفی الله و مجتهد، احمد،1384، بررسی تطبیقی اثرات پیشرفت فنی بر روی بهرهوری عوامل تولید در بخشهای صنعت و کشاورزی (بررسی موردی ایران) فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، شماره 16.
.بلقیسی، پرویز، 1382، بهرهوری سازمانی و بررسی روشها، تحول اداری، دوره دوم، شماره هشتم و نهم.
پیرس، رابینسون،1383، «برنامه ریزی ومدیریت استراتژیک» سهراب خلیلی شورینی،انتشارات یادواره کتاب،چاپ سوم.
ترابی، احمد ، 1374 ،« بهره وری شاخص پیشرفت سازمانی و رشد و توسعه یافتگی » ، مرکز آموزش مدیریت دولتی ، مجله مدیریت دولتی شماره، 28.
جبلی، سعید،1378، مفاهیم و الفبای بهرهوری، پژوهش یار (ویژه نامه بهرهوری ).
خاکی ، غلامرضا ،1381، «چارچوب های مفهومی پارادایمهای علم مدیریت» ، نشریه روز آمد، دوره اول ، شماره 1.
خاکی، غلام رضا، 1376،آشنایی با مدیریت بهره وری، انتشارات سایه نما، تهران.
خاکی، غلامرضا (1382)«روش تحقیق در مدیریت» ، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی،چاپ دوم.
خاکی، غلامرضا ، 1384 ، « روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی » ، انتشارات بازتاب ، تهران .
دفت، ریچارد.ال ،1380،« تئوری وطراحی سازمان، جلداول وجلد دوم» ، علی پارسائیان- سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ،چاپ سوم
دور نبوش و فیشر ، 1380 ، اقتصاد کلان ، ترجمه محمد حسین تیزهوش تابان ، انتشارات سروش ،تهران.
دعایی، حبیباله ، مدیریت منابع انسانی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، 1374
رابینز، استیفن پی ، 1374، مدیریت رفتار سازمانی، دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، جلد اول، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران.
رابینز،استیفن.پی ،1379، «تئوری سازمان (ساختار،طراحی وکاربردها)» ، سید مهدی الوانی-حسن دانائی فرد،انتشارات صفار،چاپ سوم.
رضائیان،علی ،1379،«مبانی سازمان ومدیریت» انتشارات سمت، چاپ اول.
رمضانی، بهزاد، 1372،توسعه ساختارهای سازمانی، مجله تدبیر، شماره 36.
زاهدی، شمس السادات و همکاران، 1376، فرهنگ جمع مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، سال اول.
سکاران ،اوما،1381،مترجمان دکتر محمد صائبی ، دکتر محمود شیرازی «روشهای تحقیق در مدیریت» ، انتشارات موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی ،چاپ دوم.
سکاران ،اوما،1381، «روشهای تحقیق در مدیریت» ،انتشارات موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی ،چاپ چهارم.
سید جوادین، رضا ، مبانی و کاربردهای مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان ، انتشارات نگاه دانش، 1381
صفاری ، مهدی ،1390 «آمار و احتمال در مدیریت و اقتصاد» ، انتشارات آوای نور
طاهری، شهنام، 1378،بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان ها، تهران.
طاهری، شهنام، 1380، «بهره وری وتجزیه وتحلیل آن در سازمانها»،انتشارات هوای تازه .
عباس زاده، حسن، 1384، سازوکارهای بهبود بهرهوری سازمانها در عصر جهانی شدن، پیام بانک، شماره 433.
عباس زادگان ، سید محمد ،مدیریت عملکرد ، شرکت سهامی انتشار1385
عرفانی نیا، محمد، 1383، تأثیر عوامل ساختاری سازمان بر بهرهوری نیروی انسانی، تدبیر، شماره 146.
فروهی ،مهشید،1384، «ابعاد ساختاری درسازمانهای دانش محور»،نشریه تدبیر ،شماره 161.
کازرونی، علیرضا و محمدی، علیرضا، 1386، بررسی رابطه بین بهرهوری و دستمزد در بخش صنعتی ایران، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، سال نهم، شماره 31.
گیوریان، حسین،1379، «مدیریت دولتی نوین گامی بسوی بهره وری در اداره امور عمومی» ، نشریه مدیریت(انجمن مدیران ایران) ،شماره 43.
مانتانا، پاتریک، 1374، فرهنگ فراگیری دانش مدیریت، دکتر سهراب خلیلی شورینی، یادواره کتاب، تهران، اول.
محب علی، داود، 1372، بهرهوری، تعاون، شماره 29.
مشبکی، اصغر، 1374،مدیریت و بهره وری: اکسیر کار و تولید، مجله مدیریت دولتی، شماره 28.
معدنی پور، محمود، 1381، کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن با عملکرد و بهرهوری سازمانها، توسعه مدیریت، شماره
مقیمی،سیدمحمد،1383، «سازمان ومدیریت، رویکردی پژوهشی» ، انتشارات ترمه، چاپ سوم.
مقیمی ، سید محمد ،رمضان ، مجید ،1392 (( پژوهشنامه مدیریت 3)) مدیریت رفتار سازمانی ، تهران : انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، چاپ دوم
مقیمی ، سید محمد (1385) ، مباحث ویژه مدیریت دولتی ، تهران : انتشارات سمت
مینتزبرگ، هنری، 1371،سازماندهی: پنج الگوی کارساز، ترجمه ابوالحسن فقیهی، حسن وزیری سابقی، نشر مرکز آموزش دولتی.
میرسپاسی، ناصر ، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار با نگرش به روند جهانی شدن، انتشارات میر،1383
مومنی ، منصور، فعال قیومی ، علی، «تحلیل های آماری با استفاده از Spss» ناشر مولف ،چاپ ششم 1391
نجف بیگی ، رضا(1379) «سازمان ومدیریت» ، مرکزانتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ،چاپ اول.
نصیری لاکه، محمد، 1386، بهرهوری منابع انسانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی گیلان.
نظام شهیدی،مهراندخت،(1383) «بررسی رابطه ساختار سازمانی وانگیزش نیروی انسانی در سازمان اقتصادی شهر وروستا» ،نشریه دانش مدیریت، شماره43.
هرسی، پال و بلانچارد، کنت ، 1378، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه قاسم کبیری، انتشارات جهاد دانشگاهی تهران، چاپ ششم.
منابع لاتین:
Lowrence, P.R and Lorch J.W., 1967, Organization and Environment, Harvard Unv. Press.
Perrow, .C.W, 1988, Organizational Analysis, Wadsworth Pub.
51.Aksu A.Akin and Ozdemir Bahattin ,''Individual Lerning and organization culture in Lerning organization , ''Managerial Auditing Journal,vol.20,No.4.2005
52.Barnett Kerry ,McCormik John and conners Robert,''Transformational Leadership in schools'' ,Journal of Educatinal Administration ,Vol.39,No.1,2001
53. Siegel Philip H., Smit James W . and Mosca Joseph B.,'' Mentoring relationships and interpersonal Orientation'' , Leadership and organization Development Journal,22/3,2001
54. S.A.Kirkpatrick and E..A. Locke, '' Leadership:Do Trait Matter? ''Academy of tive,May 1991
55. R.Kahn and D.Katz , '' Leadership Practices in Relation to Productivity and Moral, '' in Group Dynamics:Research and A. Zander (Elmsford,NY:Row,Peterson,1960
56. J.M.Howell and P.J.Frost, ''A Laboratory bstudy of Charismatic Leadership, '' Organizational Behavior and Human Decision Processes, April 1989.
57. R. R. Blake and J.S. Mouton, The Managerial Grid (Houston: Gulf 1964)
58. See , for example, L. L. Larson, J. G. Hunt, and R. N. Osborn, "The great Hi-Hi Leader Behavior Myth: A Leasson from Occam's Razor," Academy of Managemet Journal, December 1976 ; and P. C. Nystrom, " manegers and the Hi-Hi Leader Myth;" Academy of Managemet Journal, June 1978
59. F. E. Fiedler. A Theory of Leadership Effectiveness(New York : McGraw-Hill, 1967)
60.R. J. House ," A Path Goal Theory of Leader Effectiveness," Administtrative Science Quarterly, September 1971
61. See J. C. Woffrod and L. Z. Liska, "Path Goal Theories of Leadership: A Meta-Analysis," Journal of Managemet, Winter 1993
62. V. H. Vroom and P.W. Yetton, Leadership and Decision Making (Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 1973
63. V. H. vroom and A. G. Jago, The New Leadership: Managing Participation in Organization (Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1988 )
64. J. A. Conger and R. N. Kanungo, "Behavioral Dimensions of Charismatic Leadership, J. A. Conger, R. N. Kanoungo , and Associates (San Francisco: Jossey Bass, 1988)
65. Aksu A. Akin and Ozdemir Bahattin, "Individual leaerning and organization culture in learning organizations", Managerial Auditing Juornal, Vol. 20, No. 4,2005
66. Barnett Kerry, McCormik John and Conners Robert, "Transfor mational Leadership in schools",Journal of Edocational Administration,Vol. 39, No. 1, 2001
67. Bauer Johannes and Mulder Regina H., ", Journal of Workplace Learning, Vol. 18, no. 7/8, 2006
68. Brinkman Johannes , "Moral conflicts among Norvegian advertising professionals ", International Marketing Review, Vol.12, No.4,1995
69.Casimir Gian and Ngee Yong, "Combinative Aspects of Leadership Style and the Development Journal,Vol.31,No.6, 2010
70.Cacioppe Ron, "leaders developing leaders: an effective way to enhance Leadership development programs " Leadership and organization development Journal, 19.4 [1998]
71. Cameron / Quinn," Diagnosing Organizational culture", 2000
72. Carmeli Abraham . "The relantionship between organizational culture and withdrawal intentions and behavior", International Journal of
Manppower, Vol.26, No. 2, 2005
73. Castiglione James ," Organizational Learning and transformational Leadership in the library environment", Library Management, Vol .27, No.415, 2006
74.Clake Sharon, "Safety Climate in an automobile manufacturing plant", Personnel Review,Vol.35, No.4,2006
75.Dobni C.Brooke, "Measuring innovation culture in Organizations", European Journal of Lnnovation, Vol. 11, No.4, 2008
76.Durbin Anderw J.,Human Relations: A J.B Oriented Approach,1978
77-Choonwoo Lee, Kyungmook Lee and Johannes M. Pennings 4002 internal capabilities, external linkages, and performance: a study on technology- based Korean ventures
78-Evans,hay .Exploring the Link Between Performance Management &Improved Standards. (2005). National College for School Leadership. www.ncsl.org
79-Gammie, Ann .(2005).what does performance management mean ?ER, consultant's .
80- Krack,a.b.m,Busiman.f.c&Dickey,collas(2005).The Effect of Management Choice on the Sustainability &Economic Performance of a Mixed Fishery: a simulation study, ICES journal of marine scince.
81-Management& the Performance of Public Organization ,journal of public administration research & theory.
82-Pollitt,Christopher.(2005).Performance Management in Practice: a comparative study of executive agencies, journal of public administration research&theory.