فهرست:
فهرست
عنوان
صفحه
فصل اول: کلیات طرح
1
مقدمه
2
بیان مسأله تحقیق
3
اهمیت تحقیق
5
هدفهای تحقیق
8
چارچوب نظری تحقیق
9
مدل تحقیق
12
سؤالهای تحقیق
13
روش تحقیق
13
جامعه تحقیق
13
روش نمونه گیری و حجم نمونه
13
قلمرو تحقیق
14
روش و ابزار جمعآوری اطلاعات
14
تعریف واژگان و اصطلاحهای تحقیق
15
فصل دوم: ادبیات تحقیق
16
بخش اول: آیندهپژوهی
17
2-1-1) مقدمه
17
2-1-2) سیر تکوین آیندهپژوهی
20
2-1-3) آیندهپژوهی
23
2-1-4) هدفهای آیندهپژوهی
32
2-1-5) محدودیتهای آیندهپژوهی
34
2-1-6) تغییر و آیندهپژوهی
34
2-1-7) مقایسه تفکر استراتژیک و آیندهپژوهی
39
بخش دوم:
41
2-2-1)آیندهپژوهی در کشورها
41
2-2-2)نمونه کاربردی آیندهپژوهی در سازمان
47
2-2-3) ضرورتهای آیندهپژوهی
55
2-2-4) ابعاد آیندهپژوهی
64
بخش سوم:
72
2-3-1) پیشینه تحقیق
72
بخش چهارم: معرفی سازمان مورد مطالعه
77
2-4-1)تاریخچه و جایگاه حج و زیارت در کشور
77
2-4-2) وظایف کلان سازمان حج و زیارت
86
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
87
3-1) مقدمه
88
3-2) روش تحقیق
88
3-3) جامعه آماری
89
3-4) قلمرو تحقیق
90
3-5) روش و ابزار جمعآوری دادهها
90
3-5-1) ابزارهای جمعآوری دادهها(پرسشنامه)
90
3-6) پایایی و روایی پرسشنامه
92
3-6-1) پایایی پرسشنامه
92
3-6-2) روایی پرسشنامه
94
3-7) روش تجزیه و تحلیل دادهها
97
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق
98
مقدمه
99
توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی جامعه آماری تحقیق
99
4-2-1) بررسی توزیع فراوانی متغیر سن
99
4-2-2) بررسی توزیع فراوانی متغیر پست سازمانی
100
4-2-3) بررسی توزیع فراوانی متغیر مدت خدمت در بالاترین مسئولیت سازمانی
100
4-2-4) بررسی توزیع فراوانی متغیر میزان تحصیلات
101
4-2-5) بررسی توزیع فراوانی متغیر سابقه کار
101
اطلاعات توصیفی مرتبط با پرسشنامه
102
4-3-1) بررسی توزیع فراوانی سؤالهای مربوط به متغیر ضرورتهای آیندهپژوهی
103
4-3-2) بررسی توزیع فراوانی سؤالهای مربوط به متغیر "اهمیت ابعاد آیندهپژوهی" با توجه به وظیفه اجرایی – خدماتی سازمان حج و زیارت
104
4-3-3) بررسی توزیع فراوانی سؤالهای مربوط به متغیر "اهمیت ابعاد آیندهپژوهی" با توجه به وظیفه فرهنگی سازمان حج و زیارت
105
4-4) آمار استنباطی
107
4-4-1) بررسی نرمال بودن دادهها
109
4-4-2) بررسی سؤالهای تحقیق
109
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهاد
123
5-1) مقدمه
124
5-2) خلاصه تحقیق
124
5-3) نتیجه گیری
125
5-3-1) نتایج آمار توصیفی تحقیق
125
5-3-2) نتایج آماراستنباطی تحقیق
126
5-4) پیشنهادهایی بر مبنای یافتههای تحقیق
134
5-5) پیشنهادهایی برای تحقیقهای آتی
135
5-6) محدودیتهای تحقیق
136
منابع
137
پیوستها
142
چکیده انگلیسی
146
عنوان
صفحه
فهرست جدولها
3-1 گویههای مربوط به مؤلفههای پرسشنامه
91
3-2 امتیازدهی بر مبنای طیف لیکرت
92
3-3 بررسی پایایی پرسشنامه
93
3-4 بررسی روایی پرسشنامه
97
4-1 فراوانی متغیر سن
99
4-2 فراوانی متغیر پست سازمانی
100
4-3 فراوانی متغیر مدت خدمت در بالاترین مسئولیت سازمانی
100
4-4 فراوانی متغیر میزان تحصیلات
101
4-5 فراوانی متغیر سابقه کار
101
4-6 توزیع فراوانی سؤالهای ضرورتهای آیندهپژوهی
103
4-7 توزیع فراوانی سؤال های "اهمیت آینده پژوهی" با توجه به وظیفه اجرایی – خدماتی سازمان حج و زیارت
105
4-8 توزیع فراوانی سؤال های "اهمیت آینده پژوهی" با توجه به وظیفه فرهنگی سازمان حج و زیارت
106
4-9 بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها
109
4-10 آزمون دوجملهای جهت تعیین ضرورتهای آیندهپژوهی
111
4-11 آزمون فریدمن جهت تعیین شاخصهای ضرورت آینده پژوهی
113
4-12 رتبه بندی شاخصهای ضرورت آینده پژوهی
113
4-13 آزمون دوجمله ای جهت تعیین ابعاد آیندهپژوهی با توجه به وظایف اجرایی
116
4-14 آزمون فریدمن جهت تعیین شاخصهای ابعاد آینده پژوهی با توجه به وظایف اجرایی
117
4-15 رتبه بندی شاخصهای ابعاد آینده پژوهی با توجه به وظایف اجرایی
118
4-16 آزمون دوجمله ای جهت تعیین ابعاد آیندهپژوهی با توجه به وظایف فرهنگی
120
4-17 آزمون فریدمن جهت تعیین شاخصهای ابعاد آینده پژوهی با توجه به وظایف فرهنگی
121
4-18 رتبه بندی شاخصهای ابعاد آینده پژوهی با توجه به وظایف اجرایی
122
5-1 اولویت ضرورتهای آیندهپژوهی
127
5-2 اولویت ابعاد آیندهپژوهی با توجه به وظایف اجرایی - خدماتی سازمان حج و زیارت
128
5-3 اولویت ابعاد آیندهپژوهی با توجه به وظایف فرهنگی سازمان حج و زیارت
128
5-4 رتبهبندی شاخصهای ضرورت آینده پژوهی
130
5-5 اولویت ابعاد آیندهپژوهی با توجه به وظیفه اجرایی سازمان حج و زیارت
132
5-6 اولویت ابعاد آیندهپژوهی با توجه به وظیفه فرهنگی سازمان حج و زیارت
133
فهرست شکلها
مدل مفهومی تحقیق
12
فهرست نمودارها
2-1) نمودار تشکیلات سازمان حج و زیارت
83
منبع:
منابع فارسی:
اسلاوتر، ریچارد و همکاران( نویسنده)، «نو اندیشی برای هزاره نوین»، ملکی فر، عقیل و همکاران (مترجمان)، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، 1385.
برومند، زهرا، « بهبود و بازسازی سازمان»، انتشارات جنگل، چاپ نهم، 1391.
پدرام، عبدالرحیم و جلالی وند، عباس، «آشنایی با آیندهپژوهی»، جلد اول مجموعه 7 جلدی کتابچههای مقدمهای بر آیندهپژوهی، انتشارات مؤسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاعی، 1392.
پدرام، عبدالرحیم و جلالیوند، عباس، «روش شناسی»، جلد دوم مجموعه 7 جلدی کتابچههای مقدمهای بر آیندهپژوهی، انتشارات مؤسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاعی، 1392.
پیمان خواه، صادق، «مقدمهای بر آیندهپژوهی»جلد چهارم مجموعه 7 جلدی کتابچههای مقدمهای بر آیندهپژوهی، انتشارات مؤسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاعی، 1392.
تقوی، مصطفی، «بصیرتهای آیندهپژوهان»، جلد هفتم مجموعه 7 جلدی کتابچههای مقدمهای بر آیندهپژوهی، انتشارات مؤسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاعی، 1392.
توپچی ثانی، علی و بدیعی،ایمان.«باز تعریف فرایند تهیه طرح های توسعه شهری در ایران با استفاده از دانش آیندهپژوهی»، اولین همایش ملی آیندهپژوهی، 1391.
حجازی، سید علیرضا،«روش شناسی آیندهنگری»، پایگاه اینترنتی آینده نگر، 1391.
حسینی مقدم، محمد، «کاربرد آیندهپژوهی در علوم سیاسی»، 1392.
حافظ نیا، محمدرضا، «مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی»، انتشارات سمت، 1384.
خاکی، غلامرضا، «روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی»، انتشارات بازتاب، چاپ ششم، 1389.
خزائی، سعید، «بنیانهای آیندهپژوهی مدرن چیستی و چرایی مطالعات آینده»،«آیندهپژوهی، مفاهیم و ضرورتها»،«گامهای آیندهپژوهی»،«مدیریت پیشنگر در هزاره سوم»، 1390.
خواب نما، سیده زهرا، «نقش آیندهپژوهی و آیندهنگاری در مدیریت استراتژیک»، نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، 1391.
«دانشنامه آیندهپژوهی (جلد اول، الف- ح)»، انتشارات مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی-مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، چاپ اول، 1389.
«دانشنامه آیندهپژوهی (جلد دوم، د- ی)»، انتشارات مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی-مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، چاپ اول، 1390.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی؛ الهه، «روش تحقیق در علوم رفتاری»، انتشارات آگاه، چاپ دوازدهم، 1386.
سکاران، اوما، «روش تحقیق در مدیریت»، صائبی، محمد؛ شیرازی، محمود؛(مترجمان)، مؤسسه آموزش و پژوهش، 1384.
صفری شالی، رضا، «راهنمای تدوین طرح تحقیق»، انتشارات جامعه و فرهنگ، چاپ سوم، 1390.
عاضدی تهرانی، شراره، «آینده آزمایی: الزامی برای توسعه پایدار مدیریت»، ماهنامه تدبیر، شماره 200، 1388.
عباسی، عطااله، «مفاهیم آیندهپژوهی و تأثیرات آن بر سیاست گذاری»، نشریه سیاست علم و فنآوری، شماره 2 و 3 ،1385.
قاسمیان، سلیمان، «نقش و جایگاه آینده پژوهی در برنامه ریزی استراتژیک»، نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک،1391.
قدیری، روح الله، «بررسی چند تجربه ملی در آیندهنگاری»، مجموعه مقالات دومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی تهران، 1384.
کاتلر، فیلیپ، «مدیریت بازاریابی (تجزیه و تحلیل، برنامهریزی، اجرا و کنترل) »، فروزنده، بهمن، نشر آموخته، چاپ چهارم، »، 1389.
کورنیش، ادوارد(نویسنده)، «آیندهپژوهی پیشرفته»، سیاوش و فرخنده ملکی فر (مترجمان)، انتشارات آصف، چاپ اول، 1388.
گلن، هایمسترا (نویسنده)، «فرصتها و چالشهای مؤثردر آینده جهان»، خسروی، مهدیه (مترجم)، ماهنامه تدبیر، شماره 181، 1391.
مرادی پور، حجت ا...، نوروزیان، مهدی، «آیندهپژوهی، مفاهیم و روشها»، نشریه رهیافت، شماره 36، 1384.
مظفری، علی، «آیندهپژوهی، بستر عبور از مرزهای دانش»، پایگاه اینترنتی www.sid.ir، 1389.
ملکی فر، عقیل، «آیندهپژوهی و آیندهنگاری دفاعی»، سمینار آیندهپژوهی و بخش دفاعی، دانشگاه امام حسین (ع)، 4/3/85.
ملکی فر، عقیل وهمکاران (نویسنده)، «الفبای آیندهپژوهی: علم و هنر کشف آینده و شکل بخشیدن به دنیای مطلوب فردا»، کرانه علم، چاپ سوم،1386.
منزوی، کیوان، «محیط عملیاتی مشترک جهان در سال 2030 و پس از آن»، انتشارات مؤسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاعی، 1388.
منطقی، محسن، «آیندهپژوهی؛ ضرورت آینده مطالعات فرهنگی و علمی»، نشریه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، شماره اول، 1390.
ناصر آبادی، زهرا، «آیندهپژوهی»، مرکز مطالعات و برنامهریزی استراتژیک، مؤسسه آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاعی، 1379.
ناظمی، امیر، «روش سناریو»، جلد سوم مجموعه 7 جلدی کتابچههای مقدمهای بر آیندهپژوهی، انتشارات مؤسسه آموزش و تحقیقات صنایع دفاعی، 1392.
یعقوبی، نورمحمد؛ آذر، عادل؛ همراهی، مهرداد، «روش تحقیق در مدیریت (با رویکردی به نگرش پایان نامه تحصیلی»، انتشارات مرندیز، 1390.
منابع انگلیسی:
Bell, Wendell. (2003).Foundation of future studies: History, purposes and knowledge. Transaction publishers.
-Williamson, P.J(1999,Spring).strategy as options for the future. Sloan Manage Review, PP.26-117)
-(Glen , j.c(2009).Scenarios.Inj.c.Glen,8T.J.Gordon,Futures Research Methodology Version 3.0 The Millennium Project)
GLEN HIEMSTRA, THINKING OUTSIDE THE BOX: TURNING THE FUTURE INTO REVENUE, www.diecasting.org/links, nadca@2006, p26-28, OCT 2006.
Inayatullah, Sohail, ‘Causal Layered analysis: Post structuralism as method’, Futures, Vol 30, No8, 1998, 815-829