فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده:.............................................................................................................. 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1) مقدمه........................................................................................................ 3
1-2)بیان مساله.................................................................................................... 3
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق:................................................................................ 6
1-4) اهداف تحقیق............................................................................................... 7
1-5) چارچوب نظری تحقیق.................................................................................... 7
1-6) فرضیه ها.................................................................................................... 8
1-7) تعریف نظری و عملیاتی.................................................................................. 8
1-7-1)اثربخشی سازمانی:.................................................................................... 8
1-7-2) آموزش مهارت:...................................................................................... 9
1-7-3) فرایند مدیریت دانش:............................................................................... 9
1-8) قلمرو تحقیق............................................................................................. 11
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1- بخش اول: اثربخشی سازمانی.......................................................................... 13
2-1-1)مفهوم اثربخشی..................................................................................... 13
2-1-2)اهمیّت اثربخشی سازمانی.......................................................................... 14
2-1-3)تفاوت کارآئی و اثربخشی......................................................................... 15
2-1-4)شاخص های اثربخشی و کارآئی................................................................. 16
2-1-5)عوامل مؤثر در اثربخشی سازمانی................................................................. 17
2-1-6)استراتژی های افزایش اثربخشی سازمانی........................................................ 19
2-1-7)سازمانهای اثر بخش در شرایط عدم اطمینان محیطی............................................ 20
2-1-8)ساختار و اثربخشی سازمانی....................................................................... 22
2-1-9)ملاک های ارزیابی اثربخشی سازمانی............................................................ 23
2-1-10)چرخه حیات سازمان و مُدل های اثربخشی سازمانی......................................... 24
2-1-11)مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی............................................................ 26
2-2- بخش دوم: مدیریت دانش.............................................................................. 26
2-2-1) دانش ومدیریت دانش............................................................................ 26
2-2-2) مفهوم داده ، اطلاعات و دانش................................................................... 27
2-2-3) سازمان های دانش بنیان........................................................................... 29
2-2-4) ویژگی های عملی دانش......................................................................... 32
2-2-5)تعاریف مختلف از مدیریت دانش................................................................ 34
2-2-6) علل پیدایش پدیده مدیریت دانش:.............................................................. 35
2-2-7) فرایند تبدیل دانش :............................................................................... 36
2-2-8) فرآیندهای مدیریت دانش :....................................................................... 38
2-2-9) اهداف مدیریت دانش :........................................................................... 39
2-2-10) زیر ساختهای لازم جهت تحقق مدیریت دانش:.............................................. 40
2-3- بخش سوم: آموزش و توسعه........................................................................... 40
2-3-1) مقدمه............................................................................................... 40
2-3-2) تعیین نیازهای آموزشی............................................................................ 41
2-3-3) نظریات یادگیری و آموزش...................................................................... 45
2-3-4) سبکهای یادگیری.................................................................................. 47
2-3-5) آموزش ضمن خدمت............................................................................. 49
2-3-6) الگوی جامع آموزش.............................................................................. 50
2-3-7) مزایای آموزش..................................................................................... 51
2-3-8) کارکردهای آموزش................................................................................ 52
2-3-9) ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی............................................................ 53
2-3-10)دلایل عدم اثربخشی دوره های آموزشی در سازمان های ایرانی............................. 55
2-4- بخش چهارم: پیشینه تحقیق............................................................................. 56
2-4-1- تحقیقات داخلی:.................................................................................. 56
2-4-2- تحقیقات خارجی:................................................................................. 56
فصل سوم:روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه...................................................................................................... 60
3-2) روش تحقیق.............................................................................................. 60
3-3) جامعه و نمونه ی آماری................................................................................. 60
3-4) روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات................................................................. 62
3-5) روایی و پایایی ابزار اندازه گیری....................................................................... 62
3-5-1) روایی............................................................................................... 62
3-5-2) پایایی............................................................................................... 63
3-6) روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها............................................................. 63
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه...................................................................................................... 66
4-2) توصیف متغیرهای تحقیق................................................................................ 67
4-3) بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق................................................................... 71
4-4) بررسی مدل تحقیق....................................................................................... 71
4-4-1) بررسی مدل اندازه گیری تحقیق..................................................................... 72
4-5) آزمون فرضیه های تحقیق............................................................................... 80
4-6) بررسی تاثیر ابعاد فرایند مدیریت دانش رابطه آموزش مهارت و اثربخشی سازمانی............... 82
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه...................................................................................................... 85
5-2) نتایج آمار توصیفی....................................................................................... 85
5-3) نتایج آمار استنباطی....................................................................................... 88
5-4) بحث و نتیجه گیری و مقایسه نتایج تحقیق حاضر با تحقیقات مشابه:.............................. 88
5-5) پیشنهادات براساس فرضیه های تحقیق................................................................ 89
5-6)پیشنهاد برای تحقیقات آتی.............................................................................. 91
5-7)محدودیت های تحقیق حاضر........................................................................... 91
منابع و مآخذ..................................................................................................... 92
ضمائم........................................................................................................... 100
منبع:
منابع:
آرمسترانگ، مایکل(2001)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، تهران، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1381.
آقایی ، میلاد وهمکاران(1390)" بررسی تأثیرات میان راهبرد، فرهنگ، ساختار، اثربخشی سازمانی و مدیریت دانش "فصلنامه علمی وپژوهشی مطالعات مدیریت بهبود وتحول- سال 21، شماره 60.صص125-105.
آگاه ، جعغر(1391)" چرا دوره های آموزشی در شرکتها و سازمانها اثربخش نیست ؟" دومین همایش ملی آسیب شناسی آموزش سازمانی با رویکرد کاربردی مبتنی بر تجربیات اجرایی در سازمانها، ص 8.
ابراهیمی نژآد، مهدی و محی الدینی، زهرا(1388)" بررسی رابطه بین انتخاب کارکنان و اثربخشی سازمان مورد سنجی در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان" پژوهشهای مدیریت، سال دوم ، شماره سوم،صص 147-117.
ابزری وهمکاران(1390)" بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در صنعت خودروی ایران"مدیریت دولتی، دوره 3، شماره 6، صص 34-19.
اسماعیل پور، شهرام(1391)" بررسی رابطه بین فعالیت های مدیریت منابع انسانی و تعهد سازمانی در بین مهندسین وتکنسین های فنی شرکت برق استان گیلان" پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
اشرفی، بزرگ (1381)، طراحی و تبیین الگوی اثربخشی سازمان در شرایط عدم اطمینان محیطی در شرکت های ساخت کامپیوتر تهران، نشریه دانش مدیریت، شماره 59، صفحه 5 تا 27.
اصفهانی و کاظمی، میر مهدی و سید عباس( 1376)، طراحی الگوهای اثر بخش سازمانی با تأکید بر معیارهای فرهنگ سازمانی (2)، نشریه دانش مدیریت، شماره 37 و 38، صفحه 136 تا 157.
الوانی، پورعزت و سّیار، سید مهدی، علی اصغر و ابوالقاسم (1387)، بررسی رابطه عدالت و تعهد سازمانی در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، نشریه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال دوم، شماره 4، صفحه 6 تا 30.
الوانی، سید مهدی (1381)، مدیریت عمومی ، تهران ، چاپ هفدهم ، انتشارات نی.
امیری، مجتبی.، شاه محمدی، مرضیه(1389)"بررسی میزان اثربخشی نظام آموزش کارکنان شهرداری کرج با رویکرد توانمندسازی" مدیریت شهری، شماره 26، صص 93 تا 106.
امینی –عباس وهادی نژاد،بهجت(1391)" سنجش اثربخشی سازمانی با رویکرد مدل سازی معدلات ساختاری "پژوهش های مدیریت در ایران، دوره 16، شماره 3.صص20-1.
انصاری رنانی ،قاسم و محمد قاسمی نامقی (1388) ، " ارزیابی اثر مدیریت دانش در خلق استراتژی رقابتی تمایز از مجرای زنجیره ارزش فعالیتهای سازمان" ، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال اول، شماره2.
ایکاف، راسل (1996)، برنامه ریزی مراوده ای، ترجمه سهراب خلیلی شورینی ،تهران، انتشارات ماد، 1375.
پور کریمی، جواد.، مهدیون، روح لله.، قاضئی، ابوذر(1389)" ارائه الگوی نظام جامع آموزش کارکنان جمعیت هلال احمر"، فصلنامه علمی امداد و نجات، سال دوم، شماره 1، صص 56 تا 70.
پیری، زکیه و آصف زاده، سعید، (1385)، چگونه می توان مدیریت دانش را به کار گرفت؟ ، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال دهم، شماره 1(پی در پی)، ص 132-124 .
حسین قلی زاده، رضوان و میرکمالی، سیدمحمد، (1389)، عوامل کلیدی موثر بر اشتراک دانش، مطالعه موردی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شماره1، ص 78-61 .
حقی ، معصومه (1385)، اثربخشی سازمانی و معیارهای آن، ماهنامه مهارت، شماره 48 ، صفحه 42تا45.
حقیقت منفرد، جلال و هوشیار، آیلر، (1389)، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش (مطالعه موردی : شرکت ملی نفت ایران)، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 11، ص 87-65 .
خدیوی و علیجانی فرید، اسداله و رقیه (1387)، رابطه بین انگیزه پیشرفت مدیران با اثربخشی سازمانی آنها در مدارس متوسطه، نشریه علوم تربیتی، شماره اول، صفحه 39تا72.
درویش، حسن و امیرخانی، امیرحسین و نیکبخش، راما، (1388)، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با به اشتراک گذاری دانش: مطالعه موردی، کنفرانس ملی سرمایه فکری، پارک علمی و فناوری زنجان.
دفت، ریچارد ال. (1390) تئوری و طراحی سازمان، ترجمهی علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ ششم، تهران.
رابینز، استیفن پی، (1385)تئوری سازمانی(ساختار، طراحی، کاربردها) مفاهیم، نظریهها و کاربردها، ترجمه سید مهدی الوانی، حسن دانائی فرد، انتشارات صفار، تهران، چاپ چهاردهم..
رجایی پور، سعید و رحیمی، حمید، (1387)، بررسی رابطه بین فرایند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هشتم، شماره 4(پیاپی 31)، ص 76-59.
رحیمی، غلامرضا وهمکاران(1391)" بررسی رابطه هوش چندگانه مدیران با اثربخشی سازمانی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی" (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، سال نهم، شماره 25،صص 34-21.
رضا زاده بهاداران-حمید رضا وهمکاران(1390)"تاثیر آموزش دوره های ضمن خدمت برکارایی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب براساس مدل کرک پاتریک" پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار ،سال دوم، شماره اول،صص 22-11.
رضایی صوفی –مرتضی وهمکاران(1391)" بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و اثربخشی در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان " پژوهش های کاربردی مدیریت و علوم زیستی در ورزش، شماره 2،.پاییز 1391 ،. ص ص 72-61.
رمضان، مجید- حسنوی، رضا(1390) "بهره وری دانش در سازمان های دانشی" انتشارات آتی نگر چاپ اول .
زکی، ادیبی سده و یزدخواستی، محمد علی، مهدی و بهجت (1385)، بررسی اثربخشی سازمانی مدارس آموزش و پرورش شهر اصفهان، نشریه علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شماره 2، صفحه 27 تا 43.
ساعت چی، محمود(1382)"روانشناسی کاربردی برای مدیران"تهران انتشارات نشر، چاپ سوم.
سعادت ،اسفندیار.، (1390)"مدیریت منابع انسانی" انتشارات سمت(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها)، چاپ پانزدهم.
سلطانی، ایرج (1382)، نقش توسعه منابع انسانی در کارآیی و اثربخشی فرایندهای سازمانی، فصلنامه مدیریت فردا، سال اوّل، شماره 3 و4، صفحه 89.
سیفی سالدهی و همکاران(1392)" تأثیر ساختار کارآفرینانه بر اثربخشی سازمانی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران " فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 13، صص236-215.
شیرین حصار،راضیه(1389)" لزوم بکارگیری مدیریت دانش در افزایش میزان اثربخشی سازمانها "www.aftabir.com/articles .
طالقانی، غلامرضا و همکاران(1390)" بررسی عوامل مؤثر بر افزایش بهره وری (مطالعه ی موردی: بانک سامان) " فصلنامه مدیریت دولتی ، دوره 3، شماره 7 ، صص 130-115.
علاقه بند، علی (1378)، مدیریت عمومی، تهرانی، چاپ سوم، انتشارات روان.
فاتحی، زمانعلی(1390)"مفاهیم مدیریت دانش(مفاهیم، اصول ، اهداف و مدل)" اداره تحقیقات و کنترل ریسک بانک سپه، ص
قدمی، محسن (1383)، طراحی الگوی مدیریت اثربخش سازمانی بر اساس نظریه نظم در آشفتگی، نشریه تحول اداری، دوره هفتم، شماره 47، صفحه 171 تا 182.
قلیچ لی، بهروز(1389)"مدیریت دانش " انتشارات سمت ، چاپ دوم.
کولانچی، مجتبی (1374)، بررسی نظرات معلمان مدارس دخترانه درباره شیوه های کنترل و نظارت مدیران آموزشی کارآمد در شهر همدان، رساله کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
کولوبندی، عبداله (1374)، معیارهای هفتگانه برای ارزیابی اثربخشی سازمان، ماهنامه تدبیر، شماره 56، صفحه 19تا21.
مشبکی، اصغر (1375)، اثربخشی سازمانی ، مجله کنترولر ، شماره 3 و 4 ، صفحه 52 تا 66.
مقیمی، خنیفر و قادری، سید محمد، حسین و اسماعیل (1386)، بررسی مهارت های کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب وکارهای کوچک و متوسط، نشریه دانش مدیریت، دوره 20، شماره 79، صفحه 93 تا 110.
مقیمی، سید محمد (1383)، سازمان و مدیریت، رویکردی پژوهشی، تهران، انتشارات ترمه، چاپ سوم.
مودب –نداوهمکاران(1392)" رابطه بین اثربخشی سازمانی و موضع کنترل مدیران حوزه ستادی دانشگاه علوم پزشکی، شیراز، 137" مجله علمی علوم پزشکی صدرادوره 1، شماره 2،صص 94-87.
میرقربانی ، سمیه(1391)"رابطه بین سرمایه فکری وبهره وری دانش ونقش تعدیلگر یادگیری سازمانی در شعب بانکهای دولتی شهر رشت" پایان نامه کارشناسی ارشدرشته مدیریت دولتی (منابع انسانی)، دانشگاه ازاداسلامی واحد رشت.
نجف بیگی ، رضا(1388) «سازمان ومدیریت» ، مرکزانتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ،چ دوم.
نیک پور،امین وهمکاران(1391)"بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی کارکنان واثربخشی سازمانی در سازمان های دولتی کرمان" فصلنامه فرایند مدیریت وتوسعه، دوره 25، شماره 3، صص 161-145.
واعظی، رضا و مسلمی، طیبه، (1388)، شناسایی عوامل سازمانی موثر بر اجرای مطلوب سیستم مدیریت دانش (مطالعه موردی شرکت همکاران سیستم)، مجله مدیریت توسعه و تحول1 ، ص19-7.
هوی و وین ک، میسکل وسیسیل(1372)"تئوری و تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی"، ترجمه میر محمد سید عباس زاده، ارومیه، انتشارات دانشگاه ارومیه، چاپ چهارم.
Abd Rahman, Azmawani, Siew Imm Ng, Murali Sambasivan, Florence Wong, (2013) "Training and organizational effectiveness: moderating role of knowledge management process", European Journal of Training and Development, Vol. 37 Iss: 5, pp.472 – 488.
Agnvall, E., (2006) "Just in time training"HR Magazine, 51(5)/ pp. 66-71.
Amah, Edwinah, Augustine Ahiauzu, (2013) "Employee involvement and organizational effectiveness", Journal of Management Development, Vol. 32 Iss: 7, pp.661 – 674.
C.Shih Stephen, H.Y.Hsu Sonya, Zhu Zhiwei, K.Balasubramanian Siva, (2012), Knowkedge sharing- A key role in the downstream supply chain, Information & Management 49, p.p (70-80).
Campbell, John p. (1977)," On the Nature of Organizational Effectiveness" In New Perspectives on Organizational Effectiveness,ed.
DeCenco, D.A., Ronnins, s.p., Verhulst, S.L., (2010) Human Resource Management/ 10 Editions, John Wiley & Sons, Inc.p.193.
Etzioni, A. (1964), "Modern organization", NJ, Eng Lewood Cliffs, prentice_Hall.
Gold, A.H., Malhotra, A. and Segars, A.H. (2001), “Knowledge management: an organizational capabilities perspective”, Journal of Management Information Systems, Vol. 18 No. 1,pp. 185-214.
Gray, S.W., et al., (1966) Before first Grade, New York: Teachers College Press/.
Gursoy, D., Swanger. N (2007).Performance-enhancing internal strategic factors: impacts on financial success. International Journal of Hospitality Management, 26 (1), 213–227.
Ivancevich, J., (2010) Human Resource ManagemenT, 11 the Edition Irwin Professional Pub.p.396, 417.
Kolb, D.A., (1984) Experiential Learning: Experience as the source of learning and development, Engliwood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.p.42-43.
Lager Thomas, Johan Frishammar, (2010) "Equipment supplier/user collaboration in the process industries: In search of enhanced operating performance", Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 21 Iss: 6, pp.698 – 720.
Matt Russ, A.B. (2009), “The Effects of Knowledge Enablers on Knowledge Management Process: A Case Study of Kolej Matrikulasi Perak, Kementerian Pelajaran Malaysia”, University Utara Malaysia, pp1-128.
McDowall, A., Saunders, M.N.K., (2010) UK managers' conceptions of employee training and development/ Journal of European Industrial Training/ Vol. 34/ Iss: 7/pp. 609 – 630.
Noe, R., et al., (2009) Fundamentals of Human Resource Management, Third edition/McGraw- Hill.p.197.
Ramírez Yuri, W., 2006. Defining measures for the intensity of knowledge work in tasks and workers, Phd Thesis in industrial Engineering. University of Wisconsin-Madison.
Robbins, Stephen P and Coultar, Mary. (1996),"Management", 5th ed, Newjersey: Prentice- Hall. P: 335.Steers, Richard. (1975), "Problems in measurement of organizational Effectiveness", Adminisstrative Science Quarterly, Vol: 20, N: 4.
Skinner, B.F., (1979)The Shaping of a Behaviorist/New York: Knopf.p.143
Snell, G., Bohlander, S., (2010) Managing Human Resource/ 14th edition, printed in United State of America.p.308.
Tharenou, Phyllis et al.,(2007)" review and critique of research on training and organizational-level outcomes" Human Resource Management Review.no 17 .pp:251–273
Tiwana, A. (2004), "An Empirical Study of the Effect of Knowledge Integration on Software Development Performance", Inf Softw Technol, 46(13), 899-906.
Tzafrir, S.S. (2005), “The relationship between trust, HRM practices and firm performance”,International Journal of Human Resource Management, Vol. 16 No. 9, pp. 1600-1622.
Van Eerde w et al.,(2008)" The mediating role of training utility in the relationship between training needs assessment and organizational effectiveness" The International Journal of Human Resource Management Vol. 19, No. 1, pp:63–73.
Waldeck, N.E. and Leffakis, Z.M. (2007), “HR perceptions and the provision of workforce training in an AMT environment: an empirical study”, The International Journal of Management Science, Vol. 35 No. 2, pp. 161-172.
Zheng , Wei , Baiyin Yang & Gary McLean(2010)" Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness:Mediating role of knowledge management " ournal of Business Research.no, 63, pp: 763–771.
Zheng W., et al., (2009), "Linking Organizational Culture, Structure, Strategy,and Organizationa l ffectiveness: Mediating Role of Knowledge Management",J. Bus Res (2009).oi:10.1016/j.jbusres.2009.06.005.