فهرست:
فصل اول: کلیات ........................................................................................................................... 1
مقدمه ................................................................................................................................... 1
بیان مساله ............................................................................................................................... 2
اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ........................................................................................... 7
اهداف پژوهش ................................................................................................................... 10
پرسش های پژوهش ............................................................................................................ 10
چارچوب تئوریک .............................................................................................................. 11
6-1دیدگاه منفی گرایان ..................................................................................................... 11
6-2 دیدگاه مثبت گرایان ................................................................................................... 12
6-3 مدل مفهومی ............................................................................................................... 14
متغیر های پژوهش ............................................................................................................... 16
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه موضوع ................................................................................ 19
مقدمه .................................................................................................................... 19
ادبیات ................................................................................................................... 20
2-1فرهنگ .......................................................................................................... 20
2-2 شهروندی فرهنگی ......................................................................................... 23
2-3 تنوع فرهنگی ................................................................................................. 25
2-4 ابعاد تنوع فرهنگی ......................................................................................... 27
2-4-1 زبان.................................................................................................... 27
2-4-2 مذهب ................................................................................................ 30
2-4- 3 قومیت ............................................................................................... 31
آداب و رسوم ....................................................................................... 33
غذا ....................................................................................................... 34
پوشش .................................................................................................. 34
کالاهای مادی ...................................................................................... 35
2-4-4 سیاست های چندفرهنگی ................................................................... 37
2-4-5 مهاجرت ............................................................................................ 38
تفاوت مهاجرت داخلی و خارجی ........................................................ 40
انواع مهاجرت های بین المللی ............................................................. 41
2-5 گردشگری ................................................................................................... 43
2-5-1 گردشگری فرهنگی ................................................................. 44
2-5-2 گردشگری مذهبی ................................................................... 46
2-5-3 گردشگری غذایی ................................................................... 48
2-6 توسعه گردشگری ...................................................................................... 49
پیشینه تحقیق .......................................................................................................... 51
3-1 سابقه پژوهش های داخلی .............................................................................. 51
3-2 سابقه پژوهش های خارجی ............................................................................ 54
نقد و بحث ............................................................................................................. 57
فصل سوم: روش شناسی ............................................................................................................ 59
مقدمه .................................................................................................................................. 59
روش تحقیق ........................................................................................................................ 60
مطالعات تطبیقی ............................................................................................................. 60
عناصر تحقیق ................................................................................................................. 61
نوع تحقیق ..................................................................................................................... 61
5-1 تحقیقات توصیفی ....................................................................................................... 61
5-2 رویکرد کمی و کیفی تحقیق ....................................................................................... 62
استراتژی های تحقیق ...................................................................................................... 63
6-1 تحقیق پیمایشی ........................................................................................................... 64
روش و ابزار های جمع آوری داده ................................................................................. 64
7-1 مدارک پژوهش های گذشته ...................................................................................... 65
7-2 آمارهای رسمی .......................................................................................................... 65
7-3 مصاحبه ها .................................................................................................................. 65
روش تجزیه و تحلیل داده ها .......................................................................................... 66
روایی و اعتبار پژوهش ................................................................................................... 66
نتیجه گیری ................................................................................................................... 67
فصل چهارم: داده های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................... 69
مقدمه .................................................................................................................................. 69
گردشگری در ایران ............................................................................................................ 74
2-1 تاریخچه گردشگری ایران ........................................................................................... 74
2-2 گردشگری فرهنگی ایران ............................................................................................ 80
2-3 گردشگری مذهبی ایران .............................................................................................. 83
2-4گردشگری غذایی ایران ............................................................................................... 85
گردشگری در انگلستان ....................................................................................................... 88
3-1 تاریخچه گردشگری انگلستان ..................................................................................... 89
3-2 گردشگری فرهنگی انگلستان....................................................................................... 91
3-3 گردشگری مذهبی انگلستان......................................................................................... 93
3-4 گردشگری غذایی انگلستان ......................................................................................... 94
گردشگری در مالزی ........................................................................................................... 95
4-1 تاریخچه گردشگری مالزی ......................................................................................... 96
4-2 گردشگری فرهنگی مالزی .......................................................................................... 97
4-3 گردشگری مذهبی مالزی ......................................................................................... 100
4-4 گردشگری غذایی مالزی .......................................................................................... 101
تنوع فرهنگی در ایران ....................................................................................................... 103
5-1 سیاست های چندفرهنگی ایران ................................................................................. 104
5-2 تنوع قومی، زبانی و مذهبی ایران ............................................................................... 108
تنوع فرهنگی در انگلستان ................................................................................................. 115
6-1 سیاست های چندفرهنگی انگلستان ........................................................................... 115
6-2 تنوع قومی، زبانی و مذهبی انگلستان ......................................................................... 117
تنوع فرهنگی در مالزی ..................................................................................................... 123
7-1 سیاست های چندفرهنگی مالزی ............................................................................... 123
7-2 تنوع قومی، زبانی، مذهبی مالزی ............................................................................... 125
مقایسه ارکان تنوع فرهنگی بر توسعه گردشگری ............................................................... 129
فصل پنجم: نتیجه گیری ........................................................................................................... 132
مقدمه ............................................................................................................................... 132
نتیجه گیری ...................................................................................................................... 133
پیشنهادات و راهکارها ...................................................................................................... 136
3-1 پیشنهادات تنوع قومی .............................................................................................. 136
3-2 پیشنهادات تنوع زبانی ............................................................................................... 137
3-3 پیشنهادات تنوع مذهبی ............................................................................................. 138
3-4 پیشنهادات سیاست های چندفرهنگی ........................................................................ 138
محدودیت های پژوهش ................................................................................................... 139
منابع داخلی ............................................................................................................................. 141
منابع خارجی ........................................................................................................................... 148
منبع:
منابع داخلی
آشوری، داریوش، (1380)، تعریفها و مفهوم فرهنگ، تهران: انتشارات آگاه، صفحات 35- 37- 38.
آذرنگ، عبدالحسین، (1378)، شمه ای از اطلاعات و ارتباطات،تهران: نشر کتابدار.
ابراهیم زاده، عیسی و همکاران، ( 1390)، « برنامه ریزی استراتزیک توسعه گردشگری، با تاکید بر گردشگری مذهبی ( مطالعه موردی: شهر قم)»، پژوهش جغرافیای انسانی، شماره 76، صص 115- 141.
ابراهیم زاده، عیسی، (1386)، «توسعه توریسم و تحولات کارکردی آن در ایران در حال گذار»، نشریه علوم جغرافیایی، جلد 6، شماره 8 و 9، صص 97- 117.
ابن حوقل، ابوالقاسم محمد،(1345)، صوره الارض ، ترجمه جعفر شعار، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
اجلالی، پرویز، (1379)، سیاست گداری و برنامه ریزی فرهنگی در ایران، تهران: نشر نی، ص 78.
احمدوند، شجاع (1385)، «جهانی شدن و تکثر فرهنگی»، فصلنامه پژوهش حقوق و سیاست، شماره 20، صفحات 75- 98..
احمدی، حمید، (1383)، ایران : هویت، ملیت، قومیت، تهران :مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، ص 78.
اداره آمار و اطلاعات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، (1392)، دسترسی در
ادگار، اندرو، سجویک، پیتر،(1388)، مفاهیم کلیدی در نظریه فرهنگی، برگردان ناصرالدین علی تقویان، تهران: دفتر برنامه ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
اسطخری، ابواسحق ابراهیم، (1347)، مسالک و ممالک، به کوشش ایرج افشار،تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب.
افشارزاده، نشمیل و همکاران، (1390)، «توسعه صنایع دستی ضرورت پایداری توسعه و توسعه پایدار»، همایش ملی صنایع فرهنگی و نقس آن در توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، اسفند.
افروغ، عماد (1379)، خرده فرهنگها، مشارکت و وفاق اجتماعی، مجموعهی مقالات گردهمایی ساماندهی فرهنگی، فرهنگ، سیاست و توسعه در ایران امروز. نشر دال.
اعرابی، محمد، فیاضی، مرجان، (1389)، "استراتژی پژوهش کیفی در حوزه مدیریت"، مجله راهبرد، شماره 54، سال 19، صفحات 225- 241.
اعلامیه جهانى حقوق زبانى، (1996)، بارسلونا.
الوانی، سید مهدی. پیروزبخت، معصومه(1385)، فرایند مدیریت جهانگردی، تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول.
امان اللهی بهاروند، اسکندر، ( 1384)، بررسی گونه گونی قومی در ایران از دیدگاه انسا ن شناسی، گفتارهایی درباره جامعه شناسی هویت در ایران، به کوشش حسین گودرزی، تهران: تمدن ایرانی.
امینی فرد، حمیده، (1391)، «ایران بر سکوی چهارم گردشگری مذهبی»، روزنامه صبح ایران، سال هجدهم، شماره 5187.
بابازاده، جمیله، (1388)، «زبان، فرهنگ، اصطلاحات و ارتباط آنها با آموزش زبان های خارجی»، پژوهش زبان های خارجی، شماره 55، صفحات 19-28.
بدیعی، ربیع، (1362)، جغرافیای مفصل ایران، تهران: انتشارات اقبال، جلد3
بارکر، کریس، (1391)، مطالعات فرهنگی ( نظریه ها و عملکرد)، ترجمه مهدی فرجی و نفیسه حمیدی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بخشایش اردستانی، احمد (1382)، توسعه و فرهنگ، آموزش علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره 3، صفحات 38- 44.
بشیرزاده، حسن، (1382)، «زبان های محلی ایران و خطر انقراض»، انتشارات فرهنگ مردم ایران، شماره 5 و 6، صفحات 65-84.
بشیریه، حسین، (1380)، درس هایی از دموکراسی برای همه، تهران: نگاه معاصر، صفحه 65.
بشریه، حسین، (1386)، عقل در سیاست: سی و پنج گفتار در فلسفه، جامعه شناسی و توسعه سیاسی، تهران: نگاه معاصر.
پاپلی یزدی، حسین، سقایی، مهدی، (1386)، گردشگری ( ماهیت و مفاهیم)، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول، تک جلدی.
پاپ زن، عبدالحمید، بیگی، م و افشارزاده، نشمیل (1390)، دستافریده های بومی ایل کلهر،انتشارات دانشگاه رازی، زیر چاپ.
پاکباز، ریبانتال، (1387)، دایره المعارف هنر ( نقاشی، پیکره سازی، گرافیک)، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران، چاپ اول.
پاول، رونالد ار. روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران. ترجمه نجلا حریری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی، 1379
پهلوان، چنگیز، (1378)، فرهنگشناسی، گفتارهایی در زمینه فرهنگ و تمدن ایران، انتشارات پیام امروز، ص 3.
پناهی، محمدحسین، (1375)، «نظام فرهنگی، کارکرد و دگرگونی ها»، فصل نامه پژوهش، شماره 2 و 3، مرکز پژوهشهای بنیادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
پیروزمند، علیرضا، (1385)، «نقش دین در مهندسی فرهنگی کشور»، مجموعه مقالات همایش ملی مهندسی فرهنگی، جلد اول، صفحات 90- 108.
پیروز نیک، مهرناز، (1390)، اعلامیه تنوع فرهنگی یونسکو، کمیسیون ملی یونسکو، صفحات 1-8.
پورقاز، عبدالوهاب، رقیبی، مهوش، (1389)، «بررسی تطبیقی آداب و سنن مراسم ازدواج در کشورهای اسلامی ایران، شبه قاره سوریه و لبنان»، مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام، زاهدان، ص 1-20.
پورافکاری، بهاره، (2009)، مطالعات تطبیقی گردشگری فرهنگی ایران و ترکیه، پایان نامه ارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
تقوایی، مسعود، وارثی، حمیدرضا، صفرآبادی، اعظم، (1391)، عوامل موثر در توسعه شهری کرمانشاه، فصلنامه علمی- پژوهشی انجمن جغرافیای ایران، سال دهم، شماره 33، صفحات 27-47.
تقوی، نعمتالله، (1378)، مبانی جمعیت شناسی، تبریز: جامعهپژوه و دانیال، چاپ دوم، ص130.
تقی لو، فرامرز (1386)، تنوع قومی، سیاست چندفرهنگی و الگوی شهروندی: بررسی موردی ایران معاصر، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال دهم، شماره اول، صفحات 31-7.
جاجیانی، ابراهیم، (1383)، "مسئله وحدت ملی و الگوی سیاست قومی در ایران"، تهران نامه انجمن جامعه شناسی، ویژه نامه شماره 30، ص 138.
جعفری نیا، غلامرضاف بذرافشان، محمد، (1390)، « بررسی نقش عوامل فرهنگی در رضایتمندی از مهاجرت ( مطالعه موردی شهر ایلام)»، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علو انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، صفحات 29-54.
جهانیان، منوچهر، قرخلو، مهدی، زندی، ابتهال (1389)، مقدمه ای بر همبستگی ملی با تاکید بر مولفه های فرهنگ و گردشگری، فصلنامه علمی و پژوهشی جغرافیای انسانی، سال دوم، شماره سوم، صفحات 109-122.
جهانگیر فیض آبادی، مصطفی، وزیری محبوب، سید جمال، (1390)، «ضرورت مطالعات آینده پژوهی و روش های آن در توسعه گردشگری مذهبی»، دسترسی در سایت شخصی www.mjahangir.ir/scientific-articles
چلبی، مسعود، (1375)، جامعهشناسی نظم، تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نشر نی.
حافظ نیا، محمدرضا، (1387)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت.
حسامیان، فرخ و دیگران، (1377)، شهرنشینی در ایران،تهران: انتشارات آگاه، چاپ سوم.
حسین زاده، مسعود، 1391، «برپایی جشنواره غذایی در مالزی»، دسترسی از طریق وب سایت:http://atgm.mihanblog.com/post/124
حسینی، سید فرهاد و دیگران، ( 1389)، «بررسی تاثیرگذاری توسعه گردشگری قومی بر موضوعات اجتماعی و فرهنگی جامعه( مورد پژوهی: روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه»، مدیریت شهری، شماره 26، صص 163-180.
حلاجی ثانی، محمدکاظم، (1391)، «گردشگری غذا و فرصت های ایران»، دو ماهنامه بین المللی مسافران، شماره 70.
خاکی، غلامرضا (1390)، روش تحقیق (با رویکرد چایان نامه نویسی)، تهران: انتشارت بازتاب، چاپ نهم.
خانمحمدی، کریم، (1389)، «جهانی سازی؛ تجاری سازی فرهنگی یا تنوع فرهنگی؟ (مطالعه موردی WTO و یونسکو)»، فصلنامه علوم سیاسی.
خبرگزاری فارس، (1392)، دسترسی در
.
خبرگزاری فارس، (1392)، دسترسی در http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920405000187
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، (1392)، دسترسی در http://www3.tehran.irna.ir/fa/News/
خبرگزاری میراث فرهنگی شیراز، (1391)، جشنواره غذایی در شیراز، دسترسی در http://chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=99394&Serv=0&SGr=0
خوبروی پاک، محمد رضا، (1380)، اقلیت ها، تهران: نشر شیرازه.
داس ویل، راجر، (1387)، مدیریت جهانگردی مبانی، راهبردها و آثار، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ سوم.
دژم خوی، صادق، (1380)، گرایش های قومی در تبریز ، تبریز: ادار ه کل ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی.
دیویس، گلوریا، نایلند، کریس، (1386)، جهانی شدن در منطقه آسیا: آثار و عواقب، ترجمه علی حسینی خواه، تهران: انتشارات مرکز ملی مطالعات جهانی شدن.
رضا عاملی، سعید(1380)، تعامل جهانی شدن، شهروندی و دین، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 18، صص 167-200.
رحیمی، حسین، ( 1381)، جهانگردی روستایی و قلمرو آن، ماهنامه سیاسی اقتصادی، شماره 185- 186، صص 231-226.
رضوانی، علی اصغر، (1386)، جغرافیا و صنعت توریسم، تهران: انتشارات پیام نور، چاپ هفتم.
رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد، (1388)، برنامه ریزی گردشگری در سطح ملی و منطقه ای، ترجمه جهاد دانشگاهی اصفهان.
روزنامه ایران، (1391)، سال شانزدهم، شماره 5222، صفحه 4.
رولان ، برتون ،(1380)، قوم شناسی سیاسی، ترجمه ناصر فکوهی ، تهران :نشر نی، چاپ اول، ص 1.
رهنمایی، سهیلا، (1392) ، «غذای محلی نوعی از یک برند گردشگری در جذب گردشگر»، هفته نامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و خبری تیلار استان گیلان.
زاهدی، محمد، رنجبریان، بهرام، (1386)، خدمات صنعت گردشگری، اصفهان: انتشارات چهار باغ.
زند مقدم، محمود، (1383)، بلوچستان ایران، هویت و دگرگونی، "مجموعه مقالات" ایران، هویت، ملیت، قومیت، گردآورنده حمید احمدی، تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، ص 310
زندی، ابتهال، (1387) ، « بررسی سیاست های گردشگری انگلستان»، مرکز گردشگری علمی دانشگاه علامه طباطبایی.
سازمان آمار ایران، (1392)، دسترسی در
سازمان ایرانگردی و گردشگری، (1376)، «راهنمای سیاحتی ایران».
سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، (1392)، دسترسی در
سازمان میراث فرهنگی اصفهان، (1392)، دسترسی در
ساعی، علی و همکاران، ( 1389)، «ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران ( مطالعه موردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان)»، دانشنامه علوم اجتماعی، دوره 1، شماره 4، صص 69-94.
سامانه اطلاع رسانی مالزی، 1392، « غذا در مالزی»، دسترسی از طریق وب سایت:
سیف زاده، حسین، (1382)، سیاست گذاری فرهنگی و میزان مداخله دولت در آن؛ تاملی نظری، در مجید وحید، سیاست گذاری و فرهنگ در ایران امروز، تهران: نشر باز، صص 50-19.
شالچیان، طاهره، (1372)، «دیدگاه جهان اسلام در مورد سیر و سیاحت»، مجموعه مقالات اولین سمینار ایرانگردی و جهانگردی و توسعه.
شمس، مجید، امینی، نصیره (1388)، ارزیابی شاخص فرهنگ ایرانی و تاثیر آن در توسعه گردشگری، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیایی انسانی، سال اول، شماره چهارم، صفحات 81- 93.
شورای عالی انقلاب، (1392)، دسترسی در .http://mh.farhangoelm.ir/Articles/
صالحی امیری، سیدرضا (1388)، انسجام ملی و تنوع فرهنگی، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، گروه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول.
صالحی امیری، سید رضا، (1385)، مدیریت منازعات قومی، تهر ان: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
صرفی، محمّد تقی، (1374)، تمدّن اسلامی از زبان بیگانگان، قم، دفتر نشر برگزیده، ص 106.
ضرغام بروجنی، حمید، (1391)، برنامه ریزی توسعه جهانگردی رویکرد همپیوند و پایدار، تهران: انتشارات مهکامه، ویرایش اول، چاپ دوم، ص 187.
ضرغام، حمید، (1376)، راهکارهایی برای توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران، جلد اول، صص 404-299.
ضرغام، حمید، (1391)، ماهنامه تعطیلات نو، شماره 98، ص 16 .
ظهور، علیرضا، کریمی مونقی، حسین، (1382)، تحلیل اطلاعات در مطالعات کیفی، فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره 19 و 20، صفحات 107- 113
عاملی، محمد، حاضری، علی محمد، (1386)، «چرخش فرهنگی در قلمرو مطالعات انقلاب اجتماعی با تاکید بر انقلاب اسلامی»، نامه علوم اجتماعی، شماره 32، صفحات 1- 17
عظیمی، ناصر، حاجی پور، عبدالحمید، (1387)، برنامه ریزی توسعه صنعت گردشگری و اکوتوریسم برای توسعه اقتصادی مطالعه موردی برنامه ریزی در ایران، فصلنامه علوم محیطی، سال ششم، شماره اول، صص 64-53.
عمرانی نسب، اشرف السادات، (1386)، «پوشاک مردم سیستان و بلوچستان»، انتشارات فرهنگ مردم ایران، شماره 11، صفحات 119- 133.
عمران پور، حمیدرضا، (1388)، «امنیت ملی، اهداف و نقش آن در توسعه فرهنگی»، روزنامه تندر، شماره 18، ص 4.چ
عیان بد، ناهید، (1382)، «تحلیل های خرد و کلان، بررسی سیاستها و برنامه ریز یهای توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران»، دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان جهانگردی، ص 15.
غلامرضا کاشی، محمدجواد، (1382)، سیاست گذاری اقتدارانه و دموکراتیک فرهنگی، در مجید وحید، در سیاست گذاری و فرهنگ در ایران امروز (مجموعه مقالات همایش)، تهران: نشر باز، صص 67-51.
غلامرضا کاشی، محمد جواد، (1383)، «سه الگوی راهبردی کلان در سیاستگذاری فرهنگی، همایش سیاستگذاری و فرهنگ در ایران امروز »، پژوهشگاه فرهنگ، هنر وارتباطات.
فاضلی ، نعمت الله (1390)، شهر و فرهنگ،چرخش فرهنگی در مطالعات شهری، تهران: انتشارات تیسا.
فاضلی، نعمت الله، (1386)، « سیاستگذاری فرهنگی»، (جزوه درسی دانشگاه علامه طباطبایی).
فاضلی، نعمت اله، (1390)، مردم نگاری سفر، تهران: نشر آراسته، چاپ اول، ص 323.
فائقی، سحر، امیر، آرمین، (1390)، «توجه به فرهنگ گردشگری در مدیریت گردشگری فرهنگی و نقش آن در امنیت و توسعه پایدار»، همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
فلاح زاده، محمدهادی، (1383)، آشنایی با کشورهای اسلامی (2) مالزی، تهران: انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران، ص 24.
فکوهی، ناصر، (1385)، «فرهنگ ملی، فرهنگ های قومی- جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی»، مجله جامعه شناسی ایران، دوره هفتم، شماره 1، صص 126-148.
قلی زاده، آذر، نرگس کشتی ارای و مریم سهرابی، (1390)، «مهارت مدیریت تنوع فرهنگی پاسخی به مطالبات دانش آموزان اقلیت های قومی و مذهبی»، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره 2، صفحات 131- 154.
قلیچ، مرتضی (1391)، جهانی شدن فرهنگ و گفتمان های سیاست فرهنگی، تهران: فصلنامه راهبرد جهانی شدن، انتشارات مرکز مطالعات جهانی شدن، شماره 4.
کاستلز، استفان، دیویدسون، الیستر، (1382)، شهروندی و مهاجرت: جهانی شدن و سیاست تعلق، ترجمه فرامرز نقی لو، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، ص 263.
کاظمی، مهدی، (1386)، مدیریت گردشگری، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.
کاظمیپور، شهلا، (1383)، مبانی جمعیتشناسی، تهران: مرکز مطالعات و پژوهشهای جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، 1383، چاپ دوم، ص 102.
کرنگ، مایک، (1383)، جغرافیای فرهنگی، ترجمه مهدی قرخلو، تهران: انتشارات سمت.
کریستین سن، آرتور، (1345)، ایران در عهد ساسانیان ، ترجمه رشید یاسمی، تهران: انتشارات ابن سینا.
کلانتری، صمد، (1378)، مبانی جمعیتشناسی، اصفهان: مانی، چاپ اول، ص63.
کروبی، مهدی (1388)، «بررسی نقش فولکلور (فرهنگ عامه) در توسعه گردشگری ایران»، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماره 10، صفحات 53- 78.
ک. لمن، سایمون، واتسون، هلن، (1389)، درآمدی به انسان شناسی، ترجمه محسن ثلاثی،تهران: نشر علمی، ص 5.
کلنر، داگلاس، (1380)، نظریه انتقادی، مدرنیسم و پست مدرنیسم، ترجمه حسینعلی نوذری، اصفهان: «مدرنیسم و پست مدرنیسم»(مجموعه مقالات)، انتشارات نقش جهان.
کمیسیون ملی یونسکو، (1390)، «اعلامیه جهانی تنوع فرهگی یونسکو»، کنفرانس عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران.
گیرشمن، رومن، (1364)، ایران از آغاز تا اسلام ، ترجمه محمد معین، تهران: شرکت انتشارات علمی، فرهنگی.
لهاسایی زاده، عبدالعلی، (1368)، نظریات مهاجرت، شیراز: انتشارات نوید.
لوکاس، دیوید و دیگران، (1384)، درآمدی بر مطالعات جمعیتی، حسین محمودیان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، ص165-166.
محجوب، محمدجعفر، (1382)، ا دبیات عام ها یران، به کوشش حسن ذوالفقارى، تهران: نشر چشمه.
محسنی، منوچهر، (1386)، بررسی درجامعه شناسی فرهنگی ایران، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
محسنیان راد، مهدی، (1369)، ارتباط شناسی، تهران: انتشارات سروش.
محقق داماد ، سید مصطفی، (1377، «حقوق جهانگردی و سیر تحولات تاریخی آن»، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی.
مجیدی، محمدرضا، (1389)، سیاست گردشگری خارجی در ایران: جستجوی مطلوب، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 40، شماره 4، صص 272-257.
معتمد نژاد، کاظم، (1371)، وسایل ارتباط جمعی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، جلد اول.
موسوی، میرطاهر، محمدی، محمد علی، (1388)، مفاهیم و نظریه های رفاه اجتماعی، تهران: دانژه، صفحه 20.
مهدوی ، داوود، (1382)، نقش توریسم در توسعه نواحی روستایی پیرامون شهرها و ارائه مدل استراتژیک (نمونه موردی: روستای لواسان کوچک)، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی،تهران : دانشگاه تربیت مدرس.
میلر، جرالد، (1368)، ارتباطات کلامی، ترجمه علی ذکاوتی قراگزلو، تهران: انتشارات سروش.
ملازهی، پیرمحمد، (1380)، تحولات سیاسی- ایدوئولوژیک در بلوچستان، فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شماره 8.
نش کیت، (1382)، جامعه شناسی سیاسی معاصر، ترجمه محمد تقی دلفروز، تهران: کویر.
نصرتیّ، روح الله، (1392)، دسترسی در http://www.anthropology.ir/node/7500.
نجفی، ابوالحسن، (1354)، «زبان چیست»، نشریه روان شناسی و علوم تربیتی، آموزش و پرورش، دوره 44، صفحات 405- 415.
نجفی علمی، کاظم، (1383)، تعیین چگونگی اجرای سیاست های کلی بر اساس اصول و مبانی سیاست های فرهنگی کشور، کمیسیون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
نکویی، زهرا، ضرغام بروجنی، حمید، ایمانی خوشخو، محمد حسین (1389)، «بررسی رابطه جهانی شدن با توسعه گردشگری (مطالعه موردی: تهران)»، فصلنامه مطالعات ملی، سال یازدهم، شماره 1، صفحات 109- 134.
نوربخش، یونس، (1387)، تحلیل جامعه شناختی از رابطه دین، فرهنگ با اقتصاد( با تاکید بر اسلام)، فصلنامه علمی و پژوهشی اقتصاد اسلامی، شماره 28، صفحات 165- 192.
نورماه، فروهر، یاوری، حسین، (1384)، نگرشی بر تحولات صنایع دستی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ وهنراسلامی وموسسه آموزش عالی، سوره.
واتسن، سی دبلیو، (1381)، کثرت گرایی فرهنگی، توجمه حسن پویان، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، صفحات 9-11.
وحید، مجید، (1382)، از فرهنگ سیاست گذاری تا سیاست گذاری فرهنگی، در سیاست گذاری و فرهنگ در ایران امروز (مجموعه مقالات همایش)، تهران: نشر باز، صص 18-9.
وحید، مجید (1383)، کنوانسیون جهانی تنوع فرهنگی بررسی زمینه های فکری- تاریخی، موضوع و چشم انداز تصویب و تبعات در سیاست گذاری فرهنگی، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 63، صفحات 253-269.
هاشمی مقدم، امیر (1391)، انسان شناسی و گردشگری، تهران: انتشارات دریچه نو، ص79.
هزارجریبی، (1390)، «احساس امنیت اجتماعی از منظر توسعه گردشگری»، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، سال 22، شماره 2، صص 121-143.
منابع خارجی
Ajit, Kiran, Shinde, (2004), “Quest for Good Governance”, Contribution Find Potential of Religious Institutions as Stakeholdersh.
Arzeni, Sergio (2009), “ The impact of culture on tourism”, OECD Centre for Entrepreneurship, SMEs and Local Development, Corrigenda to OECD publications may be found on line at: www.oecd.org/publishing/corrigenda
Arasaratnam, Sinnappah, (1970), Indians in Malaysia and Singapore, London: Oxford University Press. pp 168.
Arokiaswamy & Celin, W.m, (2000), “Tamil Influence in Malaysia, Indonesia and Philippine”, Manila, s.n, p.41
Asian Strategy and Leadership Institute, (1997), Malaysia today, Selangor: Asian Strategy and Leadership Institute.
Ashworth, G, (2000), Heritage Tourism and Places: A Review, Tourism Recreation Research, no.25 (1), pp.19–29.
BBC,(2010a), Representing the UK, its nations, regions and communities: purpose plan. http://www.bbc.co.uk/info/ purpose/public_purposes/communities.shtml
BBC NEWS, (2005), In quotes: Robin Cook, online at:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/4128320.stm
BBC of UK, (2013),” Religion & Ethic”, online at
Baker, J.N.L,(1948), History of Geographical Discovery anExploration, Londan.
Baum, Tom, Dutton, Eli and et, (2007), “Cultural Diversity in hospitality work”, Cross Cultural Management: An International Journal, volume 14, Issue 3, pp. 229- 239
Blanke, Jennifer, Chiesa, Thea, Crotti, Roberto, (2013), The travel & Tourism Competitiveness report 2013, Geneva: World economic Forum.
Briedenhanan, J. wickens, E, (2004), “Tourism routes as a tool for the economic development of rurel areas- vibrant hope or impossible drem”?, Tourism Management, Volume 25, Issue 1, Pages 71- 79.
Birmingham City Council, (2013), “Attractions in Birmingham”, online at http://www.birmingham.gov.uk
Bunbury, E.H., (1883), A History of Ancient Geography, London.
Cassen, B, (2000), “ To Save Socitey” in Lechner, F.J & Boli, J. (eds), op, cit.
Caribbean food in Britain, (2013), BBC Online
Chow, chun-ching (2005), “ Caltural diversity and tourism development in Yunnan province, china”, Geography, volume 90, issue 3, pp 294- 303.
Dawe, MBE,Sandie, (2010), Investing in Success, Heritage and the UK Tourism Economy, Heritage Lottery Fund, Visit Britain.
Department for Communities and Local Government, (2009a), Improving Opportunity, Strengthening Society: A third progress report on the Government’s strategy for race equality and community cohesion. London: Department forCommunities and Local Government, online at: http://www.communities.gov.uk/documents/ communities/pdf/11529661. Pdf.
Department for Children, Schools and Families, (2007), The Children’s Plan: Building Brighter Futures, Norwich: The Stationary Office, online at:http://publications.dcsf.gov.uk/eOrderingDownload/The_Childrens_Plan.pdf.
Department of Statistics, (2001), “Population and Housing Census of Malaysia 2000”, Kuala Lumpur:Department of Statistics Malaysia, 2001.
Department of Statistics, Malaysia (2010), “Population Distribution and Basic Demographic Characteristics, 2010, p. 82
Devin, frances, Baum, tom, Hearns, niamh, (2007), "managing cultural diversity: opportunities and challenges for Northern Ireland hotelier", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 19 Iss: 2, pp.120 – 132.
EC-AEIDL, (1997), Marketing Quality Rural Tourism, Rural Europe, European.
Erin, Tolley, (2011), Multiculturalism Policy Index:Immigrant Minority Policies, kingeston: school of Policy Studies, online at: www.queensu.ca/sps/
Enteleca Research and Consultancy, (2010), “Tourists Attitudes Towards Regional and Local Foods”, England, Ministry of Agriculture Fisheries and Food and the Countryside Agency.
Equality and Human Rights Commission, (2009), Two Years Making Changes, London: Equality and Human Rights Commission. Online at:
http://www.equalityhumanrights.com/uploaded_files/OurJob/two_years_making_ changes.pdf.
European Travel Commission, (2005), City Tourism & Culture, The European Experience, ETC, Brussels, online at:
.
Fasold, Ralph, (1987), The Sociolinguistics of Society, Cambridge: Cambridge University Press. P.213Fasold, Ralph. Ibid. p. 217
Fatemi, S. M., (2001), Investigation of the Stand of Tourism and its Function in QomProvince Economic, M.Sc. Thesis, Tehran University Qom Branch.
Fisher, Joshua.B, et. al, (2008), “Balancing water, religion and tourism on Redang Island, Malaysia”, ENVIRONMENTAL RESEARCH, LETTERS, No.3, pp. 1-6.
Fisher, Rod, Brian Groombridge, Julia Hausermann and Ritva Mitchell, eds, (1994), Human Rights and Cultural Policies in a Changing Europe: The Right to Participate in Cultural Life, Helsinki: Arts Council of Finland and CIRCLE.
Fuller, T. (2007) "Study Abroad Experiences and Intercultural Sensitivity among Graduate Theological Students: a Preliminary and Exploratory Investigation", in Christian Higher Education, Vol.6 (-): 321- 322.
Garrod, B., and A. Fyall, (2000), “Managing Heritage Tourism”, Annals of Tourism Research, no.27, pp.682–708.
Gay. L.R, Diehl. L.P, (1992), research method for business and management, Maxwell Macmillan international Edition.
Gee, C. Y, Makens, J. C & Choy, D. J. L, (1989), “ The travel industry ( 2nd ed)”, New York, NY: VY: Van Nostrand Reindhold.
Greenholtz, J. (2000) “Assessing Cross-cultural Competence in Transnational Education: The Intercultural Development Inventory”, in Higher Education in Europe, Vol. 25(3): 411-416.
Harris, P. et al. (1991) Harris, P. R & Moran, R. T (1991), Managing Cultural Differences (3rd ed.). Houston: Gulf Publishing Company, p 206.
Howard, Marc Morjé, (2005), “Variation in dual citizenship policies in the countries of the EU”, International Migration Review, no.39, pp.697-720
History of British, (2013), online at: http://www.slideshare.net/SadionaAbazaj/the-history-of-british-tourismppsxsadiona-2
Hock Guan, Lee, (2000), Ethnic Relations in Peninsular Malaysia: The Cultural and Economic Dimensions, SOCIAL AND CULTURAL ISSUES, no. 1.
Hofmann, N. (1979). “A survey of tourism in West Malaysia and some socio-economic implications”, Institute of Southeast Asian Studies, Research Notes and Discussions, Paper 13 (Singapore, 1979).
ICHHTO, (2005), Proceedings of the First Congress on Cultural and Natural Heritage. Iran: Tehran.
Icep, (1997), “Religious Tourism”, Tourism Sources Markets, No. 12, pp. 30-33.
IRCICA, (1999), Traditional Carpets and Kilims in the Muslim World: Past, Present and Future Prospects, Tunis: IRCICA.
Jansen, Myriam, Priestly, Gerdak, Russo, P. Antonio (2008), Cultural Resource for Tourism( Patterns, Processes and Policies 2008), New York: Nova Science.
Jalis, M. H., Zahari, M. S., Izzat, M., & Othman, Z. (2009), “Western Tourists Perception of Malaysian Gastronomic Products”, Asian Social Science, No.5, pp. 25-36.
Jayarman, k et.al, (2010), “Does Malaysian Tourism Attract Singaporeans to Revisit
JKKN, (2013), on line at www.JKKN.govmy
Keller, Peter. (1996), “Strategies for the sustainable development of tourism and culture”, UNESCO AIEST,Paris.
Kylmicka, Will, (2002), Multiculturalism & Minority Rights West and East Canada, Queen University Press, 2002
Lethanair, Prema, Jantan, Norhayati, (2006), International Migration in Malaysia By Department of Statistics Malaysia, EXPERT GROUP MEETING ON ESCAP REGIONAL CENSUS PROGRAMME
Larsen, Jens Ingemenn, Deborah L.Jacobs, Ton van Vlimmeren (2004), “ Cultural Diversity”, Bertelsmann Stiftung Gütersloh.
Library of Congress, 2008, COUNTRY PROFILE: IRAN, Federal Research Division, p. 6.
Leong, Q. L. et al, (2012), “A Model of Malaysian Food Image Components: Towards Building a Sustainable Tourism Product”, Pertanika Journal, Soc. Sci. & Hum. no.20, pp. 300 – 316.
Life in the UK, (2013), “British Religious Festival”, online at http://lifeintheuk.net/index.php/resources_post/british_religious_festivals/
Martin, p, (2000), “ The Moral Case for Globalization”, in lemer, F.J & Boli, J. (eds), op, cit.
Martin, A.V, (1976), “Kultur Soziologie”, pp.482-487 in: Wilhelm Brensdrof: Wörtebachder Soziologie.Frank fort/M: Fischer.
Malaysia, (?), an Empirical Study”, Journal of Business and Policy Research, Volume 5. No. 2, pp. 159 – 179
Manderson, L. (1981). “Traditional food beliefs and critical life events in Peninsular Malaysia”, Social Science Information, no.20(6), pp. 947-975.
Ministry of Tourism, (2008), Malaysia tourism key performance indicators 2008.
Ministry of Tourism. (2009). Malaysia tourism key performance indicators 2009.
Mohamed, B., Ahmad, A.G. (2001), “Heritage route along ethnic lines: the case of penang”, The Journal of Historic Enviroment, NO.16(2),pp.27-35.
Mintel, (2008), Heritage tourism - UK - October 2008, London, Mintel.
Monshizadeh, R., (2005), On the Tourism, Hashemi Press, Tehran.
Murphy, C. & Boyle, E. (2006), “Testing a conceptual model of cultural tourism development in the post-industrial city: A case study of Glasgow”, Tourism and Hospitality Research, Vol. 6, No.2, pp.111-128.
Mazura, Barbara (2010), “Cultural Diversity in Organizational Theory and practice”, Journal of Intercultural management, volume 2, No. 2, pp. 5-15.
Office for National Statistics, (2003), “Focus on Cultural Diversity: the Art in England”, ARTS COUNCIL ENGLAND, Research Report 34, online at: Office for National Statistics, 2013, online at:
http://ons.gov.uk/ons/taxonomy/index.html?nscl=Migration
Okumuz, fevzi & et (2013), “ Cultural Tourism in Turkey: A Missed Opportunity”, Journal of Hospitality Marketing & Management, pp. 637- 658.
Notting Hill Carnival, (2013), “nottinghill carnivals 2013”, online at: http://www.thenottinghillcarnival.com/
Okhovat, H, (2010), “A Study on Religious Tourism Industry Management, Case Study: Islamic Republic of Iran”, International Journal of Academic Research, Vol. 2. No. 5.
ONS, (2011), “International Passenger Survey, via Travel Trends”, 2011Notes: Based on survey responses so subject to some sampling error.
Pakulski,J.(1997), “Cultural Citizenship”, Citizenship Studies, 1 (1): 73- 86.
part of the South West Observatory research intelligence network, The Culture Module, (2012), “Cultural Tourism in South West England”, online at: http://www.culture@swo.org.uk.
Picard, Michel, Wood, E. Robert, (1997), Tourism, Ethnicity and Stat in Asia and Pacific Societies, University of Hawaii, United State.
Prentice, A, (1993a), Tourism and Heritage Attractions, London: Routledge. (1999b) Heritage: A Key Sector of the ‘‘New’’ Tourism, In Progress in Tourism Recreation and Hospitality, C. Cooper and A. Lockwood, eds., pp. 309–324. London: Belhaven.
Prokosch, Peter, (2011), Tourism, Investing in energy and resource efficiency, United Nations Environment Programme, p. 414.
Reisinger . Y, (2009), “Globalization and the tourism industry”, International tourism, page 8.
Rhodes, Chris, (2013),”Economic Policy & Statistics”, House of Commons Library.
Richards,G (2002), “Torism and the world of Culture and Heritage”, tourism Receration Research, vol. 25(1), pp. 9-17.
Richards, G., & Wilson, J, (2006), Developing creativity in tourist experiences: A solution to serial reproduction of culture? Tourism Management, no. 27, pp.1209–1223.
Richards, G, (1997), National heritage tourism forum, review and summary. Cleveland, OH: Ohio Division of Travel and Tourism.
Richards, G. (1996), “Cultural Tourism in Europe”, Wallingford, CABI.
Roche. M. (1992), Rethinking Citizenship: Welfare, Ideology and Change in Modern Society, Cambridge: Polity Press.
Ridgeway, Cecilia, (1983), The dynamics of small groups, New York.
Reisinger, Y, (2009), “Globalization and the tourism industry”, International tourism, page 8.
Santos, Maria, Da Graca Mouga Pocas, (2004), Fatina: Religioustourism in a Sanctuary-City.
Saavak, kiran et.al, (2010), “Cultural Tourism in Malaysia in the Perspective of Indian Tourists: a study”, Journal Tourism, no.10, pp. 48-53.
Sefidchian, Salman, (2008), “Human resources management in the cultural diversity age”, Available from www.civilica.com.
Skriiloff, L, (1999), Multiculturalism Resource, Nov/ Dec.
Skriiloff, L. Cornitcher, D, (1999), “Multicultural, Marketing: A Marketing Imperatives”, Multiculturalism Resource, Inc., July/ August, Internet.
Shapely, Richard and David Telfer (2002), Tourism and Development: Concept and Issues. Sydney: Channel View Publication.
Sharpley, J. R, Sharpley J, (1997), Rural Tourism: An Introdudtion, I.T.P, London.
shryock,H.S and Siegel,J.S, (1973), The Methods and Material of Demography, New York: Academic Press, p: 580.
Sepir, I, (1993), Komunikatcia//Izbrannie trudi po yazikoznaniu i kulturologi, Мoscow Progress.
Shahtalebi, Badri, Gholizadeh, Azar,Sharifi, Saeid, (2010), “An Investigation of the factorial components of citizenship culture in the areas of values and norms for guidance school”, new approaches in educational administration journal, no.5, pp.57-76.
Simmonds, Brigid, (2012), Uk Tourism Statistics 2012, Tourism Alliannce the voice of tourism.
Stevenson, N.( 2003), “Cultural citizenship: Cosmopolitan Questions”, London: Open University Press.
Teerikangas and Hawk, (2002), Approaching cultural diversity through the lenses of systems thinking and complexity theory, online at: http://citeseer. ist. psu. edu/cis. (scientific literature digital library)
The official website of BBC Music Magazine, (2013), “Festival Guide 2013”, online at: http://www.classical-music.com/festival-guide-2013?tid=50071
Tourism Malaysia, (2011), “Research facts and figure” [Online], from Tourism Malaysia: Facts & Figures, (2011), online at :
Tourism Malaysia, (2009), The official Website Of Malaysia Tourism, last accessed: from www.tourism.govmay.
Tourism Malaysia with the Cooperation of Immigration Department, (2013), onlin at: http://corporate.tourism.gov.my/research.asp?page=facts_figures
Towner, John, (1995), “What is tourism’s history?”, Tourism management, Vol. 16, No. 5, pp. 339-343.
Triandafyllidou, Anna, European University Institute, (2012), Addressing Cultural, Ethnic & Religious Diversity Challenges in Europe, ACCEPT PLURALISM Research Project, Italy.
Tuner, S. B. (1993), Contemporary problems in the theory of citizenship, In B. S. Turner (ed.) Citizenship and social theory. London and New York: SAGE.
Unesco, (2011), “Number of World Heritage properties inscribed each Year”
online at: http://whc.unesco.org/pg.cfm?cid=31&l=en&action=stat&&&mode=table, Fig. 6.
UNWTO, (2010), online at:
UNWTO, (2012), “Global Report on food Tourism, Madrid”, AM Reports: Voloum 4.
UNWTO, (2007), Tourism Highlights 2007 Edition, Available in "www.unwto.com".
UNWTO, (2006), World Tourism Organization (UNWTO) © (Data as collected by
UNWTO 2006.
United Kingdom, (1989), Employment Act.
Vereshagin, Е. М., Кastamarov V. G, (1990), Yazik i kultura, Мoscow, Russki Yazik, online at: www. it.wikiquote.org.
Visit Britain (2011), “FORESIGHT”, Tourism Attributes – Perceptions of Britain as a Holiday Destination, VisitBritain, London, online at :
.
Visit Britain, (2012), “Religious buildings huge draw”, online at:
http://www.visitbritain.org/mediaroom/archive/_2012/religbuildings.aspx
Visit Britain, (2005), “Cultural Tourism. How can you benefit? A VisitBritain advisory guide”, Visit Britain, London, online at:
http://www.audienceslondon.org/2009/our-resources/culturaltourism-
Visit Malaysia, (2013), online at: http://www.tourism.gov.my
White, Sarah. C, (1992), Arguing with the Crocodile: Gender and Class in Bangladesh. p. 30.
Wong, Anthony, (2012), “Tourism Promotion Event in Malaysia”, Regional Seminar on Tourism Development in Laos (in reference to Malaysian experience).
World Travel & Tourism Council, (2011), “Travel & Tourism 2011”, London, online at: www.wttc.org
Wolf, M, (2000), Why this Hatered of the market?, in Lechner, F.J & Boli, J. (eds), op, cit.
Yi-De Liu & Chi-Fan Lin, (2011), “The Development of Cultural Tourism: A Review of UK Experience”, TOURISMOS: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY JOURNAL OF TOURISM, Volume 6, Number 2, pp. 363-376.
Yin, R. K, (1994), Case Study Research: Design and Methods. Sage