فهرست:
عنوان ------------------------------------صفحه
1. فصل اول: کلیات تحقیق... 5
1-1. مقدمه. 6
1-2. بیان مسأله. 6
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8
1-4. اهداف تحقیق.. 9
1-5. روش تحقیق.. 10
1-6. جامعه آماری تحقیق.. 10
1-7. سوالات تحقیق.. 11
1-8. فرضیههای تحقیق.. 11
1-9. مدل مفهومی تحقیق.. 12
1-10. تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق.. 13
2. فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق... 14
2-1. مقدمه. 15
2-2. بخش اول: فرهنگ سازمانی... 16
2-2-1. مفهوم فرهنگ..... 16
2-2-2. نقش فرهنگ در سازمان.. 18
2-2-3. مفهوم فرهنگ سازمانی.. 18
2-2-4. تعریف فرهنگ سازمانی.. 20
2-2-5. اهمیت فرهنگ سازمانی.. 23
2-2-6. ابعاد فرهنگ سازمانی.. 24
2-2-7. آثار فرهنگ سازمانی.. 26
2-2-8. مدلهای فرهنگ سازمانی.. 30
2-2-8-1. مدل دنیسون.. 30
2-2-8-2. مدل فرهنگ سازمانی پارسونز. 35
2-2-8-3. مدل مبتنی بر هفت S شرکت مکینزی.. 36
2-2-8-4. مدل اوشی.. 36
2-2-8-5. مدل پیتر و واترمن.. 37
2-2-8-6. مدل لیتوین و استرینگر. 38
2-2-8-7. الگوی کرتلوین.. 38
2-2-8-8. مدل استیفن رابینز. 39
2-2-8-9. مدل کامرون و کوئین.. 43
2-2-9. کارکردهای نظام فرهنگی در سازمانها 45
2-2-10. قوت و ضعف فرهنگ سازمانی.. 46
2-2-11. گونهشناسی فرهنگ سازمانی.. 48
2-3. بخش دوم: بهرهوری سازمانی... 50
2-3-1. مفهوم بهرهوری.. 51
2-3-2. مدلهای ارتقای بهرهوری نیروی انسانی.. 52
2-3-3. جایزه ملی بهرهوری.. 55
2-3-4. تاریخچه جوایز و مدلهای تعالی سازمانی.. 56
2-4. بخش سوم: اداره اوقاف... 60
2-5. بخش چهارم: پیشینه تحقیق.. 61
2-5-1. تحقیقات داخلی.. 61
2-5-2. تحقیقات خارجی.. 64
3. فصل سوم: روششناسی پژوهش.... 66
3-1. مقدمه. 67
3-2. روش پژوهش.... 67
3-2-1. روش پژوهش برحسب هدف... 67
3-2-2. روش پژوهش برحسب روش.... 68
3-3. متغیرهای پژوهش.... 68
3-3-1. متغیر مستقل.. 68
3-3-2. متغیر وابسته. 68
3-4. جامعه آماری مورد بررسی... 68
3-4-1. جامعه آماری تحقیق.. 68
3-4-2. روش نمونه گیری.. 69
3-4-3. تعیین حجم نمونه. 69
3-5. روش و ابزار گردآوری دادهها 69
3-6. تأیید روایی پرسشنامه. 70
3-7. تأیید پایایی پرسشنامه. 71
3-8. روشهای آماری... 71
3-9.خلاصه فصل.. 72
4. منابع.. 74
منبع:
1. منابع
رابینز، استفن( 1386 )، تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمانی، ترجمه مهدی الوانی و حسن دانایی فر، تهران، نشر صفار.
مژدهی، صالح( 1385 )، تحول فرهنگ سازمانی و استراتژی های کنترل، مجله استاندارد، سال . هفدهم، شماره، 181
زیاری، کرامت الله( 1378 )، فرهنگ وساخت فضایی، کالبدی شهر، فصلنامه دانشور، شماره 25 ، پائیز،.
علی احمدی، علیرضا و دیگران( 1383 )، شناخت فرهنگ، فرهنگ سازمانی و مدیریت بر آن، تهران، تولید دانش،
کاظمی، مهدی( 1374 )، نقش فرهنگ سازمانی درتوسعه فرهنگی، فصلنامه تحول اداری، شماره ، 12 و 13
زاهدی، شمس السادات( 1372 )، پژوهش پیرامون موقعیت زنان در جامعه دانشگاهی، فصلنامه تحول اداری، شماره 4 و 5.
آذرنگ، عبدالحسین( 1380 )، در ضرورت تحول فرهنگی، دو ماهنامه بخارا، شماره 20 ، سال چهارم،
بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر استانداردهای سیستم مدیریت زیست محیطی (ایزو 14001 )مطالعه موردی: صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک صنعتی توس مشهد * فریبرز رحیم نیا نسرین نیکزاد16 /
مصطفوی راد، فرشته؛ بهرنگی، محمدرضا؛ عسکریان، مصطفی؛ فرزاد، ولی الله ( 1389 ). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی، کیفیت زندگی کاری، تعهد سازمانی با بیگانگی از کار مدیران مدرسه های متوسطه نظری شهر.45-78 : 2، ش 1 - شیراز. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، بهار 1389 ، دوره ششم،
حسنی و همکاران(1391). بررسی نقش و تأثیر اخلاق اسلامی کار و فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز.
بهرام زاده، حسینعلی و محمد زاده، جواد(1384)، چالش های فرهنگی تولید علم در خاورمیانه، مجله مدیریت، شماره 100.
والمحمدی و روشضمیر(1392)، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت )بهبود و تحول( سال بیست و سوم شماره 72 ، زمستان 22 صفحات 112 تا 141.
داودی و همکاران(1391). رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی با رضایت شغلی معلمان، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی 127-139 ، دوره چهارم / شماره 13 / زمستان، 1391
خرمخواه و همکاران(1392). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش (مطالعه موردی: اداره کل استاندارد گیلان)
سعادت، ا. (1372) فرآیند تصمیم گیری در سازمان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شریف زاده، ف. و کاظمی، م. (1377) مدیریت فرهنگ سازمان، تهران: نشر قومس.
فانی، ع. و حسینی نژاد، ح. (1381) ”مطالعه تطبیقی در موردوزارت جهاد سازندگی و کشاورزی: فرهنگ سازمانی“، تدبیر، شماره 130، صص: 46-38
سلمانینژاد و همکاران(1391)، فرهنگ سازمانی: کاربرد الگوى تعالی سازمانی ایران، بهبود مدیریت، سال ششم، شماره 1، صص 128-152.
ابزری، م. و دلوی، م. (1385)، ”مدیریت فرهنگ سازمانی با رویکرد تعالیگرا“، اصفهان: نشر قاصد سحر.
دارایی، ن. (1380) ”بررسی و تبیین فرهنگ سازمانی دانشگاه تر بیت مدرس“، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
گریفین، ر. و مورهد، گ. (1390)، رفتار سازمانی، (سیدمهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده)،چاپ شانزدهم، تهران: نشر مروارید.
امین مظفری، ف. و پرداختچی، م. و یمنی دوزی سرخابی، م. و ذکایی، م. (1387) ”بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و سبکهای رهبری در دانشگاههای ایران“، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 47.
مصباح یزدی، محمدتقی( 1376 ). پیش نیازهای مدیریت اسلامی. تهران: مؤسسه امام خمینی.
فرهی، برزو؛ موحدی، مسعود( 1377 ). چشم اندازی به فرهنگ و رهبری در سازمان. فصلنامه مصباح. س هفتم.
شرمرهورن، جان آر؛ هانت، جیمزجی؛ ازبورن، ریچاردان( 1386 ). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه مهدی ایران
نژاد پاریزی و محمدعلی بابایی زکلیکی و محمد علی سبحان اللهی. چ چهارم. کرج: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
علی احمدی، علیرضا؛ علی احمدی، حسین؛ مالکی، ناصر؛ نصراصفهانی، محمد؛ ذبیحی، علی( 1383 ). شناخت فرهنگ، فرهنگ سازمانی و مدیریت بر آن. تهران: تولید دانش.
رابینز، استیفن( 1374 ). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارسائیان. تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
زارعی متین، حسن( 1374 ). تبیین الگوی فرهنگ سازمانی بر اساس ارزشهای اسلام در محیط کار و نقش آن بر رضایت شغلی. پایان نامه دکتری مدیریت. دانشگاه تربیت مدرس. دانشکده علوم انسانی.
سلطانی محمدرضا(1391)، تحلیل وضعیت و طراحی الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی یکی از سازمانهای نیروهای مسلح مبتنی بر مبانی دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی، دوفصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 20، شماره 1. صص 99 تا 122.
رابینز، استیفن، ( 1378 )، رفتار سازمانی، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
طوسی، محمد علی ( 1372 )، فرهنگ سازمانی، چاب اول، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
ایران زاده سلیمان و محمودی اشان محسن(1389)، شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسومن (مورد مطالعه: شرکت پلی نار)، فراسوی مدیریت، سال چهارم، شماره 15، صص 53 – 76.
انصاری رنانی قاسم و سبزی علی آبادی سارا(1388)، اولویتبندی عوامل سازمانی موثر در ارتقای بهره وری نیروی انسانی در صنایع( کوچک)، بررسیهای بازرگانی، شماره 29، 49-64.
حاجی کریمی، ع، ( 1374 )، رو شهای آماری در علوم رفتاری، انتشارات سخن، چاپ دوازدهم، تهران.
ناظم فتاح و شیخی عباس(1388)، بررسی رابطه بین موضع کنترل، جوسازمانی و بهره وری کارکنان در اداره کل امور مالیاتی استان تهران، فصلنامه مدیریت، سال ششم، شماره 13.
تقیزاده علی و نورالسناء رسول(1389)، ضرورت بازآفرینی الگوی تعالی سازمانی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا متناسب با بخش بهداشت و درمان جهت استفاده در جایزه ملی بهر هوری و تعالی سازمانی، فصلنامه بیمارستان، سال دهم، شماره 2.
Schein, E.H. (1997), Organisational Culture and Leadership, 2nd ed., Jossey-Bass, SanFransisco.
Wallace, I., Hunt, I. and Richards, C(1999), “The relationship between organizational Culture,Organisational Climate and Managerial Values”, The International Journal of Public Sector Management, Vol. 12 No. 7, pp.548-64
Schein, E.H.(1992). Organizational Culture and Leadership, 2nd ed, yossey_Bass, San Francisco, GA. Slobodnik, Alan J.
Sadri, G. and Lees, B. (2001), “Developing corporate Culture as a Competitive advantage”, The Journal of Management Development, Vol. 20 No. 10, pp.853-9.
Cameron, K.S.; Quinn R.E. (2005). Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. Jossey-Bass, Revised Edition.
Yiing, L. Y. and Bin Ahmad, K. Z. (2009), “The Moderating Effects of Organizational Culture on the Relationships Between Leadership Behavior and Organizational Commitment and Between Organizational Commitment and job Satisfaction and Performance”, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 30, No. 1, pp.53-86.
Schein, E. H. (1990), “Organizational Culture”, Journal of American Psychologist,Vol.45, No. 2, pp.109-119.
45. Marcoulided, G. A., Heck, R. H. (2009). Organizational culture and performance,proposing and testing amodel. Organization science vol (4), Iss2.
46. Petty, M., & others. ( 2009). Relationships between organizational culture and organizational performance, Psychological performance vol (76), Iss2.
47. Smart, J. C., & Hamm, R. E. (2008). Organizational culture and effectiveness in Yaer colleges, Research in higher eduction, vol (34), Issn.
48. Denison, D. R., & Mishra, A. K. (2007). Toward a theory of organization science. Vol 6, Iss, 2.
Davidson, G (2004), the relationship between organizational culture and financial performance in the South African investment bank, unpublished master’s thesis, University of South Africa, Pretoria.
Denison, Daniel (2000), "Organizational Culture: Can it be a key lever for Driving Organizational Chang?" International Institute for Management Development, Denison@imd, and Chapter2.
Tseng, Shu-Mei. The Correlation between organizational Culture and Knowledge Conversion on Corporate Performance
Kaoru Ishikawa (1997), What Is Total Quality Control?: The Japanese Way, Translated by A. Javaherian, University Press Center.
W. Edwards Deming (1996), Out of the Crisis, Translated by N. Dordari, Rasa Publishing.
Francalanci, C and Golal, H, (1998)“Information Technology and Worker Composition: Determinants of Productivity in the Life Insurance Industry”, MIS Quarterly.