فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات طرح
مقدمه................................................................................................. 2
بیان مسئله........................................................................ 2
هدف های تحقیق................................................................. 5
اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن................................ 5
چارچوب نظری................................................................... 7
مدل تحقیق........................................................................ 9
سوال ها و فرضیه های تحقیق................................................ 10
روش تحقیق...................................................................... 10
قلمرو تحقیق...................................................................... 10
جامعه آماری و حجم نمونه..................................................... 11
ابزار گردآوری داده ها.......................................................... 11
تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی................................. 12
فصل دوم: مطالعات نظری
مقدمه................................................................................................. 17
2-1 بخش اول: هویت سازمانی......................................................... 17
2-1-1 مقدمه ............................................................................. 17
2-1-2 هویت: لغت شناسی و بستر شناخت........................................... 20
2-1-3 هویت چیست؟..................................................................... 23
2-1-4 انواع هویت....................................................................... 25
2-1-4-1 هویت اجتماعی................................................................ 30
2-1-4-2 هویت شرکت................................................................... 34
2-1-4-3 هویت سازمانی................................................................ 38
2-1-5 ساخت وشکل گیری هویت..................................................... 48
2-2 بخش دوم:
2-2-1 عوامل برون سازمانی موثر بر شکل گیری هویت سازمانی.............. 53
2-2-1-1 توجه رسانه ها................................................................ 54
2-2-1-2 وجهه خارجی سازمان ....................................................... 59
2-2-1-3 ارتباطات خارجی سازمان ................................................... 62
2-3 بخش سوم:
2-3-1 عوامل درون سازمانی موثر در شکل گیری هویت سازمانی.............. 65
2-3-1-1 تیم مدیران عالی سازمان .................................................... 66
2-3-1-2 مدیریت منابع انسانی......................................................... 70
2-3-1-3 عملیات سازمان ............................................................... 73
2-3-1-4 ارتباطات داخلی سازمان ..................................................... 75
2-4 بخش چهارم: تعهد سازمانی
2-4-1 مقدمه ............................................................................. 78
2-4-2 تعهد: لغت شناسی و بستر شناخت............................................ 80
2-4-3 تعهد چیست؟...................................................................... 80
2-4-4 تعهد سازمانی..................................................................... 81
2-4-5 هویت سازمانی و تعهد سازمانی............................................... 87
2-4-6 نتیجه گیری........................................................................ 93
2-5 بخش پنجم: پیشینه تحقیق ........................................................ 95
2-5-1 پژوهش های داخلی.............................................................. 95
2-5-2 پژوهش های خارجی ............................................................ 104
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه ................................................................................................ 113
3-1 روش تحقیق ......................................................................... 113
3-2 متغیرهای تحقیق .................................................................... 116
3-3 جامعه آماری......................................................................... 117
3-4 نمونه آماری و روش نمونه گیری................................................ 117
3-5 تعیین حجم نمونه.................................................................... 118
3-6 روش های جمع آوری اطلاعات................................................... 120
3-7 روایی و پایایی پرسشنامه ......................................................... 125
3-8 قلمرو تحقیق ........................................................................ 128
3-9 روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات .............................................. 129
3-9-1 آزمون همبستگی پیرسون ..................................................... 129
3-9-2 رگرسیون خطی................................................................... 130
3-9-3 آزمون دوربین واتسون ........................................................ 131
3-9-4 ضریب تعیین...................................................................... 132
3-9-5 آزمون معنی داربودن در الگوی رگرسیون ................................. 132
3-9-5-1 آزمون معنی دار بودن برای معادله رگرسیون .......................... 132
3-9-5-2 آزمون معنی دار بودن برای ضرایب....................................... 133
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
مقدمه........................................................................................ 135
4-1 آمار توصیفی......................................................................... 135
4-1-1 تفکیک نمونه بر حسب متغیر جنسیت ....................................... 136
4-1-2 تفکیک نمونه بر حسب متغیرتحصیلات ...................................... 136
4-1-3 تفکیک نمونه بر حسب متغیرسن.............................................. 137
4-1-4 تفکیک نمونه بر حسب متغیرسابقه کار...................................... 137
4-1-5 تفکیک نمونه بر حسب سوال های متغیر توجه رسانه ها ................ 138
4-1-6 تفکیک نمونه بر حسب سوال های متغیروجهه خارجی سازمان ........ 139
4-1-7 تفکیک نمونه بر حسب سوال های متغیر عملیات سازمان................. 140
4-1-8 تفکیک نمونه بر حسب سوال های متغیر ارتباطات خارجی سازمان .... 141
4-1-9 تفکیک نمونه بر حسب سوال های متغیر تیم مدیران عالی سازمان ..... 142
4-1-10 تفکیک نمونه بر حسب سوال های متغیر مدیریت منابع انسانی........ 143
4-1-11 تفکیک نمونه بر حسب سوال های متغیر ارتباطا ت داخلی سازمان ... 144
4-1-12 تفکیک نمونه بر حسب سوال های متغیر تعهد عاطفی................... 145
4-1-13 تفکیک نمونه بر حسب سوال های متغیر تعهد مستمر .................. 145
4-1-14 تفکیک نمونه بر حسب سوال های متغیر تعهد هنجاری ................ 146
4-1-15بررسی آماره های توصیفی................................................... 147
4-2 آمار استنباطی ....................................................................... 148
4-2-1 بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها ........................................... 149
4-2-2 بررسی فرضیه های تحقیق .................................................... 150
4-2-2-1 هویت سازمانی بر تعهد سازمانی اثر دارد ............................... 150
4-2-2-2 توجه مثبت رسانه ها به سازمان بر شکل گیری تعهد سازمانی تاثیر دارد.............. 152
4-2-2-3 وجهه خارجی سازمان بر شکل گیری تعهد سازمانی تاثیر دارد ..... 155
4-2-2-4 ارتباطات خارجی سازمان بر شکل گیری تعهد سازمانی تاثیر دارد ... 157
4-2-2-5 اقدامات تیم مدیران عالی سازمان بر شکل گیری تعهد سازمانی تاثیر دارد.............. 160
4-2-2-6 اقدامات مدیریت منابع انسانی بر شکل گیری تعهد سازمانی تاثیر دارد .................. 162
4-2-2-7 ارتباطات داخلی سازمان بر شکل گیری تعهد سازمانی تاثیر دارد ......................... 165
4-2-2-8 عملیات سازمان بر شکل گیری تعهد سازمانی تاثیر دارد .............. 167
4-2-3 برازش مدل رگرسیونی ......................................................... 170
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها
مقدمه ................................................................................................ 174
5-1 بحث درباره نتایج ................................................................... 175
5-2 نتایج حاصل از یافته های تحقیق ................................................. 176
5-2-1 نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق در مقایسه با سایر تحقیق ها ....... 176
5-2-2 نتیجه گیری ....................................................................... 183
5-3 ارائه راه کارها و پیشنهاد ها...................................................... 184
5-3-1 پیشنهاد ها بر مبنای یافته های تحقیق ....................................... 187
5-3-2 پیشنهاد هایی برای تحقیق های آتی .......................................... 198
5-3-3 محدودیت های تحقیق ........................................................... 199
پیوست ها و ضمائم ...................................................................... 201
منابع و ماخذ
منبع:
منابع و مآخذ :
آذر، عادل .و مومنی،منصور.،آمار و کارُبرد آن در مدیریت،۱۳۹۰، چاپ هجدهم،تهران،انتشارات سمت ،جلد اول.
آذر، عادل .و مومنی،منصور.،آمار و کارُبرد آن در مدیریت،۱۳۹۲، چاپ هفدهم،تهران،انتشارات سمت ،جلد دوم.
خشنود، الهام." بررسی تاثیر ابعاد اصلی شغل بر میزان تعهد سازمانی کارکنان سازمان تامین اجتماعی شهرستان سنندج".تابستان 1390.
خورشید، صدیقه، " مطالعه رابطه بین هویت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان بانک های دولتی شهر کرمان"، پژوهش های مدیریت ،سال دوم، شماره ششم،زمستان 1388،صص158-125.
رابینز ، استیفن ، مدیریت رفتار سازمانی.1374 ، ترجمۀ علی پارساییان و سید محمد اعرابی، جلد سوم، چاپ اول، مؤسسۀ مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
رحیم نیا، فریبرز و نیکخواه فرخانی، زهرا "تاثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان".1390.
رستگار، عباسعلی و حیدری، فائزه، " بررسی نقش رهبری معنوی در هویت یابی سازمانی"،پژوهش های مدیریت عمومی، سال پنجم،شماره 16، 1391،صص63-39.
ساعتچی، محمود،قاسمی،نوشاد، نمازی،سمیه، "بررسی رابطه میان انگیزه شغلی مدیران رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان مقطع متوسطه شهرستان مرودشت"، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال اول، شماره دوم. زمستان 87،صص174-153.
سرمد،زهره .، بازرگان،عباس. ، حجازی، الهه .(1376)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ اول ، تهران: موسسه انتشارات آگاه.
سکاران، اوما.(1381) روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه: محمد صائبی و محمود شیرازی.چاپ دوم. تهران: موسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی.
صادقیان سورکی، مهدی، جمشیدیان،عبدالرسول، هویدا،رضا."هویت و تعهد سازمانی در مراکز تربیت معلم استان چهار محال و بختیاری" ، مجله فرهنگ مشاوره و روان درمانی ،شماره 4، زمستان 1389،صص 42-25.
فربد، داریوش، بردبار،غلامرضا،منصوری، حسین،"شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تعهد سازمانیث کارکنان آموزش و پرورش یزد با استفاده از فنون تصمیم گیری چند شاخصه"، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 31، سال هشتم، پاییز1388،صص182-150.
قلی پور ،آرین و پورعزت، علی اصغر، محمدی. فرشته " تبیین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی موثر بر ساخت سازمانی هویت در سازمانهای دولتی"،مدیریت دولتی(دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)،دوره3،پاییز1390،صص149-166.
قلی پور ،آرین، امیری، بهنام، "تاثیر فناوری اطلاعات بر رفتار سازمانی:بررسی چالش های هویتی در تیم های مجازی و تاثیر آن بر رفتار اعضای تیم". نشریه مدیریت فناوری اطلاعات ،دوره 1،شماره 2،بهار و تابستان 1388،صص118-103.
کاتوزیان،ناصر.حقوق مدنی،مشارکت ها و صلح. نشر گنج دانش،1391
گل محمدی، احمد، 1383. جهانی شدن ففرهنگ ، هویت. تهران:نشر نی.
مرادی ، مسعود و موسوی حجازی ،بهار،"نقش طراحان در روند خلق هویت سازمانی"، ماهنامه تدبیر،شماره194 ،1387 ، صص284-19.
فهرست منابع انگلیسی:
1. Albert, Stuart. & Ashforth, Blake E. & Dutton, Janet E.,“Organizational identity and identification: charting new waters and building new bridges”, Academy of Management Review, VOL. 25,NO.1, 2000, PP.13-17.
2. Albert.S.& Whetten.D.(1985).Organizational identity.Rescarch in organizational Behavior .17.263-295.-
3.Ashforth,B.E.,Mael,F.(1989),"Social identity theory and theorganization" Academy of Management Review,14,20-39.
4. Ashforth, Blake E. & Fred, Mael. , “Social identity theory and the organization”, Academy of Management Review, VOL. 14, NO.1, 1989, PP. 20-39.
5. Bartels Jos, Rynke Douwes, Menno de Jong, Ad Pruyn (2006).Organizational Identification During a Merger: Determinants of Employees’ Expected Identification
With the New Organization.British journal of management, 17: 49-67.
6. Balmer M.T. John (2001). Corporate identity, corporate branding and corporate marketing: Seeing through the fog. European Journal of Marketing, 35(3/4):236- 250.
7. Brickson Shelly (2000). The impact of Identity orientation on individual and organizational outcomes in demographically divers' settings. Academy of Management Review, 25 (1): 82– 101
8.Buchanan B.(1974)," Building organizational commitment: thesocialization of managers in work organizations", Administration Science Quartely,19,533–46.
9. Cornelissen Joep P, S Alexander Haslam, John MT. Balmer (2007).Social Identity, Organizational Identity and Corporate Identity:Towards an Integrated Understanding of Processes, Patternings and Products. British journal of management, 18: 1-16.
10. Cole Michael S, Bruch heike (2006). Organizational identity strength, identification and commitment and their relationships to turnover intention: Does organizational hierarchy matter? Journal of Organizational Behavior, 27: 585–605.
11.Curry,G.(2003). Organizational identification as process and product: A field study.Unpublished master's thesis. Purdue University.558-561
12. Czarniawska B, R Wolff (1998).Constructing new identities in established organization fields. International Studies of Management and Organization, 28: 32–56
13. Deephouse David L (2000). Media Reputation as a Strategic Resource: An Integration of Mass Comunication and Resource-Based Theories. Jornal of Management, 26(6): 1091-1112.
14. Dhalla Rumina (2007). The Construction of Organizational Identity:Key Contributing External and Intra-Organizational Factors.Corporate Reputation Review, 10 (4): 245 – 260.
15. Dukerich Janet M Brian R olden, Stephen M Shortell (2002)Beauty Is in the Eye of the Beholder: The Impact of Organizational Identification, Identity, and Image on the Cooperative Behaviors of Physicians. Administrative Science Quarterly, 47: 507–533
16. Elsbach K.D, Kramer R.M (1996). Members ’responses to organizational identity threats: Encountering and countering business week rankings. Administrative Science Quarterly, 41 (3):442 – 476.
17. Elsbach K.D, Bhattacharya C.B (2001) .Defining who you are by what you’re not: Organizational disidentification and the national rifle association. Organization Science, 12 (4): 393 – 413.
18. Empson Laura (2004). Organizational identity change: managerial regulation and member identification in an accounting firm acquisition. Accounting, Organizations and Society, 29: 759–781.
19. Harvey. M; Milord M; Noveicevic, G. Garrison, (2004), "Challenges to Staffing Global Virtual Team", Human Resource Management Review, Vol. 14, PP: 275-294.
20. Hatch MJ, Schultz M (2002). The dynamics of organizational identity. Human Relations, 55 (8): 989 – 1018.
21-Haslam.S.A.. & Ellemers. N. (2005). Social identity in indus-trialand organizational Psychology: Concepts .controversies and contributions. InG.P. Hodgkinson (F.d.). International review of industrial and organizational psycology. 20.39-118.Chichester.UK:Wiley
22 Johnson, N. B., Duffy, M. K. (2005). Employee commitment and organizational policies. Management Decision, 43 (2), 203-219.
23. Kashman , J , W ( 1992 ) . The Organizational D inamics of Teacher Workpleace Commitment : A Stady of Arbon Elementary and Middle School Education Quarterly . Educatiinal Admin istration Quarterly. V. 28 , N. l , PP17.. Mottaz Cliford, Y ( 1988 ) . " Determinate of Organizational Comnitment "Human releatin . V . 41 , N . 6 . P . 468 .
24. Knippenberg, D. V, Sleebos, Ed, (2006), "Organizational identification versus organizational commitment: Self-definition, social exchange, and job attitudes", Journal of Organizational Behavior, Vol. 27, No.5, PP:571-584.
25. Labianca G, Fairbank JF, Thomas JB, Gioia DA, Umphress (2001).Emulation in academia: Balancing structure and identity.Organization Science, 12(3): 312 –30.
26. Lee, S. H., Lee. T. W., Lum, C. F. (2008). The effects of employee services on organizational commitment and intentions to quit. Personnel Review, 37, 2,pp. 222-237.
27. Meyer,J.P., Allen,N.J,,Smith,C.A.(1993). Commitment to organizations and occupations: Extension and test of a threecomponent conceptualization Journal of Applied Psychology, 78,538-551.
28 . Meyer,P. J., & Allen, J. N. (1991)," A three-component conceptualization of organizational commitment", Human Resource Management Review, 1,61−89.
29. Meyer, P. J., & Allen, J. N. (1997),"Commitment in the workplace:Theory,research, and application",Thousand Oaks, CA: Sage.
30. Meyer,J.p.,Becker,T.E.,Vandenberghe,C.(2004),"Employee commitment and motivation:A conceptual analysis and integrative model",Journal of Applied psychology,89,991-1007.
31 . Mowday,R.T.,Porter,L.W.,Steers,R.M.(1982),"Employee-rganization linkages",New York: Academic.
32 . Porter,L.W.,steers,R.M.,Mowday,R.T.,Boulian,P.V.(1974),"Organizational commitment,job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians" Journal of Applied Psychology,59,603-609.
33. Puusa Anu (2006). Conducting research on organizational identity.Electronic journal of business ethics and organization studies,(EJBO), 11(2): 24-8.
34. Riketta,M.(2002),"Attitudinal organizational commitment and job performance:A meta-analysis",Journal of organizational Behavior,23,257-266.
35. Riketta,M.(2005),"Organizational identification:A metaanalysis", Journal of Vocational Behavior,66,358-384.
36 . Robbins, Stephen P. (1991), Organizational Behavior, Fifth Editon.
37. Sillince John AA (2006). Resources and Organizational Identities.Management communication quarterly, 20 (2): 186-212.
38. Tylor, F,w(1911) Theprinciples Of Scientific Management. New
York: Harper.
39.Van Knippenberg,D., Hogg,M.A.(2003)," A social identity analysis of leadership in organizations",. In .M. Staw, & R.M.Kramer (Eds.),Research in Organizational Behavior,25,pp.243-295,
Greenwich,CT:JAI Press.