فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 1
1-2- بیان مسئله. 2
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 3
1-4- اهداف تحقیق.. 4
1-4-1- اهداف اصلی.. 4
1-4-2- اهداف فرعی.. 4
1-5- فرضیات تحقیق.. 5
1-5-1- فرضیات اصلی.. 5
1-5-2- فرضیات فرعی.. 5
1-6- نوع و روش تحقیق.. 5
1-7- روش گردآوری اطلاعات.. 6
1-8- جامعه آماری.. 6
1-9- روش نمونه گیری.. 7
1-10- قلمرو تحقیق.. 7
1-10-1- قلمرو موضوعی.. 7
1-10-2- قلمرو مکانی.. 7
1-10-3- قلمرو زمانی.. 7
1-11- تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی.. 8
1-11-1- نظام مدیریت دانش.... 8
1-11-1-1- انواع نظامهای مدیریت دانش.... 9
1-11-2- خلاقیت... 10
1-11-3- نهاد دانش محور. 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مبانی نظری.. 12
2-1-1- مقدمه. 12
2-1-2- مدیریت دانش.... 14
2-1-3- سازمان (نهاد) دانش محور. 55
2-1-4- خلاقیت... 59
2-2- پیشینه تحقیق.. 79
2-2-1- تحقیقات داخلی.. 79
2-2-2- تحقیقات خارجی.. 82
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق.. 84
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق.. 84
2-4- جمع بندی.. 85
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه. 87
3-2- روش تحقیق.. 88
3-3- متغیرهای تحقیق.. 89
3-4- جامعه آماری.. 89
3-5- نمونه آماری.. 91
3-6- ابزار جمع آوری اطلاعات.. 92
3-7- روایی و پایایی مصاحبه. 93
3-8- شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 96
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات
4-1- مقدمه. 99
4-2- تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه. 99
4-2-1- مصاحبه با مدیرعامل شرکت تحقیقات صنایع فرناس آریا 99
4-2-2- مصاحبه با مدیر فناوری شرکت اینوتکس ایران.. 101
4-2-3- مصاحبه با مدیرعامل شرکت سپهر اندیش دارمان.. 102
4-2-4- مصاحبه با مدیرعامل شرکت مشاوره مهندسی نداک... 104
4-2-5- مصاحبه با مدیردپارتمان طرحریزی پروژههای شرکت گسترشاندیشه پویا 106
4-2-6- مصاحبه با مدیرتوسعه و بهبود محصول شرکت مشاوران توسعه آینده. 107
4-2-7- مصاحبه با مدیرعامل شرکت فرا روش صبا 109
4-3- خصوصیات شرکتهای مورد مطالعه. 111
4-3-1- خصوصیات شرکت تحقیقات صنایع فرناس آریا 111
4-3-2- خصوصیات شرکت اینوتکس ایران.. 112
4-3-3- خصوصیات شرکت سپهر اندیش دارمان.. 113
4-3-4- خصوصیات شرکت مشاوره مهندسی نداک... 113
4-3-5- خصوصیات شرکت گسترش اندیشه پویا 115
4-3-6- خصوصیات شرکت مشاوران توسعه آینده. 116
4-3-7- خصوصیات شرکت فرا روش صبا 117
4-4- نتایج تجزیه و تحلیل.. 119
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 120
5-2- تحلیلی بر سوالات پژوهش.... 120
5-2-1- نتایچ بدست آمده از سوالات.. 120
5-3- نتیجه گیری.. 121
5-4- پیشنهادات بر مبنای یافتههای تحقیق.. 122
5-5- پیشنهادات برای پژوهشهای آتی.. 123
5-6- محدودیتهای تحقیق.. 124
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی.. 125
6-2- منابع انگلیسی.. 129
منبع:
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
ابیلی، خدایار و حسن موفقی. (1386). دریچهای بر مفاهیم نوین مدیریتی (با تاکید بر مدیریت منابع انسانی. تهران: سارگل.
اخگر، بابک؛ جهانیان، خشایار. (1389). قطب نمای مدیریت دانش: راهنمای عملی و گام به گام: اصول/ استراتژی / اجرا. تهران: گلچین علم: نگاه دانش.
اخوان، پیمان؛ باقری، روح الله. (1389). مدیریت دانش از ایده تا عمل. تهران: آتی نگر.
افرازه، عباس.(1384). مدیریت دانش، مفاهیم، مدلها، اندازه گیری و پیاده سازی، تهران، انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر.
برگرون، برایان. (2003)(1386). اصول مدیریت دانش. (منوچهر انصاری). تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
بلکستر، لورن؛ هیوز، کریستینا؛ تایت، ملکم. (1952)(1383). چگونه تحقیق کنیم؟. مترجم. ابراهیمزاده، عیسی. فراهانی، ابولفضل. سرمدی، محمدرضا. تهران: دانشگاه پیام نور.
بلیغی، محسن. (1388). مدیریت دانش در هزاره سوم. مشهد: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی ضریح آفتاب.
پروست، گیلبرت؛ روب، استفان؛ رومهاردت، کای. (2000)(1385). مدیریت دانش. (علی حسینی خواه). تهران: انتشارات یسطرون.
تکنیکهای خلاقیت. (1389). سایت باشگاه توسعه دانش www.ackt.ir.
جاشاپارا، آشوک. (2004)(1387). رویکردی منسجم بر مدیریت دانش. (مصطفی کاظمی، مرجان فیاضی، مجتبی کفاشان). تهران: شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر.
جعفری مقدم، سعید. (1385). مستندسازی تجربیات مدیران(از دیدگاه مدیریت دانش). کرج: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
حبیبی، علی. (1387). پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانهای مهندسی. تهران: انتشارات ارگ.
حسن زاده، محمد. (1387). مدیریت دانش: مفاهیم و زیر ساختها. تهران: نشر کتابدار.
حسینقلی زاده رضوان.(1387). استراتژی تبدیل دانش فردی به دانش سازمانی، ماهنامه تدبیر، سال نوزدهم، شماره 195.
خورشید، صدیقه. ابراهیمی، داود. (1389). حل تضادهای موجود در سلسله مراتب اهداف سازمانی سازمانهای تولیدی از طریق تکنیک نوآوری نظام یافته (TRIZ). صفحه (2-3). سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی.
دانایی فرد، حسن؛ الوانی، مهدی؛ آذر، عادل. (1388). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار.
دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه هاروارد. (2003)(1389). مدیریت خلاقیت و نوآوری. (مهدی ایران نژاد پاریزی، رکسانه چرخچی). تهران: نشر مدیران.
دوپلسیس، مارینا. (2006)(1387). تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش. (زهره عباسی). مشهد: انتشارات محقق.
رادینگ، الن. (1998)(1383). مدیریت دانش: موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات. (دکتر محمد حسین لطیفی). تهران: انتشارات سمت، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
رمضانی، حسینعلی. (1388). خلاقیت اساس شکوفایی و نوآوری. تهران: محور.
زمین پرداز، مصطفی. (1389). زندگی موفق با بهره گیری از خلاقیت و نوآوری. سایت فکرنو www.fekreno.org.
سرکارآرانی، محمدرضا. (1383).مدیریت دانش جستجو یا تولید دانش چالشهای دو دهه اخیر دانشگاهها و موسسات عالی ژاپن. تهران: قو.
سعیدا اردکانی، سعید. زنجیرچی، سید محمود. حکاکی، سید مسعود. (1389). ارائه یک چارچوب مدیریتی به منظور ادغام مدیریت دانش و مدیریت نوآوری. صفحه (4-7). سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی.
سعیدا اردکانی، سعید. زنجیرچی، سید محمود. کنجکاو منفرد، امیررضا. حاتمینسب، سید حسن. (1389). بررسی و اولویت بندی عوامل تاثیر گذار مدیریت دانش بر نوآوری با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP). صفحه(2-3). سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی.
سکاران، اوما. (2001)(1381). روشهای تحقیق در مدیریت. مترجم. صائبی، محمد. شیرازی، محمود. تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
سیف اللهی، ناصر؛ داوری، مجیدرضا. (1388). مدیریت دانش در سازمانها. تهران: موسسه انتشاراتی آراد کتاب، کهکشان دانش.
صادقی مالامیری، منصور. (1384). خلاقیت (رویکرد سیستمی فردی، گروهی، سازمانی). تهران: دانشگاه امام حسین (ع).
عالم تبریز، اکبر؛ محمد رحیمی، علیرضا. (1387). مدیریت دانش (KM) و برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) (با نگرش نظامهای اطلاعاتی). تهران: انتشارات صفار.
عبدالکریمی، مهوش. (1382). مدیریت دانش، فنآوری و خلاقیت و نقش آنها در بهبود کارآیی و اثربخشی فرآیندها. چهارمین کنفرانس مدیران کیفیت. 23 و 24 تیرماه 1382.
عدلی، فریبا. (1383). مدیریت دانش: حرکت به فراسوی دانش. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
فتحیان، مجید. بیگ، لیلا. قوامیفر، عاطفه. (1384). نقش مدیریت دانش ضمنی در خلاقیت و نوآوری. مجله تدبیر دی 1384 شماره 164.
فراپائولو، کارل.(2006)(1387). مدیریت دانش در سازمانها. (صدیقه احمدی). تهران: چاپار.
قربانی زاده، وجه الله. (1387). یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده با نگرشی بر مدیریت دانش. تهران: بازتاب.
قلیچ خانی، بهروز. (1388). مدیریت دانش: فرآیند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعهی علوم انسانی.
کیانی، منوچهر. (1388). قدرت خلاقیت در حل مسائل، طوفان فکر و سایر تکنیکها. مشهد: مرندیز.
لیبوویتز، جی. (2001)(1387). مدیریت دانش: آموختن از مهندسی دانش. (ناصر علوی). کرمان: انتشارات دانشگاه شهید با هنر کرمان.
مرکز اطلاع رسانی صنایع و معادن ایران. (2005). مدیریت دانش و خلاقیت و نقش آنها در بهبود کارآیی و اثربخشی فرآیندها. www.kepdc.co.ir
ملکی نیا، عماد؛ بجانی، حسین.(1388). مدیریت دانش در سازمانهای یادگیرنده. تهران: ماهنامه تدبیر شماره 203 ص 49
مهرعلیزاده، یداله. عبدی، محمدرضا. (1388). نظام مدیریت دانش: تجربهی سازمان امورمالیاتی کشور. اهواز: دانشگاه شهیدچمران.
میرسپاسی، ناصر. (1370) مدیریت منابع انسانی و روابط کار: نگرشی نظام گرا. نقش جهان، نهم.
میرزاآقایی، نرگس. (1389). چهار باور نابود کننده خلاقیت. سایت فکرنو www.fekreno.org
میرمیران، سیدجلیل. (1384). خلاقیت (فردی، گروهی، سازمانی). تهران: آگاه.
نقش خلاقیت در پیشبرد اهداف یک سازمان. (1386). روزنامه تفاهم شماره 29 بهمن ماه
6-2- منابع انگلیسی
Bryan P. Bergeron and Liv Watson (2003, Paperback), Essentials of Xbrl: Financial Reporting in the 21st Century, John Wiley & Sons Inc.
Bukowitz, W. & R. Williams (2000), The knowledge management fieldbook, London: Prentice Hall.
Burton-Jones A. (1999), Knowledge Capitalism: Business Work and Learning in the New Economy, Oxford: Oxford University Press.
Cummings, Michael J. (2003), Knowledge sharing: a review of the literature (Washington, World Bank).
Davenport, T.H. & Prusak, L. (1998), Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Cambridge, MA.
De Bono, Edward (1992), Serious Creativity: Using the Power of Lateral Thinking to Create New Ideas
Drucker, P. F. (1999), Knowledge-worker productivity: The biggest challenge. California Management Review, 41(2), 79-94.
Du Plessis, Marina (2006), The impact of organizational culture on knowledge management.
Du Plessis, Marina, The role of knowledge management in innovation, Journal of information and knowledge management, VOL. 11 NO. 4, pp. 20-29, 2007.
Fiol, C.M., & Lyles, M.A. (1985), Organizational learning. Academy of Management Review, 10/4: 803-813.
Frappaolo, Carl: knowledge management, c2006.
Garvin, T. (2004), Preventing the Future: why was Ireland so poor for so long?, Dublin: Gill and Macmillan.
Giddens, Anthony (2006) Sociology 5th ed. Polity Press: Cambridge and Malden.
Harri Oinas-Kukkonen, towards evaluating knowledge management through the 7C Model, Dept. Information Processing Science, University of Oulu, Finland.
Jashapara, A. (1993), "The competitive learning organization: a quest for the Holy Grail", Management Decision, 31(8), 52-62.
Jashapara, A. (2004), Knowledge management: an integrated approach.
Joseph M. Firestone, Ph.D., Mark W. McElroy (2003), Key Issues in the New Knowledge Management, Elsevier Science.
Kakabadse, N. K., Kakabadse, A., Kouzmin, A. (2003), "Reviewing the knowledge management literature: towards a taxonomy", Journal of Knowledge Management, Vol. 7, No. 4, pp. 75-91.
Kluge, J. et.al (2001), Knowledge Unplugged: The McKinsey & Company Global Survey on Knowledge Management, Palgrave Macmillan.
Kogut Bruce (2008), Knowledge, Options, and Institutions, Oxford University Press.
Liebowitz, Jay (1957), Knowledge management: learning form knowledge engineering, c2001.
McElroy, Mark W. (2000), "Integrating complexity theory, knowledge management and organizational learning"; Journal of Knowledge Management; 4(3), (195-203).
Mertins, K., Heisig, P. and Vorbeck, J. (2000), Knowledge Management: Best Practices in Europe, Springer-Verlag, New York.
Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1995), The Knowledge-Creating Company, Oxford University Press.
North, K., Romhardt, K. and Probst, G. J. B., 2000. ‘Wissensgemeinschaften: Keimzellenlebendigem Wissensmanagement’, IO Management, Vol. 69, No. 7/8, pp. 52-63.
Pérez-Bustamante G. (1999) Knowledge management in agile innovative organizations. Journal of Knowledge Management 3(1): 6-17.
Probst, G., S. Raub, and K. Romhardt (2000), Managing Knowledge: Building Blocks for Success, John Wiley & Sons.
Radding, Alan (1998), Knowledge management: Succeeding in the Information-based Global Economy; Computer Technology Research Corp.
Romer, Paul, "Economic Growth", The Concise Encyclopedia of Economics, David R. Henderson, ed. Liberty Fund 2007.
Sallis, E. & Jones, G. (2002), Knowledge management in education. London: Kogan Page.
Schultz, Theodore (1977), "Economics, Agriculture and The Political Economy". In Anderou, P. ed. Nairoobi, 254-65.
Senge, P. (1990), The Fifth Discipline: The Art and Practice of The Learning Organization, Currency Doubleday, New York, NY.
Sternberg, R. J. (Ed.). (1994). Handbook of perception and cognition: Thinking and problem solving. San Diego, CA: Academic Press.
Tomi Hussi, (2004), "Reconfiguring knowledge management – combining intellectual capital, intangible assets and knowledge creation", Journal of Knowledge Management, Vol. 8 Iss: 2, pp.36 - 52.
Wiig, Karl M. (1993), Knowledge Management Methods: Practical Approaches to Managing Knowledge