فهرست:
چکیده 1
مقدمه. 2
فصل اول (کلیات تحقیق) 4
1-1- بیان مسئله. 5
1-2- اهمیت وضرورت تحقیق. 6
1-3- اهداف تحقیق: 7
1-3-1- هدف اصلی.. 7
1-3-2- اهداف فرعی.. 8
1-4- سوال های تحقیق. 8
1-5- فرضیه های تحقیق. 8
1-6- محدوده مورد مطالعه. 8
1-7- محدودیت ها وموانع تحقیق: 9
1-8- تعاریف،مفاهیم ،واژه ها 10
فصل دوم (مرورمنابع) 12
2-1-تعریف صنایع دستی (تعاریف متفاوت برای صنایع دستی) 13
2-2-تاریخچه صنایع دستی.. 14
2-2-1- تاریخچه صنایع دستی درایران. 14
2-2-2- نگاهی به تاریخچه صنایع دستی درقزوین درراه ابریشم. 15
2-2-3-صنایع دستی درقزوین.. 16
2-3-اهمیت صنایع دستی.. 16
2-4-ویژگیهای صنایع دستی ایران. 17
2-5-خصیصه های صنایع دستی ایران. 18
2-6- اثرات صنایع دستی.. 19
2-6-1- اثرات اقتصادی.. 19
2-6-1-1-اثرات صنایع دستی دربالا بردن سطح اشتغال. 19
2-6-1- 2-اثرات صنایع دستی در ازدیاد درآمد سرانه. 20
2-6-1-3-اثرات صنایع دستی درتولید ملی.. 20
2-6-1-4-اثرات صنایع دستی درتوسعه ی صادرات.. 21
2-6-2-اثرات فرهنگی و هنری صنایع دستی.. 22
2-6-3-اثرات اجتماعی صنایع دستی.. 23
2-7-سیرتحول صنایع دستی.. 23
2-8- انواع صنایع دستی.. 25
2-8-1-طبقه بندی صنایع دستی در ایران. 25
2-8-1-1-بافته های داری: 25
2-8-1-2-محصولات دستبافی (نساجی سنتی): 25
2-8-1-3-محصولات بافتنی: 26
2-8-1-4-روکاری و رودوزی: 26
2-8-1-5-چاپ های سنتی: 26
2-8-1-6-نمد مالی: 26
2-8-1-7-سفال گری و سرامیک سازی: 26
2-8-1-8-شیشه سازی: 26
2-8-1-9-تولید فرآورده های پوست و چرم: 27
2-8-1-10-ساختن محصولات فلزی و آلیاژ: 27
2-8-1-11-قلم زنی، مشبک کاری و حکاکی روی فلزات و آلیاژها: 27
2-8-1-12-سنگ تراشی و حکاکی روی سنگ: 27
2-8-1-13-خراطی چوب: 27
2-8-1-14-ریزه کاری و نازک کاری چوب: 28
2-8-1-15-منبت کاری، کنده کاری و مشبک کاری چوب: 28
2-8-1-16-حصیربافی: 28
2-8-1-17-خاتم سازی: 28
2-8-1-18-معرق کاری: 28
2-8-1-19-کاشی سازی: 29
2-8-1-20-ملیله کاری: 29
2-8-1-21-مینا کاری: 29
2-8-1-22-ساخت اشیاء مستظرفه هنری: 29
2-8-1-23-ساخت زینت آلات: 29
2-8-1-24-ساخت سایر فرآورده های دستی: 29
2-9- صنایع دستی وگردشگری.. 30
2-9-1- تاثیر صنایع دستی در گردشگری.. 30
2-9-1-1 -تاثیرگردشگری برصنایع دستی.. 30
2-10- پیشینه تحقیق. 32
فصل سوم (روش اجرای تحقیق) 36
3-1-روش تحقیق ومراحل آن. 37
3-1-1- روش تحقیق. 37
3-1-2- مراحل تحقیق. 37
3-1-2-1- مرحله گردآوری اطلاعات: 37
3-1-2-2-مرحله سازماندهی وطبقه بندی اطلاعات: 37
3-1-2-3- روش تجزیه وتحلیل اطلاعات: 37
3-1-2-4- جامعه آماری ،حجم نمونه ومتغیرهای تحقیق: 37
3-2- ویژگی های طبیعی.. 38
3-2-1- محدوده مورد مطالعه. 38
3-2-2 - توپوگرافی.. 38
3-2-3- اقلیم. 39
3-2-3-1- بارش... 39
3-2-3-2- دما 40
3-2-3-3- رطوبت.. 41
3-3-منابع آب.. 43
3-3- 1-منابع آب سطحی.. 43
3- 3-2-منابع آبهای زیرزمینی.. 43
3-4- پوشش گیاهی.. 43
3- 5- ویژگی های انسانی.. 44
3-5-1-ویژگی های جمعیتی واجتماعی.. 44
3-5-1-1- تعداد،توزیع وتراکم جمعیت.. 44
3-5-1-2- تعداد و بعد خانوار. 46
3-5-1-3- ساخت جنسی وسنی جمعیت.. 46
3-5-1-4- وضعیت سواد. 47
3-6-ویژگی فرهنگی.. 47
3-6-1-زبان ومذهب.. 47
3-7- ویژگی های اقتصادی.. 47
3-7-1- کشاورزی.. 48
3-7-2- زراعت وباغداری.. 48
3-7-3- صنعت ومعدن. 48
3-8- ویژگی های کالبدی.. 49
3-8-1- خدمات.. 49
3-8-2 -شبکه راهها: 50
فصل چهارم(یافته های تحقیق) 51
4-1- گردشگری در شهرستان قزوین.. 52
4-2- جاذبه های گردشگری درشهرستان قزوین.. 53
1-2-4-جاذبه های طبیعی.. 53
4-2-1-1 دریاچه اوان: 53
4-2-2- جاذبه های انسانی.. 54
4-2-2-1 بقعه متبرک شاهزاده حسین: 55
4-2-2-2 خانه امینی ها: 55
4-2-3- جاذبه های تاریخی وفرهنگی: 57
4-2-3-1 مجموعه سعدالسلطنه: 57
4-2-3-2 قلعه الموت: 57
4-3- تحلیل وضع موجود صنایع دستی شهرستان قزوین.. 59
4-4-صنایع دستی شهرستان قزوین.. 60
4-4-1- خوشنویسی.. 63
4-4-2موج بافی.. 63
4-4-3 نم نم دوزی: 64
4-4-4 -گلیم بافی.. 64
4-4-5 - پن بافی.. 65
4-4-6-نگار گری.. 66
4-4-7- سرمه دوزی.. 67
4-4-8- مسگری.. 68
4-4-9-نقاشی و تذهیب.. 68
4-4-10- گره چینی.. 69
4-4-11-شیرینی های سنتی قزوین.. 70
4-4-12غذا های سنتی قزوین.. 70
4-5- رشته های صنایع دستی فعال در شهرستان قزوین.. 71
4-6- یافته های میدانی تحقیق. 71
4-6-1-ویژگیهای فردی وعمومی پاسخگویان. 71
4-6-1-1- جنس... 71
4-6-1-2- سن.. 72
4-6-1-3- سواد. 73
4-6-2- صنایع دستی وتوسعه گردشگری ازدیدگاه گردشگران. 74
4-6-2-1- آشنایی با جاذبه های گردشگری قزوین.. 74
4-6-2-2 علاقمندی برای مسافرت مجدد به شهرستان قزوین.. 75
4-6-2-3 عوامل موثردرانگیزش گردشگران برای انتخاب شهرستان قزوین بعنوان مقصد گردشگری.. 76
4-6-2-4 تاثیرگذاری تنوع صنایع دستی برتمایل گردشگران به مسافرت مجدد. 78
4-6-2-5 تاثیرتنوع صنایع دستی در انگیزه خرید. 79
4-6-2-6:میزان تبلیغات درموردمعرفی صنایع دستی.. 80
4-6-2-7: تبلیغات وفروش صنایع دستی.. 81
4-6-2-8: علاقمندی گردشگران برای خرید صنایع دستی ومحلی به جای صنایع دستی خارجی.. 82
4-6- 2-9- علاقمندی گردشگران به خرید صنایع دستی قزوین بعنوان سوغات وهدیه. 83
4-6-2-10- علاقمندی گردشگران برای خرید صنایع دستی ازمناطق گردشگری شهرستان قزوین.. 84
4-6-2-11- هزینه کردگردشگران برای خریدصنایع دستی.. 85
4-6-2-12- صنایع دستی وتوسعه گردشگری.. 86
4-6-2-13- صنایع دستی خریداری شده گردشگران درهنگام سفر به این شهرستان. 88
4-6-2-14- نقش صنایع دستی داخلی به جای صنایع دستی خارجی درتوسعه گردشگری.. 89
4-6-2-15- نمایشگاههای بومی ومنطقه ای صنایع دستی وجذب گردشگران. 90
4-6-2-16- کیفیت وزیبایی ظاهری صنایع دستی و توسعه گردشگری.. 91
4-6-2-17- نقش فرهنگی صنایع دستی درتوسعه گردشگری.. 92
4-6-2-18- انواع صنایع دستی مورد تقاضای گردشگران. 93
4-6-2-19-انواع صنایع دستی موردپسندگردشگران. 94
4-6-2-20- راهکارهای گردشگران برای توسعه گردشگری شهرستان قزوین.. 95
4-7-یافته های تحلیلی.. 95
4-7-1-ترکیب مسئولین برحسب جنس... 95
4-7-2-ترکیب مسئولین برحسب میزان تحصیلات.. 96
4-7-3-میزان شناخت وآگاهی مسئولین ازصنایع دستی شهرستان قزوین.. 97
4-7-4-اقدامات انجام شده برای معرفی صنایع دستی شهرستان قزوین.. 97
4-7-5- فعالیتهای مسئولین صنایع دستی برای شناخت ومعرفی صنایع دستی قزوین.. 98
4-7-6-وجودقابلیتهاومهارتهای لازم برای رونق صنایع دستی شهرستان قزوین.. 99
4-7-7-قابلیتهای هنری ومهارتهای لازم موجوددرشهرستان جهت رونق صنایع دستی.. 100
4-7-8- وجود نیروی ماهر ومتخصص برای تولیدصنایع دستی درشهرستان قزوین.. 101
4-7-9-نقش نیروی ماهرومتخصص در زمینه تولیدصنایع دستی شهرستان قزوین.. 101
4-7-10-وضیعت تمایل مردم به سرمایه گذاری در بخش گردشگری.. 102
4-7-11-تاثیرحضورگردشگران دررونق صنایع دستی شهرستان قزوین.. 104
4-7-12- آموزش افرادبومی برای معرفی وتوسعه صنایع دستی شهرستان قزوین.. 105
4-7-13-نقش صنایع دستی دراشتغالزایی وجذب گردشگر. 106
4-7-14- نمایشگاهها،فروشگاههاوجشنواره های صنایع دستی درمناطق گردشگری و فروش صنایع دستی وجذب گردشگر. 107
4-7-15- ارائه تسهیلات وتوسعه بخش صنایع دستی.. 109
4-7-16-پررونق ترین صنایع دستی شهرستان قروین از نگاه مسئولین.. 110
4-7-17-روند تغییر وضعیت تولید وعرضه صنایع دستی قزوین نسبت به سالهای گذشته. 111
4-7-18-روندتغییرتنوع تولیدات صنایع دستی قزوین نسبت به سالهای گذشته. 112
4-7-19-راهکارهای توسعه گردشگری شهرستان قزوین.. 113
4-7-20-تاثیررشدوشکوفایی صنایع دستی شهرستان قزوین برسطح درآمد مردم. 114
فصل پنجم (بحث/نتیجه گیری/پیشنهادها) 115
5-1- بحث.. 116
5-2- نتیجه گیری.. 116
5-2-1- آزمون فرضیه ها 117
5-3- پیشنهادها 119
منابع ومآخذ. 120
پیوست.. 120
منبع:
- اقلیم گردشگری دراستان قزوین،1380،وزارت راه ترابری،اداره هواشناسی کشور.
2- افشارمحمدیان،حسن،1385،راهکارهائ برای رشدوتوسعه صنایع دستی وگردشگری درایران.
3- اسحاقی،روح الله وشیدفر،محمد رضا،1382،مازندران ازنگاه گردشگران،سازمان ایرانگردی وجهانگردی استان مازندران.
4- اردستانی،محسن،1388،مبانی گردشگری روستایی،سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی.
5- امیدی،محسن،1391،نقش صنایع دستی درتوسعه گردشگری شهرستان فومن،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی رشت.
6-بهنود،هادی،براتعلی،غلامحسین،حسینی،حبیب،1387،دایره المعارف عمومی رشته های صنایع دستی ایران جلد اول.
7- پاپلی یزدی،محمد حسین،سقایی،مهدی،1385،گردشگری(ماهیت ومفاهیم)،تهران انتشارات سمت.
8- پارسایی،الهام،1386،نگاهی به چالش های پیش روی توسعه صنایع دستی،روزنامه همبستگی.
9- تقوایی،محمود ودیگران،1381،توسعه منطقه برخواراصفهان ازطریق گسترش توریسم روستایی،ماهنامه جهاد،شماره 253.
10-حافظ نیا،محمد رضا،1387،مقدمه ای برروش تحقیق وعلوم انسانی،تهران،انتشارات سمت.
11- حسینی،شکوفه،1387،تحلیل گردشگری شهرستان آستانه اشرفیه باتاکید برصنایع دستی،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاداسلامی رشت.
12- حسن بیگی،م،1365،مروری برصنایع دستی ایران،چاپخانه صنوبر.
13-حاج آقا محمدی،عباس،حمیدی،محمد رضا،1377،سیمای استان قزوین.
14- خاتون آبادی،احمد،1384،جنبه هایی ازتوسعه پایدار،انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان.
15-رهبر،مهدی،1384،گردشگری وتوسعه پایدار،مجموعه مقالات اولین همایش سراسری نقش گردشگری درتوسعه مازندران،تهران،نشررسانش.
16- رهنمایی،محمدتقی،1377،نقش جهانگردی درسیاست ساماندهی اقتصادی،ماهنامه گردشگری شماره 1و2.
17- رهنمایی،محمدتقی،1378،طرح جامع گردشگری استان اردبیل،سازمان برنامه وبودجه استان اردبیل.
18- رضوانی،محمدرضا،1387،توسعه گردشگری روستایی،انتشارات دانشگاه تهران.
19- رضوانی،علی اصغر،1387،جغرافیا وصنعت توریسم،تهران،انتشارات دانشگاه پیام نور.
20- رستمی،مصطفی،1383،بررسی وضعیت اشتغال زنان استان مازندران دربخش صنایع دستی منطقه ی شاخص،شهرستان ساری،پژوهشنامه علوم انسانی واجتماعی،سال چهارم،شماره سیزدهم.
21- رضایی،شهین،1389،صنایع دستی دراقتصادخانوارهای روستایی بخش چابکسر،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاداسلامی واحد رشت.
22- رحمانی،گودرز،1379،برنامه ریزی برای جذب توریسم درشهرستان(قزوین وتاکستان)،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی.
23- سالنامه آماری استان قزوین،1390،دفترآمارواطلاعات-مرکزمهندسی اطلاعات.
24- سعید نیا،احمد،مهدیزاده،جواد،1391،گردشگری شهری.انتشارات سازمان شهرداری هاودهیاری های کشور،راه دان.
25- صنایع دستی استان قزوین،1391،اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان قزوین.
26- ضرغام،حمید،1376،راهکارهای توسعه جهانگردی درجمهوری اسلامی ایران،مجموع مقالات نخستین همایش جهانگردی وجمهوری اسلامی ایران،جلد اول،کیش.
27- ضیایی،محمود،1388،جغرافیای گردشگری،انتشارات پیام نور.
28- طرح مطالعات جامع توسعه شهرستانهای استان قزوین(شهرستان قزوین)،1383.
29- عبدالله زاده،محمود،1379،برنامه ریزی ملی ومنطقه ای جهانگردی،تهران،دفترپژوهشهای فرهنگی.
30- علی نژاد،افشین،1390،نقش صنایع دستی درتوسعه گردشگری شهرستان تالش،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
31- عمادی ازوجی،مهران،1387،نقش صنایع دستی دراموراقتصادی واجتماعی.
32- علی پور،حمید رضا،مجنون،کبری،1392،تحلیل اقتصادی صنایع دستی ونقش آن درتوسعه اقتصادی استان گیلان.
33- فرخلو،مهری،1386،جغرافیای جهانگردی وبرنامه ریزی اوقات فراغت،تهران،سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
34- فرزام نیا،عطا،1388،صنایع دستی،اشتغال ودرآمدزایی.
35- قاسمی،ستار،1391،صنایع دستی خراسان رضوی.
36- قربانی ریک،رضا،غلامی،سارا،1387، گزارش دومین چشنواره موزه میراث روستایی استان گیلان،گاه نامه کندوج،شماره6.
37- کاظمی،مهدی،1385،مدیریت جهانگردی،تهران انتشارات سمت.
38- گلمحمدی،فرهود،1389،توسعه صنایع دستی وفناوری متوسط باهدف گسترش توریسم واشتغال پایدار روستایی،مجله مسکن ومحیط زیست،شماره 131.
39- گزارش اقتصادی،اجتماعی استان قزوین سال 1390،دفترهماهنگی اموراقتصادی.
40- معصومی،مسعود،1384،ماهیت گردشگری،تهران،پیک کوثر.
41- منشی زاده،رحمت الله،1370،جهانگردی،تهران،انتشارات مسعی.
42-منشی زاده،رحمت الله،1384،اندرمقوله گردشگری،انتشارات پیام نور،چاپ چهارم.
43- مجله صنایع دستی،1386،ماهنامه خبری وآموزشی.
44- میرکتولی،جعفر،مصدق،راضیه،1389،بررسی وضعیت گردشگری روستایی ونقش آن دررونق صنایع دستی،دهستان استرآباد جنوبی،شهرستان گرگان.
45- مهدی نژاد،محمود،سقایی،محسن،1383،چالشهای صنعت توریسم درایران وراهکارهای بهبودوتوسعه آن،مجله
سپهر،شماره51.
46- نواب اکبر،فیروزه،منفرد،نوذر،رضایی،علیرضا،1389،عوامل موثر برکمیت وکیفیت تولید صنایع دستی مطالعه موردی:زنان عشایر نیمه اسکان یافته مرندافزر،اقتصادکشاورزی وتوسعه،سال هشتم،شماره31.
47- نوروزی فرد،مهدی،1387،پروژه مستند سازی خانه تاریخی بهروزی شهرقزوین.
48- نورماه،فروهرویاوری،حسین،1384،نگرشی برتحولات صنایع دستی،پژوهشگاه فرهنگ وهنراسلامی وموسسه آموزش عالی،سوره،تهران.
49-واقف،مریم،1390،تبیین جایگاه صنایع دستی درتوسعه گردشگری گیلان ،مطالعه موردی،صنعت برجسته دوزی(قلاب دوزی).
50- یحیی زاده،علی سینا،1380،بررسی وتجزیه وتحلیل عوامل موثربرصادرات صنایع دستی استان گیلان،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاداسلامی واحدرشت.
51 - یاوری،حسین،1389،شناخت صنایع دستی ایران،تهران،انتشارات مهکامه.
52- یاوری،حسین،1382،آشنایی باهنرهای سنتی،نشرصبای سحر،تهران.
53-سایت سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستس وگردشگری
-54سایت سازمان جهانی گردشگری((www.world-tourism.org
55-سایت بانک اطلاعات گردشگری((www.iran-tourism.ir
56-Swanson,Kristen ,souvenirs:lcons of meaning,commercialization and commodization tourism,management,2012,33,489,499.
57-Gunn,Chare ,tourism planning:Basics Concepts Cases,Routledge,2002,4.
58-Nason,James,Tourism Handicraft and Ethnic Identity in Micronesia,Annals of tourism research,1984,3,421-449.
59--Neves pedro,tourism towards sustainable regional development,2006.