فهرست:
چکیده................................................................................................................................1
فصل اول :کلیات...............................................................................................................3
1-1- طرح و بیان مساله. 4
1-2- سوالات و فرضیات تحقیق. 7
1-3- ضرورت و اهمیت بررسی. 7
1-4- اهداف بررسی. 8
1-5- روش شناسی بررسی. 8
1-5-1- نوع روش بررسی. 8
1-5-2-روش یا تکنیک.. 8
1-5-3- جامعه آماری. 9
1-5-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم. 10
1-5-5- تکنیکهای جمع آوری اطلاعات.. 10
1-5-6- دادهپردازی. 11
1-6- مشکلات تحقیق. 11
1-7- محدویت های تحقیق. 11
فصل دوم : مبانی نظری و تحقیقات تجربی پیشین.................................................................13
2-1- شهر. 15
2-1-1-انواع شهر. 15
2-1-2-شهر و فضاهای فرهنگی. 17
2-1-3-فضاهای فرهنگی و اوقات فراغت.. 18
2-1-4-فضاهای فرهنگی و نیازهای جامعه 20
2-1-5- فعالیتها و نیازهای فرهنگی،ورزشی و تفریحی 22
2-2- شهروند. 24
2-2-1-حقوق شهروندی. 25
2-3- مبانی نظری. 25
2-3-1-نظریه مشارکت اجتماعی. 26
2-3-2-نظریه یادگیری اجتماعی. 27
2-3-3- نظریه مبادله اجتماعی 28
2-3-3- نظریه مبادله اجتماعی 28
2-4- نیازسنجی. 29
2-4-1-اصول نیازسنجی. 30
2-4-2- روش ها و ابزارهای سنجش نیازها 34
2-4-3- فنون نیازسنجی. 35
2-5- روش دلفی. 37
2-5-1-پیشینه 37
2-5-2-تعاریف و برداشتها 39
2-5-3-اهداف و کاربردها 40
2-6- پیشینه تجربی. 41
2-7- نتیجه. 44
فصل سوم : شناخت وضع موجود محلههای تحت پوشش منطقه یک شهرداری....................47
3-1- تهران. 49
3-1-1-تاریخچه تهران. 50
3-1-2-شرایط اقلیمی. 53
3-1-3- جاذبه های گردشگری. 55
3-1-4- جغرافیای طبیعی. 56
3-1-5- شبکه حمل و نقل 57
3-1-6- موقعیت جغرافیایی. 60
3-1-7- جغرافیای انسانی. 60
3-2- منطقه یک در یک نگاه 65
3-3- تاریخچه منطقه. 67
3-4- سرانه امکانات اجتماعی- فرهنگی منطقه یک بر حسب محله. 70
3-4-1- سرانه آموزشی منطقه یک بر حسب محلههای مختلف.. 70
3-4-2- سرانه ورزشی موجود در منطقه برحسب محلههای مختلف.. 73
3-4-3- سرانه تفریحی منطقه یک بر حسب محلههای مختلف.. 76
3-4-4- سرانه فضای سبز منطقه یک بر حسب محلههای مختلف.. 79
فصل چهارم : یافته های تحقیق...........................................................................................85
4-1-روش شناسی یا متدولوژی. 87
۴-1-۱- روش تجربی. 88
۴-2-۱- روش استنتاجی. 88
4-2-روش ahp. 89
۴-3- مشخصات جمعیت شناختی ساکنین نمونه محلههای منطقه یک شهرداری تهران. 90
۴-3-1- سمت پاسخگو در خانوار 90
۴-3-2- ترکیب جنسی. 90
۴-3-3- ترکیب سنی. 90
۴-3-4-وضع سواد و میزان تحصیل. 91
۴-3-5- وضع فعالیت.. 92
4-3-6- وضع تاهل. 92
4-3-7- مدت زمان سکونت در محله 93
۴-1-8– احساس تعلق به محله 93
۴-1-9- علت عدم احساس تعلق و دلبستگی به محله 94
۴-4- بررسی نظرات ساکنین محله. 95
۴-4-1- مرجع تعیین نیازهای محله 95
۴-4-2- لزوم مشارکت ساکنین محله در تعیین نیازهای محله 95
۴-4-3- علل لزوم مشارکت ساکنین در تعین نیازهای محله 96
۴-4-4- راهحلهای ارائه شده به منظور مشارکت فعالانه ساکنین در تهیه، اجرا و بهرهبرداری از طرحهای توسعه محله 96
4-4-5- امکانات فرهنگی موجود در محله از دیدگاه ساکنین. 97
۴-4-6- امکانات ورزشی موجود در محله از دیدگاه ساکنین. 98
۴-4-7- امکانات تفریحی موجود در محله از دیدگاه ساکنین. 99
۴-4-8- امکانات آموزشی موجود در محله از دیدگاه ساکنین. 100
۴-5- نیازهای محلات شهرداری 100
4-5-1- نیازهای فرهنگی محله نیاوران. 100
4-5-2- نیازهای ورزشی محله نیاوران. 101
4-5-3- نیازهای آموزشی محله نیاوران. 101
4-5-4- نیازهای فرهنگی حصار بوعلی. 101
4-5-6- نیازهای ورزشی محله حصار بوعلی. 102
4-5-7- نیازهای تفریحی حصار بوعلی. 102
4-5-8- نیازهای آموزشی محله حصار بوعلی. 102
4-5-9- آموزش در زمینه وظایف شهروندی. 103
۴-5-10- زمینههای آموزش وظایف شهروندی. 104
۴-5-11- وجود شورایاری در محله 105
۴-5-12- هدف از ایجاد شورایاری. 106
۴-5-13- طرحهای پیشنهادی به منظور بهبود وضع محله 106
۴-5-14- مهمترین مشکلات محله 107
۴-5-15- تمایل ساکنین به مشارکت برای رفع مشکلات محله 108
۴-6 نیازسنجی و تعیین نیازهای محلههای نیاوران و حصاربوعلی منطقه یک شهرداری 109
۴-6-1- نیازهای فرهنگی محله 110
۴-6-2- نیازهای ورزشی محله 111
۴-6-3- نیازهای تفریحی محله 112
۴-6-4- نیازهای آموزشی محله 113
فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه راه کارها........................................................................114
۵- ۱- نتیجه وخلاصه یافته های تحقیق. 116
۵-2- راهکارها و مستندات 120
کتابنامه..........................................................................................................................121
پیوستها..........................................................................................................................126
منبع:
ایمانی جاجرمی، حسین، آشنائی با روش دلفی و کاربرد آن در تصمیم گیری، فصلنامه پژوهشی، تحلیلی، آموزشی، برنامه ریزی و مدیریت شهری، سال اول بهار ۱۳۷۹
اسماعیلی،رضا،شهرداری،مدیریت،برنامهریزی و توسعه فرهنگی،مشاور پژوهش و برنامه ریزی سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری اصفهان،1381
بیگ بابایی،بشیر؛خدادادی،سلمان،سیمای جغرافیایی شهرستان ملکان،انتشارات عارف،1385
بیگ بابایی،بشیر،شهرو برنامه ریزی شهر ،انتشارات ملکان،1389
بیگ بابایی،بشیر،GIS شهری و شهروند الکترونیک،همایش ملی GIS شهری،دانشگاه بین المللی شمال
بیگ بابایی،بشیر،برنامه ریزی مسکن در شهرهای کوچک،راه حلی برای حل مشکل مسکن کلان،همایش سکونت گاههای غیررسمی،دانشگاه آزاد ری،1388
پیرو، آلن، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، انتشارات کیهان، ۱۳۷۵
حسین زاده دلیر،کریم،اصول و تکنیک های شهرسازی،پلی کپی،1380
حسین زاده دلیر،کریم،برنامه ریزی ناحیه ای ، انتشارات سمت ،1392
حسین زاده دلیر،کریم،فضای سبز شهری: منطقه ای مکان یابی برای پارک طبیعت،مورد نمونه تبریز
حسین زاده دلیر،کریم،آرمان شهر از ذهنیت تا عینیت،پلی کپی مقاله،1391
حبیبی،میرحسین،جغرافیای کاربردی و آمایش سرزمین،انتشارات دانشگاه تهران،1383
دال، رابرت، تجزیه و تحلیل جدید سیاست، ترجمه حسن ظفریان، ۱۳۶۴
رفیعپور، فرامرز، آناتومی جامعه، مقدمهای بر جامعهشناسی کاربردی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۰
رضوانی،علی اصغر،روابط متقابل شهر و روستا ،انتشارات پیام نور،1373
زیاری،کرامت،برنامه ریزی شهرهای جدید،انتشارات سمت،1379
سرور،رحیم،جغرافیای کاربردی و آمایش سرزمین،انتشارات سمت،1385
شیعه،اسماعیل، مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری،انتشارات علم و صنعت،1380
شکوئی،حسین،اندیشه های نو در جغرافیای شهری،انتشارات سمت،1373
شکوئی،حسین،فلسفه جغرافیا،انتشارات گیتا شناسی،1373
شکوئی،حسین،جغرافیای شهری،انتشارات دانشگاه تبریز،1352
شکوئی،حسین،جغرافیای اجتماعی شهرها،اکولوژی اجتماعی،انتشارات جهاد دانشگاهی،1366
صیف، محمد حسین، نیاز سنجی آموزش مدیران شعب سازمان تأمین اجتماعی شهر تهران به منظور ارائه الگوی برنامه آموزشی جهت ارتقاء مهارتهای مدیریتی آنها، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی، ۱۳۸۳
طبرسا،غلامعلی؛فتحی،بهروز،بررسی فضاهای فرهنگی و هنری موجود با نیازهای جامعه،انتشارات فرهنگ و پژوهش،شماره 141 ،1381
عباس زادگان،سیدمحمد؛ترک زاده جعفر،نیازسنجی آموزشی در سازمان ها،تهران،انتشارات شرکت سهامی انتشار،1379
عباس زادگان،محمد؛ترک زاده،جعفر،نیازسنجی آموزشی در سازمان های تهران،انتشارات انتشار،1379
علوی تبار، علیرضا، الگوی مشارکت مردم سالار، مجله شهرداریها، سال اول شماره ۶ آبان ۱۳۷۸
فتحی واجارگاه،مورش،نیازسنجی در برنامه ریزی آموزشی در سازمان های تهران،انتشارات انتشار،1374
فتی واجارگاه، کوروش، نایزسنجی آموزشی، الگوها و فنون، انتشارات آبیژ، ۱۳۸۱
کوهستانی،حسینعلی؛امینیان،علی اصغر،پژوهشی در اوقات فراغت و راههای بهره وری ازآن در تهران،انتشارات تیهو،1378
محسنی تبریزی، علیرضا، مبانی روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی و روانشناسی رفتار وندالیستی، انتشارات آن، ۱۳۸۳
مجتهدزاده،غلامحسین،برنامه ریزی شهری در ایران،انتشارات پیام نور،1378
های،ایهان،روشهای تحقیق کیفی در جغرافیای انسانی، انتشارات سمت ،1388
سازمان ها و نهادها:
اداره فرهنگ و اسلامی شهرستان شمیرانات 1392
شهرداری تهران 1392
شهرداری منطقه یک 1392