فهرست:
فهرست مطالب
عنوان شمارهصفحه
فصل اول ;کلیات تحقیق
1-1- مقدمه.................................................................................................................................... 3
1-2 - بیان مساله ........................................................................................................................... 4
1-3- اهمیت وضرورت تحقیق....................................................................................................... 5
1-5 - اهدف تحقیق........................................................................................................................ 6
1-6-سوالات تحقیق........................................................................................................................ 7
1-7-قلمرو تحقیق.......................................................................................................................... 7
1-8- تعریف واژه ها....................................................................................................................... 7
فصل دوم; ادبیات وپیشینه تحقیق
2-1-مقدمه .................................................................................................................................... 10
2-2-1-بخش اول : ادبیات نظری غنی سازی شغلی........................................................................... 11
2-2-2-طرح ریزی شغل................................................................................................................. 11
2-2-3-تئوری های در زمینه ی ویژگی های کار................................................................................ 11
2-2-4-طرح ریزی مجدد شغل........................................................................................................ 12
2-2-5-غنی سازی شغلی................................................................................................................ 12
2-2-6-ابعاد غنی سازی شغلی........................................................................................................ 13
2-2-7-چگونگی غنی سازی شغل................................................................................................... 13
2-3-بخش دوم : ادبیات نظری رضایت شغلی................................................................................... 14
2-3-1-رضایت شغلی.................................................................................................................... 14
2-3-2-عوامل مؤثر در رضایت و نارضایتی شغلی در سازمان............................................................. 15
2-3-3-انواع رضایت شغلی............................................................................................................ 16
2-3-4-نظریه های رضایت شغلی.................................................................................................... 16
2-3-5-ابعاد رضایت شغلی............................................................................................................. 18
2-3-6-افزایش رضایت شغلی......................................................................................................... 19
2-3-7-تعیین رضایت شغلی........................................................................................................... 20
2-3-8-آثار وجود رضایت شغلی.................................................................................................... 21
2-4-بخش سوم : ادبیات نظری تعهد سازمانی................................................................................... 23
2-4-1-تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی........................................................................................... 23
2-4-2-مراحل توسعه تعهد سازمانی................................................................................................. 25
2-4-3-اجزاء تعهد سازمانی............................................................................................................ 26
2-4-4-اهمیت تعهد سازمانی.......................................................................................................... 27
2-4-5-عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی................................................................................................ 28
2-4-6-نتایج مثبت و منفی تعهد سازمانی......................................................................................... 29
2-4-7-تعهد سطح پایین................................................................................................................. 30
2-4-8-تعهد متوسط....................................................................................................................... 33
2-4-9- تعهد سطح بالا................................................................................................................... 34
2-4-10- شاخص های تعهد.......................................................................................................... 36
2-4-11-ابعاد تعهد سازمانی........................................................................................................... 38
2-4-12-دیدگاههای تعهد سازمانی.................................................................................................. 40
2-4-13- مدلها و الگوهاو نظریات تعهد سازمانی............................................................................ 41
2-4-بخش دوم پیشینه تحقیق ......................................................................................................... 47
الف-پیشینه داخلی........................................................................................................................... 47
ب-پیشینه خارجی............................................................................................................................ 51
2-5- نتیجه گیری............................................................................................................................ 52
فصل سوم ؛ روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه ................................................................................................................................... 56
3-2-روش تحقیق .......................................................................................................................... 57
3-3- جامعه آماری و نمونه.............................................................................................................. 57
3-4- ابزار گرد آوری اطلاعات........................................................................................................ 58
3-5- روایی پرسشنامه .................................................................................................................... 58
3-6- پایایی پرسشنامه .................................................................................................................... 59
3-7- روش تجزیه وتحلیل.............................................................................................................. 60
فصل چهار;تجزیه وتحلیل داده ها
4-1-مقدمه..................................................................................................................................... 62
4-2-بررسی جمعیت شناختی............................................................................................................... 63
4-3-آمار توصیفی................................................................................................................................ 67
4-4-آزمون نرمالیته.............................................................................................................................. 68
4-5-آمار استنباطی............................................................................................................................... 69
4-5-1بررسی فرضیه اول تحقیق........................................................................................................... 69
4-5-2 بررسی فرضیهفرعی دوم تحقیق................................................................................................. 72
4-5-3بررسی فرضیهفرعی سوم تحقیق.................................................................................................. 75
4-5-4بررسی فرضیهاصلی................................................................................................................... 78
فصل پنجم; نتیجه گیری
5-1-مقدمه.......................................................................................................................................... 80
5-2- یافته های تحقیق......................................................................................................................... 80
5-3-محدودیت های تحقیق................................................................................................................. 83
5-4-پیشنهادات................................................................................................................................... 83
5-5-توصیه برای پژوهشهای آتی.......................................................................................................... 85
منابع و پیوست ها................................................................................................................................. 84
چکیده پایان نامه به زبان انگلیسی........................................................................................................... 108
منبع:
منابع
احمد پور، محمود و شائمی،علی(1379).رابطه تعهد و وجدان کاری با تعهد سازمانی، توسعه مدیریت، شماره 11 و 12
استرون، حسین (1377). تعهد سازمانی، مدیریت در آموزش و پرورش، دوره پنجم، شماره مسلسل 17
پازارگادی،مهرنوش و جهانگیر،فریدون(1385). تعهد سازمانی پرستاران وعمل مرتبط با آن،نشریه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهیدبهشتی،شماره 54
حضوری، محمد جواد (1384). رابطه تعهد سازمانی با ویژگیهای اعضاء هیات علمی دانشگاه پیام نور، فصلنامه دانشگاه پیام نور، سال سوم، شماره سوم ، پائیز 1384
حشمت خواه زهرا(1376) . بررسی و مقایسه جو سازمانی از دید مدیران و دبیران دوره نظام جدید متوسطه شهر تهران و تاثیر آن بر بیگانگی . پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی . دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی . دانشگاه الزهرا
دهقان ، نبی الله.صالحی صدقیانی،جمشید و مرادی ،شعبان(1389)تبیین ارتباط ابعاد غنی سازی شغل و رضایت شغلی کارکنان (مورد: شرکت برق)،مطالعات کمی در مدیریت ، دوره 2 شماره 1.
رحمان سرشت،حسن و فیاضی،مرجان(1387). رابطهبینانگاشتقدرتوسیاستشناسیسازمانیباتعهد وعملکرد کارکنان، پژوهشنامهعلومانسانیواجتماعی "ویژه مدیریت"،سالهشتم، شماره29
زکی، محمد علی(1383).بررسی تأثیر ابعاد رضایت شغلی بر تعهد سازمانی معلمان دبیرستانهای شهر اصفهان، مجله مصباح ،سال سیزدهم، شماره 51
زیرک آبدارلو ، علی (1391) رضایت شغلی ، انگیزه ای برای پیشرفت و توسعه اقتصادی-اجتماعی ، هفته نامه خبری تحلیلی برنامه ، شماره 460.
رستگار ، عباسعلی .موسوی داوودی ، سید مهدی . فرتاش ، کیارش و سعادت ، حمیدرضا (1391)تاثیر غنی سازی شغل بر تعهد سازمانی و عملکرد شغلی (مطالعه موردی: کارکنان بانک ملت استان مازندران)،نهمین کنفرانس بین المللی صنایع .
رابینز، استیفن پی (1380) رفتار سازمانی، مترجمان : علی پارسائیان و محمد اعرابی ، جلد اول . تهران . دفتر پژوهش های فرهنگی
ساروقی، احمد(1375).تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل به ترک خدمت،فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 35
سکاران،اوما(1384). روشهای تحقیق درمدیریت صائبی،محمدوشیرازی،محمود (مترجم).چاپ سوم ،انتشارات موسسه عالی آموزش وتحقیق مدیریت وبرنامه ریزی
سیدجوادین ، سید رضا ، حیدری ، حامد و شهباز مرادی ، سعید (1388)،بررسی عوامل موثر بر توانمند سازی نیروی انسانی در خدمات بررسی موردی در نظام بانکی ،نشریه مدیریت دولتی ، دوره 1، شماره 2.
ساپینگتون، اندرو؛ (1379)بهداشت روانی، حمیدرضا حسین شاهی برواتی، تهران، نشر روان، چاپ اول، ص 206.
طالبان، محمد رضا(1381).تأملی بر مطالعات و تحقیقات مربوط به تعهد سازمانی در ایران و جهان ، نامه پژوهش، شماره 4
عبدالله شفیع آبادی، (1370)راهنمایی تحصیلی و شغلی، مرکزچاپ وانتشارات دانشگاه پیام نور،
عباس محمدزاده و آرمن مهروژان،( 1375)رفتار سازمانی نگرش اقتضایی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
فرهنگی،علی اکبر و حسینزاده، علی(1384). دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی، ماهنامه تدبیر،شماره157
قنبری ، سیروس . خوشخویی ، منصور.هندی ، سید محسن و نامداری پژوهان ، مهدی (1389)رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی در بین کارکنان جمعیت هلال احمر استان همدان،فصلنامه امداد و نجات ، سال پنجم، شماره 1 .
مشبکی،اصغر(1376).رابطه تعهد و وجدان کاری با تحول اداری،نامه تحقیق،شماره 5
مورهد گریکوری گریفین کی کیو (1383) رفتار سازمانی: مترجمان : مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده . تهران . انتشارات مروارید .
Abraham, R.(1997). The Relationship of Vertical and Horizontal Individualism and Collectivism to Intrapreneurship and Organizational Commitment. Leadership & Organizational Development Journal, Vol.18,Issue .4.
Allen,N.j.&Meyer,J.P.(1990). The Measurement & Antecedents of Affective,Continuance and Normative Cimmitment to the organizayion. Jornal of Occapational Psychology,Vol.63,
Armstrong, M., (2006). A Handbook of Human Resource Management Practice: 10 th edition. IKOGAN publication.
Allen, N. J & Meyer ,J. P.(1996). Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: An Examination of Construct Validity. Journal Of Vocational Behavior,Vol.49
Boles, J & Madupalli, R & Rutherford, B & Wood, J. A. (2007). The Relationship of Fcets of Salesperson Job Satisfaction With Affective Organizational Commitment.Journal of Business & Industrial Marketing ,Vol. 22, No.5
Brumbach, G. B. (1988) Some ideas, issues and predictions about performance management, Public Personnel Management, Winter, pp 387–402
Boxall, P., Purcell, J. (2003). Strategy and Human Resource Management. New York: Palgrave Macmillan.
Chan, Sow Hup.(2006). Organizational identification and commitment of members of a human development organization. Journal of Management Development, Vol. 25 No.3
Campell, J.P, (1990). Modeling the performance prediction problem in industrial and organizational psychology. In M. D. Dunnette & L. M. Hough (Eds.), Handbook of industrial and organizational psychology (pp. 687-732).
Campell, J. P., McCloy, R. A., Oppler, S. H., & Sager, C. E. (1993). A theory of performance: In N. Schmitt & W. C. Borman (Eds.), Personnel Selection in organizations (pp. 35- 70). San Francisco: Jossey Bass.
Campbell, J. P., McHenry, J. J., & Wise, L. L. (1990). Modeling job performance in a population of jobs. Personnel Psychology, 43, 313-333.
Demiray, E & Curabay,S.(2008). Organizational Commitment of Anadolu University Open Education Faculty Students. International Journal of Social Sciences, Vol. 3, Issue 2
Edwin J, Boezeman, Ellemers, (2008). .Pride and Respect in Volunteers’ Organizational Commitment.European Journal of Social Psychology, Vol. 38 Issue 1
Elizur, D & Koslowsky, M. (2001). Values and Organizational Commitment. International. Journal of Manpower, Vol. 22 No. 7
Administrative Science Quarterly, Vol.33, Issue.1
Gratton, L., Hailey, V. H., and Truss, C. (2000). Strategic Human Resource Management. New York: Oxford University Press
Griffin, M & Hepburn, J. (2005). Side-Bets and Reciprocity as Determinants of Organizational Commitment Among Correctional
Officers. Journal of Criminal Justice,Vol.33,Issue
Hawkins, W.D.(1998). Predictors of Affective Organizational Commitment Among High School Principals, Virginia Polytechnic Institute and State University, Unpublished Doctoral Dissertation
Herzberg, F (1968) One more time: how do you motivate employees? Harvard Business Review, January–February, pp 109–120.
Joiner. T. A & Bakalis ,S.(2006).The Antecedents of Organizational Commitment: The Case of Australian Casual Academics . International Journal of Educational Management
Vol. 20, No. 6
Kwon, I.G& Banks, D.W. (2004).Factors Related to The Organizational and Professional Commitment of Internal Auditors. Managerial Auditing Journal, Vol. 19, No.5
Lambert, E& Barton ,S& Hogan, N& (1999)& The Missing Link Between Job Satisfaction and Correctional Staff Behavior: The Issue of Organizational Commitment. American Journal of Criminal Justice, Volume: 24, N o.1
Lambert, E. & Hogan, N & Griffin, M.(2007). The Impact of Distributive and Procedural Justice on Correctional Staff Job Stress, Job Satisfaction, and Organizational Commitment. Journal of Criminal JusticeVol: 35, Issue: 6
Liou, Shwu-Ru.(2008). An Analysis of the Concept of Organizational Commitment .Nursing Forum, Vol. 43 Issue 3
Lok,P. & Crawford,J. (1999).the Relationship Between Commitment and Organizational Culture, Subculture, Leadership Style and Job Satisfection in Organizational Change and Development. Leadership Style and Development Journal, Vol. 20 , Isswe 7.
Loscocco, K. A. (1990). Reactions to Blue-collar Work: A Comparison of Women and Men. Work and Occupations,Vol. 17
Leithwood, K., Jantzi, D., and Fernandez, A. (1993). “Secondary School Teachers Commitment to Change: the Contributions of Transformational Leadership”. www.Emeraldinsight.com
Madsen, S.R& Miller, D& John, C.R. (2005)..Readiness for Organizational Change: Do Organizational Commitment and Social Relationships in The Workplace Make a Difference?. Human Resource Development Quarterly, Vol. 16, No.2
Mathieu, J.E& Zajac, D.M. (1990.(A Review and Meta-Analysis of The Antecedents, Correlates and Consequences of Organizational Commitment. Psychological Bulletin, Vol.108
Meyer, J.P & Herscovitch, L.(2001). Commitment in The Workplace: Toward a General Model. Human Resource Management Review, Vol.11, Issue. 3
Mottaz, C.J. (1988). Determinants of organizational commitment. Human Relations, Vol. 41, No.6,
Mowday, R.T& Porter, L& Steers, R.M. (1982). Employ Organization Linkages: The Psychology of Commitment, Obsenteeism and Turnover.New York: AcademicPress, Book ISBN: 0125093705
Murphy, K. R. (1989). Dimensions of job performance. In R. F. Dillon and J. W. Pellegrino (Eds.) Testing: Theoretical and Applied Perspectives (pp. 218-247). New York: Praeger.
Pala, F & Eker, S & Eker, M. Is, G. (2008). The Effects of Demographic Characteristics on Organizational Commitment and Job Satisfaction: An Emprical Study on Turkish Health Care Staff. The Journal of Industrial Relations & Human Resources, Vol. 10
Pfeffer, J. (1998). The Human Equation: Building ProWts by Putting People First. Boston: Harvard Business School Press.
Purcell, J, Kinnie, K, Hutchinson, Rayton, B and Swart, J (2003) People and Performance: How people management impacts on organizational performance, CIPD, London.
Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, Inc.
Rebecca, Abraham.(1997). The Relationship of Vertical and Horizontal Individualism and Collectivism to Intrapreneurship and Organizational Commitment. Leadership & Organization Development Journal, Vol. 18,No.4
Somers,M.j.(1995).Organizational Commitment,Turn- Over & Absenteesm: an Examination of Direct & Interaction Effects. Jornal of Organizational Behavior,Vol.16.
Steers M.Richard & Porter W. Lyman,Motivation and Work Behavior (New York, MCCRAM-HILL,1991), P.311
Vakola, Maria& Nikolaou, Ioannis (2005). Attutudes towards organizational change ,What is the role of employes stress and commitment?.Employ Relations Vol. 27 , Isswe 2.
California, Irvine, CA& Unpublished Doctoral Dissertation
Varona, F. (1996). Relationship Between Communication Satisfaction and Organizational Commitment in Three Guatemalan Organizations. Journal of Business Communication, Vol. 33, No.2.
Yoon, J. & Thye, S. R. (2002). A Dual process Model of Organizational Commitment. Work and Occupations, Vol. 29, No. 1
Yousef, D.A. (2001). Islamic Work Ethic – A Moderator Between Organizational Commitment and Job Satisfaction in a Cross-Cultural Context. Personnel Review, Vol. 30, No.2
Zangaro, G. A. (2001). Organizational Commitment: A Concept Analysis. Nursing Forum,vol .36 ,NO .2