فهرست:
فهرست عناوین
عنوان صفحه
چکیده: 1
فصل اول: کلیات پژوهش.. 2
1-1- مقدمه 3
1-2. بیان مسئله 4
1-3. اهمیت و ضرورت انجام پژوهش.. 6
1-4. سؤالات پژوهش.. 8
1-5. هدف از انجام پژوهش.. 9
1-6. چارچوب نظری پژوهش.. 9
1-7. فرضیههای پژوهش.. 11
1-8. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق. 12
1-9. قلمرو پژوهش.. 14
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش.. 15
1-1- مقدمه 16
2-1- مروری بر تاریخچه رهبری معنوی. 16
2-2. اهمیت و ضرورت رهبری معنوی. 19
2-3. تعاریف و اصطلاحات.. 20
2-3-1. مفاهیم و تعاریف معنویت در رهبری معنوی. 20
2-3-2. معنویت در سازمانها و محیطهای کاری. 23
2-3-3. ارتباط میان رهبری معنوی و معنویت.. 25
2-3-4. رهبری معنوی. 26
2-3-5. دلایل روی آوردن به رهبری معنوی. 32
2-3-6. مفهوم سازی رهبری معنوی در محیط کاری. 33
2-3-7. مدل رهبری معنوی. 35
2-3-8. پیامدهای رهبری معنوی. 39
2-3-9. عوامل موثر بر رهبری معنوی. 40
2-4. رضایت شغلی. 41
2-4-1. مروری تاریخی بر مفهوم رضایت شغلی. 41
2-4-2. مفهوم رضایت شغلی. 44
2-4-3. مدلهای رضایت شغلی. 46
2-4-4. سطوح ماکرو و میکرو رضایت شغلی. 50
2-4-5. عوامل مؤثر بر رضایت شغلی. 51
2-4-6. اندازهگیری و مقیاسهای رضایت شغلی. 53
2-5 ارتباط میان رهبری معنوی و رضایت شغلی. 55
2-6. پیشینه پژوهش.. 56
2-7. مدل مفهومی تحقیق. 60
2-8. جمعبندی فصل. 61
فصل سوم: روش پژوهش.. 62
3-1. مقدمه 63
3-2. روش پژوهش.. 64
3-3. جامعه و نمونه آماری. 64
3-4. نمونهگیری. 65
3-5. ابزارهای گردآوری داده ها 66
3-5-1. پرسشنامه رهبری معنوی. 67
3-5-2. پرسشنامه رضایت شغلی. 68
3-6. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش.. 68
3-6-1. روایی ابزار پژوهش.. 69
3-6-2. پایایی ابزار پژوهش.. 70
3-7. روشهای تجزیه و تحلیل دادهها 71
3-8. خلاصه فصل. 72
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 73
4-1. مقدمه 74
4-2. اطلاعات جمعیتشناختی. 74
4-2-1. اطلاعات جمعیتشناختی (وضعیت تاهل) 74
4-2-2. اطلاعات جمعیتشناختی (جنسیت) 75
4-2-3. اطلاعات جمعیتشناختی (سطح تحصیلات) 76
4-2-4. اطلاعات جمعیتشناختی (سابقه کاری) 76
4-3. آمار توصیفی. 77
4-3-1. اطلاعات توصیفی مرتبط با متغیرهای پژوهش.. 78
4-4. آمار استنباطی. 79
4-4-1. آزمون فرضیات و پاسخ به سوالات پژوهش.. 79
4-5. جمعبندی فصل. 88
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات. 89
5-1. خلاصهی تحقیق. 90
5-2. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها 91
5-2-1. نتایج آمار توصیفی. 91
5-2-2. نتایج آمار استنباطی. 93
5-3. پیشنهادهای کاربردی پژوهش.. 97
5-4. محدودیتهای تحقیق. 103
5-5. پیشنهادهای پژوهشی. 104
5-6. جمعبندی فصل. 104
منابع و مآخذ. 105
پیوستها 113
Abstract. 120
منبع:
منابع و مآخذ
ایران نژاد پاریزی، مهدی. (1378).؛ روش های تحقیق در علوم اجتماعی،؛ انتشارات مدیران، تهران.
بازرگان، عباس. حجازی، الهه. سرمد، زهره.، (1388)،؛ روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران. نشر آگه.
باقری, مسلم و تولایی, روح الله, (1389), بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان ها, دو ماهنماه توسعه انسانی پلیس, سال هفتم, شماره 30
دایر, وین. (1383). برای هر مشکلی راه حلی معنوی وجود دارد. ترجمه: سیما فرجی, تهران: نسل نو اندیش.
رودگر, محمد جواد, (1386), نقش اخلاق و معنویت در کارامدی نظام اسلامی, فصلنامه حکومت اسلامی, سال دوازدهم, شماره 44
رابینز، استیفن (1390). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ریکی، گریفن و گرگوری، مورهد (1374). رفتار سازمانی. ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده. تهران: مروارید.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1379). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران، نشر آگه.
سکاران. اوما. (1384)،؛ روش های تحقیق در مدیریت،؛ ترجمه محمد صائبی، محمود شیرازی، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران.
شفیع آبادی، عبدالله (1371). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفهای و نظریههای انتخاب شغل. تهران: انتشارات رشد، چاپ پنجم.
خاکی، غلامرضا. (1379)،؛ روش تحقیق در مدیریت،؛ انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
خائف الهی، احمد علی، بهرام میرزایی، آرش و متقی، پیمان (1389)، مؤلفه های رهبری معنوی در سازمان، مجله تدبیر، شماره 217، صص 29-33.
فرهنگی، علی اکبر، فتاحی، مهدی و واثق، بهاره (1385)، معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، ش 13، ص 5- 36.
آذر. عادل، مومنی. منصور، (1387)،؛ آمار و کاربرد آن در مدیریت،؛ ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها. تهران
مقدسی، علیرضا (1385). کارراهه و مسیر شغلی کارکنان. ماهنامه کنترل کیفیت، 33، 58-64.
میردریکوندی، رحیم (1379). شغل، رضایت شغلی و روش های ارزیابی آن. معرفت، 38، 64-77.
مرادی, مسعود و موسوی حجازی, بهار. (1387), نقش طراحان در روند خلق هویت سازمانی, ماهنامه تدبیر, شماره 194
ضیائی, محمد صادق. نرگسیان, عباس. آیباغی, سعید. (1387), نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران, نشریه مدیریت دولتی, دوره اول, شماره 1
نادری, ناهید و رجایی پور, سعید., (1389)., مدیریت با رویکردی معنوی (شاخص های ارزیابی تحقق معنویت در سازمان), مطالعات اسلامی در علوم انسانی, سال اول, شماره اول
Askari masouleh, saeid. Mahdavi koochaksaraei, hamidreza. Saeedi, nima. Mousavian, seyyed iman., (2013),. Studying the relationship between spiritual leadership and job satisfaction., elixir human res. Mgmt.. 56, 13476-13480.
Ashmos, D.P. and Duchon, D. (2000) "Spirituality at work: a conceptualization and measure", Journal of Management Inquiry, Vol. 9, No. 2, pp. 134-145.
Ashmos,d.p&duchon,d. (2000), spirituality at work: definitions, measurs, assumptions and validity clamims, paper presentedat the academy of management, Toronto.
Al arkoubi, Khadija, (2008)., spiritual leadership and identity in moroccan business: an ethnographic study of ynna holding, new mexico state university, a dissertation submitted to the graduate school in partial fulfillment of the requirements for the degree doctor of philosophy in business administration specialization in human resources management.
Aydin, bulent & ceylan, adnan, (2009), the effect of spiritual leadership on organizational learning capacity, African journal of business management, vol.3.no.5.
Bunge, Charles A. (1989). Stress in the Library Workplace. Library Trends, 38 (4), 93-95.
Burack, e. (1999). Spiritualitu in the work place,. Journal of organizational change management, vol, 12, no, 4.
Bishop john,r.schol. (2001), becoming a spiritual leader, lewis center for church leadership
Bradley,j. & kauanui,s.k. (2003). Comparing sprtiruality on three southern California college campuses. Journal of organizational change management, 16.
Brown, Sandra R. (2009). Job Satisfaction of High School Principals in the Commonwealth of Virginia. (Unpublished doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University)
Colonno, Vincent W. (1992). Analysis of Job Satisfaction and Intention to Turnover Among Social Welfare Examiners. Sage Colleges.
Conger,j.a. & kanungo, r.n. (1998). Charlsmaric leadership in organnations. Tgousand oacks. Ca: sage.
Cavanagh,g.f. (1999). Spirituality for managers: context and critique. Journal of organizational change management,12.
Cacioppe,r. (2000). Creating spirit at work: revisioning organization development and leadership – part i. the leadership & organization development journal,21.
Conklin, Mark H. (2008). Examination of Pharmacy Faculty Quality of Work Life: Work Satisfaction, Turnover Intentions, and Self-efficacy. (Unpublished Master Thesis, Duquesne University).
Crossman,Joanna,(2010), conceptualishing spiritual leadership in secular organizational contexts and its relation to transformational, servant and environmental leadership, leadership, leadership & organization development journal, vol.31, no.7.
Deci,e.l, & ryan, r.m. (1985). Intrinsic motivation and self determination in human behavior. New york.
Daft, r.l, & lengal, r.h. (1998). Fushion leadership: unlocking the subtle forces that change people and organization. San Francisco, ca: berrett, Koehler.
DeMato, Doris S. (2001). Job Satisfaction Among Elementary School Counselors in Virginia: Thirteen Years Later. (Unpublished doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University).
French,w.l, bell,c.h and zawacki,r.a. (2000). Organizarron development and transformatron managing effective burr ridge. Irwin. Ma graw-hill.
Fry.l.w. (2003). Toward a theory of spiritual leadership the leadership qvarterly.14.
Fry,l.w.(2005). Toward a theory of ethical and spiritual well beiny, positive psychology in business ethics and corporare responsibility, information age publishing.
Fry, Louis W., Matherly, Laura L., Whittington, J. Lee and Winston, Bruce E.(2007), Spiritual Leadership as an Integrating Paradigm for Servant Leadership, Macmillan India Ltd. 70-82.
Fry,l.w. & cohen melanre, (2008). Spiritual leadership as a paradigm for ovgani zarional transformanon and recovery from entended work hours coltvre, journal of business ethics.
FRY, LOUIS W., SLOCUM JR., JOHN W. (2008), Maximizing the Triple Bottom Line through Spiritual Leadership, Organizational Dynamics, Vol. 37, No. 1, pp. 86–96.
Fry,l, & cohen,m. (2009). Spiritual leadership as a paradigm for organizational transformation and recovery from extended work hours cultures, journal of business ethics, 84.
Fry, Louis w. & matherly , laura l. & ouimet, j., (2010), the spiritual leadership balanced scorecard business model: the case of the cordon bleu tomasso corporation, journal of management, spirituality & religion, vol.7, no.4.
Fry,Louis w. & Hannah, sean.& noel, Michael & walumbwa, fred o. (2011), impact of spiritual leadership on unit performance, the leadership quarterly.
Gibbons,p. (2001). Spirituality at work: a pre theoretical overview, msc. Thesis birnbeck college, university of London, aug.
Geijsel, f. sleegers,p. leithwood,k. & jantzi,d. (2003), transformational leadership effect on teachers commitment and effort toward school reform, journal of educational administration, vol.41.no.3
Gibson, William D. (2011). The effect of trust in leader on job satisfaction and intent to leave present job in the context of the nursing profession. (Unpublished doctoral dissertation, UNIVERSITY OF LOUISVILLE).
Golafshani, N. (2003). Understanding Reliability and Validity in Qualitative Research. The Qualitative Report 8(4), 597-607. Retrieved March 6, 2012 from http://www.nova.edu/ssss/QR/QR8-4/golafshani.pd.
Horenstein, Bonnie (1993). Job satisfaction of academic librarians: An examination of the relationships between satisfaction, faculty status, and participation. College and Research Libraries 54, 255-269.
Hossain, Mosharraf and Islam, Tariqul (1999). Quality f Working Life and job satisfaction of government hospital nurses in Bangladesh. Indian Journal of Industrial Relations, 34(3), 292-300.
Hinnells,r.j. (1995). A new dictionary of religions. Ny: Blackwell.
Hansen,l.s. (2001). Integrating work, family and commuty through holistic life planning. Journal of career development quarterly, 49.
Haner , U . (2005). Spaces for Creativity and Innovation in Two Established Organization: Creativity & Innovation management. Vol. 14, iss3.
Judge,t.a., bono,j.e.ilies,r.,& Gerhardt,m.w. (2002), personality and leadership: a qualitative and guantative review. Journal of applied psychology,87(4).
Jex, S. M. (2002). Organizational Psychology. New York: John Wiley & Sons.
Judge, T. A., Heller, D., & Mount, M. K. (2002). Five-factor model of personality and job satisfaction: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87 (3), 530- 541.
Judge, T. A., & Illies, R. (2004). Affect and job satisfaction: A study of their relationship at work and at home. Journal of Applied Psychology, 89 (4), 661-673.
Judge, T. A., Piccolo, R. F., Takahashi, K., Watanabe, N., & Locke, E. A. (2005). Core self evaluations in Japan: Relative effects on job satisfaction, life satisfaction, and happiness. Journal of Organizational Behavior, 26, 965-984.
Jones, Cravor Z. (2005). Factors Affecting African-American Counselors Job Satisfaction: A National Study. (Unpublished doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University).
Kaya, Ebru (1995). Job Satisfaction of the Librarians in the Developing Countries. 61st IFLA General Conference, August 20-25, Istanbul, Turkey. Retrieved April 24, 2012 from http://ifla.queenslibrary.org/IV/ifla61/61-kaye.htm.
korac-kakabadse,n, kouzmin,a, and kakabades,a. (2002). Spirituality and leadership praxis . journal of management psychology,17.
Krishnakumar,s. & neck c.p. (2002). The what, why and how of spirituality in the workplace. Journal of managerial psychology, 17.
Kiziah, J. E. (2003). Job satisfaction vs work fulfillment: Exploring positive experience at work.. Virginia Commonwealth University.
Kinjersk,v.m, & skrypnek,b.j. (2004). Defining spirit at work: finding common ground. Journal of organizational change management, 17.
King, david brian, (2008), rethinking claims of spiritual intelligence: a definintion, model and measure, applications of modeling in the natural and social sciences program, trent university, Canada.
Kenney, Brian (2009). Happy Days: "SLJ's" Job Satisfaction Survey. School Library Journal, 55 (1), 28-31.
Kheradmand, E., Valilu, M., Lotfi, A. (2010). The Relationship Between Quality of Work life and Job Performance. Middle East Journal of Scientific Research., 4 (6), 317-323.
Koonmee, Kalayanee, AnusornSinghapakdi, BusayaVirakul, and Dong-Jin Lee (2010), Ethics institutionalization, quality of work life, and employee job-related outcomes, Journal of Business Research, 63, 20-26.
Lynch, Beverly P. and Verdin, Jo Ann (1983). Job satisfaction in Libraries: A replication, Library Quarterly, 57(2), 190-202.
Leckie, Gloria J. & Brett, Jim (1997). Job satisfaction and Canadian academic librarians: A national survey. College & Research Libraries, 58(1), 31-47.
Landry, Marie B. “The Effects of Life Satisfaction and Job Satisfaction on Reference Librarians and Their Work.” Reference & User Services Quarterly. 40.2 (Winter 2000): 166. Expanded Academic ASAP. Thomson Gale. UC Los Angeles. 31 Oct. 2006.
Lambert, E., N. Hogan, S. Barton, (2002). Satisfied Correctional Staff: A Review of the Literature on the Correlates of Correctional Staff Job Satisfaction. Criminal Justice and Behavior, 29(2), 115 – 143.
Leysen, Joan M., & Boydston, Jeanne M. K. (2009). Job Satisfaction among Academic Cataloger Librarians. College & Research Libraries, 70, 273-296.
Myers,j.e. (1990). Wellness throughout the lifespan, guidepost, may.
Moorhed, G. & Ricky, G. (1998). “Organizational behavior”. 5th edition. Hongton, Mifflin Company.
Milliman, J., Czaplewski, A.J. and Ferguson J. (2003) "Workplace spirituality and employee work attitudes, an exploratory empirical assessment", Journal of Organizational Change Management, Vol. 16, No. 4, pp.426-447.
Matherly,l& fry,l.w. (2005). Spiritval leadership and the strategic scorecard model of performance oxcellence: the case of tomasso corporatlom: the leadership quarrerly.16.
Marques,j.f. (2006). The spiritual worker, journal of management development, 25.
Martel, J. P. and Dupuis, G. (2006). Quality of Work Life: Theoretical and Methodological Problems, and Presentation of a New Model and Measuring Instrument. Social Indicators Research, 77 (2), 333–368.
Nzotte, brigss c. (1987). Acomparative study of the job satisfaction of Nigerian librarians. International library review, 19,161-173.
Naylor,t.h, & willimon, h, & osterberg,r. (1996). The search for meaning in theworkplace. Abington press, Nashville, tn.
Nair, Prakash k. (2007). A path analysis of relationships among job stress, job satisfaction, motivation to transfer, and transfer of learning: perceptions of occupational safety and health administration outreach trainers. (Unpublished doctoral dissertation, Texas A&M University).
Prati, melita l. & mcmillan, amy & karriker , joy h., (2009), affecting organizational identity: a managers influence: an article from: journal of leadership & organizational studies, journal of leadership & organizational studies, vol. 15, no.4.
Romain, st. (1997). Reflecrlons on the serently prayer liguori mo again press. Business ethics.
Rezach Karen. (2002), spiritual leadership as a model of effective leadership in independent schools, dissertation phd, seton hall university.
Reave, laura, (2005)., spiritual values and practices related to leadership effectiveness, the leadership quarterly, 16.
Saddiq, S. and Burke, E. (2006). An investigation into the role of perceived work stress upon absenteeism, job satisfaction, psychological health and family, across 5 disparate occupational groups”, SHL Group plc. Retrieved 15 June, 2012 From
Sarah Saad, Hanita, Ainon Jauhariah, Abu samah and Nurita Juhdi, (2008). Employees Perception on Quality of Work Life and Job Satisfaction in Higher Learning Institution. International Review of Business Research papers, 4 (3), June 2008, 23-24.
Topper, Elisa F. (2008). Job satisfaction in libraries : Love it or leave it. New Library World, 109(5/6), 287-290.
Wigglesworth,c. (2004). Spiritual intelligence and why it matters, workplace, son Francisco, c. a: jossey-bass. Available.
Whi,j.l.& muellaro, r. (2006). Servant-leadership at td industries: prlnciple & practice. The jahn ben shepperd journal of prucerlcal leadership.
Zeraatkar, s. (2008), survey releationship between spirituality and organization commitment, master thesis, faculty of management, Tehran university, qom pardis