فهرست:
فهرست مطالب
عنوان.................................................................................................................................................شماره صفحه
فصل اول) کلیات تحقیق
مقدمه..................................................................................................................................................................…….1
بیان مساله..................................................................................................................................................3
اهمیت و ضرورت پژوهش...........................................................................................................................6
سوال های پژوهش.....................................................................................................................................8
اهداف پژوهش……………...……………………………......……………………..9
قلمرو زمانی تحقیق…………………………........………………………………….9
قلمرو مکانی تحقیق…………………………….…………………………………..9
استفاده کنندگان از نتایج تحقیق……………..............................…………………………9
جامعه و نمونه آماری…………………………..……….…………………………..10
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق…………..............................……….……………10
1-11-1) جاذبه گردشگری………………………….....……….……….………………..10
1-11-2) برنامه ریزی…………………………...……….…….………………………..11
1-11-3) استراتژی…………………………........……….……………………………..12
1-11-4) برنامه ریزی استراتژی…………………………….……..………………………12
1-11-5) جیرفت……………………………......…………………………….......................14
فصل دوم) مبانی نظری
2-1) مقدمه…………............................….…...………………………………………………..17
2-2) سیر و سفر از دیدگاه قر………………..........………………..…………………………..18
2-3) سخنان بزرگان دین در مورد سفر………........................……………...........…....……………20
2-4) تعریف و مفهوم نظام گردشگری…….........................………..…...………………..…………20
2-4-1) تعریف گردشگری……………......………………..……………………………..20
2-5) پیشینه جهانگردی در استان کرمان……………........…..………....………….……………22
2-6) تاریخچه و منشأ برنامه ریزی استراتژیک……….........................……………....……………25
2-6-1) تاریخچه برنامه ریزی استراتژیک…………………..……………….……………25
2-6-2) تاریخچه برنامه ریزی استراتژیک در غرب……………..............……………………28
2-6-3) تاریخچه برنام ریزی استراتژیک در ایران……………….........…..…………………31
2-7) مدل های نظری برنامه ریزی استراتژیک………............................…..………………………32
2-7-1) مدل برنامه ریزی استراتژیک پایه……………………............………....….………32
2-7-2) مدل برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر هدف…………………....…………………33
2-7-3) مدل برنامه ریزی استراتژیک تعدیلی………........................……………..……....…34
2-7-4) مدل برنامه ریزی استراتژیک سناریویی………….….............………….…………35
2-7-5) مدل برنامه ریزی استراتژیک ارگانیک………………..…..…………...…………36
2-7-6) مدل برنامه ریزی استراتژیک استونر و فریمن……..…………..……….…………38
2-7-7) مدل برنامه ریزی استراتژیک برایسون……............……...……….…….…………41
2-7-8) مدل برنامه ریزی استراتژیک دانکن……...............……..……….…….…………43
2-7-9) مدل برنامه ریزی استراتژیک دیوید…...............………...…………..…….………46
2-7-10) مدل برنامه ریزی استراتژیک هکس…………...........……....……….…………47
2-7-11) مدل برنامه ریزی استراتژیک پیرس و رابینسون………………....……...……....…48
2-7-12) مدل برنامه ریزی استراتژیک گود اشتاین……………....………....………..….…49
2-7-13) مدل برنامه ریزی استراتژیک وایتمن………….........…….………..….....………50
2-7-14) مدل برنامه ریزی استراتژیک دفت………............…….….......…………………51
2-7-15) مدل برنامه ریزی استراتژیک گلوئیک…………….......………….……....…......…53
2-8) ابعاد برنامه ریزی……….....................................................……......……....………………54
2-8-1) بعد زمان در برنامه ریزی………….........................….……....…....………….…54
2-8-2) بعد کاربرد در برنامه ریزی……...…...………..……………..………………55
2-8-2-1) برنامه های تک کاربردی……………..…...…….…….………….……55
2-8-2-2) برنامه های دائمی…………….……..……..…….…………………56
2-8-3) بعد وسعت در برنامه ریزی……………..…………..….…….……………56
2-8-3-1) برنامه ریزی استراتژیکو..…….. ……......…….…….…………………56
2-8-3-2) برنامه ریزی تاکتیکی…….……..…….……….…….………………57
2-8-3-3) برنامه ریزی عملیاتی……........………..…….…….…………………57
2-9) اهمیت برنامه ریزی جهانگردی………….…….….…………………………………58
2-10) نظام دهی گوناگون مدل برنامه ریزی استراتژیک جهانگردی……….....…….…….………62
2-11) مزایا و معایب الگوی استراتژیک برنامه ریزی جهانگردی………..….……………………65
2-11-1) مزایا……........……...………………………………………………65
2-11-2) معایب………......……...……………………………………………66
2-12) برنامه ریزی توسعه گردشگری……………...………………………………………66
2-13) سیر تحول برنامه ریزی گردشگری……….........................…………...…………………68
2-14) مراحل توسعه و تکامل گردشگری…………..........…………..………….……………70
2-15) سطوح برنامه ریزی توسعه گردشگری……………….....…………..…………….……73
2-15-1) سطح بین المللی برنامه ریزی گردشگری…….………….…………….……73
2-15-2) برنامه ریزی گردشگری در سطح ملی……..………….……………………73
2-15-3) برنامه ریزی گردشگری در سطح منطقه ای…………………………………74
2-15-4) برنامه ریزی در سطح زیر منطقه ای……….………………………………74
2-15-5) برنامه ریزی در سطح پهنه توسعه و کاربری زمین…...……….………………75
2-15-6) برنامه ریزی در سطح سایت………….…………………………………75
2 -15-7) طراحی تسهیلات……………………………………………………76
2-16) بررسی تحقیقات انجام شده……..........…….………………………………………76
2-16-1) تحقیقات انجام شده در داخل……..........……..……………………………76
2-16-2) تحقیفقت انجام شده در خارج…….……....………………………………78
2-17) ارائه مدل …….................….…...….……………………………………………79
2-17-1) ملاحظات خاص در طراحی مدل برنامه ریزی استراتژیک جهانگردی….......…..…..79
فصل سوم)روش تحقیق و سیمای عمومی شهرستان جیرفت ، تبیین وضع موجود بخش های اقتصادی- اجتماعی شهرستان جیرفت
3-1) مقدمه....................................................................................................................................................................83
3-2) جامعه آماری.....................................................................................................................................................83
3-3) نمونه آماری......................................................................................................................................................84
3-4) روش نمونه گیری..............................................................................................................................................84
3-4-1) انتحاب نمونه از بین متخصصان و صاحبنظران گردشگری.........................................................................84
3-4-2) لنتخاب نمونه از بین جامعه میزبان85......................................................................................................84
3-4-3) حجم نمونه..................................................................................................................................................85
3-5) روش پژوهش....................................................................................................................................................87
3-5-1) مرحله مطالعات کتابخانه ای.......................................................................................................................87
3-5-2) مرحله مطالعات میدانی................................................................................................................................87
3-5-3) تهیه و تکمیل پرسشنامه ............................................................................................................................88
3-6) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.........................................................................................................................88
3-7) روایی پرسشنامه...............................................................................................................................................89
3-8) پایایی پرسشنامه..............................................................................................................................................89
3-9) آزمون های آماری.............................................................................................................................................90
3-10) نگاهی اجمالی به مطالعه موردی...................................................................................................................90
3-10-1) وجه تسمیه جیرفت...................................................................................................................................90
3-11) سیمای عمومی شهرستان جیرفت..................................................................................................................91
3-11-1) ویژگی ها و شاخص های جغرافیایی...........................................................................................................91
3-11-1-1) معرفی شهرستان..................................................................................................................................91
3-11-1-2) تقسیمات کشوری شهرستان.................................................................................................................91
3-11-1-3) آب و هوا...............................................................................................................................................91
3-11-2) ویژگی ها و شاخص های جمعیتی شهرستان.............................................................................................92
3-11-2-1) جمعیت و نیروی انسانی.......................................................................................................................92
3-11-2-2) پیشینه تاریخی....................................................................................................................................93
3-12) تبیین وضع موجود بخش های اقتصادی- اجتماعی شهرستان......................................................................93
3-12-1) ویژگی ها و شاخص های اقتصادی تولیدی شهرستان..............................................................................93
3-12-1-1) بخش کشاورزی و منابع طبیعی...........................................................................................................93
3-12-1-2)منابع طبیعی..........................................................................................................................................94
3-12-1-3) بخش منابع آب....................................................................................................................................95
3-12-1-4) بخش صنعت و معدن...........................................................................................................................96
3-12-1-5) بخش محیط زیست.............................................................................................................................96
3-13) آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی و گردشگری...............................................................................................97
3-13-1) آثار شهر دقیانوس و تپه های کنارصندل................................................................................................98
3-13-2) قلعه سموران............................................................................................................................................99
3-13-3) موزه میراث فرهنگی................................................................................................................................100
3-13-4) گورخانه یا مقبره حیدری........................................................................................................................102
3-13-5) غار شعیب..............................................................................................................................................102
3-13-6) چاه آرتزین چمن....................................................................................................................................102
3-13-7) بُندر دوساری..........................................................................................................................................103
3-13-8) آبشارها....................................................................................................................................................103
3-13-9) روستای دلفارد.....................................................................................................................................104
3-13-10) سایر آثار تاریخی و اماکن دیدنی و مذهبی.........................................................................................105
3-13-11) صنایع دستی..........................................................................................................................................105
3-13-12) آداب و رسوم..............................................................................................................................................106
3-13-13) جشن سده...........................................................................................................................................108
فصل چهارم) تجزیه و تحلیل یافته ها
4-1) مقدمه.............................................................................................................................................................111
4-2) بررسی شاخص های دموگرافیک و سوالات توصیفی...........................................................................................111
4-3) روش تجزیه و تحلیل داده ها.........................................................................................................................................128
4-3-1) ماتریس ارزیابی عوامل خارجی................................................................................................................................128
4-3-2) ماتریس ارزیابی عوامل داخلی..................................................................................................................................132
4-3-3) تجزیه و تحلیل سوات..................................................................................................................................136
4-3-4) تجزیه و تحلیل داخلی و خارجی..............................................................................................................140
4-3-5) ماتریس برنامه ریزی کمی راهبردی..........................................................................................................141
فصل پنجم) بحث، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
5-1) مقدمه.............................................................................................................................................................147
5-2) بحث و نتیجه گیری........................................................................................................................................147
5-3) نتیجه گیری از سوالات توصیفی....................................................................................................................149
5-4) تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت های گردشگری................................................................150
5-5) نتیجه گیری از نقاط قوت..............................................................................................................................151
5-6) نتیجه گیری از نقاط ضعف............................................................................................................................151
5-7) نتیجه گیری از فرصت های مطرح شده...........................................................................................................152
5-8) نتیجه گیری از تهدیدهای مطرح شده...........................................................................................................152
5-9) نتیجه گیری از ماتریس ارزیابی عوامل خارجی......................................................................................................152
5-10) نتیجه گیری از ماتریس ارزیابی عوامل درونی.........................................................................................................153
5-11) نتییجه گیری از ماتریس سوات...................................................................................................................154
5-12) ماتریس برنامه ریزی کمی...........................................................................................................................156
5-13) مشکلات و تنگناهای تحقیق.......................................................................................................................156
5-14) مشکلات و تنگناهای محقق........................................................................................................................157
5-15) پیشنهادات به سایر محققین........................................................................................................................157
5-16) پیشنهادات کاربردی تحقیق.........................................................................................................................157
پیوست
پرسشنامه شماره (1) ............................................................................................................................................II
پرسشنامه شماره(2) ............................................................................................................................................III
منابع و مآخذ..........................................................................................................................................................IIIV
منبع:
منابع فارسی
- آذر، عادل،(1387)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، انتشارات سمت
- انوری آریا مینا، نساج مینا (1386)، بررسی و تبیین نقش صنعت جهانگردی در فضاهای شهری، همایش منطقهای جغرافیا، گردشگری و توسعه پایدار، اسلامشهر.
- ابراهیم زاده، عیسی و دیگران(1391)، اصول و فرآیند برنامه ریزی راهبردی توسعه توریسم، انتشارات : صحرا ( شرق)، مشهد.
- پاپلی یزدی، محمد حسین و سقایی، مهدی (1385)، گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، انتشارات سمت، تهران.
- تیموتی، دالن ج، ( 1388 )، گردشگری بین المللی وبرنامه ریزی، ترجمه حیدر لطفی و ناصر سلطانی، تهران، انتشارات قومس.
تیموثی، دالن جی و نیاوپان، جیان پی،(90-1389).میراث فرهنگی و گردشگری در کشورهای در حال توسعه،ترجمه:اکبر پور فرج و جمشید پاییزی، انتشارات: مهکامه.
- جعفری، مصطفی ودیگران، ( 1388 )، مدیریت کیفیت فراگیر ( جلد دوم )، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ ششم.
- جیرفت کهنترین تمدن شرق،مرجع.
- چاک، وای، گی (1390)، جهانگردی در چشم اندازی جامع، ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی، چاپ هفتم، انتشارات آگاه.
-حقیقی، مجمد و دیگران(1392)، مدیریت استراتژیک- نظریه ها و کاربردها، انتشارات: نگاه دانش.
--حمیدی زاده، محمد رضا(1388)،مدیریت استراتژیک و بلند مدت، چاپ پنجم
- حافظ نیا، محمد رضا (1389)، مقدمه ای به روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران.
-خاکساری ، علی(1382)، نقش برنامه ریزی در توسعه گردشگری پایدار، مجموعه مقالات بررسی سیاست ها و برنامه های توسعه جهانگردی در جمهوری، تهران: دانشکده حسابداری و مدیریت و معاونت پژوهش دانشگاه علامه طباطبایی
- داس ویل، راجر (۱۳۷۹)، مدیریت جهانگردی :مبانی ، راهبردها و آثار، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
- دهخدا، علی اکبر (1363) لغت نامه دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، تهران
-دیوید، فردآر،(1392)، مدیریت استراتژیک. ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمداعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.چاپ بیست و ششم.
-داس ویل، راجر، ( 1386 )، مدیریت جهانگردی مبانی، راهبردها وآثار، ترجمه سید محمد اعرابی وداود ایزدی، تهران، دفتر پژهشهای فرهنگی، چاپ چهارم.
- رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد( 1388)، شناخت گردشگری، نشر: اصفهان، چهار باغ
معاونت برنامه ریزی و اشتغال، دفتر برنامه ریزی و بودجه.
-رحمان سرشت، حسین، جمشید نژاد، غلامرضا(1379)، توسعه سازمان با برنامه ریزی راهبردی با تاکیذ بر سازمان گردشگری. شرکت چاپ و نشر بازرگانی( وابسته به مطالعات و پژوهش های بازرگانی: تهران).
- سند برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان جیرفت(1394-1390).
-صرفی، محمد رضا، چکیده مقالات شناخت و معرفی تمدن حوزه هلیل رود ،ناشر:مرکز کرمان شناسی
-صفا، عزیزالله، تاریخ جیرفت و کهنوج، انتشارات: مرکز کرمان شناسی
-ضرغام بروجنی، حمید، مدل برنامه ریزی استراتژیک جهانگردی ایران، رساله دکتری،دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
- ضرغام بروجنی، حمید، (1389)، برنامه ریزی توسعه جهانگردی- رویکردی همپیوند و پایدار، انتشارات: مهکامه.
-طرح راهبردی – ساختاری و عملیاتی و کمیته اجرایی توسعه گردشگری استان کرمان- ج اول: شناخت وضع موجود- مهندسین مشاور طرح و منظر
- طرح راهبردی – ساختاری و عملیاتی و کمیته اجرایی توسعه گردشگری استان کرمان- ج دوم: تجزیه و تحلیل وضع موجود- مهندسین مشاور طرح و منظر
- طرح راهبردی – ساختاری و عملیاتی و کمیته اجرایی توسعه گردشگری استان کرمان- ج دوم ، برنامه ریزی استراتژیک- مهندسین مشاور طرح و منظر
-عبد الله زاده ، محمود،(1389)، سازمان جهانی جهانگردی، برنامه ریزی ملی ومنطقه ای جهانگردی، ترجمه محمود ، تهران، دفتر پژهشهای فرهنگی، چاپ چهارم.
-عباسی، دیاکو (1389). الگویی مناسب به منظور مدیریت استراتژیک مقصد های گردشگری بر اساس مدل های موجود، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
- گلاب زاده، محمد علی،(1383)، جیرفت بلندای تاریخ ،انتشارات: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان.
- گلاب زاده، محمد علی، کرمان در آیینه گردشگری.
- ملازاده، سردرودی(1389)،فرهنگ لغت تخصصی گردشگری و هتلداری،انتشارات:راه ابریشم.
- ملازاده، سردرودی(1389)، مدیریت گردشگری و هتلداری،انتشارات:راه ابریشم.
-مجید زاده، یوسف، مجموعه مقالات اولین همایش شناخت و معرفی تمدن حوزه هلیل رود.
-میسون، پیتر، ( 1390 )، گردشگری اثرات، برنامه ریزی ومدیریت، ترجمه روزبه میرزایی و پونه ترابیان، تهران، انتشارات ترمه، چاپ دوم
- نقیبی، سید ابوالقاسم(1390)، روش تحقیق در علوم انسانی، انتششارات: دانشگاه پیام نور، تهران.
-هانگر، دیوید و توماس ال. ویلن، ( 1389 )، مبانی مدیریت استراتژیک، ترجمه دکتر سید محمد اعرابی ودکتر حمیدرضا رضوانی، تهران، دفتر پژهشهای فرهنگی.
-یاوری، حسین ودیگران ( 1390 )، شناخت صنعت جهانگردی ( وگردشگری )، تهران، انتشارات سیمای دانش، چاپ دوم
-هاجر پور، حامد، انتخاب الگوی برنامه ریزی توسعه مقصد های گردشگری (مورد مطالعه شهر شاندیز)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
-
منابع انگلیسی
-. Aurelia Issa, Ina. Impacts of political instability on tourism planning and development, Tourism Economics, 2006, Vol.
-Amin, S. H., Razmi, J., Zhang, G. (2011). Supplier selection and order allocation based on Fuzzy SWOT analysis and Fuzzy linear
- Atiyaman, A.,& Robertson,R.w.(1995). Strategic planning in larg tourism firms: an empirical analysis.tourism management.
-Athiyyaman and R W Robertson.(1995)strategic planning in large tourism firms:an empirical analysis.Tourism management-- Charrles R. w. (2006). The Tourism Area Life Cycle, Aplications and Modification Voll. Frankfort: Channel Vieew Publications.
-Conder, 1827. Revitalization Strategies in Iranian Historical City Cores The Case of Shiraz.
Colin, Michael. Tourism planning: policies, processes, and relationships, Longman, 1999.
-Clare Lee, chien and Chun – ping Chang,(2008). Tourism ---- --- -development and economic growth: A closer look at panels, Tourism management.
-David J. Lefter and Richard Sharply.(2008). Tourism and development in the developing world. Taylor & Francis e Library.
-David,R.Fred(1990).fundemental ofs Moabell & Howell Company, pp.103-143.
-. Doan, Petra L. Tourism planning and regional instability, International Development Planning Review, 2006, Vol.
-Evans, G. (2002). Planning for urban tourism: A Critique of Borough Development plans and Tourism Policy in London. Internatinal gournal of Tourism Research, 307-336
-Doxey, G. (1975). A Causation Theory of visitors – residents irritant
- Delphi Method, Forecasting, Median, The Wisdom of Crowds, Wideband Delphi, John Brunner (novelist), DARPA, Policy Analysis Market, Prediction Market. Alphascript Publishing.
- Gunn, Clare A, ( 1998 ), Tourism planning: basics, concepts, cases, Third edition, publisher taylor & francis, USA.
- Hall, c. Michael, ( 2000 ), Tourism planning: policies processes and relationships, publisher prentice hall, UK.
-Hall, C M. (2000). Tourism Olanning :Policies, processes and relationship. Harlowe, England : Prentice- Hall.
-Hall,C. m.& Pages, S.J.(2006).Tge Geography of Tourism and recreation: Environment, space and place London: Routledge.
-Inskeep Edward tourism planning :an entegrated and sustainable development approach, John Wiley & Sons, 1991.
-Inskeep, E. (1991).Tourism Planning: An integrated and sustainable development approach New York: Gogn Wiley & Sons, Inc
- Gunn, Clare A. Tourism planning: basics, concepts, case Taylor & Francis, 1994.
-finannce/ strategic/ chz.html.
- K.Walton, John, ( 2005 ), Histories of tourism, Channel View Publication, US.
- Ladeira, A., Mota, A&,.costa(2010) Strategic Planning in practice the case of the open Academy of tourism. World wide Hospitality and tourism themes Vol 2 issue 4.
- Mountinho, L., ( 2000 ), Strategic Management in Tourism, CAB publishing, London.
-Miller, F. P.; Vandome, A. F. and McBrewster, J., 2010. Delphi Method:
-Methodology and research inference. In Proceedings of the travel research association, 6th Annual Conference. 195-198. Salt Lake City
-Nilsson. M. (2004); Research and advice on strategic environmental assessment. Stockholm Environment in Stitute Publications.
-OECD( organization for Economic Co-0peration and development)(2008).
-Peter E . Morphy and Ann E. murphy. (2004). Strategic Management for Tourism Community Bridging the Caps. http://www. Archetype it.com
-Patternson, T. Gulden, T. Cousins, k.Kraev, E. (2004). Integrating environmental, social and economic systems: a dynamic model of Tourism in Dominica Ecological Modeling, 175.121-136
programming, Expert Systems with Applications, 38(1): 334-342.
-Sharply, R& Telffer , D .J.(2000). Tourism and development: concept and Issues.Channel view publications.
- strategic planning and need assessment.(2002) from http://eric-web.tc.coloumbia.edu/admin
-Swarbrooke, J. (1999). Sustainable tourism management. Cabi.
- UNWOT.(2005).asian Destination on the rise in world tourism marketing.
--Pearce, J. and Robinson, R.(1994). Strategic management: strategy formulation and Implementation( 5thend).Irwin, Boston,MS.
-UNWOT.(2005). Asian destination on the in world tourism ranking. Madrid: world tourism Organization. Retrieved August 5,2005 from world wide Web.
http://www.worldtourism.org/facts/menu.html.