فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده............................................................................................................................ 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه 12
1-2- بیان مسأله 12
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 14
1-4- اهداف پژوهش... 17
1-5- سوالهای پژوهش... 18
1-6- فرضیههای پژوهش... 18
1-7- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش... 19
1-7-1- تعاریف نظری. 19
1-7-2- تعاریف عملیاتی. 21
فصل دوم: مروری بر ادبیات پژوهش
2-1- مقدمه 23
2-2- بازاریابی. 23
2-2-1- تعریف بازار 23
2-2-2- تعریف بازاریابی. 23
2-3- گردشگری. 24
2-4- بازاریابی گردشگری. 31
2-5- عوامل موثر بر گردشگری و بازاریابی گردشگری. 41
2-6- تنگناهای صنعت گردشگری در ایران (موانع، فرصتها، ضعفها) 42
2-7- پیشینه پژوهش... 44
2-7-1- مطالعات خارجی. 45
2-7-2- مطالعات داخلی. 48
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه 53
3-2- فرآیند پژوهش... 53
3-3- روش تحقیق. 54
3-4- جامعه آماری. 55
3-5- روش گردآوری دادهها (اطلاعات) 55
3-6- روش تجزیه و تحلیل دادهها(اطلاعات) 61
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه 63
4-2- آمار توصیفی. 63
4-2-1- تجزیه و تحلیل دادههای جمعیت شناختی. 63
4-2-2- آمار توصیفی از ابعاد پرسشنامه 66
4-2-3- نرمال بودن توزیع دادهها 71
4-2-3-1- چولگی و کشیدگی. 71
4-2-3-2- آزمون کولموگروف- اسمیرنف (K-S) 73
4-3- آمار استنباطی. 74
4-3-1- آزمون تی تک نمونه ای برای مقایسه میانگین نظری و تجربی. 74
4-3-2- اولویت بندی عوامل موثر بر بازاریابی گردشگری. 75
4-3-3- تحلیل داده ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری. 77
4-3-4- آزمون رگرسیون برای بررسی فرضیههای تحقیق. 80
4-4- جمع بندی: 82
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه 84
5-2- تفسیر یافتههای پژوهش... 84
5-3- محدودیتهای پژوهش... 89
5-3-1- محدودیتهای خارج از اختیار پژوهش... 89
5-3-2- محدودیتهای در اختیار پژوهشگر. 90
5-4- پیشنهادهای برگرفته از یافتههای پژوهش... 90
5-5- پیشنهادهای برای پژوهشهای بعدی. 91
ضمایم. 92
ضمیمه ۱: پرسشنامه تحقیق. 92
ضمیمه 2: خروجیهای نرم افزارهای تحلیل آماری در تحقیق. 96
منابع. 108
منبع:
منابع
ابراهیمزاده، عیسی؛ رضازاده، معصومه؛ دارائی، مرضیه (1393). برنامهریزی و مکانیابی بهینه تسهیلات و زیرساختهای گردشگری شهری با استفاده از GIS: شهر سمنان، جغرافیا و توسعه، شماره 35، صص: 48-33.
ابراهیمزاده، عیسی؛ یاری، منیر (1390). مطالعه تطبیقی کارکردهای تاثیرگذار بر الگوهای رفتاری گردشگران در برنامهریزی بازاریابی گردشگری ایران و امریکا با استفاده از مدل SWOT، فصلنامه فضای گردشگری، سال اول، شماره 1، صص: 26-1.
اکبری، زهرا؛ ابونوری، عباسعلی (1393). طبقهبندی عوامل موثر بر شاخصهای اقتصادی گردشگری خارجی، جغرافیا و توسعه، شماره 34ف صص: 56-33.
امینبیدختی، علیاکبر (1386). صنعت گردشگری در ایران، توانمندیها، موانع و راهکارها. کجموعه مقالات همایش ملی توانمندیها، موانع و راهکارهای توسعه گردشگری استان سمنان، دانشگاه سمنان.
امینبیدختی، علیاکبر؛ زرگر، سیدمجتبی؛ نظری، ماشاالله (1389). آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 3، صص: 68-49.
امینی، صمد؛ تولایی، سیمین؛ فرجام، رسول (1390). شناسایی و تحلیل خوشه گردشگری در شهر شیراز با استفاده از مدل بسط یافته پورتر، فصلنامه برنامهریزی منطقهای، سال اول، شماره سوم، صص: 16-1.
برقی، حمید؛ کاظمی، زینب؛ سوری، فرشاد؛ مسیبی، سمانه (1391). ارزیابی و رتبهبندی شاخصهای تاثیرگذار بر بازاریابی توریسم روستایی با استفاده از مدل آمیخته 7P، برنامهریزی منطقهای، سال دوم، شماره ششم، صص: 41-31.
بهروز (1392). بررسی نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید صنعت گردشگری ایران با تاثیرگذاری بر تولید ملی و اشتغال با تکنیک (SWOT)، اولین همایش الکترونیکی ملی چشم انداز اقتصاد ایران.
پاپلییزدی، محمدحسین؛ سقایی، مهدی (1390). گردشگری (ماهیت و مفاهیم). تهران: انتشارات سمت.
تاوتلی، مهرداد؛ محمدی، بهاره (1393). بررسی و رتبهبندی عوامل موثر بر بازاریابی توریسم در جزیره کیش، همایش بینالمللی علمی راهبردی توسعه گردشگری ایران، چالشها و چشماندازها، ایران: مشهد.
حسن زاده، رمضان (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات ساوالان.
حیدری، رحیم (1387). مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری، انتشارات سمت، تهران: چاپ اول.
خاکی، غلامرضا (1390). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.
خداداد حسینی، سیدحمید؛ شیرخدایی، میثم؛ احمدی، پرویز (1390). طراحی الگوی سرآمدی بازاریابی در صنایع تولیدی با رویکرد ترکیبی، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 15، شماره 1، صص: 230-209.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1389). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران:انتشارات صفار
دلاور، علی (1390). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی(ویراش چهارم). تهران: نشر ویرایش
رضوانی، علی اصغر (1386). جغرافیا و صنعت توریسم، انتشارات پیام نور، چاپ اول.
ساعی، علی؛ نائیجی، مختار؛ رضایی، محمد (1389). ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران، مورد مطالعه گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان، جامعهشناسی تاریخی، شماره 4، صص: 94-69.
سجادیان، ناهید؛ شجاعیان، علی؛ عبادی، حسین (1393). اطلاعرسانی از طریق Web GIS و کابرد در مدیریت گردشگری، فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی شهری، سال ششم، شماره 20، صص: 116-94.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1390). روشهای تحقیق در علوم رفتاری.(ویرایش اول). تهران:انتشارات آگه.
سعیدا اردکانی، سعید؛ میرغفوری، حبیبالله؛ برقی، شاهین (1389). شناسایی و اولویت بندی مولفههای موثر بر سطح رضایتمندی گردشگران خارجی در شیراز با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و تصمیم گیری چند شاخصه، فصلنامه مطالعات گردشگری. شماره 13، صص: 43-21.
سیدعلیپور، سیدخلیل؛ اقبالی، ناصر (1390). نقش جاذبههای اکوتوریستی، فرهنگی و تاریخی در توسعه گردشگری استان سمنان، فصلنامه فضای گردشگری، سال اول، شماره 1، صص: 61-41.
شکور، علی؛ باسطقریشی، محمد؛ لشکری، مریم؛ جعفری، مهتاب (1390). ارزیابی و سنجش چگونگی پایداری گردشگری در بهشت گمشده بوان ممسنی با استفاده از مدل ردپای اکولوژیک، فصلنامه نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، سال سوم، شماره سوم، صص: 67-57.
صیدالی، محسن؛ سلیمانگلی، رضا؛ قراگوزلو، هادی (1390). بررسی اثرات گردشگری در توسعه روستایی (مورد مطالعه: روستاهای دهستان چهلچای شهرستان مینودشت)، فصلنامه فضای گردشگری، سال اول، شماره 3، صص: 87-69.
طاهریدمنه، محسن؛ فرمانی، سکینه؛ مستوفیالممالکی، رضا (1390). بررسی چالشهای موجود در صنعت گردشگری شهر شیراز در ارتباط با محدودیت مراکز اقامتی، سال دوم، شماره 8، صص: 132-117.
فرجی، حسنعلی؛ آزادیقطار، سعید؛ رضایی، عبدالعلی (1390). بررسی قابلیتهای Google Map در بازاریابی گردشگری و برنامهریزی سفر (مطالعه موردی: مناطق نمونه گردشگری حوزه رویان)، فصلنامه فضای گردشگری، سال اول، شماره 2 صص: 117-107.
فرزین، محمدرضا؛ نادعلیپور، زهرا (1390). عوامل موثر بر مزیت رقابتی مقصدهای گردشگری در ایران (مورد مطالعه: منطقه چابهار)، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 14، صص: 67-41.
قدیری معصوم، مجتبی؛ سوری، فرشاد؛ شغیعی عربی، میرعلی؛ بهرامی، مجتبی (1392). ارزیابی و اولویت بندی شاخصهای تاثیر گذار بر صنهت توریسم روستایی با مدل آمیخته بازازیابی پی سون: مطالعه موردی شهرستانهای انتخابی استان مازندران، مدیریت شهری، شماره 32، صص: 152-139.
قلیپور، علی (1387). اولویتبندی عوامل موثر بر آمیخته بازاریابی صنعت هتلداری به روش AHP، فصلنامه بررسیهای بازرگانی، شماره 33، صص: 41-34.
کاتلر، فیلیپ؛ آرمسترانگ، گری (1376). اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، تهران: انتشارات آتروپات کتاب.
کاظمی، محمد (1387). تحلیل ادراک شهروندان زاهدانی در توسعه گردشگری چابهار، جغرافیا و توسعه، شماره 12، صص: 100-81.
کتابی، سعیده؛ انصاری، محمداسماعیل؛ ناصریطاهری، مظفر (1384). انتخاب آمیخته بازاریابی با استفاده از تکنیک AHP با رویکرد برنامهریزی استراتژیک، مجله علوم اداری اصفهان، سال هفدهم، شماره 1، صص: 93-79.
کلانتری، خلیل. (1388). مدلسازی معادلات فرهنگی در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی (با برنامه Lisrel و Simplis). تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
مهدیزاده، عباس؛ طالبپور، مهدی؛ فتحی، مهرداد (1393). بررسی وضعیت گردشگری ورزشی در شهر مشهد بر اساس تحلیل SWOT، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، سال دوم، شماره 4، صص: 36-23.
یاری، منیر (1390). الگوهای رفتاری گردشگران شهرستان خرم آباد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
هومن، حیدرعلی. (1389). مدلیابی معادلات فرهنگی با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: نشر سمت.
Amirtahmaseb, S. (2007). The typology of inbound tourists visiting Iran (Doctoral dissertation, Master Thesis, Department of Business Administration and Social Sciences, Division of Industrial Marketing and E-Commerce, Lulea University of Technology, Lulea).
Arturo, M., Mar, G., & David, M. C. (2010). Tourism marketing information and destination image management. African Journal of Business Management, 4(5), 722-728.
Bastic, M., & Gojcic, S. (2012). Measurement scale for eco-component of hotel service quality. International Journal of Hospitality Management, 31(3), 1012-1020.
Brown, K. G. (2009). Island tourism marketing: music and culture. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 3(1), 25-32.
Chen, C. A. (2013). Suitable festival activities for Taiwan’s tourism and nation branding with the application of the PR AHP program. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 1-18.
Clarke, J. A. C. K. I. E. (2005). Effective marketing for rural tourism. Rural tourism and sustainable business, 26, 87.
Enright, M. J., & Newton, J. (2004). Tourism destination competitiveness: a quantitative approach. Tourism management, 25(6), 777-788.
Esfahani, N., Goudarzi, M., & Assadi, H. (2009). The Annalysis of Factors Affecting the Development of Iran Sport Tourism and the Presentation of a Strategic Model. World Journal of Sport Sciences, 2(2), 136-144.
Gilmore, J. H. (2002). Differencing Hospitality Cooperation’s via. Experiences, Cornell Hotel and Restaurant, Quarterly. 43 (3), 87-92.
Hudson, S. (2005). Marketing for tourism and hospitality: A Canadian perspective. Nelson.
Inskeep, E. (1991). Tourism Planning: an Integrated and Sustainable Approach, New York, John Wiley & Sons.
Kim, H. J., Chen, M. H., & Jang, S. (2006). Tourism expansion and economic development: the case of Taiwan. Tourism Management, 27(5), 925-933.
Kotler, P., Gary, A., Veronica, W., and Saunders, J. A. (2005). Principles of Marketing. Fourth European Edition published, Pearson Education, Prentice Hall.
Lacher, R. G., & Oh, C. O. (2012). Is tourism a low-income industry? Evidence from three coastal regions. Journal of Travel Research, 51(4), 464-472.
Laimer, P., & Weiss, J. (2009). Portfolio Analysis (PFA) as a strategic tool for tourism policy: an integrated analysis of overnight data. Tourism Review, 64(1), 17-31.
Laimer, P., & Weiss, J. (2009). Portfolio Analysis (PFA) as a strategic tool for tourism policy: an integrated analysis of overnight data. Tourism Review, 64(1), 17-31.
Lee, J. W., & Brahmasrene, T. (2013). Investigating the influence of tourism on economic growth and carbon emissions: Evidence from panel analysis of the European Union. Tourism Management, 38, 69-76.
Madasu, P. (2013). SOCIAL MEDIA MARKETING AND PROMOTION OF TOURISM. Management Insight, 9(1).
Niavand, A., Salarzehi, H., & Tash, M. N. S. (2014). A Study of Strategic Role of Chabahar Free Zone on Tourism Industry Development Using SWOT Model in Iran. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(2), 202-216.
Thomas, R., and Huw T. (2006). Micro Politics and Micro Firms. Journal of Small Business and Enterprise Development. 13 (1), 100-106.
Tosun, C., Okumus, F., & Fyall, A. (2008). Marketing Philosophies: Evidence from Turkey. Annals of Tourism Research, 35(1), 127-147.
Tsai, S. P. (2012). Place attachment and tourism marketing: Investigating international tourists in Singapore. International Journal of Tourism Research, 14(2), 139-152.
Tsang, S. S., & Chen, Y. F. (2013). Facilitating Benchmarking with Strategic Grouping and Data Envelopment Analysis: The Case of International Tourist Hotels in Taiwan. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 18(5), 518-533.
UNWTO. (2010). World Tourism annual report. The World Tourism Organization.
Uzama, A. (2008). Marketing Japans Tourism to the World. Paper Presented at the Annual Conference of British Association of Japanese Studies in University of Manchester.
Vaiper, M. A., Akhlagh, E. M., & Rafiee, A. A. (2014). The Effect of Social Marketing on Development of Ecotourism, Journal of Novel Applied Sciences, 3(4), 376-381
Williams, A. (2006). Tourism Hospitality Marketing: Fantasy, Feeling and Fun. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 18 (6), 482-491.
Woodside, A. G., & Sakai, M. Y. (2001). Meta-evaluations of performance audits of government tourism-marketing programs. Journal of Travel Research, 39(4), 369-379.
Xu, G. (2013). Tourism and Local Development in China: Case Studies of Guilin, Suzhou and Beidaihe. Routledge.
Zehrer, A. (2009). Service Experience and Service Design. Managing Service Quality. 19 (3), 332- 339.
Zhang, X., Song, H., & Huang, G. Q. (2009). Tourism supply chain management: A new research agenda. Tourism Management, 30(3), 345-358.