فهرست:
فهرست مطالب
چکیده................................................................................................................................................. 1
فصل اول : کلیات پژوهش.......................................................................................................................... 2
1-1 مقدمه............................................................................................................................................ 3
1-2 بیان مسأله....................................................................................................................................... 4
1-3 اهمیت موضوع................................................................................................................................. 7
1-4 اهداف تحقیق.................................................................................................................................. 8
1-5 چهارچوب نظری تحقیق..................................................................................................................... 9
1-6 فرضیههای تحقیق............................................................................................................................ 10
1-7 تعاریف نظری و عملیاتی پژوهش......................................................................................................... 10
1-7-1 تعاریف نظری........................................................................................................................ 10
1-7-2 تعاریف عملیاتی...................................................................................................................... 11
1-8 قلمرو تحقیق................................................................................................................................. 12
1-8-1 قلمرو موضوعی...................................................................................................................... 12
1-8-2 قلمرو مکانی.......................................................................................................................... 12
1-8-3 قلمرو زمانی.......................................................................................................................... 12
فصل دوم : ادبیات تحقیق......................................................................................................................... 13
2-1 مقدمه.......................................................................................................................................... 14
2-2 توانمندسازی................................................................................................................................. 14
2-2-1 سیر تاریخی مطالعه توانمندسازی.................................................................................................. 15
2-2-2 سیر تکاملی سبک مدیریت......................................................................................................... 17
2-2-3 مراحل توانمندسازی................................................................................................................. 18
2-2-4 سطوح توانمندسازی................................................................................................................. 19
2-2-5 اصول توانمندسازی.................................................................................................................. 21
2-2-6 مدل های توانمندسازی.............................................................................................................. 22
2-2-7 مدل های اقتضایی.................................................................................................................... 24
2-2-8 مدل توماس وولتهوس............................................................................................................... 26
2-2-9 پارادایمهای توانمندسازی........................................................................................................... 28
2-2-10 رویکردهای توانمندسازی......................................................................................................... 29
2-2-10-1 رویکرد مکانیکی............................................................................................................... 29
2-2-10-2 رویکرد ارگانیکی............................................................................................................... 30
2-2-11 ابعاد توانمندسازی................................................................................................................. 30
2-2-12 برنامههای توانمندسازی........................................................................................................... 31
2-2-13 ویژگی های نظام موفق پیشنهادها................................................................................................ 32
2-2-14 سازههای اثربخش در توانافزایی کارکنان...................................................................................... 33
2-2-15 راهبردهای مدیریتی در توانمندسازی کارکنان................................................................................. 37
2-2-16 عوامل سازمانی سیستمی مؤثر بر توانمندسازی............................................................................. 40
2-2-17 نشانههای محیطهای غیرتوانمند(کانونی،2013).............................................................................. 44
2-2-18 ویژگیهای سازمان توانمند....................................................................................................... 45
2-3 جوتیمی....................................................................................................................................... 50
2-3-1 انواع تیم............................................................................................................................... 51
2-3-2 گروه های کاری و تیم های کاری.................................................................................................. 52
2-3-4 تفاوت تیم با گروه................................................................................................................... 52
2-3-5 اندازه تیم.............................................................................................................................. 53
2-3-6 نقش های تیم........................................................................................................................ 55
2-3-7 عوامل حیاتی موفقیت تیم........................................................................................................... 56
2-3-8 ویژگی های تیم....................................................................................................................... 57
2-3-9 پنج دشمن کار تیمی................................................................................................................. 60
2-3-10 موانع کار تیمی..................................................................................................................... 61
2-3-11 ابعاد تیم............................................................................................................................. 61
2-4 اشتراک دانش................................................................................................................................ 62
2-4-1 انواع دانش............................................................................................................................ 64
2-4-2 خصوصیات دانش................................................................................................................... 65
2-4-3 فنون فراهم آوردن دانش........................................................................................................... 66
2-4-4 تعریف اشتراک دانش............................................................................................................... 70
2-4-5 عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش............................................................................................... 72
2-4-6 عوامل سازمانی مؤثر برای شرکت در فعالیت های اشتراک دانش............................................................ 73
2-4-7 موانع و عوامل بازدارنده اشتراک دانش.......................................................................................... 74
2-4-7-1 موانع مربوط به نیروی انسانی در فرایند اشتراک دانش.................................................................... 74
2-4-7-2 موانع مربوط به سازمان در فرایند اشتراک دانش............................................................................ 78
2-4-7-3 موانع مربوط به فناوری در فرایند اشتراک دانش............................................................................ 82
2-5 پیشینه تحقیق................................................................................................................................. 86
2-5-1 تحقیقات داخلی...................................................................................................................... 86
2-5-2 تحقیقات خارجی.................................................................................................................... 90
فصل سوم : اجرای تحقیق........................................................................................................................ 91
3-1 مقدمه.......................................................................................................................................... 93
3-2 روش و قلمرو تحقیق....................................................................................................................... 93
3-3 جامعه و نمونه آماری تحقیق............................................................................................................... 94
3-4 ابزارهای گردآوری دادهها................................................................................................................ 94
3-5 ویژگی فنی ابزارِ تحقیق (روایی و پایایی)............................................................................................... 95
3-6 فنون تحلیل دادهها......................................................................................................................... 95
فصل چهارم : یافته های تحقیق.................................................................................................................. 96
فصل چهارم : یافته های تحقیق.................................................................................................................. 96
4-1 مقدمه.......................................................................................................................................... 97
4-2 یافتههای توصیفی پژوهش................................................................................................................. 98
4-2-1 جنسیت................................................................................................................................ 98
4-2- 2 سابقه خدمت....................................................................................................................... 99
4-2- 3 تحصیلات......................................................................................................................... 100
4-2- 4 سن................................................................................................................................. 101
4-2- 5 وضعیت تأهل..................................................................................................................... 102
4-2- 6 وضعیت استخدامی.............................................................................................................. 103
4-3 یافته های پژوهش........................................................................................................................ 104
4-3-1 بین جو تیمی و نگرش به اشتراک دانش کارکنان رابطه معناداری وجود دارد........................................... 104
4-3-2 بین جو تیمی و رفتار تسهیم دانش کارکنان رابطه معناداری وجود دارد................................................. 105
4-3-3 بین توانمندسازی رهبری و نگرش به اشتراک دانش کارکنان رابطه معناداری وجود دارد............................. 106
4-3-4 بین توانمندسازی رهبری و رفتار تسهیم دانش کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.................................... 107
4-3-5 بین نگرش و رفتار تسهیم دانش کارکنان رابطه معناداری وجود دارد..................................................... 108
4-3-6 بین گروه سنی و رفتار تسهیم دانش کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد................................................ 109
4-3-7 بین جنسیت و رفتار تسهیم دانش کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد.................................................. 110
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات....................................................................................................... 111
5-1 مقدمه........................................................................................................................................ 112
5-2 خلاصه پژوهش............................................................................................................................ 112
5-3 بحث و نتیجهگیری........................................................................................................................ 113
5-3-1 بین جو تیمی و نگرش به اشتراک دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت رابطه معناداری وجود دارد................................................................................................................................................... 113
5-3-2 بین جو تیمی و رفتار تسهیم دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت رابطه معناداری وجود دارد. 114
5-3-3 بین توانمندسازی رهبری و نگرش به اشتراک دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت رابطه معناداری وجود دارد............................................................................................................................................. 115
5-3-4 بین توانمندسازی رهبری و رفتار تسهیم دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت رابطه معناداری وجود دارد................................................................................................................................................... 117
5-3-5 بین نگرش و رفتار تسهیم دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت رابطه معناداری وجود دارد. 118
5-3-6 بین گروه سنی و رفتار تسهیم دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت تفاوت معناداری وجود دارد. 119
5-3-7 بین جنسیت و رفتار تسهیم دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت تفاوت معناداری وجود دارد. 119
5-4 محدودیتهای پژوهش...................................................................................................................... 119
5-5 پیشنهادها................................................................................................................................... 120
5-5-1 پیشنهادهای کاربردی.............................................................................................................. 120
5-5-2 پیشنهادهای پژوهشی.............................................................................................................. 120
منابع و مأخذ...................................................................................................................................... 121
پیوست............................................................................................................................................. 127
منبع:
منابع و مأخذ
منابع فارسی
آقایار، سیروس، (1389)، قدرت توانمندسازی، تدبیر، شماره169، 39-42.
ابیلی، خدایار وهمکاران، (1390)، نقش عوامل مؤثربربه اشتراک گذاری دانش سازمانی درمؤسسه مطالعات بین المللی انرژی، فصلنامه مدیریت ومنابع انسانی درصنعت نفت، شماره14، 31-54.
اعرابی،محمد،وفیاضی،مرجان، (1389)، گونه شناسی دیدگاه ها و الگوهای توانمندسازی، فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره13، . 86-67
امیرخانی، امیرحسین، (1390)، توانمند سازی روانشناختی منابع انسانی: دیدگاه ها و ابعاد، پیک نور، شماره 8، .51-41
پریرخ، مهری و خاتمیان فر، پریسا، (1386)، بررسی وضعیت و بسترهای به اشتراک گذاری دانش در سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی، در انطباق با الگوی نوناکا و تاکه اوچی، فصلنامه کتابداری واطلاع رسانی، جلد10، شماره4، 178-212.
پریرخ، مهری و خاتمیان فر، پریسا، (1390)، بررسی عوامل مشوق و بازدارنده اشتراک دانش در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، فصلنامه کتابداری واطلاع رسانی، جلد12، شماره6، 45-68.
پورکیانی، مسعود،و پورمرادی، نسرین،(1389) ، توانمند سازی و تحول سازمانی، تدبیر، شماره 195، .25-20
تسکری، محمود، (1390)، برنامه های توانمند سازی رویکردی جدید در مدیریت منابع انسانی، فصلنامه نظارت و بازرسی، شماره12، .131-115
جعفرزاده کرمانی، زهرا، (1391)، زیرساخت های اشتراک دانش در آموزش عالی: بررسی گروه های آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، شماره15.
حائری، صنم، (1389)، تیم سازی، ماهنامه تدبیر،شماره 201، 22-31.
حسین قلی زاده، رضوان و میرکمالی، سیدمحمد، (1389)، عوامل کلیدی موثر بر اشتراک دانش، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، شماره1، 62-78.
دراکر، پیتر، (1378)، چالشهای مدیریت در سده21، (ترجمه: عبدالرضا رضایینژاد)، تهران: نشر فرا.
رابینز، استیفن پی، (1391)، مبانی رفتارسازمانی، (ترجمه علی پارساییان وسید محمد اعرابی)، تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی.
سیدجوادین، سیدرضا، (1392)، مبانی مدیریت منابع انسانی، تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
سنجقی، محمدابراهیم وهمکاران، (1392)، شناسایی و سنجش عوامل کلیدی موفقیت در فرایند به اشتراک گذاری دانش مطالعه موردی در یک سازمان دفاعی، فصلنامه راهبردهای دفاعی، شماره35، 226-261.
ضیایی، محمدصادق، نرگسیان، عباس و آیباغی، سعید، (1387)، نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 1، 88-67.
عبدالهی، بیژن، (1385)، نقش خود کارآمدی در توانمندسازی کارکنان، تدبیر، شماره168، 40-35.
عباس زادگان، محمد،و حسن زاده، سودابه،(1385)،توانمند سازی رویکردی نوین در مدیریت، مجله مدیریت، شماره 112 و111، .12-8
فرهنگی، علی اکبر، واسکندری، مجتبی، (1390)، معرفی توانمندسازی درمدیریت والگوهای آن، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 44، .117-99
کاتب، غلامرضا؛ امین، فرشته،(1389)، طراحی برنامه های توانمند سازی مدیران سازمان بر اساس نقش مدیریتی آنها، مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان ، 7 (27)، .125-115
کارگر، احمد، (1390)، بررسی مفهوم دیدگاه ها در مدل های توانمند سازی، مجله مصباح، شماره47، 131-159.
لنچیونی، پاتریک، (1384)، پنج دشمن کار تیمی، (ترجمه:فضلاله امینی)، تهران: نشر فرا.
مسعودیان، یوسف و همکاران، (1391)، رابطه مولفه های مدیریت دانش و هوش سازمانی در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، شماره 5، 673-680.
موغلی، علیرضا، وعزیزی، علیرضا،(1390 ) ، مدیریت بهره وری منابع انسانی، جزوه درسی دانشگاه پیام نور.
ماکسول، جان، (1385)، هفده اصل کار تیمی، (ترجمه: مرتضی ذوالانوار)، تهران:نشر معیار اندیشه.
مدرس، محمدتقی، (1389)، مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در تعاونی ها، در محمد علی فیض پور)گردآورنده(، مقالات و سخنرانی های ارائه شده"در کنفرانس تعاون، اشتغال و توسعه"، یزد: انتشارات دانشگاه یزد، .410-379
نوناکا، ایکوجیرو و تاکه اوچی، هیروتاکا، (1389)، شرکتهای دانش آفرین: چگونه شرکتهای ژاپنی نوآوری را محقق می سازند؟( ترجمه آناهیتا کاوه و سعید آنالویی)، قم: انتشارات سماء قلم.
نوربخش، مهدی، (1390)، نقش توانمندسازی کارکنان در پیاده سازی موفق مدیریت دانش، هفتمین کنفرانس توسعه منابع انسانی، تهران: مرکز مطالعات بهره وری و منابع انسانی.
هداوند، سعید،و صادقیان، شهره، (1389)، سازه های اثر بخش در توان افزایی کارکنان، تدبیر، شماره 180، .60-54
منابع لاتین
Alavi, M., & Leidner, D.E. (2011). Review: Knowledge management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. MIS Quarterly, Vol.45,No. 3, Pp.107-132.
Bhatt, A. V., (2012), Knowledge management in organization: examining the interaction between technologiesو techniques and people, Journal of Knowledge Management, Vol.32, Pp.55-87.
Bock, G.W., &Zmud, R.W., &Kim, Y.G.,& Lee, J.N. (2010), Behavioral intention formation in knowledge sharing: examing the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate’’, MIS Quarterly, Vol. 39, Pp. 87-111.
Bowen, D. E., & Lawler, E. E., (2013), The Empowerment of service workers, What, why, who, when, Sloan management Review, Vol. 76, Pp.31-50.
Castro, A., (2013), Team building:A 3-dimensional teamwork model, Team Performance Management, Vol.12, Pp.121-145.
Cohen,S.G & Bailey,D.E., (2013), What Make Team Work, Stanford Uni. Press.
Coli, G., Ahmad, R., & Ives, B., (2012), Knowledge management: A proposed framework, information ready for knowledge management, The International Journal of Education Management, Vol.23, Pp.324-345.
Conger, J. A., & Kanungo, R. N., (1998), The Empowerment process Integrating theory & practice, Academy of management Review, Vol.13, Pp. 471-482.
Cummings, J., (2013), Knowledge sharing: A Review of the literature, The world Bank Washington, D.C.
Duffy, J.A., Barragan, B., & Riley, B., (2011), A Study of Employee Empowerment in Small Business, Proceeding of the Southwestern Small Business ,Institute Association Proceedings.
Donnie, J,& mani, A,(2012), Performance appraisal systems productivity and motivation, journal of applid of behavioral science, Vol.37, Pp. 85-92.
Drydik, J., (2013), Empowerment and power: some conceptual analysis, Carleton university Ottawa.
Doll, W.J., Deng, X. and Metts G.A., (2013), Structural Equation Modeling of Relationship Between Psychological Empowerment and Knowledge Management Practices, International Business Management. Vol.34, No.1, pp.8-16.
Fox, J., (2012), Employee Empowerment: anapprenticeship modle, University of Hartford.
Gao, S., (2013), Understanding Knowledge Sharing Behaviour, Master’s Thesis, The Hong Kong University of Science & Technology.
Gordon, J., (2013), Work teams: how far have they come?, Training, Vol. 29 No. 10, pp. 59-65.
Hackman, R., (2013). Group that Work (and those that don’t), josseybass publishers, Sanfrancisco.
Hau-Siu chow, I, Wing-chun Lo, T, Sha, Zh,& Hong. J, (2012), The impact of developmental experience, empowerment and organizational support on catering service staff performance, journal of Hospitally management, Vol.45, Pp.478-495.
Husted, K., Michailova, S., & Minbaeva, D., (2011), Knowledge Sharing & Organizational Performance, Retrieved from www. kmap.vuw.ac.nz.
Hu, M.,& Ju, T.,& Yen, G. & Chang, C., (2010), Knowledge-sharing behavior in virtual communities: the relationship between trust, self-efficacy, and outcome expectations, International Journal of Human-Computer Studies, Vol. 75 No. 2, Pp. 153-69.
Johnson, J. V., (2013), Empowerment in future work life, Scand J Work Environment Health, Vol.53, Pp.708-730.
Kanooni, A., (2013), The Employee Empowerment in Information Technology Department, Capella University. COMP8004 – Managing and Organizing People.
Katzenbach, J.R., & Smith, D.K., (2011), The Wisdom of Team: Creating the High Performance Org, Harvard Business School press, Boston
Kuokkannen, L., & etal., (2011), Organizational change and work-related empowerment, journal of Nursing management, Vol.18, Pp.500-507.
Kim, F., & Lee, A., (2012), Employee Knowledge Sharing Capabilities in Public & Private Organizations: Does Organizational Context Matter? in: Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences.
Karakoc, N., (2013), Employee Empowerment and Differentiation in Companies: A Literature Review and Research Agenda, Enterprise Risk Management, Vol.4.
King, M.J., (2011), Employee Participation in Organizationally-Maintained Knowledge Sharing Activities. Master’s Thesis. University Of Toronto.
Liang, H., Xue , Y., &Bradley, J., (2010), Team climate, empowering leadership, and knowledge sharing, Emerald Group Publishing Limited, VOL.15,NO.2,pp.299-312.
Love, K., (2012), Four stages of team development, Evengelicial Missions Quarterly, Vol. 54, Pp.1-30.
Mattews, R. A., Diaz, W. M.,& Gole, S. G.,(2013), The organizatiol empowerment scale, journal of personnel Review, Vol. 62, Pp. 297-318.
Morey,D., Maybury, M., & Thuraisigham, B., (2013), Knowledge management: classic and ontemporary works, The MIT Press Cambridge Massachusetts, London, England.
McGreevy, M., (2012), Team working: how are teams chosen and developed?", Industrial and Commercial Training, Vol. 38, Pp.21-45.
Muhammad, S.H., (2011), Antecedents and impacts of knowledge management practices supported by information technology: An empirical study in manufacturing context, Adisseration Manuf, Manage. Univ. Toledo.
Neo, J., (2012), Cultural Factors Affecting Knowledge Sharing Behavior, Master’s Thesis,. Nanyang Technological University, Singapore.
Nonaka, I., & Takeuchi , H., (1995), The knowledge – creating company, Oxford University Press. Oxford.
Nilsen, A. S,(2010), Tools for empowerment in local risk management, journal of safety science, 49, 858-868.
Ozaralli, N,(2012), Effect of transformational leadership on empowerment and effectiveness, journal of leadership and organization Development, Vol.54 ,Pp. 335-344.
Pavlou, P.A., Liang, H., & Xue, Y., (2007), Understanding and mitigating uncertainty in online exchange relationships: a principal-agent perspective, MIS Quarterly, Vol. 31 No. 1, pp. 105-36.
Petter, J., & etal.,(2012), Dimensions and patterns in employee empowerments. Assessing what matters to street-level bureaucrats. Journal of public Administration research and theory, Vol.40, Pp. 377-401.
Shelton, R. F, (2012), Employees, supervisors, and Empowerment in the public sector: The Role of Employee Trust, Degree of Doctor of philosophy, North Carolina state university.
Spreitzer, G., (1995), An Empirical Test ofa Comprehensive Model of Interpersonal Empowerment in the workplace, American Journal of community psychology, Vol.23, Pp.601-629.
Sallis, E., & jones, G., (2012), Knowledge management in Education, Kogan page, London.
Sharifuddin, S., & Rowland, F., (2012), Knowledge Management in a Public Organization: A Study on the Relationship Between Organization Elements and the Performance of Knowledge Transfer, Journal of Knowledge Management, Vol.18, Pp.95-111.
Smith, G., (2012), Knowledge management strategies: Amulti case study, Journal of Knowledge Management. Vol.23, Pp.124-143.
Thomas, K. W,& Velthouse, B. A,(1990), Cognitive elements of empowerment: An Interpretive model of intrinsic task motivation, Academy of management journal, 4 (15), 666-687.
Thompson, L., (2011), Making the Team, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
Yang, A., (2012), Knowledge sharing: Investigating appropriate leadership roles and collaborative culture, Journal of Tourism Management, Vol.23, Pp.23-65.
Yeh, C.,& Lin, Y.,(2012), Empowerment in the service Indestry: An Empircal study in Taiwan, The journal of psychology, Vol.146 , No.5, Pp. 555-560.
Yukl, G. A,& Becker, W. S,(2012), Effective empowerment in organizations, journal of organization management, Vol. 10, Pp. 210-231.
Yun, S., & Allyn, M. R., (2011), Causes of Knowledge Sharing Behaviors: Motivational/FunctionalApproach.Retrieved fromhttp://frontpage.montclair.
Yu, Y., (2013). Motivational Foundation of Individual Knowledge Sharing. Master’s Thesis. The Hong Kong University of Science & Technology.