فهرست:
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- اهمیت پژوهش.... 4
1-4- اهداف پژوهش.... 5
1-5- سوالات پژوهش: 6
1-1- فرضیههای تحقیق: 6
1-6- مدل تحقیق.. 7
1-7- قلمرو تحقیق.. 8
1-8- ابزار گردآوری اطلاعات... 8
1-9- تعریف متغیرها و واژه های کلیدی تحقیق: 9
1-10- ساختار پژوهش.... 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 13
بخش اول- مبانی نظری تحقیق.. 13
2-2- تجارت الکترونیکی.. 13
2-3- تاریخچه تجارت الکترونیکی.. 14
2-4- روابط خریدار و فروشنده در تجارت الکترونیکی.. 15
2-5- بورس الکترونیک در ایران. 17
2-6- بسترهای استقرار نظام الکترونیکی در بورس سهام. 18
2-7- نیازمندیهای و ملزومات جهت پیاده سازی بورس الکترونیک.... 20
2-8- مزایای پیاده سازی بورس الکترونیک.... 21
2-9- مروری بر تحولات بورس.... 23
2-10- نگاهی به وضعیت بورس اوراق بهادار در ایران و بررسی کاستیهای آن. 24
2-10-1-................................................................................................................ بورس اوراق بهادار تهران. 25
2-10-2-............................................................................ نقاط ضعف و کاستیهای سیستم معاملاتی فعلی.. 26
بخش دوم- پیشینه تجربی تحقیق.. 27
2-11- پیشینه داخلی تحقیق.. 27
2-12- پیشینه خارجی تحقیق.. 33
بخش سوم- مختصری درباره جامعه مورد پژوهش.... 36
2-13- بورس اوراق بهادار. 36
2-14- بورس اوراق بهادار تهران. 36
2-15- افزایش سرمایه شرکت ها 37
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 42
3-2- روش شناسی تحقیق.. 42
3-3- متغیرهای تحقیق.. 43
3-4- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات... 43
3-5- جامعه آماری تحقیق.. 43
3-6- نمونه آماری.. 43
3-7- روش نمونه گیری.. 44
3-8- قلمرو تحقیق.. 44
3-9- ابزار سنجش.... 45
3-10- بخش سنجش عوامل ساختاری موثر بر استقرار بورس الکترونیک.... 46
3-11- بخش سنجش عوامل رفتاری موثر بر استقرار بورس الکترونیک.... 46
3-12- بخش سنجش عوامل زمینه ای موثر بر استقرار بورس الکترونیک.... 47
3-13- اعتبار و روایی ابزار تحقیق.. 47
3-13-1-............................................................................................................................... روایی پرسشنامه. 48
3-13-2-................................................................................................................................ پایایی پرسشنامه. 48
3-14- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات... 49
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داد ها
4-1- مقدمه. 52
4-2- بخش تحلیل توصیفی تحقیق.. 52
4-2-1- جنسیت... 52
4-2-2- تأهل.. 53
4-2-3- تحصیلات... 54
4-2-4- سن.. 55
4-2-5- سابقه فعالیت در بازار بورس.... 56
4-3- بخش تحلیل استنباطی تحقیق.. 57
4-4- اولویت بندی عوامل مؤثر بر استقرار بازار بورس الکترونیک در ایران. 65
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 68
5-2- نتایج فرضیه های تحقیق.. 68
5-3- پیشنهادهای تحقیق.. 72
5-3-1- پیشنهادهای اجرایی.. 72
5-3-2- پیشنهادهای پژهشی تحقیقی.. 74
5-4- محدودیت های تحقیق.. 74
ضمائم و پیوست ها 76
منابع و مآخذ. 119
منابع فارسی 120
منابع انگلیسی.. 121
چکیده انگلیسی.. 123
فهرست جدول ها
عنوان شماره صفحه
جدول 2-1- سیر تکاملی سازمان بورس در ایران. 25
جدول 3-1- متغیرهای جمعیت شناختی پرسشنامه. 45
جدول 3-2 طیف لیکرت. 46
جدول 3-3- بخش عوامل ساختاری موثر بر استقرار بورس الکترونیک.... 46
جدول 3-4- بخش سنجش عوامل رفتاری موثر بر استقرار بورس الکترونیک.... 47
جدول 3-5- بخش سنجش عوامل زمینه ای موثر بر استقرار بورس الکترونیک.... 47
جدول 3-6- آلفای کرونباخ پرسشنامهها 49
جدول 4-1: توزیع جنسیت... 52
جدول 4-2: توزیع تأهل.. 53
جدول 4-3: توزیع تحصیلات... 54
جدول 4-4: توزیع سن.. 55
جدول 4-5: توزیع سابقه فعالیت در بازار بورس.... 56
جدول 4-6: آماره های مربوط به آزمون کولموگروف اسمیرنف.... 57
جدول4-7- نتایج مربوط به عوامل ساختاری و استقرار بورس الکترونیک.... 58
جدول4-8- نتایج مربوط به عوامل رفتاری و استقرار بورس الکترونیک.... 59
جدول4-9- نتایج مربوط به عوامل زمینهای و استقرار بورس الکترونیک.... 59
جدول4-10- نتایج مربوط به نیروی انسانی متخصص و استقرار بورس الکترونیک.... 60
جدول4-11- نتایج مربوط به عوامل مخابراتی و استقرار بورس الکترونیک.... 61
جدول4-12- نتایج مربوط به بانکداری الکترونیکی و استقرار بورس الکترونیک.... 61
جدول4-13- نتایج مربوط به زیرساخت های فنی بورس و استقرار بورس الکترونیک.... 62
جدول4-14- نتایج مربوط به پذیرش مدیران بورس و استقرار بورس الکترونیک.... 63
جدول4-15- نتایج مربوط به پذیرش سهامداران و استقرار بورس الکترونیک.... 63
جدول4-16- نتایج مربوط به بسترهای قانونی و حقوقی و استقرار بورس الکترونیک.... 64
جدول4-17- نتایج مربوط به عوامل فرهنگی و استقرار بورس الکترونیک.... 64
جدول4-18- نتایج مربوط به هزینه های اقتصادی و استقرار بورس الکترونیک.... 65
جدول 4-19- نتایج مربوط به عوامل مؤثر بر استقرار بازار بورس الکترونیک در ایران. 66
فهرست نمودار ها
عنوان شماره صفحه
نمودار 2-1- سیستم کنونی معاملات در ایران. 27
نمودار 2-2: ساختار بورس اوراق بهادار تهران. 37
نمودار 4-1: توزیع جنسیت... 53
نمودار 4-2: توزیع تأهل.. 54
نمودار 4-3: توزیع تحصیلات... 55
نمودار 4-4: توزیع سن.. 56
نمودار 4-5: توزیع سابقه فعالیت در بازار بورس.... 57
منبع:
منابع فارسی:
باقری نژاد، جعفر؛ ستاری، هاله. (1385). ارائه مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان بورس اوراق بهادار برای پیاده سازی دولت الکترونیک. اولین همایش سراسری بورس الکترونیک.
باقریان، عباس. (1385). بورس الکترونیک؛ استانداردها و سیستم های هوشمند نظارتی. اولین همایش سراسری بورس الکترونیک.
بتوخته، اکرم؛ محمدزاده، امیر.(1385). بررسی موانع عدم راه اندازی بورس الکترونیک در بازار سرمایه ایران. اولین همایش سراسری بورس الکترونیک.
بقائی راوری، جواد؛ مقدسی، علیرضا .(1386). ارائه یک مدل سه بعدی از چالشهای پیاده سازی تجارت الکترونیک در ایران. مجله دانش و توسعه، شماره 19، 83-113.
جعفرپور، دلبر؛ فتحی، فاطمه. (1385). بورس الکترونیک در ایران: اهمیت، زیرساخت ها و مزایا. اولین همایش سراسری بورس الکترونیک.
شهرآبادی، ابوالفضل؛ سلیمی، محمود. (1385). درآمدی بر بورس الکترونیک نزدک. اولین همایش سراسری بورس الکترونیک.
گرامی، مهدی؛ محمدزاده، امیر. (1385). بررسی نظام بانکی کشوردرارتباط با بورس الکترونیک. اولین همایش سراسری بورس الکترونیک.
موسی خانی، محمد؛ انصاری، منوچهر؛ مهرابی لواسانی، راحیل. (1389). بررسی نقش کیفیت وب سایت و عادت به ان در تجارت الکترونیک مطالعه موردی: شرکت قطارهای مسافربری رجا. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.
میرشجاعی، سیدحسین. (1385. فن آوری اطلاعات و کاربردهای آن در سازمان بورس الکترونیک. اولین همایش سراسری بورس الکترونیک.
هاشمی، سید مجید .(1389). بررسی تأثیر کاربرد تجارت الکترونیکی بر میزان صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 54 ، 171-200.
الهی، شعبان؛ حمدان، محمود؛ حسن زاده، علیرضا. (1388). بررسی رابطه تجارت الکترونیکی و رفتار مشتری. دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، 16 (35)، 27-44.
منابع انگلیسی:
Bakos,Y. (2005). The impact of E-commerce on competition in the Retail Brokerage Industry. Information System Research, May,. 35
Berners-Lee, T. (1998). What the semantic web can represent. http:// www.w3.org/designingIsses/RDFont .html (last modified sept. 17, 1998).
Choudhury, V., Hartzel, K.S. and Konsynski, B.R. (1998). Uses and consequences of electronic markets: an empirical investigation in the aircraft parts industry. MIS Quarterly, Vol. 22 No. 4, pp. 471-507.
Fairchild, P.M.A. Ribbers., A.O. Nooteboom. (2004). A success factor model for electronic markets Defining outcomes based on stakeholder context and business process. Business Process Management Journal, Vol. 10 No. 1, 63-79.
Fan,M., Stallaert,J. and Whinston,A.B. (2000). The Internet and the Future of Financial Markets. Communications of the ACM, Vol. 43, No.11, 82-88.
Gerber, M., von Solms, R. (2001). Management of risk in the information age. Computers & Security 24, 16-30.
Hee, S., Jae, K., Soung, H. (2001). Mining the change of customer behavior in an internet shopping mall. Expert system with applications, 21, 157-168.
Konana,P. (2000). The Implications of Online Investing. Communication of the ACM, Vol. 43, No. 1, 34 – 41.
Levier, J.(2003). www.idf.net/articles/vendr a traver son site.html.
Malone, T.W., Yates, J. and Benjamin, R.I. (1987). Electronic markets and electronic hierarchies. Communications of the ACM, Vol. 30 No. 6, 484-97.
Neidorf, J,. Neidorf, R. (2001). Retail strategies for e-commerce.1st Printing Canada.
Newman, W H., McGill, R A.(1997).The Process of Electronic Data Interchange. 3thedition, Prentice-Hall.
Porter, M. E. (2001). Strategy and Internet. Harvard Business Review, Vol. 79, No.3, 62-78.
Ratnasingam, P. (2005). Trust inter-organizational exchanges: a case study in business to business electronic commerce. Decision Support systems, Volume 39, Issue 3.
Reedy, J., Schullo, S.( 2000). Integrating Eresources into the marketing process. USA. Congress library.
Reedy, Joel,. Schullo, S. ( 2000). Integrating Eresources into the marketing process. USA. Congress library.
Scullion, M ., Nicholas,D. (2001). The impact of the Web on the stock broking industry: Big Bang 2. Aslib Proceedings, Vol. 53, No. 1, 3-22.
Standing, G. (2000). Internet commerce development.
Timers, P. (2000). E-commerce strategies and model for business to business trading. Library of congress USA.
Turban, E E., We, J., McLean, E. (1999). Information technology for management. 2 edition. USA.