فهرست:
فهرست مطالب
چکیده ......................................................................................................................................................................... 1
مقدمه ............................................................................................................................................................................ 2
فصل اوّل: کلیات تحقیق
1-1) مسأله پژوهش ............................................................................................................................................... 4
1-2) ضرورت تحقیق ............................................................................................................................................ 5
1-3) اهداف تحقیق .............................................................................................................................................. 5
1-4) فرضیات تحقیق ............................................................................................................................................ 6
1-5) قلمرو تحقیق ................................................................................................................................................. 6
1-6) متغیرهای تحقیق ........................................................................................................................................... 7
1-7) تعریف واژه هاو اصطلاحات..................................................................................................................... 7
1-8) چار چوب پژوهش ..................................................................................................................................... 8
1-8-1)مدل 5 وجهی مایکل پورتر................................................................................................................ 10
1-8-1-1)تهدید تازه واردها یا رقبای جدید و بالقوه ............................................................................. 10
1-8-1-2)تهدید محصولات یا خدمات جایگزین .................................................................................. 10
1-8-1-3)قدرت چانه زنی خریداران .......................................................................................................... 11
1-8-1-4)قدرت چانه زنی تامین کنندگان ................................................................................................. 11
1-8-1-5)میزان رقابت میان رقبای فعلی .................................................................................................... 12
1-8-2)مفهوم رقابت پذیری............................................................................................................................. 12
1-8-3)تدوین راهبرد در یک صنعت رقابتی ............................................................................................. 13
1-8-4)مدل تطبیقی صنعت بیمه با با مدل 5 وجهی پورتر ................................................................. 13
1-8-4-1)تدوین عوامل رقابتی پورتر درصنعت بیمه ............................................................................. 14
فصل دوم: بررسی ادبیات تحقیق
مقدمه........................................................................................................................................................................... 25
2-1)پیشینه تحقیق ............................................................................................................................................... 26
2-1-1)سابقه تحقیق در داخل کشور.............................................................................................................. 26
2-1-2)سابقه تحقیق در خارج از کشور........................................................................................................ 27
2-2)نقش بیمه........................................................................................................................................................ 30
2-3)تاریخچه بیمه ............................................................................................................................................... 35
2-4)سیر تحول بیمه ............................................................................................................................................ 36
2-5)آغاز حرفه بیمه گری ................................................................................................................................. 37
2-6)تاریخچه بیمه در ایران................................................................................................................................ 40
2-7)جایگاه صنعت بیمه بعد از انقلاب اسلامی ایران .............................................................................. 46
2-8)تعریف واژه بیمه ....................................................................................................................................... 47
2-9)برنامه تحول در صنعت بیمه کشور ....................................................................................................... 48
2-10)چشم انداز و اهداف کلان بیمه ........................................................................................................... 48
فصل سوّم : روش تحقیق
مقدمه ......................................................................................................................................................................... 57
3-1)روش تحقیق ................................................................................................................................................ 58
3-2)جامعه آماری .............................................................................................................................................. 59
3-3)تعیین حجم نمونه ....................................................................................................................................... 59
3-4)روش نمونه گیری ...................................................................................................................................... 62
3-5)روش گردآوری اطلاعات ........................................................................................................................ 63
3-6)تعیین روایی پرسشنامه .............................................................................................................................. 65
3-7)روش تجزیه وتحلیل داده ها .................................................................................................................. 67
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه........................................................................................................................................................................... 68
4-1)بررسی مشخصات جمعیت شناختی نمایندگان بیمه استان اصفهان ............................................. 69
4-2)تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق........................................................................................................ 74
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه ......................................................................................................................................................................... 95
5-1)نتایج حاصل از بررسی مشخصات جمعیت شناختی نمایندگان بیمه استان اصفهان.................................. 95
5-2)نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق.......................................................................... 96
5-3)پیشنهادها..................................................................................................................................................... 100
5-3-1)پیشنهادها جهت بهبود عملکرد شرکت های بیمه استان اصفهان ......................................... 100
5-3-2)محدودیت های تحقیق..................................................................................................................... 101
5-3-3)پیشنهاد ها برای تحقیقات آینده..................................................................................................... 102
منابع فارسی........................................................................................................................................................... 103
منابع لاتین.............................................................................................................................................................. 105
ABSTRACTE.................................................................................................................. ....................................................106
فهرست جداول
جدول 3-1: حجم جامعه آماری........................................................................................................................ 59
جدول 3-2: محاسبه حجم نمونه آماری.......................................................................................................... 61
جدول 3-3: ارتباط سوالات پرسشنامه با متغیرهای تحقیق....................................................................... 64
جدول 3-4: خروجی آزمون آلفای کرونباخ.................................................................................................. 66
جدول4-1:جدول فراوانی تعداد نمایندگان از هر شرکت بیمه در استان اصفهان............................... 69
جدول 4-2 : جدول فراوانی تحصیلات نمایندگان بیمه در استان اصفهان........................................... 70
جدول 4-3 : جدول فراوانی جنسیت نمایندگان بیمه در استان اصفهان............................................... 71
جدول 4-4 : جدول فراوانی سابقه فعالیت نمایندگان بیمه در استان اصفهان..................................... 73
جدول 4-5 : جدول فراوانی محل فعالیت نمایندگان بیمه در استان اصفهان...................................... 73
جدول 4-6 : جدول ازمون کلوموگراف اسمیرنف جهت داده های شرکت بیمه دانا......................... 74
جدول 4-7 : جدول ازمون کلوموگراف اسمیرنف جهت داده های شرکت بیمه آسیا....................... 75
جدول 4-8 : جدول ازمون کلوموگراف اسمیرنف جهت داده های شرکت بیمه رازی..................... 75
جدول 4-9 : جدول ازمون کلوموگراف اسمیرنف جهت داده های شرکت بیمه نوین...................... 76
جدول 4-10 : آمار توصیفی آزمون فرضیه فرعی 1.................................................................................. 78
جدول 4-11 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه فرعی 1.................................................................... 79
جدول 4-12 : آمار توصیفی آزمون فرضیه فرعی 2.................................................................................. 81
جدول 4-13 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه فرعی2...................................................................... 81
جدول 4-14 : آمار توصیفی آزمون فرضیه فرعی 3.................................................................................. 84
جدول 4-15 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه فرعی3...................................................................... 85
جدول 4-16 : آمار توصیفی آزمون فرضیه فرعی 4.................................................................................. 87
جدول 4-17 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه فرعی 4.................................................................... 88
جدول 4-18 : آمار توصیفی آزمون فرضیه فرعی 5.................................................................................. 90
جدول 4-19 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه فرعی5...................................................................... 90
جدول 4-20 : آمار توصیفی آزمون فرضیه اصلی....................................................................................... 92
جدول 4-21 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه اصلی......................................................................... 93
جدول 4-22 : آمار آزمون فرید من جهت رتبه بندی عوامل پورتر....................................................... 94
فهرست نمودارها
نمودار 4-1 : نمودار فراوانی شرکت های بیمه............................................................................................. 69
نمودار 4-2 : نمودار فراوانی تحصیلات................................................................................................................. 70
نمودار4-3 : نمودار فراوانی جنسیت............................................................................................................... 71
نمودار 4-4 : نمودار فراوانی سابقه فعالیت............................................................................................................. 72
نمودار 4-5 : نمودار فراوانی محل فعالیت..................................................................................................... 73
نمودار 4-6 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه فرعی 1 برای چهار شرکت بیمه.................................... 79
نمودار 4-7 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه فرعی 2 برای چهار شرکت بیمه.................................... 82
نمودار 4-8 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه فرعی 3 برای چهار شرکت بیمه.................................... 85
نمودار 4-9 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه فرعی 4 برای چهار شرکت بیمه.................................... 88
نمودار 4-10 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه فرعی 5 برای چهار شرکت بیمه................................. 91
نمودار 4-11 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه اصلی برای چهار شرکت بیمه...................................... 94
فهرست شکل ها
شکل 1-1:نمودار5 وجهی مایکل پورتر......................................................................................................... 10
شکل 1-2:مدل تطبیقی صنعت بیمه بامدل 5 وجهی مایکل پورتر.......................................................... 23
منبع:
منابع فارسی:
آکر، دیوید، 1386،مدیریت استراتژیک بازار ،ترجمه : ترجمه دکتر حسین صفرزاده،دکتر علی اکبر فرهنگی ومهدی خادمی ،تهران ،انتشارات پیام پویا.
آقاخانی ، شیما، 1390، مزیت های رقابتی بازار تابلو برق ایران ( بررسی موردی شرکت پارس تابلو)، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت و اقتصاد - دانشگاه پیام نور استان البرز.
اشتن ، رابرت ،1390، چگونه بفروشیم ، ترجمه : احمد روستا ، چاپ اول ، تهران ، کلک سیمین.
بیمه مرکزی ج .ا.ا ،1391،سالنامه آماری صنعت بیمه.
پانتر،آلن،1391،مدیریت ریسک وتامین مالی،ترجمه محمد حسن هادی اصل سرای،تهران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران،پژوهشکده بیمه.
خاکی ، غلامرضا ،1382، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات بازتاب.
خلیلی ، ناصر و ابراهیم دانشوری،1378، روش تحقیق و کاربرد آن در مدیریت ، تهران : نشر آذین.
دادوند ، سارا، 1389،رتبه بندی عوامل موثر در کسب مزیت رقابتی شرکت های بیمه، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
دانش پژونژاد ،نازگل ، 1390، بررسی تاثیر پنج نیروی رقابتی پورتر بر موفقیت شرکت ساختمانی بتن رادیه ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت دانشگاه پیام نور البرز.
دلاور، علی،1382، روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی ، تهران، دانشگاه پیام نور، چاپ اول.
رستمی ، حمیدرضا، 1381، خدمات بیمه را چگونه بفروشیم ، چاپ دوم ، تهران ، پیشرو.
روستا،احمد و محمدعلی بخشی زاده،1392، بازاریابی خدمات بیمه، مشهد واژگان خرد.
صالحی،محمود،1388،حقوق بیمه،پژوهشکده بیمه مرکزی.
کاتلر ، فیلیپ،1385 ، مدیریت بازاریابی ، ترجمه : بهمن فروزنده ، تهران ، آموخته.
کریمی، آیت، 1390، چشم انداز صنعت بیمه کشور (مجموعه مقالات بیمه)، انتشارات جنگل چاپ اول، محمدبیگی، علی اعظم، 1388، راهنمای بیمه برای خانواده، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
کریمی، آیت، 1388، بیمه های اموال ومسئولیت ،تهران،آزمون.
کریمی، آیت ،1389، کلیات بیمه ، تهران ، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ، پژوهشکده بیمه .
لاولاک ، کریستوفر، 1389، اصول و مدیریت بازاریابی خدمات ، ترجمه : بهمن فروزنده ، اصفهان ، آموخته.
مدنی ،علی،1369،استنتاج آماری1و2،انتشارات دانشگاه تهران.
نخعی،امیرحسین،1386،بیمه ونقش آن درتوسعه اقتصادی،انتشارات موسسه حسابرسی
نیلی ،مصطفی ، 1378 ، تجزیه و تحلیل راههای افزایش فروش خدمات در شرکتهای بیمه ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت دانشگاه پیام نور کرج.
نیک گهر ، عبدالحسین،1388، روش تحقیق در علوم اجتماعی، انتشارات توتیا چاپ چهارم.
منابع لاتین:
23.María José Ruiz Ortega , Competitive strategies and firm performance:Technological capabilities' moderating roles, University of Castilla-La Mancha,Spain, Journal of Business Research 63 (2010) 1273–1281.
24. Mohammad Farahat Farahat.2011" Competitive Analysis of the Higher Education Sector in the Gaza Strip by Adapting Porter's Five Forces Model" Islamic University of Gaza.
25. Nicholas J. O’Shaughnessy, Michael Porter’s Competitive Advantage
revisited, MCB University Press [ISSN 0025-1747], Management Decision 34/6[1996] 12–20
26.Porter, Michael E., "Competitive Advantage". 1985, Ch. 1, pp 11-15. The Free Press. New York.
27.Porter, Michael E., "The Competitive Advantage of Nations" ,1990, New York: The Free Press.NewYork.
28. Nicholas Argyres and Anita M. McGahan, Michael Porter's Competitive
Strategy, Academy of Management Executive, May 2002, Vol.16, No.2
29.Thompson, J.L, " Strategic Management ", Thomson Learning, fourth edition, 2001