پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان»

word 2 MB 30331 123
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    “M.A”

    مدیریت بازرگانی –گرایش مدیریت بیمه

    چکیده:

    تحقیق مورد نظر بررسی تاثیرمدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان        می باشد.

    در این تحقیق ابتدا عوامل رقابتی مدل پورتر مورد بررسی وسپس با توجه به عوامل کلیدی رقابت در بازار بیمه به شناسایی  بیمه گر ، بیمه گزار ، خود بیمه گری ،شرکت های کپتیو[1]، بیمه مرکزی وشرکت های بیمه پرداخته وسپس مؤلفه های مدل رقابتی مایکل پورترو مدل تطبیقی پورتر در صنعت بیمه  مورد ارزیابی قرار می گیرد. در فصل دوّم مقدمه ای بر بیمه و تاریخچه بیمه می باشد به صورتیکه سعی بر آن است صنعت بیمه را به صورت علمی و تخصّصی مورد ارزیابی قرار دهیم. ابزار سنجش این پژوهش پرسشنامه ای با 24 پرسش می باشد. جامعه مورد بررسی دراین تحقیق نمایندگان شرکت های بیمه دانا، آسیا، نوین و رازی دراستان اصفهان می باشند که بر این اساس 188 نفرانتخاب وپرسشنامه دربین انان توزیع واطلاعات لازم جمع آوری گردید .برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون فرضیه ها ،تحلیل واریانس و جداول آماری واز نرم افزار SPSS 19  استفاده گردید .نتایج بدست آمده حاکی ازآن دارد که طبق نظرات نمایندگان بیشترین عامل رقابت برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان را  قدرت چانه زنی بیمه گذاران با میانگین رتبه3.35 و کمترین ان را ورود شرکت های بیمه تازه وارد با میانگین رتبه 2.15 دارا می باشد.

    واژه گان کلیدی:  نیروهای رقابتی پورتر/ مزیت رقابتی/ بیمه گر / بیمه گزار /خود بیمه گری/ چانه زنی

    [1]-Captive Company

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    چکیده .........................................................................................................................................................................  1

    مقدمه ............................................................................................................................................................................ 2

    فصل اوّل: کلیات تحقیق

    1-1) مسأله پژوهش ............................................................................................................................................... 4

    1-2) ضرورت تحقیق ............................................................................................................................................ 5

    1-3) اهداف تحقیق  .............................................................................................................................................. 5

    1-4) فرضیات تحقیق ............................................................................................................................................ 6

    1-5) قلمرو تحقیق ................................................................................................................................................. 6

    1-6) متغیرهای تحقیق ........................................................................................................................................... 7

    1-7) تعریف واژه هاو اصطلاحات..................................................................................................................... 7

    1-8) چار چوب پژوهش ..................................................................................................................................... 8

    1-8-1)مدل 5 وجهی مایکل پورتر................................................................................................................ 10

    1-8-1-1)تهدید تازه واردها یا رقبای جدید و بالقوه ............................................................................. 10

    1-8-1-2)تهدید محصولات یا خدمات جایگزین  .................................................................................. 10

    1-8-1-3)قدرت چانه زنی خریداران .......................................................................................................... 11

    1-8-1-4)قدرت چانه زنی تامین کنندگان ................................................................................................. 11

    1-8-1-5)میزان رقابت میان رقبای فعلی .................................................................................................... 12

    1-8-2)مفهوم رقابت پذیری............................................................................................................................. 12

    1-8-3)تدوین راهبرد در یک صنعت رقابتی ............................................................................................. 13

    1-8-4)مدل تطبیقی صنعت بیمه با  با مدل 5 وجهی پورتر ................................................................. 13

    1-8-4-1)تدوین عوامل رقابتی پورتر درصنعت بیمه ............................................................................. 14

    فصل دوم: بررسی ادبیات تحقیق

    مقدمه........................................................................................................................................................................... 25

    2-1)پیشینه تحقیق ............................................................................................................................................... 26

    2-1-1)سابقه تحقیق در داخل کشور.............................................................................................................. 26

    2-1-2)سابقه تحقیق در خارج از کشور........................................................................................................ 27

    2-2)نقش بیمه........................................................................................................................................................ 30

    2-3)تاریخچه بیمه ............................................................................................................................................... 35

    2-4)سیر تحول بیمه ............................................................................................................................................ 36

    2-5)آغاز حرفه بیمه گری ................................................................................................................................. 37

    2-6)تاریخچه بیمه در ایران................................................................................................................................ 40

    2-7)جایگاه صنعت بیمه بعد از انقلاب اسلامی ایران .............................................................................. 46

    2-8)تعریف  واژه بیمه ....................................................................................................................................... 47

    2-9)برنامه تحول در صنعت بیمه کشور ....................................................................................................... 48

    2-10)چشم انداز و اهداف کلان بیمه ........................................................................................................... 48

    فصل سوّم : روش تحقیق

    مقدمه ......................................................................................................................................................................... 57

    3-1)روش تحقیق ................................................................................................................................................ 58

    3-2)جامعه آماری  .............................................................................................................................................. 59

    3-3)تعیین حجم نمونه ....................................................................................................................................... 59

    3-4)روش نمونه گیری ...................................................................................................................................... 62

    3-5)روش گردآوری اطلاعات ........................................................................................................................ 63

    3-6)تعیین روایی پرسشنامه .............................................................................................................................. 65

    3-7)روش تجزیه وتحلیل داده ها .................................................................................................................. 67

    فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها

    مقدمه........................................................................................................................................................................... 68

    4-1)بررسی مشخصات جمعیت شناختی نمایندگان بیمه استان اصفهان ............................................. 69

    4-2)تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق........................................................................................................ 74

    فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها

    مقدمه ......................................................................................................................................................................... 95

    5-1)نتایج حاصل از بررسی مشخصات جمعیت شناختی نمایندگان بیمه استان اصفهان.................................. 95

    5-2)نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق.......................................................................... 96

    5-3)پیشنهادها..................................................................................................................................................... 100

    5-3-1)پیشنهادها جهت بهبود عملکرد شرکت های بیمه استان اصفهان ......................................... 100

    5-3-2)محدودیت های تحقیق..................................................................................................................... 101

    5-3-3)پیشنهاد ها برای تحقیقات آینده..................................................................................................... 102

    منابع فارسی........................................................................................................................................................... 103

    منابع لاتین.............................................................................................................................................................. 105

    ABSTRACTE.................................................................................................................. ....................................................106

     

    فهرست جداول

    جدول 3-1: حجم جامعه آماری........................................................................................................................ 59

    جدول 3-2: محاسبه حجم نمونه آماری.......................................................................................................... 61

    جدول 3-3: ارتباط سوالات پرسشنامه با متغیرهای تحقیق....................................................................... 64

    جدول 3-4: خروجی آزمون آلفای کرونباخ.................................................................................................. 66

    جدول4-1:جدول فراوانی تعداد نمایندگان از هر شرکت بیمه در استان اصفهان............................... 69

    جدول 4-2 : جدول فراوانی تحصیلات نمایندگان بیمه در استان اصفهان........................................... 70

    جدول 4-3 : جدول فراوانی جنسیت نمایندگان بیمه در استان اصفهان............................................... 71

    جدول 4-4 : جدول فراوانی سابقه فعالیت نمایندگان بیمه در استان اصفهان..................................... 73

    جدول 4-5 : جدول فراوانی محل فعالیت نمایندگان بیمه در استان اصفهان...................................... 73

    جدول 4-6 : جدول ازمون کلوموگراف اسمیرنف جهت داده های شرکت بیمه دانا......................... 74

    جدول 4-7 : جدول ازمون کلوموگراف اسمیرنف جهت داده های شرکت بیمه آسیا....................... 75

    جدول 4-8 : جدول ازمون کلوموگراف اسمیرنف جهت داده های شرکت بیمه رازی..................... 75

    جدول 4-9 : جدول ازمون کلوموگراف اسمیرنف جهت داده های شرکت بیمه نوین...................... 76

    جدول 4-10 : آمار توصیفی آزمون فرضیه فرعی 1.................................................................................. 78

    جدول 4-11 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه فرعی 1.................................................................... 79

    جدول 4-12 : آمار توصیفی آزمون فرضیه فرعی 2.................................................................................. 81

    جدول 4-13 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه فرعی2...................................................................... 81

    جدول 4-14 : آمار توصیفی آزمون فرضیه فرعی 3.................................................................................. 84

    جدول 4-15 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه فرعی3...................................................................... 85

    جدول 4-16 : آمار توصیفی آزمون فرضیه فرعی 4.................................................................................. 87

    جدول 4-17 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه فرعی 4.................................................................... 88

    جدول 4-18 : آمار توصیفی آزمون فرضیه فرعی 5.................................................................................. 90

    جدول 4-19 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه فرعی5...................................................................... 90

    جدول 4-20 : آمار توصیفی آزمون فرضیه اصلی....................................................................................... 92

    جدول 4-21 : آمار آزمون تحلیل واریانس فرضیه اصلی......................................................................... 93

    جدول 4-22 : آمار آزمون فرید من جهت رتبه بندی عوامل پورتر....................................................... 94

    فهرست نمودارها

    نمودار 4-1 : نمودار فراوانی شرکت های بیمه............................................................................................. 69

    نمودار 4-2 : نمودار فراوانی تحصیلات................................................................................................................. 70

    نمودار4-3 : نمودار فراوانی جنسیت............................................................................................................... 71

    نمودار 4-4 : نمودار فراوانی سابقه فعالیت............................................................................................................. 72

    نمودار 4-5 : نمودار فراوانی محل فعالیت..................................................................................................... 73

    نمودار 4-6 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه فرعی 1 برای چهار شرکت بیمه.................................... 79

    نمودار 4-7 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه فرعی 2 برای چهار شرکت بیمه.................................... 82

    نمودار 4-8 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه فرعی 3 برای چهار شرکت بیمه.................................... 85

    نمودار 4-9 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه فرعی 4 برای چهار شرکت بیمه.................................... 88

    نمودار 4-10 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه فرعی 5 برای چهار شرکت بیمه................................. 91

    نمودار 4-11 : تغییرات میانگین متغیر فرضیه اصلی برای چهار شرکت بیمه...................................... 94

     

    فهرست شکل ها

    شکل 1-1:نمودار5 وجهی مایکل پورتر......................................................................................................... 10

    شکل 1-2:مدل تطبیقی صنعت بیمه بامدل 5 وجهی مایکل پورتر.......................................................... 23

    منبع:

    منابع فارسی:

    آکر، دیوید، 1386،مدیریت استراتژیک بازار ،ترجمه : ترجمه دکتر حسین صفرزاده،دکتر علی اکبر فرهنگی ومهدی خادمی ،تهران ،انتشارات پیام پویا.

    آقاخانی  ، شیما، 1390،  مزیت های رقابتی بازار تابلو برق ایران ( بررسی موردی شرکت پارس تابلو)، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت و اقتصاد - دانشگاه پیام نور استان البرز.

    اشتن ، رابرت ،1390، چگونه بفروشیم ، ترجمه : احمد روستا ، چاپ اول ، تهران ، کلک سیمین.

    بیمه مرکزی ج .ا.ا ،1391،سالنامه آماری صنعت بیمه.

    پانتر،آلن،1391،مدیریت ریسک وتامین مالی،ترجمه محمد حسن هادی اصل سرای،تهران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران،پژوهشکده بیمه.

    خاکی ، غلامرضا ،1382، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات بازتاب.

     خلیلی ، ناصر و ابراهیم دانشوری،1378، روش تحقیق و کاربرد آن در مدیریت ، تهران : نشر آذین.

    دادوند ، سارا، 1389،رتبه بندی عوامل موثر در کسب مزیت رقابتی شرکت های بیمه، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    دانش پژونژاد ،نازگل ، 1390، بررسی تاثیر پنج نیروی رقابتی پورتر بر موفقیت شرکت ساختمانی بتن رادیه  ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت دانشگاه پیام نور البرز.

    دلاور، علی،1382، روشهای تحقیق در روان‏شناسی و علوم تربیتی ، تهران، دانشگاه پیام نور، چاپ اول.

    رستمی ، حمیدرضا، 1381، خدمات بیمه را چگونه بفروشیم ، چاپ دوم ، تهران ، پیشرو.

    روستا،احمد و محمدعلی بخشی زاده،1392،  بازاریابی خدمات بیمه، مشهد واژگان خرد.

    صالحی،محمود،1388،حقوق بیمه،پژوهشکده بیمه مرکزی.

    کاتلر ، فیلیپ،1385 ، مدیریت بازاریابی ، ترجمه : بهمن فروزنده ، تهران ، آموخته.

    کریمی، آیت، 1390، چشم انداز صنعت بیمه کشور (مجموعه مقالات بیمه)، انتشارات جنگل چاپ اول، محمدبیگی، علی اعظم، 1388، راهنمای بیمه برای خانواده، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

    کریمی، آیت، 1388، بیمه های اموال ومسئولیت ،تهران،آزمون.

    کریمی، آیت ،1389، کلیات بیمه ،  تهران  ، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ، پژوهشکده بیمه .

    لاولاک ، کریستوفر، 1389، اصول و مدیریت بازاریابی خدمات ، ترجمه : بهمن فروزنده ، اصفهان ، آموخته.

    مدنی ،علی،1369،استنتاج آماری1و2،انتشارات دانشگاه تهران.

    نخعی،امیرحسین،1386،بیمه ونقش آن درتوسعه اقتصادی،انتشارات موسسه حسابرسی

    نیلی ،مصطفی ، 1378 ، تجزیه و تحلیل راههای افزایش فروش خدمات در شرکتهای بیمه ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت دانشگاه پیام نور کرج.

    نیک گهر ، عبدالحسین،1388، روش تحقیق در علوم اجتماعی، انتشارات توتیا چاپ چهارم.

     

     

    منابع لاتین:

    23.María José Ruiz Ortega , Competitive strategies and firm performance:Technological capabilities' moderating roles, University of Castilla-La Mancha,Spain, Journal of Business Research 63 (2010) 1273–1281.

    24. Mohammad Farahat Farahat.2011" Competitive Analysis of the Higher Education Sector in the Gaza Strip by Adapting Porter's Five Forces Model" Islamic University of Gaza.

    25. Nicholas J. O’Shaughnessy, Michael Porter’s Competitive Advantage

    revisited, MCB University Press [ISSN 0025-1747], Management Decision 34/6[1996] 12–20

    26.Porter, Michael E., "Competitive Advantage". 1985, Ch. 1, pp 11-15. The Free Press. New York.

    27.Porter, Michael E., "The Competitive Advantage of Nations" ,1990, New York:    The Free Press.NewYork.

    28. Nicholas Argyres and Anita M. McGahan, Michael Porter's Competitive

    Strategy, Academy of Management Executive, May 2002, Vol.16, No.2

    29.Thompson, J.L, " Strategic Management ", Thomson Learning, fourth edition, 2001


موضوع پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», نمونه پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», جستجوی پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», فایل Word پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», دانلود پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», فایل PDF پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», تحقیق در مورد پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», مقاله در مورد پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», پروژه در مورد پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», پروپوزال در مورد پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», تز دکترا در مورد پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», مقالات دانشجویی درباره پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», پروژه درباره پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», گزارش سمینار در مورد پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان», رساله دکترا در مورد پایان نامه « تاثیر مدل رقابتی مایکل پورتر برفعالیت شرکت های بیمه استان اصفهان»

رساله برای دریافت مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.) چکیده بیان مساله هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی ژنریک شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش بوده است. مساله اصلی در این انجام این تحقیق نیز وجود تشدید روز افزون در فضای رقابتی و اعمال تحریم‌های بین المللی بوده که در نهایت توجه به شراکت‌های استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و ...

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد ((M.A. گرايش بازرگاني 1390 زمستان چکيده : سازمان تامين اجتماعي متولي تامين پوشش بيمه اي کارگراني است که مشمول قوانين خاص بيمه اي نيستند و لذا داراي ت

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده: در دنیای متلاطم و متغیر کنونی تنها چیزی که تغییر نمی کند ، تغییر است . در دنیای کسب و کاری که به طور فزاینده تحت الشعاع سه واژه مشتری ، رقابت و تغییر ، هدایت می شود، شرکت ها در جستجوی راه حلّی برای مشکلات کسب و کار خود هستند،بر اساس ادبیات و اطلاعات موجود از شرکت های مؤفّق دنیا چنین برداشت ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي گرايش بازاريابي و صادرات دي ماه 1391 چکيده: بازارگرايي و تاثير آن بر عملکرد تجاري از جمله مباحث مهم در مديريت بازار و مشتري

پايان نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد(M.A رشته مديريت بازرگاني گرايش بين الملل سال تحصيلي 92-91 چکيده افزايش رقابت به خصوص در بخش خدمات، توجه بيشتر به حفظ و نگهداري مشتريان ف

پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده فنی مهندسی گروه مدیریت صنعتی (تولید) چکیده اکنون که در اقتصاد جهانی، مشتریان بقای شرکت را رقم می­زنند، شرکت­ها دیگر نمی­توانند به انتظارات و خواسته­های مشتریان بی­توجه باشند. آن­ها باید همه فعالیت­ها و توانمندی­های خود را متوجه رضایت مشتری کنند. میزان رضایت مشتری، موفقیت یا شکست هر سازمانی را تعیین می­کند، بنابراین آگاهی از اینکه مشتریان تا چه حد ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) چکیده شبکه فروش بیمه یکی از مهمترین بخش های شرکت های بیمه می باشد، چرا که از یک سو درآمد حاصل از عملیات بیمه گری را از طریق فروش محصولات بیمه ای و دریافت حق بیمه های مربوطه تأمین می کند و از طرف دیگر این واحد در ارتباط نزدیک با مشتریان است و چگونگی تعامل این واحد با مشتریان در میزان فروش، تکرار خرید و توصیه به دیگران و... تاثیر بسزایی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " بیمه" چکیده: بیمه عمر یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین محصولات شرکتهای بیمه دنیا محسوب می‌شود. در دنیا درصد فروش بیمه‌های عمر نسبت به سایر محصولات بیمه‌ای بسیار بالاتر است، اما با وجود اهمیت بسیار زیاد، فروش این محصول دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. شرکتهای بیمه و نمایندگانی که درصدد فروش بیمه عمر هستند، باید ارتباط موثر و ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی چکیده تحقیق حاضر به بررسی «تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مدیران بر ویژگی‌­های کارآفرینی آنها در شرکت‌های بیمه» پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکت بیمه البرز است. حجم نمونه که بوسیله فرمول کوکران برآورد شد، خطای 5% برابر با 168 نفر است. این تحقیق از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات غیر آزمایشی و مشخصاً «پیمایشی» ...

ثبت سفارش