فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 4
1-3- اهمیت پژوهش.... 6
1-4- اهداف پژوهش.... 7
1-5- سوالات پژوهش: 7
1-6- فرضیههای تحقیق: 8
1-7- مدل تحقیق: 9
1-8- قلمرو تحقیق.. 10
1-9- ابزار گردآوری اطلاعات: 10
1-10- تعریف متغیرها و واژه های کلیدی تحقیق.. 11
1-11- ساختار پژوهش.... 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 14
بخش اول: مبانی نظری تحقیق.. 15
2-2- تاریخچهی برند. 15
2-3- تعریف برند. 17
2-4- نام تجاری و مدیریت برند. 21
2-5- پیدایش ارزش ویژه برند. 22
2-6- تعاریف ارائه شده از ارزش ویژهی برند. 22
2-7- مدلهای اندازهگیری نامتجاری.. 24
2-7-1- تحقیقات اندازهگیری ارزش ویژه نام تجاری از دیدگاه بازاریابی(مصرفکننده) 24
2-7-2- مدلهای اندازهگیری ارزش ویژهی نام تجاری (ابعاد ادراکی مصرفکننده) 26
2-7-3- مدلهای اندازهگیری ارزش نام تجاری، (ابعاد رفتاری مصرفکننده) 32
2-8- رابطه شخصیت نام تجاری و وفاداری نسبت به نام تجاری.. 33
2-9- گونه شناسی روابط برند. 34
2-10- تأثیر رسانهها در توسعه رابطه برند. 35
2-11- ساخته شدن شخصیت نام تجاری.. 36
2-12- تشخیص شخصیت برند و روابط بین شخصیت مصرفکننده و شخصیت برند. 37
2-13- تبلیغات به عنوان یک محرک برند. 38
2-14- مروری بر دیدگاه های مرتبط با نام تجاری.. 40
2-15- ساخت نام تجاری شرکت... 42
2-16- گرایش به نام تجاری.. 45
2-17- رهبری نام تجاری.. 47
2-18- مدیریت دارایی نام تجاری.. 50
2-19- ارتباط بین مفاهیم عملکرد کالا، شهرت نام تجاری، وفاداری و رضایت مشتریان. 52
بخش دوم- پیشینه تحقیق.. 57
2-20- تحقیقات انجام شده داخلی.. 57
2-21- تحقیقات انجام شده خارجی.. 60
2-22- جمع بندی مبانی نظری و پیشینه و مدل مفهومی تحقیق.. 63
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 66
3-2- روش شناسی تحقیق.. 66
3-3- متغیرهای تحقیق.. 67
3-4- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات... 67
3-4- جامعه آماری تحقیق.. 67
3-5- نمونه آماری.. 68
3-6- روش نمونه گیری.. 69
3-7- قلمرو تحقیق.. 69
3-8- ابزار سنجش.... 69
3-9- بخش سنجش اعتماد. 71
3-10- بخش سنجش دلبستگی.. 72
3-11- بخش سنجش تعهد. 72
3-12- بخش سنجش شخصیت نام تجاری.. 73
3-13- اعتبار و روایی ابزار تحقیق.. 73
3-13-1-........................................................................................................................................ روایی پرسشنامه. 74
3-13-2-........................................................................................................................................ پایایی پرسشنامه. 74
3-14- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات... 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 79
در این فصل از تحقیق، دادههای گردآوری شده در راستای اهداف تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به این منظور در ابتدا به بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی افراد نمونه تحقیق پرداخته شده و سپس سؤالات اساسی تحقیق، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. 79
4-2- بخش تحلیل توصیفی تحقیق.. 80
4-2-1- جنسیت... 80
4-2-2- سن.. 81
4-2-3- تحصیلات... 82
4-2-4- تأهل.. 83
4-2-5- نام تجاری.. 84
4-3- بخش تحلیل استنباطی تحقیق.. 86
4-4- اولویت بندی تأثیر شخصیت نام تجاری بر ابعاد متغیرهای اعتماد، دلبستگی و تعهد. 101
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 103
5-2- نتایج سؤالات تحقیق.. 103
5-3- پیشنهادات تحقیق.. 107
5-3-1- پیشنهادات اجرایی.. 107
5-3-2- پیشنهادات پژهشی تحقیقی.. 107
5-4- محدودیتهای تحقیق.. 107
پیوست ها 109
منابع و مآخذ. 150
فهرست منابع فارسی.. 151
فهرست منابع انگلیسی.. 152
چکیده انگلیس.... 155
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 2-1- دیدگاههای مختلف در تعاریف برند. 20
جدول2-2- تغییر نگرش مدیریت نام تجاری از دیدگاه تاکتیکی به استراتژیک.... 21
جدول 2-3- استراتژی بازاریابی.. 42
جدول 2-4- تغییر نگرش از مدیریت سنتی نام تجاری.. 50
جدول 3-1- متغیرهای جمعیت شناختی پرسشنامه. 70
جدول 3- طیف لیکرت. 71
جدول 3-3- بخش اعتماد. 72
جدول 3-4- بخش سنجش دلبستگی.. 72
جدول 3-5- بخش سنجش تعهد. 73
جدول 3-5- بخش سنجش شخصیت نام تجاری.. 73
جدول 3-7- آلفای کرونباخ پرسشنامهها 75
جدول 4-1- توزیع جنسیت... 80
جدول 4-2- توزیع سن.. 81
جدول 4-4- توزیع تأهل.. 83
جدول 4-5- توزیع نام تجاری.. 84
جدول 4-6- آماره های مربوط به آزمون کولموگروف اسمیرنف.... 86
جدول شماره 4-7- مشخصکنندههای کلی تحلیل رگرسیونی تأثیر شخصیت نام تجاری بر اعتماد به نام تجاری.. .. 87
جدول 4-8- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و اعتماد به نام تجاری.. 87
جدول شماره 4-9- مشخصکنندههای کلی تحلیل رگرسیونی تأثیر شخصیت نام تجاری بر دلبستگی.. 88
جدول 4-10- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و دلبستگی.. 88
جدول شماره 4-11- مشخصکنندههای کلی تحلیل رگرسیونی تأثیر شخصیت نام تجاری بر تعهد. 89
جدول 4-12- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و تعهد. 90
جدول شماره 4-13- مشخصکنندههای کلی تحلیل رگرسیونی تأثیر شخصیت نام تجاری بر اعتماد اعتباری.. 90
جدول 4-14- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و اعتماد اعتباری.. 91
جدول شماره 4-15- مشخصکنندههای کلی تحلیل رگرسیونی تأثیر شخصیت نام تجاری بر اعتماد صفاتی.. 92
جدول 4-16- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و اعتماد صفاتی.. 92
جدول شماره 4-17- مشخصکنندههای کلی تحلیل رگرسیونی تأثیر شخصیت نام تجاری بر دلبستگی رفتاری.. 93
جدول 4-18- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و دلبستگی رفتاری.. 93
جدول شماره 4-19- مشخصکنندههای کلی تحلیل رگرسیونی تأثیر شخصیت نام تجاری بر دلبستگی نگرشی.. .. 94
جدول 4-20- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و دلبستگی نگرشی.. 94
جدول شماره 4-21- مشخصکنندههای کلی تحلیل رگرسیونی تأثیر شخصیت نام تجاری بر تعهد عاطفی.. 95
جدول 4-22- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و تعهد عاطفی.. 96
جدول شماره 4-23- مشخصکنندههای کلی تحلیل رگرسیونی تأثیر شخصیت نام تجاری بر تعهد هنجاری.. 97
جدول 4-24- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و تعهد هنجاری.. 97
جدول شماره 4-25- مشخصکنندههای کلی تحلیل رگرسیونی تأثیر شخصیت نام تجاری بر تعهد مستمر. 98
جدول 4-26- ضریب رگرسیونیِ شخصیت نام تجاری و تعهد مستمر. 99
جدول 4-27- نتایج مربوط به اولویت بندی تأثیر شخصیت نام تجاری بر ابعاد متغیرهای اعتماد، دلبستگی و تعهد 101
منبع:
فهرست منابع فارسی
آذر، عادل؛ مؤمنی، منصور. (1383). " آمار و کاربرد آن در مدیریت"، سمت، چاپ اول، قم.
ازکیا، مصطفی، دربان آستانه، علیرضا، (1389)، "روشهای کاربردی تحقیق"، انتشارات کیهان.
جوانمرد، حبیب الله، سلطان زاده، علی اکبر(1388)" بررسی ویژگیهای نام تجاری اینترنتی و وب سایت ها و تأثیر آن بر اعتماد و وفاداری مشتریان(مطالعه موردی: خرید محصولات فرهنگی از طریق اینترنت)" فصل نامه پژوهشنامه بازرگانی، دوره چهاردهم، شماره53، ص225-256.
رفیع پور، فرامرز ، (1378)، "کندوکاوها و پنداشته ها - مقدمه ای بر روش های شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی"، شرکت سهامی انتشار.
رفیعپور، فرامرز(1370). "تحلیل محتوا روش تحقیق در وسایل ارتباط جمعی"، پژوهشنامه علوم انسانی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. شماره 6، ص 135 64.
ساروخانی ،باقر، (1383)، "روشهای تحقیق در علوم اجتماعی" جلد اول، اصول و مبانی، چاپ دهم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .
سرایی، حسن، (1389)، "مقدمهای بر نمونهگیری در تحقیق"، انتشارات سمت، ویرایش اول، چاپ ششم.
فلاح شمس. میرفیض، خیری. بهرام، کریمی. مرضیه 1387، «تأثیر نام تجاری بر وفاداری مشتریان»، www.google.com
کاپفرر، ژان نوئل،(1385)،" مدیریت راهبردی نام تجاری"، ترجمه سینا قربانلو، تهران، انتشارات مبلغان.
کرلینجر . فرد.ان (1390)، "مبانی پژوهش در علوم رفتاری"، جلد دوم، مترجم : پاشا شریفی - جعفر نجفی زند، آوای نور، ویرایش اول، چاپ چهارم.
گروه ترویج بسته بندی، «گزارش برند»، وزارت بازرگانی، 1387، www.irfurnitureunion.ir
لیری، مک جی، (1995)؛ "روشهای تحقیق در علوم اجتماعی"، مترجم: غلامرضا خاکی، تهران: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
میلر، جان، مور. دیوید 1385، «کسب و کلر نامهای تجاری»، ترجمه بطحایی. عطیه، درگی. پرویز، تهران، رسا
نصیری پور، امیر اشکان، گوهری، محمود رضا، نفیسی ابوالفضل، «رابطه نام تجاری سازی (Branding) وشاخص های عملکردی (بیمارستان قائم (عج) مشهد، نشریه مدیریت سلامت، 13، 1389 (41)
نیومن، ویلیام لاورنس، (1389)، "شیوه های پژوهش اجتماعی : رویکردهای کیفی و کمی"، مترجم: حسن دانائی فرد-سید حسین کاظمی، جلد اول ناشر : مهربان.
هاوکینز. دل، بست. راجر، کانی. کنث، 1385، «رفتار مصرف کننده»، روستا احمد، بطحیای. عطیه، انتشارات سارگل، چاپ اول
همپل، کارل، (1369)، "فلسفه علوم طبیعی"، مترجم: معصومی همدانی، حسین، انتشارات نشر دانشگاهی.
فهرست منابع انگلیسی
Aaker, D.A. (1991), Managing Brand Equity, The Free Press, New York, NY.
Aaker, Jennifer L. (2000), "Accessibility or Diagnosticity? Disentangling the Influence of Culture on Persuasion Processes and Attitudes," Journal of Consumer Research, 26 (4), 340-357.
Aaker, Jennifer L. (1997), "Dimensions of brand personality," Journal of Marketing Research, 34 (3), 347-356.
Aaker, Jennifer L., Veronica Benet-Martinez ,and Jordi Garolera (2001),"Consumption symbols as carriers of culture: a study of Japanese and Spanish brand personality constructs," Journal of Personality and Social Psychology, 81 (3), 492-508.
Aaker, Jennifer L. and Susan Fournier (1995), "A Brand as a Character, a Partner and a Person: three perspectives on the question of brand personality," in Advances in Consumer Research, Frank Kardes and Mita Sujan, Eds. Vol. 22. Provo, UT: Association for Consumer Research
Alex R. Zablah.)2010) , “The relative importance of brands in modified - rebuy purchase situations”, International Journal of Research in Marketing, Vol. 27, pp. 248–260.
Ahmet Usakli. )2010( , “Brand personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory”, Tourism Management, Vol. 32,pp.114-127.
Aida Mimouni. (2010) , “Competitive advertising within store flyers: A win–win strategy?”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol.17, pp. 478–486.
Arora.Raj, Stoner. Charles,(2009),”A mixed method approach to understanding brand personality”,Journal of product & Brand Management, Volume18. Number4. 2009.272-283.
Barnes , Schultz J (1999), Servicescapes: The Impact of Physical Surroundings and Customers and Employees", Journal of Marketing, Vol.56, No.2, pp.57-71
Christian Homburg. (2010) , “Brand awareness in business markets: When is it related to firm performance?”, International Journal of Research in Marketing, Vol. 27, pp. 201–212.
Demirbag Kaplan.Melike, Yurt. Oznur, Guneri. Burcu, Kurtulus.Kemale, 2010,” Branding places: applying brand personality concept to cities”,European Journal of Marketing, Vol. 44 No. 9/10, 2010.pp.1286-1304.
Eriksson. Sara, 2000,” Brand Development an Investigation from a Branding Agency’s Perspective”, Department of Business Administration and SocialSciences.
Hjalte S. & Stina Larsson, (2004), “ Managing customer loyalty in the Automobile industry”, Master of business administration, Luleal university of Technology
Knox, S. and Walker, D. (2001) , ‘‘Measuring and managing brand loyalty’’, Journal of Strategic Marketing, Vol. 9 No. 2, pp. 111-28.
Kotler, Philips and Gary Amstrong (2000), Principle of Marketing, Pearson-prentice Hall (11th ed)
Keller, K.L. (2008), “Strategic Brand Management: Building,Measuring, and Managing Brand Equity”, Prentice Hall,Upper Saddle River, NJ
Lee. S. T, Leung. C. S and Zhang. Z. M, (2000),” Fashion Brand Image Marketing: Brand Image and Personality”, Institute of Textiles and Clothing, The Hong Kong Polytechnic University.
Lassar, W., Mittal, B. and Sharma, A. (1995), “Measuring customer-based brand equity”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 12 No. 4, pp. 11-19.
Malmgren, Anna-Maria & Sucre, Giselle, (2004),” The Role of Trust in the Process of Building a Service Brand”, Linkopings university, http:// www.ep. Liu. Se/ exjobb/eki/2004/iep/021
Moisescu, ovidiu.Ioan., (2006),” Aconceptual analysis of brand loyalty as core dimension of brand equity”, assistant Lecturer,Babes Bolyai University,pp.1128-1136
Parker.Brian T,(2009), “A comparisonof brand personality and brand user-imagery congruence”, Journal of consumer Marketiong, 26/3 (2009),pp.175-184.7
Peterson, R. and Kerin, R. (1983), “Store image measurement in patronage research: fact and artifact”, in Lusch, W. and Darden, R. (Eds), Patronage Behavior and Retail Management, North-Holland, New York, NY, pp. 293-306.
Tanmay Chattopadhyay. (2010) , “Media mix elements affecting brand equity: A study of the Indian passenger car market”, IIMB Management Review, vol. 22, pp. 173-185.
Pierre Valette, (2010) , “The impact of brand personality and sales promotions on brand equity”, Journal of Business Research, Vol. 64, pp.24–28.
Rajagopal. (2006) , “measuring the impact of advertising and brand personality on buying decisions”, MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, Vol. 10، pp. 56-65.__
Sheth and Charles Stoner (1991)," The effect of perceived service quality and name familiarity on the service selection decision", The Journal of Services Marketing, Vol.10, pp.22-34.
Usakli. Ahmet, Baloglu. Seyhmus, (2010),” Brand personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory”,Tourism Management 32(2011), pp.114-127.
Van Osselaer, S.M.J. and Alba, J.W. (2000) , ‘‘Consumer learning and brand equity’’, Journal of Consumer Research, Vol. 27, June, pp. 1-16.
Wang ,h& smooth D (2007).Cultivating Service Brand Equity, Journal of the Academy Of Marketing Science, Vol.28, No.1, pp.128-137.
Wood , L (2008), From Brand Vision to Brand Vision to Brand Evaluation, Butterworth- Heinemann, Oxford.
Yi Lin.L,(2010),” The relationship of consumer personality trait, brand personality and brand loyalty: an empirical study of toys and video games buyers”, Journal of Product & Brand Management ,vol.19/1.pp.4-17
www.mycbtextbook.com
Zeithaml, V. (1981), “How consumer evaluation processes differ between goods and services”,in Donelly, J. and George, W. (Eds), Marketing of Services, AMA, Chicago, IL, pp. 186-90.