فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1-مقدمه..........................................................................................................................................2
1-2- تشریح و بیان موضوع.................................................................................................................3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق ..........................................................................................................8
1-4- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق .....................................................................................10
1-5- اهداف تحقیق...........................................................................................................................10
1-6- فرضیه های تحقیق....................................................................................................................10
1-7- روش تحقیق............................................................................................................................11
1-8- قلمرو تحقیق............................................................................................................................11
1-9- تعاریف متغیرها........................................................................................................................12
1-10- ساختار تحقیق......................................................................................................................14
1-11- خلاصه فصل.........................................................................................................................15
فصل دوم : ادبیات و پیشینهی تحقیق
2-1- مقدمه....................................................................................................................................17
2-2- مبانی نظری تحقیق................................................................................................................18
2-2-1- سرمایه در مفهوم کلاسیک و جدید.................................................................................19
2-2-2- تعاریف ارائه شده از سرمایه فکری.................................................................................21
2-2-2-1- سرمایه فکری از دیدگاه استوارت...............................................................................23
2-2-2-2- سرمایه فکری از دیدگاه بنتیس .................................................................................23
2-2-2-3- سرمایه فکری از دیدگاه ادوینسون و مالون................................................................23
2-2-2-4 سرمایه فکری از دیدگاه بنتیس و هالند ........................................................................24
2-2-2-5- سرمایه فکری از دیدگاه روس و همکاران..................................................................24
2-2-3- معرفی مدلهای مختلف سرمایه فکری .............................................................................27
2-2-3-1- مدل ادوینسون و مالون...............................................................................................27
2-2-3-2- مدل بروکینگ.............................................................................................................30
2-2-3-3- مدل روس و همکاران................................................................................................31
2-2-3-4- مدل استیوارت...........................................................................................................32
2-2-3-5- مدل بونفرر.................................................................................................................33
2-2-3-6- مدل بنتیس.................................................................................................................34
2-2-3-7- مدل هانس و لاواندال ....................................................................................................35
2-2-4- ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل های ارائه شده ................................................................35
2-2-4-1 ابعاد سرمایه فکری براساس مدل ادوینسون و مالون..........................................................35
2-2-4-2- ابعاد سرمایه فکری براساس مدل بروکینگ ....................................................................35
2-2-4-3- ابعاد سرمایه فکری براساس مدل روس و همکاران........................................................36
2-2-4-4- ابعاد سرمایه فکری براساس مدل استیوارت.....................................................................37
2-2-4-5- ابعاد سرمایه فکری براساس مدل سالیوان ......................................................................37
2-2-4-6- ابعاد سرمایه فکری براساس مدل بونفرر ........................................................................38
2-2-4-7- ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل بنتیس.........................................................................38
2-2-4-8- ابعاد سرمایه فکری براساس مدل هانس و لاواندال..........................................................39
2-2-4-9- ابعاد سرمایه فکری براساس مدل لین...............................................................................39
2-3- سرمایه انسانی..........................................................................................................................40
2-4- سرمایه ساختاری......................................................................................................................42
2-5- سرمایه اجتماعی )رابطه ای–( مشتری.......................................................................................48
2-6- مالکیت معنوی (IP).................................................................................................................51
2-7-تحقیق و توسعه (R&D)...........................................................................................................53
2-8- سرمایه نوآوری........................................................................................................................55
2-9-اندازه گیری سرمایه های فکری.................................................................................................56
2-9-1- اهداف اندازه گیری IC..........................................................................................................57
2-9-2- مدلها و روشهای اندازه گیری سرمایه فکری..........................................................................58
2-10معیارهای عملکرد......................................................................................................................60
2-10-1- شاخصهای عملکرد مالی...................................................................................................61
2-11-پیشینه تحقیق...........................................................................................................................66
2-11-1-پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور...........................................................................66
2-11-2- پژوهشهای داخلی ............................................................................................................68
2-12-خلاصه فصل...........................................................................................................................73
فصل سوم : روش شناسی
3-1- مقدمه.......................................................................................................................................77
3-2- فرضیههای تحقیق.....................................................................................................................77
3-3- تبدیل فرضیههای پژوهشی به آماری.........................................................................................78
3-4- روش پژوهش..........................................................................................................................78
3-5- گردآوری دادهها.......................................................................................................................79
3-6- جامعه آماری............................................................................................................................79
3-7- نحوهی انتخاب نمونه آماری.....................................................................................................80
3-8- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهیهها...........................................................80
3-8-1متغیرهای وابسته.....................................................................................................................80
3-8-2 متغیر(های)مستقل..................................................................................................................84 3-9- روش شناختی آماری پژوهش...................................................................................................86
3-10-توسعه مدل های علّی و همگرایی روش های اقتصادسنجی......................................................86
3-11- خلاصه فصل.........................................................................................................................88
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1-مقدمه..........................................................................................................................................90
4-2- نمونه آماری.............................................................................................................................91
4-3- متغیرهای تحقیق.......................................................................................................................92
4-4- برآورد الگوی پژوهش..............................................................................................................97
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد
5-1-مقدمه........................................................................................................................................102
5-2- خلاصه پژوهش......................................................................................................................102
5-3- بحث و نتیجه گیری................................................................................................................102
5-4- ارائه پیشنهادات......................................................................................................................103
5-5- محدودیت ها و تحقیقات آتی................................................................................................104
5-6- موضوعات پیشنهادی برای تحقیقات بعدی.............................................................................105
فهرست جداول
1-1-مقایسه مفاهیم و الگوهای سرمایه فکری (دسته بندیهای متفاوت سنجش سرمایه فکری)...........13
2-1- تحولات نظریه های سرمایه......................................................................................................21
2-2- تعاریف منتخب سرمایه فکری..................................................................................................24
4-1- نمونه آماری پژوهش................................................................................................................91
فهرست نمودار
1- طرح ارزش اسکاندایا ارائه شده توسط ادوینسون و مالون...........................................................29
2- مدل سرمایه فکری بروکینگ.........................................................................................................30
3- مدل شاخص سرمایه فکری روس و همکاران...............................................................................31
4- مدل سرمایه های فکری استیورات................................................................................................32
5- ارزش پویای سرمایه فکری بونفر..................................................................................................33
6- نمودار توزیع نرمال متغیرها...........................................................................................................94
فهرست شکل
شکل (2-1) سرمایه فکری................................................................................................................45
شکل 2-2- مدل نورما آ جوما-2005.................................................................................................52
شکل 2-3- خلاصه ی روشهای محاسبه ی سرمایه فکری..................................................................59
منبع:
منابع
منابع فارسی
اصغرنژاد امیری مهدی،مدهوشی مهرداد(1388).سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکت ها
بوردیو (1380)، نظریه کنش، دلایل عملی و انتخاب عقلانی ، ترجمه : مرتضی مردیها، تهران، نقش و نگار.
بیکر واین(1382)،مدیریت و سرمایه اجتماعی، ترجمه مهدی الوانی، محمدرضا ربیعی ملاحسین، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
پاتنام.ر. 1379 .دموکراسی و سنت های مدنی،ترجمه محمد تقی دلفروز،تهران،نشر سلام.
پورتس، الهاندرو پورتس، (1384)، سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، به کوشش
کیان تاجبخش، چاپ اول، نشر شیراز.
دستگیر محسن،محمدی کامران(1388)،سرمایه فکری:گنج تمام نشدنی سازمان،نشریه تدبیر،شماره 214 زاهدی سید محمد،لطفی زاده فرشته(1389)،ابعاد و مدل های اندازهگیری سرمایه فکری،فصلنامه 39- مطالعات مدیریت،شماره 55 ،ص 64
شهانی بهنام،خائف الهی احمد(1389)،بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک سپه در تهران،نشریه مدیریت دولتی،شماره 5،ص 57
عالم تبریزی اکبر،حاجی بابایی علی،رجبی فرد ایمان(1388)،سرمایه فکری،تهران:مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
قلیچ لی بهروز،مشبکی اصغر(1385)،نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان،فصلنامه دانش مدیریت،شماره 75 ،ص 147
قلیچ لی بهروز،هجاری زیاءالدین،رحمان پور لقمان(1388)،طراحی مدل اندازه گیری و گزارش دهی سرمایه فکری،نشریه چشم انداز مدیریت،شماره 32 ،ص 150
منابع لاتین
Boisot, M. (1995). Information Space: A Framework for Learning in Organizations ,Institutions and Culture. London, Routledge .
Boisot, M. (1995)."information space: a framework for learning n organizations, institutions and culture ". London: Routledge.
Bontis, N., (1999)."Managing organizational Knowledge by disagnosing intellectual capital: framing and advancing the state of the field", International journal of techniligy management, Vol.18 No.5/6.
Bontis, N., (2001)."Managing organizational Knowledge by disagnosing intellectual capital: framing and advancing the state of the field ", Idea Group publishing ,.pp271-301.
Bontis, N., Crossan, M. and Hulland , j (2002)."managing an organizational learning system by aligning stocks and flows".journal of management studies,Vol39.No4.
Bourdieu, Pierre,(1997)[(1983)]"the forms of capital"in A.H.Halsey, Philip, Brown, lauder weus, Amy stuart(eds) Education, culture, economy society, London, oxford university press.
Burt, R. S(1997). “The contingent value of social capital“, Adminstrative Quarterly 42
Chang.ST, (2007) "valuing intellectual capital and firms performance: modifying value added intellectual coefficient (VAIC) in Taiwan IT industry " unpublished doctoral dissertation, gate university, August 2007.
Cohen , s (2007) "intellectual capital and corporate performance in know ledge – intensive SMES" The learning organizational PP. 241- 262.
Coleman, J.S. (1990). Foundation of social theory. "Cambridge, MA: Harvard University Press.
Glaeser, E.(2001),the formation of social capital,Canadian journal of policy research,2(1):34-40
Hansen,M.T.(1999)."The search-transfer problem: the role of weak ties in sharing knowledge across organization subunits", Administrative science Qurterly,pp 44:82-11.
Krause,D.R,R.B. Handffield &B.T.Bevlerly(2006)The relationships between supplier development,commitment,social capitalaccumulation and performance improvement,journal of operations management ,25(2). 167
Leana, C. R. & Van Burren, H. J. (1999), "Organizational Social Capital and Employment Proactives", Academy of management reviews.
Lin, N. (2001). Building a Network Theory of Social Capital. In Social Capital : Theory and Research. N. Lin, R. S. Burt and K. S. Cook (eds). New York, Aldine de Gruyter: 29-3 .
Lin,Nan,(1999)"building a network theory of social capital".in Nam lin, katern cook and Ronals S.Burt, social capital:theory and research,New York:Aldine de Gruyter.
Lin,nan,(2001) social capital: A theory of social structure and action,Cambridge university press.
Nahapiet,J., ; Ghoshal , S.(1998)"Social capital , intellectual capital and the organizational advantage" , Academy of Management Review , vol23 No(2),. Pp242-266.
Nonaka, I(1991). The knowledge creating company, Harvard Business review, VOL 34 no 6,pp 96-104.
Park ,Hihong (2006)."The role of trust on knowledge creation in a virtual organization: A social capital perspective , Journal of Knowledge management practice",Vol 7,Noi4.
Portes A. (1998) "social capital:its origins and Application in modern sociology" , Annual Review of sociology,24,PP.1-24.
Portes, A. (1998). "Social Capital: Its origins and applications in modern sociology." Annual Review of Sociology 24
Putnam,R.(2000). “Boling Alone: the collapse and Revival of American community”. New York: Simon & Schuster,
Roos,j; Roos,G, (1997). "Dragonetti, N.C. and edvinson, L."hntellectual capital: Navigating in the new business landscape", machmilan, houndmills, basingtoke.
Sano.Y.(2008),the role of social capital in a common property resource system in coastal areas:A case study of community –based coastal resource management in Fiji,SPC Traditional Marine resource management and knowledge information bulletin,24-Desember2008.
Spender,J.C(1996)."making knowledge the basis of a dynamic theory of the ferm",strategic management journal,Vol29.
Stewart,T.,(1997)."intellectual capital: the new wealth of nations",Doubleday dell publishing group, new York, NY. 168
Stone,Wendy and tody Hughes(2002)"measnring social capital :Toward a standard approach". Australian institute of family studies Wollongong.
Sturbuck,W.H.(1995)."learning by knowledge intensive firms",journal of management studies,Vol29.
Vasile,Bogdan(2008) Factors of the Earning Function And Thei Influence on the Intellectual capital of an organization, journal of applied quantitative methods, VOL3,No.4,2008.
Zander,U.;Kogut,B.(1995)."knowledge and the speed of transfer and imitation of organizational capitalities: An empirical test",organization science,Vol.
Zhang,L.(2007),social capital accumulation, business governance, and enterprise performance:a structural- eqation-model approach,thesis (M.Phili),Hong kong university of science and technology,Appears in collections: SOSC master these.