فهرست:
عنوان........................................................................................................................ شماره صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش 2
مقدمه: 3
1-1-بیان مسئله. 4
1-2-اهمیت و ضرورت انجام پژوهش... 6
1-3-فرضیه های پژوهش... 7
1-4-مدل مفهومی پژوهش... 8
1-5-اهداف پژوهش... 9
1-6- روش پژوهش : 9
1-7-جامعه و نمونه آماری.. 10
1-8-شیوه گردآوری دادهها: 10
1-9-ابزار گردآوری دادهها 10
1-10-متغیرهای پژوهش... 10
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش... 12
مقدمه. 13
2-1-هوش سازمانی.. 14
2-1-1-تاریخچه. 14
2-1-2-تعریف هوش سازمانی.. 16
2-1-3-اهمیت هوش سازمانی.. 19
2-1-4-ابعاد هوش سازمانی.. 20
2-1-5-هوش سازمانی از دیدگاه های مختلف... 24
2-2-رفتار شهروندی سازمانی.. 27
2-2-1-تعریف رفتار شهروندی سازمانی.. 28
2-2-2-ابعاد رفتار شهروندی.. 29
2-2-3-مطالعات رفتارهای شهروندی سازمانی.. 35
2-2-4-عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی.. 36
2-2-5-تبعات و پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی.. 39
2-2-6-انواع رفتار شهروندی در سازمان. 40
2-3-پیشینه پژوهش... 42
2-3-1-مروری بر شرکت ملی نفت ایران. 42
2-3-1-1-صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران در یک نگاه 42
2-3-1-2-نفت در مسیر توسعه. 44
2-3-1-3-اهداف کلان صنعت نفت و گاز ایران در برنامه پنجم توسعه. 44
2-3-1-4-چشم انداز و ماموریت شرکت ملی نفت... 45
2-3-1-5-خط مشیهای اساسی در مدیریت منابع انسانی.. 46
2-3-1-6-خط مشیهای اساسی در ساختار سازمانی.. 46
2-3-2- پژوهشهای خارجی.. 47
2-3-3- پژوهشهای داخلی.. 50
2-4-جمع بندی پیشینه و ارائه مدل مفهومی پژوهش... 57
فصل سوم: روش شناسی پژوهش... 60
مقدمه. 61
3-1-روش تحقیق.. 61
3-2-مدل اجرایی تحقیق.. 62
3-3-جامعه آماری.. 63
3-4-حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 64
3-5-ابزار گرد آوری اطلاعات... 65
3-6-روایی و پایایی.. 68
3-7-روش تجزیه و تحلیل داده ها 69
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش... 70
4-1-مقدمه: 71
4-2-مشخصات کلی پاسخگویان. 72
4-3-تحلیل روایی سازه 76
4-4-بررسی پایایی پرسشنامه. 90
4-5- توصیف شاخص های اصلی پژوهش... 91
4-6-بررسی فرضیه های پژوهش... 97
نتیجه گیری و پیشنهادات... 103
خلاصه پژوهش... 104
یافته های پژوهش و نتیجه گیری.. 105
پیشنهادات... 109
پیشنهادات حاصل پژوهش... 109
پیشنهادات برای محققین بعدی.. 110
محدودیتهای پژوهش... 111
ضمایم. 112
پرسشنامه. 113
خروجی های SPSS. 117
منابع و مآخذ: 132
منبع:
منابع و مآخذ:
منابع فارسی
ابزری، مهدی، اعتباریان، اکبر و ستاری قهفرخی، مهدی، (1385)، هوش سازمانی و جلوگیری از کند ذهنی سازمانی، ماهنامه مدیریت دانش سازمانی، شماره 22، مهرماه ، ص .25
اردلان، محمد رضا، اسکندری، اصغر، گیلانی، مریم، (1391) رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی. مجله مطالعات راهبردی مدیریت، شماره 12 . صص 71-100
اسلامی حسن و ابوالقاسم سیار (1386). رفتار شهروندی سازمانی، تدبیر، 18، ١٨٧.
آذر، عادل و مومنی، منصور، (1385) ،آمار و کاربرد آن در مدیریت ، جلد اول و جلد دوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
بیکر، ترز ال (1381) نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، نشر نی
بیگ زاده، جعفر، علائی، محمد باقر، اسکندری، کریم، (1389) بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران با عملکرد آنان در سازمانهای دولتی استان آذربایجان شرقی. پژوهشهای مدیریت، سال سوم، شماره هشتم، تابستان 1389، ص 143-463
پیری، زکیه، (1385) ، مدلی برای هوش سازمانی ، چهاردهمین همایش سالانه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی سراسر کشور، تهران.
جعفری، پریوش، فقیهی ، علیرضا (1388) میزان مؤلفه های هوش سازمانی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنامهریزی درسی. شماره بیست وسوم صص 45-66
جمال زاده،محمد؛ غلامی،یونس؛ سیف،محمد حسن (1388) بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیات علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی، مجله رهبری و مدیریت آموزشی ، تابستان 1388 - شماره 8 از 63 تا 8
حیاتی، محمد علی (1385) www.hayati314.blogfa.com /post-3.aspx
خدادادی، محمد رسول، کاشف، میر محمد ؛ سید عامری، میر حسن ؛ اعلمی کشکی ، معصومه (1392) رابطه بین هوش سازمانی با بهره وری مدیران ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی . نشریه مدیریت ورزشی، دوره 5، شماره 3، صفحه 175-189
دﻋﺎﺋﻲ ﺣﺒﻴﺐاﻟﻪ، ﻣﺮﺗﻀﻮی ﺳﻌﻴﺪ، ﻧﻮری ﻋﻠﻲ (1388) ارﺗﻘﺎء ﺳﻄﺢ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت: ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ (ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ:ﻫﺘﻞ ﭘﺎرس ﻣﺸﻬﺪ) ﭼﺸﻢاﻧﺪاز ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻤﺎره 30 ﺑﻬﺎر صص 67 - 85
رابینز، اﺳﺘﻴﻔﻦ ﭘﻲ. (1374). "ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ رﻓﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ". ﺗﺮﺟﻤﺔ ﻋﻠﻲ ﭘﺎرﺳﺎﺋﻴﺎن و ﺳﻴﺪﻣﺤﻤﺪ اﻋﺮاﺑﻲ، ﭼﺎپ ﭼﻬﺎرم، اﻧﺘﺸﺎرات ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، ﺟﻠﺪ ﺳﻮم، ص: 214.
رضایی کلید بری،ح، ر. باقر سلیمی، س. (1387). " نقش عدالت سازمانی در تقویت رفتار شهروندی سازمانی". اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی
زارعی متین،حسن؛ حمیدی زاده،علی؛ رهبر،امیرحسین (1387) ارایه یک چهارچوب کمی تعدیل شده جهت ارزیابی هوش سازمانی ، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی پاییز و زمستان شماره 18 (علمی-ترویجی) (28 صفحه - از 51 تا 78)
سیادت، سیدعلی و کاظمی، ایرج و مختاری پور، مرضیه (1389)، بررسی مقایسهای رابطه بین هوش سازمانی و رهبری تیمی در بین اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی اصفهان، چشم انداز مدیریت دولتی، صص99-87.
صنوبری محمد,رضایی علی محمد (1389) رابطه ویژگی های شغلی و رفتار شهروندی سازمانی :نقش میانجی رضایت شغلی، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس, آذر و دی، دوره 7, شماره 32
صنوبری، محمد ، (1387) رفتار شهروندی سازمانی (مفاهیم، تعاریف، ابعاد و عوامل موثر بر آن) دوماهنامه توسعه انسانی پلیس سال پنجم، شماره 1 (پیاپی 16)، فروردین و اردیبهشت
عباسی، سهیلا، (1390) بررسی مقایسهای هوش سازمانی بین واحدهای صف و ستاد بانک سپه شهر تهران . www.BankSepah.ir
عبدی، منیره، (1386)، بررسی تأثیر استقرار سیستم بانکداری الکترونیکی در بهبود عملکرد بانک کشاورزی استان آذربایجان شرقی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ازاد اسلامی واحد بناب.
علیپور شیرسوار، حمیدرضا ، مرزبان مقدم، عفت (1392) بررسی رابطه بین هوش سازمانی و کارآفرینی در شرکتهای تولیدی استان گیلان، مجله رشد فناوری، سال نهم شماره 36
فقیهی، علیرضا،(1389) چیستی هوش سازمانی و چگونگی افزایش آن در سازمان ها، اولین همایش هوش سازمانی و هوش کسب و کار .
کیوان آرا ، محمد، مسعودیان، یوسف، بهرامی، سوسن و یزدخواستی، علی (1390) رابطه ی مؤلفه های مدیریت دانش و هوش سازمانی در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مدیریت اطلاعات سلامت ، دوره ی هشتم ،شماره ی پنجم ، آذر و دی
کیماسی، مسعود، چیتسازان، هستی، فاخر، اسلام (1390) هوش سازمانی بررسی مقایسهای بانکهای دولتی و خصوصی ، مجله مدیریت بازرگانی. دوره 3 شماره 9 . صص 131-146
مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید، 1390، پژوهشنامه مدیریت، جلدسوم، انتشارات راهدان، تهران.
مقیمی، سید محمد، (1384) رفتار شهروندی سازمانی، از تئوری تا عمل، مجله فرهنگ مدیریت، سال 3 . شماره 11 زمستان. صص 19-84
میرسپاسی، ناصر، افقهی، بابک، (1391) مقایسه تحلیلی هوش سازمانی در آموزش عالی: مطالعه ای موردی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 65 صص 67-86
نجات ، سید امیر رضا، کوثر نشان، محمد رضا، و میرزاده، اکبر (1388)، تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت (مطالعه موردی: آژانس های مسافرتی شهر تهران)، بررسیهای بازرگانی، شماره 38، خرداد و تیر، ص 84-72.
نسبی، نرجس السادات، (1387)، بررسی رابطه بین هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه پیام نور واحد شیراز.
وظیفه دوست، حسین و قاسمی، فاطمه، (1387)، هوشمندی رقابتی (رویکردها و کاربردها)، ماهنامه تدبیر، شماره 197، مهر ماه، ص 42-38 .
یعقوبی، نورمحمد و مقدمی، مجید و کیخا، عالمه (1389)، بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی، سازمانی کارکنان، پژوهش های مدیریت تحول، شماره 4.
منابع انگلیسی
Albrecht, Karl, (2003), Organizational Intelligence survey. Australian Institute of Management: (www.KarlAlbrecht.com)
Albrecht, Karl. (2002). Organizational intelligence and Knowledge management the executive perspective. Retrieved, 2006, From. http://www.karl Albrecht.com
Aoyagi, M.W., Cox, R.H., & McGuire, R.T. (2008). Organizational Citizenship Behavior in Sport: Relationships with Leadership, Team Cohesion, and Athlete Satisfaction. Journal of applied sport psychology, 20: 25-41
Appelbaum, Steven & Bartolomucci, Nicolas & Beaumier, Erika & Boulanger, Jonathan & Corrigan, Rodney & Dore, Isabelle & Girard, Chrystine & Serroni, Carlo ,(2004)"organizational citizenship behavior : a case study of culture , leadership and trust " manamement decision Vol.42 No.1, pp. 13-40
Ballantyne D. (2000) “Reframing internal marketing for relationship marketing” in Proceeding of in AMA International Marketing Educators Conference: Marketing in a Global Economy, Buenus Aires, Argentina, June 28-July I,.
Bienstock, C.Carol & Demoranville, W. Carol & Smith, K. Rachel (2003) “ organizational citizenship behavior and service quality “ journal of services marketing, Vol .17 No.4, pp. 357-378
Cakir, R., Ada, S. (2008). Can the organizational intelligence be developed in schools by in-service training?. world Applied Sciences Journal 4(1):24-30
Castro C.B., Armario E.M., Ruiz D.M.(2004), "The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty", International Journal of Service Industry Management, Vol. 15 No. 1, pp. 27-53.
Cohen, Aaron & Kol, Yardena , (2004( “ professionalism and organizational citizenship behavior “ an empirical examination among Israeli nurses , journal of managerial psychology , Vol.19 No.4,
Dickinson, L., (2009), An Examination of the Factors Affecting Organizational Citizenship Behavior, The University of Tennessee at Chattanooga Accounting
Farh, J. L., Earley, P. C., & Lin, S. (1997). Impetus for action: A cultural analysis of justice and organizational citizenship behavior in Chinese society. Administrative Science Quarterly, 42(3), 421–444.
Farh, J. L., Zhong, C. B., & Organ, D. W. (2004).” Organizational citizenship behavior in the People’s Republic of China.” Orga- nization Science, 15(2), 241–253.
Glynn , M.A. , (1996) , Innovative Genius : A Framework for Relating Individual and Organizational Intelligence to Innovation , Academy of Management Review , 21 , 4
Gonyea RM, Kuh GD. (2009). NSSE organizational intelligence, and the institutional researcher. New Direction for Institutional Research, 141, 56-71.
Halal, W.E. (1997). Organizational intelligence: what is it, and how can manager use it?. Retrieved,2007, From. http://www. Bah . com
Hoy, W. K. & Miskel C. (2008). Educational administration: Theory, research, and practice(8th ed.). New York: McGraw Hill. Chapter 10 (355-378)—Shared Decision Making
Jung, Y. (2009). An Approach to Organizational Intelligence Management (A Framework for Analyzing Organizational Intelligence Within the Construction Process). Unpublished PhD theses. University of Virginia.
Kesti, M., Syvajarvi. A., Stenvall. J., Rivera. M. (2011). Human capital scenario analysis as an organizational intelligence tool for performance management. Problems and Perspectives in Management, 9(1), 46-58.
Lefter Viorel & Mihaela Prejmeream & Simona Vasilache , (2008), The Dimensions of Organizational Intelligence in Romanian Companies
LePine, JA., Eerz, A. & Johnson, DE., (2002), The Nature and Dimensionality of Organizational Citizenship Behavior:A Critical Review and Meta-Analysis, Journal of Applied Psychology, , Vol. 87, No. 1, 52–65
Liebowitz, Jay. (2000), Building organizational intelligence: A knowledge .management primer. Crcpress, florid
Markocky , Livia and Xin Katherine (2004) the virtues of omission in organizational citizenship behaviour, university of California, pp.28-30
Matsuda Takehiko ,(1988) , OR/MS , its Interaction Whit and Benefit from Japanese Organizational Intelligence , omega , 16 , 3
McMaster , Michael D. (1996). «The intelligence advantage: organizing for ,complexity». butterworth- Heinemann /boston online:. http://www.parshift.com Speakers/Speak011.htm
Mládková, L. (2012). Leadership in management of knowledge workers. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 41, 243-250.
Hoy, W. K. & Miskel. C. G. (2008). Educational Administration Theory, Research and Practice. Eighth Edition. Mc Graw-Hill.
Okurame, D. (2012). " Impact of Career Growth Prospects and Formal Mentoring on Organizational Citizenship Behavior", Leadership & Organization Development Journal, Vol.33, No.1 , pp.66-85.
Organ, D. W. (1988). Organizational Citizenship behavior: The good soldier syndrome. Lexington, MA: Lexington Books
Organ, D. W., Podsakoff, P. M., & MacKenzie S. P. (2006). Organizational citizenship behavior: Its nature, antecedents, and consequences. London: Sage Publications.
Podsakoff, P. M.; MacKenzie, S. B.; Paine, J. B., and Bachrach, D. G. (2006), "Organizational Citizenship Behaviors: A Critical Review of the Theoretical and Empirical Literature and Suggestions for Future Research", Journal of Management, 26, 513-563.
Potas, N., Erçetin. Ule. & Koçak, S. (2010). Multi-dimensional organizational intelligence measurements for determining the institutional and managerial capacity of girls 'technical education institution (Diyarbakir, anliurfa and Konya/Turkey), African Journal of Business Management, 4(8), 1644-1651.
Refler S, V. (2004). "The effects of a leaders emotional intelligence on employees, trust in their leader and employee organizational citizenship behavior", Submitted to Regent University School of Leadership Studies In partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Organizational Leadership, www.sciencedirect.com.
Ruhan, A. & Junichi Iijima, Ho Sho. (2009). A study on relationship between organizational intelligence quotient and firm performance – a comparison study between Japan and China. Tokyo Institute of Technology
Schepman, S.B, Zarate, A.M. (2008). The Relationship between Burnout, Negative Affectivity and organizational Citizenship Behavior for Human Service Employees, International Journal of Humanities and Social Sciences.
Van Wijk, R., J. J. P. Jansen and M. A. Lyles (2008). "Inter- and Intra-Organizational Knowledge Transfer: A Meta-Analytic Review and Assessment of its Antecedents and Consequences." Journal of Management Studies, 45(4), 830-853.