فهرست:
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
فصل اول – کلیات تحقیق................................................................................................................................................
1
1-1- مقدمه ......................................................................................................................................................................
2
1-2- بیان مسئله ..............................................................................................................................................................
8
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق ......................................................................................................................................
13
1-4- اهداف تحقیق .......................................................................................................................................................
18
1-4-1- هدف اصلی تحقیق...........................................................................................................................................
18
1-4-2- اهداف فرعی تحقیق...........................................................................................................................................
18
1-5- سؤالهای تحقیق .................................................................................................................................................
19
1-6- فرضیات تحقیق......................................................................................................................................................
20
1-6-1- فرضیه اصلی.......................................................................................................................................................
20
1-6-2- فرضیههای فرعی................................................................................................................................................
21
1-7- پیشینه تحقیق...........................................................................................................................................................
22
1-8- متغیرهای تحقیق .....................................................................................................................................................
24
1-8-1- متغیر مستقل........................................................................................................................................................
24
1-8-2- متغیر وابسته........................................................................................................................................................
24
1-9- روش تحقیق...........................................................................................................................................................
25
1-10- قلمرو تحقیق ........................................................................................................................................................
25
1-11- تعریف واژهها و اصطلاحات تخصصی طرح........................................................................................................
26
1-12- تعاریف عملیاتی پژوهش .....................................................................................................................................
27
فصل دوم – ادبیات تحقیق ............................................................................................................................................
29
2-1- مقدمه.......................................................................................................................................................................
30
2-2- مفهوم و تعاریف تجاریسازی................................................................................................................................
33
2-3- تاریخچه تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی............................................................................................................
41
2-4- اهمیت تجاریسازی نتایج تحقیق ....................................................................................................................... .
45
2-5- روند تجاریسازی دانش .......................................................................................................................................
47
2-6- فرآیند تجاریسازی ...............................................................................................................................................
49
2-7- انواع تجاریسازی .................................................................................................................................................
66
2-8- روشهای تجاریسازی .........................................................................................................................................
66
2-9- مدلها و الگوهای تجاریسازی ............................................................................................................................
69
2-10- مراحل تجاریسازی یافتههای پژوهشی ............................................................................................................
86
2-11- موانع انتقال تجاریسازی.....................................................................................................................................
92
2-12- ساختار نوآوری...................................................................................................................................................
105
2-13- کارآفرینی ............................................................................................................................................................
109
2-14- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته.................................................................................................................
112
2-15- بررسی روند تجاریسازی در بخش دانشگاهی کشور ایران ................................................................................
121
فصل سوم: روششناسی تحقیق.......................................................................................................................................
124
3-1- مقدمه............................................................................................................................................................
125
3-2- روش تحقیق...........................................................................................................................................................
126
3-3- جامعه آماری...........................................................................................................................................................
130
3-4- روش نمونهگیری و حجم نمونه..............................................................................................................................
130
3-4-1- تعیین حجم نمونه.............................................................................................................................................
131
3-5- روش جمعآوری اطلاعات....................................................................................................................................
131
3-6- ابزارهای گردآوری ................................................................................................................................................
132
3-6-1- پرسشنامه ...........................................................................................................................................................
132
3-6-2- مقیاس لیکرت....................................................................................................................................................
132
3-7- متغیرهای پژوهش..................................................................................................................................................
133
3-7-1- متغیر مستقل در پژوهش حاضر...........................................................................................................................
133
3-7-2- متغیر وابسته در پژوهش حاضر...........................................................................................................................
134
3-8- روایی......................................................................................................................................................................
134
3-9- پایایی.......................................................................................................................................................................
135
3-10- روش تجزیه و تحلیل دادهها..........................................................................................................................
136
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها..............................................................................................................................
138
4-1- مقدمه.....................................................................................................................................................................
139
4-2- تجزیه و تحلیل یافتهها ..........................................................................................................................................
140
4-2-1- آمار توصیفی ......................................................................................................................................................
140
4-3- آمار استنباطی ........................................................................................................................................................
159
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها................................................................................................................................
199
5-1- مقدمه.......................................................................................................................................................................
200
5-2- خلاصه تحقیق.........................................................................................................................................................
201
5-3- نتایج به دست آمده از آمار توصیفی.......................................................................................................................
202
5-3-1-نتایج مبتنی بر ویژگیهای جمعیت شناختی ........................................................................................................
202
5-3-2- نتایج بدست آمده از پاسخ به فرضیهها..............................................................................................................
203
5-3-2-1- فرضیههای مربوط به عوامل درون سازمانی....................................................................................................
203
5-3-2-2- فرضیههای مربوط به عوامل برون سازمانی.....................................................................................................
204
5-4- نتایج به دست آمده از آمار استنباطی ....................................................................................................................
205
5-4-1- بررسی رابطه عوامل درون سازمانی با مؤلفههای جمعیت شناختی بوسیله آزمون منویتنی................................
205
5-4-2- بررسی رابطه عوامل برون سازمانی با مؤلفههای جمعیت شناختی بوسیله آزمون منویتنی.................................
205
5-4-3- نتایج مبتنی بر فرضیات تحقیق ..........................................................................................................................
206
5-5- پیشنهادهای محقق در راستای موضوع پژوهش ......................................................................................................
212
5-6- محدودیتهای تحقیق..............................................................................................................................................
215
پیوست.............................................................................................................................................................................
216
منابع و مآخذ......................................................................................................................................................................
231
فهرست فارسی..................................................................................................................................................................
232
فهرست انگلیسی................................................................................................................................................................
235
منبع:
فهرست منابع فارسی
1-آذر، ع و مؤمنی م. ،1385، «آمار و کاربرد آن در مدیریت»، جلد دوم، انتشارات سمت، چاپ نهم.
2-ا.جانسون، ریچارد و ک. بتاتاچاریا، گوری، 1380، «آمار اصول و روشها»، ترجمه فتاح میکائیلی، چاپ اول، اصفهان، انتشارات ارکان.
3-ازکیا، م. و معتمدی، ف. و دربان آستانه، ع، 1383، «روشهای کاربردی تحقیق»، نشر کیهان، تهران.
4-امیری، عبدالرضا و همکارانش، 1390، «مؤلفه و الزامات تجاریسازی دانش از صنعت به دانشگاه»، دومین کنفرانس مدیریت اجرایی، 1 و2 تیرماه.
5-ایراننژاد پاریزی، مهدی، 1390، «روشهای تحقیق در علوم اجتماعی»، نشر مدیران، تهران، چاپ پنجم.
6-بازرگان، عباس و همکارانش، 1376 «روش تحقیق در علوم رفتاری»، نشراگه.
7-بندریان، رضا، 1390، «کارآفرینی شرکتی شیوهای برای تجاریسازی دستاوردهای فناورانه سازمانهای پژوهشی و فناوری مستقل» بهار، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال هفتم، شماره 26- صص 46-40.
8-حسنقلیپور یاسوری، حکیمه، 1389، «طراحی مکانیزم، تجاریسازی دانش در دانشکدههای مدیریت»، پایاننامه، دانشکده مدیریت.
9-خاکی، غلامرضا، 1388، «روش تحقیق در مدیریت»، انتشارات بازتاب، تهران، چاپ چهارم.
10-خلیل، طارق، 1387، «مدیریت تکنولوژی»، ترجمه، اعرابی، سیدمحمد، ایزدی، داود، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
11-روشندل، اربطانی و همکارانش، «چارچوبی برای تجاریسازی نوآوریهای دیجیتال در شرکتهای کارآفرین رسانهای ایران مدیریت بازرگان»، دوره 4، شماره 11، بهار91، دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران.
12-سرمد، زهره و بازرگان، عباس، 1385، «روشهای تحقیق در علوم رفتاری»، انتشارات سخن، تهران، چاپ دوم.
13-شریفی، مهنوش، شریفزاده، قاسم، 1389، «استلزامات مدیریت حقوق مالکیت فکری برای پیشبرد تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی»، دومین کنفرانس بینالمللی سرمایه فکری، زنجان.
14-علمی، محمد، 1388، «روشهای تجاریسازی یافتههای پژوهشی»، سازمان توسعه تجارت ایران، تهران، اردیبهشت.
15-فکور، بهمن، 1385، «مروری بر مفاهیم نظری تجاریسازی نتایج تحقیقات»، نشریه رهیافت، بهار و تابستان، شماره 37، صص 32-24.
16-فکور، بهمن، 1386، «شرایط زمینهساز برای پیشبرد تجاریسازی نتایج تحقیقات در بخش دانشگاهی» نشریه رهیافت، تابستان شماره40، صص 54-46.
17-فکور، بهمن و انصاری، محمدتقی، 1389، «بررسی روشها و منابع کسب فناوری در بنگاههای کوچک منتخب ایران» فصلنامه سیاست علم و فناوری 2 (4)، صص 105-93.
18-فکور، بهمن و حاجیحسینی، حجتاله، 1387، «کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی نتایج تحقیقات در دانشگاههای ایران (مطالعه موردی 7 دانشگاه مهم ایران)»، فصلنامه سیاست علم و فناوری 1(2)، صص 70-59.
19-محمودپور، بختیار و همکارانش، 1391، «بازشناسی چالشهای فراروی تجاریسازی پژوهشهای مدیریت آموزشی با ارائه نظریه زمینهسازی» فصلنامه علمی، پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی پاییز، سال سوم، شماره 3، صص 26-1.
20-مظفری، فاروقامین و شمس، لقمان،1390، «بررسی روشها و رویکردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی با مطالعه ورودی دانشگاه تبریز» فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال سوم، شماره 4، تابستان.
21-مقیمی و دیگران، 1389، «تأثیر عوامل محیطی بر تجاریسازی ایدهها و نتایج تحقیقات»، مطالعات مدیریت راهبردی، تابستان.
22-موسایی، احمد و همکارانش، 1387، «مدل فرآیندی تجاریسازی دانش فنی محصولات شیمیایی» نشریه علمی و تخصیص رشد و فناوری.
23-مهدی، رضا، 1389، «توسعه تجاریسازی دستاوردهای علمی از طریق تحقیقات تولید نیمه صنعتی» رشد فناوری، فصلنامه تحقیقی پارکها و مراکز رشد، شماره 24.
24-نوفرستی، محمد، 1386، «آمار در اقتصاد و بازرگانی»، رسا.
فهرست منابع انگلیسی
-1 Etzkowits,H,Research Groups as quasi- Firms: The Invention ot the Entrepveneurial University, Research Policy,Vol.32,2003.
2- Etzkowitz, H. and leydesdorff, l. (2000)؛ the dynamics. Finnovation: from National systems and " Modes" toa Triple Helix of university- Industry government relations, Research Policy, Vol.29,pp:109-23.
2 -Siegel,D.s, Waldman,D.A,Atwater, L.E, Link, A.N. (2003)؛ Commercial Knomledge transfers From universities to firms: improving the effectiveness of university- industry colloborotion, Journal to High Technology Management Research, Vol: 14, pp:111-33.