فهرست:
فهرست مطالب
فصل اوّل: کلیّات پژوهش.................................................................................................................................................................................. 1
1-1- مقدمه..................................................................................................................................................................................................... 2
1-2- بیان مسئله تحقیق................................................................................................................................................................................. 2
1-3- اهداف پژوهش........................................................................................................................................................................................ 4
1-4-ضرورت انجام تحقیق............................................................................................................................................................................... 4
1-5- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی).............................................................................................................................................................. 6
1-5-1-سؤال اصلی.......................................................................................................................................................................................... 6
1-5-2- سؤالات فرعی..................................................................................................................................................................................... 6
1-6- قلمرو تحقیق.......................................................................................................................................................................................... 6
1-6-1- قلمرو موضوعی.................................................................................................................................................................................. 6
1-6-2- قلمرو مکانی...................................................................................................................................................................................... 7
1-6-3- قلمرو زمانی....................................................................................................................................................................................... 7
1-7- روش تحقیق........................................................................................................................................................................................... 7
1-8- شرح واژهها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق....................................................................................................................................... 8
1-8-1- زیر ساخت مدیریت دانش................................................................................................................................................................. 8
1-8-2-فرهنگ سازمانی ................................................................................................................................................................................ 8
1-8-3- فرآیندهای دانش ............................................................................................................................................................................. 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش........................................................................................................................................................ 9
2-1-مقدمه..................................................................................................................................................................................................... 10
2-2- مدیریت دانش....................................................................................................................................................................................... 10
2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش................................................................................................................................................................ 11
2-3-1- دانش چیست؟.................................................................................................................................................................................... 11
2-3-2-روابط داده، اطلاعات و دانش............................................................................................................................................................... 15
2-3-3- عناصر دانش....................................................................................................................................................................................... 16
2-3-4- ویژگیهای دانش................................................................................................................................................................................ 19
2-3-5-انواع دانش........................................................................................................................................................................................... 22
2-3-5-1- انواع دانش از نظر نوناکا................................................................................................................................................................. 22
2-3-5-2-انواع دانش از نظر جورنا.................................................................................................................................................................. 23
2-3-5-3-انواع دانش از نظر ماشلوپ.............................................................................................................................................................. 24
2-3-5-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش............................................................................................................................................................ 25
2-3-5-5- طبقهبندی لیدنر و علوی از دانش................................................................................................................................................. 26
2-4-مدیریت دانش چیست؟........................................................................................................................................................................... 26
2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش........................................................................................................................................................... 27
2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش............................................................................................................................................ 29
2-4-3- تکامل مدیریت دانش......................................................................................................................................................................... 31
2-4-4- ظهور مدیریت دانش.......................................................................................................................................................................... 32
2-4-5-فرآیند تکامل مدیریت دانش.............................................................................................................................................................. 33
2-4-6-چرخه مدیریت دانش.......................................................................................................................................................................... 37
2-4-6-1-تولید دانش..................................................................................................................................................................................... 37
2-4-6-2-جمعآوری دانش.............................................................................................................................................................................. 42
2-4-6-3- الگوبرداری...................................................................................................................................................................................... 44
2-4-6-4- دستهبندی دانش........................................................................................................................................................................... 46
2-4-6-5- ذخیره دانش.................................................................................................................................................................................. 46
2-4-6-6- انتشار دانش................................................................................................................................................................................... 50
2-4-6-7- بکارگیری دانش............................................................................................................................................................................. 54
2-4-6-8- یکپارچگی دانش............................................................................................................................................................................ 54
2-5- مدلهای مدیریت دانش......................................................................................................................................................................... 55
2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان........................................................................................................................................................... 55
2-5-2- مدل نوناکا......................................................................................................................................................................................... 57
2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش........................................................................................................................................................ 59
2-5-4- مدل رن جانستون............................................................................................................................................................................. 61
2-5-5- مدل ادل و گراسیون.......................................................................................................................................................................... 62
2-5-6- مدل استیوهالس................................................................................................................................................................................ 64
2-5-7- مدل ایجاد و کاربرد دانش ویگ........................................................................................................................................................ 65
2-5-8-مدل دانششناسی سازمانی وانکروگ و روس (1995)...................................................................................................................... 70
2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو................................................................................................................................................................... 70
2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست............................................................................................................................................................. 73
2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست................................................................................................................................................. 75
2-6- زیرساختهای مدیریت دانش................................................................................................................................................................ 77
2-6-1-عامل فنی (فناوری اطلاعات).............................................................................................................................................................. 78
2-6-2- عامل فرهنگ سازمانی....................................................................................................................................................................... 80
2-6-3- حمایت مدیریت................................................................................................................................................................................. 82
2-6-4-حس تعلق سازمانی............................................................................................................................................................................. 83
2-6-5- مشارکت در تصمیمگیری................................................................................................................................................................... 83
2-6-6- عامل مدیریتی................................................................................................................................................................................... 83
2-6-7- فناوریهای مدیریت دانش................................................................................................................................................................. 84
2-6-8- مدیریت محتوا................................................................................................................................................................................... 85
2-6-9- طبقهبندی دانش................................................................................................................................................................................ 87
2-6-10- گروهافزار........................................................................................................................................................................................... 87
2-6-11- گروههای تسهیم تجربه آنلاین..................................................................................................................................................... 89
2-6-12- پورتالهای سازمانی....................................................................................................................................................................... 90
2-6-13- تحلیل و طراحی شبکه اجتماعی(اس. ان. ای).............................................................................................................................. 92
2-6-14- یادگیری الکترونیک....................................................................................................................................................................... 93
2-6-15- داستانگویی و حکایات.................................................................................................................................................................. 94
2-6-16- ابزارهای بیسیم برای انتقال دانش................................................................................................................................................ 94
2-6-17- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده............................................................................................................................................... 95
2-6-18- ترکیب ابزارها و فناوریهای مدیریت دانش................................................................................................................................... 96
2-6-18- سیستمهای خبره........................................................................................................................................................................... 98
2-7- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش.......................................................................................................................................................... 99
2-7-1- فرهنگ سازمانی.............................................................................................................................................................................. 100
2-7-1-1-حمایت مدیریت ......................................................................................................................................................................... 102
2-7-1-2-حس تعلق سازمانی .................................................................................................................................................................... 102
2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری........................................................................................................................................................... 102
2-7-2-فرآیندهای دانش ............................................................................................................................................................................. 103
2-7-2-1-پردازش دانش ............................................................................................................................................................................. 103
2-7-2-2- انتقال دانش................................................................................................................................................................................ 104
2-7-2-3- تسهیم دانش............................................................................................................................................................................... 104
2-7-3- نظام فناوری اطلاعات ..................................................................................................................................................................... 105
2-7-3-1- سیستمهای اطلاعاتی ............................................................................................................................................................... 106
2-7-3-2-مدیریت فناوری اطلاعات ........................................................................................................................................................... 106
2-7-3-3-فرآیندهای کسب اطلاعات ......................................................................................................................................................... 107
2-8- پیشینه پژوهش.................................................................................................................................................................................... 107
2-9- جمعبندی............................................................................................................................................................................................ 109
فصل سوّم: روش پژوهش................................................................................................................................................................................ 110
3-1- مقدمه................................................................................................................................................................................................. 111
3-2- روش تحقیق......................................................................................................................................................................................... 111
3-3- فرآیند تحقیق...................................................................................................................................................................................... 112
3-3-1-مطالعهای جامع بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش صورت گرفته بر روی مفاهیم مدیریت دانش و زیرساخت های مدیریت دانش 112
3-3-2- شناسایی شاخص های مربوط به زیرساخت های مدیریت دانش................................................................................................... 112
3-3-3- جمعآوری دادههای تحقیق.............................................................................................................................................................. 112
3-3-4- تحلیل دادههای تحقیق................................................................................................................................................................... 112
3-4- جامعه آماری........................................................................................................................................................................................ 113
3-5- نمونه آماری......................................................................................................................................................................................... 114
3-6-مدل مفهومی تحقیق............................................................................................................................................................................. 114
3-7- روش گردآوری دادهها.......................................................................................................................................................................... 115
3-8- روایی پرسشنامه................................................................................................................................................................................... 119
3-9- پایایی پرسشنامه................................................................................................................................................................................. 119
3-10- روشها و تکنیکهای تجزیه و تحلیل دادهها .................................................................................................................................. 121
3-11- جمعبندی.......................................................................................................................................................................................... 121
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل نتایج پژوهش.................................................................................................................................................... 123
4-1- مقدّمه................................................................................................................................................................................................... 124
4-2- یافتههای توصیفی................................................................................................................................................................................ 124
4-3- یافتههای استنباطی............................................................................................................................................................................. 128
۴-۴- جمع بندی................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 177
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پژوهش.................................................................................................................................... 178
5-1-مقدمه..................................................................................................................................................................................................... 179
5-2- مروری مختصر بر بیان مسأله............................................................................................................................................................... 179
5-4- پیشنهادات کاربردی............................................................................................................................................................................. 186
۵-۵- پیشنهادات برای تحقیقات آتی............................................................................................................................................................. 186
6-5- محدودیت های تحقیق........................................................................................................................................................................ 187
منابع و ماخذ 188
منبع:
منابع و ماخذ
ابطحی، سیدحسین و صلواتی، عادل (1384)؛ "مدیریت دانش"، مجله مدیریت و توسعه، شماره 25، صص 53-65.
ابطحی، سیدحسین و صلواتی، عادل (1385)؛ "مدیریت دانش در سازمان، تهران"، انتشارت پیوند نو، چاپ اول.
اخگر، بابک و خشایار جهانیان (1389)، "قطبنمای مدیریت دانش"، انتشارات نگاه دانش، چاپ اول.
اخوان، پیمان و روحاله باقری (1389)؛ "مدیریت دانش: از ایده تا عمل"، انتشارات آتی نگار، چاپ دوم.
الوانی، سیدمهدی و کیوان شاهقلیان (1384)؛ "طراحی الگوی ارزیابی سطح مدیریت دانش در سازمانهای صنعتی ایران، پژوهشی در صنعت خودرو"، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 52.
الوانی، مهدی(1382)، خط مشی دانش آفرین، ضرورت بقا در سازمان های امروز، مجلس و پژوهش، شماره 41.
افرازه، عباس(۱۳۸۶)، مدیریت دانش (مفاهیم، اندازهگیری و پیادهسازی)، تهران: انتشارات مولف
تولایی، روحالله (1389)؛ "تدوین استراتژی دانش در صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران: مطالعه موردی: شرکت ملی نفت ایران"، پایاننامه کارشناسیارشد، بهراهنمایی: علی رضائیان، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت.
جعفری فارسانی، جواد و وجهالله قربانیزاده (1388)؛ "توسعه قابلیتهای سازمانی و استراتژیهای مدیریت دانش"، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران.
جعفری، م.، ابن رسول، ا.، رضایینور، ج.، اخوان، پ. (2006)؛ "مطالعه تطبیقی رویکردهای اندازهگیری داراییهای دانش"، پنجمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع، تهران، ایران.
جعفری، م.، رضایینور، ج.، حسنوی، ر. (2006)؛ "مطالعه تطبیقی رویکردهای اندازهگیری سرمایه فکری: یک رویکرد کلنگر"، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران، ایران.
خاتمی، علی(1388)، وضعیت مدیریت دانش در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه دوازده، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال سوم، شماره 2، ص.93 تا 113.
خاتمیان فر، پریسا(۱۳۸۶)، بررسی وضعیت، شیوه ها و عوامل موثر بر اشتراک دانش در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، پایان نامه کارشناسی ارشد، علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی.
خلخالی، علی؛ خلعتبری، جواد؛ اذعانی، مریم(۱۳۹۰)، رابطه فلسفهی تربیتی و سبک رهبری مدیران مدارس، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شمارهی ۲، صص. ۲۳ تا ۴۰.
داونپورت، توماس و پروساک، لارنس (1381)؛ "مدیریت دانش"، ترجمه حسین رحمانسرشت، تهران، نشر ساپکو، چاپ اول
دیبات، گانب (1382)؛ "مدیریت دانش در سازمانها: بررسی تإثیر متقابل فناوری، فنون و انسان"، فصلنامه علوم اطلاعرسانی، دوره 18، شماره 1 و 2.
رابینز، استیفن پی (1996)، "مبانی رفتار سازمانی"، ترجمه سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ربیعی، علی؛ معالی، مهناز(1389)، مدیریت دانش، فرآیندها، رویکردها، موسسه آموزش عالی کار، تهران: انتشارات تیسا، چاپ اول.
رحیمی، حمید و نجفی، محمد (1386)؛ "مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی"، تهران، انتشارات رفاه، چاپ اول.
رشیدی، محمد مهدی و روحاله تولایی (1389)؛ "ارائه مدل مناسب جهت تدوین استراتژی دانش در صنعت نفت"، چهاردهمین همایش بینالمللی نفت و گاز و پتروشیمی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران.
رضائیان، علی (1384)، اصول مدیریت، چاپ چهارم، تهران: انتشارات سمت.
رهنورد، فرج اله؛ محمدی، اصغر(1388)، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده ها و مراکز آموزش عالی تهران، نشریه مدیریت فن آوری اطلاعات، دوره 1، شماره 3، ص. 37 تا 52.
شفیعا، محمد علی؛ متولیان، سیدعلیرضا و رهنمافرد، سیدمحسن (1386)؛ "ارائه مدلی کاربردی در برنامهریزی جامع مدیریت دانش سازمانی"، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، ایران.
شمشیری، بابک (1386)، تبیین ارتباط منطقی شیوههای ارزشیابی با مبانی فلسفهی تربیتی حاکم بر نظام آموزش و پرورش ایران: نقش ارزشیابی در تحقق اهداف، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 26، شماره3.
طبرسا، غلامعلی و نوشین اورمزدی (1387)؛ "تبیین و سنجش عوامل زمینهای برای استقرار مدیریت دانش: مطالعه موردی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران- منطقه تهران"، مجله پیام مدیریت، شماره 26، صص 39-70.
عالم تبریز، اکبر و علیرضا محمدرحیمی (1387)؛ "مدیریت دانش و برنامهریزی منابع سازمان با نگرش سیستمهای اطلاعاتی"، انتشارات صفار-اشراقی، چاپ اول.
عباسی و همکاران (1384)، "مهارتهای شناختی و مدیریت مسیر شغلی: بررسی رابطه بین مهارت خودآگاهی، شناخت روابط بین فردی، شناخت محیطی و مدیریت مسیر شغلی مدیران در وزارت آموزش و پرورش"، فصلنامه مدرس علوم انسانی: ویِژهنامه مدیریت، ص 105
ﻋﺒﺪاﻟﻜﺮﻳﻤﻲ، ﻣﻬﻮش (1382)، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ، ﻓﻦ آوری و ﺧﻼﻗﻴﺖ و ﻧﻘﺶ آن در اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﺎراﻳﻲ و اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ، ﭘﻴﺎم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻮﻓﻖ، دی ﻣﺎه، ﺻﺺ 34-49.
فتح الهی، بنفشه؛ افشار زنجانی، ابراهیم و توذری، دامون(1389)، آیا دانشگاه اصفهان برای پیاده سازی مدیریت دانش آماده است؟، فصلنامه کتاب، شماره 83،
قلیچلی، بهروز (1388)؛ "مدیریت دانش، فرآیند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسبوکارها"، انتشارات سمت، چاپ اول.
کارنیرو، آلبرتو (1383)؛ "نقش منابع هوشمند در مدیریت دانش"، ترجمه علیرضا گنجی، فصلنامه اطلاعرسانی، دوره 19، شماره 3 و 4، صص 77-88.
کالست، کارل (1382)؛ "مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری"، ترجمه صدیقه احمدی فصیح، فصلنامه علوم اطلاعرسانی، دوره 18، شماره 3 و 4، صص: 104-112.
محمدی فاتح، اصغر؛ سبحانی، محمد صادق و داریوش محمدی (1387)؛ "مدیریت دانش، رویکردی جامع"، انتشارات پیام پویا، چاپ اول.
مشبکی، اصغر و عظیم زارعی (1382)؛ "مدیریت دانش با محوریت نوآوری"، مجله مدیریت و توسعه، شماره 16، صص: 39-55.
میرغفوری،حبیب باله؛ صادقی آرانی، زهرا؛ صابری، حامد(۱۳۸۷)، بررسی تجزیه و تحلیل موانع تسهیم دانش در سازمان های دولتی، مطالعه موردی: سازمانهای دولتی استان یزد. ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش.
نیازآذری، کیومرث؛ عمویی، فتانه(1386)، عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران، دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان)، شماره چهاردهم، ص.93 تا 106.
Ajmal, M., Helo, P., Kekale, T. (2010); Critical factors for knowledge management in project business, Journal of knowledge management, Vol. 14 No. 1, pp. 156-168.
Ahonen G. (2000), Henkilöstötilinpäätös - yrityksen ikkuna menestykselliseen tulevaisuuteen. Kauppakaari, Helsinki 1998.
Alavi,M.&Leidner, D.E.,2001.Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. MIS Quarterly, 25(1), pp.107–136.
Allee, V., "The art and practice of being a revolutionary", Journal of Knowledge management, Vol. 3 No. 2, (1999), pp. 121-32.
Andersen R. & McLean R. (2000), Accounting for the Creation of Value, Ongoing research project sponsored by the Canadian Institute of Chartered Accountants.
Andriessen & Tiessen (2000), Weightless Weight – Find your real value in a future of intangible assets, Pearson Education London.
Baird, A. and ST. Amand Real (1995); Trust within the Organization ,Monograph lssuel.
Barney, J. (1999), How a firm's capabilities affect boundary decisions, Sloan Management Review, pp.137-145.
BOBROW,D.G./WINOGRAD,T.:AnOverviewofKRL,aKnowledgeRepresentationLanguage.In: CognitiveScience1.1977,pp.3-46
Bhatt, G.D. (2001), “Information dynamics, learning and knowledge creation in organizations”, The learning organization, 7(2), pp. 89-98
Boisot, M., H.,(1998), Knowledge assets: securing competitive advantage in the information economy, Oxford: Oxford University Pres
Blackler, F. (1995). Knowledge, knowledge work and organizations: An overview and interpretation. Organization Studies, 16(6), 1021-1046
Bontis, N. (2001), Assessing Knowledge Assets: A Review of the Models used to Measure Intellectual Capital, International Journal of Management Review, 3 (1), pp. 41-60.
Bontis, N., Dragonetty, N.C., Jacobsen, K. and Roos, G. (1999), The knowledge toolbox: a review of the tools available to measure and manage intangible resources, European Management Journal, 17 (4), pp. 391-402.
Bose, R. (2004), Knowledge management metrics, Industrial Management & Data Systems, 104(6), pp. 457-468.
Brooking, A. (1996), Intellectual Capital: Core Assets for the Third Millenium Enterprise, London, Thomson Business Press.
Carneiro, A. (2000), How Does Knowledge Management Influence Innovation and Competitiveness, Journal of knowledge management, 4(2), p: 113.
Carrillo, J., C. Gaimon (2004), Managing knowledge-based resource capabilities under uncertainty, Management Science, Vol. 50, pp. 1504-1518.
Chen , P.J. , (2004) , “ Sport club : Understanding fans loyalty ” , Department of Tourism , University of Central Florida , Orlando, Florida
Choo, C. W. (1998), The knowledge organization, New York: Oxford University Press.
Collins, H. (2003), Enterprise knowledge portals: next generation portal solutions for dynamic information access, better decision making and maximum, New York: AMACOM.
Daft, R. L. (2001). Organization Theory & Design (8th ed). New York: West Publishing Company.
Davenport T H, Delong D W, Beers M C.(1998), Successful knowledge management projects, Sloan Management Review ;39(2):43-57
Daveport, T. and Prusak, L.,(1998), Working knowledge: how organizations manage what they know, Boston: Harvard Business School Press.
DeLong, D. W., and L. Fahey. (2000); Diagnosing cultural barrier to knowledge management, The Academy of management executive, 14(4), 113-129.
DMSTI (2003), Intellectual Capital Statements - The New Guideline, Copenhagen, Denmark, Danish Ministry of Science, Technology and Innovation.
Edvinsson, L. and M. S. Malone (1997), Intellectual Capital: Realizing Your Company's True Value by Finding its Hidden Brainpower, New York, Harper Business.
Edvinsson, L., and Sullivan P. (1996), Developing a Model for Managing Intellectual Capital, European Management Journal, 14(4), pp. 356-64.
Egelhoff, William G.(1988), Organizing the Multinational Enterprise – An Information-processing Per-spective
Fitz-Enz, J. (1994), How to measure human resource management, New York, McGraw-Hill, (More information on line: Saratoga Institute.)
Flamholtz E. (1985), Human Resource Accounting and Effective Organizational Control: Theory and Practice, Jossey Bass.
Gandhi, S. (2004), Knowledge Management & Reference Services, The Journal of Academic Librarianship, 30(5), p: 45.
Ghttsachaclk, P. (2005), Strategic knowledge management technology, Idea Group Publishing.
Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. H., (2001), Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective, Journal of Management
Grober, V. & Doxbury, L. (2001), Does organizational culture affect the sharing of knowledge?, Presentation
Halawi, L. A; Richard, V. M and Aronson, J. E. (2006), Knowledge management and the competitive strategy of the firm, The Learning Organization, 13(4), pp. 384-397.
Hales, steve,(2000), Better understanding knowledge for personal business success, Available at: www.insighting.co.uk
Hales, steve,(2001), Dimensions knowledge and its management, Available at: www.insight.co.uk
Hall, R. (1992), The Strategic analysis of intangible resources, Strategic Management Journal, 13 (2).
Hansen, m. T., Nohria, N. and Tierney, T. (1999), What's your strategy for managing knowledge?, Harvard Business Review, pp.106-116.
Hauschild, S., Licht, T., & Stein, W. (2001); Creating a knowledge culture. McKinsey Quarterly, No. 1, pp. 74-81.
Hedlund, G. (1994), A model of knowledge management and the N-Form corporation, Strategic Management Journal, 15(1), pp.73-90.
Holt, D. (2000), the Measurement of Readiness for Change: A Review of Instruments and Suggestions for Future Research, Annual meeting of the Academy of Management. Toronto, Canada.
Huber, G.P. (1991) ‘Organizational Learning: The Contributing Processes and the Literature’,Organizational Science2(1): 88–115.
Jafari, M., Fathian, M., Jahani, A. (2008); Exploring the contextual dimensions of organization from knowledge management perspective, The journal of information and knowledge management systems, Vol. 38, No. 1, pp. 53-71.
Johansson (1996), Human Resource costing and Accounting, Available on line http://www.sveiby.com/articles/IntangAss/OECDartUlfjoh.htm.
Kalberg, Stephen (1980), Max Weber’s Types of Rationality: Cornerstones for the Analysis of Rationalization Processes in History, Americon Journal of Sociology, 85: 1145-1179.
Jorna, R.J. & B. van Heusden (2001). Semiotics and information-psychology: a case for semio-psychology. Theory & Psychology, Vol 8.3, pp. 755-782.
Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1992), The balanced scorecard measures that drive performance, Harvard Business Review, January-February, pp. 71-79.
Lang, D. W. & Fahey, (2000), Diagnosing cultural barriers to knowledge management, Academy of Management Executive, 14(4), pp. 113-127.
Lee, H. & Choi, B. (2003) .Knowledge managementenablers, processes, and organizational performance: An integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems,20,179 - 228
Lei, D. (2003), Competition, cooperation and learning: the new dynamics of strategy organization design for the innovation net, International Journal of Technology Management, 26(7), pp.694-711.
Leonard-Barton, D. (1995), Wellsprings of Knowledge: Building and Sustaining the Sources of Innovation, Harvard Business School Press, Boston, MA.
Lev, B. (2001), Intangibles: Management, Measurement, and Reporting, the Brookings Institution, Washington, DC.
Lopez, S. V. (2005), Competitive advantage and strategy formulation, Management decision, 43(50, pp.662-664.
Machlup, F. (1999) An economic review of the patent system. In Abbott, F., Cottier T. and Gurry, F. (esd) The International Intellectual property System International. The Hague, p. 224ff.
Maier, R. & Rimuz, K. (2003), Knowledge Management Systems: Information and Communication Technologies for Knowledge Management, Springer Publication, Third Edition
Malone, M. (1997), New metrics for a new age, Forbes Magazine, April 7.
Maltz, A. C., Shenhar, A. J., & Reilly, R. R. (2003). Beyond the balanced scorecard: refining the search for organizational success measures. Long Range Planning, 36(2), 187–204.
Marakas, G. (1999), Decision Support Systems in the Twenty-First Century, Prentice-Hall, Englewood Cliff .
Marshall, A., 1965, Principles of Economics, Macmillan, London.
Marr, B. and Schiuma, G. (2001), Measuring and managing intellectual capital and knowledge assets in new economy organizations, In Bourne, M. (Ed.), Handbook of Performance Measurement, GEE Publishing Ltd, London.
Marr, B., Schiuma, G., Neely, A. (2004), Intellectual capital- defining key performance
Martensson, M. (2000), a Critical Review of Knowledge Management as a Management Tool, Journal of Knowledge Management, 4(3), p: 89.
Marquardt MJ. Building the learning organization: a systems approach to quantum improvement and global success. New York: McGraw Hill; 1996: 22.
Matsuura, H.J. (2004), Intangible asset valuation models, Research Management review, 14(1).
Mayer, R. C., J. H. Davis and D. E. Schoorman (1995); an Intergrative Model of Organizational Trust, Academy of Management Review, 20(3), pp. 709-34.
McPherson P. and Pike S. (2001), Accounting, empirical measurement and intellectual capital, Journal of Intellectual Capital, 2(3), p. 246.
McDermott, R. (October, 2001). The Impact of Uncertainty and Sex in a Crisis Simulation Game. Presentation to the Belfer Center on International Security Policy, Kennedy School of Government, Harvard University.
McDermott, R. (October, 2001). American Foreign Policy and the War on Terrorism. Presentation to the Cornell Trustees Annual Meeting.
McDermott, R. (October, 2001). The Effect of Uncertainty and Sex in a Crisis Simulation Game. Presented to the International Re lations Colloquium at the University of California, Berkeley.
McDermott, R. (October, 2001). Participation in Round Table on 9/11 for Peace Studies Program at Cornell.
McDermott, R. (September, 2001). American Foreign Policy and Terrorism. Participant in Cornell University-wide teach-in.
McDermott, R. (September, 2001). The Impact of Uncertainty and Sex in a Crisis Simulation Game. Panel presentation at the American Political Science Association meeting in San Francisco, CA.
McDermott, R., and J. Cowden. (September, 2001). Parity versus Superiority in Weapons Procurement Decisions: An Experimental Simulation. Paper Presentation to the American Political Science Association Meeting in San Francisco, CA.
Meritum Guidelines (2001), Guidelines for managing and reporting on Intangibles, final report, not available on the web. Several of the members in the project have issued their own reports; i.e. http://www.fek.su.se/home/bic/meritum/. Summary on http://europa.eu.int/comm/enterprise/services/business_services/documents/policy_papers/zambon.pdf
Mitchell, F. Rich (2007), An Assessment and Commentary on Denhardt’s, The Future of Public Administration: Challenges to Democracy, Citizenship and Ethic", Texas A & M University.
Mitchell F. Rice, (2007), A post-modern cultural competency framework for public administration and public service delivery, International Journal of Public Sector Management, Vol. 20, pp.622 – 637.
Moffett, S., McAdam, R. and Parkinson, S. (2003); An Empirical Analysis of Knowledge Management Applications, Journal of Knowledge Management, Vol. 23 No. 3, pp. 6-26.
Montana, R. T., et al (2001), Infrastructure of Knowledge Management, The Learning Organization, 14(4), pp. 384-397.
Monavvarian, A., and M. Kasaei, M. (2007); KM model for public administration: the case of Labour Ministry, VINE: The journal of information and knowledge management systems, Vol. 37 No. 3.
Nash, (1998), Accounting for the Future, a disciplined Approach to Value-Added Accounting, Available online: http://home.sprintmail.com/~humphreynash/indexback.htm.
Newman,B.and conard,d. (1999).The knowledge management forum.Avai--hable at:www. Km-forum.org
Nonaka, I. & Takeuchi, (2001), SECI model, Available at: www.12manage.com/methods-nonaka-seci.html
Nonaka, I., Toyama, R., Byosiere, Ph. (2001), “A theory of organizational knowledge creation: understanding the dynamic process of creating knowledge”, in Dierkes, M.,
Nonaka, I. (1994) ‘A dynamic theory of organizational knowledge creation’, Organizational Science, vol.5 no.1, pp.14-37.
Nonaka, I., Teece, D.J., (2001), Managing Industrial Knowledge. Creation, Transfer and Utilization, SAGE Publications, London
Osterland, A. (2001), Decoding intangibles, CFO magazine, 1(1), pp. 57-62.
Pike, S. and Roos, G. (2000), "Intellectual capital measurement and holistic value approach", Work Institute Journal, Vol. 42, November.
Pulic, A. (2000), MVA and VAICTM Analysis of Randomly Selected Companies from FTSE 250, Austrian Intellectual Capital Research Center, Graz–London.
Pulic, A. (2004), Intellectual Capital – Does It Create or Destroy Value?, Measuring Business Excellence, 8(1), pp. 62–68.
Quinn, J. B. (1992): The Intelligent Enterprise, New York: Free Press.
Rao, M. (2005), Knowledge management: tools and technique, Elsevier Butterworth-Heinemann.
Rimmel, G., Blom, P., Lindstrii, E. and Persson, O. (2004), The Danish guidelines on intellectual capital reporting: towards a European perspective on human resource disclosures, Sixth SNEE conference on economic integration in Europe , Molle, Sweden, May.
Robbins, S. P. (2006); Management of Organizational Behavior, Translated by F. Omidwaran, Tehran: Nashr Mehrban Publication.
Rodov, I. and Leliaert, P. (2002), FiMIAM: Financial Method of Intangible Asset Measurement, Journal of Intellectual Capital, 3(2), pp. 323-336.
Roos, J., G. Roos, Edvinsson L., and N.C. Dragonetti (1997), Intellectual Capital: Navigating in the New Business Landscape, New York: Macmillan.
Rylander, A., Jacobsen, K., Roos, G. (2000), Towards Improved Information Disclosure on Intellectual Capital, International Journal of Technology Management, Vol. 20 No. 5.
Samiotes Kosts., 2001. The organizational imple -mentation of knowledge management, ph.D. Proposal, Available at: www.ecis 2001-for.un imb.si/doctorac/student
Shih, His-an., Chiang, Yun-Hwa. (2005), Strategy alignment between KM, HRM and corporate development, International Journal of Manpower, 26(6), pp. 584-586.
Siemieniuch, C., & Sinclair, M. (2004), A Framework for Organizational Readiness for Knowledge Management, International Journal of Operations & Production Management, 24(1), 79-98.
Sivan, yesha, (2000), knowledge Processes: Driving Organizational Practices Knowledge, web net journal, P. 265.
Skyrme, David J. and Amidon, Debra M. (1997); Creating the Knowledge-based Business, London: Business Intelligence, London, England.
Standfield, K. (1998), Extending the Intellectual Capital Framework, Available on line: http://www.knowcorp.com/article075.htm
Steve Y. W. Lam and Conrad H. W. Tang. (2003), Motivation of Survey Employees in Construction Projects, Journal of Geospatial Engineering, Vol. 1, June, pp. 61-66.
Stewart, T.A. (1997), Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations, New York: Doubleday.
Sullivan P. (2000), Value-driven Intellectual Capital: How to convert intangible corporate assets into market value, Wiley.
Sveiby, K. & Simons, R. (2002), Collaborative climate and effectiveness of knowledge work: an empirical study, Journal of knowledge management, 6(5), pp.420-433.
Sveiby, K. E. (2001), A knowledge-based theory of the firm to guide in strategy formulation, Journal of Intellectual Capital, 2(4), pp.348.352.
Teece, D. J., (1998), Capturing value from knowledge assets, In: California Management Review, Vol.4, No.3, pp:58-69
Tobin, J. (1978), Monetary policies and the economy: the transmission mechanism, Southern Economic Journal, Chapel Hill, Jan.
Tuomi, I. Corporate Knowledge: Theory and Practice of Intelligent Organizations. Helsinki: Metaxis, 1999
Toosi, M. A.(2002), Organizational Excellence; Tehran: Center for Governmental Management Training.
Tsang.E.W.K, (2002), Acquiring Knowledge by Forein Partners from International Journal Ventures in a Transition Economy: Learning-by Doing and Learning Myopia, strategic management journal, 23 (9)
Veeton, E. and K. S. Cameron,(2003); Empowerment, and Delegation of Power; Translated by Yazdani, B., Tehran: MTRD Publication.
Von Krogh, G. & J. Roos, (1995), Organizational epistemology, New York: St. Martins Press.
Wagner, K; Hauss I; Saikkonen, L; Koistinen; T and Polterauer, A. (undated), Measurement system for the evaluation of Intellectual Capital.
Walczak, Steven, (2005), Organizational Knowledge management structure, Vol 12,No.4.Information Systems, 18(1), 185–214.
Ward, J. & Peppard, J. (2002), Strategic planning for information systems (3rd ed), Wiley, Chichester, U.K.,
Weber, R & Aha, D. W. (2003), Intelligent Delivery of Military Lessons Learned, Decision Support Systems 34(3), pp.287-304
Weber, R and Wu, D. (2004), Knowledge Management for Computational Intelligence Systems, In Proceedings Eighth IEEE International Symposium on High Assurance Systems Engineering (HASE 2004), Los Alamitos, CA: IEEE Computer Society, pp. 116–125.
Weber, R, Aha, DW and Becerra-Fernandez, I. (2001), Intelligent lessons Learned Systems, International Journal of Expert Systems Research and Applications, 20(1), pp.17–34.
Weber, R. & Althoff, K. D. (2002), Knowledge Management in Case-Based Reasoning, The Knowledge Engineering Review, 20(3), pp.305-310
Wiig,E.H.(2000).Assessing students for successful inclusion. In O. Kusuma Powell & W.Powell (Eds.). Count me in! Developing inclusive international schools. Washington, D.C.:Overseas Schools Advisory Council, Depart ment of State.(Pp.143-182
Wiig, K. (1993), Knowledge management foundations: thinking about thinking, how people & organizations create, represent & use knowledge, Arlington, TX: Schema Press.
Wiig, K. M., (1997), Knowledge Management: where did it come from and where will it go?, Journal of Expert Systems with Application.;13(1):1-14
Wiig, Karl, (1999), Comprehensive knowledge management, Available at: www.ecz.edo/decenter/ok/
Wiig, Karl, (1999), The intelligent enterprise and knowledge management, Available at: www.ecz.edo/decenter/ok/
Zack, M. H. (1999), Developing a knowledge strategy, California Management Review, 41(3): 45-125.