فهرست مطالب
صفحه
چکیده ............................................................................................................................................................................
ث
فهرست مطالب ................................................................................................................................................................
ز
فهرست اشکال ................................................................................................................................................................
س
فهرست جداول ................................................................................................................................................................
فصل اول- کلیات پژوهش
2
1-1- مقدمه ........................................................................................................................................................................
2
1-2- بیان مسأله .................................................................................................................................................................
4
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق ............................................................................................................................................
6
1-4- سؤال تحقیق ..............................................................................................................................................................
6
1-5- اهداف تحقیق ............................................................................................................................................................
6
1-6- فرضیههای تحقیق .......................................................................................................................................................
7
1-7-مدل مفهومی تحقیق.....................................................................................................................................................
8
1-8- روش تحقیق .............................................................................................................................................................
8
1-9-قلمرو تحقیق...............................................................................................................................................................
8
1-9-1- قلمرو مکانی .......................................................................................................................................................
8
1-9-2- قلمرو زمانی .......................................................................................................................................................
8
1-9-3-قلمرو موضوعی.....................................................................................................................................................
9
1-10- تعریف واژگان کلیدی ............................................................................................................................................
11
1-11-خلاصه فصل..............................................................................................................................................................
فصل دوم- مرور ادبیات پژوهش
13
2-1- مقدمه ........................................................................................................................................................................
14
2-2- مدل پذیرش تکنولوژی................................................................................................................................................
18
2-3- اعتماد .......................................................................................................................................................................
19
2-4-عوامل خارجی.............................................................................................................................................................
19
2-4-1-تجربیات و ویژگی های مشتری.............................................................................................................................
20
2-4-2- رضایتمندی ........................................................................................................................................................
21
2-5- صنعت بانکداری .......................................................................................................................................................
21
2-5-1-بانک و بانکداری در گذر زمان............................................................................................................................
22
2-5-2- کانالهای ارائه خدمات بانکها ..............................................................................................................................
23
2-6- بانکداری الکترونیکی ..............................................................................................................................................
24
2-6-1- خدمات بانکداری الکترونیکی.............................................................................................................................
24
2-6-2-مزایای بانکداری الکترونیک..............................................................................................................................
26
2-6-3-مقایسه بانکداری سنتی با بانکداری الکترونیکی...................................................................................................
27
2-6-4-مشکلات و موانع گسترش بانکداری الکترونیکی در ایران...................................................................................
27
2-6-4-1- جنبه داخلی...................................................................................................................................................
27
2-6-4-1-1-مشکلات مربوط به زیرساختهای اساسی......................................................................................................
28
2-6-4-1-2- کمبود سرمایههای انسانی مناسب برای پیشبرد بانکداری الکترونیکی در ایران............................................
30
2-6-4-1-3- موانع فرهنگی و اجتماعی و آموزشی در گسترش بانکداری الکترونیکی...................................................
31
2-6-4-2-جنبه های خارجی.........................................................................................................................................
31
2-7- بانکداری اینترنتی ....................................................................................................................................................
34
2-7-1- انواع بانکداری اینترنتی........................................................................................................................................
35
2-7-2- ضرورت توسعه بانکداری اینترنتی.........................................................................................................................
36
2-7-3-تاریخچه بانکداری اینترنتی..................................................................................................................................
38
2-7-4-بانکداری اینترنتی در ایران ..................................................................................................................................
39
2-7-5-محدودیت های بانکداری اینترنتی.......................................................................................................................
40
2-8- تاریخچه و معرفی بانک پارسیان ..............................................................................................................................
40
2-8-1- اهداف ...........................................................................................................................................................
40
2-8-2- مدت زمان .......................................................................................................................................................
41
2-8-3- سرمایه بانک .......................................................................................................................................................
41
2-8-4-خط مشی بانک.....................................................................................................................................................
41
2-8-4-1-چشم انداز.......................................................................................................................................................
41
2-8-4-2-ماموریت .........................................................................................................................................................
42
2-8-4-3-ارزش های سازمانی..........................................................................................................................................
43
2-8-4-4-اصول رفتار حرفه ای کارکنان............................................................................................................................
43
2-8-4-4-1-مسئولیت پذیری، شفاف سازی و انطباق با اصول رفتار حرفه ای.....................................................................
43
2-8-4-4-2- ایجاد و حفظ احترام متقابل در محیط کار بین تمامی کارکنان و برخورد با مشتریان........................................
43
2-8-4-4-3- حفاظت اطلاعات شخصی مشتری و اطلاعات بانک.....................................................................................
44
2-8-4-4-4- قبول هدایا ، پیشنهاد تفریح و سایر موارد (انتفاع شخصی)..............................................................................
44
2-8-4-4-5- استفاده از منابع بانک طبق ضوابط...............................................................................................................
44
2-8-4-4-6-تراکنش های مالی........................................................................................................................................
44
2-8-4-4-7-تطابق با قوانین، دستورالعملها و سیاستهای بانک............................................................................................
45
2-8-4-4-8-پرهیز از تضاد منافع......................................................................................................................................
45
2-8-4-4-9-جلوگیری از پولشوئی و یا تقلب...................................................................................................................
45
2-8-4-4-10- تلاش برای درک مفاهیم این اصول..........................................................................................................
46
2-9- مروری بر پیشینه تحقیقات انجام شده .......................................................................................................................
46
2-9-1- پژوهشهای خارجی..........................................................................................................................................
49
2-9-2- پژوهشهای داخلی..........................................................................................................................................
55
2-10- جمع بندی تحقیقات پیشین ...................................................................................................................................
59
2-11- خلاصه فصل .........................................................................................................................................................
فصل سوم- روش شناسی پژوهش
61
3-1- مقدمه .....................................................................................................................................................................
61
3-2- روش تحقیق ............................................................................................................................................................
63
3-3- جامعه و نمونۀ آماری ...............................................................................................................................................
64
3-4- روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه .........................................................................................................................
66
3-5- تعریف عملیاتی متغیر های تحقیق..............................................................................................................................
66
3-5-1-متغیر مستقل............................................................................................................................................................
67
3-5-2-متغییر وابسته.............................................................................................................................................................
67
3-6- فرضیهها و مدل مفهومی تحقیق ................................................................................................................................
69
3-7-روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات............................................................................................................................
70
3-8-ابزار سنجش تحقیق...................................................................................................................................................
70
3-8-1-پرسش نامه...........................................................................................................................................................
71
3-9-روایی و پایایی پرسشنامه تحقیق.....................................................................................................................................
71
3-9-1- روایی پرسشنامۀ پژوهش ....................................................................................................................................
72
3-9-2- پایایی پرسشنامۀ پژوهش ....................................................................................................................................
73
3-10- روش آزمون فرضیه ها...........................................................................................................................................
74
3-11- خلاصه فصل ...........................................................................................................................................................
فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادهها
76
4-1- مقدمه ....................................................................................................................................................................
76
4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخدهندگان و جامعه آماری .......................................................................................
77
4-2-1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت ........................................................................................................
78
4-2-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن .............................................................................................................
79
4-2-3- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل ..............................................................................................
80
4-2-4- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات ...........................................................................................
81
4-2-5- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب درآمد ماهیانه ..............................................................................................
82
4-3- تحلیل استنباطی دادهها ..............................................................................................................................................
82
4-3-1- آزمون همبستگی فرضیه ها ................................................................................................................................
82
4-3-1-1- همبستگی بین پذیرش استفاده از بانکداری اینترنتی و عوامل خارجی ..........................................................
83
4-3-1-2- همبستگی بین پذیرش استفاده از بانکداری اینترنتی و سهولت درک شده .....................................................
84
4-3-1-3- همبستگی بین پذیرش استفاده از بانکداری اینترنتی و سودمندی درک شده .................................................
86
4-3-1-4- همبستگی بین پذیرش استفاده از بانکداری اینترنتی و اعتماد ......................................................................
87
4-3-1-5-همبستگی بین عوامل خارجی بر پذیرش بانکداری اینترنتی..............................................................................
88
4-3-2- آزمون رتبه بندی فریدمن .................................................................................................................................
89
4-3-2-1- نتیجه آزمون معنی داری فریدمن برای اولویت بندی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی........................
90
4-4- نتایج ..........................................................................................................................................................................
91
4-5- خلاصه فصل .............................................................................................................................................................
فصل پنجم: یافتهها، نتیجهگیری و پیشنهادات
93
5-1- مقدمه .......................................................................................................................................................................
93
5-2- مروری مختصر بر روند پژوهش ..................................................................................................................................
95
5-3- یافتهها ......................................................................................................................................................................
96
5-4- نتیجهگیری ...............................................................................................................................................................
97
5-5- پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ...............................................................................................................................
98
5-6- محدودیتهای پژوهش .............................................................................................................................................
99
5-7-خلاصه فصل...............................................................................................................................................................
فهرست منابع و مأخذ
102
منابع فارسی ........................................................................................................................................................................
108
منابع لاتین ..........................................................................................................................................................................
112
ضمائم و پیوستها .............................................................................................................................................................
منبع:
منابع داخلی
آماده، حمید و جعفرپور، محمود، (1388). بررسی موانع و راهکارهای توسعه ی بانکداری الکترونیکی در بانک های خصوصی کشور،پژوهشنامه ی مدیریت اجرایی علمی – پژوهشی، سال نهم،شماره2،صص 28-13.
افشار،غلامعباس و سلیمانی بشلی، علی،(1390). بررسی نگرش مشتریان به بانکداری اینترنتی بر اساس تئوری توسعه یافته رفتار برنامه ریزی شده (مطالعه موردی: بانک اقتصاد نوین)،اولین همایش بین المللی بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت،تهران.
الهیاری فرد، محمود (1382).خدمات بانکداری الکترونیک و نیازهای اجرایی آن در مقایسه تطبیقی هزینه های عملیاتی، خدمات مختلف بانکی؛ تهران؛ پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی؛ چاپ اول.
باقری،محمدعلی .حمیدی بهشتی ،محمدعلی و علیدوستی ،سیروس(1388). پذیرش بانکداری اینترنتی در ایران:بسط مدل پذیرش فناوری. فصلنامه علمی وپژوهشی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران،شماره3،دوره24.صص34-5.
باقرنژاد،شهریار(1388).نقش فرهنگ سازی بانکداری الکترونیکی در اصلاح الگوی مصرف، ماهنامه بانک ملی ایران، شماره 157، صص79-76.
بامداد،ناصر و رفیعی مهرآبادی ،نگار (1387). بررسی رضایت مشتریان از کیفیت خدمات خودپرداز بانک ها، پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی مدیریت،شماره 4،صص 57-39.
بست، جان ، پاشاشریفی، حسن و طالقانی، نرگس (1371).روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ، چاپ اول،تهران ،انتشارات رشد.
تقوی فرد،محمد تقی ،زاهدی ادیب، محسن و ترابی، مصطفی (1391). عوامل مؤثر بر استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان (مورد مطالعه: بانک ملت)، فصلنامۀ علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران،دوره 27،شماره 3،صص 559-539.
تقی نتاج،غلام حسن(1390). مزایای بانکداری اینترنتی، تازه های اقتصاد، سال نهم، شماره 134، صص31-28.
جعفرپور، محمد وآماده، حمید.( 1386). بانکداری الکترونیک (بررسی موانع و راهکارهای توسعه آن در کشور) ، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک.
جنیدی، مهدی و عبدالرضا بیگی نیا( 1387). ارائه مدلی به منظور پذیرش بانکداری اینترنتی ( مورد مطالعه: بانک ملت)، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، ندای اقتصاد بامداد (ناب).
حافظ نیا، محمد رضا(1388). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
حسین زاده شهری، معصومه و قدک فروشان، مریم(1391).اولویت بندی ریسک های بانکداری الکترونیکی از دیدگاه مدیران بانکهای دولتی و خصوصی،پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، دوره 2، شماره 4،صص 63-45.
حیدرپور، فرزانه و طهماسبی گتابی، ابوطالب(1386). تأثیر هزینه آموزش و هزینه تبلیغات بانکداری الکترونیکی بر افزایش جذب سپرده های بانکها (مطالعه موردی بانک صادرات استان مازندران )، پژوهش نامه حسابداری مالی و حسابرسی،دوره 1،شماره 1،صص98-82.
حیدریه،سید عبدالله.سید حسینی،سید محمد وشهابی ،علی(1392). شبیه سازی مدل پذیرش فناوری در بانکداری ایران با رویکرد پویایی شناسی سیستم (مورد مطالعه: بانک رفاه).فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 1،صص 98-67.
خاکی، غلامرضا (1391). روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی. تهران: انتشارات فوژان.
خلیلی شورینی، سیاوش (1392). روش های تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات فروزش.
دانایی فرد، حسن،الوانی ،سید مهدی وآذر ،عادل (1391).روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت؛رویکردی جامع ،چاپ ششم،تهران،انتشارات صفار.
درودچی،محمود و ایرانمهر،آزاده (1387). مدلسازی اعتماد در بانکداری اینترنتی. بانک واقتصاد. شماره 95، صص30-26.
دیواندری ، علی. عابدی، احسان و ناصرزاده، سید محمدرضا (1392). ارائه ی مدل مفهومی برای تبیین عوامل کلیدی مؤثر بر کیفیت سیستم های ارائه دهنده ی خدمات بانکداری اینترنتی (پیمایشی پیرامون بانک ملت).مدیریت فناوری اطلاعات،دوره 5،شماره 1،صص36-19.
رستگار،عباسعلی و آقا محمدی ،زهره (1390). بررسی عوامل موثر بر بانکداری الکترونیکی(مطالعه موردی بانک ملت). مدیریت بازرگانی،دوره 3،شماره 10، صص114-93.
رضوانی، حمیدرضا (1390)،روش تحقیق در مدیریت،چاپ اول ،تهران ، انشارات مهربان نشر.
سرافرازی، مهرزاد و معمارزاده،غلامرضا(1388). بانکداری الکترونیک و ارتباط متقابل آن با تجارت الکترونیک. ماهنامه عصر فناوری اطلاعات، شماره 50، صص90-83.
سرمد، زهره.، و بازرگان، عباس.، و حجازی، الهه. (1377). روش ها ی تحقق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
سکاران، اوما،(1381)، روشهای تحقیق در مدیریت، ترجمه: محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، چاپ دوم، ، ص 532.
سیدجوادین،سیدرضا ویزدانی ،شمسی(1384).بررسی عوامل موثر برقصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی (مطالعه موردی بانک سامان)،دانش مدیریت،شماره 70،صص 62-45.
سیدجوادین ،سید رضا و سقطچی ،مریم (1385).بانکداری الکترونیک و سیر تحول آن در ایران،ماهنامه تدبیر ،شماره170،صص 36-30.
صنایعی،علی(1380)،بازاریابی و تجارت الکترونیک ،چاپ دوم،اصفهان:انتشارات جهاد دانشگاهی.
صنایعی،علی. شاهین ،آرش و سلیمیان،حمیده(1392). تحلیل عوامل موثر بر پذیرش بانک مجازی به عنوان نسل جدید بانکداری الکترونیک با مطالعه موردی بر روی شهروندان الکترونیک،تحقیقات بازاریابی نوین. شماره 3، صص20-1.
علامه ،سید محسن و زارع ،سید محسن(2008).بررسی عوامل تاثیر گذار بر پذیرش بانکداری الکترونیکی، دومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی، تهران.
علیپور حافظی, مهدی ( 1380 ).تجارت الکترونیکی در مراکز اطلاعرسانی، مجموعه مقالات همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی، کیش.
علیخانزاده، امیر (1387).بانکداری الکترونیکی،چاپ اول،تهران،انتشارات علوم رایانه.
فاطمی اردکانی، سید ولی الله (1384). بانکداری الکترونیک و تاثیر آن بر فرایندهای اجرایی بانک: مورد اینترنتی بانک، مجموعه مقالات سومین همایش ملی تجارت الکترونیک، تهران.
فتحیان، محمد،شفیعا ،محمد علی وشهرستانی ، مریم (1388).تاثیرتحقق بانکداری الکترونیک در افزایش رضایت مشتریان بانکها مطالعه موردی بانک ملی ایران، اولین کنفرانس مدیریت اجرایی،تهران.
قدسی پور،ح؛ مباحثی در تصمیم گیری چند معیاره؛ انتشارات دانشگاه امیرکبیر،چاپ سوم،1381.ص 6.
کهزادی،نوروز (1382)،مجموعه مقالات اولین همایش تجارت الکترونیک ، تهران.
لاجوردی،سید جلال و حاجی عسگری نوش آبادی، سمانه(1390). مدل پذیرش بانکداری اینترنتی، چشم انداز مدیریت بازرگانی. شماره 40، صص110-95.
لاری سمنانی،بهروز و سماواتیان ،اکرم(1389).تجارت و بورس الکترونیک /مبانی و کاربردها،چاپ اول، تهران، انتشارات فرانما.
مقدسی ،علیرضا(1389). انواع روشهای پرداخت در بانکداری الکترونیک،ماهنامه عصر فناوری اطلاعات. شماره 58، صص75-71.
ملکی ،مهدی و اکبری ،پیمان (1389). بررسی نقش بانکداری الکترونیکی در ایران ،بانک و اقتصاد،شماره 112،صص 20-14.
موغلی ،علیرضا(1386). پذیرش بانکداری الکترونیک در بین مشتریان بانکهای شهر شیراز، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره ی 7،صص98-81.
مومنی، منصور و فعال قیومی، علی (1391).تحلیل آماری با استفاده از SPSS، چاپ هفتم، تهران، انشارات کتاب نو.
وظیفه، زهرا ، کیوانی، شیروان و نبی زاده مامکاوه ، رستم (1392). مطالعه ارزیابی پذیرش بانکداری الکترونیکی توسط مشتریان با استفاده ازمدل پذیرش فناوری دیویس (TAM)،کنفرانس مدیریت، راهکارها وچالش ها،شیراز.
وظیفه دوست،حسین و نیک نژاد طهرانی ، راحله (1386). ارزیابی تأثیر بانکداری اینترنتی بر تعهد، اعتماد و جذابیت استفاده از خدمات الکترونیکی صنعت بانکداری:مطالعه موردی بانک اقتصاد نوین،فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین،شماره 11و10،صص 130-112.
ونوس،داور. صفاییان ،میترا(1381). روش های کاربردی بازاریابی خدمات بانکی برای بانک های ایرانی،چاپ اول، تهران: نشرنگاه.
هادیزاده مقدم،اکرم وفرجیان،مرجان(1385). بررسی عوامل مرتبط با قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی (مطالعه موردی بانک ملت)، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 19و20. صص61-40.
هاشمی،علیرضا (1392).آموزش مباحث بانکداری الکترونیک. . دسترسی در 22/7/1393 از وب سایت:
http://ketabesabz.com/book/13869/
منابع و مآخذ خارجی
Aladwani, Adel M.(2001). Online banking: a field study of drivers, development challenges, and expectations. International Journal of Information Management.No. 21, 213-225.
Bussakorn,Jaruwachirathanakul & Dieter,Fink (2005).Internet banking adoption strategies for a developing country:the case of Thailand,Internet Research,Vol.15,No.3,295-311.
Calisir,Fethi & Gumussoy, Cigdem Altin(2008). Internet banking versus other banking channels: Young consumers’ view. International Journal of Information Management .No.28, 215-221.
Cheng,T.C. Edwin, Lam ,David Y.C. & Yeung, Andy C.L. (2006). Adoption of internet banking: an empirical study in Hong Kong, Journal Decision Support Systems archive,Vol. 42 Iss: 3, 1558-1572.
Davis,Fred D.(1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. Management Information Systems Research Center, Vol. 13, No. 3, 319-340.
Goode, Mark M.H., Moutinho ,Luiz A.& Chien,Charles, (1996) .Structural equation modelling of overall satisfaction and full use of services for ATMs, International Journal of Bank Marketing, Vol. 14 Iss: 7, 4 – 11.
Hanafizadeh, P.Keating, B.W.& Khedmatgozar,H.R.(2013). A Systematic Review of Internet Banking Adoption, Telematics and Informatics,Vol.31 Iss:3, 492-510.
Hussein A. Hassan Al‐Tamimi, Faris Mohammed Al‐Mazrooei, (2007) .Banks' risk management: a comparison study of UAE national and foreign banks, The Journal of Risk Finance, Vol. 8 Iss: 4,394 – 409.
Lassar, W. M., Manolis, C., Lassar, S. S.) 2005(. The relationship between consumer innovativeness, personal characteristics, online banking adoption. International Journal of Bank Marketing, 23, 2, 176-199.
Rapeeporn,srijumpa,Tanyamai,Chiarakul & Mark,Speece (2007).Satisfaction and dissatisfaction in service encounters,International Journal of Bank Marketing,Vol.25,No.3,173-194.
Martins, Carolina.Oliveira,Tiago& Popoviˇc,Aleˇs.(2014). Understanding the Internet banking adoption: A unified theory of acceptance and use of technology and perceived risk application. International Journal of Information Management.No. 34, 1– 13.
McKechnie, S., Winklhofer, H., Ennew, C., )2006(. Applying the Technology Acceptance Model to the online retailing of financial services.International Journal of Retail and Distribution Management, 34, 4/5, 388-410.
McKnight, H., Choudhury, V., Kacmar, C.,) 2002(. Developing and validating trust measures for e-commerce: an integrative typology.Information Systems Research, 13, 3, 334–359.
Santouridis, Ilias& Kyritsi, Maria.(2013). Investigating the Determinants of Internet Banking Adoption in Greece. Procedia Economics and Finance .No 9, 501-510.
Sundarraj,R.P & Wu,J.(2005). Using information-systems constructs to study online- and telephone-banking technologies. Electronic Commerce Research and Applications .No.4 , 427–443.
Tan, Margaret & Teo, Thompson S. H.(2000). Factors Influencing the Adoption of Internet Banking.Journal of the association for information system.Vol.1.Article.5.
Yiu, Chi Shing. Grant, Kevin & Edgar, David.(2007). Factors affecting the adoption of Internet Banking in Hong Kong—implications for the banking sector. International Journal of Information Management. No.27, 336-351.
Yoon, Hyun Shik & Barker Steege, Linsey M.(2012). Development of a quantitative model of the impact of customers’ personality and perceptions on Internet banking use. Computers in Human Behavior .No.29, 1133–1141.
Yuen ,Yee Yen. (2013). Gender and Age Effect on Acceptance of Internet Banking: Cultural Comparison between United States and Malaysia. International Journal of Business and Management; Vol. 8, No. 18, 34 - 50.
Wang, Y., -S., Wang, Y., -M, Lin, H., -H., Tang, T., -I,)2003(. Determinants of user acceptance of internet banking: an empirical study.International Journal of Service Industry Management, 14, 5, 501-519.