فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول.. 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مساله و تبیین موضوع. 3
1-3- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق.. 4
1-4- کاربردهای تحقیق.. 5
1-5- اهداف تحقیق.. 5
1-6- فرضیههای تحقیق.. 6
1-7- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش... 6
1-8- تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش... 7
1-8-1- مشخصههای محیطی کسب و کار. 7
1-8-2- اولویتهای رقابتی.. 7
1-8-3- ساختار زنجیره تامین.. 7
1-8-4- عملکرد کسبوکار. 8
فصل دوم. 9
2-1- مبانی نظری.. 11
2-1-1- محیط کسب و کار. 11
2-1-2- اولویتهای رقابتی.. 16
2-1-3- طراحی و ساختار سازمانی.. 20
2-2- تئوری های طراحی سازمان. 26
2-3- تئوریهای اقتضایی طراحی سازمان. 28
2-4- ساختار زنجیره تامین.. 30
2-4-1- زنجیره تامین ناب و چابک... 34
2-4-2- عملکرد کسب و کار شرکت... 40
2-5- پیشینه تحقیق.. 43
2-5-1- مطالعات داخلی.. 43
2-5-2- مطالعات خارجی.. 44
2-6- جمع بندی.. 46
فصل سوم. 48
3-1- روش تحقیق.. 49
3-2- جامعه آماری.. 50
3-3- نمونه آماری و روش نمونهگیری.. 50
3-4- روش گردآوری اطلاعات.. 50
3-4-1- ابعاد محیط کسب و کار. 52
3-4-2- ابعاد اولویتهای رقابتی.. 52
3-4-3- ابعاد ساختار زنجیره تامین.. 52
3-4-4- مقیاس ارزیابی عملکرد کسب و کار. 53
3-5- روایی و پایایی پرسشنامه. 53
3-5-1- روایی.. 53
3-5-2- پایایی.. 54
3-6- روش تجزیه و تحلیل 55
3-6-1- مدلیابی معادلات ساختاری.. 55
3-6-1- 1- نرم افزار مورد استفاده. 56
3-6-1-2- شاخص های برازش در آموس... 58
3-6-2- آزمون نرمال بودن دادهها 60
3-6-3- ضریب همبستگی.. 60
فصل چهارم. 61
4-1- مشخصات پاسخ دهندگان و جامعه آماری.. 62
4-1-1- آمار توصیفی سوالات.. 69
4-2- آمار استنباطی.. 70
4-2-1- نتایج بررسی روایی.. 71
4-2-2- نتایج بررسی پایایی.. 76
4-2-4- همبستگی بین متغیرهای پژوهش... 77
4-3- یافتههای تحقیق.. 78
4-3-1- مدل معادلات ساختاری.. 78
4-3-2- تحلیل مدل های ساختاری.. 80
4-3-3- بررسی فرضیههای اصلی تحقیق.. 82
فصل پنجم. 85
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 86
5-1-1- فرضیه اصلی.. 87
5-1-2- فرضیههای جانبی.. 89
5-1-2-1- فرضیه جانبی 1. 89
5-1-2-2- فرضیه جانبی 2. 89
5-1-2-3- فرضیه جانبی 3. 89
5-1-2-4- فرضیه جانبی 4. 90
5-1-2-5- فرضیه جانبی 5. 90
5-1-2-6- فرضیه جانبی 6. 90
5-2- پیشنهادهای برگرفته از پژوهش... 90
5-2-2- پیشنهاد پژوهشی.. 92
5-3- محدودیت ها 93
منابع ومآخذ.. 94
منابع فارسی.. 95
منابع انگلیسی.. 95
پیوست ها. 100
پرسشنامه. 101
فهرست جداول
جدول 2- 1- وجوه تمایز بین الگوی سازمانی ارگانیک و مکانیک... 27
جدول 2-2- مقایسه زنجیره عرضه ناب و چابک: مشخصات متمایزکننده (میسون جونز و دیگران، 2000). 36
جدول 2-2- مدل تحولی: خلاصه تغییرات در نوع زنجیره عرضه (جانسون، 1993). 39
جدول 4-1- عنوان پاسخدهندگان. 63
جدول 4-2- مشخصات کسب و کار پاسخدهندگان. 64
جدول 4-3- تعداد مراحل اصلی پردازش و وضعیت یکپارچگی.. 64
جدول 4-4- فعالیتهای مرتبط با سرویس اصلی.. 65
جدول 4-5- تعداد کارکنان در شرکت (تعداد و درصد). 65
جدول4-6- عمر فعالیت شرکتهای پاسخدهنده. 66
جدول 4-7- موقعیت کلی شرکتها در بازارهای اصلی خود. 67
جدول 4-8- تعداد رقبای کاری اصلی.. 67
جدول 4-9- تعداد تامینکنندگان. 68
جدول 4-10- تعداد مشتریان. 68
جدول 4-11- آمار توصیفی متغیرهای مشاهده شده. 70
جدول 4-12- نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول (CFA) برای گویههای پرسش نامه. 72
جدول 4- 14- شاخصهای برازش مدل های تحلیل عاملی تأییدی.. 76
جدول4-15 - ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای اصلی تحقیق.. 77
جدول 4-16- میانگین، انحراف معیار و همبستگی متغیرها 78
جدول4-17- شاخصهای برازش مدل نظری تحقیق.. 80
جدول4-18- خلاصه نتایج آزمون روابط.. 82
فهرست شکل ها
شکل2-1- تغییر در اولویت های رقابتی تولید(تینگ چی، 2006). 18
شکل 2-2- ساختار مکانیکی در مقابل ساختار ارگانیکی (تایچی، 1997). 23
شکل 2-3- مقایسه رویکردهای ناب و چابک در شرایط عدم قطعیت(تینگ چی، 2009). 37
شکل 2-4- بررسی تفاوت های ساختاری زنجیره تامین چابک و ناب (کریستوفر، 1998). 40
شکل 2-5 – مدل تئوری پژوهش با اقتباس از مدل تینگ چی و همکاران (2009). 47
شکل 4-1- عنوان پاسخدهندگان. 63
شکل4-2- عمر فعالیت شرکتهای پاسخدهنده. 66
شکل 4-3- مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول تحقیق.. 71
شکل 4-4 مدل برازش شده تحقیق برای شرکت های با عملکرد بالا. 79
شکل 4-5- مدل برازش شده تحقیق برای شرکت های با عملکرد پایین.. 79
منبع:
منابع فارسی:
1.
2.
3.
4.
5.
6.احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی.
7.
8.
9.
10.
11. پنج الگوی کارساز.
12.
منابع انگلیسی
13.Abernathy, F. h., Dunlop, J. t., Janice , H. h., & Weil, D. (1999). A Stitch in Time: Lean Retailing and the Transformation of Manufacturing-Lessons from the Apparel and Textile Industries. New York: Oxford niversity Press.
14.Altinoz, C., Kilduff, P., & Winchester, S. (2003). A fuzzy approach to supplier selection: part1 - An examination of the issues. Journal of Textile Institute, 92(2), 128-140.
15.Boyer, K., & McDermott, C. (1999). Strategic consensus in operation strategy. Journal of Operation Management, 17, 289-305.
16.Burns, T., & Stalker, G. (1961). The Management of Innovation. London: Tavistock Publications.
17.Cherrington, D., Bischoff, S., Dyer, W., Stephen, E., & Stewart, G. (2001). Organizational effectiveness. Provo: Utah.
18.Chi, T., Kilduff, P. P., & Grageya, V. B. (2009). Alignment between business environment characteristics,competitive priorities, supply chain structures, and firm business performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 58(7), 645-669.
19.Childerhouse, P., Aitken, J., & Towill, D. R. (2002). Analysis and designed of focused demand chains. Journal of Operation Management, 20, 675-89.
20.Chopra, S., & Meindl, P. (2001). Supply Chain Management . NJ: Prentice Hall.
21.Christopher, M., & Towill, D. R. (2000). Marrying lean and agile paradigms. Proceedings of EUROMA, 114-121.
22.Cohen, S., & Roussel, J. (2004). Strategic supply chain management: five disciplines for Top performance . New York: McGrawHill.
23.Cooper, M., Cooper, M., Lambert, D., & Pagah, J. (1997). Supply chain management: more than a name for logistics. The Inertational Journal of logistics , 8, 1-14.
24.de Groote, X. (1994). Flexibility and marketing/manufacturing coordination. International Journal of Production Economics, 36(2), 153-167.
25.De Kluyver, Cornelis, A., & Pearce, J. A. (2006). Strategy : A View from the Top (an Executive Perspective). N.J.: Prentice-Hall.
26.Dess, G., & Beard, D. (1984). Dimension of organizational task environments. Administative Science Quarterly, 29(1), 52-73.
27.Dess, G., & Beard, D. (1984). Dimensions of organizational task environments. Administrative Science Quarterly, 29, 52-73.
28.Dicken, P. (2003). Global Shift. New York: The Guilford Press.
29.Dickerson, K. G. (1999). Textiles and apparel in the global economy. NJ: Prentice Hall.
30.Fine, C. (1998). Clock Speed-winning Industry Control in the Age of Temporary Advantage,. M.A.: Perseus Books, Reading.
31.Fisher, M. (1997). What is the right supply chain for your product. Harward Business Review, 75(2), 105-116.
32.Fredendall, L. D., & Hill, E. (2001). Basis of supply chain management. Boca Raton, Fla.: St. Lucie Press.
33.Gordon, L., & Narayanan, V. (1984). Management accounting systems, perceived environmental uncertainty and organizational structure: an empirical investigation. Accounting, Organizations and Society, 9, 33-47.
34.Grageya, V., Birdwell, J., & Martin, R. (2001). Challenges in building a global supply chain in the apparel industry. Forum Empresarial, 6(2), 23-45.
35.Hambrick, D. (1983). Some tests of the effectiveness and functional attributes of Miles and Snow’s strategic types. Academy of Management Journal, 26(1), 5-26.
36.Handfield, R. B., & Nichols, E. J. (1999). Introduction to supply chain management. N.J.: Prentice Hall.
37.Harris, R. (2004). Organizational task environments: an evaluation of convergent and discriminant validity. Journal of Management Studies, 41, 857-82.
38.Hayes, R., & Wheelwright, S. (1984). Restoring Our Competitive Edge: Competing through Manufacturing. New York: Wiley.
39.Huang, S., Uppal, M., & Shi, J. (2002). A product driven approach to manufacturing supply chain selection. Supply Chain Management, 7(4), 189-99.
40.Hunter, A., King, R., & Lowson, R. H. (2002). The textile/clothing pipeline and quick response management. Manchester: The Textile Institute International.
41.Jahera, J., & Lloyd, W. (1992). Additional evidence on the validity of ROI as a measure of business performance. The Mid-Atlantic Journal of Business, 28(1), 105-20.
42.joshi, M. P., Kathuria, R., & Porth, S. J. (2003). Allignment of strategic priorities and performance : an integration of operation and strategic management perspectives. Journal of Operation Management, 21, 353-369.
43.KhiMetrics. (n.d.). Customer demand solutions: Competitive advantage through a focus on the customer. 2005.
44.Ko, E., Kincade, D., & Brown, J. (2000). Impact of business strategy upon the application of Quick Response technologies: The apparel industry exprience. International Journal of Operation and Production Management, 25(2), 90-98.
45.Lambert, D. M., & Cooper, M. C. (2000). Issues In Supply Chain Management. Industrial Marketing Management, 29, 65-83.
46.Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2002). Management Information System: Managing the Digital Firms (7 ed.). Prentice-Hall International.
47.Lawless, M., & Finch, L. (1989). Choice and determinism: a test of Hrebiniak and Joyce’s framework on strategy-environment fit. Strategic Management Journal, 10(4), 351-65.
48.Mason-Jones, R., Naylor, B., & Towill, D. (1997). Engineering the leagile supply chain. International Journal of Agile Management Systems, 2(1), 54-61.
49.Mentzer, J., DeWitt, W., Keebler, J., Min, S., Nix, N., Smith, C., et al. (2001). Defining supply chain management. Journal of Business Logistics, 22(1), 1-25.
50.Milgrom, P., & Roberts, J. (1990). The economics of modern manufacturing: Technology, Strategy, and organization. The American Economic Review, 80(3), 511-28.
51.Miller, J., & Vollmann, T. (1984). North American Manufacturers Survey: Summary of Survey Responses. Boston, MA.: Boston University Manufacturing Roundtable Report Series.
52.Mintzberg, H. (1979). The structuring of organizations. NJ.: Prentice-Hall.
53.Morash, E., Droge, C., & Vickery, S. (1996). Strategic logistics capabilities for competitive advantage and firm success. Journal of Business Logistics, 17, 1-22.
54.Naylor, J., Naim, M., & Berry, D. (1999). Leagility: integrating the lean and agile manufacturing paradigms in the total supply chain. International Journal of Production Economics, 62(1), 107-18.
55.Petersen, E., & Plowman, E. (1962). Business organization and management. Irwin.
56.Randall, T., & Ulrich, K. (2001). Product variety, supply chain structure and firm performance: Analysis of the U.S. bicycle industry. Management Science, 47(12), 1588-1604.
57.Randall, T., Morgan, R., & Morton, A. (2003). Efficient versus responsive supply chain choice: an empirical examination of influential factors. Journal of Product Innovation Management, 20, 430-43.
58.Sarmiento, R., Knowles, G., & Byrne, M. (2008). Strategic consensus on manufacturing competitive priorities: a new methodology and proposals for research. Journal of Manufacturing Technology Management, 19(7), 830-843.
59.Simchi-Levi, D., Kaminsky, P., & Simchi-Levi, E. (2003). Designing and managing the supply chain: concepts, strategies and case studies (2nd ed.). Boston: McGraw-Hill/Irwin.
60.Skinner, W. (1974). The focused factory. Harvard Business Review, 52(3), 113-21.
61.Smith, T., & Reece, J. (1999). The relationship of strategy fit, productivity and business performance in a service setting. Journal of Operation Management, 17(2), 145-161.
62.Stadtler, H., & Kilger, C. (2000). Supply chain management and advanced planning: conceptsT modelsT software and case studies. Berlin, New york: Springer.
63.Stock, G., Greis, N., & Kasarda, J. (2000). Enterprise logistics and supply chain structure:the role of fit. Journal of Operations Management, 18, 531-47.
64.Tan, K., Lyman, S., & Wisner, J. (2002). Supply chain management: a strategic perspective. International Journal of Operations & ProductionManagement, 22(6), 614-31.
65.Tarigan, R. (2005). An evaluation of the relationship between alignment of strategic priorities and manufacturing performance. International Journal of Management, 22(4), 586-97.
66.Thomas, D., & Griffin, P. (1996). Coordinated Supply chain management. European Journal of Operation Research, 94, 1-15.
67.Venkatraman, N. (1990). Performance implications of strategic coalignment: a methodological perspective. Journal of Management Studies, 27, 19-41.
68.Vickery, S., Droge, C., & Markland, R. (1994). Strategic production competence:convergent, discriminant, and predictive validity. Production and Operations Management, 3(4), 308-18.
69.Ward, P., & Duray, R. (2000). Manufacturing strategy in context: environment, competitive strategy and manufacturing strategy. Journal of Operations Management, 18(2), 123-38.
70.Ward, P., Bickford, D., & Leong, G. (1996). Configurations of manufacturing strategy,business strategy, environment and structure. Journal of Management, 22, 597-627.