فهرست:
فهرست مطالب
چکیده. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- تشریح و بیان مساله. 3
1-3- ضرورت انجام تحقیق.. 4
1-4– اهداف اساسی تحقیق.. 5
1-5– فرضیه های تحقیق.. 5
1-6- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق.. 5
1-7- تعریف عملیاتی واژه ها 5
1-8– خلاصه فصل.. 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 10
2-2- مفهوم فرهنگ... 11
2-3- تعاریف فرهنگ... 11
2-4 - تعاریف فرهنگ سازمانی.. 11
2-5- عوامل مؤثر در شکل گیری فرهنگ سازمانی.. 15
2-6- کارکردهای فرهنگ سازمانی.. 17
2-7 - سطوح فرهنگ سازمانی.. 17
2-8 - راهبردهای تغییر فرهنگ سازمانی.. 20
2-8-1- سنجش فرهنگ سازمانی.. 21
2-9- مدل های فرهنگ سازمانی.. 22
2-9-1- مدل پارسونز (AGIL). 22
2-9-2- مدل ویلیام اوچی (تئوریZ). 23
2-9-3- مدل مک کندی (7s). 23
2-9-4- مدل شاین.. 24
2-9-5- مدل کندی.. ......................................................................................................24
2-9-6- مدل کوئین و مک گارس .......................................................................................25
2-9-7- مدل جفری سانی فیلد. 26
2-9-8- مدل کریتنر و کینیکی.. 27
2-9-9- مدل کرت لوین.. 27
2-9-10- الگوی لیت و استرینگر. 28
2-9-11- دیدگاه بارون و الترز. 29
2-10- معیارهای ارزیابی طبقه بندی های فرهنگ سازمانی.. 29
2-10-1- سادگی و قابل فهم بودن. 30
2-10-2- قابلیت به کارگیری روش های مختلف تحقیق (کمی/کیفی) 30
2-10-3- توانایی درک تغییرات فرهنگی.. 30
2-10-4- برخورداری از چارچوب مفهومى.. 31
2-10-5- قابلیت کاربرد در انواع سازمان ها 31
2-10-6- شناسایى ویژگی ممتاز. 31
2-10-7- مدل دنیسون. 32
2-11- طبقه بندی فرهنگ سازمانی از دیدگاه صاحبنظران. 34
2-11-1- طبقه بندی درویس و میلر. 34
2-11-2- طبقه بندی دشپند و فرلی.. 36
2-11-3- طبقه بندی رکس... 36
2-11-4- طبقه بندی چارلز هندی.. 37
2-11-5- طبقه بندی گافی و جونز. 37
2-11-6 - طبقه بندی دیل و کندی.. 39
2-11-7- طبقه بندی فرن هام و گانتری.. 40
2-11-8- طبقه بندی هافستید. 41
2-12- گونه شناسی های فرهنگ سازمانی.. 43
2-12-1- گونه شناسی فرهنگ سازمانی کامرون و کوئین.. 44
2-12-2- چهار نوع اصلی فرهنگ سازمانی.. 45
2-13- ارزیابی گونه شناسی فرهنگ سازمانی کامرون و کوئین.. 46
2-13-1- گونه شناسی فرهنگ سازمانی از نظر دنیسون (1990). 48
2-13-2- معرفی چهار نوع فرهنگ سازمانی از نظر دنیسون (1990). 48
2-14- عملکرد مالی.. 50
2-15- مدل ارزیابی عملکرد. 52
2-15-1- مدل حسابداری ارزیابی عملکرد. 52
2-16- مروری بر تحقیقات انجام شده. 54
2-16-1- پژوهش های داخلی.. 54
2-16-2- پژوهش های خارجی.. 55
2-17- خلاصه فصل.. 56
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 58
3-2- روش پژوهش... 58
3-3- جامعه آماری.. 58
3-4- نمونه آماری.. 59
3 -5- متغیرهای پژوهش... 59
3-5-1- متغیر مستقل.. 59
3-5-2- متغیر وابسته. 59
3-6- گردآوری داده های پژوهش... 59
3-7- طیف لیکرت.. 60
3-8- پایایی و روایی پرسشنامه. 61
3-8-1- روایی پرسشنامه. 61
3-8-2- پایایی پرسشنامه. 61
3-9- ضریب آلفای کرونباخ.. 62
3-10- روش تجزیه تحلیل داده ها 63
3-10-1- تحلیل همبستگی.. 63
3-10-2- رگرسیون. 64
3-11- خلاصه فصل.. 65
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
4-1- مقدمه. 67
4-2- توصیف آزمودنی ها 67
4-3- تحلیل داده ها 71
4-4- خلاصه فصل.. 78
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 80
5-2- خلاصه پژوهش... 80
5-3- بحث و نتیجه گیری.. 83
5-4- پیشنهادات.. 83
5-4-1- پیشنهادات کاربردی.. 83
5-4-2- پیشنهادات جهت پژوهشهای آتی.. 84
منابع و مآخذ. 85
ضمیمه الف: پرسشنامه. 91
ضمیمه ب: لیست شرکت های نمونه. 94
ABSTRACT.. 95
فهرست جداول
جدول 2-1: گام های ثبات و بیرونی و بقا 16
جدول2-2: جوانبی در مورد یگانگی درونی.. 16
جدول 2-3: خلاصه ای از مدل ها و طبقه بندی ها در مورد بررسی در فرهنگ سازمانی ........................33
جدول 2-4: مروری بر پژوهش های داخلی.. 54
جدول 2-5: مروری بر پژوهش های خارجی.. 55
جدول 3- 1 : ترکیب سؤالات پرسشنامه پژوهش... 60
جدول 3-2 : پایایی پرسشنامه پژوهش... 63
جدول 4-1: توصیف آزمودنی ها بر حسب سن.. 68
جدول 4-2: آمار توصیفی آزمودنی ها بر حسب سن.. 68
جدول 4-3: توصیف آزمودنی ها بر حسب تحصیلات.. 69
جدول 4-4: آمار توصیفی آزمودنی ها بر حسب تحصیلات.. 69
جدول 4-5: توصیف آزمودنی ها بر حسب سابقه کار. 70
جدول 4-6: آمار توصیفی آزمودنی ها بر حسب تجربه حرفهای.. 70
جدول 4-7: نتایج آزمون کلموگروف - اسمیرنوف.. 71
جدول 4-8: نتیجه آزمون همبستگی متغیر مستقل فرهنگ طایفه ای با متغیر وابسته عملکرد مالی ...............72
جدول 4-9: نتیجه آزمون همبستگی متغیرمستقل فرهنگ سلسله مراتبی با متغیر وابسته عملکرد مالی.. 72
جدول 4-10: نتیجه آزمون همبستگی متغیرمستقل فرهنگ ویژه سالاری بامتغیروابسته عملکرد مالی.. 73
جدول 4-11: نتیجه مدل برای فرهنگ ویژه سالاری با عملکرد مالی.. 73
جدول 4-12:نتیجه برازش رگرسیون فرضیه سوم. 74
جدول 4-13: ضرایب مدل فرضیه سوم. 74
جدول 4-14:نتیجه آزمون همبستگی متغیرمستقل فرهنگ بازاری بامتغیروابسته عملکرد مالی.. 75
جدول 4-15: ماتریس همبستگی بین متغیرهای تحقیق.. 75
جدول 4-16: نتیجه مدل برای عملکرد مالی.. 76
جدول 4-17: نتیجه برازش رگرسیون با توجه به کلیه متغیرها 76
جدول 4-18: ضرایب مدل کل.. 77
منابع و مآخذ
منابع فارسی:
1. اردلان، محمدرضا و سلیمی، قربانعلی، رجائیپور، سعید و مولوی، حسین، (1387). بررسی رابطه یگانگی فرد، سازمان با فرهنگ سازمانی در دانشگاه های دولتی غرب کشور (همدان، کرمانشاه و کردستان)، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 47، صص 131-97.
2. استاد حسنلو، حسین، (1390). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و تمایل به ارزیابی کیفیت در دانشکده های علوم رفتاری و اجتماعی دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
3. استانلی ام، دیویس، (1376). مدیریت فرهنگ سازمانی، ترجمه: ناصر میرسپاسی و گرجی، تهران: انتشارات گلشن.
4. اعرابی، محمد، (1386). مبانیرفتارسازمانی، چاپ اول، تهران مؤسسۀ مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ، صص 972 974.
5. الوانی، سید مهدی، (1390). مدیریت عمومی، تهران: نشر نی.
6. الوانی، سید مهدی(1383). نارسایی های ارزیابی عملکرد در مدیریت تحول گرا، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول ، شماره 43 و44.
7. ال. دفت، ریچارد، (1386). تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
8. امیدی، علیرضا، تندنویس، فریدون و مظفری، سید امیر احمد، (1391). ارتباط فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در برخی سازمانهای ورزشی ایران، فصلنامه پژوهشی و رفتار حرکتی، دوره دوم، شماره 4، صص87-103.
9. ایران زاده، سلیمان(1377). مدیریت فرهنگ سازمان، چاپ اول ، انتشارات مولف ، تبریز.
10. ایران زاده، سلیمان و محمودی، محسن، (1389). شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون (مورد مطالعه: شرکت پلی نار)، فصلنامه مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، دوره 4، شماره 15 صص75-53.
11. پورکاظمی، محمد حسین و شاکری نوائی، غلامرضا، (1388). بررسی فرهنگ سازمانی دانشکده های مدیریت دانشگاه های تهران و نقش در بهره وری دانشکده ها، مجله علوم انسانی (ویژه نامه مدیریت)، شماره 36 صص 62-37.
12. جعفری، محمد، (1381). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه پلیس، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
13. حسین زاده، مریم، (1390). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با مدیریت تغییر در مدارس ابتدایی شهرستان پاکدشت و منطقه 6 تهران، پایان نامه کارشناسی دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.
14. رابینز، استیفن، (1378). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه امیدواران، فرزاد، انتشارات کتاب مهربان.
15. رابینز، استیفن، (1387). مبانی رفتار سازمانی، ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
16. رستمی، سارا، (1388). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی در گروهای آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علو م تربیتی.
17. ریاحی بلکویی، احمد (1381). تئوری های حسابداری، ترجمه علی پارسائیان، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
18. زارعی متین، حسن، (1374). تبیین الگوی فرهنگ سازمانی بر اساس ارزش های اسلامی در محیط کار و نقش آن بر رضایت شغلی، رساله دکتری منتشر نشده دانشگاه تربیت مدرس.
19. سادلرف، فلیپ، (1380). مدیریت تغییر، ترجمه غلامرضا اسماعیل، تهران، انتشارات میر، چاپ اول.
20. سید جوادین، سید رضا، (1378). برنامه ریزی نیروی انسانی، تهران، انتشارات دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
21. سیفری، معصومه و تندنویس ، فریدون ، (1391). رابطه بین فرهنگ سازمانی وکارآفرینی در اداره کل تربیت بدنی استان تهران، فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره2، شماره4، صص117-105.
22. شاین، ادگار، (1383). فرهنگ سازمان، ترجمه محمد ابراهیم محجوب، تهران، انتشارات خرد.
23. شریف زاده، فتاح و مهدی، کاظمی، (1385). مدیریت فرهنگ سازمان. تهران ، نشر قومس.
24. طوسی، محمد علی، (1372 ). فرهنگ سازمانی، چاپ اول، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
25. عاقل، محمد قاسم، (1383). مبانی رفتار سازمانی. نیشابور، شهر فیروزه.
26. عطایی، محمد، (1376). بررسی فرهنگ سازمانی و تأثیر آن بر اثربخشی موسسه رازی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
27. علی احمدی، علیرضا، (1383). شناخت فرهنگ، فرهنگ سازمان و مدیریت بر آن، تهران، انتشارات تولید دانش.
28. فرهنگی، علی اکبر، (1380). مدیریت دولتی و فرهنگ اجتماعی، مجله دانش مدیت، شماره : 55.
29. فرهی، برزو (1384). معرفی الگوی توسعه توانایی های مدیریتی مورد نیاز مدیران، فصلنامه دانش مدیریت، شماره یک
30. فقهی فرهمند، ناصر (1388). ویژگی های فرهنگ سازمانی با رویکرد بهسازی نیروی انسانی شرکت های کوچک تولید کننده ی قطعات صنعتی شهر تبریز، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 8 ، صص330-295.
31. قاسمی، بهروز، (1388). مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سپاهان.
32. قدمی، م و آذری، م، (1389). ارائه الگوی مدیریت توسعه فرهنگی در راستای سند چشم انداز 1404، مجله مدیریت فرهنگی، سال چهارم، شماره هفتم.
33. کریتز، رابرت و کینیکی، آنجلو، ( 1387). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی اکبر فرهنگی و حسین صفرزاده ، تهران، انتشارات پویش.
34. کوچکی سیاه خاله سر، مروارید و قیومی، عباس علی و حسن مرادی، نرگس(1391). بررسی فرهنگ سازمانی (مدل کویین) با امکانپذیری استقرار مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز ایران، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، شماره 12، صص101-124.
35. محمدزاده، عباس (1378). فرآیند تغییر و تحول در فرهنگ سازمانی، مجله مصباح، شماره31، صص18-7.
36. مرادی، شعبان، جهان بیگلری، پیمان، بارانی، صمد و کریمی طاهر، رسول، (1390). تبیین فرهنگ سازمانی موثر بر عملکرد ارتباطی سازمان، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت نظامی، شماره44، سال 11، صص 89-122.
37. مطلبی اصل، محمد (1384). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در واحدهای ستادی بانک سپه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
38. منوریان، عباس؛ و بختایی، امیر (1386). شناخت فرهنگ سازمانی براساس مدل دنیسون (مورد مطالعه: سازمان مدیریت صنعتی)، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران صص 15-1.
39. مورهد، گریفین، گریگوری، ریکی، (1387). رفتار سازمانی، ترجمه: الوانی، سید مهدی و دیگران، تهران: انتشارات مروارید.
40. نانچیان، سمانه ( 1387). رابطه فرهنگ سازمان و نواوری در واحد های ستادی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
41. نوروزی، حمید (1383). رابطه فرهنگ سازمانی و بهره وری دبیران دبیرستان های دولتی پسرانه شهر زنجان در سال تحصیلی 79-78، فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 3 : 73.
42. هوشمند همدانی، نوشین (1379). فرهنگ سازمانی و تأثیر آن بر بهره وری کارکنان، مجله بانک و اقتصاد، اسفند 1379، شماره 15: 14 تا 21.
منابع لاتین:
1. Denison,D. R. and spritzer. G. m. (1991). Organization culture and organization development. A competing values- approach. Research in organization change development vol. 5,pp. 1-21.
2. Denison,D. R. (2001). Organization culture: can it be a key lever for driving organizational change, ins Cartwright and c, cooper(Eds). The handbook of organizational culture. London: john Wiley and sons.
3. Denison, Daniel. R & Fisher, Carolin. (2005). The role of the Board of Director in shaping corporate culture: Reactive compliance or Visionary leadership? Working paper presented at the changing the Game Forum: Reforming American Business June2-4, 2005 Berver Greek, co.
4. Denison. (2006). Organization culture and effectiveness. Available at http:// www. tnellent/ organization culture. pdf.
5. Denison, Daniel, R. (2006). Denison overview, introduction to the Denison model. Denison, volume 1, issue1, 2006.
6. Fong-Lai, M. , and Guang Lee, G. (2007). Relationships of organizational culture toward knowledge activities. Journal of Business Process Management, Vol. 13, No. 2, PP. 306- 322.
7. Forbes, David. and Seena, Sara, (2006). “The Value of a Mission Statement in an Association of not for profit Hospitals”, International journal of health care quality assurance, Vol. 19. No. 5.
8. Schein, Edgar h. (2004). Organizational culture and leadership. Sanfrancisco: john Wiley and sons, inc.
9. Nier. L. Scott (2008). The relationship between organization culture and organization performance in large federal government agency, dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy psychology. Walden University.
10. Rex e, McClure, (2010). taking the long of view a culture and conflict on market organization, development journal vol, 31 No 1,2010, PP: 39-56, Emerald group, publishing-limited.
11. Gold, A. H. , Malhotra A. , & Segars, A. H. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of Management Information System, 18(1), 185-124.
12. Cameron,k. s,&Quinn,R. E(2000), Diagsing and changing orqanizational coulture:Based on the competing values framework , reading ,mossachusetts, Addisson –wesley.
13. G. B. Stewart (1991) ,The Quest four value : A Guide four senior managers , (New Yourk),p66.
14. J. M. Bacidore,J. A. Bquist (1997),The search four the best financial performance measure , financial Analysts Journal ,p14.
15. A. E. Bausch , W. Barbara and M. Blome(2003),Is market value, Based Resed Income a superior performance Measure compared to book value, Based residual Income ?p. 12.
16. Yesil ,S, Kayab, A,(2012), The Effect of Organizational Culture on Firm Financial Performance: Evidence from a Developing Country, Social and Behavioral Sciences 81, 428 – 437