پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران

word 1 MB 30313 113
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت (M. Sc)

    گرایش مالی 

    چکیده

    هدف این پژوهش تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای سنجش فرهنگ سازمانی از پرسشنامه کامرون و کویین 2006 و برای سنجش عملکرد مالی از شاخص بازده دارایی با استفاده از داده های موجود در صورت های مالی شرکت ها در دوره 1388 الی 1392 استفاده شده است. روش این پژوهش کاربردی و توصیفی پیمایشی است و نمونه آماری 64 شرکت از شرکت هایی که از لحاظ سرمایه بیشترین سرمایه اولیه را در طبقه بندی گروه صنعت خود    داشته اند انتخاب شده اند. رابطه اجزای فرهنگ سازمانی با عملکرد مالی شرکت ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مدل رگرسیونی مناسب برازش گردید. نتایج نشان داد که به جز ارتباط مثبت و معنادار بین فرهنگ ویژه سالاری با عملکرد مالی، بین فرهنگ سلسله مراتبی، طایفه ای و بازار رابطه معناداری تایید نگردید.

    واژگان کلیدی: عملکرد مالی، فرهنگ ویژه سالاری، فرهنگ سلسله مراتبی، فرهنگ طایفه ای، فرهنگ بازار

    مقدمه

    فرهنگ سازمانی موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. امروزه، فرهنگ سازمانی دارای اهمیت روزافزونی شده و یکی از مباحث اصلی مدیریت را تشکیل داده است. فرهنگ سازمانی عبارت است از الگوی منحصر به فرد از مفروضات، ارزش ها، هنجارهای مشترک که فعالیت های جامعه پذیری، زبان، سمبل ­ها و عملیات سازمان را شکل می ­دهد. مقصود از آن سیستمی از استنباط مشترک است که اعضا نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می ­شود. آگاهی از فرهنگ برای مدیران اهمیت ویژه ای دارد زیرا آنها می توانند از نتایج این شناخت بهره ببرند و با آگاهی بیشتر از عناصر فرهنگی، راه مقابله آسان تر با تغییرات فرهنگی را دریابند. بی تردید تمایز بین فرهنگ ها، امری معمول است و توجه به این تمایز، ما را در شناخت بهتر سازمان یاری   می ­دهد. علاوه بر این، توجه به این تمایز موجب دسته بندی فرهنگ­ ها می­شود. یکی از مهم ترین مزایای دسته بندی فرهنگ ها این است که توان مقایسه آنها را افزایش می ­دهد.  

    1-2- تشریح و بیان مساله

    همانند افراد، سازمان ها نیز دارای شخصیت هایی می باشند، که این قالب شخصیتی سازمان را، فرهنگ آن سازمان می گویند (قدمی و آذری، 1389). وجود هویت فرهنگی، باورها، ارزش ها و هنجارهای رفتاری مشترک اعضای سازمان ها، موجب انسجام و یکپارچگی در کوشش ها، تعهد درونی به سازمان و درک روشن از فلسفه وجودی و جهت گیری اقدامات و در نتیجه موفقیت سازمان ها می شود. به عبارت دیگر موفقیت چشمگیر سازمان ها در عوامل غیرملموس قدرتمند فرهنگ سازمانی، در ارزش ها و باورهای کارکنان نهفته است (زاهدی، 1381). در یک سازمان فرهنگ نقش های متفاوتی را ایفا می­کند؛ نخست اینکه فرهنگ، تعیین­کننده مرز سازمان است. دوم اینکه، نوعی احساس هویت در وجود اعضای سازمان تزریق  می کند. سوم فرهنگ باعث می شود که در افراد نوعی تعهد نسبت به چیزی به وجود آید که بسیار بیشتر از منافع شخصی اهمیت دارد (اعرابی، 1386).

    تعریف فرهنگ سازمانی در قالب مشخصی امکانپذیر نیست یعنی تعریفی که به طور عام مورد پذیرش باشد وجود ندارد (شریف زاده و کاظمی، 1385). دنیسون (2000)، فرهنگ سازمانی را نیروی قدرتمند می داند که نحوه عمل کردن و چگونگی عملیات ها را تعیین می کند. او عقیده دارد فرهنگ سازمانی به ارزش های اساسی، باورها و اصولی ارجاع می شود که همچون شالوده ای محکم به نظام مدیریتی خدمت می کنند. علاوه بر آن، هم ارزش ها و باورها و هم نظام مدیریتی، باعث تقویت آن اصول اولیه می گردند. این   اصول ها و ارزش ها ماندگارند، زیرا برای اعضای سازمان، حاوی معانی و مفاهیم خاصی هستند. وی معتقد است که پیام و برداشت فرهنگ سازمانی به طور نزدیکی با استراتژی های سازمانی مرتبط هستند و تأثیر بسیار زیادی بر افرادی که در سازمان کار می کنند، دارند. دنیسون بیان می دارد فرهنگ به آسانی قابل رؤیت و تماس نیست؛ اما افراد سازمان به گونه ای با اهمیت، آن را به خوبی می شناسند و قانون فرهنگ از هر قانون دیگری قوی ­تر است. در بسیاری از سازمان ها این مهمترین پیام و برداشت از فرهنگ است (ایران زاده و محمودی، 1389). تمامی این برداشت ها و نگاه ها می توانند بر عملکرد یک سازمان تأثیرگذار باشد. تأثیر هنجارها و ارزش های یک سازمان که در درون افراد نمود پیدا می کند، بر عملکرد سازمان در      حوزه های متفاوت تأثیرگذار است و در حوزه عملکرد مالی یک سازمان، نیز می توان این موضوع را مشاهده نمود. بر این اساس، سؤالی که در این پژوهش مورد بحث است چگونگی تأثیرگذاری فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.

    1-3- ضرورت انجام تحقیق

    در یک سازمان، فرهنگ نقش های متفاوتی ایفا می‌ کند و وظایف گوناگونی دارد. این وظایف عبارتند از:

    فرهنگ سازمانی به کارکنان سازمانی هویتی سازمانی می ‌بخشد: آنچه که سازمان های موفق را برجسته    می ‌سازد و آنها را از دیگران متمایز می ‌کند، توانایی آنها در جذب، پرورش و نگهداری کارکنان بااستعداد و خلاق است و کارکنان نیز به نوبۀ خود وابستگی عمیقی نسبت به سازمان پیدا خواهند کرد.

    فرهنگ سازمانی تعهد گروهی را آسان می ‌سازد: سازمان هایی که دارای فرهنگ قوی و توانمند هستند، کارکنان نسبت به ارزش ها و اهداف سازمانی احساس تعهد و مسئولیت می ‌کنند. منظور از تعهد سازمانی، پیوند و وابستگی روانی به سازمان است. که در آن احساس درگیر بودن شغلی، وفاداری و باور به       ارزش های سازمانی جای دارد (عطایی، 1376). فرهنگ قوی مشخص‌کنندۀ توافق در میان اعضای یک سازمان در اهمیت به باورها و ارزش های فرهنگ است. اگر رضایت و توافق در مورد اهمیت ارزش ها و باورها وجود داشته باشد، آن فرهنگ یک فرهنگِ قوی و اگر توافق اندک باشد، فرهنگ ضعیف است.

    بنابراین سازمان هایی که در آنها ارزش های کلیدی سازمان بیشتر مورد قبول واقع گردد و باعث شود کارکنان تعهدشان به آن ارزش ها بیشتر شود، آن فرهنگ قوی ‌تر است. تمامی این موارد خود را بایستی در عملکرد سازمان نشان دهند؛ به خصوص این موضوع بایستی در عملکرد مالی شرکت نمود داشته باشد (طوسی، 1377).

    1-4– اهداف اساسی تحقیق

    1. سنجش تأثیر فرهنگ طایفه ای بر  عملکرد مالی شرکت

    2. سنجش تأثیر فرهنگ سلسله مراتبی بر عملکرد مالی شرکت

    3. سنجش تأثیر فرهنگ ویژه سالاری بر عملکرد مالی شرکت

    4. سنجش تأثیر فرهنگ بازاری بر عملکرد مالی شرکت

    1-5– فرضیه های تحقیق

    1. میان فرهنگ طایفه ای و عملکرد مالی شرکت رابطه معنی داری وجود دارد.

    2. میان فرهنگ سلسله مراتبی و عملکرد مالی شرکت رابطه معنی داری وجود دارد.

    3. میان فرهنگ ویژه سالاری و عملکرد مالی شرکت رابطه معنی داری وجود دارد.

    4. میان فرهنگ بازاری و عملکرد مالی شرکت رابطه معنی داری وجود دارد.

    1-6- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق

    قلمرو مکانی این پژوهش، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که سهام آنها در طی سال های 92-1388 مورد معامله قرار گرفته است و قلمرو زمانی آن نیز از فروردین آغاز و تا شهریور ماه سال 1393 به پایان رسیده است.

    1-7- تعریف عملیاتی واژه ها

    عملکرد مالی: عملکرد مالی شرکت با استفاده از نرخ بازدهی های دارایی ها سنجیده می شود. بدین منظور با استفاده از تقسیم سود خالص بر کل دارایی های شرکت به دست می آید (زارعی، 1374).

    در این پژوهش این متغیر همانند تعریف بالا از تقسیم سود خالص بر کل دارایی های شرکت به دست   می­آید.

    فرهنگ سلسله مراتبی: فرهنگ سازمانی متناسب با این شکل سازمانی یک محیط کار رسمی و دارای ساختار است. رویه ها بر آنچه که افراد انجام می دهند حاکم هستند. رهبران اثربخش کسانی هستند که بتوانند به خوبی هماهنگی ایجاد کرده، سازماندهی کنند. آنچه که سازمان در بلندمدت در پی آن است، پایداری، قابلیت پیش بینی و کارآیی است. قواعد و خط مشی های رسمی سازمان را سرپا نگه می دارند (طوسی، 1377). فرهنگ گروهی در ربع دایرهای که تاکید بر تمرکز داخلی و قابلیت انعطاف ­پذیری دارد قرار دارد. ارزش هسته بارز این فرهنگ، کارهای گروهی، باز بودن، مشارکت و رشد و توسعه کارکنان می ­باشد. سازمان بر روی رشد محیط کار کارکنان تأکید دارد. جایی که کارکنان، مشارکت، تعهد و وفاداری، داشته باشند کارها تسهیل می ­شود (کوچکی سیاه خاله و دیگران، 1391).

    در این پژوهش این متغیر از طریق پاسخ به پرسش ­های مرتبط با آن که در پرسشنامه قرار داده شده است اندازه گیری می شود.

    فرهنگ بازاری: واژه بازار در اینجا مترادف با کارکرد بازارشناسی نبوده، مرتبط با مصرف کنندگان در بازار نیز نیست. بلکه به گونه ای از سازمان گفته می شود که خود به مثابه یک سازمان عمل می کند. این نوع از سازمان به جای امور داخلی به سوی محیط خارجی جهت گیری دارد. تمرکز بر تعامل با ذی مدخلان خارجی مشتمل بر ارائه کنندگان، مشتریان، پیمانکاران، اتحادیه ها و . . . است (ایران زاده و محمودی، 1389). فرهنگ بازار در ربع دایرهای که تاکید بر تمرکز خارجی و ثبات دارد قرار دارد. ارزش هسته ای این فرهنگ، رقابت، دستیابی به هدف و تولید است. سازمان هایی که این فرهنگ را می ­پذیرند با رقیبان خود آماده رقابت می ­شوند (عسگری، 1384).

    در این پژوهش این متغیر از طریق پاسخ به پرسش ­های مرتبط با آنکه در پرسشنامه قرار داده شده است اندازه گیری می شود.

    فرهنگ طایفه ای: نامگذاری این نوع از فرهنگ با توجه به تشابه آن با سازمان به گونه یک خانواده  (سازمان های خانواده ای) بوده است. سازمان هایی با چنین فرهنگ­ هایی، بیشتر به خانواده هایی گسترده شبیه هستند تا واحدهای اقتصادی به جای قواعد و رویه ها برای فرهنگ سلسله مراتبی یا مراکز سود برای فرهنگ بازاری، ویژگی های این نوع از فرهنگ، کار تیمی، برنامه های درگیر کردن کارکنان و تعهد سازمان به کارکنان هستند (طوسی، 1377).

    این مفاهیم در شکل تیم های کاری نیمه مستقلی که برمبنای موفقیت در کار جمعی و نه فردی به آنها پاداش داده می شود و اعضایشان را خود انتخاب کرده به کار آنها خاتمه می دهند محقق می شوند. حلقه های کیفیت مشوق کارکنان برای ارائه پیشنهاد در جهت بهبود کار و عملکرد شرکت و فراهم آوردن زمینه برای تواناسازی کارکنان هستند (عطایی، 1376).

    در این پژوهش این متغیر از طریق پاسخ به پرسش ­های مرتبط با آنکه در پرسشنامه قرار داده شده است اندازه گیری می شود.

    فرهنگ ویژه سالاری: همگام با گذر از عصر صنعتی به عصر اطلاعات، شکل چهارمی از سازمان پدید آمد که ویژگی آن پاسخ به شرایط محیطی بسیار متلاطم و تغییرات پرشتاب است. در این شرایط مفروضات متمایزی از نوع های قبلی مطرح شد. اینها عبارتند از: نوآوری، پیشگامی و ابتکارات که به موفقیت منجر    می شوند. سازمان ها دست اندرکار ایجاد محصولات و خدمات تازه برای آینده هستند و کار عمده مدیریت تقویت کارآفرینی، خلاقیت و فعالیت در بالاترین و بهترین سطح ممکن است (طوسی، 1377). در ربع دایرهایی که تاکید بر تمرکز خارجی و قابلیت انعطاف ­پذیری دارند، قرار دارد. ارزش هسته ای این فرهنگ، قابلیت انطباق، قابلیت انعطاف پذیری و نوآوری می ­باشد. این نوع فرهنگ در جاهایی که به تیم های تخصصی یا موقت نیازمند است وجود دارد. برای وظایفی که تکنیک های بالایی همراه با سطح بالایی از عدم قطعیت است. تاکید زیاد این فرهنگ بر روی ویژگی های شخصیتی، ریسک پذیری و پیشی گرفتن در آینده است (کوچکی سیاه خاله سر و دیگران، 1391).

    در این پژوهش این متغیر از طریق پاسخ به پرسش ­های مرتبط با آن که در پرسشنامه قرارداده شده است اندازه گیری می شود.

    1-8– خلاصه فصل

    در این فصل به تشریح بررسی انواع فرهنگ سازمانی که برعملکرد مالی اثر دارد و در رابطه است و موضوع این پژوهش می باشد، پرداخته شد.

    در ادامه ضرورت انجام این پژوهش و سپس اهداف و فرضیه ها بیان گردید و در نهایت تعاریف واژگان کلیدی آورده شد. در نهایت در ادامه و در فصل دوم به ادبیات و مبانی نظری تحقیق ارائه خواهد شد. سپس به بیان پیشینه تحقیقات انجام شده راجع به فرهنگ سازمانی و عملکرد مالی می پردازیم.

    در فصل سوم روش تحقیق را مورد بحث قرار می‌ دهیم که در ابتدا توضیحی کوتاه درباره تحقیق علمی و مراحل آن خواهد آمد و در ادامه بیان فرضیات، روش گردآوری داده‌ ها، جامعه آماری، متغیرهای تحقیق و نحوه اندازه‌ گیری آنها و روش آماری مورد استفاده در تحقیق مورد بحث قرارگرفته است.

    فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات و تحلیل یافته‌ها اختصاص دارد. در این فصل، نتایج آزمون هر یک از فرضیه‌های تحقیق تشریح شده است.

    فصل پنجم شامل تشریح محدودیت ‌های تحقیق، خلاصه فرضیات و نتایج آنها، نتیجه‌ گیری و ارائه پیشنهادات برای تحقیقات آتی خواهد بود

    ABSTRACT

    In this study we aim to survey the effect of organizational culture on the financial performance in firms accepted in Tehran stock market. We used the CAMERON and QUEEN questionnaires to evaluate the organizational culture and the utility revenue index to examine the financial performance of the organization using the current data in the period 1388 to 1392.

    The method we used here is practical and a descriptive survey that was performed on a sample of 64 firms with the most initial capitals in their industrial field to evaluate how organizational culture relates to the financial performance using Pearson correlation coefficient. Finally a goodness of fit regression was performed and results showed that besides the positive and significant relationship between components of particularism and financial performance, there is not any confirmed relationship between hierarchical and ethnical culture and the market.

    Key Words:

    financial performance, components of particularism culture, hierarchical culture, ethnical culture, market culture

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    چکیده. 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه. 3

    1-2- تشریح و بیان مساله. 3

    1-3- ضرورت انجام تحقیق.. 4

    1-4– اهداف اساسی تحقیق.. 5

    1-5– فرضیه های تحقیق.. 5

    1-6- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق.. 5

    1-7- تعریف عملیاتی واژه ها 5

    1-8– خلاصه فصل.. 8

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه. 10

    2-2- مفهوم فرهنگ... 11

    2-3- تعاریف فرهنگ... 11

    2-4 - تعاریف فرهنگ سازمانی.. 11

    2-5- عوامل مؤثر در شکل گیری فرهنگ سازمانی.. 15

    2-6- کارکردهای فرهنگ سازمانی.. 17

    2-7 - سطوح فرهنگ سازمانی.. 17

    2-8 - راهبردهای تغییر فرهنگ سازمانی.. 20

    2-8-1- سنجش فرهنگ سازمانی.. 21

    2-9- مدل های فرهنگ سازمانی.. 22

    2-9-1- مدل پارسونز  (AGIL). 22

    2-9-2- مدل ویلیام اوچی (تئوریZ). 23

    2-9-3- مدل مک کندی (7s). 23

    2-9-4- مدل شاین.. 24

     

    2-9-5- مدل کندی.. ......................................................................................................24

    2-9-6- مدل کوئین و مک گارس .......................................................................................25

    2-9-7- مدل جفری سانی فیلد. 26

    2-9-8- مدل کریتنر و کینیکی.. 27

    2-9-9- مدل کرت لوین.. 27

    2-9-10- الگوی لیت و استرینگر. 28

    2-9-11- دیدگاه بارون و الترز. 29

    2-10- معیارهای ارزیابی طبقه بندی های فرهنگ سازمانی.. 29

    2-10-1- سادگی و قابل فهم بودن. 30

    2-10-2- قابلیت به کارگیری روش های مختلف تحقیق (کمی/کیفی) 30

    2-10-3- توانایی درک تغییرات فرهنگی.. 30

    2-10-4- برخورداری از چارچوب مفهومى.. 31

    2-10-5- قابلیت کاربرد در انواع سازمان ها 31

    2-10-6- شناسایى ویژگی ممتاز. 31

    2-10-7- مدل دنیسون. 32

    2-11- طبقه بندی فرهنگ سازمانی از دیدگاه صاحبنظران. 34

    2-11-1- طبقه بندی درویس و میلر. 34

    2-11-2- طبقه بندی دشپند و فرلی.. 36

    2-11-3- طبقه بندی رکس... 36

    2-11-4- طبقه بندی چارلز هندی.. 37

    2-11-5- طبقه بندی گافی و جونز. 37

    2-11-6 - طبقه بندی دیل و کندی.. 39

    2-11-7- طبقه بندی فرن هام و گانتری.. 40

    2-11-8- طبقه بندی هافستید. 41

    2-12- گونه شناسی های فرهنگ سازمانی.. 43

    2-12-1- گونه شناسی فرهنگ سازمانی کامرون و کوئین.. 44

     

    2-12-2- چهار نوع اصلی فرهنگ سازمانی.. 45

    2-13- ارزیابی گونه شناسی فرهنگ سازمانی کامرون و کوئین.. 46

    2-13-1- گونه شناسی فرهنگ سازمانی از نظر دنیسون (1990). 48

    2-13-2- معرفی چهار نوع فرهنگ سازمانی از نظر دنیسون (1990). 48

    2-14- عملکرد مالی.. 50

    2-15- مدل ارزیابی عملکرد. 52

    2-15-1- مدل حسابداری ارزیابی عملکرد. 52

    2-16- مروری بر تحقیقات انجام شده. 54

    2-16-1- پژوهش های داخلی.. 54

    2-16-2- پژوهش های خارجی.. 55

    2-17- خلاصه فصل.. 56

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    3-1- مقدمه. 58

    3-2- روش پژوهش... 58

    3-3- جامعه آماری.. 58

    3-4- نمونه آماری.. 59

    3 -5- متغیرهای پژوهش... 59

    3-5-1-  متغیر مستقل.. 59

    3-5-2-  متغیر وابسته. 59

    3-6- گردآوری داده های پژوهش... 59

    3-7- طیف لیکرت.. 60

    3-8- پایایی و روایی پرسشنامه. 61

    3-8-1- روایی پرسشنامه. 61

    3-8-2- پایایی پرسشنامه. 61

    3-9- ضریب آلفای کرونباخ.. 62

    3-10- روش تجزیه تحلیل داده ها 63

     

    3-10-1- تحلیل همبستگی.. 63

    3-10-2- رگرسیون. 64

    3-11- خلاصه فصل.. 65

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

    4-1- مقدمه. 67

    4-2- توصیف آزمودنی ها 67

    4-3- تحلیل داده ها 71

    4-4- خلاصه فصل.. 78

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه. 80

    5-2- خلاصه پژوهش... 80

    5-3- بحث و نتیجه گیری.. 83

    5-4- پیشنهادات.. 83

    5-4-1- پیشنهادات کاربردی.. 83

    5-4-2- پیشنهادات جهت پژوهشهای آتی.. 84

    منابع و مآخذ. 85

    ضمیمه الف: پرسشنامه. 91

    ضمیمه ب: لیست شرکت های نمونه. 94

    ABSTRACT.. 95

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    جدول 2-1: گام های ثبات و بیرونی و بقا 16

    جدول2-2: جوانبی در مورد یگانگی درونی.. 16

    جدول 2-3: خلاصه ای از مدل ها و طبقه بندی ها در مورد بررسی در فرهنگ سازمانی ........................33

    جدول 2-4: مروری بر پژوهش های داخلی.. 54

    جدول 2-5: مروری بر پژوهش های خارجی.. 55

    جدول 3- 1 : ترکیب سؤالات پرسشنامه پژوهش... 60

    جدول 3-2 : پایایی پرسشنامه پژوهش... 63

    جدول 4-1: توصیف آزمودنی ها بر حسب سن.. 68

    جدول 4-2: آمار توصیفی آزمودنی ها بر حسب سن.. 68

    جدول 4-3: توصیف آزمودنی ها بر حسب تحصیلات.. 69

    جدول 4-4: آمار توصیفی آزمودنی ها بر حسب تحصیلات.. 69

    جدول 4-5: توصیف آزمودنی ها بر حسب سابقه کار. 70

    جدول 4-6: آمار توصیفی آزمودنی ها بر حسب تجربه حرفهای.. 70

    جدول 4-7: نتایج آزمون کلموگروف - اسمیرنوف.. 71

    جدول 4-8: نتیجه آزمون همبستگی متغیر مستقل فرهنگ طایفه ای با متغیر وابسته عملکرد مالی ...............72

    جدول 4-9: نتیجه آزمون همبستگی متغیرمستقل فرهنگ سلسله مراتبی با متغیر وابسته عملکرد مالی.. 72

    جدول 4-10: نتیجه آزمون همبستگی متغیرمستقل فرهنگ ویژه سالاری بامتغیروابسته عملکرد مالی.. 73

    جدول 4-11: نتیجه مدل برای فرهنگ ویژه سالاری با عملکرد مالی.. 73

    جدول 4-12:نتیجه برازش رگرسیون فرضیه سوم. 74

    جدول 4-13: ضرایب مدل فرضیه سوم. 74

    جدول 4-14:نتیجه آزمون همبستگی متغیرمستقل فرهنگ بازاری بامتغیروابسته عملکرد مالی.. 75

    جدول 4-15: ماتریس همبستگی  بین متغیرهای تحقیق.. 75

    جدول 4-16: نتیجه مدل برای عملکرد مالی.. 76

    جدول 4-17: نتیجه برازش رگرسیون با توجه به کلیه متغیرها 76

    جدول 4-18: ضرایب مدل کل.. 77

    منابع و مآخذ

    منابع فارسی:

    1. اردلان، محمدرضا و سلیمی، قربانعلی، رجائی­پور، سعید و مولوی، حسین، (1387). بررسی رابطه یگانگی فرد، سازمان با فرهنگ سازمانی در دانشگاه‏ های دولتی غرب کشور (همدان، کرمانشاه و کردستان)، فصلنامه پژوهش و برنامه‏ریزی در آموزش عالی، شماره 47، صص 131-97.

    2. استاد حسنلو، حسین، (1390). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی  و تمایل به ارزیابی کیفیت در دانشکده های علوم رفتاری و اجتماعی دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.

    3. استانلی ام، دیویس، (1376). مدیریت فرهنگ سازمانی، ترجمه: ناصر میرسپاسی و گرجی، تهران: انتشارات گلشن.

     4. اعرابی، محمد، (1386). مبانی­رفتارسازمانی، چاپ اول، تهران مؤسسۀ مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ، صص 972 974.

    5. الوانی، سید مهدی، (1390). مدیریت عمومی، تهران: نشر نی.

    6. الوانی، سید مهدی(1383). نارسایی های ارزیابی عملکرد در مدیریت تحول گرا، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول ، شماره 43 و44.

    7. ال. دفت، ریچارد، (1386). تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    8. امیدی، علیرضا، تندنویس، فریدون و مظفری، سید امیر احمد، (1391). ارتباط فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در برخی سازمان­های ورزشی ایران، فصلنامه پژوهشی و رفتار حرکتی، دوره دوم، شماره 4، صص87-103.

    9. ایران‏ زاده، سلیمان(1377). مدیریت فرهنگ‏ سازمان، چاپ اول ، انتشارات مولف ، تبریز.

    10. ایران زاده، سلیمان و محمودی، محسن، (1389). شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون (مورد مطالعه: شرکت پلی نار)، فصلنامه مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، دوره  4،  شماره  15 صص75-53.

    11. پورکاظمی، محمد حسین و شاکری نوائی، غلامرضا، (1388). بررسی فرهنگ سازمانی دانشکده های مدیریت دانشگاه های تهران و نقش در بهره وری دانشکده ها، مجله علوم انسانی (ویژه نامه مدیریت)، شماره 36 صص 62-37.

    12. جعفری، محمد، (1381). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه پلیس، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.

    13. حسین زاده، مریم، (1390). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با مدیریت تغییر در مدارس ابتدایی شهرستان پاکدشت و منطقه 6 تهران، پایان نامه کارشناسی دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.

    14. رابینز، استیفن، (1378). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه امیدواران، فرزاد، انتشارات کتاب مهربان.

    15. رابینز، استیفن، (1387). مبانی رفتار سازمانی، ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.

    16. رستمی، سارا، (1388). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی در گروهای آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علو م تربیتی.

    17. ریاحی بلکویی، احمد (1381). تئوری های حسابداری، ترجمه علی پارسائیان، تهران، دفتر       پژوهش های فرهنگی.

    18. زارعی متین، حسن، (1374). تبیین الگوی فرهنگ سازمانی بر اساس ارزش های اسلامی در محیط کار و نقش آن بر رضایت شغلی، رساله دکتری منتشر نشده دانشگاه تربیت مدرس.

    19. سادلرف، فلیپ، (1380). مدیریت تغییر، ترجمه غلامرضا اسماعیل، تهران، انتشارات میر، چاپ اول.

    20. سید جوادین، سید رضا، (1378). برنامه ریزی نیروی انسانی، تهران، انتشارات دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

    21. سیفری، معصومه و تندنویس ، فریدون ، (1391). رابطه بین فرهنگ سازمانی وکارآفرینی در اداره کل تربیت بدنی استان تهران، فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره2، شماره4، صص117-105.

    22. شاین، ادگار، (1383). فرهنگ سازمان، ترجمه محمد ابراهیم محجوب، تهران، انتشارات خرد.

    23. شریف زاده، فتاح و مهدی، کاظمی، (1385). مدیریت فرهنگ سازمان. تهران ، نشر قومس.

    24. طوسی، محمد علی، (1372 ). فرهنگ سازمانی، چاپ اول، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    25. عاقل، محمد قاسم، (1383). مبانی رفتار سازمانی. نیشابور، شهر فیروزه.

    26. عطایی، محمد، (1376). بررسی فرهنگ سازمانی و تأثیر آن بر اثربخشی موسسه رازی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

    27. علی احمدی، علیرضا، (1383). شناخت فرهنگ، فرهنگ سازمان و مدیریت بر آن، تهران، انتشارات تولید دانش.

    28. فرهنگی، علی اکبر، (1380). مدیریت دولتی و فرهنگ اجتماعی، مجله دانش مدیت، شماره : 55.

    29. فرهی، برزو (1384). معرفی الگوی توسعه توانایی های مدیریتی مورد نیاز مدیران، فصلنامه دانش مدیریت، شماره یک

    30. فقهی­ فرهمند، ناصر (1388). ویژگی های فرهنگ سازمانی با رویکرد بهسازی نیروی انسانی      شرکت های کوچک تولید کننده ی قطعات صنعتی شهر تبریز، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 8 ، صص330-295.

    31. قاسمی، بهروز، (1388). مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سپاهان.

    32. قدمی، م و آذری، م، (1389). ارائه الگوی مدیریت توسعه فرهنگی در راستای سند چشم انداز 1404، مجله مدیریت فرهنگی، سال چهارم، شماره هفتم.

    33. کریتز، رابرت و کینیکی، آنجلو، ( 1387). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی اکبر فرهنگی و حسین صفرزاده ، تهران، انتشارات پویش.

    34. کوچکی سیاه خاله سر، مروارید و قیومی، عباس علی و حسن مرادی، نرگس(1391). بررسی فرهنگ سازمانی (مدل کویین) با امکانپذیری استقرار مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز ایران، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، شماره 12، صص101-124.

     

    35. محمدزاده، عباس (1378). فرآیند تغییر و تحول در فرهنگ سازمانی، مجله مصباح، شماره31، صص18-7.

    36. مرادی، شعبان، جهان بیگلری، پیمان، بارانی، صمد و کریمی طاهر، رسول، (1390). تبیین فرهنگ سازمانی موثر بر عملکرد ارتباطی سازمان، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت نظامی، شماره44، سال 11، صص 89-122.

    37. مطلبی اصل، محمد (1384). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی در واحدهای ستادی بانک سپه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

    38. منوریان، عباس؛ و بختایی، امیر (1386). شناخت فرهنگ سازمانی براساس مدل دنیسون (مورد مطالعه: سازمان مدیریت صنعتی)، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران صص 15-1.

    39. مورهد، گریفین، گریگوری، ریکی، (1387). رفتار سازمانی، ترجمه: الوانی، سید مهدی و دیگران، تهران: انتشارات مروارید.

    40. نانچیان، سمانه ( 1387). رابطه فرهنگ سازمان و نواوری در واحد های ستادی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

    41. نوروزی، حمید (1383). رابطه فرهنگ سازمانی و بهره وری دبیران دبیرستان های دولتی پسرانه شهر زنجان در سال تحصیلی 79-78، فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 3 : 73.

    42. هوشمند همدانی، نوشین (1379). فرهنگ سازمانی و تأثیر آن بر بهره وری کارکنان، مجله بانک و اقتصاد، اسفند 1379،  شماره 15: 14 تا 21.

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

    1. Denison,D. R. and spritzer. G. m. (1991). Organization culture and organization development. A competing values- approach. Research in organization change development vol. 5,pp. 1-21.

    2. Denison,D. R. (2001). Organization culture: can it be a key lever for driving organizational change, ins Cartwright and c, cooper(Eds). The handbook of organizational culture. London: john Wiley and sons.

    3. Denison, Daniel. R & Fisher, Carolin. (2005). The role of the Board of Director in shaping corporate culture: Reactive compliance or Visionary leadership? Working paper presented at the changing the Game Forum: Reforming American Business June2-4, 2005 Berver Greek, co.

    4. Denison. (2006). Organization culture and effectiveness. Available at http:// www. tnellent/ organization culture. pdf.

    5. Denison, Daniel, R. (2006). Denison overview, introduction to the Denison model. Denison, volume 1, issue1, 2006.

    6. Fong-Lai, M. , and Guang Lee, G. (2007). Relationships of organizational culture toward knowledge activities. Journal of Business Process Management, Vol. 13, No. 2, PP. 306- 322.

     

    7. Forbes,  David.  and    Seena,  Sara,  (2006).  “The Value of a Mission Statement in an Association of not for profit Hospitals”, International journal of health care quality assurance, Vol. 19.  No. 5.

     

    8. Schein, Edgar h. (2004). Organizational culture and leadership. Sanfrancisco: john Wiley and sons, inc.

    9. Nier. L. Scott (2008). The relationship between organization culture and organization performance in large federal government agency, dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy psychology. Walden University.

    10. Rex e, McClure, (2010). taking the long of view a culture and conflict on market organization, development journal vol, 31 No 1,2010, PP: 39-56, Emerald group, publishing-limited.

    11. Gold, A. H. , Malhotra A. , & Segars, A. H. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of Management Information System, 18(1), 185-124.

    12. Cameron,k. s,&Quinn,R. E(2000), Diagsing and changing orqanizational coulture:Based on the competing values framework , reading ,mossachusetts, Addisson –wesley.

    13. G. B. Stewart (1991) ,The Quest four value : A Guide four senior managers , (New Yourk),p66.

    14. J. M. Bacidore,J. A. Bquist (1997),The search four the best financial performance measure , financial Analysts Journal ,p14.

    15. A. E. Bausch , W. Barbara and M. Blome(2003),Is market value, Based  Resed Income a superior performance Measure compared to book value, Based residual Income ?p. 12.

    16. Yesil ,S, Kayab, A,(2012), The Effect of Organizational Culture on Firm Financial Performance: Evidence from a Developing Country, Social and Behavioral Sciences 81, 428 – 437


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه در سال 1394 بوده است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 215 نفر از کارکنان دانشگاه ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و همبستگی بوده است. برای گردآوری اطلاعات از ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ارشد جغرافیا و برنامه­ریزی شهری چکیده امروزه از بارزترین مشکلات شهر­سازی معاصر، بحران معنا اعم از اجتماعی و کالبدی در مکان است. پس از دوران پیروزی انقلاب اسلامی، انتظار بروز تغییرات در حوزه­های مختلف فرهنگی، به تدریج وارد عرصه­های کالبدی گردید و تمنای بازیابی هویت بومی ایرانی-اسلامی را بوجود آورد. اما خود شهر اسلامی، بیان جامع و منسجمی ندارد ...

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد جغرافیا و برنامه­ ریزی شهری چکیده امروزه از بارزترین مشکلات شهر­سازی معاصر، بحران معنا اعم از اجتماعی و کالبدی در مکان است. پس از دوران پیروزی انقلاب اسلامی، انتظار بروز تغییرات در حوزه­های مختلف فرهنگی، به تدریج وارد عرصه­های کالبدی گردید و تمنای بازیابی هویت بومی ایرانی-اسلامی را بوجود آورد. اما خود شهر اسلامی، بیان جامع و منسجمی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی شعب بانک ها است. جامعه آماری تحقیق ، مدیران شعب بانک های (سامان ، سپه ، تجارت) استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین آنها نمونه گیری انجام شد. جمع آوری اطلاعات در خصوص متغیر هوش هیجانی با استفاده از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان شهر لنده چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در بین معلمان شهرستان لنده انجام شده است. این بررسی به روش توصیفی همبستگی صورت گرفته از جامعه 584 نفری معلمان شهرستان لنده براساس جدول مورگان و کرجسی نمونه‌ای ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت بازرگانی (گرایش مدیریت تحول) چکیده: فناوری اطلاعات از دیرباز جز بنیادی ترین عوامل دگرگونی در زندگی انسانها بوده است. کارکرد هر فناوری در جوامع بستگی تام و تمام به فرهنگ آن دارد. فرهنگ سازمانی سبب درک مشترک و توافق بر سر رویه های سازمانی می شود و در عین حال مانع پرقدرتی برای تغییر به ویژه تغییر فناوری است. تحقیقات نشان داده­اند که ...

رساله برای دریافت مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.) چکیده بیان مساله هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی ژنریک شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش بوده است. مساله اصلی در این انجام این تحقیق نیز وجود تشدید روز افزون در فضای رقابتی و اعمال تحریم‌های بین المللی بوده که در نهایت توجه به شراکت‌های استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده در این پژوهش با اشاره به اینکه اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در سالهای اخیر بعنوان یک سیاست مهم اقتصادی، برای توسعه اقتصادی مطلوب، کاهش هزینه­های گزاف تولیدی و رهایی از عملکرد ناکارآمد شرکتهای دولتی مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، این سئوال مطرح می شود که آیا اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی ...

چکيده   امروزه تبليغات شفاهي به عنوان  يکي از ابزارهاي رايج بازاريابي و تبليغات  از اهميت بسياري نزد بازاريابان برخوردار گرديده است، بطوري­که مطالعات بيانگر آن هستند که تبليغ

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت MBA – گرایش استراتژیک چکیده: فرهنگ‏سازمانی الگویی مشترک و نسبتاً پایدار از ارزش‏ها، باورها و اعتقادات اساسی در یک سازمان است؛ بنابراین می‏توان گفت انجام هرگونه تغییر و تحول بنیادی در سازمان تنها از طریق شناخت فرهنگ آن سازمان امکان‏پذیر می‏باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت فرهنگ حاکم و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان قوه قضائیه-مرکز امور شوراهای حل ...

ثبت سفارش