فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه ............................................................................................................................................ 3
1-2-بیان مساله ........................................................................................................................................4
1-3 -اهمیت و ضرورت تحقیق ..............................................................................................................8
1-4- اهداف پژوهش ..............................................................................................................................9
1-4-1هدف کلی .......................................................................................................................................9
1-4-2 اهداف جزیی ..................................................................................................................................9
1-5-سئوالات تحقیق ...............................................................................................................................10
1-6 -فرضیه های تحقیق .......................................................................................................................10
1-7- تعریف نظری و عملیاتی پژوهش ..................................................................................................11
1-7-1 تعاریف نظری ............................................................................................................................ 11
1-7-2 تعاریف عملیاتی ......................................................................................................................... 12
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-مقدمه .......................................................................................................................................... 14
2-1- موضع گیری نظری در خصوص سلامت روانی....................................................................14
2-1-1- تاریخچه سلامت روانی ....................................................................................................... 14
2-1-2-تعریف سلامت روانی .............................................................................................................17
2-1-3-دیدگاه های مختلف درباره سلامت روان ...........................................................................18
2-1-3-1-دیدگا ه زیست شناختی ..................................................................................................18
2-1-3-2 -دیدگاه تحلیل روانی .................................................................................................... 18
2-1-3-3-دیدگاه رفتار گرایی..........................................................................................................19
2-1-3-4- دیدگاه انسان گرایی.......................................................................................................20
2-1-4- عوامل تاثیر گذار بر سلامت روانی .................................................................................. 23
2-1-4-1 شخصیت و سلامت روانی...............................................................................................23
2-1-4-2 کیفیت زندگی و سلامت روانی ................................................................................... 25
2-1-4-3 اهداف و سلامت روانی ..................................................................................................25
2-1-4-4 ایمان به خداوند و سلامت روانی .................................................................................. 29
2-1-4-5 هیجانات و سلامت روانی .............................................................................................30
2-1-4-6 شادکامی و سلامت روانی ............................................................................................ 34
2-1-4-7 امید و سلامت روانی .....................................................................................................35
2-2 موضع گیری نظری در خصوص شیوه های فرزندپروری .......................................................36
2-2-1- تاریخچه شیوه های فرزندپروری ................................................................................... 36
2-2-2- اهمیت شیوه های فرزندپروری.........................................................................................37
2-2-3- کارکرد والدین از دیدگاه نظریه های روان شناختی ......................................................... 38
2-2-4- تعادل والدین- فرزندان.................................................................................................... 39
2-2-5- شخصیت وروابط والدین با فرزندان.................................................................................43
2-2-6- نقش مادردرتربیت فرزندان.............................................................................................. 46
2-2-7- انواع شیوه های فرزندپروری ...............................................................................................47
2-2-7-1- شیوه فرزند پروری مقتدرانه ........................................................................................... 48
2-2-7-2- شیوه فرزندپروری مستبدانه..............................................................................................48
2-2-7-3- شیوه فرزندپروری سهل گیرانه........................................................................................ 49
2-2-8- عوامل موثر برشیوه های فرزند پروری ............................................................................... 50
2-2-8-1- عوامل مربوط به کودک .................................................................................................. 50
2-2-8-2- عوامل مربوط به والدین وخانواده ها ............................................................................. 52
2-2-8-3- عوامل فرهنگی ومحیطی ................................................................................................. 54
2-2-9- نظریه های مربوط به شیوه های فرزند پروری .................................................................... 55
2-2-9-1- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه شفر ......................................................................... 55
2-2-9-2- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه مک کوبی ومارتین ................................................. 56
2-2-9-3- شیوه های فرزند پروری از دیدگاه گورن ...................................................................... 56
2-2-10-ارتباط شیوه های فرزند پروری با اختلالات رفتاری – هیجانی کودک ............................ 57
2-3- موضع گیری نظری در خصوص اختلالات رفتاری کودکان .................................................. 58
2-3-1- تعریف اختلالات رفتاری کودکان با توجه به مفهوم بهنجاری............................................58
2-3-2- ملاک های اختلال رفتاری ................................................................................................. 59
2-3-3- شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ................................................................................... 62
2-3-4- سبب شناسی اختلالات رفتاری در کودکان ........................................................................62
2-3-5-سلامت روان در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری..................................................67
2-3-6- مشکلات ارتباطی والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری ............................................68
2-3-7- استرس والدینی در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری ............................................70
2-3-7-1- تشخیص اختلالات رفتاری در کودکان ...........................................................................73
2-3-7-2- مشکلات رفتاری وارتباطی کودکان ................................................................................73
2-3-7-3- سن کودک ......................................................................................................................74
2-3-7- 4- مسائل مالی ....................................................................................................................75
2-3-7-5- واکنش جامعه ................................................................................................................75
2-3-7-6- انزوای والدین .................................................................................................................75
2-3-7-7- ناسازگاری در روابط زناشویی ........................................................................................76
2-3-7-8- مشکلات خواهران وبرادران ...........................................................................................76
2-3-8- سازگاری با استرس در والدین کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری ......................................76
2-4- یافته های پژوهشی در داخلی وخارجی در قلمرو موضوع مورد بررسی .................................78
2-4-1- یافته های پژوهشی در داخل کشور ....................................................................................78
2-4-2- یافته های پژوهشی در خارج کشور.....................................................................................80
2-5- خلاصه فصل ............................................................................................................................81
فصل سوم : روش تحقیق
3-1- مقدمه .......................................................................................................................................83
2-3- قلمرو تحقیق ........................................................................................................................84
2-3-1- دوره زمانی تحقیق...............................................................................................................84
2-3-2- مکان تحقیق ...................................................................................................................... 84
2-3-3- جامعه آماری .......................................................................................................................84
2-3-4- نمونه آماری ....................................................................................................................84
3-4- روش گرد آوری داده ها .......................................................................................................85
3-5- ابزار گرد آوری اطلاعات ......................................................................................................85
3-6- روش ها وابزار تجزیه وتحلیل داده ها ..................................................................................86
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه ................................................................................................................................. 88
4-2-اطلاعات جمعیت شناختی ...................................................................................................... 89
4-3- آمار استنباطی............................................................................................................................98
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق
5-1-مقدمه ...................................................................................................................................106
5-2- یافته های تحقیق ....................................................................................................................106
5-3- نتیجه گیری ............................................................................................................................109
5-4- محدودیت های تحقیق ..........................................................................................................111
5-5-1- پیشنهادات پژوهشی .........................................................................................................111
5-5-2-پیشنهادات کاربردی ...........................................................................................................111
5-6- خلاصه فصل .........................................................................................................................112
منابع ومآخذ
الف: منابع فارسی ............................................................................................................................114
ب: منابع غیر فارسی ........................................................................................................................116
پیوست ها
پیوست (الف): پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامریند ................................................................118
پیوست (ب): پرسشنامه سلامت عمومی GH-Q28 .........................................................................................121
پیوست (ج) : پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر ...............................................................................................124
چکیده انگلیسی ...................................................................................................................................................
منبع:
منابع فارسی
مقاله
اختیاری،ح؛ صفائی،ه؛ اسماعیلی جاوید،غ؛ عاطف وحید، م؛ عدالتی،ه؛ مکری، آ.(1387). روایی و پایایی نسخههای فارسی پرسشنامههای آیزنک، بارت، دیکمن و زاکرمن در تعیین رفتارهای مخاطرهجویانه و تکانشگری؛ مجله روانپزشکی و روان شناسی بالینی ایران،سال چهاردهم،شماره 3،623-633.
اختیاری،ح؛ عدالتی،ه؛ صفایی،ه؛ مکری،آ.(1385). بررسی ارتباط شاخصهای تکانشگری و رفتارهای مخاطرهجویانه با شدت ولع مصرف در معتادان به مواد افیونی.مجله علوم عصبشناختی،سال 8،شماره 3،15-34.
اعتماد زاده، هدایت الله؛ جعفری، سید ابراهیم، عابدی، محمدرضا (1386). بررسی عوامل آموزشی، کالبدی و سازمانی موثر بر شادمانی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی (علمی، پژوهشی) شماره 2، سال 1388. ص 71-100.
پالاهنگ، حسن و یعقوبی،نورالله (1374). پرسشنامه ی سلامت عمومی، انستیتو روانپزشکی تهران.
حسینی نسب، د.، احمدیان، ف.، روانبخش، م. ح. (1385). بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری با خودکارآمدی و سلامت روانی دانش آموزان. مجله مطالعات تربیتی و روان شناسی. 6، 17: 63-52.
حیدری، م؛ دهقانی، م؛ خداپناهی، م.ک. (1388). بررسی تاثیر شیوه فرزندپروری ادراک شده و جنس بر خودناتوانسازی. فصلنامه خانواده پژوهی. 5، 18 :137-125.
سید موسوی، پ.، نادعلی، ح.، قنبری، س. (1387). بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری و نشانگان برونی سازی شده در کودکان 7 تا 9 سال. مجله خانواده پژوهی.4، 13: 49-37.
دلاور، علی (1388). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. انتشارات رشد.
علی محمدی، کاظم؛ جان بزرگی، مسعود.(1387) بررسی رابطه میان شادکامی با جهت گیری مذهبی و شادکامی روان شناختی و افسردگی در دانش پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم سال تحصیلی 85-1386. فصل نامه تخصصی روان شناسی درتعامل با دین، سال اول، شماره دوم. صفحات 131-144.
علیزاده، حمید. (1380). تعامل والدین- فرزند : تحول و آسیبشناسی. پژوهشهای روانشناختی، 6 :82-96.
غلامعلیان ، فهیمه و احمدی ، احمد (1387) ، کیفیت زندگی زناشویی ، فصلنامه تازه های روادرمانی ، شماره 50 و 49.
کشاورز، امیر و وفاییان، محبوبه.(1386). بررسی عوامل تاثیرگذار بر شادکامی. روانشانسی کاربردی، دوره دوم، شماره پنجم.
کوئین، کمپیون (1388). درخودماندگی. ترجمه امین یزدی، امیر؛ ضیائی، سلیل. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
لعلی فاز، ا و عسکری، ع.(1387). توان پیشبینی سبکهای فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیتشناختی بر احساس تنهایی دختران دانش آموز. فصلنامه اصول بهداشت روانی. 1، 37 : 78-71.
مزیدی، م.، البرزی، م. (1388). بررسی رابطه بین خودپنداری کودکان و شیوههای فرزندپروری والدین. مجله خانواده پژوهی. 5، 2: 24-9.
مومنی، ف.، امیری، ش. (1386). بررسی رابطه میان انواع سبکهای فرزندپروری والدین و بروز علائم بی اشتهایی روانی در دختران نوجوان 14 تا 17 ساله شهر اصفهان. مجله خانواده پژوهی. 3، 12: 789-775.
محمدی، ز. و لطیفیان، م. (1387). بررسی قدرت پیشبینیکنندگی ابعاد هویت فرزندان از طریق ابعاد فرزندپروری والدین در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. مطالعات روانشناختی. 4، 2: 56-39.
مهرابی زاده، مهناز. نجاریان، بهمن و مسعودی، میترا. (1380). مقایسه ی سلامت روانی والدین کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر 12-7 ساله با سلامت روانی والدین کودکان عادی. فصلنامه ی کودکان استثنایی. سال اول، شماره 2.
نشاطدوست، حمید؛ کلانتری، مهرداد؛ مهرابی، حسینعلی؛ پالاهنگ، حسن؛ نوری، نرگس السادات و سلطانی، ایرج.(1388). تعیین عوامل موثر در شادکامی کارکنان شرکت فولاد مبارکه. جامعه شناسی کاربردی، سال بیستم، شماره پیاپی(33) ، شماره 1، 118
نلسون، ویکس و همکاران. (1382). اختلال رفتاری کودکان. ترجمه منشی طوسی، محمد تقی. مشهد : آستاتن قدس رضوی.
نوابی نژاد، شکوه. (1387). سه گفتار درباره راهنمایی و تربیت فرزندان. تهران : انجمن اولیا و مربیان.
یوسفی، ف. (1386). ارتباط سبک فرزندپروری والدین با مهارتهای اجتماعی و جنبههایی از خودپنداره دانشآموزان دبیرستانی. مجله دانشور رفتار، 14، 22 : 46-37.
کتاب
آرگایل، مایکل.(1383). روان شناسی شادی، ترجمه فاطمه، بهرامی؛ مسعود، گوهری انارکی؛ حمید، نشاط دوست؛ حسن پالاهنگ. اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
اتکینسون ، ریتا و همکاران. (1385). زمینه روانشناسی. ترجمه ی براهنی و همکاران. تهران. انتشارات رشد.
احدی، حسن. (1381). روانشناسی رشد، تهران: پردیس.
احدی، حسن؛ بنی جمالی، شکوهالسادات. (1381). مفاهیم بنیادی در روانشناسی رشد. تهران : پردیس.
استورا، جین (1377). تنیدگی یا استرس (بیماری جدید تمدن. ترجمه دادستان، پریرخ. تهران: رشد.
برک، ال. ای.(1385). روانشناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی). ترجمه سیدمحمدی، یحیی. تهران، نشر ارسباران، چاپ ششم.
باگاروزی، د. (1387). زوج درمانی. ترجمه اندوز، ز و حمیدپور، ح. تهران، انتشارات: آسیم.
پاکزاد، محمود(1380). کودکان استثنایی، سازمان چاپ و انتشارات، چاپ اول.
جان بزرگی، م؛ نوری، ن؛ آگاه هریس، م. (1387). آموزش قانون و رفتار اجتماعی به کودکان. تهران، انتشارات ارجمند، چاپ اول.
حسینی، ا. (1385). اصول بهداشت روانی. انتشارات آستان قدس.
ریو. جان مارشال، انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی، سید محمدی (1385). تهران: نشر و ویرایش
ساپینگتون، اندرو، ا. (1385). بهداشت روانی. ترجمه: حمیدرضا حسین شاهی برودتی. تهران: انتشارات روان.
سادوک، ب؛ سادوک، ج. (1387). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری - روانپزشکی بالینی، ترجمه: حسن رفیعی، خسرو، سبحانیان، تهران: انتشارات ارجمند.
سلیگمن، مارتین. (1384). روان شناسی نابهنجاری (آسیب شناسی روانی) - جلد اول. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: ساوالان.
سیف نراقی، مریم و همکاران. (1384). اختلالات رفتاری کودکان. تهران : بدر
ساراسون، اروین. (1382). روانشناسی مرضی: رفتار غیر انطباقی. ترجمه حسین آزاد. تهران : انتشارات رشد
شارف، ریچارد، اس.(1384). نظریه های رواندرمانی و مشاوره. ترجمه فیروز بخت ، مهرداد. تهران:خدمات فرهنگی رسا.
شولتس ، دوان ؛شولتس ، سیدنی آلن (1379).نظریه های شخصیت.ترجمه سید محمدی ، یحیی . چاپ سوم . تهران :موسسه نشر ویرایش.
فیرس، جری؛ ترال ، تیموتی(1384). روانشناسی بالینی، مفاهیم، روشها و حرفه؛ ترجمه مهرداد فیروزبخت . تهران، رشد.
فیست، جس؛ فیست، جی، گریگوری.(1384). نظریههای شخصیت. ترجمه: یحیی سیدمحمدی. تهران: انتشارات روان.
کاستلو، تیموتی و کاستلو، جوزف( ١٣٧٣). روان شناسی نابهنجاری، ترجمه نصر تاله پورافکاری، چاپ اول، تهران: انتشارات آزاده.
کریمی، عبدالعظیم. (1378). کودک، تربیت و زندگی. تهران : تربیت.
گاری، دیو و همکاران. (1382). والدین موثر، فرزند مسئول. ترجمه رئیس دانا، محمد. تهران، رشد.
، حمزه (1386). روان شناسی عمومی. تهران : ساوالان.
ماسن، پاول هنری و همکاران. (1384). رشد و شخصیت کودک. ترجمه: مهشید یاسایی. تهران: نشر مرکز.
میلانی فر، بهروز(1386)روان شناسی کودکانو نوجوانان استثنایی، چاپ دوم، تهران، انتشارات قومس.
هالاهان، دانیل؛ کافمن، جیمز.(1387). ترجمه ماهر، فرهاد. تهران : رشد.
هترینگتون، ای دی. (1387). روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر. ترجمه طهوریان، جواد و همکاران، انتشارات آستان قدس رضوی.
پایان نامه ها
آجیل چی، ب. (1387). تأثیر آموزش مهارتهای فرزندپروری در کاهش تنیدگی مادران و فرزندان و افزایش حرمت خود کودکان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
خرازی، پریسا. (1380). بررسی رابطه بین شیوههای فرزندپروری مادران و عزت نفس کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
ذاکری رازلیقی، مرضیه. (1384). بررسی رابطه ابزارگری هیجانی و کنترل هیجانی با شادکامی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا، تهران دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی.
کاظمیان مقدم، کبری، و مهرابی زاده هنرمند، مهناز .(1388). بررسی رابطه نگرش مذهبی با شادکامی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان. روانشناسی و دین، سال دوم، شماره چهارم، ص 157-174
ب: منابع غیر فارسی
Akinboye, J. (2002). Correlates of Testing Time, Age and Sex in the Nigerians, Performance on the Torrance Test of Creativity. Journal of Psychological Research. 26, 1-5.
Aaron Resch, J, Gerardo Mireles, Michael R. Benz, Cheryl Grenwelge, Rick Peterson, Dalun Zhang. (2010). Giving Parents a Voice: A Qualitative Study of the Challenges Experienced by Parents of Children With Disabilities. Rehabilitation Psychology, Volume 55, Issue 2,, Pages 139-150.
Avid, E., Griffin,C., & Brough, S. (2000). Parents` construction of the "problem" during assessment and diagnosis of their child for an autistic spectrum disorder. Journal of Health Psychology, 5 (2), 241-245.
Baas, M, Carsten K. W. & Nijstad, A.(2011). When Prevention Promotes Creativity: The Role of Mood, Regulatory Focus, and Regulatory Closure. Journal of Personality & Social Psychology; Vol. 100 Issue 5, p794-809, 16p.
Bartlet, T. M. C. (2005). Factor associated with attachment in international adoptation. Unpublishing Doctorate Thesis. Kansas State University: USA.
aumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of early adolescence, 11, 56-95.
Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of early adolescence, 11, 56-95.
Baxter, C., Cummins, R. A., & Yiolitis, L. (2000). Parental stress attributed to disabled family members: A longitudinal study. Journal of Developmental Disability, 25(2), 105-119.
Benson, P. R. (2010). Coping, distress, and well-being in mothers of children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders. 4 (2), 217–228.
Brobst, J.B., Clopton, J.R, Hendrick, S.S. (2009). Parenting children with autism spectrum disorders: The couple’s relationship. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 24(1), 38-49.
Cantor, N. and Sanderson, C. A. (1999). Life task participation and well-being: The importance of taking part in daily life. New York, US.: Russell Sage Foundation.
Coplan, R. J., reichel, M., rowan, K. (2009). Exploring the associations between maternal personality, child temperament, and parenting: A focus on emotions. Personality and Individual Differences. 46 :241–246
Corsini , R . J.(2005). Handbook of Innovative Therapy.John wiley and sons Inc.
Costa, P. T., and McCrae, R. R. (2005). Influence of extroversion and neuroticism on subjective well-being: happy and unhappy people. J. Pers. Soc. Psychol., 38, 668-678.
Cox W. M. and Klinger, Eric, (2011). Handbook of motivational counseling: Goal-Based Approaches to Assessment and Intervention with Addiction and Other Problems, Second Edition. John Wiley & Sons.
Darling, N. (1999). Parenting style and its correlates. ERIC Digest. Champaign, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. (ERIC Document No. ED427896). Alsoavailable:http://ericeece.org/pubs/digests/1999/darlin99.html
Enten, R. S. & Golan, M. (2009). Parenting styles and eating disorder pathology. Journal of Appetite.52 : 784-787.
Estes, A., Munson, J., Dawson, G., Kohler, E., Zhou, X., Abbott, R. (2009). Parenting stress and psychological functioning among mothers of preschool children with autism and developmental delay. Autism, 13(4), 375-387.
Fayers PM, Machin D. (2000). Quality of Life Assessment, Analysis and Interpretation, John Willy, New York.
Thinking Skills and Creativity, Volume 6, Issue 2, Pages 114-121.
Glasgow, K.L., Dornbusch, S.M., Troyer, L., Steinberg, L. & Ritter, P.L. (1997). Parental styles, adolescent’s attributions, and educational outcomes in nine heterogeneous high schools. Child development, 68, 3: 507-529.
Gibson, J.L., Ivancevich, J.M. and Donnelly, J.H. (2004). Organizations: Behavior, Structure, processes. (10 th ed). NewYork: MCGrow- Hill/ Irwin.
Hastings, R. P., Kovshoff, H., Ward, N. J., Espinosa, F., Brown, T., & Remington, B. (2005). Systems analysis of stress and positive perceptions in mothers and fathers of pre-school children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 35(5), 635-644.
Haycraft, E. & blissett, J. (2010). Eating disorder symptoms and parenting styles. Journal of Appetite. 54: 221-224.
Herring S., Gray K., Taffe J., Tonge B., Sweeney D. & Einfeld S. (2006) Behaviour and emotional problems in toddlers with pervasive developmental disorders and developmental delay: associations with parental mental health and family functioning. Journal of Intellectual Disability Research, 50(12), 874–882.
Higgins, D. J., Bailey, S.R., & Pearce, J. C. (2005). Factors associated with functioning style and coping strategis of families with a child with autism spectrum disorder. Sage Publications and the National Autism Society, 9(2), 125-137.
Kaplan, M. and Maddux. J.E. (2002). Goals and Marital Satisfaction: Perceived Support for Personal and Collective Efficacy for Collective Goal. Journal of Social and Clinical Psychology, 21(2) , 157- 164.
King, C. R., & et al. (2006). Quality of life from nursing and patient perspective. theory , research, practice .Boston :john and Bartlett.
Kroodsma, L. (2007). An educational workshop for parents of children with Asperger Syndrome. . Dissertation Abstracts International. (ProQuest document).
Katanin, S. et al. (2001). Childhood temprement and mother’s child rearing attitude. European Journal of personality. Vol 17 p. 249-265.
Keang Ieng,V (2008). Developing creativity and promoting social harmony: the relationship between government, school and parents’ perceptions of children’s creativity in Macao-SAR in China, Early Years, Vol. 28, No. 2, July 2008, 149–158.
Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer.
Mash, E.J., & Johnston, C. (1990). Determinations of parenting stress: Illustrations from families of hyperactive children and families of physically abused children. Journal of Clinical Child Psychology, 19(4), 313-328.
Miller, M. & Gerard, d. (2005). Family influence in the development of creativity in children, Journal of Personality and Social Psychology, 66, 950-967.
Onder, A. & Gulay, H. (2009). Reliability and validity of parenting styles & dimensions questionnaire. Procedia Social and Behavioral Sciences,1 : 508-514.
Rodgers, A. Y. (1998). Multiple sources of stress and parenting behavior. Children and Youth Services Review, 20(6), 525-546.
Seijts, H., Lattam, G. P. ,Tasa, A., and Lattam, B. W. (2004). Goal setting and goal orientation: An integration of two different yet related literatures. Academy of management Journal, 47, 227- 249.
Sheldon, K. M. & Houser – Marko.( 2001). Self concordance goale attainment and the pursuit of happiness: can there be an uward spiral? Journal of Personality and Social Psychology, 80, 152- 162.
Webester-Stratton, C. (1990). Stress: A potential disruptor of parent perception and family interactions. Journal of Clinical Child Psychology, 19(4), 302-312.
Pratt, M. W. (2003). Mothers and fathers teaching 3-yearolds: Authoritative parenting and adult scaffolding of young children's learning. Developmental Psychology, 36, 6, 832-839.
Towe-Goodman, N. R., & Teti, D. M. (2008). Power assertive discipline, maternal emotional involvement, and child adjustment. Journal of Family Psychology, 22,648–651.
Xie, Q. (2004). Parenting style and children's school achievement in China., New York. (ERIC Document Reproduction Service No. ED396819).