فهرست:
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1مقدمه.................................................................................................................................................................................. 1
1-2بیان مسئله........................................................................................................................................................................ 3
1-3تعریف مفاهیم................................................................................................................................................................... 4
1-3-1اسکیزوفرنی................................................................................................................................................................. 4
1-3-2افسردگی اساسی........................................................................................................................................................ 4
1-3-3علایم روان پریشی..................................................................................................................................................... 4
1-3-4عملکرد اجرایی........................................................................................................................................................... 4
1-4تعریف عملیاتی................................................................................................................................................................. 5
1-5 اهمیت تحقیق................................................................................................................................................................. 5
1-6 اهداف تحقیق.................................................................................................................................................................. 6
1-6-1اهداف عملی................................................................................................................................................................ 6
1-6-2 اهداف کاربردی......................................................................................................................................................... 6
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2تاریخچه.................................................................................................................................................................................... 8
2-1اسکیزوفرنیا........................................................................................................................................................................ 8
2-2افسردگی اساسیMDD................................................................................................................................................ 9
2-3عملکرد اجرایی............................................................................................................................................................... 10
2-4 آزمون جور کردن کارتها ویسکانسین WCST .................................................................................................... 12
2-5 آزمون رنگ وکلمه استروپ....................................................................................................................................... 14
2-6 نتایجی از عوامل مؤثر بر آزمونهای ویسکانسین و استروپ............................................................................... 15
2-6-1جنس........................................................................................................................................................................... 15
2-6-2 سن و تحصیلات..................................................................................................................................................... 15
2-6-3 هوش.......................................................................................................................................................................... 16
2-7 پیشینه تحقیقات آزمون ویسکانسین در اسکیزوفرنیا و افسردگی اساسی................................................... 16
2-8 پیشینه تحقیقات آزمون کلمه و رنگ استروپ در اسکیزوفرنیا و افسردگی اساسی.................................. 19
2-9- جمع بندی کلی از یافته های پژوهش انجام شده........................................................................................... 21
3-9 فرضیه تحقیق......................................................................................................................................................23
فصل سوم: روش تحقیق
3 چارچوب روش تحقیق...................................................................................................................................................... 25
3-1مقدمه................................................................................................................................................................................ 25
3-2 نوع روش تحقیق.......................................................................................................................................................... 25
3-3 جامعه آماری.................................................................................................................................................................. 25
3-4 گروه نمونه و روش نمونه گیری................................................................................................................................ 25
3-5 ابزار پژوهش................................................................................................................................................................... 25
3-5-1پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ) : .............................................................................................. 26
3-5-2 آزمون مهک.............................................................................................................................................................. 27
3-5-3 آزمون جور کردن کارتها ویسکانسین WCST : ........................................................................................... 28
3-5-4 آزمون رنگ و کلمه استروپ................................................................................................................................ 29
3-6 روش اجرا....................................................................................................................................................................... 30
3-7 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.................................................................................................................................. 30
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1مقدمه................................................................................................................................................................................ 32
4-2 توصیف داده ها............................................................................................................................................................. 32
4-2-1 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی................................................................................................................ 32
4-2-2 توصیف متغیر هوش پیش مرضی...................................................................................................................... 35
4-2-3 توصیف متغیر سلامت عمومی............................................................................................................................ 37
4-3 تحلیل یافته های تأییدی و استنباطی................................................................................................................... 39
4-3-1 فرضیه اول پژوهش................................................................................................................................................ 43
4-3-2 فرضیه دوم پژوهش................................................................................................................................................ 43
4-3-3 فرضیه سوم پژوهش.............................................................................................................................................. 43
4-3-4 فرضیه چهارم پژوهش........................................................................................................................................... 43
4-3-5 فرضیه پنجم پژوهش............................................................................................................................................. 45
4-3-6 فرضیه ششم پژوهش............................................................................................................................................ 45
4-3-7 فرضیه هفتم پژوهش............................................................................................................................................. 45
4-3-8 فرضیه هشتم پژوهش........................................................................................................................................... 45
یافته های اضافی..................................................................................................................................................................... 46
بررسی همبستگی بین متغیرها.......................................................................................................................................... 46
فصل پنجم: نتیجه گیری
مقدمه......................................................................................................................................................................................... 50
5-1 بحث و نتیجه گیری.................................................................................................................................................... 52
5-2 محدودیتهای پژوهش................................................................................................................................................... 58
5-3پیشنهادهای برای پژوهش های بعدی...................................................................................................................... 58
5-3-1 پیشنهادهای اجرایی............................................................................................................................................... 58
5-3-2 پیشنهادهای کاربردی............................................................................................................................................. 58
منابع فارسی ولاتین............................................................................................................................................................... 61
منبع:
منابع فارسی
انجمن روانپزشکی آمریکا. (1381). متن تجدید نظر شده راهنمایی وتشخیصی و آماری اختلالهای روانی( ترجمه دکتر محمد رضا نیکخو و هامایاک آوادیس یانس). تهران: انتشارات سخن. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2000).
پورافکاری، نصرت الله. (1386). فرهنگ جامع روانشناسی-روانپزشکی، تهران. فرهنگ معاصر. جلد دوم.
پورآقاروده برده، فاطمه، و کافی، موسی، و کریمی علی آبادی، تمجید، و دل آذر، ربابه. (1391). مقایسه درجاماندگی عملکرد و انعطاف پذیری ذهنی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، کم توان ذهنی و عاری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، شماره 65، 1391، 26-34.
تقوی،محمد رضا. (1380).بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی . GHQمجله روانشناسی .5(4).27-19.
حق شناس، حسن. (1379). ساخت و هنجاریابی آزمون خواندن کلمات به عنوان مقیاس کلامی(مهک). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی(اندیشه و رفتار). سال 6، شماره 1. صفحه 51-59.
حسنی، فاطمه. (1386). مقایسه بین خودپنداره بدنی با عزت نفس وسلامت عمومی در افراد عادی و گروهی از مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره و تغذیه در شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد.
داودی، اعظم، و طاهر نشاط دوست، حمید، و پاشا شریفی، حسن. (1390). مقایسه عملکردهای اجرایی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرینا، افسردگی اساسی بدون روان پریشی و افراد بهنجار در شهر تهران. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، سال 14، شماره 4، 1390، 19-10.
سادوک، بنیامین؛ سادوک، و یرجینیا. (1383). چکیده روان پزشکی بالینی( ترجمه نصرالله پورافکاری). تهران: انتشارات آزاده. (تاریخ انتشار به زبان اصلی2003).
سادوک، ویرجینیا؛ سادوک، بنیامین. (1390). علوم خلاصه روانپزشکی و رفتاری( ترجمه فرزین رضاعی). تهران: انتشارات ارجمندی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی2007).
سلیمانی، علی. (1387). مقایسه بیماران اسکیزوفرینا، دوقطبی و افرادبهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
شاهقلیان، مهناز، و آزاد فلاح، پرویز، و فتحی آشتیانی، علمی، و خدادادی، مجتبی. (1390). طراحی نسخه نرم افزاری آزمون جور کردن کارتها ویسکانسین(WCST): مبانی نظری، نحوه ی ساخت و ویژگی های روانسنجی. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، شماره4، سال اول، 1390، 133-112.
طارمیان، فرهاد. (1373)، نارسایی توجه در اسکیزوفرینا، پژوهشهای روانشناختی، دوره 3، شماره 1 و 2، 74-59.
طوفانی، حمید، و بهدانی، فاطمه. (1381). مقایسه نتایج آزمون ویسکانسین در بیماران اسکیزوفرن مبتلا و غیر مبتلا به حرکت پریشی دیر رس، بستری در بیمارستان های ابن سینا و حجازی مشهد. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، سال 4، شماره 9، 1385، 26-30.
کاپلان، هارولد و سادوک، بنیامین. (1381). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری- روانپزشکی (ترجمه نصرت اله پورافکاری). تهران: انتشارات شهرآب- آینده سازان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2002).
مارنات، گری، گراث. (1386). راهنمای سنجش روانی (ترجمه پاشا شریفی، حسن؛ نیکخو، محمدرضا). تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2003).
مشهدی، علی، و حمیدی، ندا، و سلطانی فر، عاطفه، و تیموری، سعید. (1390). بررسی پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال های طیف درخودماندگی: کاربرد آزمون کلمه و رنگ استروپ رایانه ای. پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(2)، 104-87 .
نجاریان، بهمن، براتی شده، فرید. (1372). آزمون کلمه و رنگ استروپ. مجله پژوهشهای روانشناختی، دوره 2، شماره 1 و 2، 1372، 64-55.
نادری، ن، عشایری، ح، و یاسمی، م. (1373). بررسی پردازش اطلاعات و برخی از عملکردهای نور و پسیکولوژی مبتلایان به اختلال وسواسی فکری عملی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انیستیتو روانپزشکی تهران.
نریمانی، محمد، و پوراسمعلی، اصغر، و عندلیب کواریم، مرتضی، و آقاجانی، سیف اله. (1391). مقایسه عملکرد استروپ در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با دانش آموزان عادی. مجله ناتوانی های یادگیری، دوره ی 2 شماره 1/158-138.
فتحی آشتیانی، علی، و داستانی، محبوبه . (1391). آزمون های روانشناختی. تهران: انتشارات بعثت. ص309-311.
قدیری، فاطمه، و جزایری، علی رضا، و عشایری، حسن، و طباطبایی، محمود. (1385). مقایسه نقایص کارکردهای اجرایی در بیماران اسکیزو- وسواس. تازه های علوم شناختی، سال 8 شماره 3. 1385، 24-11.
قرائی، منوچهر و عاطف وحید، محمد کاظم، و نصر اصفهانی، مهدی، و اصغرنژاد فرید، علی اصغر. (1384). کارکردهای عصب- روانشناختی در اقدام کنندگان به خودکشی مبتلا به افسردگی اساسی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی (روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران). شماره7. 346-352.
هبن، نانسی، میلبرگ، ویلیام. (1387). مبانی ارزیابی- عصب روانشناختی (ترجمه حسن حق شناس). تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2002).
منابع لاتین
Abramczki, R.R.; Jordan, D.E.&Hegel, M.(1983). Reverse effect in the performance of schizophrenics. Perceptualand motor skills. 56(1), 99-106.
Borkowska.A., Drozdz.W., Jorkowski.P. & Rybakoski.k.J. (2009).The wisconsin card sord sorting Test and The N-back Test in Mild cognitive Impairment and elderly depression. The World Journal of BiologicalPsychiatry; lo(u): 870-876.
Barch, D.M., Chohen. J.D., Cater. C.S. (2004). Factors influencing stroop performenc in schizophrenia.NeuroPsychology.18:477-484.
Baxter, L.R.; Saxene, S.; Brody, A.L.; Ackerman, R.F.; M.; Schewrz, J.M.; Allen Martinez, Z.; Fuster, J.M. & Phelpas, M.E.(1997). Brain mediation of obsessive compulsive symptoms: Evidence from functional brain imaging studies in the human and Nonhuman primates. ClinicalNeuropsychology, 4, 32- 47.
Bockova, M., Chladek, J.Jurak P., Halamek, J., Rektor , I. (2007). Executive functionins processed in the frontal and lateral temporal cortices: intracerebral study. Clinical Neuro physiology, 118. 2625-2636.
Catafau, A.; Parellada, E.; lomena, F.; Bernardo, M.; Setoain, J.; & Catarineu, S. (1998). Role - of the cingulate gyrus during the wisconsin card sorting test: A single photon emission-computeutomography study in normal volunteers. Psychiatry Research:Neuroimaging, 26, 67-74.
Cattell, J.M. (1890). The time it takes to see and name objects. Mind, 11, 63-65.
Cavallaro R, Cavedini P., Mistrettu P., Bassi T., Angelone S.M., Ubbiali A., et al.(2003).Basal corticofrontal circuits in schizophrenia and obsessive – compulsive disorder: a controlled, double dissociation study. Biol Psychiatry , 54: 437 – 43.
Chan, D.W.& Chan, T.S.C.(1983).Reliability,validity and the structure of the General Health Questionnaire in an Chines version context. Psychological medicine, 13,363-72.
Clahn ,D.C. , Cannon ,R.C. (2000). Working memory constrains abstraction schizophrenia. Biol Psychiatry , 47; 34- 42.
Colin, M., Macleod, Penny, A. Macponald. (2000). Macleod and Macdonald- The stroop effect and attention.383-391.
Collette, T., Van Derlinden, M. (2002). Brain imaging of the central executive component of working memory. Neuroscience and Biobe havior Review , 26, 105- 125.
Connor,A; franzen. M.; Micheal, D.& Sharp, B. (1988). Effects of paractice and differential instruction on stroop preference. International Journal of ClinicalNeuropsychology, 10: 1- 4.
Csrnansky, J.G. (2002). Schizophrenia:anewguide forclinicians. New York: Marcel dekker.
Dash, J.& Dash, A.S. (1982). Cognitive developmental studies of the stroop phenomenon: cross-sectional and longitudinal data. In dian psychologist, 1,24-33.
Eling, D., Derckx, K., Maes, R.(2008). On the historical and conceptual background of the wisconsion card sorting test. Brain and cognition, 67, 247-253.
Fossati P., Amar G., Raoux N., Ergis A.m., Allalaire J.F.(1999). Executive Functioning and verbal memory in young patients with unipolar depression and schizophrenia. Psychiatry Res. 89: 171- 87.
Frith, C.D. (1979). Cosciousness, in formation processing and schizophrenia. British Journal of Psychiatry.134,225-235.
Golden, C. J. (1978).Stroop Word and Color Test. Chicago , IL: Stoelting.
Goldeberg, D. P.,Williams, P. (1988). The Uses Guide to the General Health Questionnaire.NFER-Nelson: Windsor.
Goldberg, T., & Weinberger, D.R. (1988). Probing prefrontal function in schizophrenia with Neuropsychological paradigms. Schizophrenia Bulletin. 14, 149-183.
Goldberg, D.P.(1972). The detection of Psychiatric illness by questionnare. Oxford university Press: London
Green M.F, Satz P. (1922). Wisconsin card sorting test performance in schizophrenia. American Journal of Psychiatry.; 149: 62-67.
Grant,D.A.,Berg,E,A.(1993) Wisconsin card sorting test.Odesssa,fl:Psychological Assessment Resources.
Hammer, A., Sorenseh, L., Ardal, G., Dedegaard, K.J., Kroken, R, Roness, A. & Lund, A. (2010). Enduring cognitive dysfunction in unipolar major depression: A tesst-restest study using the stroop-paradigm. Scandinavian Journal of psychology. 51, 304-308.
Hoff, A.L. Vineke, M., Faustman, W.O., Horon, R., Sakuma, M., Bland Feld, H., Espinosa, S. & Delis, L.E. (1998). Sex differences in neuropsychological Functioning of First episode and chronicaly ill schizophrenic palicnts.American Journal of Psychiatry.15,1437-9.
Hollander, E.; Wong, C.M. (1996). The Relation ship Between Executive Function Impairment and serotonergic sensitivity in obsessive – compulsive Disorder.Neropsychiarty,Neropsychoogy & Behavioral Neurology.9,230-233.
Hrisch-Steven, R., Weinberger, D.R.(1995). Schizophrenia. London:Blackwell science.
Hughes,C.,Graham,A.(2000).Measuring excutive Functions in childhood: Problems and solutions. Child and Adolescent Mental Health, 7,131-172.
Josman N, Katz N. (2006). Relationships of categorization on tests snd daily tasks in patients with schizophrenia, post- stroke patients and healthy controls. Psychiatry Res. 141: 15-28.
Kaplan HI, Sadock BJ, Gerbb JA. (2000). Kaplan and sadocks synopsis of psychiatry:behavioral sciences, clinicalpsychiatry:Trans lated by poor afkarin. Tehran. Iran. Shahreab publication.
Kapoula, Z., Le, T.T, Bonnet, A. Bourtoire, P., Demule, E., Fauvel, C., Quilicci, C. & Yang, Q. (2010). Poor stroop performances in 15-year-old dyslexic teenagers. Experimental Brain Research. 203:419-425.
Kaufmann, L., koppel Staetter, F., Delazer, M., Siedentop ,F., C.; Rhomberg, D.; & Golaszewski, S. (2005). Neural correlates of distance and congruiry effects in anurmerical stroop task. Anerent FMRI study. Neuroimge. 15, 888-898.
Keyes, S. (1984). Gender stereotypes and personal adjustment: Employing the PAQ, TSBI and GHQ with sampels of british adolescents. British Journal of Social Psychology. 23:173-80.
Landro, N.I., Stiles, T.C., & Sletvold, H. (2001). Neuropsychological function in nonpsychotic unipolar major depression. Neuropsychiatry, Neuropsychology &Behavior Neurology, 14, 233-240.
lefrancois, G.R. (1980). Psychology. Belmount, calfornia: wadsworth publishing company.
Lezak MD. (1995). Neuropsychological assessment:oxford university press.
Liotti, M., Mayberg, H.S. (2001). The Role of Functional Neuroimging in the Neuropsychologe of Depression, Journal of clinical and Eeprimental Neuropsychologe , 23 : 121-136.
Llonen T, Taiminen T, Lauerma H, Karlsson H, Helenius HY, Juimala P, et al.(2000). Impaired wisconsin card sorting test Performance in First-Episode Schizophrenia :Resource or Motivation Deficit?Compr Psychoiatry.41:385-91.
Lombardi, W.J.; Andreason, P.J.; Sirocco, K.Y.; Rio, D.E.; Gross, R.E.; umham, J.C. (1999). Wisconsin card sorting Test performance following head injury: Dorsolateral Fronto-strialal circuit activity predicts perseveration. Journal of clinical and Experimental Neurophysiology, 21, 2-16.
Macleod, C.M. (1991). Half acentury of research on the stroop Effect: An intergrative review. Psychological Bulletin, 109. 162 – 203.
May berg, H.S, liotti, M., Brannan, S.K., MC. Ginnis, s., Maharin, P.K., Jerabek, P.A., Silva, j.A & etal (1999). Reciprocal Limbie-ctical Functional nagative Mood: converging PET Finags in Depression and Normal sadness, American Journal psychiatry, 159: 657- 682.
Miller, B.; &, Cummings, J. (2007). The human frontallobes (2 and ed). New York: the Guifordpress.
Morice R,Delahunty A.( 1996). Frontal/executive impairments in schizophrenia. Schizophr Bull.: 22: 125-37.
Moritz S, Birkner C, kloss M, Jahn H, Hand I, Haasen C, et al .(2002). Executive Functioning in obsesive-compulsive disorder, unpolar depression, and schizophrenia. Archclin Neuropsychol.; 17:477- 83.
Nagaham a, Y.; Okada, T.; Katsumi, Y.; Yamauchi, H.; & Oyanagi, Y. (2001). Dissociable Mechanis Ms of attentional control within the human prefrontal cortex. Cerebral cortex, 11, 85- 92.
Mahone, E.,M.,Kotch,C.W.(2001).Eaxecutive Funection Influency and Measures amang Children with tourrette syndrome or ADHD,Jornal International Neuropsychology,7,102-11.
Nelson,E.B.,Sax,K.W.,Strakowski, s.m.(1998). Attentional Performance in Patients with Psychotic and Non Psychotic Major Depression and Schizophrenia.Am J Psychiatry.155:137-9.
Owen,A.M.,Roberts,A.C.,Hodges,J.R.,Summers,B.A., Polkey,c.e.robbins,t.m.(1993).contrasing mechanism of impaired attentional set shiffing inpatients with frontal lobe damage of parkinsons disese.brain,11,1159-1179.
Palmer B, Heaton R. (2000). Executive dys funtion inschizophrenia. In: cognition in schizophrenia: impairments, importance, and treatment strategies: oxford university press; P. 51-72.
Papallia, D.E. & olds, S.W. (1985). Psychology. New York: Mcgraw Hill company. Podell, H.A. (963). Note on successive dimensionals analysis applied to affective, cognitive, and personality tratis. Psychological Report, 13, 813-814.
Perianez, J.A.; Maestu, F.; Barcelo, F.; Fernandez, A., AMO, C.; & ortiz-Alonso, T. (2004). Spatiotemporal brain dynamics during preparatory set shifting: MEG evidence. Neuroimage, 21, 687-695.
Rahimi, CH; Hashemi, R. & Mohamadi, N. (2011). The utility of the wisconsin card sorting test in Differential Diagnossis of Cognitive Disorders in Iranian Psychiatric patients and Healthy Subjects. Iran J Psychiatry; 6:99-105.
Smither Man, T.A., Huerkamp, J.K., Miller, B.I.,Houle, T.T., Ojile. (2007). The relation of depression and Anxiety to Measures of executive functioning in a Mixed psychiatric sample.Archives Clinlcal Neuropsychology.22,627-654.
Spreen, O., Strauss, E. (1991). Acompendium ofneuropsychological tests. Oxford = oford university press.
Stratta P, Danelu 550- E. (2000). Rossi processing of content information in schizophrenia: relation to clinical symptoms and west performance. Schizophrnes.; 44: 62- 67.
Stroop, j.R (1935) studies of interference in sevial verbal reactions. Journal of Experimental psychology. 18, 643-662.
Suchy, Y. (2009). Executive functioning: over view assessment and research issues for NoN -Neuropsychologists.The Society of Behavioral Medicine, 37, 106116.
Toren, D.; Sadeh. M., Wolmer, L. Eldar, S.; koren, S.; Weizman, R.; & laor, N (2000).Neurocognetive correlates of anxiety disorders in children:Apreliminary reports.Journal of Anexity Disorders. 14,239-247.
Wells A, Matthews G. (1996). Modeling cognition in emotional disorder: The S-REF Model. Behav Res Ther.; 34: 881- 8.
Wells, A. (2000). Emotional disorders and Metacognition: in novative cognitive therapy. Chichester, uk: willey & sons.
Wells, A., Matthews, G. (1994). Attentionand emotion: a clinical perspective. Harvard uk: uk: Erlbaaum.