فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل یکم
معرفی پژوهش
مقدمه ................................................................................................................................................................................ 9
بیان مسآله ..................................................................................................................................................................... 10
اهداف پژوهش............................................................................................................................................................. 15
سوال های پژوهش .................................................................................................................................................... 16
تعاریف متغیرها............................................................................................................................................................ 17
فصل دوم
بررسی پیشینۀ پژوهش
بخش اول : راهبردهای یادگیری
شناخت و فراشناخت ............................................................................................................................................... 19
پیدایش رویکرد فراشناخت .................................................................................................................................... 23
مولفه های فراشناخت .............................................................................................................................................. 25
مهارتهای فراشناختی ................................................................................................................................................ 28
راهبردهای شناختی ................................................................................................................................................... 36
راهبردهای فراشناختی .............................................................................................................................................. 42
مداخلات رسمی و غیر رسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی ..................................................... 43
آموزش و پرورش رسمی فراشناخت ................................................................................................................. 43
مراحل آموزش رسمی راهبردهای فراشناختی ....................................................................... 46
روش تدریس مبتنی بر نظریه فراشناخت................................................................................... 47
مفاهیم اساسی روش تدریس فراشناختی................................................................................... 49
مداخلات آموزشی غیر رسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی ...................................................... 50
مداخلات غیررسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی ......................................................................... 53
موضوع صفحه
راهبردهای براون درباره ی کمک به فراشناخت ................................................................... 55
راهبردهای کوستاو برای پرورش فراشناخت ......................................................................... 57
بخش دوم : انگیزه پیشرفت
انگیزه، انگیزش و انگیزه پیشرفت ........................................................................................................................ 61
نیازها و انگیزش ......................................................................................................................................................... 64
نیاز به پیشرفت، خودشکوفایی و خودشناسی.................................................................................................. 64
نظریه های انگیزه پیشرفت....................................................................................................................................... 67
نظریۀ نسبت دادن(اسناد) ........................................................................................................................................ 67
الگوی اتکینسون.......................................................................................................................................................... 68
نظریه مک کللند.......................................................................................................................................................... 68
نظریه برانگیختگی....................................................................................................................................................... 69
پیامدهای انگیزه پیشرفت ........................................................................................................................................ 70
رشد انگیزه پیشرفت در کودکی و بزرگسالی ................................................................................................. 72
اهمیت و ضرورت پژوهش و جمع بندی فصل ............................................................................................. 89
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
طرح پژوهش ............................................................................................................................................................... 92
جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری ....................................................................................................... 92
روش اجرا...................................................................................................................................................................... 96
ابزارهای پژوهش ....................................................................................................................................................... 97
روش تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................................................. 106
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
توصیف داده ها ........................................................................................................................................................ 108
تحلیل داده ها............................................................................................................................................................. 109
فصل پنجم
بحث و تفسیر
- نتیجه گیری .......................................................................................................................................................... 133
- محدودیت های پژوهش ................................................................................................................................. 143
- پیشنهادها .............................................................................................................................................................. 144
- خلاصه .................................................................................................................................................................. 146
- فهرست منابع ...................................................................................................................................................... 148
-پیوست ها............................................................................................................................................................... 160
فهرست جداول
موضوع صفحه
صفحه
جدول 3 – 1- فهرست مقدماتی عناوین دانشگاههای استان تهران به تفکیک نوع دانشگاه.............................
93
جدول 3 – 2- فهرست اسامی دانشگاه های مستقر در استان تهران.................................................................
94
جدول 3 -3- دانشگاه های نمونه بر اساس منطقۀ جغرافیایی مستقر در استان تهران......................................
95
جدول 3-4-ضریب تطابق کندال برای هر مولفه..............................................................................
100
جدول 3-5- میانگین و انحراف استاندارد سوالات...................................................................................
101
جدول 3-6- میانگین و انحراف استاندارد و ضرایب آلفای کرونباخ......................................................
103
جدول 4-1- میانگین و انحراف استاندارد و ضرایب همبستگی هرسوال بانمره کل پرسشنامه......................
109
جدول 4-2- میانگین و انحراف ارزش ویژه، درصد تبیین واریانس، درصد تراکمی و ضریب اعتبار عامل ها ..........
113
ادامۀ فهرست جداول
موضوع صفحه
صفحه
جدول 4-3- میزان اشتراک سوال ها ازطریق تحلیل مولفه های اصلی ..........................................................
114
جدول 4-4-ماتریس ساختار چرخش یافته پرسشنامه مهارتهای شناختی و فراشناختی به شیوه واریماکس...
115
جدول 4-5- میانگین وانحراف استاندارد وضرایب همبستگی هرسوال بانمره کل پرسشنامه.........................
118
جدول 4-6- ارزش ویژه، درصد تبیین واریانس، درصد تراکمی و ضریب اعتبار عامل ها ...........................
122
جدول 4-7- میزان اشتراک سوال ها ازطریق تحلیل مولفه های اصلی ..........................................................
122
جدول 4-8- ماتریس ساختار چرخش یافته پرسشنامه انگیزۀ پیشرفت هرمنس به شیوه واریماکس..............
124
جدول 4-9- میانگین، انحراف استاندارد وضرایب همبستگی متقابل برای انگیزۀ پیشرفت و مهارتهای شناختی و فراشناختی ...........................................................................................................................................................
126
جدول 4-10- خلاصه تحلیل رگرسیون برای پیش بینی انگیزۀ پیشرفت برپایه مهارتهای فراشناختی و شناختی .......
128
جدول 4-11- تحلیل واریانس چند متغیری برای مهارت های شناختی و فراشناختی در زنان و مردان.........
129
جدول 4-12- نتایج آزمون t برای مقایسه مهارت های فراشناختی وشناختی زنان ومردان ..........................
130
جدول 4-13- میانگین رتبه مهارت های فراشناختی وشناختی درسنین مختلف ...........................................
131
جدول 4-14- نتایج آزمون کروسکال والیس برای مقایسه مهارت های فراشناختی وشناختی درسنین مختلف...........
131
فهرست نمودارها
موضوع صفحه
صفحه
شکل 4-1- نمودار scree شیب دار عامل های پرسشنامه مهارتهای شناختی و فراشناختی ........................
112
شکل 4-2- نمودارscree شیب دار عامل های پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس.........................................
121
منبع:
فهرست منابع
آدلایدآ.ام.نیکل وپنی ام.پکسمن.(1999). راهنمای عملی تهیه ونمایش جدولهای آماری در پژوهش رفتاری . ترجمه حیدرعلی هومن وعلی عسگری (1388).تهران : انتشارات سمت.
آوانسیان، اما.(1377). نقش آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانش آموزان دختر مدارس روزانه مقطع راهنمایی شهر تهران(پایان نامه کارشناسی ارشد ). دانشگاه علامه طباطبایی : دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .
ابراهیمی قوام آبادی، صغری.(1377). اثربخشی سه روش آموزشی راهبردهای یادگیری آموزش دوجانبه، توضیح مستقیم و چرخه افکار بر درک مطلب، حل مسئله، دانش فراشناخت، خودپنداره تحصیلی و سرعت یادگیری در دانش آموزان دختر دوم راهنمایی معدل پایین تر 15 شهر تهران(رساله دکتری) دانشگاه علامه طباطبایی : دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .
ابولقاسمی، شهنام(1381) بررسی هنجاریابی پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس برروی دانش آموزان راهنمایی شهرستان تنکابن، انتشارات معاونت پزوهشی دانشگاه آزاداسلامی تنکابن.
اتکینسون، ریتا ال و دیگران(1385) زمینه روانشناسی. مترجمان محمد نقی براهنی و دیگران. تهران: رشد.
افروز، غلامعلی؛کامکاری،کامبیز.(1387). مبانی روانشناختی هوش وخلاقیت. دانشگاه تهران: موسسه انتشارات و چاپ .
افروز، غلامعلی؛ ملتفت، قوام؛ البرزی، شهلا ؛ لواسانی، و مسعود غلامعلی.(1386) اثر بخشی آموزش مهارتهای خود نظم بخشی برعملکرد تحصیلی دانش آموزان نابینا. سال هفتم، شماره 2،169-186.
اکبری،بهمن.(1386). بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه هرمنس برروی دانش آموزان استان گیلان(رساله دکتری) دانشگاه آزاداسلامی واحدخوراسگان .
برونو، فرانک.(1373). فرهنگ توصیفی اصطلاحات روانشناسی. ترجمه مهشید یاسایی و فرزانه طاهری. انتشارات طرح نو .
برونینگ، راجر. اچ و گلاور، جان. ای.(1990). روانشناسی شناختی برای معلمان . ترجمه علینقی خرازی(1379). تهران : مرکز نشر دانشگاهی.
حسینی لرگانی، مریم.(1377). مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد زن و مرد قوی و ضعیف سه رشته علوم انسانی ، پزشکی و فنی- مهندسی دانشگاه های شهر تهران در سال تحصیلی 77-76 ( پایان نامه کارشناسی ارشد ). دانشگاه علامه طباطبایی : دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی .
خاوندی زاد اقدم، سعید(1378) بررسی اعتبار، روایی و نرم یابی تست فرا شناخت سوانسون(۱۹۹۶). پایان نامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی. استاد راهنما : حیدرعلی هومن.
خداپناهی، محمدکریم(1384) انگیزش و هیجان. تهران: سمت(چاپ ششم).
خراسانی، بهناز.(1383). بررسی رابطه بین انتظارات اساتید و انگیزه پیشرفت دانشجویان (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار .
راتوس، اسپنسر.(1380). روانشناسی عمومی(جلد اول). ترجمه حمزه گنجی. تهران : نشر ویرایش.
ریو، جان مارشال(1383) انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: ویرایش(چاپ ششم).
زارع، حسین(1373) بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت، جنسیت، عزت نفس. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
سالاری فر، محمد حسن.(1375). بررسی نقش اجزای دانش فراشناختی در عملکرد حل مسئله و پیشرفت تحصیلی ( پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران : دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
سیف، علی اکبر.(1374). روش آموزش متقابل، وسیله ای برای پرورش راهبردهای شناختی و فراشناختی. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش. ش 13.
سیف، علی اکبر.(1379). روشهای یادگیری و مطالعه . تهران : نشر دوران .
سیف، علی اکبر.(1382). رابطه باورهای انگیزشی با راهبردهای یادگیری، جنسیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی. فصلنامه تعلیم و تربیت. ش 84..
سیف، علی اکبر.(1387). روانشناسی پرورشی نوین( روانشناسی یادگیری و آموزش) تهران : انتشارات آگاه(ویرایش ششم).
شاملو، سعید(1383) آسیبشناسی روانی. تهران: رشد(چاپ هفتم).
شاملو، سعید(1384) نظریه های مربوط به شخصیت. تهران : انتشارات دانشگاه تهران.
شولتز، دوان.(1378). نظریه های شخصیت. ترجمه یوسف کریمی، فرهاد جمهری، سیامک نقشبندی، بهزاد گودرزی، هادی بحیرایی و محمدرضا نیکخو. تهران : نشر ارسباران.
عباباف، زهره.(1375). مقایسه استراتژی ها(راهبردها)ی یادگیری دانش آموزان قوی و ضعیف دوره دبیرستان مناطق 2، 4 ، 11 شهر تهران در سال تحصیلی 75-74 (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی : دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
غفوری، منصور.(1376). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان های نظام جدید متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1376 – 1375.(پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه تبریز : دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
فرانکن، رابرت(1384) انگیزش و هیجان. ترجمه حسن شمس اسفندآباد و دیگران. تهران: نشر نی.
-فونتانا. د(1385) روانشناسی برای معلم. ترجمه عفت السادات حق گو. تهران: شباهنگ.
-کامکار، علی.(1376). مقایسه شیوه های مطالعه و یادگیری در دو گروه از دانشجویان قوی و ضعیف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ( پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی : دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی .
کدیور، پروین(1383) روانشناسی تربیتی. تهران : سمت(چاپ هشتم).
کمالپور، نسرین(1388) هنجاریابی آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس در مقطع متوسطه شهر نیشابور. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن.
گنجی، حمزه ؛ حسن زاده، رمضان.(1378). روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت. تهران : نشر سخن .
متولی ، سید محمد.(1376). بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر خواندن، درک مطلب و سرعت یادگیری دانش آموزان اول دبیرستانهای دخترانه شهرستان فردوس(پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی : دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
محمدزاده ادملایی، رجبعلی(1384) مقایسه دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز با سبک های یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگی های شخصیتی، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.
منظری توکلی، علیرضا.(1375). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت، هسته کنترل و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه(پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شیراز : دانشکده تحصیلات تکمیلی.
میرکمالی، سیدمحمد.(1380). رفتار و روابط در سازمان و مدیریت. نشر یسطرون .
میرکمالی، سید محمد.(1382). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت مدیران با اثربخشی آن ها در مدارس متوسطه بوشهر و برازجان . فصلنامه تعلیم و تربیت.
هومن، حیدر علی.(1377). روانسنجی . تهران : انتشارات رشد.
هومن، حیدر علی.(1378). راهنمای تدوین گزارش پژوهشی،رساله وپایان نامه تحصیلی . تهران : نشر پارسا.
هومن، حیدر علی و عسگری، علی.(1379). تهیه و استاندارد کردن آزمون انگیزه پیشرفت. مجله پژوهشهای روان شناختی،شماره 6. زمستان.
هومن، حیدر علی.(1380). تحلیل داد ه های چند متغیری درپژوهش رفتاری. تهران : نشر پارسا.
هومن، حیدر علی.(1384). استنباط آماری درپژوهش رفتاری . تهران : انتشارات سمت.
هومن، حیدر علی.(1386). شناخت روش علمی درعلوم رفتاری . تهران : انتشارات سمت.
-Atkinson, j.w (1984) the main springs of achievement oriented activity, Chicago, rand macNALLY.
-Baker. L. (1989). Metacognition, comprehention monitoring and the adult reader. Educational Psychology Review, 2, 1-38.
- Baker,L., & Brown,A.L.( 1984). Metacognitive skills and reading. New York: Longman.
-Berardi-Coletta, B., Buyer, L. S., Dominowski, R. L., and Rellinger, E. R.(1995). Metacognition and Problem Solving: A Process-Oriented Approach.Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition.21(1), 205-223.
- Bieler,R.F.,& Snowman,J.( 1993).Psychology applied to teaching . Houghton Mifflin .
-Brown, A. L. (1980). Metacognitive Development and Reading. Theoretical Issues in Reading Comprehension. In Spiro, R. J., Bruce, B. C. and Brewer,W. F. (Eds.), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 453-481.
- Cai, J. (1992). A Protocol Analytic Study of Metacognition in Mathematical Problem Solving. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association.
-Conroy.David E, Coatsworth .J. Douglas and Kaye. Miranda P.(2007). Consistency of Fear of Failure Score Meanings Among 8- to 18-Year-Old. Educational and Psychological Measurement; 67; 300
-Deakins, D; & Freel, M. (2002). Enterpreneurship and small Firms. 3th edition, London: Mc Graw-Hill.
- Collins,A.( 1989).Cognitive apprenticesship .Hillside,NJ : Erlbaum.
-Collins,N.D.( 1994 ). Metacognition and reading to learn . ERIC Digest.
-Devine,J.( 1993 ). The role of metacognition in second language reading and writing. Boston : Heinle and Heinle .
-Dembo,M.H.( 1994 ). Applying educational psychology.New York: Longman .
-Dick .W(1991) A instructional designer’s view of constructivism. Educational Technology, May. pp. 41 – 44.
-Driscoll,M.P(2005) Psychology of learning for instruction. 3rd ed. Boston: MA Pearson Co.
-DuBois, N., Howard, B.C., Sperling, R.A., & Staley, R. (2004). Metacognition and self-regulated learning constructs. Educational Research and Evaluation, 10(2), 117-13.
-Elliot, A. J.( 1997). Integrating the classic and contemporary approaches to achievement motivation. A hierarchical model of approach and avoidance achievement goals.Educational psychologist,34,169-189.
-Flavell, J. H.( 1978). Speculations about the nature and development of meta- cognition.New Jersey , Hillside.
-Flavell,J.H.( 1979). Metacognition and cognitive monitorong. American psychologist .34,765-771 .
- Flavell,J.H(1979) Metacognition and metacognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist.; 34: 906- 911.
-Gage, N.L & Berliner , D.C, (1984).Educational psychology( 3rd ed.) Hopewell , N.J:Houghton Milflin.
-Garner,R.( 1994 ). When children and adults do not use learning strategis : Toward a theory of setting . Review of educational research,60,517-526 .
-Huet, N(2000) Assessment device of metacognition involved in a working situation. Int J Ind Ergon.;24(3):243-51.
-Kasper,L.F.( 1997 ). Meeting ESL students academic needs through discipline-based instructional programs . American psychologist.24:103-129.
-Kereutzer,E.C. & et al ( 1975 ). The role of metacognition in problem solving . Cognitive Psychology . 1 , 324-340 .
-Kramarski, B., Mevarech, Z. R., & Lieberman, A. (2001). Effects of multilevel versus unilevel metacognitive training on mathematical reasoning. The Journal of Educational Research, 94(5), 292−300. of Adolescent and Adult Literacy. v48 n6 p492-500.
-Kramarski, B., Mevarech, Z. R., & Arami, M. (2002). The effects of metacognitive instruction on solving mathematical authentic tasks. Educational Studies in Mathematics, 49, 225−250.
-Kramarski, B. (2004). Making sense of graphs: Does metacognitive instruction make a difference on students' mathematical conceptions and alternative conceptions? Learning and Instruction, 14, 593−619.
-Kymes, Angel. (2005). Teaching Online Comprehension Strategies Using Think-Alouds. Journal
-Harlow,H.F.( 1949). The formation of learning sets.Psychological Review,56,51-56.
-Hunt,M.( 2004). Do you know how you think ? Journal of educational psychology . 69.pp.428-431.
-Hucker,K.J.( 2002 ). A connectionist view of cognition . Science, 236,992-996.
-Livingston,J.A.( 1997 ). Effect of metacognitive instruction on strategy use of college students. Educational Researcher.13(1) ,5-15.
-Leow R.(2000) A Study of the Role of Awareness in Foreign Language Behavior: Studies in Second Language Acquisition, Vol. 22, pp. 557-584.
- McClelland.D.C.(1965). N achievement and entrepreneurship: A longitudinal study. Journal of personality and social psychology. 1:389-392.
-Mc Clelland,D.C.(1987 ).Human Motivation. Cambridge University Press.
-McCormid, W. H. (1993). Metacognitive Strategies of Instruction of Problem Solving Skills of Secondary Vocational Students. Dissertation Abstract International. 54 (1), 46.A.
-Mevarech,Z.R & Kramarski,B(1997). IMPROVE: A multidimentional method for teaching mathematics in heterogenous classrooms. Educational Research Journal,34,365-394.
-Montague, M. (1992). The Effects of Cognitive and Metacognitive Strategy Instruction on Mathematical Problem Solving of Middle School Students with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities. 25, 230-248.
-Moses, L.J., & Baird, J.A.(2002).Metacognition. In R.A.Wilson & F.C. Keil (Eds.), The MIT encyclopedia of the cognitive sciences. Cambridge, MA: MIT Press.
- Nelson TO, Stuart RB, Howard G, Crawley M(1999).Metacognition and clinical psychology: A preliminary framework for research and practice. Clinical Psychology and Psychotherapy.; 6:73- 80.
-O'malley & chamot.( 1994 ). Metacognitive skills . Brighton: Harvester press .
-O'Neil.H.F & Abedi,J .( 1996 ). Reliability and Validity of a state Metacognition inventory: potential for alternative assessment. The Journal of Educational Research,89.4.234-245.
-Panagiota Metallidoua; Anastasia Vlachoua. (2007). Motivational beliefs, cognitive engagement, and achievement in language and mathematics in elementary school children .international Journal of Psychology, v42, issue 1.
-Panaoura, A., & Philippou, G. (2005). The measurement of young pupils' metacognitive ability in mathematics: The case of self-representation and self-evaluation.
-Panaoura, A. (2007). The interplay of processing efficiency and working memory with the development of metacognitive performance in mathematics. The Montana Mathematics Enthusiast, 4(1), 31−52.
-Panaoura, A., Philippou, G., & Christou, C. (2003). Young pupils' metacognitive ability in mathematics. Retrieved June 29, 2007, from website http://www.dm.unipi.it.
-Pellegrino AM(2008)The Manifestation of critical thinking and metacognition in secondary American history students through the implementation of lesson plans and activities consistent with historical thinking skills. [Dissertation]. [cited 2008 Jul 19]. Available from:http://etd.lib.fsu.edu
-Pugalee, D. K. (2001). Writing, mathematics, and metacognition: Looking for connections through students' work in mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 101(5), 236−245.
-Pugalee, D. K. (2004). A comparison of verbal and written descriptions of students' problem solving processes. Educational Studies in Mathematics, 55, 27−47.
-Purdon, C., & Clark, D. A. (1999). Metacognition and obsessions. Clinical Psychology and Psychotherapy,6, 102-110.
-Palinscar, A. S. & Brown, A. L. (1984). Reciprdcal teaching of comprehention fostering andcomprehention monitoring activities. Cognition and Instruction, 1, 117-175.
-Paris, S. G. & Jacobs, J. E. (1984). The benefits of informed instrouction for childrens reading awareness and comprehention skills. Child Development. 55, 2083-2093.
-Paris,S.G.& Winograd,P.( 1990 ). How metacognition can promote academic learning and instruction? . Hillsdale , NJ: Erlbaum .
-Pervin, l.A (2005). the science of personality; New York, john willey and sons.
-Robbins,S.P( 1993 ) Organizational Behavior.6th ed. Englwood Cliffs,NJ: Prentice-Hall.
-Retrieved June 29, 2007, from website http://cerme4.crm.es.
-Richards J.C & Platt, J (1992) Dictionary of language teaching and applied linguistics.Longman.
-Rubin,A.( 1975 ). How metacognition can promote academic learning and instruction. Journal of educational psychology,56,208-216.
-Salvin,R.E(1983).Cooperative Learning. New York. Longman.
-Seifert,K.L.( 1991 ). Educational psychology . Boston:Houghton Miffflin .
-Schunk,D.H(1991).Self-efficacy and Academic Motivation.Educational Psycholgy. 26(3 & 4). 207- 231.
-Spadaa M.M, Nikcevicb AV, Monetac GB, Wells A(2007).Metacognition as a mediator of the relationship between emotion and smoking dependence. Addict Behav.;32(10):2120-9.
-Swanson, H. L. (1990). Influence of metacognitive knowledge and attitude on problem solving.Journal of Educational Psychology, 82. 306-314.
-Swanson.H.L(1993) An information processing analysis of learning disabled childrens problem solving. American Educational Researcher Journal, Winter. Vol.3, No.4, pp: 861-863.
-Swenson,H.L.( 1996).Qualitative effects of rehearsal on memories for perceived and imagined complex events . Journal of experimental psychology : general,117,377-389 .
-Van Zile-Tamsen,C.M.( 1994 ). The role of motivation in metacognitive self – regulation . Educational Researcher,8,39-47.
-Vasquez Noelia A. and Roger Buehler(2007) Seeing Future Success: Does Imagery Perspective Influence Achievement Motivation?. Pers Soc Psychol Bull ,33; 139.
-Veenman, Marcel V J. Beishuizen, Jos J. (2004). Intellectual and Metacognitive Skills of Novices while Studying Texts under Conditions of Text Difficulty and Time Constraint 20 p. Learning and Instruction. v14 n6 p621-640.
-Veenman, M. V. J., Wilhelm, P., & Beishuizen, J. J. (2004). The relation between intellectual and metacognitive skills from a developmental perspective. Learning and Instruction, 14, 89−109.
-Veenman, M. V. J., Kok, R., & Blöte, A. W. (2005). The relation between intellectual and metacognitive skills in early adolescence. Instructional Science, 33, 193−211.
-Veenman, M. V. J.,& Spaans, M. A. (2005). Relation between intellectual and metacognitive skills: Age and task differences. Learning and Individual Differences, 15, 159−176.
-Veenman, M. V. J., Van Hout-Wolters, B. H. A. M., & Afflerbach, P. (2006). Metacognition and learning: Conceptual and methodological considerations. Metacognition Learning, 1, 3−14.
-Weiner,B(1972). Theories of Motivation:From Mechanism to Cognition. Chicago : Rand McNally.
-Wiener, B (2006). an attribution theory of Achievement motivation & emotion, psychological review.
-Weinberg, Robert & Daniel Gould (1995). Foundation of sport and exercise psychology. Second edition.Chapter 3. 47-70. Chapter 8. 108-109.
-Wells, A. (2000). Emotional disorder and metacognition:Innovation cognitive therapy. Chichester, UK.: Wiley: 867-70.
-Weinstien.C.E.,&Hume,L.M.( 1998 ). Study strategies for life long learning . Washington D.C.: American Psychological Association .
-Wilson, J., & Clarke, D. (2004). Towards the modelling of mathematical meta cognition.Mathematics Education Research Journal, 16(2), 25−48.
-Zimmerman,B.J & Schunk,D.H(1989).Self-regulated Learning and Academic Achivement. New York : Springer-Verlag.