فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 5
1-3-ضرورت پژوهش... 7
1-4-اهداف تحقیق. 8
1-4-1- هدف اصلی.. 8
1-4-2- اهداف جزیی.. 8
1-5-فرضیههای تحقیق. 8
1-6- تعریف مفاهیم و متغیرها 9
1-7-قلمرو تحقیق. 10
فصل دوم: پیشینه نظری و تجربی پژوهش
2-1- مقدمه: 12
2-2-تعلیم و تربیت، تعاریف و مفاهیم مربوط به آن. 12
2-3- تاریخچه ارتباط والدین و فرزندان. 14
2-4- فرزندپروری.. 15
2-5-سبک های فرزندپروری.. 17
2-6- انواع سبک های فرزندپروری.. 19
2-6-1- سبک قاطعانه. 19
2-6-2- سبک آزادمنشانه. 21
2-6-3- سبک مستبدانه. 22
2-7- پیشینه نظری.. 23
2-7-1- نظریه اریکسون. 23
2-7-2- نظریه مورای.. 24
2-7-3- نظریه شیفر. 25
2-7-4- نظریه زیگلمن.. 27
2-7-5- نظریه پیشرفت اتکینسون. 29
2-7-6- نظریه انگیزه پیشرفت مک کله لند. 30
2-8- پیشینه تجربی.. 32
2-8-1- تحقیقات داخلی.. 32
2-8-2- تحقیقات خارجی.. 36
2-9-پیشنه ی نظری تحقیق. 38
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 41
3-2- طرح تحقیق. 41
3-3- جامعه ی آماری.. 41
3-4- روش نمونه گیری و روش برآورد حجم نمونه. 42
3-5- ابزار اندازه گیری.. 42
3-6- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها 43
3-7- پایایی پرسشنامه سبکهای فرزندپروری.. 43
فصل چهارم: توصیف و تحلیل اطلاعات (یافته های پژوهش)
4-1 - مقدمه 46
4 -2- آمار توصیفی 46
4-3- توصیف داده ها 47
4 -4 آمار استنباطی.. 48
4-5- بررسی مدل علیتحقیق. 55
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه. 57
5-2- بحث و نتیجه گیری پیرامون یافته های پژوهش... 57
5-3- پیشنهادها 62
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی.. 62
5-3-2- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 62
5-4- محدودیت های پژوهش... 63
منابع و مآخذ. 64
پیوست ها 71
چکیده انگلیسی.. 75
منبع:
منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی
احمدی، خدابخش (1392)، آسیبشناسی خانواده، تهران: سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج، چاپ دوم.
احدی، حسن، و بنی جمالی، شکوه السادات(1374)روانشناسی رشد، چاپ هشتم، تهران: چاپ نشر و بنیاد.
احدی، حسن؛ وجمهری، فرهاد (1380)، روانشناسی رشد نوجوانی، بزرگسالی،تهران: انتشارات پردیس.
احمدی، سیداحمد (1382)، روانشناسی نوجوانان و جوانان، اصفهان: انتشارات مشعل.
احمدی، عابد و عریضی، حمیدرضا. (1387)، بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگی های خانوادگی آنان. فصلنامه خانواده پژوهی، سال اول، شماره 2. پایگاه اطلاعات نشریات کشور.
اسلمی، الهه(1385)، بررسی رابطه سازگاری زناشویی و سبکهای فرزندپروری والدین و سلامت عمومیفرزندان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
باقرپناه مجتبی (1384)، بررسی رابطهی بین شیوه های فرزندپروری با انگیزهی پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و افسردگی دانش آموزان مقطع متوسطهی شهرستان اسلام آباد غرب در سال تحصیلی (83-84) پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی. دانشگاه تهران. پایگاه حوزه نت. وابسته مرکز تحقیقات کامپیوتری دانشگاه امام صادق.
باقری، مسعود (1382)، بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری با انگیزه پیشرفت و رابطه متغیر اخیر با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دوره راهنمایی ایلام، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
بخشی پور،باب الله(1388 )، اثربخشی درمان را محل محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان و نوجوان مدارس ساری،رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
بهرامی احسان و فتحی آشتیانی، علی و احمدی، علیاصغر (1386) رابطه الگوهای فرزندپروری با میزان سلامت روانی و موفقیت تحصیلی. مجله علوم رفتاری سال اول شماره 1. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
بیرامی، منصور؛ بهادری خسروشاهی، جعفر. (1389). ارتباط شیوه تربیتی والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی مدارس شهر ایلخچی. علوم تربیتی، سال سوم، شماره 10، ص 21-7.
بیکر ،ترز ،ال(1381)، نحوه انجام تحقیقات اجتماعی ،ترجمه هوشنگ نایبی ،تهران:انتشارات روش ،چاپ دوم.
پاتنام، رابرت (1380)، دموکراسی و سنتهای مدنی، ترجمه: محمد تقی دلفروز، تهران: دفترمطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور .
پارسا، محمد (1380)، روانشناسی رشد کودک و نوجوان تهران: انتشارات بعثت.
پرویز، کورش (1384) بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
پروین، لارنس اِی (1374)، روانشناسی شخصیت (نظریه و تحقیق) ترجمه : محمد جعفر جوادی و پروین کدیور، تهران: نشر رسا.
تاجری، بیوک (1389)، سبکهای فرزندپروری، برگرفته از سایت جمعیت مبارزه با اعتیاد بهروزان به نشانی: http://www.behroozan.ir
تنهاییرشوانلو، فرهاد (1387)، رابطه ادراک از سبک های فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی: نقش واسطهی انگیزش تحصیل. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. گروه روانشناسی روانشناسی تربیتی
تهمتن، کلثوم (1377)، رابطه شیوههای فرزندپروری والدین و انگیزش پیشرفت دانشآموزان، پایاننامه فوق لیسانس روان تربیتی، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی.
جان بزرگی،مسعود؛ نوری، ناهید و آگاههریس، مژگان(1387)،آموزش اخلاق،رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان (راهنمای عملی)،تهران: ارجمند.
حاجیغلامییزدی، عهدیه و علاقبند، مریم (1391) تاثیر آموزش مهارت فرزندپروری بر نگرانی، اضطراب و باورهای خودکارآمد والدین، مجله علمیپژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد، دوره 21، شماره 2، صفحات 136-147.
-حسینینسب، داوود؛احمدیان، فاطمه و روانبخش، محمدحسین (1389)،بررسی رابطهی شیوههای فرزندپروری با خودکارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان پایهی دوم دبیرستانهای شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 84-1383، فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، سال نهم، شماره 1، (پیاپی 18)، صص 38-21.
حمیدیفر، علیرضا؛ عباسی، قدرتاله ، پاکزاد، رجبعلی و بهشتی، سیدقاسم (1390)، بررسی رابطه عملکرد خانواده و تهییجطلبی با رفتارهای ضداجتماعی در چهارشنبه آخر سال، فصلنامه مطالعات اجتماعی، شماره 26، دوره دوم، تابستان، صفحات 174-158.
حیدری، محمود؛ دهقان، محسنو خداپناهی، خداپناهی(1388) بررسی تاثیر شیوه فرزندپروری ادراک شده و جنس بر خود ناتوان سازی، فصلنامه خانواده پژوهی، سال پنجم، تابستان 1388، شماره 18، صص 137-125
دهقانی، عبدا... (1379)، مقایسه بین شیوههای فرزندپروری و خودتنظیمی تحصیلی و تأثیر بر موفقیت در درسهای فارسی و ریاضی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
رحمانی، فرناز؛ سیدفاطمی،نعیمه، برادران رضایی، مهین و صداقت، کامران (1385)، ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان شایستگی تحصیلی دانش آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز، فصلنامه اصول بهداشت روانی، ساله شتم، بهار و تابستان، شماره بیست و نهم و سیام، صفحات 11-16.
رضایی، اکبر و خداخواه، شبنم (1388) رابطه بین سبکهای فرزندپروری و باورهای معرفتشناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه، مجله علوم تربیتی سال دوم شماره 5.
زارعی، اقبال (1389) بررسی رابطهی بین شیوههای فرزندپروری والدین با ارتکاب نوجوان به رفتارهای پرخطر براساس مقیاس کلونینگر، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره 18، شماره3، ویژه نامه همایش رفتارهای پرخطر، صص 222-224.
سیدفاطمی، نعیمه؛رحمانی، فرناز، برادرانرضایی، مهین و صداقت، کامران(1389)، بررسی ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان استقلال دانش آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز، نشریه پرستاری ایران، دوره 22، شماره 62، 84-75.
سیفیگندمانی، محمدیاسین، کلانتری میبدی، سارا و فتح، نجمه (1388) سنخشناسی فرزندپروری خانواده و تاثیر آن بر اضطراب وافسردگی نوجوانان پسر، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال یازدهم، شماره 3 پیاپی(43)، صفحه185-194.
شاملو، سعید (1385)، بهداشت روانی، تهران: انتشارات رشد، چاپ دهم.
شعارینژاد، علیاکبر (1375)، فرهنگ علوم رفتاری، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ اول.
شکربیگی، عالیه(1390)، پیوندهای ارتباطی خانواده و رفتار نابهنجار دختران، برگرفته از سایت راسخون به نشانی: rasekhaoon.net
شکربیگی، علیرضا و پریسا یاسمینژاد (1391)، مقایسه سبکهای فرزندپروری خانواده، عزتنفس و سلامت عمومی نوجوانان پسر بزهکار و عادی در کرمانشاه، فصلنامه مشاوره درمانی خانواده، سال دوم، شماره2، تابستان، صص 178-192.
شهامت، فاطمه؛ ثابتی، علیرضا و رضوانی، سمانه (1389) بررسی رابطه سبکهای فرزند پروری و طرحوارههای ناسازگار اولیه، فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سال 11، شماره 2، صص 239- 254.
فرضیگلفزانی، مرجان؛ محمداسماعیل، الهه؛ رئوفیانمقدم، فاطمه و عسگریمقدم، هاجر (1382)، مقایسه شیوههای فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالهای افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری وعملی با مادران کودکان عادی، فصلنامه کودکان استثنایی، سال سوم، شماره(3-4 پیاپی 10)، پائیز و زمستان، صص 245-264.
کفایت، محمد(1373)، ارتباط شیوهها و نگرشهای فرزندپروری با هوش و رابطه متغیر اخیر با هوش، پیشرفت تحصیلی و رفتارهای پیشرفتگرای دانشآموزان سال اول دبیرستانهای اهواز، پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران.
گلدنبرگ، ایرنه؛ گلدنبرگ، هربرت (1382)، خانواده درمانی، ترجمه محمدرضاحسین شاهی بر و اتی و سیامک نقش بندی،تهران:انتشاراتروان.
ماسن،پاول هنری وهمکاران(1383)، رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، چاپ چهارم، تهران: نشرمرکز.
مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن و بحرینی، شهناز (1379)، رابطهی شیوههای فرزندپروری با سلامت روانی و هماهنگی مؤلفههای خود پنداشت، فصلنامه روانشناسی، شماره 13.
مهرافروز، حجت الله (1378)، بررسی رابطه بین نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری مادر (اقتدار، منطقی، استبدادی، آزادگذاری)، مکان کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدائی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
مهرافروز، حجتاله و شهرآرای، مهرناز (1381)، بررسی رابطه نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری و مکان کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه چهارم، مجله علوم تربیتی روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان خوزستان.
هرگنهان، بی. آر و میتواچ، السون (1382)، مقدمه بر نظریههای یادگیری، ترجمه علیاکبر سیف، تهران، نشر دوران.
هرینگتون، ایمیوی سوپارک، راسدی (١٣٧٣) روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر (جلد دوم) ، ترجمه طهوریان و همکاران، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول.
هیبتی، خلیل(1381)، بررسی شیوههای فرزندپروری والدین و رابطه آن با شیوههای مقابل با استرس دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر زرقان.
یعقوبخانی غیاثوندی، مرضیه(1372)، رابطه محیط خانواده و پیشرفت تحصیلی، پایاننامه فوق لیسانس دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی.
احدی،حسن و مونا دریاافزون ( 1388 )، مروری بر تاریخچه ارتباط والدین و فرزندپروری قسمت 17-1، روزنامه آفرینش، شمارههای 3502- 3486.
زمانی، بی بی عشرت؛ عابدینی، یاسمین. (1392). الگوی ساختاری تأثیر سبک های فرزند پروری و اعتیاد به بازی رایانه ای بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسر. مجله رویکردهای نوین آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، سال هشتم، شماره 2، شماره پیاپی 18، ص 156-133.
فراهانی، محمد تقی و شکری، امید (1387). تفاوت های فردی در استرس تحصیلی و نقش سبک های مقابله با تنیدگی، مجله علوم رفتاری. 4، 297-304.
محبی نورالدین وند، محمد حسین؛ مشاقی، سعید؛ شهبازی، سعید. (1389). رابطه بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی.
ودودی مفید، پروین؛ آزادفلاح، پرویز؛ رسولزاده طباطبایی، کاظم. (1391). سبک های والدگری، ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی 62، سال شانزدهم، شماره 2.
ب) منابع انگلیسی
Ardoino, Jacques, (1994), Le projet épistémologique initial de la psychologie sociale, In : Pratique de formation, Microsociologie, interactions et approche institutionnelle. No : 28, octobre.
Alexander, T.E (2006).Parenting and behaviors of 12 to 15 years olds males in the Virginia Island Islan .unpublished doctoral dissertation,Walden university,New York[ on line].Available: http//www.proquest.com.
Barger, E.P (2001), Cognitive and moral development. www.psychology.
Baumrind, D (1971), "Current patterns of parental authority". Developmental
Baumrind, D. (1991), the influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence,11,56-59.
Buri, J.(1997), Parental authority questionaire. Journal of Personality Assessment, 57-110-119.
Goplan, G. (2009), Foster parenting and adolescent mental health. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University.
Jenifer,L. & Pattereson,C.j (2006), Delinquency, victimization and substance use among adolescence with female same sex parents.Journal of family psychology, 20,3,526-530.
Karavasilis, L., Doyle, L. Doyle,A,B. & Markiewicz, D (2003), Associations between parenting style and attachment to mother in middle childhood and adolescence. International Journal of Behavioral Development; 27; 153-164.
Laible,D.,& Thompson,R (2002), Mother-child conflict in toddler years:Lessons in emotion,morality, and relationships. Child Development,73,1187-1203
Lefebvre Henri (1976), Le Marxisme. P.U.F. Que sais-je? Paris.
Mc Coven, L (1990), The Determinate and Consequences of Female-headed Household, Population Council and International Center for Research on Women
Sigelman, C.K. (1999), Life – span human development, Brooks Cole publishing Company .p. 267-296
Weber, Erich (1999), Pädagogik. Eine Einführung. Band I: Grundfragen und Grundbe-griffe. Teil 3: Pädagogische Grundvorgänge und Zielvorstellungen – Erziehung und Gesellschaft / Politik, 8., völlig neu bearbeitete und stark erweiterte Auflage, Do-nauwörth: Auer Verlag .
Abar, B., Carter, K. L., & Winsler, A. (2009). The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and risk behavior among AfricanAmerican parochial college students. Journal of Adolescence, 32, 259-273.
Aunola K, Statin H, Nurmi JE. (2000) .Parenting style and adolescent achievement strategies.Journal of Adolescence.23: 205-222.
Baumrind, D. (1991). Parenting styles and adolescent' development.In Brooks- Gunn, J., Lerner, R., and Peterson, A. C.The encyclopedia of adolescence, (pp. 746-758). New York: Garland.
Clark,S.A., & Fridman,m.(1987). Child development: infancy through adolescence. USA. John wilEy and sons.INC.
Desjerdins, J., Zdenski, J. M. & Coplan, R. J. (2008). An investigation of maternal personality, parenting styles, and subjective well-bing.Journal of Personality and Individual Differences. 44, 587-597.
Diaz, Y. (2005). Association between parenting and child behavior problems among Latino mothers and children.Unpublished Master Thesis, University of Maryland, Maryland.Disabilities. The Internet Journal of Mental Health, 1(2), 48-61.
Kopko, K. (2007). Parenting styles and adolescents. Department of policy analysis and management: Cornell University.
Psychology monographs, vol.4, pp.1-103, USA.
Rinaldi, C. M, Howe, N. (2011), Mothers’ and fathers’ parenting styles and associations with toddlers’ externalizing, internalizing,and adaptive behaviors. Early Childhood Research Quarterly, Vol.27 (2) 266-273.
Turner, E. A., Chandler, M., & Heffer, R. W. (2009). The influence of parenting styles, achievement, motivation and self- efficacy on academic performance in college students. Journal of College Student Development, 50 (3), 337-346.
-Wargo, E. (2007). Adolescent and risk: Helping young people make better choice. ACT for Youth Center of Excellence: Research facts and finding.
-Wick-Nelson, R., & Israel, A. C. (2009). Abnormal child and adolescent psychology, NewJersy: Pearson Education.