فهرست:
فهرست مطالب
عنوان................................................................................................................................ صفحه
چکیده ............................................................................................................................. 1
مقدمه ............................................................................................................................... 2
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1-تعریف و بیان مساله ................................................................................................. 4
1-2-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ................................................................................ 5
1-3-اهداف تحقیق .......................................................................................................... 5
1-3-1-هدف کلی .......................................................................................................... 5
1-3-2-اهداف جزئی ...................................................................................................... 6
1-4-سؤالات تحقیق ........................................................................................................ 6
1-4-1-سئوال اصلی ........................................................................................................ 6
1-4-2-سئوالات فرعی .................................................................................................... 6
1-5-فرضیههای تحقیق .................................................................................................... 6
1-5-1-فرضیه اصلی ....................................................................................................... 6
1-5-2-فرضیه های فرعی ................................................................................................ 6
1-6-تعریف متغیرها ........................................................................................................ 7
1-6-1-انگیزش پیشرفت ................................................................................................ 7
1-6-2-سبک های اسنادی .............................................................................................. 7
1-6-3-خودکارآمدی تحصیلی ........................................................................................ 7
1-6-4-انگیزش تحصیلی ................................................................................................. 8
فصل دوم:ادبیات تحقیق
2-1-مبانی نظری تحقیق ................................................................................................... 10
2-1-1-انگیزش پیشرفت تحصیلی ................................................................................... 10
2-1-2-پیشرفت ............................................................................................................. 11
2-1-3-اهداف پیشرفت ................................................................................................... 12
2-1-4-منشا نیاز به پیشرفت ............................................................................................ 12
2-1-5-مدل پیشرفت اتکینسون ........................................................................................ 15
2-1-6-نظریه مک کللند .................................................................................................. 16
2-1-7-انگیزه پیشرفت .................................................................................................... 16
2-1-8-زمینه اجتماعی انگیزه پیشرفت .............................................................................. 17
2-1-9-ویژگی های دانش آموزان دارای انگیزش پیشرفت .................................................. 18
2-1-10-نظریه های انگیزشی .......................................................................................... 19
2-1-10-1-جان اتکینسون .............................................................................................. 19
2-1-10-2-ویکتور وروم ............................................................................................... 19
2-1-10-3-کمپبل و پریچارد .......................................................................................... 19
2-1-10-4-وین ماندی و همکارانش ............................................................................... 19
2-1-10-5-بیریل سان و استانیر ...................................................................................... 19
2-1-10-6-میسکل ........................................................................................................ 20
2-1-10-7-فروید .......................................................................................................... 20
2-1-11-انگیزش هدف است یا وسیله ............................................................................. 20
2-1-12-عوامل موثر بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ........................................ 21
2-1-13-ارتباط انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ......................................................... 24
2-1-14-ویژگی دانش آموزان دارای انگیزه پیشرفت بالا .................................................... 24
2-1-15-راه کارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی .............. 26
2-1-16-آموزش انگیزه پیشرفت ...................................................................................... 29
2-1-17-خود کار آمدی .................................................................................................. 30
2-1-18-نظریه های خودکارآمدی .................................................................................... 32
2-1-19-عوامل موثر بر خودکارآمدی ............................................................................... 34
2-1-20-وراثت ............................................................................................................ 37
2-1-21-موقعیت ........................................................................................................... 38
2-1-22-زمان ................................................................................................................ 39
2-1-23-ابعاد خودکارآمدی ............................................................................................. 40
2-1-24-سبک های اسنادی ............................................................................................. 42
2-1-25-منابع کنترل ...................................................................................................... 43
2-1-26-جریان نسبت دادن ............................................................................................ 45
2-1-27-پیشایندهای استنباطهای علی ............................................................................... 45
2-1-28-خواص استنباطهای علی ..................................................................................... 47
2-1-29-تاثیر تراکمی نسبت دادن ها بر موفقیت و شکست ............................................... 49
2-2-پیشینه تحقیق ........................................................................................................... 50
فصل سوم:روش شناسی تحقیق
3-1-روش تحقیق ........................................................................................................... 56
3-2-جامعه آماری ،نمونه آماری و روش نمونه گیری ......................................................... 56
3-3-روش و ابزار جمع آوری اطلاعات ........................................................................... 56
3-4-روایی ..................................................................................................................... 58
3-5-پایایی ..................................................................................................................... 58
3-6-روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات ......................................................................... 59
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه ...................................................................................................................... 61
4-2-توصیف داده های پژوهشی ....................................................................................... 61
4-2-1-توصیف نمونه تحقیق بر حسب جنسیت ................................................................ 61
4-2-2-توصیف نمونه تحقیق بر حسب پایه تحصیلی ......................................................... 62
4-3-آزمون فرضیه ها ....................................................................................................... 62
4-3-1-آزمون فرضیه های اول و دوم و سوم .................................................................... 62
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-مقدمه ...................................................................................................................... 67
5-2-نتیجه گیری ............................................................................................................. 67
5-3-پیشنهادات ............................................................................................................... 69
5-3-2-پیشنهادات پژوهشی ............................................................................................ 69
5-4-محدودیت های تحقیق ............................................................................................. 70
فهرست منابع و مآخذ ....................................................................................................... 71
منابع فارسی ..................................................................................................................... 71
منابع لاتین ....................................................................................................................... 72
پیوست ها ........................................................................................................................ 73
منبع:
فهرست منابع و مآخذ
منابع فارسی
- امیرافشاری، داریوش .(1380). بررسی رابطه پیشرفت تحصیلی با انگیزش پیشرفت و منبع کنترل در دانش آموزان شاهد سال سوم راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.
- باقری، ناصر ؛ شهرآرای، مهرناز و فرزاد، ولی اله.(1382). «وارسیهای روانسنجی مقیاس انگیزش تحصیلی در بین دانشآموزان دبیرستانهای تهران»، دانشور رفتار، ش 1 .
- باقری، ناصر .(1372). بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با انگیزش پیشرفت و رابطه متغیر اخیر با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره راهنمایی اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه .
- تاجوند، ناهید .(1377). بررسی رابطه هوش، انگیزه پیشرفت، شیوه های فرزندپروری و مدت عضویت با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه دوم و سوم راهنمایی عضو کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شهید چمران اهواز.
- جوانبخت، پرویز .(1384). رابطه بین سبک های فرزندپروری و انگیزش پیشرفت، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه .
- خوانساری، محمد .(1375). بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان های منطقه 3 شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد .
- خیری، شهلا .(1379). مقایسه انگیزش پیشرفت بین دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه های ایلام، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شهید چمران .
- دارابی، سمیه .(1380). رابطه جو خانواده، پایگاه اجتماعی، و مکان کنترل با انگیزش پیشرفت، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- درتاج، فریبرز .(1383). بررسی تأثیر شبیه سازی ذهنی فرایند و برایندی در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان ساخت و هنجاریابی آزمون عملکرد تحصیل، پایان نامه دکترا چاپ نشده، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
- زارع، صدیقه .(1373). بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت، جنسیت و عزت نفس، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- سلیمانی نژاد، ناصر .(1381). رابطه سبک اسناد با پیشرفت تحصیلی در دختران و پسران سال سوم دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی .دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تهران.
- شهنی ییلاق، منیجه؛ جلیل زاده، ناهید و مکتبی، غلامحسین .(1390). رابطه سبک های اسنادی با افسردگی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی شهر اهواز، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی ، سال هفتم، شماره 12.
- فونتاین و همکاران .(2001). فرهنگ و انگیزش پیشرفت در ورزش: مطالعه کیفی بر روی دانش آموزان مغربی وفرانسوی.
- گشتاسبی، سهراب .(1375). رابطه بین عزت نفس، انگیزش و هوش با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزانی که به دوره پیش دانشگاهی راه یافته اند و مقایسه آن با دانش آموزانی که به این دوره راه نیافته اند در سال 1375-1374 در شهرستان شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شیراز
- کاسیدی .(2000). پیشینه اجتماعی، انگیزش پیشرفت، خوش بینی و سلامت، تهران ، انتشارات سپید .
- محمدی زاده، سهیلا .(1377). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت با عملکرد دبیران دبیرستان های شهر بم، پایان نامه کارشناسی ارشد .
- مختاری، احمد .(1373). مقایسه میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دو نظام آموزشی جدید و قدیم در شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شیراز .
منابع لاتین
- Petri ، H.L .(1996). Motivation : Theory research and application (fort edition). London : bookseller publishing company.
- McInerney DM، Sinclair KE .)1991(. Cross-cultural validation of the inventory of school motivation. Educational and Psychological Measurement; 51(1): 123-33.
- Zimmerman، B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. In A. Bandura (Ed.)، Self-efficacy in changing societies(pp.202-231). New York : Cambridge University Press.
- Jamshidi F.(1997). The factors related to academic motivation among students with control position in the center of higher education and cultural services، Zanjan Teacher Training. MSc[Thesis] Tehran: Shaheed Beheshti University