فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. ج
فصل اول: کلیات... 1
1-2- بیان مسأله. 4
1-3- اهمیّت و ضرورت پژوهش.... 7
1-4- اهداف پژوهش.... 9
1-5- متغیّر پژوهشی.. 9
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش. 13
2-1- سازگاری.. 15
2-2- سازگاری و بهداشت روانی.. 18
2-3- خصوصیّات فرد سازگار. 20
2-4- سازگاری اجتماعی.. 21
2-5- سازگاری تحصیلی.. 23
2-5-1- عوامل مؤثّر در سازگاری تحصیلی.. 25
2-5-2- انتقال به دانشگاه. 29
2-5-3- تغییرات اساسی در زندگی دانشجویان جدیدالورود. 31
2-5-4- سازگاری با زندگی خوابگاهی.. 33
2-6- تعریف آزمون.. 34
2-6-1- ویژگیهای اصلی یک آزمون خوب... 36
2-6-2- ویژگیهای فرعی یک آزمون خوب... 38
2-6-3- نظریه کلاسیک نمره واقعی.. 39
2-6-4- نظریه خصیصه مکنون.. 40
2-6-5- عناصر مورد نظر در تهیّه و استاندارد کردن آزمونها 40
2-7- مفهوم هنجار. 42
2-7-1- آزمونهای هنجاری.. 44
2-7-2- خصوصیات یک گروه هنجاری.. 45
2-7-3- انواع نرم یا هنجار. 45
2-8- پیشینهی پژوهش.... 47
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل سوم: روش پژوهش... Error! Bookmark not defined.
3-1- جامعه آماری.. 60
3-2- نمونه و روش نمونهگیری.. 60
3-3- سؤالهای پژوهش.... 60
3-4- ابزار پژوهش......................................................................................................................................60
5- 4- روش تجزیه و تحلیل داده ها 64
فصل چهارم: یافته های پژوهشی.. Error! Bookmark not defined.
4-1-تحلیل نتیجه مقدماتی.. 67
4-2- تحلیل نتیجه نهایی.. 120
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 131
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 133
5-2- محدودیتها و پیشنهادها 139
فهرست منابع. 141
پیوست... 147
نسخه آزمایشی پرسشنامه. 156
نسخه نهایی پرسشنامه. 162
کلید پرسشنامه. 167
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول شماره 3-1. توزیع دانشجویان در دانشگاههای مختلف به تفکیک جنس.... 58
جدول شماره 3-2. توزیع نمونه های انتخاب شده ازدانشگاه های مختلف به تفکیک جنس.... 59
جدول شماره 3-3. توزیع نمونه بر حسب جنس آزمودنیها 59
جدول شماره 3- 4. توزیع نمونه های انتخاب شده ازدانشگاه های مختلف به تفکیک مقطع. 59
جدول شماره 3- 5. توزیع گروه نمونه برحسب مدرک تحصیلی.. 60
جدول شماره 4- 1. ضریب آلفای کرنباخ عامل سازگاری با محیط دانشگاه و دانشکده (عامل 1). 67
جدول شماره 4- 2. ضریب آلفای کرنباخ عامل سازگاری با دوره و رشته تحصیلی(عامل 2). 66
جدول شماره 4- 3. ضریب آلفای کرنباخ عامل سازگاری اجتماعی و بین فردی(عامل 3). 67
جدول شماره 4- 4. ضریب آلفای کرنباخ عامل سازگاری عاطفی(4). 68
جدول شماره 4- 5. ضریب آلفای کرنباخ عامل سازگاری خودیابی و هدفمندی(عامل6). 69
جدول شماره 4- 6 . ضریب آلفای کرونباخ برای عامل سازگاری با مهارتهای تحصیلی و آموزشی.. 70
جدول شماره4 - 7. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون.. 71
جدول شماره 4- 8. میانگین و انحراف استاندارد. 80
جدول شماره 4- 9. تقسیم نمرات پرسشنامه براساس میانگین به سازگاری ضعیف، متوسط، قوی.. 81
جدول شماره 4- 10. ماتریس همبستگی بین سؤالات و عامل ها و دسته بندی هرعامل.. 81
جدول شماره 4- 11. آزمون KMO و بارتلت برای بررسی قابلیت آزمون در تقلیل به عوامل 6 گانه. 88
جدول شماره 4- 12. ماتریس همبستگی بین سؤالات و عامل ها بعد از چرخش.... 88
جدول شماره 4- 13. اشتراکات عوامل یا شناخت سهم مجموعه عامل ها در تبیین واریانس هر عامل............ 98
جدول شماره 4- 14. ماتریس تبدیل عامل ها 106
جدول شماره 4- 15. ماتریس همبستگی بین گویهها 108
جدول شماره 4- 16. ضریب آلفای کرونباخ عامل سازگاری با دانشگاه و دانشکده عامل (1). 118
جدول شماره 4- 17. ضریب آلفای کرونباخ سازگاری با دوره و رشته تحصیلی عامل(2). 119
جدول شماره 4- 18. آلفای کرونباخ سازگاری اجتماعی و بین فردی(عامل 3). 120
جدول شماره 4- 19. ضریب آلفای کرونباخ سازگاری عاطفی(4). 121
جدول شماره 4- 20. ضریب آلفای کرونباخ خودیابی و هدفمندی(عامل 5). 122
جدول شماره 4- 21. ضریب آلفای کرونباخ سازگاری با مهارتهای تحصیلی و آموزشی(6). 123
جدول شماره 4- 22. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون.. 124
جدول شماره 4- 23. میانگین و انحراف استاندارد. 127
جدول شماره 4- 24. نقاط برش پرسشنامه سازگاری تحصیلی.. 127
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول شماره پ- 1. کل واریانس تبیین شده. 148
جدول شماره پ-2. کواریانس ماتریس همبستگی.. 155
جدول شماره پ-3. سؤالات مربوط به هر خرده مقیاس... 172
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره 1-4. ماتریس عامل چرخش یافته. 109
منبع:
فهرست منابع
آلن،م.ین،و(1979)."مقدمهایبر نظریههای اندازهگیری(روانسنجی)"،ترجمه علی دلاور(1374).تهران سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.صفحه،373-86
آمالی،ح(1390)."سازگاری و سلامت روان"،مجله مشاوره و روانشناسی،صفحه، 4.
آناستازی،ا(1975)."روان آزمایی"،محمدتقی براهنی(1371).انتشارات دانشگاه تهران.صفحه،150-149
اردکانی،ح.ولیاللّه،ف(1384)."بررسی رابطه بین سازگاری تحصیلی و سبک هویت دانشجویان دانشگاههای تهران در سال تحصیلی 83-82"،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
اسلامینسب،ع(1373)."روانشناسی سازگاری(چگونه با خود، طبیعت و اجتماع)سازگار شویم. " انتشارات بنیاد تهران.صفحه،25-19
الهی،اسد(1391)."آزمونهای روانی"مرکز خدمات روانشناسی.برگرفته از سایت
http://jm.um.ac.ir(April,12,2013).
پاشاشریفی،ح(1372)."اصول روانسنجی و روان آزمایی".انتشارات چاپ فجر.صفحه،38
پور مقدّس،ع(1367)."روان شناسی سازگاری."انتشارات مشعل اصفهان.صفحه،130
رضاخانی،س(1377)."هنجاریابی پرسشنامه بل(فرم بزرگسالان) در جامعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران و رودهن".پایان نامه دوره کارشناسی ارشد.دانشگاه تهران.صفحه158-150
زارعی،ح.میرهاشمی،م.پاشا شریفی،ح(1391)."ارتباط سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری".مجله ایرانی آموزشی در علوم پزشکی.شماره 4.صفحه،2.
زکی،م(1388)."سازگاری جوانان با دانشگاه و رابطه آن با حمایت اجتماعی؛بررسی موردی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان."فصلنامه تخصصی پژوهش جوانان،فرهنگ،جامعه،شماره4.صفحه،5-4
عابدینی،ی(1381)."بررسی رابطه مهارتهای حل مسایل اجتماعی با پذیرش همسالان در دانشآموزان دختر پایههای دوم و پنجم ابتدایی شهر تهران".پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی،دانشگاه تهران. دانشکده روانشناسی و علومتربیتی.
فرحبخش،ک(1390)."تهیّه آزمون سازگاری دانشجویان(اسد) و تعیین پایایی، روایی و تعیین هنجارآن."فصلنامه اندازهگیری تربیتی شماره 6، صفحه،11-10
گنجی،ح(1385)."مبانی نظری آزمونهای روانی".انتشارات دانشگاه پیام نور،تهران.چاب هشتم.صفحه131- 115
لطفآبادی،ح(1387)."سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی و روانشناسی."تهران،سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)،مرکز تحقق و توسعه ی علوم انسانی.صفحه،56-53
موسوی،ع.م.کافی ماسوله،م.امیرپورتالش،ف(1377)."تهیّه و تدوین آزمون سازگاری تحصیلی دانشجویان" .دانشگاه صنعتی امیرکبیر.صفحه،36-25
نیکدل،ا(1385)"بررسی و مقایسه خودتنظیمی یادگیری و سازگاری(عاطفی،اجتماعی،آموزشی)در دانشآموزان کاربراینترنت و دانشآموزان غیر کاربر،در دبیرستان پسرانه شهر تهران در سال تحصیلی 85-84 "دانشگاه تربیت معلم.
نوری،م.(1386)"سازگاری با زندگی دانشجویی" نشریه مشترک دفتر مرکزی مشاوره و وزارت علوم و مرکز مشاوره دانشگاه تهران.
هیلگارد و بارو(1975)."نظریههای یادگیری".ترجمه محمد تقی براهنی(1371)،تهران،مرکز نشر دانشگاهی.صفحه،121
Anton, W, D. & Reed, J, R (1991);" College adjustment scales. Professional manual Odessa".FL. Psychological Assessment Resource. Inc.
Adoms, G.R. Ryan, and Keating, L (2000); "Family Relationships, Academic Environments, and Psychosocial Development during the University Experience": A Longitudinal Investigation Journal of Adolescent Research,
Allen, B.p (1990); "personality, socoal and Biological Perspective Adhustment." California (USA): Brooks Cole's publishing company.
Allen, J. Robbins, S.B(2008); "prediction of college major persistence based on vocational in terests,academic preparation,and first-year academic performance Research in Highher Education",49(1),62-79
Baker, R, w . & Sirky, B (1984); "Measuring adjustment to colleg.journal of Counseling psychology".31, 176-189.
Baker, W. &Siryke (1989); "Manual for the student adaptation to college questionnaire".Los Angeles, CA: Westen psychological services.
Bowlby, J. (1998); "A sacure Base parent child Attachment and Healthy Human Development", New York: Bas. C Books.
Bitsika, V.Sharply, C, F.Peters, k (2010); "How is resilience associated with unxiety and depression? Analysis of factor score interactions with in a homogeneous sample". The German journal of psychiatry, 13.9-15.
Berzonsky, M.D .and kuk, L, S (2005); "Identity Student.Identity processing Style, and the Transition to University".Journal of Adolescent Research, V.15.NO.1.
Bolter.L.T (2002); "self-concept as apredictor of college freshmeic adjustment, college student"Journal, 36,234-246.
Bandura, A (1977); "self-efficacy.Toward amnifying theory of behaviol change" Psychological Reriew, 84,191-215.
Choy, S. (2001); "students whose parents did not GO to college: Dost secondary Access persistence, and Attainment, Washington D.C": National contro for Education statistice.http://magiran.com (April, 23, 2013).
Chplin, T, P. (1985); "Dictionary of psychology.second edition new year".The German Journal of Psychiatry, 13(1), 9-15.
Dahmus, S.Bernardin, H.John. (1992); "student Adaptotion to college Questionnaire, Measurement& Evaluation in Counseling &Development."
Florian, V.Mikulincerand, M.and Bucholtz, J (1995); "Effects of Adult Attachment style on the perception and search for social support."The journal of psychology, Vol.124, pp.665-675.
Friedlander, L.Reid, G.Shupak, N.Robert cribbie (2007);"social support, self-Esteem, and stress as predictors of adjustment to Universityn among First-year under graduates Washington."Lournal of college student development; 48,259-275.
Gerdes, H. & Mallinckrodt, B (1994); "Emotional social and academic adjustment of college student."A longitudinal study of retention,Eleceronic version,Journal of counseling development,72(3),281-286
Gerdes, H & Mallinckrodt, B. (1994);" Emotional, social, and academic adjustment of college students": A longitudinal study of retention [Electronic version]. Journal of counseling development, 72(3), 281-288
Hillary, G.and Brent, M (1994); "Emotional, social and Academic Adjustment of college students": A Longitudinal study of Retention Journal of counseling and Development,70(1),281-288.
Holahan,C.I.Valentiner,D,p,andMoos,R.H(1994); "parental support and psychological Adjustment During the Transition to young Adulthood in a college sample",Journal of family psychology, 8,(2),215-223.
Horn, L.and Nunez, A (2000); "Mapping the Rode to college: First Generation students Moth Track. Planning strategies and context of support."Washington D.C: National centre for Education statistcs.
Hurtado, S.Han, J.E.Saenz, V.Espinosall, B.Cerna, O.S (2007); "predicting transition and adjustment to college": biomedicot and behavioral science aspirants and minority students first year of college Research in Higher Education, 48(1)841-887.
Holly, H.H, Maureen, K (2002);" Attachment, social support, and college adjustment among Black students at predominantly White universities. Journal of College Student Development. Washington .15(1),327-341.
Iwata, J . N.and Noboru, K.Higuchi, M. & Hiana, R.J (2000); "response of Japanese and American students to the Anxiety and social skills question air."Journal of personality Assessment, 14(1),48-62.
Jou, Y. H., & Fukada, H (1995);" Effects of social support on adjustment of Chinese students in Japan". Journal of Social Psychology,14(1),39-47
Lopez.F.G.and Gormely, B (2002); "Stability and change in Adult Attachment style over the First year college Transition: Relations to self-confidence, coping and Distress patterns:"Journal of counseling psychology. l49(1),.355-364.
Lubker, T.R.and Etzel, E.F (2007); "college Adjustmen Experiences of First-studentst: Disengaged Athletes, Nonathletes, and Curren Varsity Athletes NASPA Journal, 44(3), 457-480.
Lydia, K.Carole, M (2003); "college adjustment in a multiethnic sample: Attachment separation-in dividuation, and ethnic identity."Journal of college student Development. 44(2),92-112.
Lend, R.W.Brown, S.D. &Gorge, P.A (1997);"Discriminate and predictive validity of academic self concept, academic self efficacy, and mathematics-specific self-efficacy". Journal of counseling psychology, 44,307-315.
Michele, M.and Len, L (1999);"Hardiness and college adjustment: Identifying students in need of services".Journal of college student Development.43(3),305-310.
Montgomery, R.L. &Haemmerlie, F.M (1993); Undergraduate adjustment to college, drinking behavior, and fraternity membership.psychological Reports,44(1), 801-802.
Mcleod,K.and McAllister,L(1999);"Importance of selected communication skill for talking with peersand teachers:Adolescents opinions.Learning,speech ,and Hearing servies in school,30,32-49.http://Harward.com.(July,28,2013).
Neuville, S.Frenay, M.Schmitz, J.Boudrenghin, G (2007);"Tintos theoretical perspective and expectancy-value paradigm": A confrontation to explain Freshrnens academic achievement psychological Belgica 47(1-2), 31-50.
Nafziger, M.A.Couillard, G.SmithTimothy, B.Wiswell, D.K, (1998);"Normative Data on the college Adjustment Scales from a University counseling,"Journal of College student Development, 39,283-296.
Napoli, A.R. &Wortmen, P.M, (1998);"Psychosocial factors related to retention and departure of two-year community college students."Research in Higher Education 1998, 39.419-455.
Nelson,W.L.Hughes,H.M.Handel,P.&Katz,B.and Searight,H.R,(1993);"The Relationship of Family structure and Family conflict to Adjustment in young Adult college student":Adolescen,.28,29-40.
Quick, C.L, (2002);"Measuring change in university counseling center clients: Using symptom redeuction and satisfaction with services to propose a model for effectiveoutcome research".Doctora dissertation university of North Texas.
Pettus, K.R(2006); "The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement:differences by gender,ethnicity,parental education level, and student residenc Unpublished" PHD.thesise,Carolina University
Pascarella, E.T.&Terensini,P.T(1995); "The impact of college on students:myths Rational mythe, and some other things that may not betrue".nacada Journal,15,26-33
pederson, D.R.and Moran,G(1999); "The Relationship Imperative:Arguments for a Broad Definition of Attavhment"Journal of Family psychology 13.496-500
Pik, G.R.and Kuk, G.D (2005);"first and second generation college students: a comparision of their Engagement and Intellectual Development."The Journal of Highern Education, 76( 3), 276-300
Reed-victor, E (2004);"Individual differences and early school adjustment; Teacher approisals of young children with special heeds".Early child Development and care, 174(1)60-79.
Roeser,R.W.Eccles,J.S.&Sameroff,A.J(1998);"Academic and emotional functioning in early adolescence:Longitudinal relations,patterns,and prediction dy experience in middle school".Development and psychopathology,10,321-352
Shaffer.L.F &shoben, E.J (1956); "The psychology of Adjustment (second edition)." Boston (USA): Houghton Mifflin Company.
Sandra, K.Vanessa, K.Gans, E (2004);"manual Journal of college student Development, Los Angeles: Western psychological Jodi Krumrine.Baker, R.W. &siryk, B.student Adaptation to college Questionnaire service Washington.
Spear, L.p, (2000);"The adolescent brain and ege related behavioral manifestation." Neuroscience and Behavioral Reviews, 24,412-463.
Saucy, N.and Larose, S, (2000);"Attachment and control in Family and Mentoring context as Determinants of Adolescent Adjastment to college".Journal of Family psychology,1.125-143.
Slomowiski, C. &Dunn, J, (1996);"young childrens understanding of other peoples feeling and deliefs".child Development, 62, 1352-1336.
Tao,S.Q.Dong,M.W.Pratt,B.Hunsberger.and Pancer,S.M,(2000);"social support": Relations to coping and Adjustment During the Transition to University in the peoples Republi cofchina,Journal of adolescent Research 15(1),128-140
Tinto, V. (1975);"Dropouts from higher education: A theoretical synthesis of recent research."Review of Educational Research,45.86-125
Tinto, V. (1978); Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition; Chicago: University of Chicago Press.
Villares, E (2006);"From Family Deficit to Family strength: Viewing Families Contributions to childrens Teaching froma family Resilience".professional school counseling, 10(46).24-29.
Wiswell, D.K, (1996);"Establishing the validity of the college Adjustment Scales (CAS), as outcome measares in a university conseling center": A test of construct and convergent validity: doctoral dissertation, Utah State University.
Weiten, W&Lloyd.M.A, (2003);"psychology applied to modern life Blemont": Wadsworth-Thomson Learning Inc.
Wang, A.Chen, LL, (2006);"first year students psychological and behavior Adaptation to college, the role of coping strategies and social support", US-china Education Review, 18, 51-57.
Worchel, S. &Goethals, G.R, (1989);"Adjustment path ways to personal GrowthU.S.A": prentice- Hall, Englewood cliffs, New Jersey.130-138
Zychowiski, L.A, (2007);"Academic and social predictors of college adjustment among first-year students": Dohigh school friendships make a difference? Unpublished ph.D Thesis.Indiana University of pennsly vania.122-125