فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح کلی پژوهش
1-1- مقدمه....................................................................................................................................................... 2
1-2- بیان مسئله.............................................................................................................................................. 5
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش..................................................................................................................... 9
1-4- متغیرهای اساسی پژوهش................................................................................................................. 12
1-5- اهداف پژوهش...................................................................................................................................... 12
1-5-1- هدف کلی..........................................................................................................................................12
1-5-2- اهداف جزئی.................................................................................................................................... 12
1-6- فرضیه های پژوهش............................................................................................................................ 12
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها................................................................................................ 13
1-7-1- تعریف مفهومی صفات شخصیت................................................................................................. 13
1-7-2- تعریف عملیاتی صفات شخصیت..................................................................................................13
1-7-3- تعریف مفهومی سبک های دلبستگی........................................................................................ 13
1-7-4- تعریف عملیاتی سبک های دلبستگی........................................................................................ 13
1-7-5- تعریف مفهومی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان............................................................... 14
1-7-6- تعریف عملیاتی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان............................................................... 14
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه..................................................................................................................................................... 16
2-2- پیشینه نظری....................................................................................................................................... 16
2-2-1- تنظیم هیجان.................................................................................................................................. 16
2-2-1-1- مبانی هیجان.............................................................................................................................. 16
2-2-1-2- تعاریف هیجان و نظریات مرتبط با آن.................................................................................. 17
2-2-1-3- ابعاد هیجان................................................................................................................................ 18
2-2-1-4- تعاریف مختلف تنظیم هیجان................................................................................................ 19
2-2-1-5- انواع روش های تنظیم هیجان............................................................................................... 20
2-2-1-6- فرآیندهای مؤثر در تنظیم هیجانات..................................................................................... 22
2-2-1-7- انواع استراتژی های هیجان از نظر گارنفسکی و همکاران................................................ 28
2-2-1-8- انواع استراتژی های تنظیم هیجان از نظر سایر نظریه پردازان....................................... 30
2-2-1-9- نظریه های تنظیم هیجان....................................................................................................... 34
2-2-1- 10- تنظیم هیجان و تمایز آن با سبک های مقابله................................................................35
2-2- 11-1- پیامد تنظیم مؤفق هیجانات............................................................................................... 36
2-2-12-2- پیامد تنظیم نامؤفق هیجانات.............................................................................................. 37
2-2-12- شخصیت........................................................................................................................................ 39
2-2- 12-1- تعریف شخصیت.................................................................................................................... 39
2-2-12-2- عوامل تعیین کننده شخصیت............................................................................................. 41
2-2-12- 3- رویکردهای اصلی شخصیت..................................................................................................42
2-2-12-3-1- رویکرد روان تحلیل گری..................................................................................................42
2-2-12-3-2- رویکرد رفتار گرایی........................................................................................................... 44
2-2-12-3-3- رویکرد شناختی................................................................................................................. 44
2-2-12-3-4- رویکرد انسان گرایی...........................................................................................................45
2-2-12-3-5- رویکرد صفات......................................................................................................................45
2-2-12-4- نظریه های شخصیت............................................................................................................. 46
2-2-12-4-1- نظریه بقراط........................................................................................................................ 46
2-2-12-4-2- نظریه آلپورت..................................................................................................................... 46
2-2-12-4-3- نظریه کتل.......................................................................................................................... 48
2-2-12-4-4- نظریه آیزنک....................................................................................................................... 49
2-2-12-4-5- نظریه رابرت مک کری و پل کاستا............................................................................... 51
2-2-12-4-5- 1- تاریخچه ای از پنج عامل بزرگ............................................................................... 53
2-2-12-4-5-2- تفسیر ابعاد نظریه شخصیتی مک کری و کاستا................................................... 55
2-2-12-4-6- نظریه ابن سینا....................................................................................................................59
2-2-13- دلبستگی........................................................................................................................................ 60
2-2-13- 1- تعاریف دلبستگی................................................................................................................... 60
2-2-13-2- تفاوت دلبستگی با وابستگی..................................................................................................63
2-2-13-3- اصول نظریه دلبستگی............................................................................................................63
2-2-13-4- مراحل دلبستگی..................................................................................................................... 64
2-2-13-5- مبنای نظری دلبستگی.......................................................................................................... 64
2-2-13-5-1- نظریه های دلبستگی........................................................................................................ 65
2-2-13-5-2- نظریه روان تحلیل گری فروید....................................................................................... 65
2-2-13- 5-3- نظریه آنافروید................................................................................................................... 66
2-2-13-5-4- نظریه اریکسون................................................................................................................... 66
2-2-13-5-5- نظریه یادگیری................................................................................................................... 67
2-2-13-5-6- نظریه کردارشناسی........................................................................................................... 68
2-2-13-5-7- نظریه شناختی................................................................................................................... 68
2-2-13-5-8- نظریه آدلر........................................................................................................................... 69
2-2-13-5-9- نظریه اشپیتز ..................................................................................................................... 70
2-2-13-5- 10- نظریه ماهلر ................................................................................................................... 70
2-2-13-5-11-نظریه ملانی کلاین.......................................................................................................... 71
2-2-13-5-12- نظریه کارن هورنای........................................................................................................ 72
2-2-13-5-13-نظریه هارلو........................................................................................................................ 72
2-2-13-5-14- نظریه دونالد وینی کات................................................................................................. 73
2-2-13-5-15- نظریه سالیوان...................................................................................................................74
2-2-13-5-16- نظریه مازلو....................................................................................................................... 74
2-2-13-5-17- نظریه دلبستگی بالبی.................................................................................................... 74
2-2-13-6- انواع سبک های دلبستگی(سه گانه) در کودکان............................................................. 77
2-2-13-7- دلبستگی نوجوانان................................................................................................................. 79
2-2-13-8-1- دلبستگی بزرگسالان....................................................................................................... 80
2-2-13-8-2- سبک های سه گانه دلبستگی بزرگسالان.................................................................... 82
2-2-13-9- تفاوت دلبستگی بزرگسال و کودک.................................................................................... 84
2-2-13-10- الگوهای فعال درونی........................................................................................................... 85
2-2-13-11- الگوی چهارگروهی دلبستگی بزرگسال........................................................................... 87
2-2-13-12- تغییر در دلبستگی.............................................................................................................. 90
2-3- پیشینه پژوهشی....................................................................................................................................92
2-3-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور .................................................................................. 92
2-3-2- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور ............................................................................ 98
2-4- جمع بندی......................................................................................................................................... 101
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- مقدمه.................................................................................................................................................. 104
3-2- روش تحقیق...................................................................................................................................... 104
3-3- جامعه آماری..................................................................................................................................... 104
3-4- نمونه و روش نمونه گیری..............................................................................................................104
3-5- ابزارهای پژوهش................................................................................................................................105
3-5- 1- پرسشنامه شخصیتی نئو............................................................................................................105
3-5-2- پرسشنامه دلبستگی بزرگسال کولینز و رید......................................................................... 106
3-5-3- پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان........................................................................................... 108
3-6- نحوه اجرای پرسشنامه ها و جمع آوری داده ها........................................................................ 109
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها......................................................................................................... 110
فصل چهارم : یافته های تحقیق
4-1- مقدمه.................................................................................................................................................. 112
4-2- یافته های توصیفی........................................................................................................................... 112
4-3- یافته های استنباطی........................................................................................................................ 115
4-3-1- آزمون فرضیه ها........................................................................................................................... 115
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه ................................................................................................................................................. 125
5-2- بررسی و مقایسه نتایج پژوهش با یافته های پژوهش های پیشین....................................... 125
5-3- نتیجه گیری....................................................................................................................................... 133
5-4- پیشنهادهای پژوهش........................................................................................................................ 134
5-4-1- پیشنهادهای پژوهشی................................................................................................................. 134
5-4-2- پیشنهادهای اجرایی.................................................................................................................... 134
5-5- محدودیت های پژوهش.................................................................................................................. 135
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی.................................................................................................................................................. 136
منابع لاتین ................................................................................................................................................... 145
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 2-1- ویژگی های افراد با نمره بالا و پایین در هر یک از ابعاد شخصیتی............................. 58
جدول 4-1- فراوانی و درصد متغیر جنسیت دانش آموزان................................................................ 112
جدول 4-2- فراوانی و درصد متغیر رشته تحصیلی دانش آموزان.................................................... 112
جدول 4-3- فراوانی و درصد متغیر پایه تحصیلی دانش آموزان....................................................... 113
جدول 4-4- میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان.......................................................................................................... 114
جدول 4-5- ضرایب همبستگی بین متغیرهای صفات شخصیت و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان............................................................................................................................................................. 115
جدول 4-6- ضرایب همبستگی بین متغیرهای صفات شخصیت و راهبردهای منفی تنظیم هیجان............................................................................................................................................................ 116
جدول 4-7- ضرایب همبستگی بین متغیرهای سبک های دلبستگی و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان............................................................................................................................................................ 117
جدول 4-8- ضرایب همبستگی بین متغیرهای سبک های دلبستگی و راهبردهای منفی تنظیم هیجان............................................................................................................................................................ 117
جدول 4-9- ضرایب همبستگی بین متغیرهای ابعاد دلبستگی و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان............................................................................................................................................................. 118
جدول 4-10- ضرایب همبستگی بین متغیرهای ابعاد دلبستگی و راهبردهای منفی تنظیم هیجان............................................................................................................................................................ 118
جدول 4-11- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای مثبت تنظیم هیجان دانش آموزان................................................................................................................................... 119
جدول 4-12- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین...................................... 119
جدول 4-13- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای منفی تنظیم هیجان دانش آموزان.................................................................................................................................... 120
جدول 4-14- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین...................................... 120
جدول 4-15- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای مثبت تنظیم هیجان دانش آموزان.................................................................................................................................... 121
جدول 4-16- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین...................................... 121
جدول 4-17- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای منفی تنظیم هیجان دانش آموزان.................................................................................................................................... 122
جدول 4-18- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین...................................... 122
منبع:
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی
ابراهیم نژاد، مریم (1390). اثر بخشی آموزش مادر – نوجوان مبتنی بر سبک دلبستگی ایمن برای کاهش افسردگی دختران نوجوان دبیرستانی شهر تهران در سال تحصیلی 90-89 . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
ابن سینا، حسین بن عبدالله ( 1363). روان شناسی شفا: الفن و السادس من کتب الشفاء. تهران: امیرکبیر.
اتکینسون، ریتا. ال.؛ اتکینسون، ریچارد. سی.؛ اسمیت ، ادوارد. ای.؛ بم ، داریل. جی. و هوکسما، سوزان نولن (بدون سال). زمینه روان شناسی هیلگارد. ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران (1387). چاپ هشتم، تهران: انتشارات رشد.
اصغری نژاد، مهناز (1380). رابطه سبک های دلبستگی با رضایت زناشویی دانشجویان زن متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
اعظمی، یوسف (1392). اثر بخشی تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایند گراس بر کاهش خشم و تکاتشگری در افراد وابسته به مواد مخدر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
افخم ابراهیمی، عزیزه؛ بیرشک، بهروز و مکنون، ناهید (1387). شیوه های دلبستگی و ارتباط آن با مدل های خود و دیگران و صفات شخصیتی دانشجویان دانشکده های مختلف علوم پزشکی. مجله تازه های علوم شناختی، سال دهم، شماره 3، 44-34.
امین آبادی، زهرا؛ دهقانی، محسن و خداپناهی، محمدکریم (1390). بررسی ساختار عاملی و اعتبار یابی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان. مجله علوم رفتاری، شماره 4، 371-365.
اندامی خشک، علیرضا (1392). نقش واسطه ای تاب آوری در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی بارضایت از زندگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
باطبی، پونه (1391). بررسی اثر بخشی مهارت های تنظیم هیجان برکیفیت زندگی و کاهش اضطراب دانش آموزان مضطرب دوره دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهران.
برزگر، کاظم (1385). بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و هویت چهارگانه مارسیا در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
برزگر قاضی، کمال (1389). بررسی عوامل شخصیتی و سبک های دلبستگی در افراد مبتلا به فشار خون اساسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
برقیان، شیرین (1391). بررسی اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر سبک های دلبستگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
برک، لورا. ای (2007). روان شناسی رشد از لقاح تا کودکی (جلد اول). ترجمه یحیی سیدمحمدی (1388). تهران: ارسباران.
بشارت، محمدعلی (1388). برررسی مقدماتی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان. گزارش پژوهشی. دانشگاه تهران.
بشارت، محمدعلی (1390). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان در نمونه ای از جامعه ایران. مجله دانشکده پرستاری و مامایی، 75، زیر چاپ.
بشارت، محمدعلی (1392). نقش واسطه ای راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان در رابطه بین سبک های دلبستگی و ناگویی هیجانی. مجله روانشناسی تحولی ( روان شناسان ایرانی)، شماره 37، 16-5.
بشارت، محمدعلی و شالچی، بهزاد (1386). سبک های دلبستگی و مقابله با تنیدگی. مجله روان شناسی تحولی (روان شناسان ایرانی)، شماره11، 236-225.
بشارت، محمدعلی؛ کریمی، کیومرث و رحیمی نژاد، عباس (1385). بررسی رابطه سبک های دلبستگی و ابعاد شخصیت. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، سال سی و ششم، شماره 1 و 2، 55-37.
بطلائی، سعیده (1387). تاثیر زوج درمانی مبتنی بر نظریه دلبستگی بر رضایت جنسی و صمیمیت جنسی زوجین شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
بهرامی، محمد (1390). مقایسه رفتار های اجتنابی، تنظیم شناختی هیجان و ادراک از خود در دانش آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی.
بهزادی پور، ساره ؛ پاکدامن، شهلا و بشارت، محمدعلی (1389). رابطه بین سبک های دلبستگی و نگرانی های مربوط به وزن در دختران نوجوان. مجله علوم رفتاری، دوره 4، شماره 1، 76-69 .
پاکدامن، شهلا (1380). بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعه طلبی در نوجوانان.
پایان نامه دکتری روان شناسی، دانشگاه تهران.
پروین، لارنس (بدون سال). شخصیت : نظریه و پژوهش. ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدپور (1389). تهران : رسا.
پروین، لارنس. ای و جان، الیور پی (بدون سال). شخصیت. ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور (1389). چاپ سوم، تهران: آییژ.
تاج دهقانی، سیمین (1391). نقش واسطه ای سبک های دلبستگی در ارتباط بین
ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی در بهورزان مرکز بهداشت شهرستان شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
تبعه امامی، شیرین (1390). پیش بینی سبک دلبستگی کوک بر اساس عوامل رفتار مادرانه و رفتار کودک و اثر بخشی آموزش شناختی/ رفتاری رفتار مادرانه بر سبک دلبستگی ناایمن کودک. پایان نامه دکتری روان شناسی، دانشگاه اصفهان.
توکلی، مریم (1391). بررسی رابطه بین انواع سبک های دلبستگی و روان نژندی در زنان متأهل 20 تا 40 ساله شهر شاهدیه. پایان نامه کارشناسی، دانشگاه یزد.
جانسون، سوزان. ام و ویفن، والری. ای (بدون سال). فرایندهای دلبستگی در زوج درمانی و خانواده درمانی. ترجمه فاطمه بهرامی و همکاران (1388). تهران: دانژه.
جهان بخشی، مرضیه؛ امیری، شعله؛ موسوی، حسین و بهادری، محمدحسین (1389). رابطه مشکلات دلبستگی دختران با سبک دلبستگی مادران. مجله روان شناسی بالینی، سال دوم، شماره3 (پیاپی 7)،24-15.
حجازی، الهه؛ تنها، زهرا؛ رحمانی، سوده و نیک پور، روشنک (1392). تعیین رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت، سبک های دلبستگی با سبک های عشق. فصلنامه پژوهش های نوین روان شناختی، سال هشتم، شماره 30، 54-29.
حجتی، زهرا (1392). رابطه ابعاد شخصیت و راهبرد های تنظیم شناختی هیجان در میان مادران کودکان طیف اوتیسم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
حسنی، جعفر (1389). خصوصیات روان سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان. مجله روانشناسی بالینی، شماره3، 83-73.
حسنی، جعفر؛ آزاد فلاح، پروین؛ رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم و عشایری، حسن (1387). بررسی راهبردهای شناختی هیجان براساس ابعاد روان نژندگرایی و برون گرایی. مجله تازه های علوم شناختی، سال دهم، شماره 3، 44-34.
حسنی، جعفر؛ شیخان، ریحانه؛ آریاناکیا، المیرا و محمود زاده، اکرم (1392). اضطراب اجتماعی نوجوانان: نقش سبک های دلبستگی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان. مجله روان شناسی تحولی (روان شناسان ایرانی)، سال نهم، شماره 36، 375-363.
حسین چاری، مسعود (1389). بررسی نقش واسطه ای تنظیم هیجانی در رابطه الگوی ارتباطی خانواده و سازگاری تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
حق شناس، حسن (1378). هنجار یابی آزمون شخصیتی نئو (فرم تجدید نظر شده). مجله اندیشه و رفتار، شماره2، 47-38.
حق شناس، حسن (1388). روان شناسی شخصیت. شیراز: دانشگاه علوم پزشکی شیراز.
خالدیان، ادهم (1389). بررسی تاثیر رویکرد مبتنی بر دلبستگی بر وابستگی ناسالم در ارتباطات عاطفی ( با جنس مخالف) در دانشجویان مجرد دوره کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
خانجانی، زینب (1379). تحول و آسیب شناسی دلبستگی از کودکی تا نوجوانی. تبریز: فروزش.
خانجانی، زینب (1384). تحول و آسیب شناسی دلبستگی از کودکی تا نوجوانی. تبریز: فروزش.
خوشابی، کتایون و ابوحمزه، الهام (1386). نظریه دلبستگی بالینی. تهران: دانژه.
دادستان، پریرخ (1378). روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی (جلد دوم). تهران: سمت.
دارابی، جعفر (1388). نظریه های روانشناسی شخصیت (رویکرد مقایسه ای). ویرایش دوم، تهران:آییژ.
رادپور، حمیده (1391). پیش بینی عملکرد تحصیلی در دانشگاه براساس ویژگی های شخصیتی، سوابق تحصیلی و ویژگی های جمعیت شناختی دانشجویان فارغ التحصیل از دبیرستان های نمونه دولتی استان یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
راس، آلن (بدون سال). روان شناسی شخصیت: نظریه ها و فرایندها. ترجمه سیاوش جمال فر (1386). چاپ پنجم، تهران:روان.
ربوی، علی (1388). رابطه ویژگی های شخصیت و توجه آگاهانه به حال با سبک های تنظیم هیجان شناختی دانشجویان دختر و پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه.
رسولی، رویا و پور ابراهیم، تقی (1389). آشنایی با درمان متمرکز بر هیجان. گرگان: رشد فرهنگ.
رضائیان، نرجس (1391). نقش واسطه گری تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
رمضانی، ولی الله؛ شمس اسفندآباد، حسن و طهماسبی، شهرام (1385). بررسی پیامدهای هیجانی سبک های دلبستگی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در سلامت روان شناختی، دوره اول، شماره 1، 47-39.
زارع، مریم؛ لطیفیان، مرتضی و فولاد چنگ، محبوبه (1392). مدل علی ابعاد دلبستگی و راهکارهای تنظیم هیجان با واسطه گری خودکار آمدی اجتماعی و خود افشا سازی. مجله پژوهش های روان شناسی اجتماعی، دوره سوم، شماره11 ،32-13.
زارعی، اقبال؛ کرمی بلداجی، روح الله؛ حیدری، حسین؛ حسین خانزاده، عباسعلی و بهارلو، غفار (1393). پیش بینی صفات پنج عاملی شخصیت دانشجویان بر اساس سبک های دلبستگی بزرگسالان. مجله پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، سال چهارم، شماره 1، 180-167.
سامانی، سیامک و فولاد چنگ، محبوبه (1385). روان شناسی نوجوانی. شیراز : ملک سلیمان.
سرکاری، میترا (1389). رابطه بین ویژگی های شخصیتی و سبک دلبستگی زنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شهر بوشهر در سال 1389-1388 . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
سیاسی، علی اکبر (1384). نظریه های شخصیت با مکاتب روان شناسی. تهران: دانشگاه تهران.
شارف، ریچارد اس (بدون سال). نظریه های روان درمانی و مشاوره. ترجمه مهرداد فیروز بخت(1381). تهران: رسا.
شاملو، سعید (1382). مکاتب و نظریه ها در روان شناسی شخصیت. چاپ هفتم، تهران: رشد.
شاهنده، مریم (1387). ارزیابی شخصیت، آزمون ها و پرسشنامه ها. اهواز: رسش.
شجاعی، محمد صادق (1388). « نگاهی به ریشه های نظریه صفات شخصیت» در اخلاق. فصلنامه مطالعات اسلام و روان شناسی، سال سوم، شماره 4، 153-129.
شریفی، حسن پاشا (1382). نظریه ها و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت. تهران: سخن.
شعاری نژاد، علی اکبر (1382). روان شناسی رشد (جلد اول). تهران: پیام نور.
شفیع آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا (1385). نظریه های مشاوره و روان درمانی. چاپ دوازدهم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
شفیعی مطلق، سجاد (1389). بررسی رابطه ساده و چندگانه سبک های دلبستگی و
ویژگی های شخصیتی با رضایت زناشویی و شادی زناشویی در زن و شوهرهای شهر گچساران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
شولتز، سیدنی. الن و شولتز، دوان. پی (بدون سال). نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی (1388). تهران : ویرایش.
شیر افکن،علی (1391). نظریه های شخصیت .چاپ دوم، تهران: پوران پژوهش.
صالحی، اعظم؛ باغبان، ایران؛ بهرامی، فاطمه و احمدی، سید احمد (1390). رابطه بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی با توجه به عوامل فردی و خانوادگی. فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده، سال اول، شماره 1، 18-1.
صیادی، صوفیا (1389). رابطه هوش هیجانی با سبک های دلبستگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
عبدی، سلمان؛ باباپور، خیرالدین و فتحی، حیدر (1389).رابطه سبک های تنظیم هیجان شناختی و سلامت عمومی دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دوره چهارم، شماره 8، 264-258.
عطاری، یوسفعلی؛ امان اللهی فرد، عباس ومهرابی زاده هنرمند، مهناز (1385). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی وعوامل فردی- خانوادگی با رضایت زناشویی در کارکنان اداره های دولتی شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دوره سوم، سال سیزدهم، شماره،1 ، 108-81.
علاقه بند، مریم؛ کمالی زارچ، محمود؛ توکلی، سوده و علاقبند، لیلا (1391). رابطه
مهارت های ارتباطی با هوش هیجانی دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستان. پژوهش های روان شناسی اجتماعی، دوره دوم، شماره7، 52-42.
فاضلی، فاطمه (1388). رابطه ابعاد روان شناختی شرکت ملی پالایش پخش فراورده های نفتی ایران با اختلالات عملکردی و ویژگی های شخصیتی مدیران از دیدگاه کارکنان در شعب سه گانه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
فتحی آشتیانی، علی (1388). آزمون های روان شناختی- ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران : بعثت.
فخاری نژاد، سامیه (1386). مقایسه میزان پرخاشگری در انواع سبک های دلبستگی دختران نوجوان مقطع متوسطه در تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
فرانسوا، للور و کریستف، آندره (1953). روان شناسی شخصیت های نابهنجار. ترجمه علیرضا بخشایش (1392). چاپ اول، یزد: دانشگاه یزد.
فرمهینی فراهانی، محسن (1378). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: اسرار دانش.
فیست، جیس و فیست، گرگوری (بدون سال). نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی (1389). تهران: روان.
کاپلان، ه و سادوک، ب (2004). خلاصه روان پزشکی ، علوم رفتاری و روانپزشکی بالینی. ترجمه نصرت الله پورافکاری (1387). تهران : شهر آب.
کاویان پور، مریم (1391). اثربخشی مشاوره هیجان محور به شیوه گروهی بر تنظیم شناختی هیجان زوجین شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
کرباسی، منیژه و وکیلیایی، منوچهر(1388). مسائل نوجوانان و جوانان. چاپ هشتم، تهران: پیام نور.
کریمی، یوسف (1384). روان شناسی شخصیت. تهران: ویرایش.
کریمی، یوسف (1389). روان شناسی شخصیت. ویرایش سوم، تهران : نشر ویرایش.
کرین، ویلیام. سی (بدون سال). پیشگامان روان شناسی رشد، ترجمه فربد فدایی (1382). تهران : اطلاعات.
کوری، جرالد (2005). نظریه و کاربست مشاوره و روان درمانی. ترجمه یحیی سید محمدی (1385). تهران: ارسباران.
کیامهر، جواد (1381). هنجاریابی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی نئو و بررسی ساختار عاملی آن در بین دانشجویان علوم انسانی دانشگاه های تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
گروسی فرشی، میرتقی (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت ( کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت). تبریز: دانیال.
گروسی فرشی، میرتقی؛ مهریار، امیر هوشنگ و قاضی طباطبائی، محمود(1380). کاربرد آزمون جدید شخصیتی نئو و بررسی تحلیل ویژگی ها و ساختار عاملی آن در بین دانشجویان دانشگاه های ایران. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س)، سال یازدهم، شماره،39، 198-173.
گلی نژاد، محمود (1380). بررسی رابطه سبک های دلبستگی و مشکلات بین شخصی دانشجویان ساکن در خوابگاه های دانشگاه های تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
گنجی، حمزه (1389). روان شناسی تفاوت های فردی. چاپ سیزدهم، تهران : بعثت.
ماسن، هنری پاول و همکاران (1994). رشد و شخصیت کودک. چاپ هفدهم، ترجمه مهشید یاسایی (1380). تهران: ماد.
محمدی، محبوبه (1389). اثر بخشی آموزش گروهی مهارت تنظیم هیجان بر زنان مبتلا به افسردگی اساسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
مصلی نژاد فر، نگار (1391). کفایت روان سنجی پرسشنامه تنظیم هیجانات حالتی و اضطراب اجتماعی حالتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
مظاهری، محمدعلی (1377). الگوهای دلبستگی نوزادان ایرانی. مجله روان شناسی، سال دوم، شماره 4، 318-292.
مظاهری، محمدعلی (1379). نقش دلبستگی بزرگسالان در کنش وری ازدواج. نشریه
روان شناسی، دوره سوم، شماره4، 386-318.
مک لم ، گایل (2007). تنظیم هیجان کودکان. ترجمه احمد رضا کیانی و فاطمه بهرامی (1390). تهران : کتاب ارجمند.
مولائی ، راحله (1389). رابطه فراشناخت حالتی و تنظیم هیجان شناختی با عملکرد تحصیلی و موفقیت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
میرزائی، فیروزه (1390). نقش واسطه گری تنظیم شناختی هیجان برای ویژگی شخصیتی برون گرایی و شادکامی در دانش آموزان دوره دبیرستان منطقه سر چهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
نجمی، سید بدرالدین و حسن زاده، اکبر (1389). رابطه بین صفات شخصیتی والدین و نوع اختلال در کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری. مجله اصول بهداشت روانی، سال دوازدهم، شماره 2، 533-522.
نصوحیان، مینا (1391). بررسی مقایسه ای ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی زوجین در معرض طلاق وزوجین عادی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
نیک بخش، رضا؛ مشرف جوادی، بتول و مظفری، سید امیراحمد (1386). رابطه صفات شخصیتی (مدل پنج عاملی شخصیت) بازیکنان حرفه ای بسکتبال با میزان غیبت آنان. نشریه علوم حرکتی و ورزش، سال پنجم، شماره 10، 105-95.
نیلفروشان، پریسا (1389). مدل معادلات ساختاری کیفیت رابطه زناشویی براساس
ویژگی های روان شناختی همسران. پایان نامه دکتری مشاوره، دانشگاه اصفهان.
نیلفروشان، پریسا؛ احمدی، سیداحمد؛ فاتحی زاده، مریم؛ عابدی، محمدرضا و قاسمی، وحید (1389). رابطه ابعاد دلبستگی و عوامل پنج گانه شخصیت از منظر فردی و زوجی. فصلنامه خانواده پژوهی، سال ششم، شماره 22، 272-257.
وفائیان، محبوبه (1385). بررسی رابطه سبک های دلبستگی با مهارت های اجتماعی
دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
هاشمی، زهرا و جوکار، بهرام (1392). مدل یابی علی تاب آوری هیجانی: نقش دلبستگی به والدین و همسالان، راهبردهای مقابله ای و تنظیم شناختی هیجانات. فصلنامه روان شناختی، سال نهم، شماره 1، 38-9.
یوسفی، فریده (1385). بررسی رابطه راهبرد های شناختی _ هیجانی با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال ششم، شماره 4، 892-871.
یوسفی، ناصر (1389). مقایسه اثر بخشی دو رویکرد خانواده درمانی مبتنی بر طرحواره درمانی و نظام عاطفی بوون بر طرحواره های ناسازگار اولیه، تفکیک خویشتن، سبک های دلبستگی و میل به طلاق در مراجعان قضائی طلاق شهر سقز. پایان نامه دکتری مشاوره، دانشگاه اصفهان.
منابع لاتین
-Abou-Amerrh, Orib. A., & Alraggad, Fatima. E. (2013). The relationship between adult attachment styles and personality traits. Journal of British Social Sciences, 1(8), 66-73.
-Ainsworth, M.D.S., Blehar, M.C., Waters, E., & Wall, S. (1978). Patterns of attachment: a psychological study of the strange situation. Hillsdale, NJ: Erbaum.
-Ainsworth, M.D.S. (1989). Attachment beyond infancy. American Psychology, 44,709-716.
-Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion regulation strategies across psycho pathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 217-237.
- Amstadter, A. (2008). Emotion regulation and anxiety disorders. Anxiety Disorders, 22, 222-277.
-Ashton, M.C., Lee,K., Perugiri,M., SZarto, P.Devries, R., Di Boies, K.& De Read, B.(2004). Asix-factor structure of personality descriptive adjective:Solution formPsychological studies in seven languages . Personality andSocial Psychology, 86(2), 356-366.
-Auerbach, R.P., Abela, J.R.Z., & Ringo Ho, M.(2007). Responding to symptom of depression and anxiety : Emotion regulation,neurotism and engagement inrisky behaviors .Behavior Research and Therapy, 45, 2182-2191.
-Baeckstroem, M., & Holmes, B. M. (2001). Measuring adult attachment: A construct validation of two self-report instruments. Scandinavian Journal of Psychology, 42, 79-86.
- Bargh, J. A., & Williams, L. E. (2007). On the nonconscious of emotion regulation. Inj. Gross (Ed), Hand book of emotion regulation. (429-445). New York : Guilford press.
-Bartholomew, K. (1990).Avoidance of intimacy: An attachment Perspective. Journal of Social and Personal Relationship, 7, 147-178.
- Baucam, S.L. (2002). The relation between ego identity statuse and decision making style. Conseling Psychology, 37, 160-168.
- Bechara, A., Damasio, H., & Damasio, A. R. (2000). Emotion, decision making and the orbitofrontal cortex. Life Span and Medicines, 3, 295-307.
-Berking, M., Poppe, C., Luhmann, M., Wupperman, P., Jaggi, V., & Seifritz.(2008).Is the association between various emotions . Result from two cross sectional studies.Behavior Therapyand Experimental Psychiatry, 43, 931-937.
-Bouchard, G.(2003).Cognitive appraisals, neuroticism, and openness as correlated of coping strategies: An integrative model of adaptation to marital difficulties.Behavioral Science, 55, 1-12.
- Bowlby, J. (1969). Attachment and loss. New York : Basic Books.
- Browndfild, D. & Thompson, K. (2003).Attachment to Peers and Delinquent Beavior. Early Indicator of Future Delinquency, 3(3), 203-218.
- Bunk, B.P. (1997). Personality, birth order and attachment styles as related to various types of jealousy. Personality and Individual Differences, 23(6), 997-1006.
- Cahill. L., Prins, B., Weber, M., & McGaugh, J. L. (1994). B-Adrenergic activation and memory for emotional events. Nature, 371, 702-704.
-Campell-Sills. L., & Barlow, D.H. (2007).Incorporating emotion regulation into conceptualizationsand treatments of anxiety and mood disorders. InJJ. Gross (Ed.), Hand book of emotion regulation.New York: Guilford press.
-Campos, J.J., FranKel, C.B., & Camras, L. (2004).Onthe nature of emotion regulation.Child Development, 75(2)377-394.
-Carnelly, K., Pieteromonaco, P., & Jaffe, K. (2009).Attachment caregiving, and relationship functioning in couples: Effect of self and partner.Personal Relationships, 3, 251-278.
-Cassidy, J. (2001).Truth, lies, and intimacy: An attachment Perspective. Attachment &Human Development, 3, 127-155.
- Cassidy, J., & Shaver, P.R. (2008). Hand book of attachment: theory, research and clinical applications .New York : Guilford press.
- Chamorro-premuzic, T., & Furnham, A. (2009). Mainly openness: the relationship between the big five personality traits and learning approaches. Journal of learning and Individual Differences, 19(4), 524-529.
-Cole, P.M., Martin, S., E., & Dennis,T.A.(2004).Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child develop ment research .Child Development, 75(2), 317-333.
- Collins, N. L., Cooper, L. M., Albino. A. (2002). Psychosocial vulnerability from adolescence to adulthood:A prospective study of attachment style different.
-Collins, N. L., & Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 644-663.
-Collins, N.L., & Read, S.J. (1994). Cognitive representations of attachment the structure and function of working model. In k. Bartholomew&D.Perlman (EDS).Advances Interpersonal Relationship, 28, 474, 483.
- Costa, P. T. JR., & Mc Crae, R. R. (1992). Professional Manual, NEOPI – R and NEO – FFI Psychological Assessment Resources, Inc.
-Creasey, G. (2008).Associations between working models of attachment and conflict management behavior in romantic couples. Journal of Counseling Psychology, 49, 363-375.
-Deker, M.L., Tark, C.L, Hess, B., & Murray, C.E. (2008). Emotion regulation among individuals classified with and without generalized. Anxiety Disorders, 22, 458-494.
- Dewitte, M., Houwer, J.D. (2008).Adult attachment tend attention to positive and negative emotional face expressions. Journal of Research in Personality, 42, 498-505.
-Dewitte, M., Houwer, J. D., Goubert, L., & Buysse, A. (2010). A multi-modal approach to the study of attachment-related distress. Biological Psychology, 85, 149-162.
-Dijkstra, P., & Barelds, D.P.H.(2008).Self and Pdrtner personality and responses relationship threats .Research in Personality, 42, 1500-1511.
- Donnellan, M. B., Burt, S. A., Levendosky, A. A., & Klump, K. L. (2008). Geres, personality, and attachment in adult : A multivariate behavioral genetic analysis. Journal of Personality and Social Psychology Bulletin, 34 (1), 3-16.
- D, zurilla, T.J., Change, E.C., Nottingham, E.J., & Faccini, L.(1998).Social problem solving deficits and hopelessness ,depression ,and suicidal risk in college students and Psychiatric in patients .Clinical Psychology, 54(8), 1091-1107.
- Eisenberg, N., Hofer, C., & Vaughan, J. (2007). Effortful control and its socioemotional consequences. New York : Guilford Press.
- Estrada, C. A., Isen, A. M., & Young, M. J. (1997). Positive affect facilitates integration of information and decreases anchoring in reasoning among physicians. Organizational Behavior and Human Decision Processess, 72, 117-135.
-Feeney, J., & Noller, P. (1996). Adult Attachment .Thousand oaks.CA: sage publications.
-Flanagan, C. (1999). Early socialization, sociability and attachment.London: Routledge, (PP45-59).
- Fortunate, J., & Furey, T. (2009). The theory of mind time and the relationship between thinking perspective and the big five personality traits . Journal of Personality andIndividual Differences, 47(4), 247-246.
-Fosca, G.M. (2008).Beyondthe parent-child Dyad: testing family systems philosophy, MarquetteUniversity, Milwauk, Wiscansin.
- Fraley, R. (2003).Attachment stability from infancy to adult hood: Meta-analysis and dynamic modeling of development mechanism. Personality and Psychology Review, 6, 123-151.
- Fraley, R.S., & Shaver, P.R. (1998).Airport separation: A naturalistic study of adult attachment dynamics in separation coupleys. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 1198-1212.
- Fraley, R.S., & Shaver, P.R. (2000). Adult romantic attachment: theoretical developments, emerging controversies, and unanswered questions. Review of General Psychology, 4, 132-154.
- Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 218-226.
- Gallo, L.C., smith, T W., & Ruiz, J.M. (2003). An inter personal analysis of adult attachment style: circumplex descriptions, re called developmental experiences, self –representations functioning in adult hood. Journal of Personality, 71,141-181.
- Garnefski, N., Koopman, H. M., Kraaij, V., & Cate, T. R. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustments in adolescents with a chronic disease. Journal of Adolescence, 32, 449-454.
- Garnefski, N., Kraaij, V. & spinhoven, P.H. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and depression. Journal of Personality and Individual Differences, 30, 7311-1327.
- Garnefski, N., Kraaij, V. & Spinhoven, P.H. (2002).Manual for the use of the cognitive emotion regulation questionnair. Leiderorp: Datec.
- Garnefski, N., & kraaij, V. (2006). Relationship between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: a comparative study of five specific sample. Journal of Personality and Individual Differences, 40, 1659-1669.
-Garnefski, N., Van Den Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee J., & Qnstein, E. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: Comparison between a clinical and non-clinical Sample. European Journal of Personality, 16, 403-420.
-Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26, 541-545.
- Gresham, D., & Gullone, E. (2012). Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Personality and Individual Differences, 52, 616-621.
- Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2, 271-299.
- Gross, J. J. (2007). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press.
- Gross, J.J ., & John, O.P.(2003).Individual differences in two emotion regulation processes: Implication for affect ,relationship ,and well-being.Personality and social Psychology, 85, 348-362.
- Gross, J.J., & Munoz, R.F. (1995) .Emotion regulation and mental health .Clinical Psychology: Science and Practice, (2), 157-164.
-Gross, J.J., Richards, J.M., & John.O.P.(2006).Emotion Regulation in Everyday Life.InD.K.Srryder.J.A.Simpson, & J.N.Hughes(Eds.), Emoyion Regulation in couples and families:parthways todysfunction and health .Washington , Dc: Ameriecan Psychological Association.
- Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. New York : Guilford Press.
-Hamilton, C.E. (2000).Continuity and discontinuityof attachment form infancy through adolescence .Child Development, 71, 690-694.
-Hannesdottir, D., & Ollendick, T.h. (2007).The role of emotion regulation in the treatment of child anxiety disorder .Clinchild fam Psychology Review, 10, 275-293.
-Harris, T. (2004).Implications of attachment theory for working in psychoanalytic psychotherapy .Int Forum Psychoanal, 13,134-161.
-Hazan, C., & Shaver, P. R. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511-524.
- Hershenberg , R., R., Davila, J., & Starr, I.R.(2011).The association between adolescent attachment security and emotional behavior in a relationship promoting contex . Journal of Adolescence, 34(5), 1017-1021.
- Hesse, C., & Floyd, K. (2011). Affection mediates the impact of alexithymia on relationship. Journal of Personality and Individual Differences, 4(6), 43-47.
-Hollist, C.S., & Miller, R.B. (2005). Perception of attachment style and marital quality in middle marriage, family relations: inter disciplinary. Journal of Applied Family Studies, 54, 46-57.
- Hooper, C. J., Luciana, M., Conklin, H. M., &Yarger, R. S. (2004). Adolescent’s performance on the Iowa Gambling task: implications for the development of decision making and venteromedial prefrontal cortex. Journal of Developmental Psychology, 40, 1148 -1158.
- Isen, A. M., Rosenzweig, A. S., & Young, M. J. (1991). The influence of positive affect on clinical problem solving. Medical Decision Making, 11, 221-227.
-John, O. P., & Srivastava, S. (1999). The big five trait taxonomy: History, measurement, and theoretical perspectives. In L. A. Pervin, & P. P. John (Eds.), Handbook of personality, theory and research (pp.102-139). New York: Guilford Press.
- Johnson, S. & Whiffen, V. (1999).Made to measure: Adapting emotionally focused couple’s thrapy to couples attachment styles .Clinical Psycholog: Science and Practice, 6, 366-381.
- Joirman, J.A. (2002).Relationship between dimensions of attachment and empathy. Psychology, 41, 63-81.
-Jorem, B.(1987).Character traits underlying self-negkect and their connection with heart diseas. Medical Society, 139(2), 31-34.
- Joyce, B., &Mere dith,A.(2007).Personality and emotional performance :Extraversion , Neuroticism and self-montoring .Occupational Psychology, 12(2), 92-177.
- Kafetsios, K. (2004). Attachment and emotion intelligence abilities across the life course. Journal of Personality and Individual Differences, 37, 129-145.
-Kardatzke, K. N. (2009). Perceived Stress, Adult Attachment, Dyadic Coping and Marital Satisfaction of Counseling Graduate Students. Doctoral dissertation. Greensboro University.
- Kobak, R. R., & Hazan, C. (2009).Attachment in marriage.Effects of Security and accuracy of working models. Personality and Social Psychology, 48, 234-245.
- Kobak, R. R., & Sceery, A. (1988). Attachment in adolescence working models, Affect regulation and representations of self and other. Child Development, 59, 135-149.
-Koole, S. L. (2009). The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition and Emotion, 23, 4-41.
-Lazarus, R. S. (1991). Emotion and Adaptation. Oxford, UK: Oxford University Press.
- Lewies, M., & Haviland, J.M. (2000).Hand book of emotion.New York : Guilford press.
- Liberman, C, P. (2002).Problem solving and social skills training. Psychology Service, 53, 1034-1035.
- Liu, Y. (2006). The antecedent and consequences of emotion regulation at work. A Dissertation Submitted to the Department of Management in partial fulfillment of the requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
- Mc Crae, R.R., & Costa, P.T. (1987). Validation of the Five-factor Model of Personality across Instruments and Observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 81-90.
- Mc Crae, R. R., & Costa, P. T. (2004). A contemplated revision NEO five factor Inventory. Journal of Personality and Individual Differences, 36, 578-596.
- Mcnally, A.M., Burges, R.V., Ross, B.(2003).Attachment dimenstions and drinking related problems among yong adults. Addict Behavior, 28-115-126.
-Mikulincer, M., &Florian,V.(2001).Attachment Style and affect regulation:Implications for coping With Stress and mental health .In Fletcher,G.G,&Clark , M.(Eds), Blackwell Hand book of social Psychology:Interpersonal processes (PP.537-557) Oxford, Uk:Blackwell publishers.
- Mikulincer, M. & shaver, P.R. (2003).The attachment behavioral System in adulthood: Activation, Psychodynamics, and interpersonal process.I M.P.Zanna(Ed).Advancees in Experimental Social Psychology (vol 35).San Diego: Academic press.
-MiKulincer, M. & shaver, P.R.(2007).Attachment in adult hood :structure,dynamics,and change.New yorK: Guilford press.
-Mills,Koonce, W.R., Garley, J., Proper, C., Sutton, K., Calkins,S., Moore, G., & Cox , M.(2007).Infant and Parent factores associated With early maternal sensitivity .A cargiver attachment system approach . Infant Behavior &Development, 30,114-126.
- Moreira, J. M., Bernardes, S., Andrez, M., Aguiar, P., Moliero, C., & Silva, M. F. (1998). Social competence and adult attachment style in Portuguese sample. Personality and Individual Differences, 24(4), 565-570.
- Nesse, R. S., & Ellsworth, P. C. (2009). Evolution, emotions, and emotional disorders. American Psychological Association, 2, 129-139.
- Neyer, F.J., & Voight, D. (2004). Personality and social network effects on romantic relationship: A dyadic approach. European Journal of Personality, 18,279-299.
- Noftle, E. E., & shaver, P.R. (2006). Attachment dimensions and the big five personality trait: Associations and comparative ability to predict relationship quality. Journal of Research in Personality, 40, 179-208.
- Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2004). Thinking makes it so: A social cognitive neuroscience approach to emotion regulation. In R. F. Baumeister & K. D. vohs (Eds), Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications (229-255). New York : Guilford press.
- Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2008). Cognitive emotion regulation insights from social cognitive and affective neuroscience. Current Direction in Psychological Science, 17(2), 153-158.
- Oliver, M., & shirkey, A. (2008).The relationship of Adult attachment and Perceptions of romantic Conflict .Journal of Undergraduate Research XT.
-Palfai, T. P., & Salovey, P. (1993). The influence of depressed and elated mood on deductive and inductive reasoning. Imagination, Cognition, and Personality, 13, 57-71.
- Papalia, D.F. (2002). A Childs world: infancy through adolescence. New York : Mc Graw-hill.
- Penley, J.A., & Tomaka, J. (2002).Association among the big five, emotional response, and coping with acute Stress .Personality and Individual Differencees, 32, 1215-1228.
- Pietromonaco, P. R., & Barrett, L. F. (2000). The internal working models concept: What do we really know about the self in relation to others? Review of General Psychology, 4, 155-175.
- Preg, D., & Mikulincer, M. (2004). Attachment style and the regulation of negative affect. Personality and Social Psychology Bulletin, 30, 67-80.
- Puddester, L. (2011).The implication of future time perspective and planning ability for children, s emotion regulation. A Dissertation Submitted to the school of Graduate and Postdoctoral Studies of the University of Ottawa.
-Roemer, L., Salters, K., Raffa, S., & Orsillo, S.M. (2005).Fear and avoidance of internal experience in GAD: Pceliminary tests of a conceptual model .Cognitive Therapy and Research.29, 71-88.
-Ronan, K. R., & Kendall, P. C. (1997). Self-talk in distressed youth: states of mind and content specificity. Journal of Clinical Child Psychology, 26, 330-337.
- Roque, L., & Versísimo, M. (2011). Emotional context, maternal behavior and emotion regulation. Infant Behavior and Development, 34, 617-626.
-Rotbar, M.K., & Sheese, B.E. (2007).Temperament and Emotion Regulation. Guilford prees.
-Schmitz, N., HartKamp, N., Baldini,C., RollniK, J., &Tress, W.(2007).Psychometric properties of the German version of the NEO_FFI in Psychosomtic outpatients. Personality and Individual Differences, 31,713-722.
- Schutte, N., Malouff, J.M., Thorsteinsson, E.B., Bhullar, N., & Rooke, S.E. Ameta- analiytic investigation of relationship between emotional intelligence and health. Journal of Personality and Individual Differences, 42(6), 921-933.
- Shafer, D.R. (2000).Social & personality development .C.A: Wads Worth.
- Shafer, A. B. (2001).The big five and sexuality trait terms as predictors of relationship and sex. Journal of Research in Personality, 35, 312-338.
- Shaver, P., & Brennan, K. A (1992). Attachment styles and the big five personality traits: Theirconnections with each other and with romantic relationships out comes. Personality and Social Psychology Bulletin. 18, 336-545.
-Shaver, P. R., & Mikulincer, M. (2002). Attachment-related psychodynamics. Attachment & Human Development, 4, 133-161.
-Shaver, P. R., & Mikulincer, M. (2007). Adult attachment strategies and the regulation of emotion. New York: Guilford Press.
- Simpson, J.A. (1990).Influence of attachment styles on romantic relationship.Journal of Personality and Social Psychology, 57,971-980.
-Simpson, A.J., Collins, W.A, Tran, S., & Haydon, K.C. (2007) Attachment and the experience and expression of emotions in romantic relationships: A developmental perspective. Journal Personality Social Psychology. 92(2):355-67.
- Thompson, R. A. (1994). Emotional regulation: A theme in search for definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59, 25-52.
-Tooby, J., & Cosmides, L. (1990). The past explains the present: emotional adaptations and the structure of ancestral environments. Ethology and Sociobiology, 11, 375-424.
-Troy, A.S.(2012).Cognitive reappraisal ability as aprotective factor: Resilience to stress across time and context .Doctoral of philosophy .Denver University.
-Verrochi, N. (2010).Emotion Regulation in consumption: Antecedents and consequences, A Dissertation in Marketing for the Graduate Group in Managerial Science and Applied Economics.
- Watres, E.(1978).The reliability and stability of individual clifferences in infant – mother attachment .Child Development, 49, 483-494.
-Watts, D.J., & Dodds, P.S. (2007).Influentials, networks, and public opinion formation. Consumer Research, 34(4), 441-458
-Wearden, A., Lucy, C., & Vaughan, Jones, J. (2003). Adult, attachment, symptom reporting and health-rated coping. Journal of Psychosomatic Research, 55, 341-347
-Werner, K., & Gross, J.J. (2010).Emotion regulation and psychopathology: A Coceptual frame work. In A.M.Kring,&D.M.sloon(Eds),Emotion regulation and psychopathology:Atransdiagnostic approachto etiology and treatment.New yorK,Ny,us :Guilfordpress.
-White, J.K, Hendrich, S. & Hendrich, C, (2004).Big five personality variable and relationship constructs.the enneagram institute.Discussion Board.
- Wiederman, M. W., & Allgeier, E. R. (1996). Expectations and attributions regarding extramarital sex among young married individuals. Journal of Psychology and Human Sexuality, 8, 21–35.
- Yarnoz-Yaben, S. (2010).Attachment style and adjustment to divorce. The Spanish Journal of Psychology, 13(1), 210-219.
-Zlomke, K.R., & Hahn,K.S.(2010).Cognitive emotion regulation strategies:Gender differences and associatios to worry .Personaity and Individual Differences, 48, 408-413.