فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده :...............................................................................................................................................................................1
فصل اول: موضوع پژوهش
1-1مقدمه :..........................................................................................................................................................3
1-2 بیان مسأله :..................................................................................................................................................5
1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش :..............................................................................................................9
1-4 اهداف پژوهش :.......................................................................................................................................10
1-4-1 هدف کلی :............................................................................................................................10
اهداف جزئی :........................................................................................................................10
1-5 سؤال های تحقیق :....................................................................................................................................10
1-6 فرضیه های پژوهش :................................................................................................................................11
1-6-1 فرضیه های اصلی :..........................................................................................................................11
1-6-2 فرضیه های جانبی پژوهش :............................................................................................................11
1-7 تعریف واژه ها و اصطلاحات :..................................................................................................................12
1-7-1 تعاریف مفهومی :...................................................................................................................12
1-7-2 تعاریف عملیاتی :....................................................................................................................13
فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده(ادبیات و مستندات ، چارچوب ها و مبانی ، سابقه و پیشینه تحقیق)
2-1 مقدمه :.......................................................................................................................................................15
2-2 گستره نظری مسأله مورد پژوهش :............................................................................................................15
2- 2-1 مفهوم استرس :.......................................................................................................................15
2-2-2 مراحل ایجاد استرس و چگونگی تأثیرآن :................................................................................16
2-2-3 آسیب پذیری در مقابل استرس :...............................................................................................17
2-2-4 استرس از دیدگاه نظریات :.......................................................................................................18
2-2-5 مراحل پاسخ به استرس از دیدگاه هانس سلیه :........................................................................19
2-2-5-1 مرحله اول- اعلام خطر :................................................................................................20
2-2-5-2 مرحله دوم- مقاومت :.....................................................................................................20
2-2-5-3 مرحله سوم- فرسودگی :................................................................................................20
2-2-6 ارزیابی استرس، راهبردهای رویارویی و سازگاری روان شناختی :...........................................20
2-2-6-1 ارزیابی استرس :..............................................................................................................22
2-2-6-1-1 ارزیابی اولیه :.........................................................................................................22
2-2-6-1-2 ارزیابی ثانویه :.......................................................................................................23
2-2-6-2 رویارویی با تهدید :..........................................................................................................24
2-2-7 مقابله با استرس :.........................................................................................................................25
2-2-7-1 مقابله ی مسأله محور :.......................................................................................................25
2-2-7-2 مقابله ی هیجان محور :......................................................................................................25
2-2-8 مهارت های مقابله با استرس در مدل جرابک :.............................................................................26
2-2-8-1 مهارت های معطوف به حل مسأله :.....................................................................................27
2-2-8-2 مهارت های هیجانی :...........................................................................................................27
2-2-9 راه های مقابله با استرس :..............................................................................................................27
2-2-9-1 مهارت های رفتاری :.............................................................................................................28
2-2-9-1-1 سلامتی و توانایی :......................................................................................................28
2-2-9-1-2 تعامل های اجتماعی مثبت :.........................................................................................29
2-2-9-1-3 مدیریت زمان :.............................................................................................................29
2-2-9-1-4 روش تنفسی :..............................................................................................................29
2-2-9-2 مهارت های شناختی :............................................................................................................30
2-2-9-2-1 افکار مثبت :.................................................................................................................30
2-2-9-2-2 توانایی حل مسأله :.......................................................................................................30
2-2-9-2-3 منبع کنترل :..................................................................................................................30
2-2-9-2-4 کمک حرفه ای :..........................................................................................................31
2-2-9-3 منابع اجتماع :...........................................................................................................................31
2-2-9-3-1 حمایت اجتماعی :..........................................................................................................31
2-2-9-3-2 امکانات مالی : .............................................................................................................31
2-2-10 استرس و راهبردهای مقابله با آن :...............................................................................................32
2-2-2 عملکرد تحصیلی :.................................................................................................................................34
2-2-2-1 مفهوم عملکرد تحصیلی :..............................................................................................................34
2-2-2-2 عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی :.................................................................................................36
2-2-2-2-1 عوامل فردی :.........................................................................................................................36
2-2-2-2-2 عوامل خانوادگی و اجتماعی :................................................................................................36
2-2-2-2-3 عوامل آموزشگاهی :...............................................................................................................36
2-2-2-2-4 جنس :....................................................................................................................................36
2-2-2-3 مفهوم پیشرفت یا موفقیت تحصیلی :.............................................................................................37
2-2-2-4 عوامل مؤثر بر پیشرفت و افت تحصیلی :.......................................................................................39
2-2-2-5 عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان :.........................................................................39
2-3 بررسی پیشینه مطالعاتی :............................................................................................................................41
2-3-1 پژوهش های انجام شده در خارج کشور :........................................................................................41
2-3-2 پژوهش های انجام شده در ایران :....................................................................................................43
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه :......................................................................................................................................................49
3-2 نوع پژوهش:.............................................................................................................................................49
3-3 جامعه آماری :......................................................................................................................................... 50
3-4 نمونه و روش نمونه گیری :......................................................................................................................50
3-5 ابزار پژوهش :...........................................................................................................................................50
3-5-1. پرسشنامه مهارت های مقابله و مدیریت استرس................................................................................ 50
3-6 شرح مراحل تحقیق :................................................................................................................................51
3-7 طرح مداخله و محتوای جلسات آموزش :...............................................................................................51
3-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :...............................................................................................................54
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق
4-1 مقدمه :......................................................................................................................................................56
4-2 یافته های توصیفی پژوهش :.....................................................................................................................56
4-2-1 سن :...............................................................................................................................................56
4-2-2وضعیت تأهل :..................................................................................................................................58
4-3 پیش فرض های آماری :............................................................................................................................60
4-4 یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش :...............................................................................................64
4-4-1 فرضیه اول :....................................................................................................................................64
4-4-2 فرضیه دوم :....................................................................................................................................65
4-4-3 فرضیه سوم :...................................................................................................................................66
4-4-4 فرضیه چهارم :................................................................................................................................67
4-4-5 فرضیه فرعی اول :..........................................................................................................................68
4-4-6 فرضیه فرعی دوم :..........................................................................................................................69
فصل پنجم : بحث و تفسیر و نتیجه گیری و جمع بندی
5-1 مقدمه :.......................................................................................................................................................71
5-2 یافته های اصلی :.......................................................................................................................................71
5-3 تبیین فرضیه های جانبی پژوهش :.............................................................................................................74
5-4 محدودیت های پژوهش :..........................................................................................................................76
5-5 پیشنهادهای پژوهشی :...............................................................................................................................76
5-6 پیشنهادهای کاربردی :...............................................................................................................................77
منابع
منابع فارسی :...............................................................................................................................................79
منابع غیرفارسی :..........................................................................................................................83
پیوست
پیوست الف :.....................................................................................................................................91
چکیده انگلیسی :........................................................................................................................................96
منبع:
منابع فارسی:
کتاب:
آزاد، خ. (1385). آسیب شناسی روانی(2). تهران: انتشارات بعثت.
احمدی، س. (1374). روانشناسی نوجوانان و جوانان. تهران: انتشارات مشعل
بیابانگرد؛ ا. (1383). روانشناسی نوجوانان. چ 8. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلام.
پازوکی، ع. (1371). افت تحصیلی و عوامل مؤثر در آن، تکنولوژی آموزشی، ویراستار مرتضی مجدفر، تهران: انتشارات انیس.
سیف، ع. (1387). روانشناسی پرورشی نوین(روانشناسی یادگیری و آموزش)، تهران: نشر دوران.
شعاری نژاد ، علی اکبر . (1375). درآمدی در روانشناسی انسان، تهران ، انتشارات آزاده.
قاضی، ق. (1373). زمینه مشاوره و راهنمایی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فلچر، ب. کارفشار روانی، بیماری و امید به زندگی. ترجمه نوری، و پورخاقان، ع.(1381). اصفهان، انتشارات دانشگاه اصفهان.
مایکن بام. (2001).، آموزش ایمن سازی در مقابل استرس، ترجمه مبینی، س(1386). تهران: انتشارات رشد.
پایان نامه:
ابراهیمی، ا. (1381). مطالعه جنبه های روانشناختی سازگاری پس از ضایعه نخاعی: بررسی تفاوت شیوه های مقابله با استرس و کیفیت حمایت اجتماعی در جانبازان قطع نخاعی افسرده و غیر افسرده مقیم منزل، پایانامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انستیتو روان پزشکی تهران.
اکبری پور، س. (1385). اثربخشی آموزش گروهی ایمن سازی در مقابل استرس بر سلامت عمومی بیماران عروق کرونری قلب شهر اصفهان، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
انصاری، ف. 01385). بررسی تأثیر آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر سلامت عمومی بیماران مبتلا به فشارخون شهر اصفهان، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
پزشکیان، ف (1374). بررسی شیوه های مقابله با استرس در نوجوانان13-17 سال شهر مشهد و ارتباط آن با شیوه های مقابله والدین و پیشرفت تحصیلی آنان، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه الزهرا.
پور شافعی، ه. (1380). بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهرستان قائم سال سوم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
تابع بردبار، ف (1381). بررسی راهبردهای رویارویی و حمایت اجتماعی در دوره نوجوانی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، شیراز، دانشگاه شیراز.
خوش کنش، ا (1386). « بررسی رابطه ساده و چندگانه پیشایندهای شخصیتی-شناختی و مذهبی با احساس شادکامی و ارتباط متغیر اخیر با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز». پایان نامه دکتری، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز.
ریحانی، ر.(1384). بررسی استرس و شیوه های مقابله خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی. پایانامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، انستیتو روان پزشکی تهران.
سپهوندی، م (1385). « مقایسه سلامت روانی، سازگاری فردی-اجنماعی و عملکرد تحصیلیدانشآموزان دختر و پسر واجد و فاقد مادر پایه اول دبیرستآنهای شهر اهواز با توجه به نقش تعدیلکننده حمایت اجتماعی و هوش دانش آموزان». پایان نامه دکتری روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
علیوند وفا، م (1384). « بررسی رابطه تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان تبریز». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
محمدخانی، پ. (1381). بررسی راهبردهای مقابله با استرس و علایم در مبتلایان به اختلال وسواس اجبار. پایانامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انستیتو روان پزشکی تهران.
موسوی نسب، س.(1384). خوش بینی- بدبینی، ارزیابی استرس و راهبردهای رویارویی: پیش بینی سازگاری روانشناختی در نوجوانان. پایانامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز.
نظامی، م. (1386). مقایسه ی اثربخشی آموزش مهارت کنترل استرس بر کاهش میزان استرس دانشجویان ایرانی و خارجی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین. پایانامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
محرابی، ع. (1386). اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر کنترل قند خون و تغییر بعضی شاخص های سلامت روان در بیماران دیابت نوع 1، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روان پزشکی تهران.
مقالات:
پورکاظمی، م. (1375). عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی دانشجویان، خلاصه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران، تهران: معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، 186.
ثمری، ع ،لعلی فاز؛ ا,عسکری، ع (1383). بررسی منابع حمایتی و شیوه های مقابله با عوامل استرس زا در دانشجویان. اصول بهداشت روانی پاییز و زمستان 1385; 8(32-31):97-107.
جاویدی، ح و میمندی نژاد، م. (1387). شیوه های مقابله با استرس، خودکارآمدی و رابطه ی آن با عملکرد تحصیلی دانش اموزان مقطع راهنمایی شهرستان مرودشت، دوره دوم، شماره 14.
حسینیان، س. (1388). سندرم فرسودگی شغلی در مشاوران. مجموعه مقالات همایش سراسری مشاوره، سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری.
دلاور، ع. (1375). تورم ثمره و عوامل وابسته به آن در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، خلاصه مقالات نخستین سمینار آموزشی عالی در ایران، تهران: معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، 190-188.
رضاییان، ن.(1382). بررسی عوامل ایجاد کننده فشارهای عصبی کارکنان و راه های مقابله با آن. دومین همایش سراسری علمی- پژوهشی علوم انسانی و هنر، باشگاه پژوهشگران جوان، شعبع شمال غرب کشور.
صادقی، ا؛ عابدی، مح. 01378). بررسی مکانیسم های مقابله ای دانشجویان دانشگاه اصفهان در مقابل استرس. چهارمین کنگره سراسری استرس. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
صاحبی، ع، و اصغری، محمدجواد ،(1381). "اعتبار یابی مقیاس اضطراب امتحان در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد" طرح پژوهشی دانشگاه.
فاتحی زاده، م. (1381). مدیریت استرس. سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی.
قربانی، ب. (1382). ارتقاء و رشد کیفیت خدمات هوایی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شماره4، ص76-61.
کافی، م. (1378). مقایسه نوجوانان دختر و پسر در میزان ناراحتی از انواع استرس ها و چگونگی روش های رویارویی. چهارمین کنگره سراسری استرس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
گلاب زاده، سید محمد علی. (1369). پژوهش تحلیلی در زمینه افت تحصیلی، چهارمین دوره مقاله نویسی علمی، جلد دوم، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان، 155-143.
مجلات:
اباذری، ف؛ عرب، م؛ عباس زاده، ع و رشیدی نژاد، م (1383). "بررسی منابع استرس زا در دانشکده های پرستاری رشت، مشهد، زاهدان و شیراز". مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد. سال دهم ضمیمه شماره سوم، ص 97- 91.
ابوالقاسمی، ش و سعیدی، م (1391). اثربخشی آموزش راهبردهای مقابله با استرس و مانترای اسلامی بر میزان اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر تنکابن. مجله روانشناسی دین، سال پنجم، شماره دوم، ص55-66.
امیری، م؛ آقایی، ا و عابدی، ا. (1390). بررسی تأثیر آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر علائم اختلال جسمانی کردن بیماران دیابتی، مجله رویکردهای نوین آموزشی، سال ششم، شماره 1، ص74-61.
امین فر، م. (1365). افت تحصیلی یا اتلاف در آموزش و پرورش، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال دوم، شماره 7 و 8، صص 25-7.
امین یزدی، ا و صالحی فدری، ج. (1387). بررسی رابطه سبک اسنادی با استرس ادراک شده، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، شماره دوم.
بوالهری، ج؛ احسان منش، م و کریمی کیسمی، ع. (1379). بررسی رابطه بین عوامل تنش زا، میزان توکل بر خدا و نشانگان استرس در دانشجویان پزشکی، مجله اندیشه و رفتار، سال ششم، شماره 1، ص 34-25.
پارسا، پ. (1389). بررسی میزان و عوامل مؤثر در بروز و اختلالات خلقی در جوانان دانشجو. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال دومف شماره پنجم و ششم، ص 30-25.
حسن شاهی، م و دارایی، م. (1384). تأثیر راهبردهای مقابله با استرس بر سلامت روان دانشجویان: اثر تعدیل کننده سرسختی روانشناختی. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره 26، صص 98-77.
حسینی، ع. (1372). مقایسه دو گروه از دانشجویان موفق و ناموفق در دانشگاه شیراز، مجله روانشناسی، سال سوم، (7)، 108-101.
خیر، م. (1366). رابطه شکست تحصیلی با زمینه ها و شرایط خانوادگی، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره اول،(2)، 85-73.
خیر ، س.(1383). بررسی رابطه مهارت های مقابله با استرس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با توجه به برخی عوامل جمعیت شناختی. مجله دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال یازدهم- شماره4.ص1-10.
خاچاطوریان، س. (1381). استرس و پزشکی معاصر. ترجمه آوادیس یانس. بازتاب، نشریه روانشناسی و روان پزشکی، سال سوم، شماره 1، ص 35-25.
رشیدی، ع. (1391). نقش مشاوره در کاهش فشارهای روانی خانواده. فصلنامه آموزشی، پژوهشی- تربیتی، سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، شماره سیزدهم.
رﺿﺎﯾﯽ، ﺷ ,ﺣﺴﯿﻨﯽ، ﻣ , ﻓﻼﺣﯽ ﺧﺸﮑﻨﺎب ،ﻣ (1385). ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان اﺳﺘﺮس ﺷﻐﻠﯽ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﭘﺮﺳﺘﺎری ﺷﺎﻏﻞ در ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎی ری. ﺗﻬﺮان: مجله پزشکی دانشکده، دوره1، شماره 64.
ساکی، ک. کیخانی س. ( 1381 ). بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان علوم پزشکی ایلام. مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام: سال دهم، شماره ی 34 و 35 ، ص 15-11.
سلطانی، م؛ امین الرعایا، م و عطاری، ع. (1387). اثر آزمون مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان. مجله تخصصی نور، شماره 11.
شاه محمدی، ا؛ بیان زاده، س ؛ احمدی، ج.(1386). بررسی استرس و شیوه های مقابله در مراقبین بیماران اسکیزوفرنیک مزمن و بیماران دیالیز مزمن، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال سوم، شماره1 و 2، ص 74-67.
شیربیم، ز؛ سودانی، م و شفیع آبادی، ع. (1387). اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت استرس بر افزایش سلامت روان دانشجویان. مجله اندیشه و رفتار. دوره دوم، شماره 8.
طهماسبی، ع. (1384). بررسی منابع حمایتی و شیوه های مقابله با عوامل استرس زا در دانشجویان، فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره 31 و 32، سال هشتم، ص 107-97.
مصباح، ن و عابدیان،. (1384). رابطه میزان استرس با ناامیدی در دانشجویان ساکن خوابگاه ها. مجله اندیشه و رفتار، شماره 2، صص 159-154.
نظری، بهشتی و ارزانی(1385). عوامل استرس زا در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مامایی آمل. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل،دوره 9، شماره 2.ص45-50.
نجاریان، بهمن؛ سلیمان پورف ،م و لیالی، ف. (1373). بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان شاهد دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، (1)10، 77-57.
همتی ثابت، ا؛ خلعتبری، جو امینی، د. (1391). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت و شناخت درمانی گروهی بر هراس اجتماعی دانشجویان. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال اول، شماره دوم، ص21.
منابع غیرفارسی:
Asadi Noghabi A, Zandi M, Nazari A(2010). Essential of learning and education to patient. Tehran: Hakim hidgi; [Persian].
Al klineke C. )2001( Coping with life challenges.[Sh. Mohammadkhani, Trans.,] Tehran: SpandHonar publisher.
Allen, R. J. (1983). Human stress in nature and control. Minneapollis. Burgess Publishing company.
Bandura, A.(1978). The self system in reciprocal determinism. American psychology , 33:344-358.
Bandura, A.(1986).social Foundations Of Thought and Action: A Social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ/;
Prentice hall.
Bandura A,. (1989)Cultiving competence, self efficacy and intrinsic interest
throughproximal self motivation. J Pers & Soc Physiology.; 41(3): 586-98.
Barahani M. )2005.( Fundamental of psychological of Hilgard Etkinson .Tehran: Roshd. [Persian].
Barikani T A. Stress in medical students. Journal of Medical Education 2007; 11(1):41-44. [Persian].
Barnett, R. C. ,Biener, L. (1987).Gender& Stress, New York :the free prees
Bourne, L.E & Russo, N.F.(1998). Psychology: Behavior in context. New York: Norton & Company, Inc.
Benson ,J.(1989).structural component s of statistical test anxiety in adults : An explanatory model.Journal of Experimental Education, 83, P:.134-139.
Bahammam AS, Alaseem AM, Alzakri AA, Almeneessier AS, Sharif MM.(2012). The relationship between sleep and wake habits and academic performance in medical students: A cross-sectional study. BMC Med Educ.;12:61.
Cohen, F., & Lazarus, R.(1979). Coping with the of illness. Son Froansisco: Jossey- Bass.
creazy, A(1999). Personality, critical concepts in psychology. London and New York.
Carlson. N.r.(1992). Foundations of Physiological Psychology allgn and Bacojn.
Coon, D.(1998). Introduction to psychology: exploration & application. California: Brooks/ Cole publishing company.
Cronkit, R.C., and Moos, R.H.(1984). The of predisposhing and moderating and factors in the stress illness relationship. Journal of Health and Social Behavior. 27:327-339.
Cassidy, T.,(1999). Stress, Cognition, and Health.London: British Psychological Study and Routeledge Ltd.
Coscia, S.(1998). TELE-Stress Relif for Call Center stress. Printed at Bookcrafters. Chelsea. Michigan. Publishers of Call Center.
Craig PL, Gordon JJ, Clark RM, Langendyk V. (2004).Prior academic background and student performance in assessment in a graduate entry programmed. Med Educ.;38(11):1164-8.
Cuddy MM, Swanson DB, Clauser BE.(2007). A multilevel analysis of the relationships between examinee gender and United States Medical Licensing Exam (USMLE) step 2 CK content area performance. Acad Med.;82(10):S89-S93.
Cooter R, Erdmann JB, Gonnella JS, Callahan CA, Hojat M, Xu G. Economic diversity in medical education: The relationship between students' family income and academic performance, career choice and student debt. Eval Health Prof. 2004;27(3):252-64.
Dafei M.( 1999). Relation coping methods with personal characters and mental health in infertility families in Yazd. [MSc Thesies] Midwifery.Tarbiat Modares University.
De Champlain A, Sample L, Dillon GF, Boulet JR(2006)..Modeling longitudinal performances on the United States medical licensing examination and the impact of sociodemographic covariates: An application of survival data analysis. Acad Med.;81(10):S108-11.
Davis KD, Winsler A, Middleton M.(2006). Students' perceptions of rewards for academic performance by parents and teachers: Relations with achievement and motivation in college. J Genet Psychol.;167(2):211-20.
Ergene, T.(2003). Effective interventions on test anxiety reduction :Ametaanalysis. School psychology International , 24,3, P: 313-328.
Ferguson E, James D, Madeley L. (2002).Factors associated with success in medical school: Systematic review of the literature. BMJ.;324(7343):952-7.
Fontana, D., and Abouseri, R.(1993). Stress levels, gender and personality factors in teachers. British Journal of Educational Psychology. 63:261-270.
Fontana, D.,(1989). Managing Stress. London: British Psychological Study and Routeledge Ltd.
Folkman, S.,(1984). Personal control, stress & coping processes: A theoretical analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 46,836-852.
Garton, B. L., Dyer, J. E., & King, B. O. (2001). Factors Associated with Academic Performance and Retention of Agriculture Students, NACTA JOUENAL, 45(1), 21-27.
Gonzales,N,A., Yian, J,Y.Sandler, I,N, and Friedman, R.J(2001) On the limits of coping: Interaction between stress and coping for inner city adolescent, Journal of adolescent research. 16: 372-396.
Godfrey, J. R. (2004). Toward optimal health: The experts discuss therapeutic humor. Journal of Women's Health, 13 (5), 474- 479.
Gordon CD, Williams SK, Hudson GA, Stewart J.(2010). Factors associated with academic performance of physical therapy students. West Indian Med J.;59(2):203-8.
Hojat M, Gonnella JS, Mangione S, Nasca TJ, Veloski JJ, Erdmann JB, et al. Empathy in medical students as related to academic performance, clinical competence and gender. Med Educ. 2002;36(6):522-7.
Hochly, R.(1983) , stress and Fatigue in Human performance. New York: Jhon Willey and Sons.
Higgins DM, Peterson JB, Pihl RO, Lee AG. Prefrontal cognitive ability, intelligence, big five personality and the prediction of advanced academic and workplace performance. J Pers Soc Psychol. 2007;93(2):298-319.
Hojaji Z. Survey of coping styles with stress in depressed students versus Non depressed students in Girl High school in Isfahan, sfahan university of Medical scienes.1383.p.1-3.
Hembree, R.(1988). Correlate, causes, and effects of test anxiety. Review of educational Resaerch, 58, P: 47-77.
Hayati F, Mahmoodi M.)2008.( Coping to stress in women with breast cancer referred to hospitals dependent to Tehran Medical Sciences University. Iranian Journal of Breast Diseases; 1(2):38-43. [Persian].
Hamaideh SH.) 2011 .( Stressors and reactions to stressors among university students. International Journal of Social Psychiatry; 57: 69-80.
Hepp U, Moergeli H, Buchi S, Wittmann L, Schnyder U.(2005). Active problem focused coping might be inadequate in acute stress. Psychotherapy and Psychosomatics; 74(6):379-386.
Harkness, K, L., (2001). Clinical risk factors for the generation of life events in major depression. Journal of Abnormal Psychology, 110 (4), 564- 572.
Halpern, F. (2000). Psychological wellbeing: Evidence regarding its causes and consequences. Office of Science and Innovation: Foresight Mental Capital and Wellbeing Project. Oxford: Oxford University Press.
Halpenny D, Cadoo K, Halpenny M, Burke J, Torreggiani WC. The Health Professions Admission Test (HPAT) score and leaving certificate results can independently predict academic performance in medical school: Do we need both tests? Iran Med J. 2010;103(10):300-2.
Hans Selye.J.F., (1980). Clinical risk factors for the generation of life events in major depression. Journal of Abnormal Psychology, 110 (4), 564- 572.
Harkness, K, L., & Luther, J. (2001). Clinical risk factors for the generation of life events in major depression. Journal of Abnormal Psychology, 110 (4), 564- 572.
Jerabek, I.(1996). Coping skills Inventory. Body- Mind Queen Dom, http://www.queendom.
Hep, M., Morgely & Pochi Determining learning style and its relationship with educational achievement in nursing and midwifery students. Nurs Res. 2005;6(22):6-15.
Halamandaris, K. F. & Power, K. G. (1999). Individual differences, social support and coping with the examination stress: A study of the psychological and academic adjustment of first year home students. Personality and Individual Differences, 26,665-685.
Kalat, J. W.(1996). Introduction to Psychology. California: Brooks/ Cole publishing company.
Kiecolt- Glaser, J.K. & Glaser, R. (2002). Modulation of cellular immunity in medical students. Journal of behavioral Medicine, 9, 5-21.
Komarraja, M., Karau, S. J., Schmeck, R. R. (2009). Role of the big five personality traits in predicting collage student’s academic motivation and achievment, Learning and Individual Differences. 19, 47-52.
Keogh E, Bond FW, Flaxman PE. Improving academic performance and mental health through a stress management intervention: Outcomes and mediators of change. Behav Res Ther. 2006;44(3):339-57.
Linver, M. R. Dauis, P.E., & Eccles, J. S..(2003). The influences of socio cultural and educational contexts on approaches to learning . National University of Singapore. 24,347-412.
Lounsbury J. W., Saudargas, R. A., Gibson, L. W., & Leong, F. T. (2005). An investigation of broad and narrow personality traits in relation to general and domains pecific life satisfaction of college students. Research in Higher Education, 46, 707-729.
Linen Brink, E.A & Pintrich, P.R,(2002). motivation as enabler of academic success, School Psychology Review.31,313-327.
Le Doux,J,E.(1998). Sensory systems and emotion : A model of affective processing . Integrative Psychology : 4:237-248.
Lapsley,D.L.(1989).Psychological separation adjustment to college. Journal of counseling. Psychol0gy; 36:268-294.
Lazarous, R,S.(1999). The cognition-emotion debate: A bit of history, In T. Dalgleish and M. Power , Handbook Of Cognition and emotion. . New York: Jhon Willey and Sons.pp3-19.
Lazarous, R,S. & Fulkman., G.F (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer.
Lazarous, R,S.(1991).Cognition and motivation in emotion. American Psychologist. 46:352-367.
Lazarous, R,S.(1993).From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annual Review of Psychology, 44, 1-21.
Lazarous, R,S.(1995). With commentaries: Vexing research problems inherent in cognitive meditational theories of emotion, and some solutions. Psychological Inquiry. 6:183-265.
Lazarous, R,S.(1977). Cognitive & coping processes in emotion. New York: Colombia university press.
Lumb AB, Vail A. Comparison of academic, application form and social factors in predicting early performance on the medical course. Med Educ. 2004;38(9):1002-5.
Maddi,S.(1984). Individual development: Its Significance for stress Responsivity and stress Adoptation.
Mathews, K.A, Scheier, M. F., Brunson, B. I., & Carducci, B.(1989). Why do unpredictable events lead to reports of physical symptoms? Madison, CT: International university press.
McCarey M, Barr T, Rattray J. Predictors of academic performance in a cohort of pre-registration nursing students.Nurse Educ Today. 2007;27(4):357-64.
Moss, R. H., and Billings, A.G.(1982). Conceptualizing measuring coping resources and process, In L. Goldberg, and S. Breznitz(Eas.), Handbook of Stress. New York: Free Press. pp. 212-230.
Miller, S.M.(1979). Controllability and human stress: Method, evidence and theory. Behavior Research and Therapy. 17:287-304.
Miller, S.M.(1980).Why having control reduces stress: If I can stop the roller coaster I don’t wan to get off. In, J.Garber and M. E. P. Seligman (EDS.), Human Helplessness: Theory and Applications. New York: Academic Press.
Macinejewski, P. K., Prigerson, H. G., & Mazure( 2000), stressful life events and depressive symptoms: Differences based on history of Prior depression. British Journal of Psychiatry, 176, 373- 378.
Mizuno P. E. Kiecolt- Glaser, J.K. & Garner, (1999). Imporoving academic performance and mental health through a stress management intervention: outcomes and mediators of change. Behaviour Research
and Therapy. 44: 339-357.
Nowell A.; Hedges L.V., (1998): Trends in Gender Differences in Academic Achievement from 1960 to 1994: An Analysis of Differences in Mean, Variance, and Extreme Scores, Sex Roles, Volume 39, Numbers 1-2, , pp. 21- 43(23).
Oliveira Filho GR, Vieira JE. The relationship of learning environment, quality of life and study strategies measures to anesthesiology resident academic performance. Anesth Analg. 2007;104(6):1467-72.
Ofori R. Age and 'type' of domain specific entry qualifications as predictors of student nurses' performance in biological, social and behavioral sciences in nursing assessments. Nurse Educ Today. 2000;20(4):298-310.
Powel, T. J. & enright, S. (1991). Anxiety and stress management. New York: Rouledge.
Pitt V, Powis D, Levett-Jones T, Hunter S. (2012).Factor’s influencing nursing students' academic and clinical performance and attrition: An integrative literature review. Nurse Educ Today. May 15. [Epub ahead of print]
Peltzer K, Malaka DW, Phaswana N. (2002).Sociodemographic factors, religiosity, academic performance and substance use among first-year university students in South Africa. Psychol Rep.;91(1):105-13.
Peralta-Ramirez,MI., Robles,Ortega, H., & Navarrete.(2009). Effectivencess of stress management therapy in two populations with high stress: Chronic patients and healthy people. Salud Mental. 32, (3):251-258.
Pitt V, Powis D, Levett-Jones T, Hunter S.(2012). Factor’s influencing nursing students' academic and clinical performance and attrition: An integrative literature review. Nurse Educ Today. May 15. [Epub ahead of print]
Ptacek, J. T. , Smith, R. E. & Zanas , J.(1992).Gender , appraisal , and coping: A longitudinal analysis . Journal of Personality .60 .747-770.
Retteck, S.L.(1990). Cultural difference and similarities in congnitive appraisals and emotional responses. New school for social research: Dissertation abstract international.
Rathus S.L.(1990). Cultural difference and similarities in congnitive appraisals and emotional responses. New school for social research: Dissertation abstract international.
Rocha- Sing, I.A.(1994). Pereceived stress among graduate students. Educational and Psychological Measurement.54:714-727.
Russel, A M. (2003). Clinical implications of attachment concepts: Retrospect and prospect. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 4, 549–571.
Reeve, J. (1992). Self-determination theory applied to educational settings. In E. L. Deci & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 184-203). Rochester: University of Rochester Press
.
Shely.E. (1995). Health Psychology. University of California. Losangles. Mc Graw- Hill. Inc. New York.
Schmidt, S. L. et. al. (2002). The Teaching College Course: A Faculty, Staff, and Graduate Student Development Program to Enhance Teaching Quality, NACTA Journal, 46(2), 18-72.
Sarason, L.G(1988). Anxiety, self- perception and attention. Anxiety Research. 1:38-45.
Salpusky(1986). The stress concept today. In I. L. Kutash, et al. (Eds.), Handbook on stress and anxiety. San Francisco: Jossey- Bass.
Saberian M, Hajji Aghaei S(2006). Curriculum in medical sciences .Tehran:salami; [Persian].
Sheard M.(2009). Hardiness commitment, gender and age differentiate university academic performance. Br J Educ Psychol.;79(1):189-204.
Salamonson Y, Andrew S.(2006). Academic performance in nursing students: Influence of part-time employment, age and ethnicity. J Adv Nurs.;55(3):342-9.
Spilberer,C.D&vagg,PR.(1995).Testanxiety:Atransactionalproceodel.In.c.D.Spilberger&PR.Vagg(Eds) Test Anxiety : Theo Assessment and Treatment (pp.3-14) ,Washington , Dc: Taylor Francis.
Soares AP, Guisande AM, Almeida LS, Paramo FM.(2009). Academic achievement in first-year Portuguese college students: The role of academic preparation and learning strategies. Int J Psychol.;44(3):204-12.
Sansgiry SS, Bhosle M, Sail K.(2006). Factors that affect academic performance among pharmacy students. Am J Pharm Educ.;70(5):104.
Taylor, S. E.,(1990). Health Psychology. American Psychologist, 45, 40-50.
Timmerman,G.H. & Emmekamp,P.M.C. & Sanderman.R.(1998).The effects of a stress management training program in individuals at risk in the community at large. Behaviour research and therapy,36, 863-875.
Vafaeipoor S.(2000). Role of religious prejudice in occupational stress of women teachers in Hamadan. [MSc Thesies] Health Education.Tarbiat Modares University.
Weiten, W.(1998). Psychology: Themes and variations. California: Brooks/ Cole publishing company.
Wissly(2001).. Effects of social support on self-assessed health in adolescence. Journal of Youth
and Adolescence, 1994; 23(4), 437-452.
White, C. L., Kashima, K., Bray, G. A., & York, D. A. (2000). Effect of a serotonin 1- A agonist on food intake of Osborne- Mendel and S5B/ PI rats. Physiology Behavior, 68 (5), 715- 722
.
Zohar, D.(1998). An additive model of test anxiety: Role of exam –specific expectations. Journal of
Educational psychology,90,2, P: 330-34.
Zeidner, M., & Endler, N.(1996). Handbook of coping theory, research and applications. New York: Wiley.