فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 7
1-4- اهداف تحقیق. 8
1-4-1- هدف کلی.. 8
1-4-2- اهداف فرعی.. 8
1-4-3- اهدف کاربردی.. 8
1-5- فرضیههای تحقیق. 8
1-6- تعاریف اصطلاحات و مفاهیم. 9
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه. 11
2-2- صفات شخصیتی وعملکرد تحصیلی.. 20
2-3- نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت.. 27
2-4- عوامل پنجگانه. 28
2-4-1- عامل روان رنجورخویی (عصبیت یا شاخص هیجان) 28
2-4-2- عامل برون گرایی.. 29
2-4-3- عامل انعطاف پذیری (باز بودن یا گشودگی) 29
2-4-4- عامل توافق پذیری.. 30
2-4-5- با وجدان بودن. 31
2-5- ارتباط بین مقیاسهای کلی آزمون نئو وعملکرد تحصیلی.. 33
2-5-1- رابطه نوروزگرایی با پیشرفت تحصیلی: 33
2-5-2- رابطه برونگرایی با پیشرفت تحصیلی.. 33
2-5-3- رابطه انعطاف پذیری با پیشرفت تحصیلی.. 33
2-5-4- رابطه مقبولیت با پیشرفت تحصیلی.. 33
2-6- پیشینه تحقیق. 34
فصل سوم: روششناسیتحقیق
3-1- مقدمه. 45
3-2- روش تحقیق. 45
3-3- ابزار گردآوری داده ها 45
3-3-1- پرسشنامه مشخصات فردى و خانوادگى: محقق ساخته. 45
3-3-2- پرسشنامه شخصیتی تجدیدنظر شده نئو. 46
3-3-2-1- در ایران. 47
3-3-2-2- در خارج از کشور. 48
3-3-2-2- ابعاد پنج گانه و صفات آزمون (NEO)NEO PI-R. 49
3-4-1- نحوه تکمیل پاسخنامه ها 57
3-5- طرح تحقیق. 57
3-5-1- متغیرها 57
3-6- روش گردآورى اطلاعات.. 58
3-7- ابزار اندازهگیرى.. 59
3-8- روش اجراء. 59
3-8-1- اجراء مقدماتى.. 59
3-8-2- روش نمونه گیری.. 59
3-8-3- مرحله نهائی.. 60
3-9- روشهای تجزیه و تحلیل داده ها 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- تحلیل یافتههای تحقیق. 62
4-2- بخش اول: آمار توصیفی.. 62
4-3- آمار استنباطی و آزمون فرضیه ها 74
4-3-1- فرضیههای مطرح شده در این پژوهش... 74
4-3-1-1- فرضیه اول. 74
4-3-1-2- فرضیه دوم. 75
4-3-1-3- فرضیه سوم. 76
4-3-1-4- فرضیه چهارم. 77
4-3-1-5- فرضیه پنجم. 80
4-3-1-6- فرضیه ششم. 81
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه. 84
5-2- نتیجه گیری.. 88
5-3- محدویتهای پژوهش... 89
5-4- پیشنهادها 89
5-5- راهکارها 89
5-5-1- نحوه رعایت نکات اخلاقی.. 90
منابع. 91
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 2-1- نمرات بالا و پایین عاملهای پنج گانه شخصیت.. 32
جدول 4-1-گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحت پوشش و غیر تحت پوشش کمیته امداد. 62
جدول 4-2- گروه نمونه به تفکیک جنسیت.. 63
جدول 4-3- گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحصیلی.. 63
جدول 4-4- میانگین و انحراف استاندارد نمرات مقیاسهای اصلی آزمون نئو در کل گروه نمونه. 65
جدول 4-5- میانگین و انحراف استاندارد مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 65
جدول 4-6- میانگین و انحراف استاندارد مقیاسهای فرعی آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 66
جدول 4-7- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 67
جدول 4-8- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای فرعی آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 68
جدول 4-9- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 68
جدول 4-10- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 69
جدول 4-11- مقایسه عملکرد تحصیلی در دو گروه دانشجویان عادی و تحت پوشش... 74
جدول 4-12- نتایج آزمون تی برای گروههای مستقل در مقایسه میانگین نمرات دو گروه دانشجویان. 74
جدول 4-13- مقایسه ویژگیهای شخصیتی در دو گروه دانشجویان موفق و ناموفق. 75
جدول 4-14- نتایج آزمون تی برای گروههای مستقل در مقایسه میانگین نمرات دو گروه دانشجویان در مقیاس (N). 75
جدول 4-15- ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی در گروه دانشجویان تحت پوشش..... 76
جدول 4-16- نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیر گام به گام. 77
جدول 4-17- نتایج آزمون تی گروههای مستقل برای دو گرو مردان و زنان مدد جو. 78
جدول 4-18- نتایج آزمون تی گروههای مستقل برای دو گروه مردان و زنان عادی.. 79
جدول 4-19- مقایسه ویژگیهای شخصیتی در دو گروه دانشجویان عادی و تحت پوشش... 80
جدول 4-20- نتایج آزمون تی برای گروههای مستقل در مقایسه میانگین نمرات دو گروه دانشجویان مدد جو و عادی در مقیاس (N) 80
جدول 4-21- مقایسه تفاوت از میانگین نمرات ویژگیهای شخصیتی در گروه دانشجویان عادی و تحت پوشش.... 81
جدول 4-22-. 82
فهرست نمودارها
عنوان........................................................................................................................................... صفحه
نمودار 3-1- کانون اصلی هریک از عوامل پنجگانه (به نقل ازwww. handresearch. com) 56
نمودار 4-1- گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحت پوشش و غیر تحت پوشش کمیته امداد. 63
نمودار 4-2- گروه نمونه به تفکیک جنسیت.. 63
نمودار 4-3- گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحصیلی.. 64
نمودار 4-4- سطوح عملکرد تحصیلی بر اساس معدل بدون تفکیک گروه ها 64
نمودار 4-5- سطوح عملکرد تحصیلی هر کدام از گروه ها 64
نمودار 4-6-میانگین نمرات مقیاسهای اصلی آزمون نئو در کل گروه نمونه. 65
نمودار 4-7- میانگین مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 66
فهرست شکلها
عنوان........................................................................................................................................... صفحه
شکل 4-1- نیمرخ شخصیتی ویژگی های شخصیتی دانشجویان مذکر عادی.. 70
شکل 4-2- نیمرخ شخصیتی ویژگی های شخصیتی دانشجویان مؤنث عادی.. 70
شکل 4-3- نیمرخ شخصیتی مردان عادی در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 71
شکل 4-4- نیمرخ شخصیتی زنان عادی در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 71
شکل 4-5- نیمرخ شخصیتی مددجویان مذکر. 72
شکل 4-6- نیمرخ شخصیتی مددجویان مؤنث.. 72
شکل 4-7- نیمرخ شخصیتی مردان مددجو در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 73
شکل 4-8- نیمرخ شخصیتی زنان مددجو در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 73
منبع:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 7
1-4- اهداف تحقیق. 8
1-4-1- هدف کلی.. 8
1-4-2- اهداف فرعی.. 8
1-4-3- اهدف کاربردی.. 8
1-5- فرضیههای تحقیق. 8
1-6- تعاریف اصطلاحات و مفاهیم. 9
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه. 11
2-2- صفات شخصیتی وعملکرد تحصیلی.. 20
2-3- نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت.. 27
2-4- عوامل پنجگانه. 28
2-4-1- عامل روان رنجورخویی (عصبیت یا شاخص هیجان) 28
2-4-2- عامل برون گرایی.. 29
2-4-3- عامل انعطاف پذیری (باز بودن یا گشودگی) 29
2-4-4- عامل توافق پذیری.. 30
2-4-5- با وجدان بودن. 31
2-5- ارتباط بین مقیاسهای کلی آزمون نئو وعملکرد تحصیلی.. 33
2-5-1- رابطه نوروزگرایی با پیشرفت تحصیلی: 33
2-5-2- رابطه برونگرایی با پیشرفت تحصیلی.. 33
2-5-3- رابطه انعطاف پذیری با پیشرفت تحصیلی.. 33
2-5-4- رابطه مقبولیت با پیشرفت تحصیلی.. 33
2-6- پیشینه تحقیق. 34
فصل سوم: روششناسیتحقیق
3-1- مقدمه. 45
3-2- روش تحقیق. 45
3-3- ابزار گردآوری داده ها 45
3-3-1- پرسشنامه مشخصات فردى و خانوادگى: محقق ساخته. 45
3-3-2- پرسشنامه شخصیتی تجدیدنظر شده نئو. 46
3-3-2-1- در ایران. 47
3-3-2-2- در خارج از کشور. 48
3-3-2-2- ابعاد پنج گانه و صفات آزمون (NEO)NEO PI-R. 49
3-4-1- نحوه تکمیل پاسخنامه ها 57
3-5- طرح تحقیق. 57
3-5-1- متغیرها 57
3-6- روش گردآورى اطلاعات.. 58
3-7- ابزار اندازهگیرى.. 59
3-8- روش اجراء. 59
3-8-1- اجراء مقدماتى.. 59
3-8-2- روش نمونه گیری.. 59
3-8-3- مرحله نهائی.. 60
3-9- روشهای تجزیه و تحلیل داده ها 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- تحلیل یافتههای تحقیق. 62
4-2- بخش اول: آمار توصیفی.. 62
4-3- آمار استنباطی و آزمون فرضیه ها 74
4-3-1- فرضیههای مطرح شده در این پژوهش... 74
4-3-1-1- فرضیه اول. 74
4-3-1-2- فرضیه دوم. 75
4-3-1-3- فرضیه سوم. 76
4-3-1-4- فرضیه چهارم. 77
4-3-1-5- فرضیه پنجم. 80
4-3-1-6- فرضیه ششم. 81
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه. 84
5-2- نتیجه گیری.. 88
5-3- محدویتهای پژوهش... 89
5-4- پیشنهادها 89
5-5- راهکارها 89
5-5-1- نحوه رعایت نکات اخلاقی.. 90
منابع. 91
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 2-1- نمرات بالا و پایین عاملهای پنج گانه شخصیت.. 32
جدول 4-1-گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحت پوشش و غیر تحت پوشش کمیته امداد. 62
جدول 4-2- گروه نمونه به تفکیک جنسیت.. 63
جدول 4-3- گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحصیلی.. 63
جدول 4-4- میانگین و انحراف استاندارد نمرات مقیاسهای اصلی آزمون نئو در کل گروه نمونه. 65
جدول 4-5- میانگین و انحراف استاندارد مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 65
جدول 4-6- میانگین و انحراف استاندارد مقیاسهای فرعی آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 66
جدول 4-7- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 67
جدول 4-8- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای فرعی آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 68
جدول 4-9- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 68
جدول 4-10- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 69
جدول 4-11- مقایسه عملکرد تحصیلی در دو گروه دانشجویان عادی و تحت پوشش... 74
جدول 4-12- نتایج آزمون تی برای گروههای مستقل در مقایسه میانگین نمرات دو گروه دانشجویان. 74
جدول 4-13- مقایسه ویژگیهای شخصیتی در دو گروه دانشجویان موفق و ناموفق. 75
جدول 4-14- نتایج آزمون تی برای گروههای مستقل در مقایسه میانگین نمرات دو گروه دانشجویان در مقیاس (N). 75
جدول 4-15- ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی در گروه دانشجویان تحت پوشش..... 76
جدول 4-16- نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیر گام به گام. 77
جدول 4-17- نتایج آزمون تی گروههای مستقل برای دو گرو مردان و زنان مدد جو. 78
جدول 4-18- نتایج آزمون تی گروههای مستقل برای دو گروه مردان و زنان عادی.. 79
جدول 4-19- مقایسه ویژگیهای شخصیتی در دو گروه دانشجویان عادی و تحت پوشش... 80
جدول 4-20- نتایج آزمون تی برای گروههای مستقل در مقایسه میانگین نمرات دو گروه دانشجویان مدد جو و عادی در مقیاس (N) 80
جدول 4-21- مقایسه تفاوت از میانگین نمرات ویژگیهای شخصیتی در گروه دانشجویان عادی و تحت پوشش.... 81
جدول 4-22-. 82
فهرست نمودارها
عنوان........................................................................................................................................... صفحه
نمودار 3-1- کانون اصلی هریک از عوامل پنجگانه (به نقل ازwww. handresearch. com) 56
نمودار 4-1- گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحت پوشش و غیر تحت پوشش کمیته امداد. 63
نمودار 4-2- گروه نمونه به تفکیک جنسیت.. 63
نمودار 4-3- گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحصیلی.. 64
نمودار 4-4- سطوح عملکرد تحصیلی بر اساس معدل بدون تفکیک گروه ها 64
نمودار 4-5- سطوح عملکرد تحصیلی هر کدام از گروه ها 64
نمودار 4-6-میانگین نمرات مقیاسهای اصلی آزمون نئو در کل گروه نمونه. 65
نمودار 4-7- میانگین مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 66
فهرست شکلها
عنوان........................................................................................................................................... صفحه
شکل 4-1- نیمرخ شخصیتی ویژگی های شخصیتی دانشجویان مذکر عادی.. 70
شکل 4-2- نیمرخ شخصیتی ویژگی های شخصیتی دانشجویان مؤنث عادی.. 70
شکل 4-3- نیمرخ شخصیتی مردان عادی در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 71
شکل 4-4- نیمرخ شخصیتی زنان عادی در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 71
شکل 4-5- نیمرخ شخصیتی مددجویان مذکر. 72
شکل 4-6- نیمرخ شخصیتی مددجویان مؤنث.. 72
شکل 4-7- نیمرخ شخصیتی مردان مددجو در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 73
شکل 4-8- نیمرخ شخصیتی زنان مددجو در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 73
منابع
منابع
فارسی
احمدی، احمد (1374)؛ روانشناسی نوجوانان و جوانان، تهران: انتشارات مشعل.
اردبیلی، یوسف (1374)؛ اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش، تهران: مؤسسهی بعثت.
اشرف آبادی، فرهاد؛ کریمی، بهروز (1392). رابطه ویژگیهای شخصیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدههای فنی مهندسی و علوم اجتماعی دانشگاه رازی.
اشرف آبادی، فرهاد؛ کریمی، بهروز کریمی (1392)، رابطه ویژگیهای شخصیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدههای فنی مهندسی و علوم اجتماعی دانشگاه رازی
اول. تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی رسا.
ایزدی، صمد (1384) مطالعه ی وضعیت روانشناختی دانشجویان دانشکده ی علوم انسانی دانشگاه مازندران در بدو ورود و پس از سه سال، مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان
ایزدی، صمد؛ محمدزاده ادملایی، رجبعلی (1386)، بررسی رابطه سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. دو ماهنامه علمی –پژوهشی دانشور رفتار/دانشگاه شاهد/اسفند86/سال چهاردهم.
آتش روز، بهروز؛ عسگری، علی؛ پاکدامن، شهلا. (1387). ارتباط بین پنج رگه شخصیتی و پیشرفت تحصیلی، فصل نامه روانشناسان ایرانی، سال چهاردهم، شماره 16.
با قری یزدی، عباس و همکاران. (1373) بررسی همه گیر شناسی اختلالات روانی در مناطق روستای
برخوری، حمید؛ رفاهی، ژاله؛ و فرح بخش، کیومرث. (1388). اثربخشی مهارتهای مثبت اندیشی به شیوهی گروهی بر انگیزه پیشرفت، عزت نفس و شادکامی دانشآموزان پایه اول دبیرستان شهر جیرفت. فصلنامه علمی_پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (5)، 131-144.
بیابانگرد، اسمائیل، (1370). بررسی رابط مفاهیم منبع کنترل عزت نفس و پیشرفت تحصیلی پسران سال سوم دبیرستان شهر تهران پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد دانشگاه علامه
پروین، لارنس (1996). روان شناسی شخصیت. ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور. (1374). جلد
پروین، لورنس؛ جان، الیور. (1386). روانشناسی شخصیت. ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور، تهران: آییژ.
تابع بردبار، فریبا. (1391)، رابطه ویژگیهای شخصیت و سبکهای یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان برخط
تمنائی فر، محمدرضا؛ سلامتی، فاطمه؛ دشتیان زاده، سمیه. (1391)، ارتباط بین پنج رگه شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. نخستین همایش ملی شخصیت و زندگی نوین
جعفری نژاد، هادی؛ دهقانزاده، حسین؛ مشرقی، مهدی؛ صابری، انور (1391)، رابطه ویژگیهای شخصیتی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
حق شناس، حسن (1385) طرح پنج عامل ویژگیهای شخصیت (راهنمای تفسیر و هنجارهای آزمونهایNOE-FFIوNEO-PI-R). شیراز: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز.
حکیمی، ثریا (1389)، رابطه سبکهای شناختی و ویژگیهای شخصیتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران
حیدریان، معصومه (1385) بررسی سطح سلامت روان در دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
خدایاری، رقیه (1384)، مقایسه اضطراب امتحان و موفقیت تحصیلی در دانشجویان با منابع کنترل درونی و بیرونی
رضائی، اکبر؛ خورشا، محسن؛ مقامی، حمیدرضا (1391)، بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی، باورهای انگیزشی و استراتژیهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان گروههای علوم انسانی و علوم پایه، فصلنامه روانشناسی تربیتی شماره بیست و ششم، سال هشتم، زمستان 91
رفعتی، فوزیه و ضیغمی، بهرام (1383) رابطه پیشرفت تحصیلی با برون گرایی- درون گرایی و روان. نژندی در دانش جویان
رودباری م، اصل مرز ب. 1389. بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی 87-86. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 7 (2): 52-47.
رئیس سعدی، حسن. (1386). بررسی رابطه انگیزش و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرهمدا ن. پایان نامه ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی.
زارع شاه آبادی، اکبر (1387) تأثیر فقر اقتصادی و عوامل آموزشی بر افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه یزد
سکاکی، سیاوش (1390) بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان شاهد و ایثارگر و آزاد استان اردبیل
سیاسی، علی اکبر، (1386). نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
سیف، علی اکبر. (1388). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران
شاپوری، مریم. (1387). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و میزان استرس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز و عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
شاملو، سعید (1382)، مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت، تهران، رشد
شکری، امید؛دانشورپور، زهره؛عسکری، اعظم (1386) تفاوتهای جنسیتی در عملکرد تحصیلی: نقش صفات شخصیت، مجله علوم رفتاری دوره 2، شماره 2، تابستان1387، صفحات: 142-127
شکری، امید؛ و همکاران (1386)، صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات روان شناختی، دوره3، شماره 3، پاییز1386
شکری، امید، کدیور، پروین، فرزاد، ولی الله، سنگری، علی اکبر. (1385) نقش صفات شخصیت و رویکردهای یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشجویان، پژوهشهای روانشناختی، 9، 3، 4
شولتز، داون؛ شولتز، سیدنی. (1386). نظریههای شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: ویرایش
صفوی، امانالله (1365)؛ اُفت تحصیلی در ایالات متحده و علل آن، فصلنامهی تعلیم و تربیت، سال 2، ش7 و8.
طالب پور، اکبر؛ نوری، ابولقاسم؛ و مولوی، حسین. (1381). تأثیر آموزش شناختی بر مسند مهار گذاری، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شاهد، مجله روانشناسی، 6 (1)، 18-29.
عبادی، عبداله (1384)، رابطه ریختهای شخصیتی و سبکهای یادگیری در دانش آموزان سال اول متوسطه، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
علی آبادی، خدیجه (1382)، هنجاریابی سیاهه سبکهای یادگیری دان و دان، و پرایس و مقایسه سبکهای یادگیری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی شهر تهران. رساله ی دکتری، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
علیجانی، مرکزی مقدم، برومند، زند (1383). بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان پرستاری سالهای 1380 تا 1383 دانشگاه علوم پزشکی ارتش.
فخاری، ع و همکاران. (1381). بررسی ارتباط بین صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7.
فرقانی، محمد سعید (1373). بررسی سلامت روانی دانش جویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. پایان نامه دوره دکترای حرفه ای پزشکی. میبد یزد. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال اول، شماره 1
فروزنده، ن.، دل آرام، م.، صولتی، ک.، آیین، ف.، دریس، ف. (1381). تأثیر رفتار درمانی شناختی بر میزان افسردگی دانشجویان غیر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 4، 11-17
فروزنده، نسرین؛ دل آرام، معصومه و ادریس، فاطمه (1381) بررسی سلامت روانی دانش جویان دوره شبانه شهر کرد، دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، سال سیزدهم، شماره46-47 زمستان1381
فهیمزاده، صدیقه. (1382). بررسی تاثیر آموزشهای راهبردی فراشناختی بر انگیزه پیشرفت دانشجویان اراک. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه الزهرا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
قلندری، حاتم (1391)، رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. نخستین همایش ملی شخصیت و زندگی نوین
قندهاریزاده، افسانه (1378). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی خانواده- دوستان و سلامت روانی نوجوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد بالینی دانشگاه فردوسی مشهد.
کارور، چارلز اس و شی یر، مایکل اف. (1387). نظریههای شخصیت. ترجمه احمد رضوانی. مشهد: آستان قدس رضوی. تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2007
کالاهان، جوزف؛ اف، کلارک؛ و لئونارد. اچ. (1368). آموزش دوره متوسطه. ترجمه جواد طهوریان. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی
کهرازئی، فرهاد؛خضری مقدم، نوشیروان؛رفیعی پور، امین (1384) بررسی بهداشت روانی دانشجویان دارای افت تحصیلی و مقایسه آنان با دانشجویان عادی دانشگاه سیستان و بلوچستان، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال دوم شهریور ماه
کریمی، یوسف. (1389). روانشناسی شخصی. تهران. موسسه نشر ویرایش.
گروسی فرشی، میرتقی. (1380). رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت)، تبریز: نشر جامعه پژوه.
مأمن پوش، مریم (1391) بررسی رابطه تیپ شخصیتی (برونگرا درونگرا) با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان ذوب آهن اصفهان
مجله تحقیقات نظام سلامت/سال هفتم/ شماره ششم
محمدزاده، رجبعلی (1386) بررسی رابطه سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی وعملکرد تحصیلی دانش آموزان
مقیمیان، مریم؛ کریمی، طیبه (1391)، ارتباط صفات شخصیت و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری، نشریه مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران (نشریه پرستاری ایران)، دوره ٢٥، شماره ٧٥، اردیبهشت ماه 1391، 20-9
منظری توکلی، علیرضا. (1375). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت، هسته کنترل و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان مقطع متوسطه شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
منیری، رضوان؛ قالب تراش، هاشمیه و موسوی، غلام عباس (1385). علل عدم موفقیت تحصیلی در دانشجویان رشته پیراپزشکی دانشگاه کاشان. مجله آموزش در علوم پزشکی.: 15. 35-140.
نجیمی، آرش (1390) عوامل مؤثر بر افت تحصیلی، از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
نصری، صادق و خورشید، علیرضا (1391)، بررسی ارتباط چندگانه ی ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری دانش آموزان
نیازی، بتول، (1379)، رابطه بین مفاهیم، منبع کنترل و عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان شهرستان تنکابن پایان نامه،
هاشمی نظیر؛ کامکار علی. بررسی میزان شیوع افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج. مجله دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، (21و22): 21-14، 1380.
یخوابی، زهرا (1389). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و سبکهای حل مسأله با پرخاشگری در دانش آموزان دختر و پسر مقطع سوم دبیرستانهای شهر تهران.
یزدانی، امین (1391)، بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی سرسختی و تاب آوری با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال ۱۳۹۱
منابع انگلیسی:
Abedi A، Oreizy HR، Sobhaninezhad M. [Academic Achievement Motivation and Dollinger ST، Orf LA. Personality and Performance in Personality: Conscientiousness and Openness.
Amichi- Hamburger Y، Ben-rtzi E. Loneliness and internet use. Computers in Human Behavior. 2003;19: 71-80.
Anderson، J. G. (197) ; Stability and change among three generations of Mexican – American: Factors affecting achievement، American Educational Research Journal، (20)8; 285-309.
Anderson، J. G. (1971) ; Stability and change among three generations of Mexican American: Factors affecting achievement، American Educational Research Journal، 8 (20): 285 -309.
Astin، A. (1972). Predicting academic performance in college. New York: Free Press.
Beck AT، Steer RA، Garbin MG. Psychometric properties of the Beck Depression Inventory: between Self-esteem، General Health and Academic Achievement in Students of Shiraz University of Medical Sciences]. Iran J Med Edu. 2007; 7 (1): 59-67. Persian quant change in careers، Nor Tannlaege forentid univ، of Med. Sci. 2004 ; 30: 32-39. Persian
Blickle، G. Personality traits، learning strategies، and performance. European journal of Personality، 1996، 10: 337-352.
Bostanci. Et al. (2005) Depressive symptomatology among university students in denizli. Turkey: prevalence and sociodemographic correlates.
Burton، J، L; Nelson، J، L. (2007). The relationship between personality، approach and academic achievement: A case for conscientiousness. Journal of Research
Busato VV، Prins FJ، Elshout JJ، Hamaker C. Intellectual ability، learning styl and farther support with anxiety/Depression among late adolescents. Applicability
Carducci، B. J. (1998). "The psychology of personality " (4th ed). Washigton: Brooks cole. students. Journal of Research in Personality، 40، 349 – 356.
Chamorro، T.، & Furnham. A. (2008). Mainly Openness: The relationship between the Big Five personality traits and learning approaches. Journal of Learning and Individual Differences، 19، 780-910
Chamorro-Premuzic، T.، & Furnham، A. (2003). Personality predicts academic performance: Evidence from two longitudinal studies on British University students. Journal of Research in Personality 319, 37, 338.
Chamorro-Premuzic، T، & Furnham، A. 2003. Personality predicts academic performance: Evidence from two longtitudinal studies on university students. Journal of research in personality،; 37: 119-138.
Conard، M. (2006). Aptitude is not enough: How personality and behavior predict academic performance. Journal of Research in Personality, 339, (3) 40, 346
Cowan، paula. F; Morewitz، Stephen. J. 2005. “Encouraging discussion of psycho social issues at student health visits” J. Ame-college-health. Vol: 43. No: 5 mar. PP: 197-199.
DeFruyt، F.، & Mervielde، I. Personality and interests as predictors of educational streaming and achievement. European Journal of Personality، 1996; 10: 405- 425.
Digman JM. 1990. Five robust trait dimensions: Development، Stability and Utility. Journal of Personality.;57: 195-214.
Diseth، A. (2003). Personality and approaches to learning as predictors of academic achievement. European Journal of Personality، 17، 143–155.
Diseth، A. 2003. Personality and approaches to learning as predictors of academic achievement. European Journal of Personality،; 17: 143-155.
Duff، A; Boyle، E;Dunleavy، K & Ferguson، H. (2005). The relationship between examinations atZahedan University of Medical Sciences. The Journal of Qazvin
Eckland، B. (1964) college dropouts who come back. Harvard educational review. 34، 402-420.
Eggert، J. Levendosky، A. Klump، K. (2007) Relationships among attachment styles، personality characteristics، and disordered eating. International Journal of Eating Disorders (2) 40, 149-155.
Evans، F. B. and G. J. Anderson (1976) ;The psychoculturl origins of achieverican and achievement motivation: The Mexican American family Sociology of Education 396: 46-416.
Farsides، T.، & Woodfield، R. (2003). Individual differences and undergraduate academic success: the roles of personality، intelligence and application. Personality and Individual Differences 1225, 34, 1243.
Farsides، T.، & Woodfield، R. (2003). Individual differences and undergraduate academic success: The roles of personality، intelligence، and application. Personality and Individual Differences، 34، 1225-1243.
Furnham، A.، & Jackson. C. J. (1999). Personality، learning styles and work performance. Personality and individual differences 27، 1113-1122.
Furnham، A.، Chamorro-Premuzic، T.، & McDougall، F. Personality، cognitive ability، and beliefs about intelligence as predictors of academic performance. Learning and Individual Differences، 2003; 14: 49-66.
Goleman، D. (1995). Emotional intelligence. NewYork: Bantam Books.
Gomes R. Mc Laren S0. The association of avoidance coping style، and perceived Mather Psychological Assessment Resources.
Gucobsen، V. (1989) causes of interruption of dental studies and subset healths، depression، personal characteristic with academic chievement student. Journal of teb and tazkeei، Foyrth years، fall، 2004; 25- 31. [Persian]
Hashemi. M، Ghaderi. B، Ghafarian. H. A survey relative factors with depression on students of Yasoj University of Medical Sciences، 2003. Journal of Medical Research (jmr)، 2003;2 (1): 19-25 Persian.
Hayes، N. & Joseph، S. (2003). "Big 5 correlates of Three measures of subjective well-being". Personality and Individual Differences، 18، 663-668.
Hazavei MM، Fathi Y. 2000. Student’s satisfaction from academic guidance and consultation at Hamadan University of Medical Sciences. J Shahid Sadoughi Univ Med Sci and Health Serv; 2 (8): 56-64. [In Persian].
Hilgard، E. R. and Atkinson، R. C. Introduction to psychology (13th ed.). New York: Harcourt.
Hilgard، E. R. and Atkinson، R. C. 1907 . Introduction to psychology (13th ed.). New York: Harcourt. individual Differences، 36،– 1930.
Hojat M، Gonnella JS، Erdmann JB، Vogel WH. 2003. Medical students’ cognitive appraisal of stressful life events as related to personality، physical well-being، and academic performance: a longitudinal study. Pers Individ Dif.;35 (1): 219-35.
Homayouni، A. (2011). Personality traits and emotional intelligence as predictors of learning English and Math. 2nd world conference on psychology، counseling and guidance. 30، 839-843.
http: //www. handresearch. com/diagnostics/extraversion/big-five-neo-pi-r- subdimensions. jpg in Personality، 41، 221 – 229.
Jacelon، C. S. 1999. The trait and process of resilience. Journal of Advanced Nursing.; 2 (5): 123-129. Journal of Research Personality. 1991;57: 195-214.
Karami Matin B. 2000. The study of relationship between personal characteristics of nursing students and their educational achievement in Tehran University of Medical Sciences in 1996. Behbood; 4 (2): 87-92. [In Persian].
Kardum I، Krapic N. 2001. Personality traits، stressful life events، and coping styles in early adolescence. Pers Individ Dif.;30 (3): 503-15.
Korotkov D، Hannah TE. 2004. The five-factor model of personality: Strengths and limitations in predicting health status، sick-role and illness chievem. Pers Individ Dif.;36 (1): 187-
Laidra، K.، Pullmann، H.، & Allik، J. (2007). Personality and intelligence as predictors of academic achievement: A cross-sectional study from elementary to secondary school. Personality and Individual Differences، ٤٢ (٣)، ٤٤١ – ٤٥١.
laziner، R. & neumannl، L. (1991). student characteristics as predictors of drop-out from medical school. Admissions to beer. sep.
Mattews، G.، Deary، I. J.، & Whiteman، M. C. (2003). "Personality Traits". New York: Cambridge University Press.
Matthews، G.، & Dorn، L. 1995. Cognitive and attentional processes in personality and intelligence. In D. H. Saklofske، & Moshe Zeidner (Eds.)، International handbook of personality and intelligence Plenum.; (pp. 367-396). New York.
McClelland. D. C. (1965). N achievement and entrepreneurship: A longitudinal study. Journal of personality and social psychology. ۱. ۳۸۹-۳۹۲
McCrae، R. R.، & Costa، P. T. (2004). " A contemplated revision of NEO Five- Factor Inventory". Personality and Individual Diffrences، 36، 587-596.
McCrae، R. R.، & John، O. P. (1992). "An introduction to the five factor model and is applications". Special Issue: the five- factor model issues and applications. Journal of personality، 60، 175-215.
McElroy T، Dowd K. (2007). " Susceptibility to anchoring effect: How openness-to-experience infiuence responses to anchoring cues". Journal of Judjment and Decision Making; 2، 48-53.
Meilman PW، Pattis JA، Kraus-Zeilmann D. 1994. Suicide attempts and threats on one college campus: policy and practice. J Am Coll Health; 42 (4): 147-54.
Melissa، C.، Sampo، C. & Paunonen، V. (2007). Big five personality predictors of post secondary academic performance. Personality and Individual Differences، 43، 437-448.
Musgrave-Marquart، D.، Bromley، S. P.، & Dalley، M. B. 1997. Personality، academic attribution، and substance use as predictors of academic achievement in college students. Journal of Social Behavior and Personality،; 12،: 501-511.
Narimani M. 1998. Overview of factors affecting academic decline. Payvand Journal; (160): 47-56. [In Persian].
Naurayi MM، Cherry AD. 1993. Accounting students’ performance and personality types. Journal of education for Business.;6: 111-115.
Noftlen EE، Robins RW. 2007. Personality predictors of academic outcomes: big five correlates of GPA and SAT scores. J Pers Soc Psychol. Jul;93 (1): 116-30.
Personality Traits]. Daneshvar Raftar. 2005; 1 (12): 29-38. Persian of resiliency models personality and Individual Differences. 40; 1165-1176.
personality، achievement motivation and academic success of psychology students in higher education. Pers Individ dif. 2000;29 (6): 1057-68.
Petska، K. S. (2007). Using personality variables to predict academic success in personalized system of instruction. http: //digitalcommons. Unl. Edu. R) and NEO five – factor inventory (NEO – FFI) professional manual. Odess، P. I،
Premuzic، T.، & Furnham، A. (2003a). Personality predicts academic performance: Evidence from two longitudinal university samples. Journal of Research in Personality، 37، 319-338.
Premuzic، T.، & Furnham، A. (2003b). Personality traits and academic examination performance. European Journal of Personality، 17، 237- 250.
Premuzic، T.، Furnham، A.، Dissou، G.، & Heaven، P. (2005). Personality and preference for academic assessment: A study with Australian University students. Learning and Individual Difference، 15، 247-256.
Rafati F، Sharif F، Ahmadi J، Zeighami B. A survey of correlation between general
Rodgers، B. 2001. “socio – economic status، Employ ment and Neverosis”. Social to learning، and academic success in fierst – year psychology distance education
Roudbari. M، Dadgar. F. Effective factors on the results of the basic sciences psychiatry & psychiatric Epidemiology. Vol: 26. PP: 104 – 114.
Stanhope، M.، & Lancaster، J. (2004). Community & public health nursing (6th. Ed.). St. Louis، MO: Mosby.
Stanhope، Marcid; lancester، Jeanette”. 2004. Community health Nursing process & practice for promoting health”. Cov com.
Tiliopoulos، N.، Pallier، G.، & Coxon، A. P. M. (2010). " A circle of traits: A perceptual mapping of the NEO-PI-R". Personality and Individual Differences، 48 (1)، 34-39.
Unesco. Wastage in the word between 1970-1980. Paris: Unesco; 1984.
Wagerman، S. A.، & Funder، D. C. (2007) Acquaintance reports of personality and academic achievement: A case for conscientiousness. Journal of Research in Personality ٤١ (١)، ٢٢١-٢٢٩.
Wagerman، S. A.، & Funder، D. C. (2007). Acquaintance reports of personality and academic achievement: A case for conscientiousness. Journal of Research in Personality، 41، 221-229.
Wagerman، S. A.، & Funder، D. C. (2007). Acquaintance reports of personality and academic achievement: A case for conscientiousness. Journal of Research in Personality، 41، 221-229.
Wagerman، S. A.، & Funder، D. C. (2008). Acquaintance reports of personality Twenty-five years of evaluation. Clinical Psychology Review. 8 (1): 77-100.
Westerman JW، Nowicki MD، Plante D. Fit in the classroom: Predictors of student performance and satisfaction in management education. Journal of management Education. 2002; 26 (1): 5-18.
Zhang L. Thinking styles and the big five personality traits revisited. Pers Individ Dif. 2006;40 (6): 1177-87.